10000+ результатов для ‘degrees comparison of adjectives’
Farther/further
Викторина
5-й класс
6 класс
7-й класс
8 класс
9-й класс
10-й класс
11 класс
12-й класс
Средняя школа
Среднее образование
Adults
English
degrees of comparison
Степени сравнения РКИ / Degrees of comparison in Russian
Викторина
Взрослые
Children
Adult
12-й класс
Средняя школа
Особое потребность в образовании
Adults
Russian
Russian language
РКИ
русский
Русский язык как иностранный
Adjective genitive
Degrees of comparison in Russian
А1 РКИ
Поехали 1.2
РКИ
10000+ результатов для ‘adjectives comparison degrees’
Farther/further
Викторина
5-й класс
6 класс
7-й класс
8 класс
9-й класс
10-й класс
11 класс
12-й класс
Средняя школа
Среднее образование
Adults
English
degrees of comparison
Степени сравнения РКИ / Degrees of comparison in Russian
Викторина
Взрослые
Children
Adult
12-й класс
Средняя школа
Особое потребность в образовании
Adults
Russian
Russian language
РКИ
русский
Русский язык как иностранный
Adjective genitive
Degrees of comparison in Russian
А1 РКИ
Поехали 1.2
РКИ
10000+ результатов для ‘comparison of adjectives’
Farther/further
Викторина
5-й класс
6 класс
7-й класс
8 класс
9-й класс
10-й класс
11 класс
12-й класс
Средняя школа
Среднее образование
Adults
English
degrees of comparison
In your opinion…
Случайные карты
4-й класс
5-й класс
6 класс
comparison
Spotlight 3
Spotlight 4
Spotlight 5
Степени сравнения РКИ / Degrees of comparison in Russian
Викторина
Взрослые
Children
Adult
12-й класс
Средняя школа
Особое потребность в образовании
Adults
Russian
Russian language
РКИ
русский
Русский язык как иностранный
Adjective genitive
Degrees of comparison in Russian
А1 РКИ
Поехали 1.2
РКИ
Being a grammatical aspect to teach and having to introduce some rules and regulations, comparative and superlative forms can be quite boring to teach as students will need to memorize structures and exceptions. Here I will introduce the way I have been dealing with this issue for over 5 years and each time it works perfectly.
This lesson is for the learners of A2/B1 language competency. Here is what you need:
- Pictures for the students to compare.
- A worksheet for fluency practice.
Lesson stages
Warmer
Show 2 pictures of famous people and ask the students to compare them using the following adjectives (tall, beautiful, good, bad, happy). For instance:
- Angelina Jolie is taller than Sandra Bullock.
- I think Sandra Bullock is more beautiful than Angelina Jolie.
- To me, Angelina Jolie is a better actress than Sandra Bullock.
- Angelia Jolie speaks German worse than Sandra Bullock.
- Sandra Bullock looks happier than Angelia Jolie.
Note: The students can come up with many different comparisons. We just need to make sure they are using the target words. Even if the structure is misused, ignore it at this stage as we just want to test what the students know.
Language Work
Board the below-described adjectives and ask one of the students who is taller than you (always works for me 🙂 to come and stand next to you. Then ask,
- “Who is taller, Jane or me?” (JANE). Next to “tall” write “taller”.
- “Who is the tallest in the classroom?” (the students will need to choose a person). Continue by writing the superlative form “the tallest”. Now, you will need to reinforce the structure and make sure the students understand the formation. To do that, choose other short adjectives (short, large, small) and elicit the formation based on the first example.
Do the same with longer adjectives (>beautiful, expensive, interesting, etc.). E.g.
- What is more interesting; reading books online or reading hard copy books?
- What is the most interesting book you’ve read recently?
When you think the students feel comfortable with the formation, elicit the rules. Ask,
- “When do we add -er, -est to the adjectives?” (when the adjective is short, one syllable)
- “When do we add — more, — the most to the adjectives?” (when the adjective is long, more than one syllable)
Now, you can pass to the exception following the same elicitation technique:
- What is better; the winter or the summer? (Ss individual opinion)
- What’s the best season for you? (Ss individual opinion)
- What is worse; cold or heat? (Ss individual opinion)
- What’s the worst weather for you? (Ss individual opinion)
Note: Make sure to tell the students that adjective ending in -y can be used in both forms (happy-happier-the happiest OR happy-more happy-the most happy).
By the end of this stage you will have the below chart on your board.
A good idea here is to teach the students the structure “Angelina Jolie is as talented as Sandra Bullock” as well.
Board the above sentence and ask:
- “Is Angelia Jolie more talented?” (NO)
- “Is Sandra Bullock more talented?” (NO)
- “Are they equally talented?” (YES)
To practice, you can provide more examples for the students to practice open class.
Controlled Practice
Post the below pictures on the walls, set the students in pairs to walk around the classroom and try to compare the things/concepts in the pictures. E.g.
- Jazz is a better type of music than rap.
- Rap is the best type of music.
- Jazz is as relaxing as rap.
In the meantime, monitor and help the students to use the correct structures and stop them to correct when necessary.
You can get creative here and choose as many different things to compare to each other as you can.
When the students are done, choose a couple of pictures and ask for open class comparison.
Fluency Practice
Set the students in groups of 3 and distribute the cards below, 1 set to each group. The students will need to take a card, read on what is written and ask a question to one of the team members. E.g.
A: Is swimming in the sea easier than swimming in the pool?
B: Yes, swimming in the sea is easier than in the pool?
A: Why?
B: Because the sea is salty and keeps you on the surface.
Ask the students to use full sentences to respond to each others’ questions and ask for extra information to have more speaking practice.
In the meantime, walk around and jot down some language misuse connected with the target structures to come back to it in a later error correction slot.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Degrees
of comparison of adjectives.
1.Write
the degrees of comparison of the following adjectives.
Long,
gentle, small, slow, quick, cheap, young, noble, low, clean, ugly, big, light,
muddy, fat, hard, cold, heavy, wet, wide, rich, silly, thin.
2.Write
the adjectives into the correct column according to the rules of degrees of
comparison.
Safe,
hot, fine, pretty, fat, brave, sad, lazy, dry, thin, large, busy, wet, happy.
Silent |
Double |
-y |
3.Complete the table.
Positive |
Comparative |
Superlative |
funny |
the funniest |
|
hotter |
||
new |
newer |
|
ripe |
the |
|
noisier |
||
the |
||
easy |
the |
|
brighter |
||
red |
4.Write
the adjectives into the correct column according to the rules of degrees of
comparison.
Modern,
fast, clever, comfortable, friendly, young, wonderful, gentle, lucky,
dangerous, smart, thick, stupid, easy, attractive.
-er/-est |
more/most |
-er/-est |
36
5.
Find the odd adjective in every line.
1)
Wise, fast, good, nice, long;
2)
heavy, silly, pretty, ordinary, tiny;
3)
hot, thin, fat, bad, wet;
4)
practical, patient, little, suspicious, exciting;
5)
old, young, bad, little, good.
6.Write
the adjectives in their positive degree.
The
wettest, wider, elder, more marvellous, better, crazier, the slowest, the
tidiest, the least, cheaper, dirtier, the worst, more helpful, thinner, the
largest, richer, the furthest.
7.
Put the adjectives in brackets into the correct degree.
1)
Paul and Simon are … (noisy) boys that I know. 2) Nick’s answer is …
(bad) than Jack’s. 3) This week is … (hot) than the last one.
4) Your idea is … (good) than mine. 5) This picture looks … (attractive)
in the bedroom than in the living-room. 6) Now we have … (little) information
than before. 7) Helen is … (pretty) than Jane. My umbrella is … (wet)
than yours. 9) Rick is … (helpful) assistant I have ever had. 10)
This colour is … (fashionable) in this season.
8.
Put the adjectives in brackets into the correct degree and learn the proverbs.
1)
Half a loaf is … (good) than no bread.
2)
Blood is … (thick) than water.
3)
Actions speak … (loud) than words.
4)
The … (high) tree has the … (great) fall.
5)
False friends are … (bad) than open enemies.
6)
A chain is no … (strong) than its … (weak) link.
7)
It’s … (easy) to pull down than to build.
Forbidden fruit is the … (sweet).
37
9. Make up sentences using comparative degree
Example: Horse/big/dog – A horse
is bigger than a dog.
1.
Mary/polite/Ann
2.
Car/fast/bike
3.
English/easy/German
4.
Sam/tall/John
5. Your ring/beautiful/mine
10 Make up sentences of
the words.
1.
most
– the Mona Lisa – in – is – painting – the – famous – the – world.
2.
longer
– the Don – is – the Volga – than.
3.
more
– Spain – Germany – than – beautiful — is.
4.
London
– city – in – biggest – the – England – is.
5.
the
– team – Adam – is — worst – the – player – in.
11. Put the adjectives in the superlative degree.
1. Everest is………(high) mountain in the world.
2.
A whale is…………(big) animal on our planet.
3.
He is the…………(good) student in our class.
4.
This is……………(interesting) story by Dickens.
5. I
am……………(happy) man in the world.
12. Put the adjectives in the right
degree.
1.
The Volga is…………(long) river in Europe.
2.
Life in the country is…………(relaxing) than in the city.
3.
He is one of…………(rich) people in the world.
4.
My house is…………(modern) than yours.
5.
The weather today is…………… (good) than it was yesterday.
13. Open the brackets and use the necessary form of adjective.
1.
The Arctic Ocean is (cold) than the Indian Ocean.
2.
Chinese is (difficult) than English.
38
3.
Spanish is (easy) than German.
4.
She is not so (busy) as I am.
5.
It is as (cold) today as it was yesterday.
6.
She is not so (fond) of sports as my brother.
7.
Today the weather is (cold) than it was yesterday.
8.
This book is (interesting) of all I have read this year.
9.
January is the (cold) month of the year.
10.
My sister speaks English (bad) than I do.
11.
Which is the (hot) month of the year?
12.
Which is the (beautiful) place in this part of the country?
13.
This good-looking girl is the (good) student in our group.
14. Find and correct the
mistakes in the sentences.
1.
He is the most oldest student in his group.
2.
You are taller then me.
3.
My car is beter than his.
4.
It is one of most beautiful lakes in the world.
5.
These flowers are more cheap than those ones.
15.
Choose the right variant.
a).
1. Mike found himself а _______ job somewhere out of town.
a) safer
b) more safe c) more safer
d) safest
2. We prefer the Palm Beach
though it is _______ from the center.
a) the farther
b) farthest c) the
farthest d) furthest
3. This detailed map is
________ the atlas.
a) more useful as
b) more useful like
c) more
useful than d) usefuller as
4. Safari parks are ________
places of all to keep animals.
a) better
b) the best c)
most better d) more better
39
5. This computer is ________
advanced than the old model.
a) farther
b) far most c)
far d) far more
6. They talked about
____________ developments in agriculture.
a) the least
b) the latter c) the
latest d) the late
7. The situation
is_____________ now and there isn’t an easy solution.
a) less more complicated
b) many more complicate
c) much more complicated
d) farther more complicated
8. People stay indoors during
the _________ part of the day.
a) most hottest
b) more hotter
c) most hotter
d) hottest
b).
1) Kate is … than Ann.
a) beautiful b) beautifuler c) more beautiful
2) Monkeys are … than cats.
a) funny b) funnier c) more funnier
3) Who is the … pupil in your class?
a) good b) goodest c) best
4) Tom is the … pupil in the class.
a) bad b) worst c) baddest
5) This is a very … story.
a) good b) gooder c) better
6) Summer is … than autumn.
a) good b) gooder c) better
7) Mrs Smith is the … teacher.
a) best b) badder c) worse
Is Tom … than his brother?
a) clever b) cleverer c) more cleverer
9) This test is the … .
a) difficultest b) most difficult c) difficult
40
10) This street is … than that street.
a) noisier b) more noisier c) noisiest
11) Who is the … runner in the class?
a) best b) goodest c) most good
12) Are frogs … than snakes.
a) more ugly b) uglier c) ugly
13) The car is … than the bike.
a) better b) badder c) gooder
14) This film is … than that film.
a) interestinger b) more interesting c) interesting
15) Bob is … than Tom.
a) healthy b) more healthy c) healthier
16) This story is … than that story.
a) worse b) badder c) worst
17) Rats are … than mice.
a) biggerer b) bigger c) more bigger
18) Ann is than Jane.
a) politer b) polite c) more polite
19) This street is the … in the city.
a) widest b) widerest c) wider
20) July is … than May.
a) nice b) nicerer c) nicer
16. Circle the correct
variant.
1.
Let’s take a later/latest train.
2.
Computers are one of the latest/last discoveries of the 20th century.
3.
Sorry I’m late — am I the last/latest?
4.
That’s a further/farther reason
to do it.
5.
This poem belongs to his latter /later works.
6.
Jane is 2 years older/elder than Jack.
41
7.
Jane is older/elder than Jack by two years.
8.
My older/elder brother
is 5 years older/elder than me.
9.
Where is the nearest/next post office?
10.
The teacher told us about the latest/last elections in this country.
11.
The nearest/next house
to ours is 2 miles away.
17. Choose the correct form of
adjective.
1.
Nick is (happier, the happiest) boy that I
know. – Ник – самый счастливый мальчик, которого я знаю.
2.
Of the six cars, I like the silver one
(better, best). – Из шести машин мне нравится серебристая больше всего.
3.
Jane’s
notebook is (cheaper, the cheapest) than mine. – Ноутбук
Джейн
дешевле,
чем
мой.
4.
This
is (more delicious, the most delicious) cheese-cake I have ever had! – Это
самый
вкусный
чизкейк,
который
я
пробовала!
5.
This
bookcase is (more beautiful, the most beautiful) than that one. – Этот
книжный
шкаф
красивее,
чем
тот.
6.
Do
you feel (better, the best) today than yesterday? – Ты
чувствуешь
себя
лучше
сегодня,
чем
вчера?
7.
I
think my cat is (prettier, the prettiest) of all the cats in the world. – Думаю,
что
моя
кошка
– самая красивая
кошка
в
мире.
8.
Steve
Jobs is (more famous, famouser) than Stephen Wozniak. – Стив
Джобс
более
известен,
чем
Стивен
Возняк.
9.
This
week the weather is (hotter, more hot) than last week. – На
этой
неделе
погода
жарче,
чем
на
прошлой
неделе.
10.
Our
new house is (more expensive, expensiver) than the old one. – Наш
новый
дом
дороже,
чем
старый.
Объясним правила образования и использования английских прилагательных.
Содержание:
- 1. Образование сравнительной степени прилагательных
- 2. Образование превосходной степени прилагательных
- 3. Less и the least
Есть три степени сравнения прилагательных в английском языке: положительная (positive degree), сравнительная (comparative degree) и превосходная (superlative degree).
Положительная степень прилагательного в английском языке — это форма, в которой слово записано в словаре, например, big (большой), small (маленький) или pretty (симпатичный). Мы используем положительную степень, чтобы сказать, что предмет или человек обладает определенным признаком или качеством. Сравнительную степень используем, когда хотим отметить, что предмет или человек обладает определенным качеством в большей степени, чем другие. А превосходная степень прилагательного показывает, что объект обладает качеством в наибольшей степени.
Английские прилагательные делят на две категории:
- качественные прилагательные описывают качество, например: narrow (узкий), beautiful (красивый), friendly (дружелюбный).
- относительные прилагательные называют признак, например: wooden (деревянный), French (французский).
Только у качественных прилагательных есть три степени сравнения.
My car is fast but your car is faster. — Моя машина быстрая, но твоя машина быстрее.
My car is German and your car is French. — Моя машина немецкая, а твоя машина французская.
French и German — относительные прилагательные, сравнивать их невозможно. Нельзя сказать, что какой-то предмет более немецкий или самый французский.
Образование сравнительной степени прилагательных в английском языке
Рассмотрим образование сравнительной степени прилагательных на примере. Возьмем две дороги: одна из них двухполосная, вторая — четырехполосная. Следовательно, вторая дорога шире, чем первая. Сравнить предметы можно при помощи слова than (чем, нежели):
This road is broader than that one. — Эта дорога шире, чем та.
При образовании сравнительной степени прилагательных в английском языке необходимо учитывать длину прилагательного. Измерять эту длину надо слогами. Если вы сомневаетесь в количестве слогов, воспользуйтесь ресурсом How Many Syllables.
Прилагательное длиной в один слог — big (большой), small (маленький), thin (тонкий), cute (забавный), cold (холодный) — называется односложным.
Прилагательное длиной в два слога — mod-ern (современный), bus-y (занятой), clev-er (умный), pret-ty (красивый) — двусложное.
Прилагательное длиной в три и более слогов — beau-ti-ful (красивый), con-fi-den-tial (секретный), de-fen-sive (защищающий) — многосложное.
Особенности образования сравнительной степени прилагательных:
- Односложные прилагательные
Если прилагательное односложное, сравнительная степень образуется путем добавления суффикса -(e)r:
cold (холодный) – colder (холоднее)
warm (теплый) – warmer (теплее)
cool (прохладный) – cooler (прохладнее)
safe (безопасный) – safer (безопаснее)
cute (забавный) – cuter (забавнее)
wide (широкий) – wider (шире)In Canada I got used to colder winters. — В Канаде я привык к более холодным зимам.
Kate’s dog is cuter than Ann’s. — Пес Кейт милее, чем пес Энн.Если односложное прилагательное оканчивается на сочетание краткая гласная + согласная, то конечная согласная удваивается:
big (большой) – bigger (больше)
thin (тонкий, худой) – thinner (тоньше, худее)
fat (толстый, жирный) – fatter (толще, жирнее)The cuts were thinner but deeper. — Разрезы были тоньше, но более глубокие.
July this year is hotter, I think. — Июль в этом году жарче, мне кажется.Конечная согласная не удваивается, если односложное прилагательное оканчивается на сочетание долгая гласная + согласная:
slow (медленный) – slower (медленнее)
cheap (дешевый) – cheaper (дешевле)The bus started moving slower. — Автобус стал двигаться медленнее.
Property is cheaper in Turkey than here. — Недвижимость в Турции дешевле, чем здесь. - Двусложные прилагательные
- К двусложным прилагательным, которые оканчиваются на звуки /r/, /l/ или безударный гласный звук, добавляем суффикс -(e)r:
clever /ˈklevər/ (умный) – cleverer (умнее)
noble /ˈnəʊbl/ (благородный) – nobler (самый благородный)
narrow /ˈnærəʊ/ (узкий) – narrower (у́же)The road became narrower, so we had to turn around. — Дорога стала уже, и нам пришлось повернуть назад.
You will appear to be nobler if you just admit that you are wrong. — Вы будете выглядеть благороднее, если просто признаете свою неправоту. - Если прилагательное оканчивается на гласную -y, она меняется на -i и добавляется суффикс -(e)r:
busy (занятой) – busier (более занятой)
cosy (уютный) – cosier (уютнее)The house in the mountains was cosier compared to the house we rented at the seaside. — Дом в горах был уютнее по сравнению с домом, который мы снимали на побережье.
A cleverer student will get an opportunity to go to the contest. — Более умный студент получит возможность поехать на состязание. - Прилагательные, которые оканчиваются на -ing, -ed, -ful и -less, образуют сравнительную степень с помощью more:
thankful (благодарный) – more thankful (более благодарный)
amusing (забавный) – more amusing (более забавный)My previous job was more stressful than this one. — Моя предыдущая работа была более напряженной, чем эта.
The situation was more amusing than I thought it would be. — Ситуация оказалась более забавной, чем я предполагала.Однако некоторые двусложные прилагательные с другими окончаниями также образуют сравнительную степень только при помощи more:
modern (современный) – more modern (более современный)
central (центральный) – more central (более центральный)
famous (известный) – more famous (более известный)
human (человеческий) – more human (более человечный)
honest (честный) – more honest (более честный)During the last speech, Kate was more honest than during the previous one. — Во время последнего разговора Кейт была более честна, чем во время предыдущего.
My father’s attitude to life is more modern than his colleagues’. — У моего отца более современных подход к жизни, чем у его коллег. - У некоторых двусложных прилагательных есть две формы образования сравнительной степени — с окончанием -(e)r и с помощью слова more:
polite (вежливый) – politer / more polite (более вежливый)
friendly (дружелюбный) – friendlier / more friendly (более дружелюбный)
noble (благородный) – nobler / more noble (более благородный)
narrow (узкий) – narrower / more narrow (более узкий)
gentle (нежный) – gentler / more gentle (более нежный)
cruel (жестокий) – crueler / more cruel (более жестокий)
quiet (тихий) – quieter / more quiet (более тихий)
clever (умный) – cleverer / more clever (более умный)
angry (злой) – angrier / more angry (более злой)I wish some nurses were a bit more gentle and polite. — Я бы хотел, чтобы некоторые медсестры были помягче и повежливее.
The kids became quieter and suddenly nodded off. — Дети стали вести себя спокойнее и внезапно заснули.
- К двусложным прилагательным, которые оканчиваются на звуки /r/, /l/ или безударный гласный звук, добавляем суффикс -(e)r:
- Многосложные прилагательные
Если прилагательное многосложное, тогда сравнительную степень от него образовываем, ставя перед ним слово more:
interesting (интересный) – more interesting (интереснее)
beautiful (красивый) – more beautiful (красивее)
unexpected (неожиданный) – more unexpected (неожиданнее)It is a more interesting book, believe me. — Это более интересная книга, поверь мне.
You are more beautiful than she ever was. — Ты красивее, чем она когда-либо была.Самая известная ошибка в английской грамматике — фраза, сказанная Алисой Льюиса Кэролла:
Алиса, презрев правила грамматики, прибавляет к многосложному прилагательному суффикс -(e)r, вместо того чтобы сказать more and more curious.
- Исключения
good (хороший) – better (лучше)
bad (плохой) – worse (хуже)
far (далекий) – farther/further (дальше)
old (старый) – older (старее/старше)There is no better option. — Нет лучшего варианта.
They say I can find a doctor in a farther village. — Они говорят, что я смогу найти врача в более отдаленной деревне.Обратите внимание, что прилагательное far имеет два варианта сравнительной степени. Выбор нужной формы зависит от смысла слова. Когда речь идет о расстоянии, не имеет значения, какую форму выбрать.
It was a farther/further school. — Это была более отдаленная школа.
Если мы хотим употребить это прилагательное в значении «дальнейший», «добавочный», тогда используем исключительно further.
For further information, turn to the secretary. — За дальнейшей информацией обратитесь к секретарю.
Образование превосходной степени прилагательных в английском языке
Вернемся к примеру с дорогами. Первая — двухполосная, вторая — четырехполосная, а третья — шестиполосная.
The first road is broader than the second one, but the third road is the broadest. — Первая дорога шире второй, но третья дорога самая широкая.
Особенности формирования превосходной степени английских прилагательных:
- Односложные прилагательные
Если прилагательное односложное, его превосходная степень образуется путем прибавления суффикса -(e)st, а перед словом ставится определенный артикль the. Если есть другие слова-определители, например притяжательное местоимение, артикль the опускается:
cold (холодный) – the coldest (самый холодный)
warm (теплый) – the warmest (самый теплый)
cool (прохладный) – the coolest (самый прохладный)
safe (безопасный) – the safest (самый безопасный)
cute (забавный) – the cutest (самый забавный)
wide (широкий) – the widest (самый широкий)The kitchen with its stone floor was the coolest place in the house. — Кухня с каменным полом была самым прохладным местом в доме.
This is my cutest dog Charlie. — Это моя самая милая собака Чарли.Если прилагательное оканчивается на сочетание гласная + согласная, конечная согласная удваивается:
big (большой) – the biggest (самый большой)
thin (тонкий, худой) – the thinnest (самый тонкий, самый худой)
fat (толстый, жирный) – the fattest (самый толстый, самый жирный)I want to find a recipe of a cake with the fattest layer of chocolate. — Хочу найти рецепт торта с самым толстым слоем шоколада.
She chose the biggest teddy. — Она выбрала самого большого плюшевого медведя.Последняя согласная не удваивается в односложных прилагательных с долгим гласным звуком:
new (новый) – the newest (самый новый)
brief (краткий) – the briefest (самый краткий)
deep (глубокий) – the deepest (самый глубокий)This is the briefest love story that I have ever heard. — Это самая короткая история любви, которую я когда-либо слышала.
Could I express my deepest sympathy? — Могу ли я выразить свою глубочайшую признательность? - Двусложные прилагательные
- К двусложным прилагательным, которые оканчиваются на звуки /r/, /l/ или безударный гласный звук, присоединяем суффикс -(e)st. Не забываем, что перед прилагательным необходимо поставить определенный артикль the:
clever (умный) – the cleverest (умнейший)
noble (благородный) – the noblest (благороднейший)
narrow (узкий) – the narrowest (самый узкий)It was the narrowest street I had ever seen in my life. — Это была самая узкая улица, которую я когда-либо видел в своей жизни.
Who is the cleverest student in your class? — Кто самый умный ученик в вашем классе? - Если прилагательное оканчивается на букву -y, она меняется на -i, к слову добавляется суффикс -(e)st и артикль the:
friendly (дружелюбный ) – the friendliest (самый дружелюбный)
trendy (модный) – the trendiest (самый модный)Cindy is the friendliest kid in the class. — Синди — самый дружелюбный ребенок в классе.
They chose the narrowest path because it was the shortest. — Они выбрали самую узкую тропу, потому что она была самой короткой. - Прилагательные, которые оканчиваются на -ing, -ed, -ful и -less, образуют превосходную степень с помощью the most:
thankful (благодарный) – the most thankful (самый благодарный)
amusing (забавный) – the most amusing (самый забавный)He has such unusual facial expressions! Sam is the most amusing kid in the group. — У него такая интересная мимика! Сэм — самый забавный малыш в группе.
He is the most grateful student I have ever taught. — Он самый благодарный ученик, которого я когда-либо учила.Однако некоторые двусложные прилагательные с другими окончаниями также образуют сравнительную степень только при помощи the most:
modern (современный) – the most modern (самый современный)
central (центральный) – the most central (самый центральный)
famous (известный) – the most famous (самый известный)
human (человеческий) – the most human (самый человечный)
honest (честный) – the most honest (самый честный)This building is the most modern in his district. — Это здание самое современное в районе.
She is the most honest member of her family. — Она самая честная из всех членов семьи. - У некоторых двусложных прилагательных есть две формы сравнительной степени — the перед прилагательным с окончанием -(e)st или the most перед прилагательным:
polite (вежливый) – the politest / the most polite (самый вежливый)
common (обычный) – the commonest / the most common (самый обычный)
simple (простой) – the simplest / the most simple (самый простой)
stupid (глупый) – the stupidest / the most stupid (самый глупый)
clever (умный) – the cleverest / the most clever (самый умный)The task appeared to be the simplest. — Задача оказалась самой легкой.
That’s the most stupid thing I’ve ever heard. — Это самая глупая вещь, которую я когда-либо слышал.
- К двусложным прилагательным, которые оканчиваются на звуки /r/, /l/ или безударный гласный звук, присоединяем суффикс -(e)st. Не забываем, что перед прилагательным необходимо поставить определенный артикль the:
- Многосложные прилагательные
Многосложные прилагательные образуют превосходную степень с помощью the most:
interesting (интересный) – the most interesting (самый интересный)
beautiful (красивый) – the most beautiful (самый красивый)
unexpected (неожиданный) – the most unexpected (самый неожиданный)For my grandmother, her son is the most darling person in the world. — Для моей бабушки ее сын — самый дорогой человек в мире.
Monica Bellucci is the most famous and the most beautiful Italian actress. — Моника Белуччи — самая знаменитая и самая красивая итальянская актриса. - Исключения
good (хороший) – the best (лучший)
bad (плохой) – the worst (худший)
far (далекий) – the farthest / the furthest (самый дальний)
old (старый) – the oldest (самый старый) / the eldest (самый старший)Gary is not the worst lawyer in the town, but he is not the best, though. — Гэри не худший юрист в городе, но и не лучший.
As usual, she found what she needed in the farthest store. — Как обычно, она нашла то, что ей было нужно, в самом дальнем магазине.
Less и the least
Используем less, когда хотим отметить, что предмет/человек обладает каким-то качеством в меньшей степени, чем другие, а the least — в наименьшей степени.
hard (тяжелый) – less hard (менее тяжелый) – the least hard (наименее тяжелый)
famous (известный) – less famous (менее известный) – the least famous (наименее известный)
beautiful (красивый) – less beautiful (менее красивый) – the least beautiful (наименее красивый)
Let’s choose a less expensive hotel. — Давай выберем менее дорогой отель.
She is now a less famous actress than 20 years ago. — Сейчас она менее известная актриса, чем 20 лет назад.
The least tiring journey was to Los Angeles because they took the train. — Наименее выматывающим было путешествие в Лос-Анджелес, потому что они поехали на поезде.
First, I offer to choose the least beautiful dress. — Сначала я предлагаю выбрать наименее красивое платье.
Надеемся, что после нашего подробного объяснения, вы сможете без труда использовать сравнительную и превосходную степени прилагательных в английском языке. Чтобы упорядочить в голове изученный материал, пройдите небольшой тест.
Тест по теме «Степени сравнения прилагательных в английском языке»
© 2023 englex.ru, копирование материалов возможно только при указании прямой активной ссылки на первоисточник.