Word on the street british weather

Read this short story about the British weather.

I left the house with a brolly in my bag because the weather forecast had predicted light showers and, sure enough, as soon as I got outside I felt drizzle. I put up my brolly and hurried along, but there was a huge gust of wind that blew it inside out. As I struggled to fix the brolly the drizzle started to turn into a shower. I ran under a nearby bus stop to take shelter and the heavens opened, it started pouring down, really bucketing down. My brolly was beyond repair so I threw it in a nearby bin and just sat and watched the downpour. After about five minutes it stopped and the sun came out so I carried on walking, but after about a minute it started spitting again and I had to shelter in a shop. This time it was just a quick shower and when I went back outside it was mild with a warm breeze. However as I continued along the street a car run through a huge puddle in the road and splashed me, I was soaked from head to toe.

Match these definitions to the highlighted words in the story.

Lesson by Sam, teacher at EC London English School

  • 1. Light rain:
  • 2. Rain for a short period:
  • 3. Umbrella (slang):
  • 4. Very wet/covered in water:
  • 5. Heavy rain (phrasal verb):
  • 6. One strong action of the wind:
  • 7. Heavy rain (noun):
  • 8. Light rain at the beginning of a shower or downpour:
  • 9. Light wind:
  • 10. Body of water in the street:
  • 11. Rained heavily (idiom):

Bookmark/Search this post with:

  • English ESL Video Lessons
  • Listening Comprehension
  • Deep listening: Focus on meaning

Video quiz details

Task Description

It’s a listening exercise where children answer some questions about the weather conditions of the UK.

Video details

Scene summary

We can learn about how rain is formed, where it comes from and the wettest part of the UK.

Video length

5 minutes 39 seconds

Video genre

Lectures (e.g. TED talks)

Language goals

listening

Listening comprehension

Other pedagogical goals

Level

The above lesson is a great teaching resource for:Pre-intermediate (A2)

Student type

This resource is intended for:High schoolers

high-school

High schoolers

Quality check

Quality not yet verified by the community.

Sensitivity

This resource does not contain any images, words or ideas that would upset a reasonable person in any culture.

Copyright license

Published 07/09/2020

Video quiz questions (printable)

1. Choose the correct options.

How much does it rain in Britain?

2 months

about 100 days a year

four days a week

2. Fill the gap.

Because it’s one of theplace in Europe.

3. Guess the end.

Where does all the rain come from?

4. Unmix the sentence.

This

rain

forms

mountain

streams

which

then

feeds

these

glorious

lakes.

5. Find the extra word.

According to the theory all of the rivers and lakes were fed by cold fast underground seas.

6. Fill the gap.

Everyof our freshwater comes from the oceans.

7. Guess the end.

What are the tubes for?

8. Choose the correct options.

The wettest city in the UK is

Lake District

Glasgow

London

Swansea

9. Correct the wrong word.

In Lake District it rains on ridge two hundred and eleven days a year.

10. Guess the end.

Where did the girl find out that the place where she lives is the wettest place in Britain?

11. Fill the gap.

She felt really

12. Fill the gap.

What’s theperiod of rain you have ever had?

13. Guess the end.

What caused the flood in 2009?

14. Fill the gap.

It was a once in a thousand year weather

Vaklegy is from/lives in Hungary and has been a member of iSLCollective since 2013-11-15. Vaklegy last logged in on 2023-04-12, and has shared 3 resources on iSLCollective so far.

МИНИСТЕРСТВО 
ОБРАЗОВАНИЯ И НАУКИ ДОНЕЦКОЙ НАРОДНОЙ РЕСПУБЛИКИ

ГОСУДАРСТВЕННОЕ
ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ

«Донецкий
профессионально-педагогический колледж»

ЦК
Филологических дисциплин

МЕТОДИЧЕСКАЯ
РАЗРАБОТКА

открытого
занятия по теме

WEATHER. WEATHER FORECAST. BRITISH
WEATHER

Погода. Прогноз погоды.
Погода в Великобритании

по дисциплине ОДБ.05 Иностранный
(английский) язык

для специальностей ________________

Разработала преподаватель: Сотникова О.А.

2018

Методическая
разработка открытого занятия по дисциплине «Иностранный (английский) язык» на
тему «
Weather.
Weather forecast.
British weather (Погода. Прогноз погоды. Погода в Великобритании)». – Донецк: ДППК,
2018, с. 20.

Разработала:
Сотникова О.А., преподаватель иностранного языка  ГПОУ «Донецкий
профессионально-педагогический колледж».

В
данной методической разработке на тему «
Weather.
Weather
forecast. British
weather.
Погода. Прогноз погоды. Погода в Великобритании» приведена методика проведения
практического занятия совершенствования речевых умений и навыков с использованием
аудирования и метода проблемного обучения.Содержание занятия направлено на создание
устойчивой мотивации студентов к изучению иностранного языка, активизацию
творческой, познавательной и аналитической деятельности студентов.

Методическая
разработка открытого практического занятия рекомендована преподавателям
английского языка.

Рецензент:

Безус
Т.В., преподаватель английского языка, специалист высшей категории  ГПОУ
«Донецкий профессионально-педагогический колледж».

Рассмотрено
и одобрено на заседании цикловой комиссии филологических дисциплин ГПОУ
«Донецкий профессионально-педагогический колледж» (протокол № ___ от ____
___________ 20__г.)

СОДЕРЖАНИЕ

Стр.

Введение                                                                                                           4

План
занятия (технологическая карта)                                                             5

Структура
занятия                                                                                            6

Ход
занятия                                                                                                       7

Литература                                                                                                        10

Приложения                                                                                                      11

ВВЕДЕНИЕ

Методическая
разработка практического занятия на тему «
Weather.
Weather
forecast. British weather
Погода.
Прогноз
погоды. Погода в Великобритании», специальность _____________ ОДБ.05
Иностранный  язык, подготовлена в соответствии с учебной программой
Государственного образовательного стандарта Министерства образования и науки среднего
профессионально образования Донецкой Народной Республики.

Процессы межкультурной интеграции обуславливают
модернизацию содержания обучения иностранному языку. Существенно изменяется
социокультурный контекст изучения иностранных языков. Знание иностранного языка
сегодня является неотъемлемой составляющей образованного человека. Приблизить
словарный запас и навыки устной речи к живому общению — одна из важнейших
задач. Нужно формировать и развивать языковую, речевую и социокультурную
компетенцию учащихся, культуру устной и письменной речи; способствовать
развитию умений творческого подхода к решению проблемных задач; воспитывать
положительный интерес к изучаемому предмету.

Обучение студентов колледжа иностранному
языку является одним из приоритетных направлений и осуществляется с применением
новых технологий обучения, с использованием современных ТСО, интерактивных форм
и методов обучения. Использование ролевых игр и их элементов на занятии
активизирует процесс обучения, делает его более интересным и мотивированным, так
как происходит условное воспроизведение настоящей практической деятельности
людей.

Предложенная методическая разработка —
это один из вариантов организации и проведения практического занятия совершенствования
речевых умений и навыков с использованием такой формы проведения занятия, как ролевая
игра и применением метода проблемного обучения. Методическая разработка
содержит учебный материал, имеющий коммуникативную направленность. Ожидаемые
результаты: формирование познавательных интересов студентов, содействие
сознательному усвоению иностранного языка, развитие самостоятельности,
инициативности, повышение мотивации к изучению иностранного языка.

Технологическая карта занятия

по дисциплине ОДБ. 05 «Иностранный
(английский) язык

специальность: _______«Компьютерные
системы и комплексы»

Группа,
дата

Группа 1 КС
17/9                                                                                   19.02.1018

Тема
занятия

Weather.
Weather forecast. British weather

Погода.
Прогноз погоды. Погода в Великобритании

Цель
занятия

совершенствовать методику проведения
практического занятия совершенствования речевых умений и навыков с
применением метода проблемного обучения и элементов ролевой игры

Задачи
занятия

Образовательные


обеспечить в ходе урока усвоение новой лексики, лингвострановедческих реалий;


научить оперировать усвоенным лексическим материалом с опорой на
коммуникативно заданные инструкции преподавателя;


формировать и совершенствовать навыки чтения и перевода, аудирования и
говорения (монологическая речь) на основе теста информативного характера;


формировать умения выбирать и использовать  речевые формы для осуществления
коммуникативных намерений в конкретной ситуации.

Развивающие


способствовать развитию умений творческого подхода к решению практических
проблемных задач;


развивать умение обобщать полученные знания и самостоятельно планировать
речевой поступок;


развивать умение грамотно, четко и точно выражать свои коммуникативные
намерения;


способствовать развитию логического мышления.

Воспитательные


воспитывать творческую активность, способность работать самостоятельно, в
парах;


воспитывать положительный интерес к изучению английского языка;


формировать интерес к лингво-страноведческим реалиям стран изучаемого языка;
к английскому языку как средству международного общения.

Средства обучения, оборудование

1)
раздаточный материал (задания для актуализации опорных знаний; рабочая
тетрадь студента  с заданиями; бланки с критериями оценивания);

2)
презентация преподавателя к занятию на тему «
Weather.
Weather
forecast. British weather
Погода.
Прогноз погоды. Погода в Великобритании»;

3)
мультимедийный проектор, экран, ноутбук, колонки,
CD
диск
c
аудио-файлами.

Тип
занятия

занятие
совершенствования речевых умений и навыков

Вид учебного занятия

практическое занятие с элементами ролевой игры и с
использованием мультимедийных технологий

Методы обучения, применяемые технологии

информационно-рецептивный метод,
репродуктивный метод, проблемного обучения (решение проблемных ситуаций);

технология разно-уровневого обучения
(выполнение разно-уровневых заданий по лексике, аудированию,
говорению.

Межпредметные
связи

культурология,
русский язык, этика

СТРУКТУРА ЗАНЯТИЯ

Этап
1 (длительность)

Организационный
момент (1 мин)

Деятельность
студентов

Приветствуют
преподавателя.

Демонстрируют
готовность к занятию.

Деятельность
преподавателя

Проверяет  готовность обучающихся к занятию,
записывает отсутствующих, позитивно эмоционально настраивает  на занятие

Этап
2 (длительность)

Ознакомление студентов с темой, учебными целями и
планом занятия (2  мин.)

Деятельность
преподавателя

Знакомит студентов с темой, целями и планом занятия,
критериями оценивания.

Этап
3 (длительность)

Мотивация.
Целевая установка (1мин.)

Деятельность
преподавателя

Мотивирует
необходимость изучения темы через ее актуальность, широкое применение в
повседневной жизни. Позитивно настраивает на достижение задач занятия.

Этап
4 (длительность)

Актуализация
опорных знаний (4 мин.)

Деятельность
студентов

1. 
Соединяют слова с рисунками переводят их.

2. Определяют правильные или неправильные
утверждения, переводят предложения.

3.
Дополняют предложения необходимыми словами.

Деятельность
преподавателя

1. Демонстрирует слайд с заданиями, представляющий
картинки и слова.

2.
контролирует правильность выполнения задания.

Этап
5 (длительность)

Сообщение новых знаний, формирование
профессиональных умений и навыков (18 мин.)

Деятельность
студентов

Выполняют задания по аудированию:

а) слушают прогнозы погоды и подбирают к ним
соответствующие картинки;

б) определяют правильные/неправильные утверждения;

в) дополняют предложения;

г) читают и переводят текст.

Деятельность
преподавателя

Организовывает прослушивание прогноза погоды и
выполнение заданий на понимание. Контролирует их выполнение и взаимопроверку.

Этап
6 (длительность)

Закрепление
изученного материала (_мин.)

Деятельность
студентов

Работа
с текстом «
British weather»

а)
читают и переводят текст;

б)
определяют правильные /неправильные утверждения;

в)
отвечают на вопросы;

г)
дополняют предложения.

Деятельность
преподавателя

1. Организует деятельность студентов, предоставляет
и дидактический материал.

2. Демонстрирует слайды с заданиями, объясняет
задания к тексту.

3. Контролирует ход выполнения задания.

Этап
7 (длительность)

Рефлексия

Деятельность
студентов

Составляют
прогноз погоды по картинке.

Деятельность
преподавателя

1.
Предоставляет слайды с изображением прогноза погоды.

2.
Контролирует правильность выполнения задания.

Этап
8 (длительность)

Подведение
итогов (5 мин.)

Деятельность
преподавателя

Подводит
итоги, оценивает работу студентов на занятии. Выставляет оценки.

Этап
9 (длительность)

Домашнее
задание

Содержание домашнего задания

Описать
погоду характерную для нашего  региона.

Преподаватель
____________________________ Сотникова О.А.

ХОД ЗАНЯТИЯ

1.
Организационный момент (1мин.)

1.1
Приветствие преподавателя и студентов.

1.2
Проверка присутствия студентов на занятии и их готовность к занятию.

Преподаватель:
Здравствуйте, студенты. Рада видеть Вас на занятии. Кто сегодня отсутствует?
(дежурный докладывает об отсутствующих)

Teacher: Good
morning, students. Glad to meet you. Who is absent today?

2.
Ознакомление студентов с темой, учебными целями и планом занятия. (2 мин.)

Преподаватель:
Сегодня тема нашего занятия «Погода. Прогноз погоды. Погода в Великобритании». 
Задачи нашего занятия:

·       повторить
и закрепить лексический материал с помощью лексических упражнений;

·       распознавать
и понимать лексику на слух;

·        правильно
читать и переводить текст с изученной лексикой;

·       быть
готовым решать творческие и проблемные ситуации.

Сегодня
мы будем работать по следующему плану:

1)    вначале
мы повторим лексику по теме и закрепим ее на лексических упражнениях;

2)    затем
мы перейдем к аудированию, выполним упражнения на развитие навыков устной речи
и прослушивание текстов;

3)    на
следующем этапе занятия  выполним упражнения на развитие навыков чтения и
перевода.

4)     и
последним этап – это говорение, составление прогноза погоды по заданной
картинке.

Teacher:
The
theme of our lesson today is «Weather. Weather forecast. British weather
».
The task of the lesson are:

·       use
active vocabulary

·       recognize
the vocabulary in the text while reading and in the weather forecast while
listening;

·       read,
translate, make up the weather forecast;

·       be
ready to solve creative and problem situation.

Let’s
follow such order in our today’s work: 1) vocabulary revision and vocabulary
tasks; 2) Listening and Speaking; 3) Reading comprehension.

Преподаватель:
Обратите внимание на критерии оценивания работы. На протяжении занятия ваша
работа будет оцениваться в соответствии с предложенными критериями, которые
внесены в бланк оценивания: лексика и лексические упражнения — 1-3 балла;
аудирование – 1-3 балла; чтение – 1-3 балла; говорение — 2 балла. Активная
работа на занятии – 2 балла. Баллы переводятся в оценку следующим образом:
(Приложение 1)

Teacher:
To
evaluate student’s work there is a chart with the criteria of assessment.
During the lesson your answer will be fixed in it. The work of each student
must be assessed according to the criteria: vocabulary – 3p.; listening
comprehension – 3p.; reading comprehension – 3p.; speaking – 2p. And there is
bonus (active work during the lesson) – 2 points. The points will be
transformed into a mark according the following:

3.
Мотивация.                                                                                          (1
минута)

Преподаватель:
Англичане любят говорить о погоде. Это самый простой способ преодолеть
скованность в общении. Люди говорят о погоде по телефону и лично. Друзья и
семья говорят о погоде, прежде чем они обсуждают, что нового. Коллеги говорят о
погоде перед началом тяжелого рабочего дня. Даже незнакомые люди обсуждают
погоду. Изучив новые слова и выражения,  вы с легкость смежите начать разговор
с иностранцем.

Teacher:
English speakers love to talk about the weather.
It
is a way of breaking the ice. People talk about the weather on the phone and in
person. Friends and family talk about the weather before they discuss what’s
new. Co-workers talk about the weather before starting a hard day of work. Even
strangers discuss the weather. Learn the proper vocabulary and expression, and
you will find it easy to start a conversation anytime and anywhere with anyone
you meet.

4.
Актуализация опорных знаний.

4.1
Повторение активной лексики по теме.

Преподаватель:
Прежде чем приступить к изучению новой темы, вспомним лексический материал по
теме.

Teacher:
Before
observing the new topic, let’s revise the vocabulary.

Студенты
выполняют лексические упражнения (Приложение 2. Рабочая тетрадь студентов с
заданиями по теме)

5.
Сообщение новых знаний, формирование профессиональных умений и навыков.

5.1
Ознакомление с заданием. Работа с аудио материалом.

Преподаватель:
Переходим ко второй части нашего урока – это аудирование. Сейчас вам предстоит
прослушать три прогноза погоды и соединить их с соответствующими рисунками.
(Приложание 2.)

Teacher:
Let’s
turn to the next part of our lesson – Listening. Listen attentively to three
weather forecasts and say what pictures illustrate them.

(Студенты
слушают прогноз погоды и отмечают какому рисунку соответствует прослушанный прогноз
(Приложение 2. Рабочая тетрадь студентов с заданиями по теме)

Преподаватель:
Сейчас мы будем работать с прослушанными прогнозами
погоды. Ваша задача: прослушать прогнозы еще раз и выполнить задания к ним.

Teacher:
Now we’ll work with listened weather forecasts. Listen to the audio and make up
some exercises.

(Студенты
выполняют задания, отвечают по очереди на поставленные вопросы. Приложение

2. Рабочая тетрадь студентов с заданиями по теме)

Задание1.
Listen
to the weather forecast and say what sentences are True and what are False.
Прослушать
прогноз погоды. Определить, какие утверждения правильные, а какие неправильные.

Задание
2.

Listen to the weather forecast ones more and complete the text with
corresponding words.
Прослушайте прогноз погоды еще раз и
заполните пропуски соответствующими словами.

Задание
3.
Listen
to the weather forecast and give answer to the question.
Прослухаты
прогноз
погоды.
Ответить
на
вопросы.

Задание
4.
Listen
to the weather forecast and tell about weather for today and tomorrow.
Прослушать
прогноз погоды и рассказать, какая погода будет сегодня и завтра.

6.
Закрепление изученного материала.

6.1.
Выполнение упражнений на развитие навыков устной речи. Работа с текстом «
British weather»

Преподаватель:
Предлагаю закрепить знания по теме и поработать с текстом.

Teacher:
To demonstrate your knowledge let’s go to the reading comprehension.

(Приложение
2 . Рабочая тетрадь студента с заданиями по теме)

Задание
5.
Read
and translate the text.
Прочитать
и
перевести текст.

Задание
6.
Say
what sentences are True and what are False. Correct the sentences that are
False.
Определить, какие утверждения правильные,
а какие неправильные. Исправить неправильные утверждения.

Задание
7.
Answer
the questions to the text.
ответить
на
вопросы
к
тексту.

Задание
8.
Use
the information from the ex.5,  complete the text with the corresponding words
or words-combinations.
Используя информацию из упражнения
№5, дополните текст соответствующими словами.

Задание
9.
Make
up the words combination use the words from the columns. Translate them.

Составить словосочетания, используя слова из двух колонок.

7. Подведение
итогов занятия.

7.1
Рефлексия.

Преподаватель:
Сейчас Вам необходимо разделиться на три группы и
составить по картинке прогноз погоды. (Приложение 3)

Teacher:
Now
you need to divide into three groups and make a weather forecast using
pictures.

8.
Комментарий работы студентов. Выставление оценок.

Преподаватель:
Занятие окончено. Я довольна вашей работой на занятии.
Ваши
оценки

Teacher:
The
lesson is almost over. On the whole I’m satisfied  with your work during the
lesson/ Your marks are …..

9.
Домашнее задание.

Преподаватель:
Ваше домашнее задание на следующие занятие – описать погоду характерную для
нашего региона. Занятие окончено. До свидания.

Teacher:
Your homework for the next lesson is to describe the weather in our country.
The lesson is over.  Thank you. Good bye.

ДИДАКТИЧЕСКИЕ
МАТЕРИАЛЫ К ЗАНЯТИЮ

Приложение
1. Критерии Оценивания работ студентов

ТАБЛИЦА
РЕЗУЛЬТАТИВНОСТИ РАБОТЫ СТУДЕНТОВ НА ЗАНЯТИИ

Ф.И.
студента

Vocabulary

test

Listening
& Speaking

Reading
comprehension

Бонус

Итоговая
оценка

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

Приложение
Лексический тест

Variant
1

1.
sun
                           
a)
выше нуля

2.
fog                             b)
радуга

3.
dry                            c)
дождливо

4.
rainy                          d)
жарко

5.
cold                           e)
ветрено

6.
hot                             f)
солнечный свет

7.
windy                        g)
туман

8.
sunshine                    h)
сухо

9.
above zero                 i)
солнце

10.
rainbow                   j)
холодно

Variant
2

1.
sunny                        a)
ливень

2.
foggy                         b)
дождь

3.
wet                            c)
прохладно

4.
rain                            d)
ветер

5.
cool                           e)
ниже нуля

6.
wind                          f)
гроза

7.
cloud                         g)
сыро

8.
thunderstorm             h)
солнечно

9.
below zero                 i)
туманно

10.
shower                     j)
облачно 

Keys:

I: 1-i; 2-g; 3-h; 4-c;
5-j; 6-d; 7-e; 8-f; 9-a; 10- b.

II: 1-h; 2-I; 3-g; 4-b;
5-c; 6-d; 7-j; 8-f; 9-e; 10-a.

(Приложение
. Рабочая тетрадь студента с заданиями по теме)

 WEATHER. WEATHER
FORECAST. BRITISH WEATHER.
ПОГОДА. ПРОГНОЗ ПОГОДЫ. ПОГОДА В ВЕЛИКОБРИТАНИИ

VOCABULARY

1. Read und memorize the following words.
Прочитайте и выучите слова.

Основная лексика:

cloud [klaud] —  туча,
облако                            
cloudy [ˈklaudɪ] –
облачно

sun [sʌn] — солнце                                                sunny [ˈsʌnɪ] –
солнечно                                                                               

wind[wɪnd] – ветер                                             windy [ˈwɪndɪ] –
ветренно

fog [fɔg] – туман                                                 foggy [ˈfɔgɪ] – туманно

rain [reɪn] – дождь                                              rainy [ˈreɪnɪ
]
— дождливо

cold  [kəuld] —
холодно                                      
cool  [ku:l] —
прохладно

frost  [frɔst] — мороз                                             warm [wɔ:m] — тепло    

hot [hɔt] – жарко                                                 dry [draɪ] – сухо

wet [wet] — сыро                                                  rainbow [ˈreɪnbəu]- радуга

thunderstorm        [ˈθʌndəstɔ:m] – гроза              shower        [ˈʃəuə] — ливень
weather forecast [ˈweðə]- прогноз
погоды                
above zero [əˈbʌv] – выше
нуля

temperature [ˈtemprɪtʃə] –
температура             
below zero [bɪˈləu] – ниже
нуля

degree         [dɪˈgri:] – градус                              sunshine [ˈsʌnʃaɪn] – солнечный
свет

Дополнительная лексика

snowfall   [ˈsnəufɔ:l] —
снегопад                 
lighting [ˈlaɪtnɪŋ] — молния                                                             

rainfall        [ˈreɪnfɔ:l] – ливень                  fair weather [fɛə] –
хорошая погода

calm [kɑ:m] – тихо                                    visibility [ˌvɪzɪˈbɪlɪtɪ] –
видимость

to clear up [tu: klɪə ʌp] – проясняться        mild [maɪld] –
м’який, умеренный

fresh [freʃ] – свіжий                                   depression [dɪˈpreʃən] – низкое
давление

weather station [ˈweðə] –
метеорологическая станция                                      

weather conditions –[kənˈdɪʃən] погодне
условия

TASKS

1.
Match the word and the picture. Translate
the words.
Сопоставьте слово и картинку. Переведите
слова.

1)   
           rainbow                          

2)   
          degree                                             

3)   
          below zero

4)   
          weather forecast

5)   
          warm

6)   
          thunderstorm

7)   
          above zero

8)    
          sunshine

9)   
          rainy

10)          cool

2. Say True or False.
Translate the sentences.
Определить, какие утверждения правильне (
T)
и какие неправильные (
F).
Перевести предложения.

1)   
When
it is foggy, you need a swimsuit.

2)   
When
it is sunny, you can get sunburnt.

3)   
When
it is cloudy, there is no sunshine.

4)   
A
shower is a type of wind.

5)   
When
it is warm, the temperature is below zero.

6)   
It
is wet in the desert.

3. Look
through the pictures and put in the words from the box. Then listen to the
record, correct your answers.
Посмотрите на
рисунки и вставьте слова из таблицы.

hot

cold

sunny

windy

foggy

cloudy

1)
It’s
_______.

                                2)
It’s ________.

3)
It’s _______.
                                4)
It’s _________.

5)
It’s _______.
                                6)
It’s _________.

4. Read and memorize the
next verbs.
Прочитайте и запомните следующие
глаголы.

(to)
rain [reɪn]

идти


дожде)

(to)
freeze [ fri:z]

замерзать

(to)
snow

[snəu]

идти


снеге)

(to)
thaw

[θɔ:]

таять

(to)
drizzle

[drɪzl]

моросить

(to)
shine

[ʃaɪn]

светить

(to)
blow

[bləu]

дуть

(to)
forecast [fɔ:kɑ:st]

прогнозировать
погоду

5. Complete
the sentences with the verbs.  Read and translate the sentences
Дополните
предложения глаголами.
Прочитайте и переведите предложения.

1)   
Let’s
go skiing. It’s s_ _ _ ing.

2)   
Take
an umbrella. It’s going to r _ _ _ .

3)   
The
wind is b _ _ _ ing.

4)   
The
sun is s _ _ _ ing. I need sunglasses.

5)   
It’s
f _ _ _ _ ing. We can go skating.

6)   
It
isn’t raining heavily. It’s just d _ _ _ _ _ ing.

7)   
Rain
has been f _ _ _ _ _ _ _  for tonight.

8)    
The
sun came out t _ _ _ ed the ice.

LISTENING AND SPEAKING

1.    
Listen to three weather forecasts and say what
pictures illustrate them.
Прослушайте
три прогноза погоды и определите какой прогноз какому рисунку соответствует.

                                                
                                   
today                       
  tomorrow          

A

 

                                        
     

                                                 
today  
                           tomorrow    

                                        
                                                                                                              today 
                        tomorrow

                                         
      

2.
Listen
to the first weather forecast and say what sentences are True (T) and what are
False (F).
Прослушайте прогноз погоды еще раз и
определите,  какое утверждение правильное (
T)
 и какое не правильное (
F).

1)   
It
will be sunny today.

2)   
Winds
will be light, especially in the morning.

3)   
Tomorrow,
it will be sunny in the morning.

4)   
Tomorrow
afternoon will be cloudy.

5)   
There
will probably be some showers tomorrow in the south. 

3.
Listen to the weather forecast ones more and complete the text with
corresponding words from the box.
Прослушайте
прогноз погоды еще раз и заполните пропуски соответствующими словами из
таблицы. Прочитайте и переведите прогноз.

sunny

stronger

winds

degrees

showers

bright

Запомните!

light
[
laɪt]
— легкий        expect [ɪ
ksˈpekt]
— ожидать          
strong
[
strɔŋ]
– сильный

Today
will be another 1) _________ day, with temperatures between 26 and 28 2)
____________. We can expect some light 3)_____________, especially in the
afternoon. Tomorrow morning, it will still be 4) ______________, but in the
afternoon we can expect some clouds. The winds will be 5) __________,  and in
the north we will probably have some 6) ___________.

4.
Tick (v) the works that you hear.
Укажите слова,
которые вы услышали в тексте.

winter [ˈwɪntə]

frozen [ˈfrəuzn]

windy [ˈwɪndɪ]

freezing [ˈfri:zɪŋ]

below [bɪˈləu]

winds [ˈwɪnds]

above [əˈbʌv]

rain [reɪn]

snow [snəu]

fog [fɔg]

snowdrifts [ˈsnəudrɪft]

foggy [ˈfɔgɪ]

5.
Listen to the weather forecast and give answer to the questions.
Прослушайте
прогноз погоды. Дайте ответы на вопросы.

1) Will it be cold or warm today?

2)
Will the temperatures be above zero?

3)
Where will it snow today?

4)
Will it snow tomorrow?

5)
Will it be windy tomorrow?

6)
What will the weather be like tomorrow morning?

6.
Read and translate the weather forecast.
Прочитайте
и переведите прогноз погоды.

We’ll feel the child of winter today. It
will be cold with temperatures below zero and it will be snow in all parts of
the country. The winds will be rather strong. So there is a danger of
snowdrifts. The weather will be better tomorrow. It won’t snow but it will
still be freezing. The winds will be light and it will be a bit foggy in the
morning. So be careful on the roads.

7.
Listen to the weather forecast and tell about weather for today and tomorrow.
Прослушайте
прогноз погоды и расскажите о погоде на сегодня и завтра

Today: ___________,
_________________, ___________________

Tomorrow; ____________,
_______________, __________________

2.
Listen to the
third weather forecast and complete the
text with the words.
Прослушайте прогноз
погоды и доповните текст необходимыми словами. Прочитайте и переведите текст.

It
will

be
another cloudy day today, with 1) t _______________ of around 8 degrees,
and some 2) s _______________ in the afternoon-especially in the 3) w
__________________ of the country. The winds will be 4) l
________________ in the morning, but will become stronger in the afternoon. We
can expect a wet and windy day tomorrow, with a 5) l_______________ of
rain in the east. Temperatures will fall, but will sill be above 6) z__________________.

READING
COMPREHENSION

1.    
Read
and memorizing the words.
Прочитайте и заповните слова.

mild [maɪld]

м’який,
умеренный

remain [rɪˈmeɪn]

оставаться

all
year round

целый
год

explore [ɪksˈplɔ:]

исследовать,
изучать

changeable [ˈtʃeɪndʒəbl]

изменчивый

rare [rɛə]

редкий

the
Gulf Stream[gʌlf stri:m]]

Гольфстрим

the
Continent

[ˈkɔntɪnənt]

Европа

gale [geɪl]

буря,
шторм

blizzard [ˈblɪzəd]

снежная
буря

2. Read
and translate the text.
Прочитайте и переведите текст.

Britain
has a mild climate. Because of the warm Gulf Stream, its summers are not so hot
and its winters are not so cold as on the Continent. It usually rains a lot in
Britain, so the grass remains green all year round. May to August are usually
the driest months, and are the best to explore the beauty of Britain. But be
careful as the weather is very changeable – it can be sunny one minute and
pouring with rain the next. However, extreme weather, such as gales, blizzards
and winter

temperatures
below minus 7, is rare.

3.
Say what sentences are True (T) and what are False (F). Correct the sentences
that are False.
Определите,
какие утверждения правильне и какие неправильне. Исправьте неправильне
утверждения.

1)   
Britain has a
cold climate.

2)   
Its
summers are very hot because of Gulf Stream.

3)   
The
grass remains green all year round because it rains a lot.

4)   
May
to August are the best months to explore the beauty of Britain.

5)   
The
weather can be sunny one minute and pouring with rain the next.

6)   
Extreme
weather, such as gales and blizzards, is normal.

4.
Answer the questions
to the
text (ex.2).
Дайте
ответы на вопросы.

1)   
What
kind of climate does Britain have?

2)   
Why
are its summers not so hot as on the Continent?

3)   
Why
does the grass remain green all year round?

4)   
What
are the driest months in Britain?

5)   
What’s
British weather like?

6)   
What
is rare in British weather?

5.
Use the information from the Ex.2, complete the text with the corresponding
words or words-combinations.
Используя информацию из
упражнения №2 дополните текст необходимыми словами или словосочестаниями.

Britain
has a 1) _______ climate. Because of the warm Gulf Stream, its summers are not
so hot and its winters are not so 2)_______ as on the Continent. It usually
rains a lot in Britain, so the grass 3)________ green all year round. May to
August are usually the 4)________ month, and are the best to explore the beauty
of Britain. But be careful as the weather is very 5)_______ — it can be sunny
one minute and 6)_________ with rain the next. However, extreme weather, such
as gales, blizzards and winter 7)________ below minus 7, is 8)_________.

6.
Make up the word combination use the words from the columns
.
Translate
there.
Составьте словосочетания, используя слова
из двух колонок. Переведите их.

1)   
mild                               A)
months                                                 

2)   
warm                             B)
weather

3)   
driest                             C)
climate

4)   
changeable                     D)
extreme

5)   
rare                                E)
Gulf Stream

Приложение
3. Картинки для описания прогноза погоды

london-2164680_1920 copy

Most people associate the weather in England with cloudy skies, rain and damp. And there is some truth in this — British weather is often unpredictable. But you will be surprised to find out that rainfalls in London are less than in other capitals of Europe, for example, in Rome.

Temperatures in England

Due to the temperate continental climate, winter in Britain passes without strong frosts, but the summer is not characterized by heat — the temperature raising to +30 degrees is considered the record.

The highest temperature was recorded in Kent (2010) — 38.5 degrees Celsius. The lowest (-27.2 ° C) was recorded in Scotland in 1995.

The weather in Scotland really does have lower temperatures because of the terrain features. Here is the coldest winter in the whole UK and the least frequent are cloudless days with a bright, blinding sun.

British weather and its features

Most often, the weather in Britain is characterized by a cloudy sky and a strong (northwestern) wind, even floods are possible. The smallest amount of precipitation falls in Cambridge, mostly in Scotland.

The coldest month of the year is January, and the hottest month is July. In addition, there is no clearly expressed rainy season in England — the rainfall is evenly distributed throughout the year, and only in the autumn-winter period it is slightly more intense. Also, in the autumn the weather becomes especially changeable — in a few minutes a bright sunny day can be replaced by a downpour and a strong wind.

Fog as a separate landmark in London

Many authors describe London and Britain as a whole as a country covered with thick fogs. This opinion is partly stereotyped, because the fog was typical for the city many years ago, when London was still heated by coal. Fog, smoke and exhaust mixed in smog and settled in a dense layer on the streets. This fog was named «London special».

One of these contaminations took place in 1952 and led to colossal environmental consequences and was given historic name «Great Smog». Smog thickly enveloped the capital for 5 days in December 1952. Pollution led to severe consequences — about 100 000 people suffered from respiratory diseases.

The ecological catastrophe was due to a surging anticyclone and windless weather, which did not allow the fog to dissipate for about a week. In 1956, the government adopted the Clean Air Act in order to avoid such ecological disasters in the future.

Задачи:

Образовательные:


    1. Активизировать ранее изученные ЛЕ по теме.

    2. Совершенствовать навыки аудирования на
    основе аутентичного текста.

Развивающие:

    1. Развитие коммуникабельных способностей
    учащихся по теме.

    2. Развитие умений выделять главное.

    3. Сопоставлять факты, анализировать,
    высказывать свою точку зрения по проблеме урока.

Воспитательные:

1. Развить культуру речи.

2. Воспитывать уважение, понимание к другой
культуре.

 Оснащение урока:

  1. иллюстративный материал по теме,
  2. дидактические карточки – задания,
  3. видеоролик для аудирования (взят из пособия
    “Headway”)

Ход урока:

I. Организационный момент

— Good morning! Glad to see you! Sit down, please!

— Let’s begin our lesson!

— What date is it today? What’s the weather like today? Is it sunny? Do you like this
weather? I agree. I like sunny weather, too.

— Weather ! This is an ever interesting topic for conversation. Today at the lesson we
continue our discussion about the weather. We are going to speak about the weather in
Great Britain then we compare it with the weather in our region.

We often say “Everything is good in its season”. Is it so? We try to prove it.

— And at home write a letter to your British friend. Advise him/her the best time to
visit Murmansk region. What activities can he/she do?

II. Закрепление лексики. Речевая разминка

And the first we are to do is – remember some words that deal with weather.

Exercise 1

Remember and name the words which help us to describe the weather in …

Winter:

Spring:

Autumn:

Summer:

Exercise 2

And what do you mean, when you say:

1. It’s damp.

2. The sky is without a single cloud.

3. The weather is changeable.

And what about our weather? Is it changeable?

And how does it compare with Britain’s reputation?

III. Развитие навыка аудирования для получения
общей информации

1) Look at some statements about the British weather. According to your opinion, which
of them are true?

Work in pairs, choose the true statements.

  • People in Britain complain a lot about their weather.
  • The British climate is terrible.
  • It is very cold in winter in Britain.
  • The summers are quite hot.
  • Britain is the wettest place in Europe.
  • The weather in Britain changes a lot.
  • The fact that Britain is an island has a great effect on the weather there.

Read them aloud! Let’s check your opinion. It’s high time to watch a video.

You’ll hear the information about the British climate and weather. Compare your
answers with the video!

2)Pay attention on these words:

Complain – you are not satisfied with something

An island on the edge of Europe – far from the centre of Europe

3) Read the true sentences!

4) Watch again and correct the false statements! Work with the partner!

IV. Развитие навыка чтения для детального
понимания

Now, do you think that the weather is bad? Let’s get to know, what the British think
of their weather.

1) They often say “Other countries have a climate, in England we have weather”. Why
do they say so? Read the text and find out, what other phrases they use for describing the
weather.

THE BRITISH ABOUT THE BRITISH WEATHER

  The English weather on the whole is not good. It’s very damp, we have a
lot of rain. Our weather is very changeable: a fine morning may change into a wet
afternoon and evening. But it’s not usually as cold in Britain as it is in Russia or
Canada. It doesn’t usually get very cold in winter or very hot in summer. Summer months
are often cool, there is always plenty of rain. Sometimes it rains so heavily that the
British say “It’s raining cats and dogs.” Planning summer holidays is not easy
because you can never depend on the weather. One year June may be hot and sunny and July
and August rainy, another year it might be the other way round. So many people go
abroad for their holidays, though there are so many lovely beaches on the English coast.
The English winter is not cold. The temperature seldom falls below 3 – 4 degrees. The
air is damp and foggy. It often rains and it seldom snows. Autumn is the season of foggy,
windy days. Spring is a warm and beautiful season. The weather in spring however,
is changeable, and even if the sky is blue without a single cloud in the morning
there is no guarantee that it may not rain within a short time. It is always wise to take
an umbrella. No conversation ever starts in England without a comment on the weather. It
is almost a formality like shaking hands. “Nice day today, isn’t it?”, “Isn’t it
hot today?”, “Shocking weather, isn’t it?” – these remarks are often used when
speaking about the weather.

1. In other way round – наоборот

2) Read the text again and find out, what the weather is like in different seasons.
Fill in the table after the text. Put a tick!

  Windy, foggy Sometimes sunny, warm Often rains, seldom snows A beautiful morning may give place to a terrible afternoon The sky is without a single cloud changeable You should have an umbrella Not cold, humid
Winter                
Spring                
Summer                
Autumn                

3) Use the table to make some sentences!

4) When would you like to visit Britain? When wouldn’t you like to visit Britain?
Why?

Use the prompts!

I’d(not) like to visit Britain in … .

Because it’s … and I like … .

It doesn’t usually get … .

V. Развитие навыка монологической речи

I see you have different opinions. I can understand you. It’s always difficult to
choose the best time to visit any place. That’s why a lot of tourist, choosing a place
to visit, are interested in weather.

Let’s help them. Work in 2 groups! Share your ideas and compare the weather in
Britain with our weather in winter for the first group and in summer for the second group.

Create the Internet page! Give an advice what activities they can do in Britain and our
region! Use the prompts! Get ready to introduce your page! Share your ideas and choose two
persons for describing the weather in Britain and in Murmansk region.

You are looking for a place to visit! We will
help you to choose it!

Welcome on our website!

Winter in Britain or in Murmansk region.

We would like to give you some information about ….

The weather in Murmansk region and Britain is …

But the climate …

It’s …in Britain. And in Murmansk region it’s …

You can never be sure of …

It usually gets … in …

But it doesn’t get ….

… months are …

The temperature falls … in Britain but in Murmansk region it sometimes falls …

But you can spend wonderful holidays in …

You can go …

There are a lot of …

In … weather, you can go … ing.

It usually gets …, that’s why ….

Because of … weather, we …

We hope to see you soon!

You are looking for a place to visit! We will
help you to choose it!

Welcome on our website!

Summer in Britain or in Murmansk region

We would like to give you some information about ….

The weather in Murmansk region and Britain is …

But the climate …

It’s …

You can never be sure of …

It usually gets … in …

But it doesn’t get ….

… months are …

The temperature falls … in Britain but in Murmansk region it sometimes falls …

But you can spend wonderful holidays in …

You can go …

There are a lot of …

In … weather, you can go … ing.

It usually gets …, that’s why ….

Because of … weather, we …

We hope to see you soon!

 It’s high time to introduce your Internet page! The first group begins. The
second group — listen to very attentively, don’t hesitate to ask question.

VI. Подведение итогов урока

You’ve done your work well. You’ve given me much information about the weather in
GB and our region. You see, the weather in Britain has much in common with our weather.

Could you answer the question of our lesson now. Why do we say “Everything is good in
its season”?

Now you are good at describing the weather. Don’t forget to use this information in
your home task.

Домашнее задание: Write a letter to your British friend. Advice him
or her the best time to visit Murmansk region and activities he or she can do here.

For taking an active part at the lesson … and … get an excellent mark. Your marks
are …

Our lesson is over! Thank you for the lesson!

Приложение 1

Приложение 2

Приложение 3

Приложение 4

Самоанализ урока

Урок проводился в 8 классе. Учащиеся занимаются
по учебнику Биболетовой М.З. “Enjoy English 5”/
Видеоролик для просмотра и аудирования взят из
пособия “Headway”.

Тип урока: совершенствование лексических
навыков по теме “Weather” на уровне свободного
высказывания в виде монологической речи. Урок
комплексного применения знаний учащихся, целью
которого является усвоение умений учащихся
самостоятельно применять знания, умения и навыки
осуществлять их перенос в новых условиях. В
ходе выполнения заданий проверяется усвоенный
материал, на основе которого идет осмысление
нового.

Урок построен в соответствии с программными
требованиями. Основной целью обучения
иностранному языку является овладение
иноязычной культурой через основные виды
речевой деятельности.

На уроке использованы
личностно-ориентированный подход (запрашивается
мнение детей), деятельностный и коммуникативный
подходы.

В основу построения данного урока положен
коммуникативный метод, наилучшим образом
способствующий реализации главной задачи
обучения: развитие речевых умений и навыков
учащихся.

Цели:

1. Формирование коммуникативной компетенции
учащихся на основе изученных ЛЕ и речевых
структур по теме “Weather”;

2. Развитие умений и навыков у учащихся
воспринимать иноязычный текст как источник
информации;

3. Развитие умений и навыков устной речи на
основе прочитанного текста.

Задачи:

Образовательные:

1. Активизировать ранее изученные ЛЕ по теме

2. Совершенствовать навыки аудирования на
основе аутентичного текста

Развивающие:

1. Развитие коммуникабельных способностей
учащихся по теме

2. Развитие умений выделять главное

3. Сопоставлять факты, анализировать,
высказывать свою точку зрения по проблеме урока.

Воспитательные:

1. Развить культуру речи;

2. Воспитывать уважение, понимание к другой
культуре.

Методы и методические приемы:

Были использованы:

1. словесные методы (беседа с учащимися по теме);

2. наглядные (иллюстрации, опоры необходимые для
подготовки собственного высказывания);

3. практические (упражнения).

Средства обучения:

1. дидактический раздаточный материал;

2. наглядность;

3. мультимедиа.(видео)

Виды речевой деятельности: Аудирование,
чтение, монологическая и диалогическая речь,
письмо.

Сочетание групповых, парных и индивидуальных
форм работы.

При подготовке к уроку мною были учтены и
возрастные, и индивидуальные особенности
учащихся: высокий интерес к изучению данного
предмета, развитые на достаточном уровне
общеучебные умения и навыки, хорошие
потенциальные возможности к овладению
иноязычной культурой ( развитый фонематический
слух, умение сравнивать и обобщать изучаемые
явления, развитое воображение, стремление к
самостоятельному высказыванию, независимо от
речевой подготовки).

Результаты:

Были максимально задействованы дети в уроке,
эффективно организована коллективная и
индивидуальная познавательная деятельность
учащихся. Был дан ориентир учащимся на
использование материала на практике, хотелось
пробудить интерес к другой культуре и желание
высказать собственное мнение по теме погода в
нашем регионе и в Великобритании.

One of Britain’s favourite topics of conversation is the weather.

English weather is talked about by the English a lot. Talking about the weather accounts for more casual conversations than any other topic, and there is no other way to ‘break the ice’ than mentioning something about the forecast! It can change at any moment. The English have to put up with a pretty heavy amount of rain and bizarre changes of weather within the space of a few minutes. In England, you just never know from one hour to the next what the weather will do. The golden rule is to expect rain, sun, heat and cold all in one day and dress accordingly!

Freak hailstorms in the summer and scorching winter days aside, there are four seasons in Britain, in the order of an academic year, these are autumn, winter, spring and summer. Each season has its beauty and watching the seasons change has for centuries inspired Britain’s writers, artists and composers. Confusingly none of these seasons can be described as the ‘rainy season’ since it rains all year round. So whatever else you do, you will need to acquire an umbrella and a plastic waterproof coat with a hood.

Winter is the coldest time of the year; all the country suffers from snow, ice and it is very chilly and windy. It can get dark as early as 4 p.m. The shops start their famous January sales in the New Year, so wrap up warm and find some bargains! You’ll also find hot chestnut sellers in the streets roasting chestnuts over hot coals.

One of the main aspects of the British climate is its changeable nature. This is probably more apparent in spring than in any other season. You could be enjoying an idyllic picnic one minute and rushing for cover the next! On the whole though, spring is one of the nicest times. The flowers are starting to bloom, the trees beginning to bud. Heavy rain and hail can occur rather often.  The trees, confused by the sunshine, have blossomed, but then, shaken to its roots by the mad May breezes, they had shed its plumage and been given a good February-style soaking.

Regardless of the fact that the majority of the UK rainfall occurs during the summer, this is the time when people put on their T-shirts and shorts, even if it’s pouring with rain. The British are always keen to try and enjoy themselves in spite of the elements, and many would feel defeated if they had to wrap up warm during the summer months, though there are invariably a number of days when the temperature can be rather high ( 27C – 30C). It is also good time to take a trip out of town. Don’t forget an umbrella, though.

Wet, damp, misty and grey is the usual perception of an English autumn. It’s also the perfect time to go and visit one of the beautiful parks, with the foliage turning deep hues of red, orange and yellow. Take a waterproof coat and some sensible shoes and go for a stroll. Pubs offer warm and cozy refuge. The shops are filled with Christmas goods.

Weather Sayings

  • A red sunset is a sign of fine weather.
  • Clear moon, frost soon.
  • April showers bring May flowers.
  • When geese cackle, it will rain.
  • A wind from the south has rain in its mouth.
  • A sunny shower won’t last an hour.
  • When clouds look like rocks and towers, the Earth will be refreshed by showers.
  • The louder the frog, the more the rain.
  • It’s raining cats and dogs.

Like this post? Please share to your friends:
  • Word on the wall decorations
  • Word on the town текст
  • Word on the town перевод
  • Word on the tip of the tongue
  • Word on the streets magazine