Word for building things

What is the word for building things?

assembly. noun. the process of building something by putting all its parts together.

What do you call a building structure?

construction. noun. a building or other large structure.

What do you call a small building?

cottage. nountiny house; lodging. box. bungalow. cabana.

Are there any nouns that start with the letter R?

Nouns have a wider definition but in simple words, a noun is a word that identifies a person, place thing or idea. Based on the use nouns can be categorized as common nouns, proper nouns, countable nouns, uncountable nouns etc. In this list of nouns that start with r, we have listed all those noun types in the alphabetical order.

What would be a proper noun for a building?

A proper noun is one that names an individual thing. For a building, we’d want to identify an individual building and state it’s name, for instance: The Statue of Liberty

Are there any words that start with the letter N?

Nouns have a wider definition but in simple words, a noun is a word that identifies a person, place thing or idea. Based on the use nouns can be categorized as common nouns, proper nouns, countable nouns, uncountable nouns etc.

What makes a proper noun a proper name?

Proper nouns are specific types of nouns that are also called proper names. While common nouns start with a lowercase letter, proper nouns start with a capital letter. Learn more about proper nouns, how to identify them, and how to use them through definitions and examples. “a specific person, place, or thing instead of a general one.”

Nouns have a wider definition but in simple words, a noun is a word that identifies a person, place thing or idea. Based on the use nouns can be categorized as common nouns, proper nouns, countable nouns, uncountable nouns etc. In this list of nouns that start with r, we have listed all those noun types in the alphabetical order.

A proper noun is one that names an individual thing. For a building, we’d want to identify an individual building and state it’s name, for instance: The Statue of Liberty

Nouns have a wider definition but in simple words, a noun is a word that identifies a person, place thing or idea. Based on the use nouns can be categorized as common nouns, proper nouns, countable nouns, uncountable nouns etc.

Which is an example of a proper noun?

The Taj Mahal. See below for other examples. A proper noun is one that names an individual thing.

context icon

context icon

context icon

Наверное, ты неплохо мастеришь в качестве хобби.

Elijah was such an inquisitive child, loved building things, taught himself to code when he was 12.

context icon

Элайджа был таким любознательным ребенком, любил строить вещи, сам научился программировать, когда ему было 12.

Striving for excellence, building things that are useful to everyone, believing in what you do:

context icon

Стремиться к лучшему, создавать нечто полезное для всех, верить в то, что ты делаешь:

Since our imagination has no limits Lets Go to 10 000 BC During this period, people who lived then spent a lot of time walking, jogging,

hunting, building things, climbing and doing all kinds of different activities.

icon https://st.tr-ex.me/img/material-icons/svg/open_in_new/baseline.svg

context icon

В этот период люди, которые жили тогда потратил много времени, ходьба, бег,

охота, строительство вещи, скалолазания и делать все виды различных видов деятельности.

icon https://st.tr-ex.me/img/material-icons/svg/open_in_new/baseline.svg

Even if we know Johnny is very intelligent and

he like making all kinds of experiments and building things sometimes he screws up lots of

things

so

eventually he might need your help and his sisters to solve the possible problems and fix the stuff he might had broken.

icon https://st.tr-ex.me/img/material-icons/svg/open_in_new/baseline.svg

context icon

Даже если мы знаем, Джонни очень умный, и он,

как делать все виды экспериментов и строительных вещей иногда После срыва много

вещей

так в конце концов он,

возможно, потребуется ваша помощь и его сестер, чтобы решить возможные проблемы и исправить

вещи

он может сломал.

icon https://st.tr-ex.me/img/material-icons/svg/open_in_new/baseline.svg

context icon

context icon

Когда тебя под конвоем выводят из здания- это дурной тон.

You won’t run into that situation in most residences, of course(unless the residence is or was also used as a place of business) but when you start

trying to trace out wiring in multi-tenant or office buildings, things can get pretty confusing.

context icon

Вы не будет работать в этой ситуации в большинстве резиденций, конечно( если резиденция находится или также использовался как место бизнеса), но когда вы начинаете,

пытаясь проследить из проводки в мультитенантной или офис зданий, вещи могут получить довольно запутанным.

Then he would start»building around it», like putting a car together- start with a frame and then start

building 

things around it.

context icon

Затем он начинал» строить вокруг нее», например, как собирать машину- начинал с рамы, а затем присоединял другие детали.

context icon

Этот дом проглатывает разные вещи, будто их не было вовсе.

You see things on building sites you’re never sure whether they’re meant to be like that.

context icon

Вы видите вещи на строительных площадках, но Вы не уверены, что именно такими они и должны быть.

From there the cooperative went into the business of building such things as country houses, dachas.

context icon

От кооператива пошло в дело строить такие вещи как деревенскые дома, dachas.

context icon

Думаешь кто-то контролирует все изнутри здания?

context icon

icon https://st.tr-ex.me/img/material-icons/svg/open_in_new/baseline.svg

context icon

Другие вещи, которые нужно отметить 3 этаж, в здании есть лифт.

icon https://st.tr-ex.me/img/material-icons/svg/open_in_new/baseline.svg

Client pays for a building, one of the things he pays for is top-grade steel.

context icon

Клиент платит за строительство, и одно из того, за что он платит- это качественная стальная арматура.

Start from simple things like wood and finish building houses, cities and maps!

icon https://st.tr-ex.me/img/material-icons/svg/open_in_new/baseline.svg

context icon

Начинай с простых материалов, таких как дерево и открывай все больше и больше по ходу игры, чтобы строить дома, города и карты в конце!

icon https://st.tr-ex.me/img/material-icons/svg/open_in_new/baseline.svg

Typically, this high-rise building with lots of offices within which people decide the most mundane things.

icon https://st.tr-ex.me/img/material-icons/svg/open_in_new/baseline.svg

context icon

Как правило это многоэтажные здания с большим количеством кабинетов, внутри которых люди решают самые обыденные дела.

icon https://st.tr-ex.me/img/material-icons/svg/open_in_new/baseline.svg

There are many things you can do to improve cardiovascular endurance and to support your muscle building.

context icon

Есть много вещей, которые вы можете сделать для улучшения выносливости сердечно-сосудистой системы и поддержать ваши мышцы здания.

context icon

context icon

Наша философия заключается в том, чтобы с помощью возводимых нами зданий что-то улучшить».

to religious communities free of charge; however it did not concern monasteries.

icon https://st.tr-ex.me/img/material-icons/svg/open_in_new/baseline.svg

context icon

могли передаваться религиозным обществам в бесплатное пользование, но это не касалось монастырей.

icon https://st.tr-ex.me/img/material-icons/svg/open_in_new/baseline.svg

Remember what he was like at that team building

thing.

context icon

Помнишь, как он себя вел на этих занятиях по тим- билдингу.

Along with everything I’m gonna teach you about building

things.

context icon

According to Mark the biggest difference between the movie and real life stems from the fact that movie-makers»can’t wrap their

head around the idea that someone might build something because they like

building 

things.

icon https://st.tr-ex.me/img/material-icons/svg/open_in_new/baseline.svg

context icon

По словам Марка главное различие между жизнью и кино связано с тем, что создатели фильма« не смогли понять,

что кто-то может что-то построить, только потому, что ему просто нравиться творить».

icon https://st.tr-ex.me/img/material-icons/svg/open_in_new/baseline.svg

Langley, you take that building. Same

thing.

context icon

Лэнгли, а ты займись этим зданием, тот же вопрос.

I was always

building

gadgets and things.

context icon

И я вечно мастерил всякие технические штуки.

Results: 498320,
Time: 0.2175

English

Russian

Russian

English

Phrases with Building

Things Building often describes

  • building suit

  • building technology

  • building sites

  • building company

  • building defense

  • building plot

  • building door

  • building methods

  • building electronics

  • building season

How Building often is described

  • burning building

  • entire building

  • tall building

  • abandoned building

  • old building

  • large building

  • main building

  • full building

  • empty building

  • nearby building

Building is the first word in phrase

  • building blocks

  • building materials

  • building swing

  • building material

  • building machines

  • building site

  • building character

  • building system

  • building project

  • building block

Building is the last word in phrase

  • apartment building

  • world building

  • office building

  • state building

  • empire building

  • school building

  • capitol building

  • government building

  • character building

  • base building

СЛОВООБРАЗОВАНИЕ (WORD-BUILDING)

В английском языке имеется несколько способов словообразования:

1) конверсия (образование новых слов без изменения их написания и произношения)

2) словосложение (образование нового слова путем сложения двух слов в одно)

3) изменение ударения в слове (и получение нового слова другой части речи).

4) аффиксация (прибавление к корню суффикса или префикса)

Конверсия. Словосложение. Изменение ударения.

Иногда слово может менять свое значение и выполнять новую синтаксическую функцию в предложении, не изменяя при этом написания и произношения (конверсия). Наиболее распространенным является образование глаголов от существительных: master (хозяин) — to master (управлять), house (дом) — to house (размещать), water (вода) — to water (поливать). Но глаголы могут быть образованы и от прилагательных: empty (пустой) — to empty (опустошать) white (белый) — to white (белить).

Словосложение — это объединение полнозначных слов или их основ в сложное слово. Вновь образованное сложное слово пишется слитно или через дефис: airfield — аэродром (air — воздух, field — поле), air-base — авиабаза (air — воздух, base — база), airman — авиатор (air — воздух, man — мужчина), schoolday — школьный день (school — школа, day — день), birthplace — место рождения (birth — рождение, place — место).

Сложные слова могут состоять из двух существительных, первое из которых приобретает значение прилагательного. В этом случае слова пишутся отдельно. Например: service dress — форменная одежда, одежда для службы (service — служба, dress — платье), shop window — витрина (shop — магазин, window — окно), skim milk — снятое молоко (to skim — снимать (накипь и т.д.), milk — молоко).

Многие существительные совпадают по форме с глаголами, но отличаются ударением. Как правило, в существительных ударение падает на первый слог, а в соответствующих глаголах — на второй: export (экспорт) — to export (экспортировать) present (подарок) — to present (дарить).

Словообразование с помощью аффиксации.

Образование новых слов может происходить при помощи присоединения к основе слова суффиксов или префиксов (приставок). Префиксы присоединяются к корню слова в начале, а суффиксы — в конце. Слова, образованные с помощью префиксов или суффиксов, в отличие от простых слов, называются производными.

Префиксы, как и суффиксы, могут присоединяться к различным частям речи, изменяя при этом значение основы слова, например: happy (счастливый) — unhappy (несчастный) — happiness (счастье) — happily (счастливо); help (помощь) — helper (помощник) — helpful (полезный) — helpless (беспомощный).

Наиболее употребительные приставки (префиксы) и их значения:

1. Префикс со значением “снова”, “заново”, “вновь”, “пере”:

re-      

to construct (строить) — to reconstruct (перестроить), to read (читать) — to reread (перечитать), to write (писать) — to rewrite (переписать)

2. Префиксы, которые придают слову противоположное значение или обозначают противоположное действие:

un-       dis-       de-       anti-     counter-

contra-      

to dress (одеваться) — to undress (раздеваться), to tie (связывать) — to untie (развязывать) 

to appear (появляться) — to disappear (исчезать)

formation (формирование) — deformation (деформация)

fascist (фашист) — anti-fascist (антифашист)

attack (атака) — counterattack (контратака)

to  contradict (противоречить, возражать)

3. Префиксы, имеющие отрицательное значение:

a-

ab-

un-        

im-        in-        

ir-         il-    dis-       mis-      non-    

amoral (аморальный, безнравственный)

absent (отсутствующий),  abnormal (ненормальный)

kind (добрый) — unkind (недобрый)

possible (возможный) — impossible (невозможный)

ability (способность) — inability (неспособность)

regular (регулярный) — irregular (нерегулярный) 

legal (легальный) — illegal (нелегальный) 

honest (честный) — dishonest (нечестный),

to understand (понимать) — to misunderstand (неправильно понять)

interference (вмешательство) — non-interference (невмешательство)

! NOTE !

Приставка, которая начинается на “i” изменяется в зависимости от того, какая за ней стоит буква: il + l, ir + r, im + b, m, p.

4. Префиксы, имеющие значение “сверх”, “пере”, “чрезмерно”:

over- super-  ultra-

extra-  

to pay (платить) — to overpay (переплатить)

human (человеческий) — superhuman (сверхчеловеческий) 

short (короткий) — ultra-short (ультракороткий)

extraordinary (необычный)

5.        Префиксы со значением “между”, “взаимно”:

со-      

inter-  

existence (существование) — co-existence (сосуществование)

national (национальный) — international (интернациональный)

6.        Префиксы, которые переводятся как

а)        “перед”:

рге-

fore-    

war (война) — pre-war (довоенный), historic (исторический) — prehistoric (доисторический)

to foresee (предвидеть)

б)        “после”:

post-    

war (война,) — post-war (послевоенный), revolutionary (революционный) — post-revolutionary (послереволюционный)

в)        “недостаточно”, “недо-“:

under-

to pay (платить) — to underpay (оплачивать низко, т.е. недостаточно оплачивать, недоплачивать), production (производство)  —  underproduction (недопроизводство)

г)        “под”:

sub-      

division (разделение) — subdivision (подразделение), committee (комиссия, комитет) —   subcommittee (подкомиссия)

д)        “экс”, “бывший”:

ex-      

champion (чемпион) — ex-champion (бывший чемпион)

е)        само-, авто-

auto-

autobiography (автобиография), automatic (автоматический) 

ж)        полу-

semi-

semifinal (полуфинал), semicircle (полукруг)

з)        через-, транс-

trans-

transatlantic (трансатлантический)

и)        вверх, кверху, наверху

up-

upstairs (вверх по лестнице), upside (верхняя часть), to uproot (вырывать с корнем)

к)        двойной, два, дважды

bi-

bilingual (двуязычный), bi-monthly (выходящий два раза в месяц)

л)        имеющий дело с книгами

bibli(o)-

bibliography (библиография)

м)        относящийся к жизни

bio-

biography (биография)

н)        второстепенное значение

by-

by-street (переулок, улочка)

о)        много-, мульти-, поли-

multi-

poly-

multicolored (многоцветный), multimillionaire (мультимиллионер)

polyglot (полиглот), polytechnic (политехнический)

п)        второстепенное значение

by-

by-street (переулок, улочка)

7. Префикс глагола, имеющий значение “делать”:

en-      

large (большой) — to enlarge (увеличивать, делать больше), danger (опасность) — to endanger (подвергать опасности), force (сила) — to enforce (принуждать, настаивать)

Основные суффиксы существительных:

1. Суффиксы, обозначающие принадлежность к

а)        политическому направлению профессии или нации:

-ist  

-an, -ian          

Communist (коммунист), Marxist (марксист}, materialist (материалист); 

artist (художник), typist (машинистка), pianist (пианист), historian (историк), librarian (библиотекарь), musician (музыкант); Russian (русский), Bulgarian (болгарин)

2. Суффикс, обозначающий учение, теорию, качество:

-ism      

marxism (марксизм), heroism (героизм)

3. Суффиксы, обозначающие действующее лицо, его занятие или должность:

-ег, -or

-ee, -eer        

to teach (учить) — teacher (учитель), to direct (руководить) — director (руководитель)

employee (служащий), refugee (беженец, эмигрант), auctioneer (аукционер), 

 4.        Суффикс, обозначающий результат действия:

-ment

-ade

achievement (достижение), agreement (согласие), government (правительство)

lemonade (лимонад), blockade (блокада)

5.        Суффиксы, обозначающие

а)        состояние:

-hood

-ship

-cy, -acy

brotherhood (братство), childhood (детство), manhood (мужественность)

dictatorship (диктатура), friendship (дружба), leadership (руководство)

accuracy (точность), infancy (младенчество), supremacy (превосходство)

б)        действие, состояние:

-age      

-ing    

-ence    

-ance  

-ion, -tion    

-ition, -ation

-sion    

-al  

shortage (нехватка), marriage (брак, супружество), voyage (путешествие) 

hunting (охота),  crossing (пересечение,  перекресток),  living (житье) 

silence (молчание), difference (различие)

importance (важность), resistance (сопротивление)

collection (собрание, коллекция), dictation (диктант, диктовка)

competition (соревнование), hesitation (сомнение, колебание)

decision (решение) 

removal ( удаление), arrival (прибытие), refusal (отказ), approval (одобрение) 

в) качество или состояние:

-dom  

-ness  

-ty            

freedom (свобода), kingdom (королевство), wisdom (мудрость) 

coldness (холод),  darkness  (темнота),  kindness (доброта), weakness (слабость) 

activity (активность), safety (безопасность)

г) место действия, занятие или состояние

-ery

bakery (булочная), surgery (кабинет хирурга), cookery (кулинария), slavery (рабство)

д) род занятий, отрасль науки

-ics

physics (физика), politics (политика)

Основные суффиксы прилагательных:

1.        Суффикс, образующий прилагательные от существительных и обозначающий национальную принадлежность или слабую степень качества:

-ese

-ish

Chinese (китаец, китайский), Japanese (японец, японский)

Pole (поляк) — Polish (польский), Scott (шотландец) — Scottish (шотландский)

red (красный) — reddish (красноватый), child (ребенок) — childish (ребячливый, детский)

2.        Суффиксы, образующие прилагательные от глаголов и обозначающие наличие качества:

-ive

-ent

-ant      

to act (действовать) — active (активный), to talk (разговаривать) – talkative (разговорчивый) 

to differ (различать) — different (различный), to insist (настаивать) — insistent (настойчивый) to observe (наблюдать, замечать) — observant (наблюдательный, внимательный)

3.        Суффиксы, образующие прилагательные от существительных
и обозначающие
наличие качества, свойства:

-ic    

-al

-ful

-ous  

-у                        

base (основа) — basic (основной), economy (экономика) — economic (экономический)

centre (центр) — central (центральный)

culture (культура) — cultural (культурный), beauty (красота) — beautiful (красивый)

peace (мир) — peaceful (мирный), fame (слава) — famous (знаменитый)

cloud (облако) — cloudy (облачный), sun (солнце) — sunny (солнечный)

4.        Суффиксы, образующие прилагательные от различных частей
речи и обозначающие

а)        качество, свойство:

-аrу

-огу          

element (элемент) — elementary (элементарный)

illusion (иллюзия) — illusory (обманчивый, иллюзорный)

б)        способность что-либо сделать, состояние, качество:

-able  

— ible        

to change (изменить) — changeable (изменчивый)

to eat (есть) — eatable (съедобный), reason (разум) — reasonable (разумный)

в)        отсутствие качества:

-less

useless (бесполезный), windless (безветренный)

Основные суффиксы глаголов:

-ate

-en      

-fy, -ify

-ize, -ise

active (активный) — to activate (активизировать)

short (короткий) — to shorten (укоротить)

pure (чистый) — to purify (очищать), simple (простой) — to simplify (упрощать)

character (характер) — to characterize (характеризовать)

Основные суффиксы наречий

Суффиксы, образующие наречия от

а) прилагательных, иногда — существительных, порядковых числительных и причастий:

-ly        

bad (плохой) — badly (плохо), part (часть) — partly (частично), first (первый) — firstly (во-первых)

б) существительных и наречий и обозначающие направление (или направленность):

-wards

-ward      

North (север) — northward(s) (к северу, на север), after (после) — afterwards (впоследствии, позже, потом), back (обратно, назад) — backward(s) (назад, в обратном направлении)

home (дом, домой) — homeward (к дому, по направлению к дому)

NOTE! В английском языке большое место занимают слова, заимствованные из других языков. Такие слова называются интернациональными. По корню этих слов легко догадаться об их значении. Например: telegram (телеграмма), orchestra (оркестр), concert (концерт) и др. Умение подмечать интернациональные слова в значительной степени облегчает работу по переводу текста.

WORD-BUILDING (exercises)

Ex. 1. Переведите следующие слова, выделите в них суффиксы и префиксы:

Untrue, prehistoric, ultramodern, postwar, ex-champion, anti-body, decompose, decode, deform, depart, discover, disappearance, reread, reconstruct, coauthor, unequal, misunderstand, undress, disarm, anti-fascist, cooperation, co-existence, interaction, superhuman, ultra-violet.

Ex. 2. Определите, к какой части речи относятся следующие слова. Переведите их:

Achievement — achieve, resistance — resistant, assistance — assist — assistant, celebration — celebrate, difference — different, city — citizen, nation — national — nationality, measure — measurement, develop — development, act — active — activity, contain — container, discover — discovery — discoverer, literature — literary, graduate — graduation — undergraduate — post-graduate, educate — education, progress — progressive, act — action — activity — active, govern — governor — government.

Ex. З. Образуйте от данных глаголов существительные с помощью суффикса -ег или -or. Переведите на русский язык:

To lead, to write, to read, to visit, to speak, to sleep, to act, to direct, to conduct, to drive, to fight, to mine, to report, to sing, to skate, to swim, to teach, to travel, to sail, to invent, to found, to compose.

Ex. 4. Образуйте от данных слов существительные с помощью суффикса -ist, -ism, -ian. Переведите на русский язык:

Special, social, art, capital, economy, international, piano, technic, mathematics, statistics, politics, music, electric, Russia, Hungary, Canada, India.

Ex. 5. Образуйте от данных глаголов существительные с помощью суффикса -ment. Переведите на русский язык:

Develop, achieve, move, arrange, treat, state, improve, agree, equip, govern, require, measure, announce, pave.

Ex. 6. Образуйте прилагательные с помощью суффиксов -ful и -less, переведите их на русский язык:

Beauty, thank, hope, doubt, care, aim, use, shape, fruit, power, thought, harm, colour.

Ex. 7. Образуйте прилагательные с помощью суффиксов -able, -ible, переведите их на русский язык:

Change, convert, prevent, break, compare, desire, profit, read, comfort, respect, expect.

Ex. 8. Найдите и выделите суффиксы в данных словах и определите, к какой части речи эти слова относятся:

British, foolish, understandable, heartless, pitiless, successful, experiment, function, musician, socialist, artist, capitalism, professional, fundamental, industrial, doubtful, useful, different, treatment, creative, attractive, peaceful, dangerous, elementary, childish, active, economic, director, worker, passage, marriage, silence, freedom, kingdom.

Ex. 9. Образуйте глаголы с помощью суффикса -en:

Red, tight, soft, deep, short, dark, bright, weak, black, white, sweet, sharp, strength.

Ex. 10. Образуйте наречия с помощью суффикса -1у и переведите их:

Bad, first, part, quick, strong, short, silent, rapid, wide, extreme, cruel, kind, happy.

Ex. 11. Образуйте глаголы от данных существительных. Переведите их:

Turn, smile, smoke, snow, start, stay, step, stop, study, talk, visit, rest, air, paper, cover, handle, cause, watch, act, address, answer, brush, clean, cross, crowd, wave, wish, work, dance, doubt, dress, end, fight, help, hope, joke, laugh, lift, light, love, mind, paper, pencil, place, plan, play, post, reply, report, return, sail, show.

Ex. 12. Переведите на русский язык. Выделите словообразующие элементы. Определите, к какой части речи относятся данные слова:

React, reaction, reactor, reactivity; science, scientific, scientist; industry, industrial, industrious; cold, coldly, coldness; dark, darkness, darken; happy, happily, happiness, unhappy; equal, equally, unequal, equality; free, freedom, freely; attention, attentive, attentively; sun, sunny, sunless; care, careful, careless, carefully, carelessness; to differ, different, difference, indifferent; England, English, Englishman; fame, famous.

Ex. 13. Переведите следующие сложные слова:

Airport, armchair, bathroom, bedroom, bookcase, bookshelf, classroom, custom-house, dining-room, drawing-room, fireplace, folksong, gentleman, hairbrush, icebox, newspaper, notebook, postcard, post-office, raincoat, sportsman, sunshine, writing-table.

Ex. 14. Прочтите следующие пары слов, соблюдая ударения. Переведите их:

An accent — to accent, a contract — to contract, a content — to content, a contest — to contest, a convoy — to convoy, a convict — to convict, a perfect — to perfect, a record — to record.

Ex. 15. Определите, к каким частям речи относятся выделенные слова:

1. Не works as a teacher. 2. I saw one of his works at the exhibition. 3. I was waiting for your report. 4. They report the results of their experiment every Monday. 5. His report contains some of his thoughts about the experiment. 6. You’ll make progress if you work hard. 7. He thought about his new work. 8. I have a present for you. 9. I am busy at present. 10. He presented me with a book.

Ex. 16. Проанализируйте состав следующих слов. Определите части речи. Дайте начальную форму. Переведите слова:

Powerful, inventor, high-quality, network, demoralize, profitable, dislike, disagree, movement, shorten, incorrect, electricity, fruitful, fruitless, happiness, dangerous, noisy, sunny, rainy, badly, strongly, reading, teaching, rebuild, retell, leader, teacher, unhappy, unusual, translation, cooperation, schoolboy, icebreaker.

Ex. 17. Напишите сложные существительные, исходя из объяснений.

Например: A machine for drying hair – hair drier.

1. A thing for opening tins — … . 2. A machine for playing records — … . 3. A machine for mixing food — … . 4. A thing that times eggs (when they are boiling) — … . 5. Things for warming people’s legs — … . 6. Stuff that kills flies — … . 7. A liquid that removes paint — … . 8. A tool that opens bottles — … . 9. A thing for peeling potatoes — … . 10. A liquid for removing eye makeup — … . 11. Stuff for freshening the air — … .

Ex. 18. Напишите  словосочетания по модели число+ существительное+существительное (! не забывайте что число и первое существительное соединяется дефисом и что это существительное обычно стоит в единственном числе)

Например: a walk lasting for three miles – a three-mile walk.

1. A girl who has just celebrated her sixteenth birthday — … . 2. A flight lasting for ten hours — … . 3. A note that is worth twenty pounds — … . 4. A language course that lasts four weeks — … . 5. A drive that takes three hours — … .  6. A meal that consists of three courses — … . 7. A holiday that lasts two weeks — … . 8. A delay at the airport that went on for two hours — … . 9. A letter that goes on for ten pages — … . 10. A university course that takes three years — … . 11. A prison sentence of ten years — … . 12. A hotel with five stars — … . 13. A speed limit of 30 miles an hour — … . 14. A house that was built two hundred years ago — … .

Ex. 19. Распределите прилагательные по трем группам: 1) люди, 2) места, 3) вещи:

Obstinate, unspoilt, hand-made, waterproof, easy-going, breathtaking, aggressive, deserted, overgrown, overcrowded, cunning, picturesque, arrogant, long-lasting, spoilt, automatic, accurate, artificial.

Ex. 20. Выберите слово с нужным по смыслу префиксом  или суффиксом.

1. I know Jim Kerry is very popular but I find him totally childish / childlike. 2. I couldn’t work out whom the letter was from. The signature was childish / childlike. 3. Sarah is so childish / childlike. She always plays trick on her friends. 4. It was wonderful to watch the tiny lambs playing. I got such childish / childlike pleasure from the experience. 5. Sophie is extremely sensitive / sensible at the moment. Anything you say seems to upset her. 6. Karen is not a very sensitive / sensible person. She wore high-heeled shoes for our four-mile walk. 7. I’ve never known her to tell a lie. She’s a very true / truthful person. 8. I can never watch sad films that are based on true / truthful a story. They always make me cry. 9. Susan is so intolerable / intolerant of other people. She never accepts anyone else’s opinion, and she always thinks she knows best. 10. I find Mark’s behaviour intolerable / intolerant. It’s unfair to be so selfish. 11. We’re having an economic / economical crisis at the moment. James has lost his job and I don’t know how we are going to pay the rent. 12. It’s more economic  / economical to drive slowly. You can do a lot more miles to the gallop.

Ex. 21. Подберите к каждой тройке слов такое, чтобы с его помощью образовать составные существительные, используйте слова: board, green, paper, book, birthday, blood, rain, site, road, sports, ice, water, day, night, hand, case, sun, bag.

Например: camp…, building…, bomb… – campsite, building site, bomb-site.

1. …test, …pressure, …donor. 2. …fall, …melon, …skiing. 3. …house, …grocer, …salad. 4. …club, …mare, …shift. 5. brief…, suit…, book… . 6. paper…, plastic…, shoulder… . 7. …bow, …coat, …drop. 8. …shine, …rise, …set. 9. …works, …sign, …rage. 10. black…, floor…, notice… . 11. …light, …break, …dream. 12. …shake, …writing, …book. 13. …cube, …berg, …rink. 14. …cake, …present, …card. 15. …scape, …lady, …slide. 16. …car, …center, …ground. 17. address…, visitor’s…, note… .

Ex. 22. Дополните предложения сложными существительными в скобках (это могут быть и составные существительные, и существительные в притяжательном падеже в простой или аналитической форме).

1. Your coat is on the … (back, chair). 2. You’ve just spilt the … (milk, cat). 3. Can you buy some … (paper, toilet). 4. I never listened to my … (advise, parents). 5. Can you buy a … (wine, bottle) to have with supper? 6. What did that … (road, sigh) say? Did you see it? 7. It’s such a mess in here. There are empty … (wine, bottles) everywhere. 8. The … (Prime Minister, duties) include entertaining heads of the state. 9. The … (my shoe, heel) has come off. 10. Can I borrow your … (brush, hair)? 11. What happened at the … (film, end)? 12. Here is … (today, news). 13. Where is the nearest … (Metro, station)? 14. It’s my … (anniversary, parents, wedding) next week. 15. The … (company, success) is due to its efficiency. 16. I’ve got a … (fortnight, holiday) next month. 17. The … (government, economic policy) is confusing. 18. My children go to the local … (school, state). 19. The annual … (rate, inflation) is about 4 percent. 20. Are there any … (coffee, cups) in your bedroom? There are none in the kitchen. 21. Do you want a … (coffee, cup)?

Ex. 22. Заполните пропуски глаголом или существительным: advice – to advise, use – to use, abuse – to abuse, belief – to believe, relief – to relieve, grief – grieve, excuse – to excuse, breath – to breathe, half – to halve, house – to house, safe – to save, bath – to bathe.

1. It is my personal … that this man is innocent. 2. Let me listen to your chest. Take a deep … and say “Ah”. 3. You should put your valuables in the … .  4. Drug … is a terrible problem all over the world. 5. I know it isn’t good for my skin, but I love sun … . 6. I’ve been so worried about you! It’s such a … to see you at last! 7. “What are we going to do with this cake?” “Cut it in two. You take … and I’ll take … .” 8. Can you show me how to … this new coffee machine? 9. The refugees are … in temporary accommodation. 10. She apologizes for her behavior, and said it was because she’d had a busy day, but that’s no … for breaking all the plates. 11. People need time to … after the death of someone they love. 12. Take my … . Never marry for money. Marry for love.

Ex. 22. Напишите слово противоположное по значению, используя префикс

Kind, honest, credible, appear, fair, equal, pleased, continue, fasten, normal, employed, friendly, trust, professional, known, cover, safe, use, probable, important, emotional.

WORD-BUILDING (Test)

1. Определите, к какой части речи относятся данные слова. Переведите их:

Beautiful, function, artist, musician, heartless, economic, worker, badly, act, action, active, basic, fruitless, population, movement, historic, democratic, work, daily, literature, picture, organization, friendship, highly, leader, fight, fighter, national, impressive, hopeful, hopeless, beautiful, special, specialist, define, definition, humanism, humanist, humanistic, use, useful, useless.

2. Переведите слова на русский язык. Определите префикс и его значение:

Coauthor, undress, disarm, postwar, illegal, unkind, reconstruct, deformation, prewar, antibody, ex-champion, superhuman, ultrashort.

3. Образуйте прилагательные от существительных при  помощи следующих  суффиксов: -al, -ful, -ous, -у,  -able, -ible, -ic, -less, -ish. Переведите пары слов.

Reason, beauty, hope, doubt, care, aim, use, desire, boy, success, heart, experiment, form, office, danger, fame, electron, base, nature, cloud, sun, child, Scott, history, home.

4. Переведите предложения. Определите, к каким частям речи относятся выделенные слова. Назовите сложные слова:

1. Many pupils study English. 2. My grandfather has a large study. 3. Who ruled this country? 4. All sportsmen must obey the rules of the game. 5. The Soviet Union is tied by friendship with India in their work for peace. 6. All peace-loving people work for peace for the whole of mankind.

5. Назовите глаголы, от которых образованы следующие существительные:

Protection, show, writer, worker, movement, investigation, achievement, statement, reader, department, equipment, construction, organization, reporter, arrival, improvement, conductor, establishment, development, education, definition, regulation, assistance, agreement.

6. Переведите без словаря. Определите, к какой части речи относятся слова:

a) Specialist, institute, university, culture, central, national, nation, international, organization, Soviet, minister, nature, natural, traditional, progressive, moral, social, socialist, public, programmer, popular, modern, revolution, revolutionary, final, talent, continent, festival, political, experiment, experimentation, electricity, technical, transformation, system, systematically, practice, practical, seminar, lecture, lecturer, period, historic, history, professor, complex, form, acceleration, instrument, philosopher, idea, basic, fundamental, conceptions, mass, class, element, motor, method, problem, energy, radio, text, material, temperature, progress, television.

b) 1. France and England are European countries. 2. In the evening we like to listen to classical music. 3. We saw a comedy at the Drama Theatre last night. 4. Your train leaves from platform two. 5. This jazz orchestra gave several concerts in our town. 6. In 1610 Galileo constructed the first telescope in the world. 7. This was a dangerous experiment.

7. Проанализируйте следующие слова, какие они? Определите их составляющие. Переведите на русский язык:

Ice-hockey, world-wide, bedroom, newspaper, long-term, birthplace, sportsman, apple-pie, peace-loving, schoolchildren, football, highland, television, underground, north-west, sometimes, lowland, landscape, well-known, multinational, network, vice-president.

8. Поставьте слово, указанное в скобках, в нужную форму.

1. My father is very … (act) even though he’s seventy. 2. I’ve always wanted to work in the theatre, but … (act) it isn’t a very secure profession. 3. I … (hope), we’ll soon find a solution to the problem. 4. Look … (care) to the left and to the right before crossing the road. 5. It was very … (care) of you to lose my watch. 6. I take two … (day) newspapers and three Sunday papers. 7. You’ve broken my camera! Look at it! It’s … (use)! 8. Thanks for the advice. It was really … (use). 9. I have some very … (noise) neighbours. 10. She became … (fame) as a result of her invention.

Word-building in
English, major means of WB in English:

a) affixation;

b) conversion;

c) composition; types
of compounds.

WB
is the process of creating new words in a language with the help of
its inner sources.

Two
types of WB proper :

  • Word derivation when 1 stem undergoes different changes;

  • Word composition when 2 or more stems are put together.

The most important means of word derivation are:

a) affixation;

b) conversion;

c) composition; types of compounds.

Affixation,
conversion, composition are the most productive or major means of WB
in modern English.

Shortening
occupies the intermediate position between major & “minor” or
less productive & unproductive means of WB.

Minor
means of word-building are:

  • Back formation = reversion;

  • Blending = telescoping;

  • Reduplication = doubling the stem;

  • Sound immitation;

  • Sound interchange;

  • Shift of stress, etc.

Affixation is the most productive means of word-building in English.
Affixation is the formation of new words by adding a derivational
affix to a derivational base.

Affixation is subdivided into:

  • Suffixation

  • Prefixation.

The essential differences between suffixes &
preffixes is that preffixes as a rule only modify the lexical meaning
of a word without changing the part of speech to which the word
belongs

e.g. to tie – to untie

However, some preffixes form new words in a
different part of speech:

e.g. friend – N., to be friend-V., adj.- little., V.-
to be little.

Suffixes do not only modify the lexical meaning of a word but also
form a word belonging to a different part of speech.

Suffixes are usually classified according to the part of speech they
form:

  • Noun-forming suffixes ( to read – reader, dark – darkness);

  • Adjective-forming (power-powerful);

  • Verb-forming ( to organize, to purify);

  • Adverbal-forming (quick-quickly).

Prefixes are usually classified according to their meaning:

  • Negative prefixes (-un; -non; -in; -dis…);

  • Reversative = privative (-un; -de; -dis..);

  • Pejorative (уничижительные)
    (mis-; mal- (maltreat-дурно
    обращаться); pseudo-);

  • Preffixes of time & order (fore-(foretell); pre-(prewar); post-;
    ex-(ex-wife);

  • Prefixes of repetition (re- rewrite);

  • Locative prefixes (super-; sub-subway; into-; trans –atlantic))

The 2 main criteria, according to which all the affixes are
subdivided are:

1)
origin;

2) productivity.

As to their origin (etymology) affixes are:

  • Native;

  • Borrowed.

Borrowed affixes may be classified according to the source of
borrowing (Greek, Latin, etc.) According to their productivity, i.e.
the ability to build new words at the present time, English affixes
are:

  • Productive or living affixes, used to build new words now;

  • Non-productive = unproductive affixes, not used in the word-building
    now, or used very rarely.

Productivity shouldn’t be confused with frequency. What is frequent
may turn out to be non-productive (-some (adj.)-handsome is very
frequent, but not productive).

Some native prefixes still productive in English
are: — fore; -out (grow); over (estimate); -un (able); -up
(bringing); -under, -mis, etc.

Productive foreign prefixes are: -dis (like); -en (close); -re(call);
-super (natural); -pre (war); -non (drinking); -anti (noise).

Native noun-forming suffixes in modern English are: -er (writer);
-ster (youngster), -ness(brightness), etc.

Adjective-forming native suffixes (productive in English) are: -y
(rocky); -ish (Turkish), ful; -ed (cultured); -less (useless), etc.

Foreign productive noun-forming suffixes are: -ee
(employee); -tion (revolution); -ism(Gr., realism); -ist, etc.

Borrowed productive verb-forming suffixes of
Romanic origin are: -ise,ize (organize), -fy, ify (signify).

Prefixation is more typical of adjectives & verbs. Suffixation is
approximately evenly used in all parts of speech.

There are 2 types of semantic relations between affixes:

  • Homonymy;

  • Synonymy.

Homonymous prefixes are: -in: inactive, to inform.
Homonymous suffixes are: -ful1
(adjective-forming), -ful2
(noun-forming-spoonful), -ly1
(adj.-forming-friendly), -ly2
(adverb-forming-quickly).

Some affixes make a chain of synonyms: the native
suffix –er denoting an agent, is synonymous to suffix –ist
(Gr.)-socialist & to suffix –eer – also denoting an agent
(engineer) but often having a derrogatory force (`sonneteer-
стихоплёт, profiteer –
спекулянт, etc.)

Some affixes are polysemantic: the noun-forming suffix –er has
several meanings:

  • An agent or doer of the action –giver, etc.

  • An instrument –boiler, trailer

  • A profession, occupation –driver;

  • An inhabitant of some place –londoner.

b)
Conversion
is one of the most productive word-building means in English. Words,
formed by means of conversion have identical phonetic & graphic
initial forms but belong to different parts of speech (noun –
doctor; verb –to doctor). Conversion
is a process of coining (
создание)
a new word in a different part of speech & with different
distribution characteristic but without adding any derivative
elements, so that the basic form of the original & the basic form
of the derived words are homonymous (identical). (Arnold)

The
main reason for the widespread conversion in English is its
analytical character, absence of scarcity of inflections. Conversion
is treated differently in linguistic literature. Some linguists
define conversion as a non-affixal way of word-building (Marchened
defines conversion as the formation of new words with the help of a
zero morpheme, hence the term zero derivation)

Some
American & English linguists define conversioon as a functional
shift from one part of speech to another, viewing conversion as a
purely syntactical process. Accoding to this point of view, a word
may function as 2 or more different parts of speech at the same time,
which is impossible. Professor Smernitsky treats conversion as a
morphological way of word-building. According to him conversion is
the formation of a new word through the changes in its paradigm.

Some
other linguists regard conversion as a morphological syntactical way
of word-building, as it involves both a change of the paradigm &
the alterration of the syntactic function of the word.

But
we shouldn’t overlook the semantic change, in the process of
conversion. All the morphological & syntactical changes, only
accompany the semantic process in conversion. Thus, conversion may be
treated as a semantico-morphologico-syntactical process.

As a word within the conversion pair is
semantically derived from the other there are certain semantic
relationswithin a conversion pair.

De-nominal words (от
глагола) make up the largest group &
display the following semantic relations with the nouns:

  1. action characteristic of the thing: -a butcher; to butcher

  2. instrumental use of the thing: -a whip; to wheep

  3. acquisition of a thing: a coat; to coat

  4. deprivation of a thing: skin – to skin.

Deverbal substantives (отглаг.сущ)they
may denote:

  • instance of the action: to move – a move;

  • agent of the action: to switch – a switch;

  • place of the action: to walk- a walk;

  • object or result of the action: to find – a find.

The English vocabulary abounds mostly in verbs,
converted from nouns( or denominal verbs) & nouns, converted from
verbs (deverbal substances): pin –to pin; honeymoon-to honeymoon.
There are also some other cases of conversion: batter-to batter, up –
to up, etc.

c)
Composition
is one of the most productive word-building
means in modern English. Composition is the production of a new word
by means of uniting 2 or more stems which occur in the language as
free forms (bluebells, ice-cream).

According
to the type of composition & the linking element, there are
following types of compounds:

  • neutral compounds; (1)

  • morphological compounds; (2)

  • syntactical compounds. (3)

(1)
Compounds built by means of stem junction (juxt – opposition)
without any morpheme as a link, are called neutral compounds. The
subtypes of neutral compounds according to the structure of immediate
constituents:

a)
simple neutral compounds (neutral compounds proper) consisting of 2
elements (2 simple stems): sky –blue;film-star.

b) derived compounds (derivational compounds) –
include at least one derived stem: looking-glass, music-lover,
film-goer, mill-owner derived compounds or derivational should be
distinguished from compound derivatives, formed by means of a suffix,
which reffers to the combination of stems as a whole. Compound
derivatives (сложно-произв.слова)
are the result of 2 acts of word-building composition &
derivation. ( golden-haired, broad-shouldered, honey-mooner,
first-nighter).

c)
contracted compounds which have a shortened stem or a simple stem in
their structure, as “V-day” (victory), G-man (goverment), H-bag
(hand-bag).

d)
compounds, in which at least 1 stem is compound (waterpaper(comp)
–basket(simple))

(2)
Compounds with a specific morpheme as a link (comp-s with a linking
element = morphological compounds). E.g. Anglo-Saxon, Franko-German,
speedometer, statesman, tradespeople, handicraft, handiwork.

(3)
Compounds formed from segments of speech by way of isolating speech
sintagmas are sometimes called syntactic compounds, or compounds with
the linking element(s) represented as a rule by the stems of
form-words (brother-in-law, forget-me-not, good-in-nothing).

II.
Compounds may be classified according to a part of speech they belong
& within each part of speech according to their structural
pattern (structural types of compound-nouns):

  • compounds nouns formed of an adjectival stem + a noun stem A+N.

e.g.blackberry, gold fish

  • compound nouns formed of a noun-stem +a noun stem N+N

e.g. waterfall, backbone, homestead, calhurd

III.
Semantically compounds may be: idiomatic (non-motivated),
non-idiomatic

(motivated).
The compounds whose meanings can be derived from the meanings of
their component stems, are called non-idiomatic, e.g. classroom,
handcuff, handbag, smoking-car.

The
compounds whose meanings cannot be derived from the meanings of their
component stems are called idiomatic, e.g. lady-bird, man of war,
mother-of-pearls.

The
critiria applied for distinguishing compounds from word combinations
are:

  • graphic;

  • phonetic;

  • grammatical (morphological, syntactic);

  • semantic.

The graphic criteria can be relied on when
compounds are spelled either sollidly, or with or with a hyphen, but
it fails when the compound is spelled as 2 separate words,

e.g.
blood(-)vessel
(крово-сосудистый)

The phonetic criterium is applied to comp-s which
have either a high stress on the first component as in “hothead”
(буйная голова),
or a double stress “ `washing-ma`chine”, but it’s useless when
a compound has a level stress on both components, as in “
`arm-chair, `ice-cream” etc.

If we apply morphological & syntactical
criterium, we’ll see that compounds consisting of stems, possess
their structural integrity. The components of a compound are
grammatically invariable. No word can be inserted between the
components, while the components of a word-group, being independant
words, have the opposite features (tall-boy(высокий
комод), tall boy (taller&
cleverer,tallest)).

One of the most reliable criteria is the semantic
one. Compounds generally possess the higher degree of semantic
cohesion (слияние) of its elements
than word-groups. Compounds usually convey (передавать)
1 concep. (compare: a tall boy – 2 concepts, & a tallboy – 1
concept). In most cases only a combination of different criteria can
serve to distinguish a compound word from a word combination.

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Word for building relationships
  • Word for building on each other
  • Word for building material
  • Word for building character
  • Word for building bridges