A word family is a group of words with a common base to which different prefixes and suffixes are added. For example, members of the word family based on the headword, base, stem, or root word work include rework, worker, working, workshop, and workmanship, among others. Similar words are called paronyms.
Polyptoton is the use of more than one of these words together, such as in this quote from the movie «Fight Club»: «The things you own end up owning you.» The repetition can serve as a dramatic effect or for emphasis in writings ranging from plays and poetry to advertising and political speeches.
Roots, Prefixes, and Suffixes
Don’t plan to memorize all the word families, though. An analysis of a 1963 dictionary by scholars in 1990 found 54,000 word families. With English users creating new words all the time, it’s better to know how to work with the language and its roots, prefixes, and suffixes than to attempt to memorize it all.
According to Birgit Umbreit, «[L]anguage users are able to analyze complex words and to establish synchronic relations between words both formally and semantically because they have an implicit or even explicit knowledge of word-family organization.» (Birgit Umbreit, «Does Love Come From to Love or to Love From Love? Why Lexical Motivation Has to Be Regarded as Bidirectional,» from «Cognitive Perspectives on Word Formation,» edited by Alexander Onysko and Sascha Michel)
Said in a simpler way, language learners can decode many new or unfamiliar words through understanding what different prefixes and suffixes do to a root word. The technique can also help people figure out spellings of words they hear or determine the etymology of a word. Frank E. Daulton wrote, «[M]ost linguists agree that word families should be transparent, in that learning a new item related to one already known should involve a minimum of learning burden…For instance, if a learner knows govern and is familiar with the prefix mis-, then misgovern requires little if any additional learning (Goulden et al., 1990). Derivations that don’t meet the transparency criteria are not included in a word family but given separate listings; for instance, business (busy)…» (Frank E. Daulton, «Japan’s Built-in Lexicon of English-Based Loanwords»)
Breaking Words Into Parts
The roots or stems don’t have to be words on their own to make other words. For example, the root struct forms the base of more than 30 English words; it comes from a Latin word for to build and creates words such as: construction, structure, and constructive. Knowing that con- as a prefix means «with» or «together,» you can see how the words construction and constructive involve the creation of something. Knowing that the prefix de— means the opposite—to reduce or remove—and that the suffix —ion indicates that a word is a noun, you can understand how the word destruction is created—or even the verb to deconstruct.
Following the same pattern, look at contract and detract; a contract is something that joins parties in agreement, while to detract means to draw away from.
Source
- Norbert Schmitt, Vocabulary in Language Teaching. Cambridge University Press.
Тема словообразования одна из самых обширных в английском языке. Мы можем образовывать глаголы от существительных, существительные от прилагательных и глаголов и т.д. В данном уроке рассмотрим наиболее употребимые слова, которые образуются друг от друга при помощи префиксов и суффиксов.
Не существует единого правила словообразования в английском языке, поэтому мы рассмотрим наиболее характерные примеры словообразования, которые могут вам пригодиться в личном общении, для сдачи экзаменов, понимания речи собеседника или чтения текста на английском.
Структура слова и механизм словообразования
Несколько упрощая можно представить слово как корень + аффикс. Корень — это часть слова, которая может употребляться самостоятельно, а аффикс — морфема, которая присоединяется к корню слова и не употребляется самостоятельно.
Например, прибавление аффиксов -er, -ment, un-, ed к слову employ образует другие однокоренные слова, относящиеся к разным частям речи:
- employ — держать на службе
- employer — работодатель
- employment — служба, работа
- employed — трудоустроенный
- unemployed — безработный и др.
К аффиксам относятся префиксы (un-, in-, dis- и др) — ставятся перед корнем, и суффиксы (-ly, -ment, -er, -ence, -ance и др) — ставятся после корня.
Обратите внимание, что аффиксы могут быть:
- флексионными — меняют только такие грамматические значения слова, как множественное число, притяжательный падеж, указание на лицо и число
- словообразовательными — создают новое слово, преобразуют одну часть речи в другую
Сравните примеры:
Флексионные аффиксы:
He goes to work every day.
Сars are expensive.
My father’s car.
Словообразовательные аффиксы:
differ (различать, глагол) — difference (различие, существительное)
salt (соль, существительное) — salty (соленый, прилагательное)
slow (медленный, прилагательное) — slowly (медленно, наречие)
Родственные слова (Word Family)
Слова, образованные от одного корня за счет словообразующих аффиксов, объединяются в группу слов, которую в английском языке называют Word Family. Например:
- exploit — эксплуатировать (глагол)
- exploitation — эксплуатация (существительное)
- exploitative — эксплуататорский (прилагательное)
- exploiter — эксплуататор (существительное)
- exploitability — годность к эксплуатированию (существительное)
Ниже мы рассмотрим с помощью каких суффиксов и префиксов образуются существительные, прилагательные и наречия от глагола и других частей речи.
Образование существительных
Существительные образуются от глаголов и прилагательных с помощью разных суффиксов: -y, -ence, -ance, -al, -ment, -tion, -ion. Рассмотрим эти случаи словообразования подробнее и с примерами.
Образование существительного с помощью суффикса -y
deliver — delivery
доставлять — доставка
discover — discovery
открывать — открытие
injure — injury
травмировать — травма
jealous — jealousy
ревновать — ревность
difficult — difficulty
сложный — сложность
Образование существительного с помощью суффикса -ence
prefer — preference
предпочитать — предпочтение
differ — difference
различать — различие
refer — reference
отсылать — отсылка
interfere — interference
вмешиваться — вмешательство
confident — confidence
уверенный — доверие
independent — independence
независимый — независимость
violent — violence
жестокий — жестокость
Образование существительного с помощью суффикса -ance
annoy — annoyance
раздражать — раздражение
attend — attendance
посещать — посещение
assist — assistance
помогать — помощь
important — importance
важный — важность
Образование существительного с помощью суффикса -al
deny — denial
отказывать — отказ
propose — proposal
предлагать — предложение
approve — approval
одобрять — одобрение
disapprove — disapproval
не одобрять — неодобрение
Образование существительного с помощью суффикса -ment
improve — improvement
улучшать — улучшение
encourage — encouragement
поощрять — поощрение
arrange — arrangement
организовывать — организация
Образование существительного с помощью суффикса -tion
repeat — repetition
повторять — повторение
solve — solution
решать — решение
introduce — introduction
представлять — представление
explain — explanation
объяснять — объяснение
Образование существительного с помощью суффикса -ion
prevent — prevention
предотвращать — предотвращение
elect — election
выбирать — выбор
protect — protection
защищать — защита
Образование глаголов
Глаголы от прилагательных чаще всего образуются при помощи суффикса -en:
short — shorten
короткий — укоротить
dark — darken
темный — затемнять
sweet — sweeten
сладкий — подсластить
bright — brighten
яркий — осветлить, прояснить
Образование прилагательных
Прилагательные могут образовываться от глаголов и существительных при помощи суффиксов: -able, — ive, -ic, -al, -y, -ly, -ous.
Образование прилагательных с помощью суффикса -able
suit — suitable
подходить — подходящий
change — changeable
изменять — изменяемый
depend — dependable
зависеть — зависящий
enjoy — enjoyable
наслаждаться — приятный
Образование прилагательных с помощью суффикса -ive
attract — attractive
привлекать — привлекательный
create — creative
творить — творчески
talk — talkative
говорить — разговорчивый
Образование прилагательных с помощью суффикса -ic/-al
energy — energetic
энергия — энергетический
science — scientific
наука — научный
climate — climatic
климат — климатический
democracy — democratic
демократия — демократичный
grammar — grammatical
грамматика — грамматический
practice — practical
практика — практичный
Образование прилагательных с помощью суффикса -y/-ly
salt — salty
соль — соленый
risk — risky
риск — рискованный
rain — rainy
дождь — дождливый
friend — friendly
друг — дружелюбный
Образование прилагательных с помощью суффикса -ous
poison — poisonous
яд — ядовитый
nerve — nervous
нервы — нервный
danger — dangerous
опасность — опасный
humour — humorous
юмор — юмористический
Отрицательные префиксы
Отрицательные префиксы non-, dis-, in-, im-, ir-, un-, il- чаще всего меняют значение слова на противоположное, при этом слово остается той же частью речи.
order (сущ) — disorder (сущ)
порядок — беспорядок
appropriate (прил) — inappropriate (прил)
подходящий — неподходящий
polite (прил) — impolite (прил)
вежливый — невежливый
lock (гл) — unlock (гл)
заблокировать — разблокировать
Другие случаи
В английском языке (как и в русском) одно и то же слова может являться разной частью речи: существительным, прилагательным, глаголом, наречием. Например, возьмем слово «fast» и посмотрим какой частью речи оно может быть в разных контекстах:
- a fast — пост (существительное)
- a fast car — быстрая машина (прилагательное)
- to fast — поститься (глагол)
- fast — быстро (наречие): He drives fast — Он едет быстро
Это важно знать при переводе и восприятии английской речи.
Многие существительные и глаголы, образованные от одного корня, различаются чередованием корневого гласного и изменением написания слова:
- breath — breathe
- life — live
- relief — relieve
- proof — prove
- advice — advise
- choice — choose
- loss — lose
- death — die
Кроме этого существуют отдельные случаи, которые надо запомнить. Например:
- live — life — living — alive — lively
- polite — politeness — impolite
- forget — forgetfulness — forgetful
- fail — failure
- know — knowledge — unknown
- и др
Заключение
В этом уроке мы рассмотрели механизм словообразования в английском языке. Привели примеры образования существительных, прилагательных, наречий и глаголов путем прибавления суффиксов и префиксов к корню слова.
Если у вас остались вопросы — задавайте их в комментариях.
From Wikipedia, the free encyclopedia
A word family is the base form of a word plus its inflected forms and derived forms made with suffixes and prefixes[1] plus its cognates, i.e. all words that have a common etymological origin, some of which even native speakers don’t recognize as being related (e.g. «wrought (iron)» and «work(ed)»).[2] In the English language, inflectional affixes include third person —s, verbal -ed and -ing, plural —s, possessive —s, comparative —er and superlative —est. Derivational affixes include —able, -er, -ish, -less, -ly, -ness, -th, -y, non-, un-, -al, -ation, -ess, -ful, -ism, -ist, -ity, -ize/-ise, -ment, in-.[1] The idea is that a base word and its inflected forms support the same core meaning, and can be considered learned words if a learner knows both the base word and the affix.
Bauer and Nation proposed seven levels of affixes based on their frequency in English.[3] It has been shown that word families can assist with deriving related words via affixes, along with decreasing the time needed to derive and recognize such words.[4]
Effects on learning[edit]
There are several studies that suggest that knowledge of root words and their derivatives can assist with learning or even deducing the meaning of other members of a word family. A study from Carlisle and Katz (2006) comparing separate English word families varying in size, frequency, and affirmation and negation suggests that “accuracy of reading derived words by 4th and 6th graders is related to measures of familiarity, … base word frequencies, family size, average family frequency, and word length”.[5] It was found that families that were either larger or more frequent (i.e. word families that had more words or were more common) were more quickly read.[5] Nagy et al. (1989) found that morphologically related families had an increase of reaction time of up to 7 ms compared to those without a morphological relation.[4] Nagy et al. (1993) summarizes how knowledge of the meanings of common English suffixes underwent significant development between fourth grade and high school.[6]
Studies on non-native speakers[edit]
There have also been studies on non-native English speakers and learners on their knowledge and understanding of word families. A study of nonnative-English-speaking college students showed that non-native English speakers knew at least some of the four word forms studied (nouns, verbs, adjectives, and adverbs).[7] Out of these four, word families derived from nouns and verbs were found to be the most well-known.[7] Results showed that in regards to these word forms, ESL students knew the least, MA-ELT (English Language Teaching) students knew more, and native speakers knew the most.[7] In addition, a study of Japanese students learning English showed poor knowledge of the affixes studied, showing a division between their knowledge of a word’s meaning and a derivative form of a separate word (e.g. stimulate versus similar, disclose and far).[8] To conclude their study, Schmitt and Zimmerman have provided the following for those teaching word families as a guideline:[7]
- Introduce derivatives along with their roots.
- Teach more affixes.
- Emphasize adverbs, adjectives, and their derivatives.
- Suggest reading that includes these word families.
See also[edit]
- Headword (lemma)
- Lexeme
References[edit]
- ^ a b Hirsh, D.; Nation, I.S.P. (1992). «What vocabulary size is needed to read unsimplified texts for pleasure?» (PDF). Reading in a Foreign Language. 8 (2): 689–696.
- ^ «Word family Definition & Meaning — Merriam-Webster».
- ^ Bauer, L.; Nation, I.S.P. (1993). «Word families». International Journal of Lexicography. 6 (4): 253–279. doi:10.1093/ijl/6.4.253.
- ^ a b Nagy, William; Anderson, Richard C.; Schommer, Marlene; Scott, Judith Ann; Stallman, Anne C. (1989). «Morphological Families in the Internal Lexicon». Reading Research Quarterly. 24 (3): 262–282. doi:10.2307/747770. hdl:2142/17726. ISSN 0034-0553. JSTOR 747770.
- ^ a b Carlisle, Joanne F.; Katz, Lauren A. (October 2006). «Effects of word and morpheme familiarity on reading of derived words». Reading and Writing. 19 (7): 669–693. doi:10.1007/s11145-005-5766-2. ISSN 0922-4777. S2CID 145561186.
- ^ Nagy, William E.; Diakidoy, Irene-Anna N.; Anderson, Richard C. (June 1993). «The Acquisition of Morphology: Learning the Contribution of Suffixes to the Meanings of Derivatives». Journal of Reading Behavior. 25 (2): 155–170. doi:10.1080/10862969309547808. ISSN 0022-4111.
- ^ a b c d Schmitt, Norbert; Zimmerman, Cheryl Boyd (2002). «Derivative Word Forms: What Do Learners Know?». TESOL Quarterly. 36 (2): 145. doi:10.2307/3588328. JSTOR 3588328.
- ^ Schmitt, Norbert; Meara, Paul (March 1997). «Researching Vocabulary Through a Word Knowledge Framework». Studies in Second Language Acquisition. 19 (1): 17–36. doi:10.1017/S0272263197001022. ISSN 0272-2631.
Introduction
Are you struggling to help your child understand how to read? There are many things that you can do to help encourage literacy, one of which includes teaching your child word families.
Word families are the grouping of common letters into similar word lists. In short, if your child understands the word family, they’ll be able to understand a list of words with the word family in common.
This guide will not only explain the various word families in the English language but also give you tips and tricks on how to increase reading comprehension.
A word family is a group of letters that are combined to make a specific sound. For example, -ack, -am-, and -at are all word families.
The purpose of understanding a word family is the notion that if you can identify one word, you should be able to identify many others with the common word family. So, if your child can sound out “back,” then they should easily be able to sound out “smack, tack, and rack” as well.
This is also the foundation of understanding how words work together to create a rhyme. Since these words all sound the same, you can combine them to make them have the same flow and rhyme scheme.
Word families increase with difficulty as children age. The first world families that are taught are generally simple, like “at” (for “cat, bat, and sat”). As children age, they will be asked to identify more complex word families like “ain” (or “rain, refrain, and stain”).
Word families and sight words work together to help children learn how to read. All of these words are high-frequency words, which means that children will see them often. When children can identify them quickly and easily, they can become more persuasive writers.
Examples
According to Wylie and Durrell, there are 37 common word families in the English language. In actuality, there are many more than 37, but these are the highest frequency words.
Many popular nursery rhymes include these 37 word families. They are simple because each letter is pronounced the way it should be. The only time that words are not pronounced as they are spelled is in the event of two vowels being next to each other. When you encounter one of these two-vowel words (like rain), the rule is to pronounce the first vowel only.
Below is a list of examples for each of the 37 most popular word families.
ack | ain | ake | ale | all | ame |
---|---|---|---|---|---|
attack | brain | awake | ale | all | blame |
back | chain | bake | bale | ball | came |
black | explain | brake | dale | call | fame |
crack | gain | cake | gale | fall | flame |
hack | grain | fake | kale | gall | frame |
knack | main | flake | male | hall | game |
lack | pain | Jake | pale | install | lame |
pack | plain | lake | sale | mall | name |
quack | rain | make | scale | small | same |
rack | slain | quake | stale | squall | shame |
snack | sprain | rake | tale | stall | tame |
stack | stain | sake | whale | tall | |
tack | strain | shake | thrall | ||
whack | train | snake | wall | ||
vain | stake | ||||
take | |||||
wake |
an | ank | ap | ash | at | ate |
---|---|---|---|---|---|
an | bank | cap | ash | at | abate |
ban | blank | clap | bash | bat | ate |
bran | crank | flap | brash | brat | crate |
can | dank | gap | cash | cat | date |
clan | drank | lap | clash | chat | debate |
Dan | flank | map | crash | fat | fate |
fan | frank | nap | dash | flat | gate |
flan | Hank | rap | flash | gnat | grate |
Fran | plank | sap | gash | hat | hate |
Jan | prank | scrap | gnash | mat | Kate |
Japan | rank | slap | hash | pat | late |
man | sank | snap | lash | rat | mate |
pan | shrank | strap | mash | sat | plate |
pecan | spank | tap | rash | slat | rate |
plan | tank | trap | sash | spat | relate |
ran | thank | wrap | slash | tat | sate |
scan | yank | yap | smash | that | skate |
span | zap | splash | vat | state | |
Stan | stash | ||||
tan | thrash | ||||
than | trash | ||||
van |
aw | ay | eat | ell | est | ice |
---|---|---|---|---|---|
caw | away | beat | bell | best | dice |
claw | bay | cheat | cell | chest | ice |
draw | bray | cleat | dell | crest | mice |
flaw | clay | eat | dwell | jest | nice |
gnaw | day | feat | farewell | nest | price |
jaw | decay | greet | fell | pest | rice |
law | delay | heat | hell | quest | slice |
paw | display | meat | sell | rest | spice |
raw | flay | neat | shell | test | splice |
saw | gay | peat | smell | unrest | thrice |
slaw | gray | pleat | spell | vest | twice |
straw | hay | seat | swell | west | vice |
thaw | jay | treat | tell | zest | |
lay | wheat | well | |||
may | yell | ||||
nay | |||||
okay | |||||
pay | |||||
play | |||||
pray | |||||
quay | |||||
ray | |||||
relay | |||||
replay | |||||
say | |||||
slay | |||||
spray | |||||
stay | |||||
stray | |||||
sway | |||||
they | |||||
today | |||||
tray | |||||
way |
ick | ide | ight | ill | in | ine |
---|---|---|---|---|---|
brick | bride | bright | bill | bin | brine |
chick | decide | delight | chill | chin | decline |
click | glide | fight | dill | din | define |
flick | hide | flight | drill | fin | dine |
kick | pride | fright | fill | gin | fine |
lick | ride | height | frill | grin | line |
nick | side | knight | gill | in | mine |
pick | slide | light | grill | kin | nine |
quick | stride | might | hill | pin | pine |
Rick | tide | night | ill | shin | shine |
sick | wide | plight | Jill | skin | shrine |
slick | right | kill | sin | sine | |
stick | sight | krill | spin | spine | |
thick | slight | mill | thin | swine | |
tick | tight | pill | tin | tine | |
trick | tonight | quill | twin | twine | |
wick | shrill | win | vine | ||
sill | within | whine | |||
skill | wine | ||||
spill | |||||
still | |||||
swill | |||||
thrill | |||||
thrill | |||||
till | |||||
trill | |||||
will |
ing | ink | ip | it | ock | op |
---|---|---|---|---|---|
bring | blink | blip | admit | block | coop |
cling | brink | chip | bit | clock | droop |
fling | drink | dip | fit | cock | hoop |
king | fink | drip | flit | crock | loop |
ping | ink | flip | grit | dock | scoop |
ring | link | grip | hit | flock | snoop |
sing | mink | hip | it | frock | stoop |
sling | pink | lip | kit | hock | troop |
spring | rink | nip | knit | jock | |
sting | shrink | quip | lit | knock | |
string | sink | rip | mit | lock | |
swing | stink | ship | pit | mock | |
thing | think | sip | quit | o’clock | |
wing | wink | skip | sit | rock | |
wring | slip | skit | shock | ||
zing | snip | slit | smock | ||
strip | snit | sock | |||
tip | spit | stock | |||
trip | split | ||||
whip | twit | ||||
zip | wit |
ore | ot | uck | ug | ump | unk |
---|---|---|---|---|---|
bore | apricot | buck | bug | bump | bunk |
chore | blot | chuck | dug | clump | chunk |
core | bot | cluck | hug | dump | drunk |
fore | clot | duck | jug | grump | dunk |
gore | cot | luck | lug | hump | flunk |
lore | dot | muck | mug | jump | funk |
more | forgot | puck | plug | lump | hunk |
ore | got | pluck | pug | plump | junk |
pore | hot | stuck | rug | pump | lunk |
score | jot | struck | shrug | rump | plunk |
shore | knot | truck | smug | slump | punk |
sore | lot | tuck | snug | stump | skunk |
spore | not | yuck | thug | thump | slunk |
store | plot | tug | trump | spunk | |
swore | pot | sunk | |||
tore | rot | trunk | |||
wore | shot | ||||
yore | slot | ||||
spot | |||||
tot | |||||
trot |
Tips and Tricks for Teaching Reading
When beginning to teach your child to read, you will want to blend information from word families and sight words to help your child start identifying words.
To do this, pick a list of words that matches their age-level and start practicing those words only. When your child can identify these words in a text, it means that they are beginning to see the patterns and identify those high-frequency words in writing.
When you begin teaching word families, start with one of the easier ones first, like am. Once they can identify am, sound it out, and find words that end in am, move to a more complicated word.
Once your child understands how to form these word families into actual words, they will be able to spell and read them!
If your child struggles with some of the foundational skills associated with reading, consider adding a workbook to their daily practice. ArgoPrep has worked with educators to deliver high-quality practice that will entertain, educate, and excite your child. These workbooks are especially helpful for students who might need a little extra attention to reading comprehension, English language skills, and more.
Conclusion
My daughter loves to build things with Magnatiles. She will grab all of the tiles and construct fantastic castles, homes, and more with the simple building tools. But what happens when she builds a weak base? We all know. It can’t stand, it’s not steady, and it falls.
Learning how to read can kind of be similar to building a weak structure. Identifying something as simple as a word family seems like a mindless activity for us. Still, for kids, it’s necessary to understand the increasingly tricky skills that kids learn for reading comprehension.
Taking the time to learn word families will help them identify words more quickly and spell with more accuracy. This list of 37 high-frequency word families is a great place to start, but once your child masters it, consider researching more challenging word families to increase comprehension!
A Семейство слов — это основная форма слова плюс его изменяемые формы и производные формы, созданные с помощью суффиксы и префиксы плюс его родственные, т. е. все слова, имеющие общее этимологическое происхождение, некоторые из которых даже носители языка не признают связанными (например, «кованый (железо)» и » работал)»). В английском языке флективные аффиксы включают в себя третье лицо -s, словесное -ed и -ing, множественное число -s, притяжательное -s, сравнительное -er и превосходное -est. Производные аффиксы включают -able, -er, -ish, -less, -ly, -ness, -th, -y, non-, un-, -al, -ation, -ess, -ful, -ism, -ist, -ity, -ize / -ise, -ment, in-. Идея состоит в том, что базовое слово и его изменяемые формы поддерживают одно и то же основное значение и могут считаться выученными словами, если учащийся знает и базовое слово, и аффикс. Бауэр и Нейшн предложили семь уровней аффиксов в зависимости от их частоты в английском языке. Было показано, что семейства слов могут помочь в образовании родственных слов с помощью аффиксов, а также сократить время, необходимое для получения и распознавания таких слов.
Содержание
- 1 Влияние на обучение
- 1.1 Исследования на носителях языка
- 2 См. Также
- 3 Ссылки
Влияние на обучение
Существует несколько исследований, которые предполагают, что знание корневых слов и их производных может помочь в изучении или даже определении значения других членов слово семья. Исследование Carlisle and Katz (2006), в котором сравниваются отдельные семейства английских слов, различающиеся по размеру, частоте и утверждению и отрицанию, предполагает, что «точность чтения производных слов учениками 4-го и 6-го классов связана с мерами знакомства,… частота основных слов, размер семьи, средняя частота семейства и длина слова ». Было обнаружено, что семьи, которые были либо больше, либо чаще (то есть семейства слов, в которых было больше слов или были более распространены), читались быстрее. Надь и др. (1989) обнаружили, что у морфологически родственных семей время реакции увеличилось до 7 мс по сравнению с семьями без морфологического родства. Надь и др. (1993) резюмирует, как знание значений общеупотребительных английских суффиксов претерпело существенное развитие между четвертым классом и старшей школой.
Исследования на неродных носителях
Были также исследования на неродных языках. Англоговорящие и изучающие их знания и понимание семейств слов. Исследование студентов колледжей, для которых английский язык не является родным, показало, что носители английского языка, не являющиеся носителями английского языка, знали по крайней мере некоторые из четырех изученных словоформ (существительные, глаголы, прилагательные и наречия). Из этих четырех семейств слов, образованных от существительных и глаголов, оказались наиболее известными. Результаты показали, что в отношении этих словоформ ESL студенты знали меньше всего, MA-ELT (преподавание английского языка) знали больше, а носители языка знали большинство. Кроме того, исследование японских студентов, изучающих английский язык, показало, что они плохо знают изучаемые аффиксы, показывая различие между их знанием значения слова и производной формой отдельного слова (например, стимулировать против подобного, раскрывать и далеко). В завершение своего исследования Шмитт и Циммерман дали следующие рекомендации тем, кто обучает семействам слов:
- Вводите производные вместе с их корнями.
- Учите больше аффиксов.
- Подчеркивайте наречия, прилагательные и их производные.
- Предложите чтение, которое включает эти семейства слов.
См. также
- Заглавное слово (лемма)
- Лексема