Word building что это такое

СЛОВООБРАЗОВАНИЕ (WORD-BUILDING)

В английском языке имеется несколько способов словообразования:

1) конверсия (образование новых слов без изменения их написания и произношения)

2) словосложение (образование нового слова путем сложения двух слов в одно)

3) изменение ударения в слове (и получение нового слова другой части речи).

4) аффиксация (прибавление к корню суффикса или префикса)

Конверсия. Словосложение. Изменение ударения.

Иногда слово может менять свое значение и выполнять новую синтаксическую функцию в предложении, не изменяя при этом написания и произношения (конверсия). Наиболее распространенным является образование глаголов от существительных: master (хозяин) — to master (управлять), house (дом) — to house (размещать), water (вода) — to water (поливать). Но глаголы могут быть образованы и от прилагательных: empty (пустой) — to empty (опустошать) white (белый) — to white (белить).

Словосложение — это объединение полнозначных слов или их основ в сложное слово. Вновь образованное сложное слово пишется слитно или через дефис: airfield — аэродром (air — воздух, field — поле), air-base — авиабаза (air — воздух, base — база), airman — авиатор (air — воздух, man — мужчина), schoolday — школьный день (school — школа, day — день), birthplace — место рождения (birth — рождение, place — место).

Сложные слова могут состоять из двух существительных, первое из которых приобретает значение прилагательного. В этом случае слова пишутся отдельно. Например: service dress — форменная одежда, одежда для службы (service — служба, dress — платье), shop window — витрина (shop — магазин, window — окно), skim milk — снятое молоко (to skim — снимать (накипь и т.д.), milk — молоко).

Многие существительные совпадают по форме с глаголами, но отличаются ударением. Как правило, в существительных ударение падает на первый слог, а в соответствующих глаголах — на второй: export (экспорт) — to export (экспортировать) present (подарок) — to present (дарить).

Словообразование с помощью аффиксации.

Образование новых слов может происходить при помощи присоединения к основе слова суффиксов или префиксов (приставок). Префиксы присоединяются к корню слова в начале, а суффиксы — в конце. Слова, образованные с помощью префиксов или суффиксов, в отличие от простых слов, называются производными.

Префиксы, как и суффиксы, могут присоединяться к различным частям речи, изменяя при этом значение основы слова, например: happy (счастливый) — unhappy (несчастный) — happiness (счастье) — happily (счастливо); help (помощь) — helper (помощник) — helpful (полезный) — helpless (беспомощный).

Наиболее употребительные приставки (префиксы) и их значения:

1. Префикс со значением “снова”, “заново”, “вновь”, “пере”:

re-      

to construct (строить) — to reconstruct (перестроить), to read (читать) — to reread (перечитать), to write (писать) — to rewrite (переписать)

2. Префиксы, которые придают слову противоположное значение или обозначают противоположное действие:

un-       dis-       de-       anti-     counter-

contra-      

to dress (одеваться) — to undress (раздеваться), to tie (связывать) — to untie (развязывать) 

to appear (появляться) — to disappear (исчезать)

formation (формирование) — deformation (деформация)

fascist (фашист) — anti-fascist (антифашист)

attack (атака) — counterattack (контратака)

to  contradict (противоречить, возражать)

3. Префиксы, имеющие отрицательное значение:

a-

ab-

un-        

im-        in-        

ir-         il-    dis-       mis-      non-    

amoral (аморальный, безнравственный)

absent (отсутствующий),  abnormal (ненормальный)

kind (добрый) — unkind (недобрый)

possible (возможный) — impossible (невозможный)

ability (способность) — inability (неспособность)

regular (регулярный) — irregular (нерегулярный) 

legal (легальный) — illegal (нелегальный) 

honest (честный) — dishonest (нечестный),

to understand (понимать) — to misunderstand (неправильно понять)

interference (вмешательство) — non-interference (невмешательство)

! NOTE !

Приставка, которая начинается на “i” изменяется в зависимости от того, какая за ней стоит буква: il + l, ir + r, im + b, m, p.

4. Префиксы, имеющие значение “сверх”, “пере”, “чрезмерно”:

over- super-  ultra-

extra-  

to pay (платить) — to overpay (переплатить)

human (человеческий) — superhuman (сверхчеловеческий) 

short (короткий) — ultra-short (ультракороткий)

extraordinary (необычный)

5.        Префиксы со значением “между”, “взаимно”:

со-      

inter-  

existence (существование) — co-existence (сосуществование)

national (национальный) — international (интернациональный)

6.        Префиксы, которые переводятся как

а)        “перед”:

рге-

fore-    

war (война) — pre-war (довоенный), historic (исторический) — prehistoric (доисторический)

to foresee (предвидеть)

б)        “после”:

post-    

war (война,) — post-war (послевоенный), revolutionary (революционный) — post-revolutionary (послереволюционный)

в)        “недостаточно”, “недо-“:

under-

to pay (платить) — to underpay (оплачивать низко, т.е. недостаточно оплачивать, недоплачивать), production (производство)  —  underproduction (недопроизводство)

г)        “под”:

sub-      

division (разделение) — subdivision (подразделение), committee (комиссия, комитет) —   subcommittee (подкомиссия)

д)        “экс”, “бывший”:

ex-      

champion (чемпион) — ex-champion (бывший чемпион)

е)        само-, авто-

auto-

autobiography (автобиография), automatic (автоматический) 

ж)        полу-

semi-

semifinal (полуфинал), semicircle (полукруг)

з)        через-, транс-

trans-

transatlantic (трансатлантический)

и)        вверх, кверху, наверху

up-

upstairs (вверх по лестнице), upside (верхняя часть), to uproot (вырывать с корнем)

к)        двойной, два, дважды

bi-

bilingual (двуязычный), bi-monthly (выходящий два раза в месяц)

л)        имеющий дело с книгами

bibli(o)-

bibliography (библиография)

м)        относящийся к жизни

bio-

biography (биография)

н)        второстепенное значение

by-

by-street (переулок, улочка)

о)        много-, мульти-, поли-

multi-

poly-

multicolored (многоцветный), multimillionaire (мультимиллионер)

polyglot (полиглот), polytechnic (политехнический)

п)        второстепенное значение

by-

by-street (переулок, улочка)

7. Префикс глагола, имеющий значение “делать”:

en-      

large (большой) — to enlarge (увеличивать, делать больше), danger (опасность) — to endanger (подвергать опасности), force (сила) — to enforce (принуждать, настаивать)

Основные суффиксы существительных:

1. Суффиксы, обозначающие принадлежность к

а)        политическому направлению профессии или нации:

-ist  

-an, -ian          

Communist (коммунист), Marxist (марксист}, materialist (материалист); 

artist (художник), typist (машинистка), pianist (пианист), historian (историк), librarian (библиотекарь), musician (музыкант); Russian (русский), Bulgarian (болгарин)

2. Суффикс, обозначающий учение, теорию, качество:

-ism      

marxism (марксизм), heroism (героизм)

3. Суффиксы, обозначающие действующее лицо, его занятие или должность:

-ег, -or

-ee, -eer        

to teach (учить) — teacher (учитель), to direct (руководить) — director (руководитель)

employee (служащий), refugee (беженец, эмигрант), auctioneer (аукционер), 

 4.        Суффикс, обозначающий результат действия:

-ment

-ade

achievement (достижение), agreement (согласие), government (правительство)

lemonade (лимонад), blockade (блокада)

5.        Суффиксы, обозначающие

а)        состояние:

-hood

-ship

-cy, -acy

brotherhood (братство), childhood (детство), manhood (мужественность)

dictatorship (диктатура), friendship (дружба), leadership (руководство)

accuracy (точность), infancy (младенчество), supremacy (превосходство)

б)        действие, состояние:

-age      

-ing    

-ence    

-ance  

-ion, -tion    

-ition, -ation

-sion    

-al  

shortage (нехватка), marriage (брак, супружество), voyage (путешествие) 

hunting (охота),  crossing (пересечение,  перекресток),  living (житье) 

silence (молчание), difference (различие)

importance (важность), resistance (сопротивление)

collection (собрание, коллекция), dictation (диктант, диктовка)

competition (соревнование), hesitation (сомнение, колебание)

decision (решение) 

removal ( удаление), arrival (прибытие), refusal (отказ), approval (одобрение) 

в) качество или состояние:

-dom  

-ness  

-ty            

freedom (свобода), kingdom (королевство), wisdom (мудрость) 

coldness (холод),  darkness  (темнота),  kindness (доброта), weakness (слабость) 

activity (активность), safety (безопасность)

г) место действия, занятие или состояние

-ery

bakery (булочная), surgery (кабинет хирурга), cookery (кулинария), slavery (рабство)

д) род занятий, отрасль науки

-ics

physics (физика), politics (политика)

Основные суффиксы прилагательных:

1.        Суффикс, образующий прилагательные от существительных и обозначающий национальную принадлежность или слабую степень качества:

-ese

-ish

Chinese (китаец, китайский), Japanese (японец, японский)

Pole (поляк) — Polish (польский), Scott (шотландец) — Scottish (шотландский)

red (красный) — reddish (красноватый), child (ребенок) — childish (ребячливый, детский)

2.        Суффиксы, образующие прилагательные от глаголов и обозначающие наличие качества:

-ive

-ent

-ant      

to act (действовать) — active (активный), to talk (разговаривать) – talkative (разговорчивый) 

to differ (различать) — different (различный), to insist (настаивать) — insistent (настойчивый) to observe (наблюдать, замечать) — observant (наблюдательный, внимательный)

3.        Суффиксы, образующие прилагательные от существительных
и обозначающие
наличие качества, свойства:

-ic    

-al

-ful

-ous  

-у                        

base (основа) — basic (основной), economy (экономика) — economic (экономический)

centre (центр) — central (центральный)

culture (культура) — cultural (культурный), beauty (красота) — beautiful (красивый)

peace (мир) — peaceful (мирный), fame (слава) — famous (знаменитый)

cloud (облако) — cloudy (облачный), sun (солнце) — sunny (солнечный)

4.        Суффиксы, образующие прилагательные от различных частей
речи и обозначающие

а)        качество, свойство:

-аrу

-огу          

element (элемент) — elementary (элементарный)

illusion (иллюзия) — illusory (обманчивый, иллюзорный)

б)        способность что-либо сделать, состояние, качество:

-able  

— ible        

to change (изменить) — changeable (изменчивый)

to eat (есть) — eatable (съедобный), reason (разум) — reasonable (разумный)

в)        отсутствие качества:

-less

useless (бесполезный), windless (безветренный)

Основные суффиксы глаголов:

-ate

-en      

-fy, -ify

-ize, -ise

active (активный) — to activate (активизировать)

short (короткий) — to shorten (укоротить)

pure (чистый) — to purify (очищать), simple (простой) — to simplify (упрощать)

character (характер) — to characterize (характеризовать)

Основные суффиксы наречий

Суффиксы, образующие наречия от

а) прилагательных, иногда — существительных, порядковых числительных и причастий:

-ly        

bad (плохой) — badly (плохо), part (часть) — partly (частично), first (первый) — firstly (во-первых)

б) существительных и наречий и обозначающие направление (или направленность):

-wards

-ward      

North (север) — northward(s) (к северу, на север), after (после) — afterwards (впоследствии, позже, потом), back (обратно, назад) — backward(s) (назад, в обратном направлении)

home (дом, домой) — homeward (к дому, по направлению к дому)

NOTE! В английском языке большое место занимают слова, заимствованные из других языков. Такие слова называются интернациональными. По корню этих слов легко догадаться об их значении. Например: telegram (телеграмма), orchestra (оркестр), concert (концерт) и др. Умение подмечать интернациональные слова в значительной степени облегчает работу по переводу текста.

WORD-BUILDING (exercises)

Ex. 1. Переведите следующие слова, выделите в них суффиксы и префиксы:

Untrue, prehistoric, ultramodern, postwar, ex-champion, anti-body, decompose, decode, deform, depart, discover, disappearance, reread, reconstruct, coauthor, unequal, misunderstand, undress, disarm, anti-fascist, cooperation, co-existence, interaction, superhuman, ultra-violet.

Ex. 2. Определите, к какой части речи относятся следующие слова. Переведите их:

Achievement — achieve, resistance — resistant, assistance — assist — assistant, celebration — celebrate, difference — different, city — citizen, nation — national — nationality, measure — measurement, develop — development, act — active — activity, contain — container, discover — discovery — discoverer, literature — literary, graduate — graduation — undergraduate — post-graduate, educate — education, progress — progressive, act — action — activity — active, govern — governor — government.

Ex. З. Образуйте от данных глаголов существительные с помощью суффикса -ег или -or. Переведите на русский язык:

To lead, to write, to read, to visit, to speak, to sleep, to act, to direct, to conduct, to drive, to fight, to mine, to report, to sing, to skate, to swim, to teach, to travel, to sail, to invent, to found, to compose.

Ex. 4. Образуйте от данных слов существительные с помощью суффикса -ist, -ism, -ian. Переведите на русский язык:

Special, social, art, capital, economy, international, piano, technic, mathematics, statistics, politics, music, electric, Russia, Hungary, Canada, India.

Ex. 5. Образуйте от данных глаголов существительные с помощью суффикса -ment. Переведите на русский язык:

Develop, achieve, move, arrange, treat, state, improve, agree, equip, govern, require, measure, announce, pave.

Ex. 6. Образуйте прилагательные с помощью суффиксов -ful и -less, переведите их на русский язык:

Beauty, thank, hope, doubt, care, aim, use, shape, fruit, power, thought, harm, colour.

Ex. 7. Образуйте прилагательные с помощью суффиксов -able, -ible, переведите их на русский язык:

Change, convert, prevent, break, compare, desire, profit, read, comfort, respect, expect.

Ex. 8. Найдите и выделите суффиксы в данных словах и определите, к какой части речи эти слова относятся:

British, foolish, understandable, heartless, pitiless, successful, experiment, function, musician, socialist, artist, capitalism, professional, fundamental, industrial, doubtful, useful, different, treatment, creative, attractive, peaceful, dangerous, elementary, childish, active, economic, director, worker, passage, marriage, silence, freedom, kingdom.

Ex. 9. Образуйте глаголы с помощью суффикса -en:

Red, tight, soft, deep, short, dark, bright, weak, black, white, sweet, sharp, strength.

Ex. 10. Образуйте наречия с помощью суффикса -1у и переведите их:

Bad, first, part, quick, strong, short, silent, rapid, wide, extreme, cruel, kind, happy.

Ex. 11. Образуйте глаголы от данных существительных. Переведите их:

Turn, smile, smoke, snow, start, stay, step, stop, study, talk, visit, rest, air, paper, cover, handle, cause, watch, act, address, answer, brush, clean, cross, crowd, wave, wish, work, dance, doubt, dress, end, fight, help, hope, joke, laugh, lift, light, love, mind, paper, pencil, place, plan, play, post, reply, report, return, sail, show.

Ex. 12. Переведите на русский язык. Выделите словообразующие элементы. Определите, к какой части речи относятся данные слова:

React, reaction, reactor, reactivity; science, scientific, scientist; industry, industrial, industrious; cold, coldly, coldness; dark, darkness, darken; happy, happily, happiness, unhappy; equal, equally, unequal, equality; free, freedom, freely; attention, attentive, attentively; sun, sunny, sunless; care, careful, careless, carefully, carelessness; to differ, different, difference, indifferent; England, English, Englishman; fame, famous.

Ex. 13. Переведите следующие сложные слова:

Airport, armchair, bathroom, bedroom, bookcase, bookshelf, classroom, custom-house, dining-room, drawing-room, fireplace, folksong, gentleman, hairbrush, icebox, newspaper, notebook, postcard, post-office, raincoat, sportsman, sunshine, writing-table.

Ex. 14. Прочтите следующие пары слов, соблюдая ударения. Переведите их:

An accent — to accent, a contract — to contract, a content — to content, a contest — to contest, a convoy — to convoy, a convict — to convict, a perfect — to perfect, a record — to record.

Ex. 15. Определите, к каким частям речи относятся выделенные слова:

1. Не works as a teacher. 2. I saw one of his works at the exhibition. 3. I was waiting for your report. 4. They report the results of their experiment every Monday. 5. His report contains some of his thoughts about the experiment. 6. You’ll make progress if you work hard. 7. He thought about his new work. 8. I have a present for you. 9. I am busy at present. 10. He presented me with a book.

Ex. 16. Проанализируйте состав следующих слов. Определите части речи. Дайте начальную форму. Переведите слова:

Powerful, inventor, high-quality, network, demoralize, profitable, dislike, disagree, movement, shorten, incorrect, electricity, fruitful, fruitless, happiness, dangerous, noisy, sunny, rainy, badly, strongly, reading, teaching, rebuild, retell, leader, teacher, unhappy, unusual, translation, cooperation, schoolboy, icebreaker.

Ex. 17. Напишите сложные существительные, исходя из объяснений.

Например: A machine for drying hair – hair drier.

1. A thing for opening tins — … . 2. A machine for playing records — … . 3. A machine for mixing food — … . 4. A thing that times eggs (when they are boiling) — … . 5. Things for warming people’s legs — … . 6. Stuff that kills flies — … . 7. A liquid that removes paint — … . 8. A tool that opens bottles — … . 9. A thing for peeling potatoes — … . 10. A liquid for removing eye makeup — … . 11. Stuff for freshening the air — … .

Ex. 18. Напишите  словосочетания по модели число+ существительное+существительное (! не забывайте что число и первое существительное соединяется дефисом и что это существительное обычно стоит в единственном числе)

Например: a walk lasting for three miles – a three-mile walk.

1. A girl who has just celebrated her sixteenth birthday — … . 2. A flight lasting for ten hours — … . 3. A note that is worth twenty pounds — … . 4. A language course that lasts four weeks — … . 5. A drive that takes three hours — … .  6. A meal that consists of three courses — … . 7. A holiday that lasts two weeks — … . 8. A delay at the airport that went on for two hours — … . 9. A letter that goes on for ten pages — … . 10. A university course that takes three years — … . 11. A prison sentence of ten years — … . 12. A hotel with five stars — … . 13. A speed limit of 30 miles an hour — … . 14. A house that was built two hundred years ago — … .

Ex. 19. Распределите прилагательные по трем группам: 1) люди, 2) места, 3) вещи:

Obstinate, unspoilt, hand-made, waterproof, easy-going, breathtaking, aggressive, deserted, overgrown, overcrowded, cunning, picturesque, arrogant, long-lasting, spoilt, automatic, accurate, artificial.

Ex. 20. Выберите слово с нужным по смыслу префиксом  или суффиксом.

1. I know Jim Kerry is very popular but I find him totally childish / childlike. 2. I couldn’t work out whom the letter was from. The signature was childish / childlike. 3. Sarah is so childish / childlike. She always plays trick on her friends. 4. It was wonderful to watch the tiny lambs playing. I got such childish / childlike pleasure from the experience. 5. Sophie is extremely sensitive / sensible at the moment. Anything you say seems to upset her. 6. Karen is not a very sensitive / sensible person. She wore high-heeled shoes for our four-mile walk. 7. I’ve never known her to tell a lie. She’s a very true / truthful person. 8. I can never watch sad films that are based on true / truthful a story. They always make me cry. 9. Susan is so intolerable / intolerant of other people. She never accepts anyone else’s opinion, and she always thinks she knows best. 10. I find Mark’s behaviour intolerable / intolerant. It’s unfair to be so selfish. 11. We’re having an economic / economical crisis at the moment. James has lost his job and I don’t know how we are going to pay the rent. 12. It’s more economic  / economical to drive slowly. You can do a lot more miles to the gallop.

Ex. 21. Подберите к каждой тройке слов такое, чтобы с его помощью образовать составные существительные, используйте слова: board, green, paper, book, birthday, blood, rain, site, road, sports, ice, water, day, night, hand, case, sun, bag.

Например: camp…, building…, bomb… – campsite, building site, bomb-site.

1. …test, …pressure, …donor. 2. …fall, …melon, …skiing. 3. …house, …grocer, …salad. 4. …club, …mare, …shift. 5. brief…, suit…, book… . 6. paper…, plastic…, shoulder… . 7. …bow, …coat, …drop. 8. …shine, …rise, …set. 9. …works, …sign, …rage. 10. black…, floor…, notice… . 11. …light, …break, …dream. 12. …shake, …writing, …book. 13. …cube, …berg, …rink. 14. …cake, …present, …card. 15. …scape, …lady, …slide. 16. …car, …center, …ground. 17. address…, visitor’s…, note… .

Ex. 22. Дополните предложения сложными существительными в скобках (это могут быть и составные существительные, и существительные в притяжательном падеже в простой или аналитической форме).

1. Your coat is on the … (back, chair). 2. You’ve just spilt the … (milk, cat). 3. Can you buy some … (paper, toilet). 4. I never listened to my … (advise, parents). 5. Can you buy a … (wine, bottle) to have with supper? 6. What did that … (road, sigh) say? Did you see it? 7. It’s such a mess in here. There are empty … (wine, bottles) everywhere. 8. The … (Prime Minister, duties) include entertaining heads of the state. 9. The … (my shoe, heel) has come off. 10. Can I borrow your … (brush, hair)? 11. What happened at the … (film, end)? 12. Here is … (today, news). 13. Where is the nearest … (Metro, station)? 14. It’s my … (anniversary, parents, wedding) next week. 15. The … (company, success) is due to its efficiency. 16. I’ve got a … (fortnight, holiday) next month. 17. The … (government, economic policy) is confusing. 18. My children go to the local … (school, state). 19. The annual … (rate, inflation) is about 4 percent. 20. Are there any … (coffee, cups) in your bedroom? There are none in the kitchen. 21. Do you want a … (coffee, cup)?

Ex. 22. Заполните пропуски глаголом или существительным: advice – to advise, use – to use, abuse – to abuse, belief – to believe, relief – to relieve, grief – grieve, excuse – to excuse, breath – to breathe, half – to halve, house – to house, safe – to save, bath – to bathe.

1. It is my personal … that this man is innocent. 2. Let me listen to your chest. Take a deep … and say “Ah”. 3. You should put your valuables in the … .  4. Drug … is a terrible problem all over the world. 5. I know it isn’t good for my skin, but I love sun … . 6. I’ve been so worried about you! It’s such a … to see you at last! 7. “What are we going to do with this cake?” “Cut it in two. You take … and I’ll take … .” 8. Can you show me how to … this new coffee machine? 9. The refugees are … in temporary accommodation. 10. She apologizes for her behavior, and said it was because she’d had a busy day, but that’s no … for breaking all the plates. 11. People need time to … after the death of someone they love. 12. Take my … . Never marry for money. Marry for love.

Ex. 22. Напишите слово противоположное по значению, используя префикс

Kind, honest, credible, appear, fair, equal, pleased, continue, fasten, normal, employed, friendly, trust, professional, known, cover, safe, use, probable, important, emotional.

WORD-BUILDING (Test)

1. Определите, к какой части речи относятся данные слова. Переведите их:

Beautiful, function, artist, musician, heartless, economic, worker, badly, act, action, active, basic, fruitless, population, movement, historic, democratic, work, daily, literature, picture, organization, friendship, highly, leader, fight, fighter, national, impressive, hopeful, hopeless, beautiful, special, specialist, define, definition, humanism, humanist, humanistic, use, useful, useless.

2. Переведите слова на русский язык. Определите префикс и его значение:

Coauthor, undress, disarm, postwar, illegal, unkind, reconstruct, deformation, prewar, antibody, ex-champion, superhuman, ultrashort.

3. Образуйте прилагательные от существительных при  помощи следующих  суффиксов: -al, -ful, -ous, -у,  -able, -ible, -ic, -less, -ish. Переведите пары слов.

Reason, beauty, hope, doubt, care, aim, use, desire, boy, success, heart, experiment, form, office, danger, fame, electron, base, nature, cloud, sun, child, Scott, history, home.

4. Переведите предложения. Определите, к каким частям речи относятся выделенные слова. Назовите сложные слова:

1. Many pupils study English. 2. My grandfather has a large study. 3. Who ruled this country? 4. All sportsmen must obey the rules of the game. 5. The Soviet Union is tied by friendship with India in their work for peace. 6. All peace-loving people work for peace for the whole of mankind.

5. Назовите глаголы, от которых образованы следующие существительные:

Protection, show, writer, worker, movement, investigation, achievement, statement, reader, department, equipment, construction, organization, reporter, arrival, improvement, conductor, establishment, development, education, definition, regulation, assistance, agreement.

6. Переведите без словаря. Определите, к какой части речи относятся слова:

a) Specialist, institute, university, culture, central, national, nation, international, organization, Soviet, minister, nature, natural, traditional, progressive, moral, social, socialist, public, programmer, popular, modern, revolution, revolutionary, final, talent, continent, festival, political, experiment, experimentation, electricity, technical, transformation, system, systematically, practice, practical, seminar, lecture, lecturer, period, historic, history, professor, complex, form, acceleration, instrument, philosopher, idea, basic, fundamental, conceptions, mass, class, element, motor, method, problem, energy, radio, text, material, temperature, progress, television.

b) 1. France and England are European countries. 2. In the evening we like to listen to classical music. 3. We saw a comedy at the Drama Theatre last night. 4. Your train leaves from platform two. 5. This jazz orchestra gave several concerts in our town. 6. In 1610 Galileo constructed the first telescope in the world. 7. This was a dangerous experiment.

7. Проанализируйте следующие слова, какие они? Определите их составляющие. Переведите на русский язык:

Ice-hockey, world-wide, bedroom, newspaper, long-term, birthplace, sportsman, apple-pie, peace-loving, schoolchildren, football, highland, television, underground, north-west, sometimes, lowland, landscape, well-known, multinational, network, vice-president.

8. Поставьте слово, указанное в скобках, в нужную форму.

1. My father is very … (act) even though he’s seventy. 2. I’ve always wanted to work in the theatre, but … (act) it isn’t a very secure profession. 3. I … (hope), we’ll soon find a solution to the problem. 4. Look … (care) to the left and to the right before crossing the road. 5. It was very … (care) of you to lose my watch. 6. I take two … (day) newspapers and three Sunday papers. 7. You’ve broken my camera! Look at it! It’s … (use)! 8. Thanks for the advice. It was really … (use). 9. I have some very … (noise) neighbours. 10. She became … (fame) as a result of her invention.

Word-building in
English, major means of WB in English:

a) affixation;

b) conversion;

c) composition; types
of compounds.

WB
is the process of creating new words in a language with the help of
its inner sources.

Two
types of WB proper :

  • Word derivation when 1 stem undergoes different changes;

  • Word composition when 2 or more stems are put together.

The most important means of word derivation are:

a) affixation;

b) conversion;

c) composition; types of compounds.

Affixation,
conversion, composition are the most productive or major means of WB
in modern English.

Shortening
occupies the intermediate position between major & “minor” or
less productive & unproductive means of WB.

Minor
means of word-building are:

  • Back formation = reversion;

  • Blending = telescoping;

  • Reduplication = doubling the stem;

  • Sound immitation;

  • Sound interchange;

  • Shift of stress, etc.

Affixation is the most productive means of word-building in English.
Affixation is the formation of new words by adding a derivational
affix to a derivational base.

Affixation is subdivided into:

  • Suffixation

  • Prefixation.

The essential differences between suffixes &
preffixes is that preffixes as a rule only modify the lexical meaning
of a word without changing the part of speech to which the word
belongs

e.g. to tie – to untie

However, some preffixes form new words in a
different part of speech:

e.g. friend – N., to be friend-V., adj.- little., V.-
to be little.

Suffixes do not only modify the lexical meaning of a word but also
form a word belonging to a different part of speech.

Suffixes are usually classified according to the part of speech they
form:

  • Noun-forming suffixes ( to read – reader, dark – darkness);

  • Adjective-forming (power-powerful);

  • Verb-forming ( to organize, to purify);

  • Adverbal-forming (quick-quickly).

Prefixes are usually classified according to their meaning:

  • Negative prefixes (-un; -non; -in; -dis…);

  • Reversative = privative (-un; -de; -dis..);

  • Pejorative (уничижительные)
    (mis-; mal- (maltreat-дурно
    обращаться); pseudo-);

  • Preffixes of time & order (fore-(foretell); pre-(prewar); post-;
    ex-(ex-wife);

  • Prefixes of repetition (re- rewrite);

  • Locative prefixes (super-; sub-subway; into-; trans –atlantic))

The 2 main criteria, according to which all the affixes are
subdivided are:

1)
origin;

2) productivity.

As to their origin (etymology) affixes are:

  • Native;

  • Borrowed.

Borrowed affixes may be classified according to the source of
borrowing (Greek, Latin, etc.) According to their productivity, i.e.
the ability to build new words at the present time, English affixes
are:

  • Productive or living affixes, used to build new words now;

  • Non-productive = unproductive affixes, not used in the word-building
    now, or used very rarely.

Productivity shouldn’t be confused with frequency. What is frequent
may turn out to be non-productive (-some (adj.)-handsome is very
frequent, but not productive).

Some native prefixes still productive in English
are: — fore; -out (grow); over (estimate); -un (able); -up
(bringing); -under, -mis, etc.

Productive foreign prefixes are: -dis (like); -en (close); -re(call);
-super (natural); -pre (war); -non (drinking); -anti (noise).

Native noun-forming suffixes in modern English are: -er (writer);
-ster (youngster), -ness(brightness), etc.

Adjective-forming native suffixes (productive in English) are: -y
(rocky); -ish (Turkish), ful; -ed (cultured); -less (useless), etc.

Foreign productive noun-forming suffixes are: -ee
(employee); -tion (revolution); -ism(Gr., realism); -ist, etc.

Borrowed productive verb-forming suffixes of
Romanic origin are: -ise,ize (organize), -fy, ify (signify).

Prefixation is more typical of adjectives & verbs. Suffixation is
approximately evenly used in all parts of speech.

There are 2 types of semantic relations between affixes:

  • Homonymy;

  • Synonymy.

Homonymous prefixes are: -in: inactive, to inform.
Homonymous suffixes are: -ful1
(adjective-forming), -ful2
(noun-forming-spoonful), -ly1
(adj.-forming-friendly), -ly2
(adverb-forming-quickly).

Some affixes make a chain of synonyms: the native
suffix –er denoting an agent, is synonymous to suffix –ist
(Gr.)-socialist & to suffix –eer – also denoting an agent
(engineer) but often having a derrogatory force (`sonneteer-
стихоплёт, profiteer –
спекулянт, etc.)

Some affixes are polysemantic: the noun-forming suffix –er has
several meanings:

  • An agent or doer of the action –giver, etc.

  • An instrument –boiler, trailer

  • A profession, occupation –driver;

  • An inhabitant of some place –londoner.

b)
Conversion
is one of the most productive word-building means in English. Words,
formed by means of conversion have identical phonetic & graphic
initial forms but belong to different parts of speech (noun –
doctor; verb –to doctor). Conversion
is a process of coining (
создание)
a new word in a different part of speech & with different
distribution characteristic but without adding any derivative
elements, so that the basic form of the original & the basic form
of the derived words are homonymous (identical). (Arnold)

The
main reason for the widespread conversion in English is its
analytical character, absence of scarcity of inflections. Conversion
is treated differently in linguistic literature. Some linguists
define conversion as a non-affixal way of word-building (Marchened
defines conversion as the formation of new words with the help of a
zero morpheme, hence the term zero derivation)

Some
American & English linguists define conversioon as a functional
shift from one part of speech to another, viewing conversion as a
purely syntactical process. Accoding to this point of view, a word
may function as 2 or more different parts of speech at the same time,
which is impossible. Professor Smernitsky treats conversion as a
morphological way of word-building. According to him conversion is
the formation of a new word through the changes in its paradigm.

Some
other linguists regard conversion as a morphological syntactical way
of word-building, as it involves both a change of the paradigm &
the alterration of the syntactic function of the word.

But
we shouldn’t overlook the semantic change, in the process of
conversion. All the morphological & syntactical changes, only
accompany the semantic process in conversion. Thus, conversion may be
treated as a semantico-morphologico-syntactical process.

As a word within the conversion pair is
semantically derived from the other there are certain semantic
relationswithin a conversion pair.

De-nominal words (от
глагола) make up the largest group &
display the following semantic relations with the nouns:

  1. action characteristic of the thing: -a butcher; to butcher

  2. instrumental use of the thing: -a whip; to wheep

  3. acquisition of a thing: a coat; to coat

  4. deprivation of a thing: skin – to skin.

Deverbal substantives (отглаг.сущ)they
may denote:

  • instance of the action: to move – a move;

  • agent of the action: to switch – a switch;

  • place of the action: to walk- a walk;

  • object or result of the action: to find – a find.

The English vocabulary abounds mostly in verbs,
converted from nouns( or denominal verbs) & nouns, converted from
verbs (deverbal substances): pin –to pin; honeymoon-to honeymoon.
There are also some other cases of conversion: batter-to batter, up –
to up, etc.

c)
Composition
is one of the most productive word-building
means in modern English. Composition is the production of a new word
by means of uniting 2 or more stems which occur in the language as
free forms (bluebells, ice-cream).

According
to the type of composition & the linking element, there are
following types of compounds:

  • neutral compounds; (1)

  • morphological compounds; (2)

  • syntactical compounds. (3)

(1)
Compounds built by means of stem junction (juxt – opposition)
without any morpheme as a link, are called neutral compounds. The
subtypes of neutral compounds according to the structure of immediate
constituents:

a)
simple neutral compounds (neutral compounds proper) consisting of 2
elements (2 simple stems): sky –blue;film-star.

b) derived compounds (derivational compounds) –
include at least one derived stem: looking-glass, music-lover,
film-goer, mill-owner derived compounds or derivational should be
distinguished from compound derivatives, formed by means of a suffix,
which reffers to the combination of stems as a whole. Compound
derivatives (сложно-произв.слова)
are the result of 2 acts of word-building composition &
derivation. ( golden-haired, broad-shouldered, honey-mooner,
first-nighter).

c)
contracted compounds which have a shortened stem or a simple stem in
their structure, as “V-day” (victory), G-man (goverment), H-bag
(hand-bag).

d)
compounds, in which at least 1 stem is compound (waterpaper(comp)
–basket(simple))

(2)
Compounds with a specific morpheme as a link (comp-s with a linking
element = morphological compounds). E.g. Anglo-Saxon, Franko-German,
speedometer, statesman, tradespeople, handicraft, handiwork.

(3)
Compounds formed from segments of speech by way of isolating speech
sintagmas are sometimes called syntactic compounds, or compounds with
the linking element(s) represented as a rule by the stems of
form-words (brother-in-law, forget-me-not, good-in-nothing).

II.
Compounds may be classified according to a part of speech they belong
& within each part of speech according to their structural
pattern (structural types of compound-nouns):

  • compounds nouns formed of an adjectival stem + a noun stem A+N.

e.g.blackberry, gold fish

  • compound nouns formed of a noun-stem +a noun stem N+N

e.g. waterfall, backbone, homestead, calhurd

III.
Semantically compounds may be: idiomatic (non-motivated),
non-idiomatic

(motivated).
The compounds whose meanings can be derived from the meanings of
their component stems, are called non-idiomatic, e.g. classroom,
handcuff, handbag, smoking-car.

The
compounds whose meanings cannot be derived from the meanings of their
component stems are called idiomatic, e.g. lady-bird, man of war,
mother-of-pearls.

The
critiria applied for distinguishing compounds from word combinations
are:

  • graphic;

  • phonetic;

  • grammatical (morphological, syntactic);

  • semantic.

The graphic criteria can be relied on when
compounds are spelled either sollidly, or with or with a hyphen, but
it fails when the compound is spelled as 2 separate words,

e.g.
blood(-)vessel
(крово-сосудистый)

The phonetic criterium is applied to comp-s which
have either a high stress on the first component as in “hothead”
(буйная голова),
or a double stress “ `washing-ma`chine”, but it’s useless when
a compound has a level stress on both components, as in “
`arm-chair, `ice-cream” etc.

If we apply morphological & syntactical
criterium, we’ll see that compounds consisting of stems, possess
their structural integrity. The components of a compound are
grammatically invariable. No word can be inserted between the
components, while the components of a word-group, being independant
words, have the opposite features (tall-boy(высокий
комод), tall boy (taller&
cleverer,tallest)).

One of the most reliable criteria is the semantic
one. Compounds generally possess the higher degree of semantic
cohesion (слияние) of its elements
than word-groups. Compounds usually convey (передавать)
1 concep. (compare: a tall boy – 2 concepts, & a tallboy – 1
concept). In most cases only a combination of different criteria can
serve to distinguish a compound word from a word combination.

Для знания иностранного языка богатство словарного запаса ничуть не менее важно, чем понимание грамматики. Чем большим количеством слов владеет человек, тем свободнее он себя чувствует в иноязычной среде.

Многообразие лексики во многом определяется богатством словообразования в английском языке. Построение новых слов основано на общих принципах. И тот, кто знает эти принципы, чувствует себя среди незнакомой лексики гораздо увереннее.

Структура слова и ее изменение

Новые слова усваиваются постепенно. Чаще всего, сначала мы только понимаем их в текстах или чужой речи, а уже потом начинаем активно использовать в своей. Поэтому освоение новой лексики – процесс длительный и требует от ученика терпения, активной практики чтения, слушания и работы со словарем.

Один из методов быстро расширить свой словарный запас – освоить способы словообразования в английском языке. Поняв принципы, по которым строятся слова, можно из уже известного слова вывести значения его однокоренных слов.

Строительный материал для каждого слова – это корень, приставки и суффиксы. Корень – это та часть слова, которая несет основной смысл. Слово без корня не может существовать. Тогда как приставки и суффиксы – необязательная часть, однако прибавляясь к корню, именно они помогают образовать новые слова. Поэтому, описывая словообразование в английском, мы будем разделять приставочные и суффиксальные способы.

Все приставки и суффиксы обладают собственным значением. Обычно оно довольно размыто и служит для изменения основного значения слова. Когда к корню добавляется приставка или суффикс (или же оба элемента), то их значение прибавляется к значению корня. Так получается новое слово.

Образование новых слов может приводить не только к изменению значения, но и менять части речи. В этой функции чаще выступают суффиксы. Прибавляясь к корню, они переводят слово из одной части речи в другую, например, делают прилагательное из глагола или глагол из существительного.

Так, от одного корня может образоваться целая группа, все элементы которой связаны между собой. Поэтому словообразование помогает изучающим английский видеть смысловые отношения между словами и лучше ориентироваться в многообразии лексики.

Получить новое слово можно не только за счет приставок и суффиксов. Еще один способ – это словосложение, при котором в одно слово объединяются два корня, образуя новый смысл. Кроме того, к словообразованию относится сокращение слов и создание аббревиатур.

Приставки как способ словообразования в английском

Приставка (также употребляется термин «префикс») – элемент слова, который ставится перед корнем. Приставочное словообразование английский язык редко использует для смены частей речи (в качестве исключения можно назвать префикс «en-» / «em-» для образования глаголов). Зато приставки активно используются для изменения значения слова. Сами префиксы могут иметь различные значения, но среди них выделяется большая группа приставок со схожей функцией: менять смысл слова на противоположный.

1. Приставки с отрицательным значением:

  • un-: unpredictable (непредсказуемый), unable (неспособный)
  • dis-: disapproval (неодобрение), disconnection (отделение от)
  • im-, in-, il -,ir-: inactive (неактивный), impossible (невозможный), irregular (нерегулярный), illogical (нелогичный). То, какая из этих приставок будет присоединяться к слову, зависит от следующего за ней звука. «Im-» ставится только перед согласными «b», «p», «m» (impatient — нетерпеливый). «Il-» возможно только перед буквой «l» (illegal — незаконный), «ir-» – только перед «r» (irresponsible — безответственный). Во всех остальных случаях употребляется приставка «in-» (inconvenient – неудобный, стесняющий).
  • mis-: misfortune (несчастье, беда). Приставка «mis-» может использоваться не только для образования прямых антонимов, но и иметь более общее значение отрицательного воздействия (misinform — дезинформировать, вводить в заблуждение, misunderstand — неправильно понять).

2. Другие приставочные значения

  • re-: rebuild (отстроить заново, реконструировать). Приставка описывает повторные действия (rethink — переосмыслить) или указывает на обратное направление (return — возвращаться).
  • co-: cooperate (сотрудничать). Описывает совместную деятельность (co-author – соавтор).
  • over-: oversleep (проспать). Значение префикса — избыточность, излишнее наполнение (overweight — избыточный вес) или прохождение определенной черты (overcome — преодолеть).
  • under-: underact (недоигрывать). Приставку можно назвать антонимом к приставке «over-», она указывает на недостаточную степень действия (underestimate — недооценивать). Кроме того, приставка используется и в изначальном значении слова «under» — «под» (underwear — нижнее белье, underground — подземка, метро).
  • pre-: prehistoric (доисторический). Приставка несет в себе идею предшествования (pre-production — предварительная стадия производства).
  • post-: post-modern (постмодернизм). В отличие от предыдущего случая, приставка указывает на следование действия (postnatal – послеродовой).
  • en-, em-: encode (кодировать). Префикс служит для образования глагола и имеет значение воплощения определенного качества или состояния (enclose — окружать). Перед звуками «b», «p», «m» приставка имеет вид «em-» (empoison — подмешивать яд), в остальных случаях – «en-» (encourage — ободрять).
  • ex-: ex-champion (бывший чемпион). Используется для обозначения бывшего статуса или должности (ex-minister — бывший министр).

Образование новых слов при помощи суффиксов

Суффиксы занимают позицию после корня. За ними может также следовать окончание (например, показатель множественного числа «-s»). Но в отличие от суффикса окончание не образует слова с новым значением, а только меняет его грамматическую форму (boy – мальчик, boys – мальчики).

По суффиксу часто можно определить, к какой части речи принадлежит слово. Среди суффиксов существуют и такие, которые выступают только как средство образования другой части речи (например, «-ly» для образования наречий). Поэтому рассматривать эти элементы слова мы будем в зависимости от того, какую часть речи они характеризуют.

Словообразование существительных в английском языке

Среди суффиксов существительных можно выделить группу, обозначающую субъектов деятельности и группу абстрактных значений.

1. Субъект деятельности

  • -er, -or: performer (исполнитель). Такие суффиксы описывают род занятий (doctor — доктор, farmer — фермер) или временные роли (speaker — оратор, visitor — посетитель). Могут использоваться и в качестве характеристики человека (doer — человек дела, dreamer — мечтатель).
  • -an, -ian: magician (волшебник). Суффикс может участвовать в образовании названия профессии (musician — музыкант) или указывать на национальность (Belgian — бельгийский / бельгиец).
  • -ist: pacifist (пацифист). Этот суффикс описывает принадлежность к определенному роду деятельности (alpinist – альпинист) или к социальному течению, направлению в искусстве (realist — реалист).
  • -ant, -ent: accountant (бухгалтер), student (студент).
  • -ee: employee (служащий), conferee (участник конференции).
  • -ess : princess (принцесса). Суффикс используется для обозначения женского рода (waitress – официантка).

2. Абстрактные существительные

Основа этой группы значений – обозначение качества или состояния. Дополнительным значением может выступать объединение группы людей и обозначение определенной совокупности.

  • -ity: activity (деятельность), lability (изменчивость).
  • -ance, -ence, -ancy, -ency: importance (важность), dependence (зависимость), brilliancy (великолепие), efficiency (эффективность).
  • -ion, -tion, -sion: revision (пересмотр, исправление), exception (исключение), admission (допущение), information (информация).
  • -ism: realism (реализм). В отличие от суффикса «-ist» обозначает не представителя некоторого течения, а само течение (modernism — модернизм) или род занятий (alpinism — альпинизм).
  • -hood: childhood (детство). Может относиться не только к состоянию, но и описывать группу людей, форму отношений: brotherhood (братство).
  • -ure: pleasure (удовольствие), pressure (давление).
  • -dom: wisdom (мудрость). Также используется при обозначении группы людей, объединения по некоторому признаку: kingdom (королевство).
  • -ment: announcement (объявление), improvement (улучшение).
  • -ness: darkness (темнота), kindness (доброта).
  • -ship: friendship (дружба). К дополнительным значениям относится указание на титул (lordship — светлость), умение (airmanship — лётное мастерство) или на объединение круга людей определенными отношениями (membership — круг членов, partnership — партнерство).
  • -th: truth (правда), length (длина).

Словообразование прилагательных в английском языке

  • -ful: helpful (полезный). Указывает на обладание определенным качеством (joyful — радостный, beautiful — красивый).
  • -less: countless (бессчетный). Значение суффикса близко к отрицанию и характеризует отсутствие определенного качества, свойства (careless — беззаботный). Этот суффикс можно определить как антоним для «-ful» (hopeless — безнадежный, а hopeful — надеющийся).
  • -able: comfortable (комфортный). «Able» (способный) существует и как самостоятельное прилагательное. Оно определяет значение суффикса – возможный для выполнения, доступный к осуществлению (acceptable – приемлемый, допустимый, detectable – тот, который можно обнаружить).
  • -ous: famous (знаменитый), dangerous (опасный).
  • -y: windy (ветреный), rusty (ржавый).
  • -al: accidental (случайный), additional (добавочный).
  • -ar: molecular (молекулярный), vernacular (народный).
  • -ant, -ent: defiant (дерзкий), evident (очевидный).
  • -ary, -ory: secondary (второстепенный), obligatory (обязательный).
  • -ic: democratic (демократический), historic (исторический).
  • -ive: creative (творческий), impressive (впечатляющий).
  • -ish: childish (детский, ребяческий). Суффикс описывает характерный признак с негативной оценкой (liquorish – развратный) или с ослабленной степенью качества (reddish — красноватый). Кроме того, суффикс может отсылать к национальности (Danish — датский).
  • -long: livelong (целый, вечный). Такой суффикс обозначает длительность (lifelong — пожизненный) или направление (sidelong — косой, вкось) и может принадлежать не только прилагательному, но и наречию.

Словообразование глаголов

Для глагольных суффиксов сложно определить конкретные значения. Основная функция таких суффиксов — перевод в другую часть речи, то есть само образование глагола.

  • -ate: activate (активизировать), decorate (украшать).
  • -ify, -fy: notify (уведомлять), verify (проверять).
  • -ise, -ize: summarize (суммировать), hypnotize (гипнотизировать).
  • -en: weaken (ослабевать), lengthen (удлинять).
  • -ish: demolish (разрушать), embellish (украшать).

Словообразование наречий

  • -ly: occasionally (случайно).
  • -wise: otherwise (иначе). Обозначает способ действия (archwise — дугообразно).
  • -ward(s): skyward/skywards (к небу). Обозначает направление движения (northward — на север, shoreward — по направлению к берегу).

Суффиксы: таблица словообразования по частям речи

Приведенный список суффиксов – это далеко не все возможности английского языка. Мы описали наиболее распространенные и интересные случаи. Для того чтобы разобраться в этом множестве вариантов и лучше усвоить образование слов в английском языке, таблица резюмирует, для каких частей речи какие суффиксы характерны.

Поскольку суффиксальное преобразование слов в английском языке различается по частям речи, таблица разбита на соответствующие группы. Одни и те же суффиксы могут добавляться к разным частям речи, но в результате они определяют, к какой части речи принадлежит новое слово.

table1

Объединение суффиксов и приставок

Важная характеристика словообразования – это его продуктивность. От одного корня можно образовать целую группу слов, добавляя разные приставки и суффиксы. Приведем несколько примеров.

  • Для possible словообразование может выглядеть следующим образом: possible (возможный) — possibility (возможность) — impossibility (невозможность).
  • Цепочка переходов для слова occasion: occasion (случай) — occasional (случайный) — occasionally (случайно).
  • Для слова agree словообразование можно выстроить в цепочки с приставкой и без приставки: agree (соглашаться) — agreeable (приемлемый / приятный) — agreeably (приятно) — agreement (соглашение, согласие).
    agree (соглашаться) — disagree (противоречить, расходиться в мнениях) — disagreeable (неприятный) — disagreeably (неприятно) — disagreement (разногласие).

Словосложение и сокращение слов

Словосложение — еще один способ образовать новое слово, хотя и менее распространенный. Он основан на соединении двух корней (toothbrush — зубная щетка, well-educated — хорошо образованный). В русском языке такое словообразование тоже встречается, например, «кресло-качалка».

Если корень активно используется в словосложении, то он может перейти в категорию суффиксов. В таком случае сложно определить, к какому типу – суффиксам или словосложению – отнести некоторые примеры:

  • -man: fireman (пожарный), spiderman (человек-паук)
  • -free: sugar-free (без сахара), alcohol-free (безалкогольный)
  • -proof: fireproof (огнестойкий), soundproof (звукоизолирующий)

Помимо объединения нескольких корней, возможно также сокращение слов и создание аббревиатур: science fiction — sci-fi (научная фантастика), United States of America – USA (Соединенные Штаты Америки, США).

Новые слова без внешних изменений

К особенности словообразования в английском языке относится и то, что слова могут выступать в разных частях речи без изменения внешнего вида. Это явление называется конверсией:

I hope you won’t be angry with me — Надеюсь, ты не будешь на меня злиться (hope – глагол «надеяться»).

I always had a hope to return to that city — У меня всегда оставалась надежда вернуться в этот город (hope – существительное «надежда»).

The sea is so calm today — Море так спокойно сегодня (calm – прилагательное «спокойный»).

With a calm she realized that her life was probably at its end — Со спокойствием она осознала, что ее жизнь, вероятно, подходила к концу (calm – существительное «спокойствие, невозмутимость»).

I beg you to calm down — Я умоляю тебя успокоиться (calm – глагол «успокоиться»).



Скачать материал

Word-building in Modern English



Скачать материал

  • Сейчас обучается 268 человек из 64 регионов

Описание презентации по отдельным слайдам:

  • Word-building in Modern English

    1 слайд

    Word-building in Modern English

  • By word-building are understood processes of producing new words from the res...

    2 слайд

    By word-building are understood processes of producing new words from the resources of this particular language. Together with borrowing, word-building provides for enlarging and enriching the vocabulary of the language.

  • Morpheme is the smallest recurrent unit of language directly related to mean...

    3 слайд

    Morpheme is the smallest recurrent unit of language directly related to meaning

  • All morphemes are subdivided into two large classes: roots (or radicals) and...

    4 слайд

    All morphemes are subdivided into two large classes: roots (or radicals) and affixes. The latter, in their turn, fall into prefixes which precede the root in the structure of the word (as in re-read, mispronounce, unwell) and suffixes which follow the root (as in teach-er, cur-able, diet-ate).

  • We can distinguish words due to a morphological structure

	Words which consi...

    5 слайд

    We can distinguish words due to a morphological structure

    Words which consist of a root are called root words:
    house, room, book, work, port, street, table, etc.

  • We can distinguish words due to a morphological structure
Words which consist...

    6 слайд

    We can distinguish words due to a morphological structure

    Words which consist of a root and an affix (or several affixes) are called derived words or derivatives and are produced by the process of word-building known as affixation (or derivation):
    re-read, mis-pronounce, un-well, teach-er.

  • We can distinguish words due to a morphological structure

A compound word is...

    7 слайд

    We can distinguish words due to a morphological structure

    A compound word is made when two words are joined to form a new word:
    dining-room, bluebell (колокольчик), mother-in-law, good-for-nothing(бездельник)

  • We can distinguish words due to a morphological structureСompound-derivatives...

    8 слайд

    We can distinguish words due to a morphological structure
    Сompound-derivatives are words in which the structural integrity of the two free stems is ensured by a suffix referring to the combination as a whole, not to one of its elements:
    kind-hearted, old-timer, schoolboyishness, teenager.

  • There are the following ways of word-building:Affixation
Composition
Conversi...

    9 слайд

    There are the following ways of word-building:
    Affixation
    Composition
    Conversion
    Shortening (Contraction)
    Non-productive types of word-building:
    A) Sound-Imitation
    B) Reduplication
    C) Back-Formation (Reversion)

  • Affixation 		

	The process of affixation consists in coining a new word by...

    10 слайд

    Affixation

    The process of affixation consists in coining a new word by adding an affix or several affixes to some root morpheme.

  • The role of the affix in this procedure is very important and therefore...

    11 слайд

    The role of the affix in this procedure is very important and therefore it is necessary to consider certain facts about the main types of affixes. From the etymological point of view affixes are classified into the same two large groups as words: native and borrowed.

  • Some Native Suffixes

  • Some Native Suffixes

  • Some Native Suffixes

  • An affix of foreign origin can be regarded as borrowed only after it has...

    15 слайд

    An affix of foreign origin can be regarded as borrowed only after it has begun an independent and active life in the recipient language and it is taking part in the word-making processes of that language. This can only occur when the total of words with this affix is so great in the recipient language as to affect the native speakers’ subconscious to the extent that they no longer realize its foreign flavour and accept it as their own.

  • By productive affixes we mean the ones, which take part in deriving new wor...

    16 слайд

    By productive affixes we mean the ones, which take part in deriving new words in this particular period of language development. The best way to identify productive affixes is to look for them among neologisms and so-called nonce-words.
    The adjectives thinnish (жидковатый) and baldish (лысоватый) bring to mind dozens of other adjectives made with the same suffix: oldish (староватый), youngish (моложавый), mannish (мужеподобная), girlish (женоподобный), longish (длинноватый), yellowish (желтоватый), etc.

    The same is well illustrated by the following popular statement: «/ don’t like Sunday evenings: I feel so Mondayish». (Чу́вствующий лень по́сле воскре́сного о́тдыха)

  • One should not confuse the productivity of affixes with their frequency of...

    17 слайд

    One should not confuse the productivity of affixes with their frequency of occurrence. There are quite a number of high-frequency affixes which, nevertheless, are no longer used in word-derivation

    e. g. the adjective-forming native suffixes -ful, -ly; the adjective-forming suffixes of Latin origin -ant, -ent, -al which are quite frequent

  • Some Productive Affixes 

  •   Some Non-Productive Affixes 

    19 слайд

    Some Non-Productive Affixes

  • Composition		


		Composition is a type of word-building, in which new words...

    20 слайд

    Composition

    Composition is a type of word-building, in which new words are produced by combining two or more stems

  • Compounds are not homogeneous in structure. Traditionally three types ar...

    21 слайд

    Compounds are not homogeneous in structure. Traditionally three types are distinguished:
    neutral
    morphological
    syntactic

  • Neutral                                 
		In neutral compounds the process...

    22 слайд

    Neutral

    In neutral compounds the process of compounding is realised without any linking elements, by a mere juxtaposition of two stems, as in
    blackbird(дрозд)
    shopwindow(витрина) sunflower(подсолнух) bedroom(спальня) etc.

  • There are three subtypes of neutral compounds depending on the structure of...

    23 слайд

    There are three subtypes of neutral compounds depending on the structure of the constituent stems.

    The examples: shopwindow(витрина), sunflower(подсолнух), bedroom(спальня) represent the subtype which may be described as simple neutral compounds: they consist of simple affixless stems.

  • Compounds which have affixes in their structure are called derived or de...

    24 слайд

    Compounds which have affixes in their structure are called derived or derivational compounds.

    E.g. blue-eyed(голубоглазый),
    broad-shouldered(широкоплечий)

  • The third subtype of neutral compounds is called contracted compounds. Thes...

    25 слайд

    The third subtype of neutral compounds is called contracted compounds. These words have a shortened (contracted) stem in their structure:
    V-day (день победы) (Victory day), G-man (агент ФБР) (Government man «FBI agent»), H-bag (сумочка) (handbag), T-shirt(футболка), etc.

  • Morphological		Morphological compounds are few in number. This type is non-...

    26 слайд

    Morphological

    Morphological compounds are few in number. This type is non-productive. It is represented by words in which two compounding stems are combined by a linking vowel or consonant:
    e. g. Anglo-Saxon, Franko-Prussian, handiwork(изделие ручной работы), statesman (политический деятель/политик)

  • Syntactic 
		These words are formed from segments of speech, preserving in...

    27 слайд

    Syntactic

    These words are formed from segments of speech, preserving in their structure numerous traces of syntagmatic relations typical of speech: articles, prepositions, adverbs.
    e.g. father-in-law, mother-in-law etc.

  • Conversion

		Conversion consists in making a new word from some existing wor...

    28 слайд

    Conversion

    Conversion consists in making a new word from some existing word by changing the category of a part of speech, the morphemic shape of the original word remaining unchanged.

  • It has also a new paradigm peculiar to its new category as a part of sp...

    29 слайд

    It has also a new paradigm peculiar to its new category as a part of speech. Conversion is a convenient and «easy» way of enriching the vocabulary with new words. The two categories of parts of speech especially affected by conversion are nouns and verbs.

  • Verbs made from nouns are the most numerous amongst the words produced b...

    30 слайд

    Verbs made from nouns are the most numerous amongst the words produced by conversion:
    e. g. to hand(передавать)
    to back(поддерживать)
    to face(стоять лицом к кому-либо)
    to eye(рассматривать)
    to nose(разнюхивать)
    to dog(выслеживать)

  • Nouns are frequently made from verbs: 
   	e.g. make(марка) 
			run(бег)...

    31 слайд

    Nouns are frequently made from verbs:
    e.g. make(марка)
    run(бег)
    find(находка)
    walk(прогулка)
    worry(тревога)
    show(демонстрация)
    move(движение)

  • Verbs can also be made from adjectives: 
		e. g. to pale(побледнеть)...

    32 слайд

    Verbs can also be made from adjectives:
    e. g. to pale(побледнеть)
    to yellow(желтеть)
    to cool(охлаждать)

    Other parts of speech are not entirely unsusceptible to conversion.

  • Shortening (Contraction)
		This comparatively new way of word-building has ac...

    33 слайд

    Shortening (Contraction)

    This comparatively new way of word-building has achieved a high degree of productivity nowadays, especially in American English.
    Shortenings (or contracted words) are produced in two different ways.

  • The first way		The first is to make a new word from a syllable (rarer, two) o...

    34 слайд

    The first way
    The first is to make a new word from a syllable (rarer, two) of the original word.
    The latter may lose its beginning (as in phone made from telephone, fence from defence), its ending (as in hols from holidays, vac from vacation, props from properties, ad from advertisement) or both the beginning and ending (as in flu from influenza, fridge from refrigerator)

  • The second way		The second way of shortening is to make a new word from the i...

    35 слайд

    The second way
    The second way of shortening is to make a new word from the initial letters of a word group:
    U.N.O. from the United Nations Organisation, B.B.C. from the British Broadcasting Corporation, M.P. from Member of Parliament. This type is called initial shortenings.

  • Both types of shortenings are characteristic of informal speech in general...

    36 слайд

    Both types of shortenings are characteristic of informal speech in general and of uncultivated speech particularly:
    E. g. Movie (from moving-picture), gent (from gentleman), specs (from spectacles), circs (from circumstances, e. g. under the circs), I. O. Y. (from I owe you), lib (from liberty), cert (from certainty), exhibish (from exhibition), posish (from position)

  • Non-productive types of word-buildingSound-Imitation
		Words coined by this i...

    37 слайд

    Non-productive types of word-building
    Sound-Imitation
    Words coined by this interesting type of word-building are made by imitating different kinds of sounds that may be produced by
    human beings: to whisper (шептать), to whistle (свистеть), to sneeze (чихать), to giggle (хихикать);

  • animals, birds, insects: to hiss (шипеть), to buzz (жужжать), to bark (лаять...

    38 слайд

    animals, birds, insects: to hiss (шипеть), to buzz (жужжать), to bark (лаять), to moo (мычать);
    inanimate objects: to boom (гудеть), to ding-dong (звенеть), to splash (брызгать);

  • Reduplication
		In reduplication new words are made by doubling a stem, eithe...

    39 слайд

    Reduplication
    In reduplication new words are made by doubling a stem, either without any phonetic changes as in bye-bye (coll, for good-bye)
    or with a variation of the root-vowel or consonant as in ping-pong, chit-chat (this second type is called gradational reduplication).

  • This type of word-building is greatly facilitated in Modern English by the...

    40 слайд

    This type of word-building is greatly facilitated in Modern English by the vast number of monosyllables. Stylistically speaking, most words made by reduplication represent informal groups: colloquialisms and slang. E. g. walkie-talkie («a portable radio»), riff-raff («the worthless or disreputable element of society»; «the dregs of society»), chi-chi (sl. for chic as in a chi-chi girl)

  • In a modern novel an angry father accuses his teenager son of doing noth...

    41 слайд

    In a modern novel an angry father accuses his teenager son of doing nothing but dilly-dallying all over the town. (dilly-dallying — wasting time, doing nothing)

  • Another example of a word made by reduplication may be found in the followi...

    42 слайд

    Another example of a word made by reduplication may be found in the following quotation from “The Importance of Being Earnest” by O. Wilde:
    Lady Bracknell: I think it is high time that Mr. Bunbury made up his mind whether he was going to live or to die. This shilly-shallying with the question is absurd. (shilly-shallying — irresolution, indecision)

  • Back-formation

		Forming the allegedly original stem from a supposed derivat...

    43 слайд

    Back-formation

    Forming the allegedly original stem from a supposed derivative on the analogy of the existing pairs, i. e. the singling-out of a stem from a word which is wrongly regarded as a derivative.

  • The earliest examples of this type of word-building are the verb to beg (по...

    44 слайд

    The earliest examples of this type of word-building are the verb to beg (попрошайничать) that was made from the French borrowing beggar (нищий, бедняк), to burgle (незаконно проникать в помещение) from burglar (вор-домушник).
    In all these cases the verb was made from the noun by subtracting what was mistakenly associated with the English suffix -er.

  • Later examples of back-formation are to blood-transfuse (делать перелива...

    45 слайд

    Later examples of back-formation are to blood-transfuse (делать переливание крови) from blood-transfuing, to force-land (совершать вынужденную посадку) from forced landing, to baby-sit (присматривать за ребенком) from baby-sitter.

Найдите материал к любому уроку, указав свой предмет (категорию), класс, учебник и тему:

6 210 103 материала в базе

  • Выберите категорию:

  • Выберите учебник и тему

  • Выберите класс:

  • Тип материала:

    • Все материалы

    • Статьи

    • Научные работы

    • Видеоуроки

    • Презентации

    • Конспекты

    • Тесты

    • Рабочие программы

    • Другие методич. материалы

Найти материалы

Другие материалы

  • 22.12.2020
  • 161
  • 0
  • 21.12.2020
  • 503
  • 1
  • 04.12.2020
  • 135
  • 0
  • 19.11.2020
  • 358
  • 4
  • 21.10.2020
  • 267
  • 0
  • 15.10.2020
  • 259
  • 2
  • 08.10.2020
  • 182
  • 0
  • 03.09.2020
  • 154
  • 1

Вам будут интересны эти курсы:

  • Курс профессиональной переподготовки «Клиническая психология: организация реабилитационной работы в социальной сфере»

  • Курс повышения квалификации «Экономика и право: налоги и налогообложение»

  • Курс повышения квалификации «Организация практики студентов в соответствии с требованиями ФГОС педагогических направлений подготовки»

  • Курс профессиональной переподготовки «Логистика: теория и методика преподавания в образовательной организации»

  • Курс повышения квалификации «Маркетинг в организации как средство привлечения новых клиентов»

  • Курс повышения квалификации «Разработка бизнес-плана и анализ инвестиционных проектов»

  • Курс повышения квалификации «Основы менеджмента в туризме»

  • Курс профессиональной переподготовки «Управление ресурсами информационных технологий»

  • Курс профессиональной переподготовки «Разработка эффективной стратегии развития современного вуза»

  • Курс профессиональной переподготовки «Деятельность по хранению музейных предметов и музейных коллекций в музеях всех видов»

  • Курс профессиональной переподготовки «Риск-менеджмент организации: организация эффективной работы системы управления рисками»

  • Курс профессиональной переподготовки «Организация системы менеджмента транспортных услуг в туризме»

  • Курс повышения квалификации «Финансовые инструменты»

  • Курс повышения квалификации «Информационная этика и право»

word building

(n) словообразование

Новый англо-русский словарь.
2013.

Смотреть что такое «word building» в других словарях:

  • word-building — ˈ ̷ ̷ˌ ̷ ̷ ̷ ̷ noun : the act or process of forming words: a. : word formation b. : the act or process of spelling out words (as in a contest) with the use of only those letters found in a particular word or phrase * * * wordˈ building noun The… …   Useful english dictionary

  • Free word-building in Interlingua — Words can be included in Interlingua in either of two ways: by establishing their internationality or by deriving them using InterlingFree derivation and compoundingWhile the national languages limit word building by convention and usage,… …   Wikipedia

  • Building — For other uses, see Building (disambiguation). Further information: Real estate development A building and skybridge in Munich, Germany …   Wikipedia

  • Building 429 — Background information Origin Fayetteville, North Carolina …   Wikipedia

  • Word of Life Church — is a non denominational Christian church located in Saint Joseph, Missouri, USA. Established by Pastor Brian Zahnd in November 1, 1981, it is now a congregation with over 4000 active members with numerous outreaches and programs reaching people… …   Wikipedia

  • Word Records — Parent company Warner Music Group Founded 1951 Distributor(s) World Distribution( …   Wikipedia

  • building and loan association — ˌbuilding and ˈloan associˌation noun [uncountable] FINANCE BANKING another word for a Savings and Loan Association * * * building and loan association UK US noun [C] (US FINANCE ► …   Financial and business terms

  • Building Integrated Timing Supply — (BITS), also called Building Integrated Timing System, is a method for distributing a precision clock among telecommunications equipment. The physical medium is a T1/E1 (DS1) line. Faster networks depend on accurate timing. As the number of bits… …   Wikipedia

  • building construction — Techniques and industry involved in the assembly and erection of structures. Early humans built primarily for shelter, using simple methods. Building materials came from the land, and fabrication was dictated by the limits of the materials and… …   Universalium

  • Word of Honor (1985 novel) — Infobox Book | name = Word of Honor title orig = translator = image caption = First Print Cover author = Nelson DeMille illustrator = cover artist = Gene Light country = United States language = English series = genre = Novel publisher = Warner… …   Wikipedia

  • Building a Better — Infobox Album Name = Building a Better Type = Album Artist = Park Released = July 25, 2006 Recorded = Genre = Indie rock Length = Label = Lobster Records Producer = Cameron Webb Reviews = *AbsolutePunk.net (81%)… …   Wikipedia

Like this post? Please share to your friends:
  • Word building все правила
  • Word building в майнкрафт
  • Word building worksheets pre intermediate
  • Word building worksheets for kids
  • Word building word maps