What word means able to be read

I would say follow, or grasp. It would help to know if this is a formal or informal word though, and whether you are looking for American, British or Australian English or generic.

Follow Collins dictionary

follow (ˈfɒləʊ)

Definitions
verb

  • to go or come after in the same direction ⇒ he followed his friend home
  • (transitive) to accompany; attend ⇒ she followed her sister everywhere
  • to come after as a logical or natural consequence
  • (transitive) to keep to the course or track of ⇒ she followed the towpath
  • (transitive) to act in accordance with; obey ⇒ to follow
    instructions (transitive) to accept the ideas or beliefs of (a
    previous authority, etc) ⇒ he followed Donne in most of his
    teachings
  • to understand (an explanation, argument, etc) ⇒ the lesson was difficult to follow
  • to watch closely or continuously ⇒ she followed his progress carefully
  • (transitive) to have a keen interest in ⇒ to follow athletics (transitive) to help in the cause of or accept the leadership of ⇒ the men who followed Napoleon
  • (transitive) to choose to receive messages posted by (a blogger or
    microblogger) ⇒ I’ve been following her online (transitive) (rare)
    to earn a living at or in ⇒ to follow the Navy
  • See follow suit

Synonyms
= accompany, attend, escort, come after, go behind, tag along behind, bring up the rear, come behind, come or go with, tread on the heels of
= pursue, track, dog, hunt, chase, shadow, tail, trail, hound, stalk, run after,
= come after, go after, come next,
= result, issue, develop, spring, flow, proceed, arise, ensue, roll up, emanate, be consequent, supervene
= obey, observe, comply with, adhere to, mind, watch, note, regard, stick to, heed, conform to, keep to, pay attention to, be guided by, toe the line, act according to, act in accordance with, give allegiance to,
= copy, imitate, emulate, mimic, model, adopt, live up to, take a leaf out of someone’s book, take as an example, pattern yourself upon
= succeed, replace, come after, take over from, come next, supersede, supplant, take the place of, step into the shoes of
= understand, get, see, catch, realize, appreciate, take in, grasp, catch on, keep up with, comprehend, fathom, get the hang of, get the picture
= keep up with, support, be interested in, cultivate, be devoted to, be a fan of, keep abreast of, be a devotee or supporter of

Grasp (ɡrɑ ːsp) Collins dictionary

verb

  • to grip (something) firmly with or as if with the hands
  • when intr, often followed by at to struggle, snatch, or grope (for)
  • (transitive) to understand, especially with effort

noun
* the act of grasping
* a grip or clasp, as of a hand
* the capacity to accomplish (esp in the phrase within one’s grasp)
* total rule or possession
* understanding; comprehension

Synonyms
= grip, hold, catch, grab, seize, snatch, clutch, clinch, clasp, lay or take hold of
= understand, realize, take in, get, see, follow, catch on, comprehend, get the message about, get the picture about, catch or get the drift of
= grip, hold, possession, embrace, clutches, clasp
= understanding, knowledge, grip, perception, awareness, realization, mastery, ken, comprehension
= reach, power, control, range, sweep, capacity, scope, sway, compass, mastery

Mentioned by others in comments:
* Make out (two words) @user880772
* Comprehend @Elliot Frisch

Pick up is also a good but not one word

User Avatar

Wiki User

∙ 13y ago


Want this question answered?

Be notified when an answer is posted

Study guides

Add your answer:

Earn +

20

pts

Q: What is a word that means able to read?

Write your answer…

Submit

Still have questions?

magnify glass

imp

Related questions

People also asked

can или be able to

Если вы знакомы с темой модальных глаголов, вы помните, что у модального глагола can есть немодальный синоним be able to (соответственно, у couldwas able to). Однако can и be able to, а также could и was able to — не полностью тождественны. В этой статье мы разберем, в чем между ними разница.

Напомню, что can — это модальный глагол «мочь, уметь, быть способным», а could — это его форма в прошедшем времени (этим, правда, значения и функции could не ограничиваются, но сейчас речь не об этом).

В настоящем времени между can и be able to разница не очень существенная, ее можно назвать, скорее, стилистической, а не смысловой. Грубо говоря, «I can» значит «Я могу», а «I am able to (do something)» — «Я способен (что-то сделать)». Смысл практически один и тот же, но в большинстве случаев мы используем вариант с глаголом can:

I can talk about gardening all day. — Я могу говорить о садоводстве весь день.

Этот вариант звучит куда естественнее, чем:

I am able to talk about gardening all day. — Я способен говорить о садоводстве весь день.

В отрицательной форме разница существеннее. «Can’t» может значить не только «не могу, не умею», но и «нельзя (запрещено)»:

We can’t smoke here, it’s illegal. — Мы не можем (нам нельзя) здесь курить, это незаконно.

You can’t take pictures here. — Здесь нельзя фотографировать (запрещено).

Отрицательная форма be able to, в свою очередь, такого смысла не несет. «Not able to» — это «не способен» что-то делать, этим его значение ограничивается.

Robots are not able to think. — Роботы не способны думать.

Возьмем такой пример для сравнения:

I can’t park here

Это предложение можно понять двояко: 1) я не могу здесь припарковаться (не получается), 2) мне нельзя здесь парковаться. Если заменить «can’t» на «not able to» или «unable to», смысл будет другим:

I’m not able to park here. — Я не способен здесь припарковаться.

Это не говоря уже о том, что звучит такое предложение несколько странновато, как будто это говорит робот, а не человек.

Разница между COULD и WAS ABLE TO

Напомню, что формы будущего времени у глагола can нет, как и у других модальных глаголов, однако можно сказать, что could — это can в прошедшем времени. Разница между could и was able to куда существеннее, чем разница между can и be able to в настоящем времени.

Вот, в чем заключается разница:

  • Could значит «мог, умел, был способен»

I could swim faster when I was 16. — Я мог (умел) плавать быстрее, когда мне было 16 лет.

  • Was able to имеет два значения: 1) был способен, 2) смог, то есть благополучно справился с чем-то. Какое именно значение подразумевается в конкретном случае, понятно из контекста.

I was able to swim faster when I was 16. — Я был способен (умел) плавать быстрее, когда мне было 16 лет.

It was a hard game but we were able to win. — Это была трудная игра, но мы смогли (сумели, умудрились) выиграть.

Важно: глагол could не может использоваться в значении «сумели», «справились», как was able to.

Возьмем такой пример. В книгах про Гарри Поттера один из ключевых моментов (SPOILER ALERT!) — это то, что маленький Гарри Поттер пережил нападение злого волшебника Волдеморта (или Волан-де-Морта в другом переводе). Мы можем сказать:

Harry could survive Voldemort’s attack.

Это будет значить, что Гарри мог пережить нападение злодея, то есть он был на это способен. А теперь возьмем was able to:

Harry was able to survive Voldemort’s attack.

Здесь уже смысл другой: Гарри сумел пережить нападение Волдеморта. Конечно, второй вариант тоже немного неоднозначный, при большом желании его тоже можно понять, как «был способен пережить», но, скорее всего, мы поймем именно по сценарию с «сумел», особенно, если мы знакомы с этой историей.

Приведу еще пример, где двойное толкование практически невозможно:

I was given 20 questions. The test was hard but I was able to get 19 points out of 20. — Мне дали 20 вопросов. Тест был трудным, но я сумел получить 19 баллов из 20.

Кстати, was able to в таком значении можно заменить на managed to — сумел, справился:

I managed to get 19 points out of 20. — Я сумел получить 19 баллов из 20.

В завершение напомню, что формы будущего времени у глагола can нет. Если мы хотим сказать, что «сможем» что-то в будущем, мы можем просто использовать can с подходящим по смыслу обстоятельством, например:

I can visit you on Sunday. — Я могу (смогу) навестить тебя в воскресенье.

Мы также можем использовать will be able to — смысл будет практически таким же:

I will be able to visit you on Sunday. — Я смогу навестить тебя в воскресенье.

author


Здравствуйте! Меня зовут Сергей Ним, я автор этого сайта, а также книг, курсов, видеоуроков по английскому языку.

Подпишитесь на мой Телеграм-канал, чтобы узнавать о новых видео, материалах по английскому языку.

У меня также есть канал на YouTube, где я регулярно публикую свои видео.

По правилам «классического» английского языка, глагол

may

должен был употребляться для выражения возможности

вследствие разрешения

, а глагол can выражал физическую возможность (употреблять его для выражения возможности в результате разрешения считалось неправильным). В современном языке это правило практически не соблюдается и can употребляется для выражения возможности как вследствие физической способности, так и вследствие разрешения. Глагол

may

сейчас выражает разрешение в основном в формальном стиле. Глагол

may

также выражал и физическую возможность (в определенной степени и это значение сейчас немного устарело и часто характерно для формальной речи, но в ряде случаев вполне сохранилось и в разговорной речи, в первую очередь в отношении формы

might

). Кроме того

may/might

и can/could употребляются для выражения предположений.

I. CAN: ВОЗМОЖНОСТЬ СОВЕРШИТЬ ДЕЙСТВИЕ

4.87

Глагол can выражает возможность совершить действие, как вследствие физической способности, так и вследствие разрешения (здесь значение «пересекается» со значением глагола may).

1.

Физическая

способность совершить действие

a) способность, полученная в результате знаний, умения, физической силы и т.п. (= I am able to = I have the ability to):

I can use a typewriter perfectly now.
He’s over eighty but can still read without glasses.
She can make all her own dresses.
He can speak English.
Can you speak Swedish?
Dogs can’t climb trees.
Can you lift this box?
Henry can lift 100 kilos.
My car can do 180 kph.
I can read Italian, but I can’t speak it.
I can’t visit you every day.
Can you translate this book?
The child is ten years old but can’t read yet.
These roses can grow anywhere.
Can gases freeze?

b) возможность в связи со

сложившимися обстоятельствами

(=I am able to=I have the chance to и =I am able to=I am free to):

We can go to Paris this weekend, because I don’t have to work.
There are three possibilities: we can go to the police, we can talk to a lawyer, or we can forget all about it.
We can sit at home and watch football matches in comfort, thanks to television.
Come when you like. I can see you at any time.
Anybody who wants to can join the club.
I can’t come out this evening: I have to see my brother.

3. Can может употребляться с глаголами физического восприятия (see, hear, feel, smell, taste) и некоторыми другими глаголами для выражения происходящего в настоящий момент:

I (саn) hear a dog barking somewhere.
I (can) see Susan coming.
What did you put in the stew? I (can) taste something funny.
I can’t/don’t understand what she’s talking about.
Do/Can you follow what he’s saying?
I (can) remember your grandfather.

4. Can часто опускается, когда речь идет о способности говорить на каком-либо языке или играть на музыкальных инструментах:

She speaks Greek. / She can speak Greek.
Do/Can you play the piano?

5. Can употребляется в просьбах, а также в значении «могу ли…» при предложении чем-то помочь (здесь «примешивается» и желание получить разрешение):

Can you wait a moment, please?
Dan, can you help me, please?
Can I have these shoes, please? (в магазине)
Can you come to the meeting tomorrow?
Саn you lend me three shillings?
Can I get you lemonade? – That’s very nice of you.
Can I help you, sir? – No thank you. I’m being served.
Can I carry your bag? – Oh, thank you.

6. С помощью предложений с вопросительными наречиями можно выразить неудовольствие:

What can he mean?

(Похожим образом звучат предложения с ever, on earth, in the world, the devil: What ever does he mean? What on earth does he mean? What in the world does he want?)

7. Когда употребление can

грамматически невозможно

(за неимением у всех модальных глаголов инфинитива и причастий) можно употреблять be able to:

What have you been able to find out? (не ‘What have you could… ?’)
I might be able to help you. (не ‘I might can… ’)
He hasn’t been able to work recently.
She might not be able to fly to London.
He used to be able to speak German well.
Не seems (to be) quite unable to give up his bad habits.
Не seemed (to be) unable to give up his bad habits.

8. Be able to может употребляться и просто как замена can. Can предпочтительнее, чем be able to

a) когда говорится о чем-то, что происходит

в момент речи

:

Watch me, Mum; I can stand on one leg. (не ‘…I’m able to stand on one leg’.)
I can see a ship. (более естественно, чем I am able to see a ship.)

b) с глаголами в форме

пассивного залога

:

CDs can now be copied easily (лучше, чем ‘CDs are now able to be copied…’)
He can’t be understood. (лучше, чем ‘He’s not able to be understood’.)

c) со значением

«знать/уметь как…»

:

Can you cook? (более естественно, чем ‘Are you able to cook?’)

ПРОШЛОЕ

4.88

1. Could употребляется для выражения способности что-то делать в прошлом, только если из контекста (например, есть другой глагол в форме прошедшего времени) очевидно, что речь идет именно о прошлом:

She could read Latin when she was twelve!
Не could speak German well when he was young, but he has forgotten most of his German now.
It could be quite frightening if you were alone in our big old house.
She could read when she was four.
My grandmother could sing like an angel (можно догадаться, что это было в прошлом).
My last car could do 200 kph (слово ‘last’ указывает на прошлое).
In those days everybody could find a job (обстоятельство ‘in those days’ указывает на прошлое).

Можно употреблять was/were able to:

She was able to read when she was four.

2. Could употребляется в придаточных предложениях и косвенной речи:

Can you help me? – What did you say? – I asked if you could help me.
Can you give me a hand? – What? – I asked if you could give me a hand.
You could get a better job if you spoke a foreign language.
I told you I could use a typewriter.
I told him I could help him.

3. Can/could выражает именно

возможность

что-либо совершить, поэтому, как правило, не употребляется для выражениях законченных в прошлом отдельных действий. В отношении таких действий could выражает сослагательность:

Тоm could pass the examination, we all were sure of that (Том мог сдать и мы были в этом уверены, но предложение не означает, что он его действительно сдал).
Tom could pass the examination (Том мог бы сдать экзамен, но тоже не значит, что он его сдал).

Для выражения законченных действий в прошлом можно употреблять

a) просто Past Simple:

I found a really nice dress in the sale. (не ‘I could find… ’)
Torn passed the examination.
Harry swam across the river.
Аnn didn’t catch her train.

(could в таких предложениях не употребляется)

b) manage (предполагает трудности, которые пришлось преодолеть) и succeed:

I managed to run 10 km yesterday. (не ‘I could run 10 km
yesterday…
’ )
I managed to buy a really nice coat yesterday. (не ‘I could buy a really nice
coat yesterday
’.)
After six hours’ climbing, we succeeded in getting to the top of the mountain. (не ’… we could get to the top… ’ )
Torn succeeded in passing the examination.
Harry managed to swim across the river.
Anne didn’t manage to catch the train.
Did you manage to get to the top of the mountain?
How did you manage to get here in time?
I managed to get /succeeded in getting all my clothes into the suitcase.

c) обороты с get

Не got it done. (‘Не could get it done’ означает, что он мог бы это сделать).

d) оборот be able to:

I was able to pass the examination.
How many eggs were you able to get? (не ‘…could you get?’)

4. Но could можно употреблять, выражая, что что-то не случилось в конкретном случае в прошлом

a) с глаголами see, hear, smell, taste, feel, understand, remember:

I could smell something burning.
I could understand everything she said.
Не could smell something burning.
Suddenly she realised she could smell something burning.
He spoke so quickly that I couldn’t understand him at all.
Though I was sitting in the last row, I could see the film well.
I could not hear him.

b) в отношении единичного случая в придаточном предложении:

I’m so glad that you could come.

c) при употреблении отрицательной формы couldn’t:

I managed to find the street, but I couldn’t find her house.
Не said he couldn’t come to the meeting.
The box was so heavy that I couldn’t lift it.
I tried to lift the box but couldn’t.
Не said he was sorry he couldn’t lend me the money.

d) с наречиями hardly и only (так как они также имеют негативный оттенок).

She could hardly believe her eyes. I could only get six eggs.

5. Употребляется can’t, а не couldn’t, когда речь идет о том, что невозможно:

There can’t be many people in the world who haven’t watched television.
The doctor can’t see you this morning; he’s busy at the hospital.

6. Could+have+past participle указывает на

неосуществленную

в прошлом возможность:

The President was always available. We could see him at any time (мы могли его видеть)
You never came to see me. Why not? You could have seen me at any time (ты мог, но не делал).

Не could easily have done it.
You could have caught the train if you had hurried.
I could have married anybody I wanted to.
I was so angry I could have killed her!
Why did you jump out of the window? You could have hurt yourself.
I could have won the race if I hadn’t fallen.
I could have kissed her if I’d wanted to.

Так можно выразить

неудовольствие

:

You could have helped me — why did you just sit and watch?
You could have told me you were getting married.

Отрицательное предложение показывает, что возможности что-то сделать не было вообще:

I couldn’t have won, so I didn’t go in for the race.
I couldn’t have enjoyed myself more — it was a perfect day.

Такая конструкция иногда может выражать и

предположение

:

Who sent those flowers? – I’m not sure. It could have been your mother.

Предложение может относиться к

настоящему времени

:

He could have been Prime Minister now if he hadn’t decided to leave politics.
We could have spent today at the seaside, but we thought it was going to
rain, so we decided not to.

□ Иногда употребляется can+have+past participle:

I don’t know where she can have gone.

7. Was/were able to предпочтительнее, когда речь идет о единичном достижении в прошлом, а не способности вообще (в этом случае можно употреблять и could и was/were able to):

She swam strongly and was able to cross the river easily, even though it was swollen by the heavy rain (не‘ She swam strongly and could cross… ’)
He didn’t want to buy a new suit but at last we were able to persuade him.
She wasn’t able to pass the exam.

Sue could play the flute quite well/ Sue was able to play… (способность вообще)

Отрицательную форму couldn’t можно употреблять в обоих случаях:

He couldn’t play tennis.
We couldn’t persuade him to buy a new suit.

8. Could звучит естественнее

a) в отрицательных предложениях:

I tried to get up but I couldn’t move (естественнее, чем ‘…I wasn’t able to move’.)

b) с глаголами физического восприятия (feel, hear, see, smell, taste) и выражающими умственную деятельность (believe, decide, remember, understand и т.п.):

I could remember the crash, but nothing after that (естественнее, чем ‘I was able to remember…’)

c) после the only thing/place/time и all, со значением ‘the only thing’:

All we could see were his feet. (естественнее, чем ‘All we were able to…’)

d) выражая идею что что-то чуть не случилось, особенно с наречиями almost, hardly, just, nearly:

I could nearly touch the ceiling (естественнее, чем ‘I was nearly able to…’)

Употребление конструкции to be able to в английском языке

Сегодня мы поговорим о конструкции to be able to в английском языке. Эта конструкция похожа на модальный глагол can, но имеет свои отличия. С ее помощью вы можете сказать, что у вас есть возможность сделать что-либо.

Хотите заговорить на английском?
Приходите на наш бесплатный онлайн мастер-класс «Как довести английский язык до автоматизма»
Подробнее

Также Вы можете ознакомиться со всеми онлайн-курсами английского языка.

В этой статье мы рассмотрим, в каких ситуациях можно употреблять эту конструкцию и как правильно использовать ее.

Перевод и использование to be able to в английском языке

To be able to является конструкцией, заменяющей глагол can. Она переводится как «могу/способен что-либо сделать». Мы можем использовать эту конструкцию во всех трех временах: настоящем, прошедшем и будущем.

Слово able означает обладающий всем необходимым, чтобы сделать что-то. Это могут быть необходимые инструменты, знания, сила — всё что угодно, требующееся для совершения действия.

Это конструкцию мы употребляем, когда:

1. У вас есть навыки, сила, знания и т. д., которые вам нужны, чтобы сделать что-либо.
Например: «Она может прочитать книгу на английском языке».

He is able to play the guitar.
Он может играть на гитаре.

They are able to sing very well.
Они могут петь очень хорошо.

2. Вы находитесь в ситуации, в которой для вас возможно/невозможно сделать что-либо.
Например: «Я могу прочитать твой доклад сейчас».

He is able to fix the sink this afternoon.
Он сможет починить раковину в полдень.

They are not able to call you.
Они не могут позвонить тебе.

3. Мы говорим о том, что кто-то имел возможность в прошлом делать что-либо, имел какие-то достижения.
Например: «Они смогли выиграть чемпионат».

I was able to find a good babysitter.
Я смогла найти хорошую няню.

He was able to answer the question correctly.
Он смог ответить на вопрос правильно.

4. Кто-то мог делать что-то в прошлом, но сейчас уже не делает это.
Например: «В школе она могла играть на гитаре, но сейчас уже не играет».  

She used to be able to dance all night.
Она раньше могла танцевать всю ночь.

They used to be able to speak Japan.
Они раньше могли говорить по-японски.

5. Мы говорим о будущих возможностях.
Например: «После месяца занятий вы сможете говорить на простом английском».

I will be able to come with you.
Я смогу пойти с тобой.

You will be able to see him tomorrow.
Ты сможешь увидеть его завтра.

Утвердительные предложения с конструкцией be able to

Эту конструкцию мы можем использовать в настоящем, прошедшем и будущем времени. Для того чтобы построить утвердительное предложение с be able to, мы должны поставить be в нужное нам время, часть able to всегда остается неизменной. Схема образования будет следующей.

Тот, о ком идет речь + be в нужном времени + able to + действие.

Давайте рассмотрим более подробно образование предложений в каждом из 3-х времен.

Конструкция to be able to в настоящем времени

Когда речь идет о событиях, происходящих в данный момент, наш be меняется на am, are, is в зависимости от того, кто совершает действие.

Тот, о ком идет речь + am/are/is + able to + действие

I am
You
We are play
They able to swim
She cook
He is
It

Примеры

My little sister is able to count to 100.
Моя маленькая сестра может считать до 100.

They are able to answer all your questions.
Они могут ответить на все твои вопросы.

Конструкция to be able to в прошедшем времени

Когда речь идет о прошлом (действия происходили какое-то время назад), be превращается в was/were в зависимости от того, о ком идет речь.

Тот, о ком идет речь + was/were + able to + действие.

I was
You
We were play
They able to swim
She cook
He was
It

Примеры

I was able to speak to Tom before he left.
Я смог поговорить с Томом перед тем, как он ушел.

They were able to finish the work.
Они смогли закончить работу.

Конструкция to be able to в будущем времени

Когда мы говорим о будущих возможностях, то есть о том, что мы сможем сделать через какое-то время, мы добавляем will перед нашим be.

Тот, о ком идет речь + will be + able to + действие.

I
You
We play
They will be able to swim
She cook
He
It

Примеры

I will be able to translate this document without your help.
Я смогу перевести этот документ без твоей помощи.

She will be able to have lunch with you.
Она сможет пообедать с тобой.

Отрицательные предложения с конструкцией be able to

Чтобы сказать, что у нас нет возможности сделать что-либо, нам нужно поставить отрицательную частицу not после нашего глагола be. Схема образования будет следующей.

Тот, о ком идет речь + be + not + able to + действие.

Так же, как и в утвердительных предложениях наш глагол be меняется в зависимости от того, о каком времени идет речь.

Отрицательные предложения с be able to в настоящем времени

Когда мы говорим, что мы не можем сделать что-либо в данный момент, мы ставим not после нашего be в настоящем времени: am/are/is.

Тот, о ком идет речь + am/are/is + not + able to + действие.

I am
You
We are play
They not able to swim
She cook
He is
It

Примеры

I am not able to buy it.
Я не могу купить это.

They are not able to ski.
Они не могут кататься на лыжах.

Отрицательные предложения с be able to в прошедшем времени

Когда мы говорим, что не могли сделать что-либо, и что у нас не было возможности сделать что-то, то добавляем not к нашему be в прошедшей форме (was/were).

Тот, о ком идет речь + was/were + not + able to + действие.

I was
You
We were play
They not able to swim
She cook
He was
It

Примеры

We were not able to buy tickets, so we didn’t go to the concert.
Мы не смогли купить билеты, так что не пошли на концерт.

He asked me a few questions that I was not able to answer.
Он задал мне несколько вопросов, на которые я не смогла ответить.

Отрицательные предложения с be able to в будущем времени

Когда мы говорим, что у нас не будет возможности сделать что-то в будущем, мы ставим частицу not между will и be.

Тот, о ком идет речь + will + not + be able to + действие.

I
You
We play
They will not be able to swim
She cook
He
It

Примеры

I will not be able to meet you tomorrow.
Я не смогу с тобой завтра увидеться.

We will not be able to solve this problem by ourselves.
Мы не сможем решить эту проблему самостоятельно.

Вопросительные предложения с конструкцией be able to

Для того чтобы спросить, может ли человек сделать что-либо, мы выносим наш be на первое место. Давайте рассмотрим, как это происходит в каждом из 3-х времен.

Вопросительное предложение с be able to в настоящем времени

Когда мы спрашиваем, может ли кто-либо сделать что-нибудь в настоящий момент, мы выносим am/are/is (наш be в настоящем времени) на первое место.

Am/are/is + тот, о ком идет речь + able to + действие?

Am I
you
Are we play?
they able to swim?
he cook?
Is she
  it

Примеры

Are you able to swim?
Ты можешь плавать?

Is she able to speak French?
Она может говорить по-французски?

Вопросительное предложение с be able to в прошедшем времени

Когда мы спрашиваем, была ли у кого-то возможность сделать что-либо в прошлом, мы выносим was/were (be в прошедшем времени) на первое место.

Was/were + тот, о ком идет речь + able to + действие?

Was I
you
Were we play?
they able to swim?
he cook?
Was she
it

Примеры

Was he able to give up smoking?
Он смог бросить курить?

Were you able to talk to them?
Ты смог поговорить с ними?

Вопросительное предложение с be able to в будущем времени

Когда мы спрашиваем, будет ли у кого-нибудь возможность сделать что-либо, то мы выносим will на первое место.

Will + тот, о ком идет речь + be able to + действие?

I
you
we dance?
Will they be able to cook?
she write?
he
  it

Примеры

Will you be able to open a bottle?
Ты сможешь открыть бутылку?

Will I be able to see you next Monday?
Смогу я увидеть вас в следующий понедельник?

Вопросительные предложения с уточняющими словами

Чтобы уточнить какую-либо информацию, мы используем следующие слова:

  • what — что;
  • where — где;
  • who — кто;
  • which — какой;
  • why — почему;
  • when — когда.

Они ставятся на первое место, а дальше порядок слов следует как в обычном вопросе, в соответствии с используемым временем.

Примеры

Who is able to explain this to me
Кто может объяснить это мне?

How were you able to do that?
Как ты смог сделать это?

When will you be able to find a job?
Когда ты сможешь найти работу?

Итак, мы рассмотрели конструкцию to be able to и теперь вы знаете еще один способ выразить свои мысли и сказать, что вы можете/способны сделать что-либо. А теперь давайте перейдем к практике.

Задание на закрепление

Переведите следующие предложения на английский язык.

1. Он не может починить мой компьютер.
2. Они смогут помочь тебе завтра.
3. Он смог закончить университет.
4. Почему ты работаешь завтра?
5. Ты смог отправить ей письмо?
6. Мы не сможем добраться туда вовремя.
7. Она сможет спроектировать здание?
8. Моя сестра не смогла приехать вчера.

Ответы оставляйте в комментариях под статьей. 

Learning suffixes is one of my favorite ways to help my ESL students increase their English vocabulary. By adding the suffix –ABLE to words you already know you can quickly and easily learn new English words.

5 common examples of words that use the suffix –able

  • available – that you can get or have access to
  • comfortable – feeling relaxed with no stress or worry
  • drinkable –  that you can drink
  • enjoyable –  that you can enjoy
  • unbelievable –  (informal) used to emphasize how good, bad or extreme something is

I spent some time researching and collecting examples of words that use the suffix –able. Keep reading for definitions and real, natural examples that you can use right away in your own English conversations.

Table of Contents

  • Able Suffix Meaning
  • Words With The Suffix Able
  • 22 Suffix Able Examples that show Possibility
  • 10 Suffix Able Examples that show Condition
  • Able Vs -able – Correct Pronunciation
  • Suffix -able Vs. -ible What’s the Difference
  • Printable Able Suffix Word List

Able Suffix Meaning

We’ll use the suffix ~able with verbs to make adjectives that show that the verb is possible.
drinkable = safe to drink (you can drink it, it’s not dangerous) 

It is also used with nouns to make adjectives that mean having the quality of that noun.
comfortable = having the quality of comfort (it feels relaxing)

Word Origin – from French -able or Latin -abilis; originally found in words only from these forms but later used to form adjectives directly from English verbs ending in -ate
Oxford Learner’s Dictionaries suffix ~able

Words With The Suffix Able

The suffix able is used with verbs and nouns to make new adjectives.
You will find that most verbs with the suffix able will show possibility and may have CAN in the definition.
Nouns with the suffix able show a condition or quality.

Possibility adjectives with the suffix -able

22 Suffix Able Examples that show Possibility

adjustable – that can be moved to different positions or changed in shape or size

  • My bicycle seat is adjustable so you can change the height. 

the Suffix -ABLE adjustable
My bicycle seat is adjustable so you can change the height.

agreeable – pleasant and easy to like

  • We just met Kayla’s boyfriend today for the first time. I like him, he’s very agreeable

available – that you can get or have access to

From the verb avail – to make use of something, especially an opportunity or offer

  • When I got to the store they only had extra large shirts available. I need a medium. 

avoidable – that can be prevented

  • We should have prepared more, all this trouble was completely avoidable

believable – that can be believed

  • If you get to work late you need an excuse that is believable, nothing too crazy. 
  • *Another very commonly used adjective is unbelievable. [Prefix UN-] That story is unbelievable

breakable – ​likely to break; easily broken

  • Make sure you wrap all the breakable items in thick towels before you pack them in the box. 

chewable – capable of being chewed

  • Regular vitamins are okay but I prefer chewable ones. 

dependable – that can be relied on to do what you want or need

  • Before I start my new job I need a dependable car to get me to and from work. 

doable – able to be done

  • It was a large task but it was doable. I was confident I could complete it. 

drinkable – clean and safe to drink

  • Many countries don’t have drinkable water even in their bigger cities. 

the Suffix -ABLE drinkable
Many countries don’t have drinkable water even in their bigger cities.

excusable – ​that can be excused

  • If it was an honest mistake then it’s excusable. If it was done on purpose it is not. 

*Very common inexcusable. [Prefix -IN] Your actions are inexcusable

foreseeable – ​that you can predict will happen; that can be foreseen

  • Dwayne and Cassandra are very happy together. I can see them getting married in the foreseeable future. 

irritable – ​getting annoyed easily; showing your anger

  • Gus is a nice guy but he’s a little bit irritable in the mornings. 

justifiable – ​existing or done for a good reason, and therefore acceptable

  • It’s really cool but there’s no way I can spend that much money on a new car. It’s not justifiable right now. 

passable – fairly good but not excellent

  • My French is not perfect but it’s passable. I can navigate Montreal without any problems. 

the Suffix -ABLE passable
My French is not perfect but it's passable.

perishable – (especially of food) likely to decay or go bad quickly

  • I keep dried and canned food in the pantry and anything perishable goes in the refrigerator. 

predictable – if something is predictable, you know in advance that it will happen or what it will be like

  • The movie wasn’t bad, it was just a bit predictable. I felt like I always knew what was going to happen. 

preventable – that can be stopped from happening

  • The accident was preventable in my opinion. 

sustainable – ① involving the use of natural products and energy in a way that does not harm the environment

  • The world needs to move towards sustainable energy sources for the future. 

② that can continue or be continued for a long time

  • We are working at a fast pace but I don’t think it’s sustainable. The team will burn out quickly if we don’t slow down.

the Suffix -ABLE sustainable 
The world needs to move towards sustainable energy sources for the future.

unbelievable – (informal) used to emphasize how good, bad or extreme something is

  • That movie was unbelievable! Let’s watch it again this weekend. 

unknowable – that cannot be known

  • Understanding the early formation of our universe is difficult and may even be unknowable

the Suffix -ABLE unknowable
Understanding the early formation of our universe is difficult and may even be unknowable.

wearable – (of clothes, etc.) pleasant and comfortable to wear; suitable to be worn

  • The spring fashion show had some very wearable clothes this season. Usually, the fashion shows that I watch have models wearing crazy outfits that are not practical.

Condition adjectives with the suffix -able

10 Suffix Able Examples that show Condition

adorable – very attractive and easy to feel love for

  • Have you seen Brenda’s new puppy? It’s so adorable

comfortable – making you feel physically relaxed; pleasant to wear, sit on, etc.

  • We stayed at my favorite Hotel. The food is awesome and the beds are so comfortable.

considerable – ​great in amount, size, importance, etc.

  • The company lost a considerable amount of money last year. 

desirable – that you would like to have or do; worth having or doing

  • The most desirable outcome is the one where everybody wins. 

enjoyable – giving pleasure

  • I found the movie very enjoyable

the Suffix -ABLE enjoyable
I found the movie very enjoyable.

fashionable – ① following a style that is popular at a particular time

  • Jennifer was wearing some fashionable jeans today, she has a nice Style. 

② used or visited by people following a current fashion, especially by rich people

  • They just opened a very fashionable restaurant on Main Street. I heard the food is great but it’s too expensive for me. 

favorable – making or showing a good opinion of somebody/something

  • When I met my wife’s family for the first time I wanted to make a favorable impression. 

honorable – ​deserving great respect

  • Ken is a decent and honorable man. I like him a lot. 

questionable – ① that you have doubts about because you think it is not accurate or correct

  • I reviewed the report and some of these numbers are questionable

the Suffix -ABLE questionable
I reviewed the report and some of these numbers are questionable.

② likely to be dishonest or morally wrong

  • I’m not sure why Tom did that. His motives are questionable to me. 

reasonable –  fair, practical, acceptable

  • That sounds like a reasonable solution to me. 

regrettable – that you are sorry about and wish had not happened

  • What happened at the party was regrettable. I’m sorry to anyone who was affected by it. 

the Suffix -ABLE regrettable
What happened at the party was regrettable.

remarkable – unusual or surprising in a way that causes people to take notice

  • The goalie made a remarkable save in the last minute of the game to secure the win for his team.

Able Vs -able – Correct Pronunciation

The verb able and the suffix ~able are spelled exactly the same but not pronounced the same. Here’s the difference.

The verb able makes an AY sound. (Like DAY)

  • Superman is able to leap tall buildings in a single bound. (bound = a high or long jump)

The suffix able makes an AH sound. (Like SPA)

  • Regular vitamins are okay but I prefer chewable ones.

Able Suffix – FAQs

Suffix -able Vs –ible What’s the Difference

Suffix ~able vs ~ible What’s the Difference

Both suffixes –able and –ible are added to words to make adjectives that show something can be done.

-ible suffix 1. that can or must be
Oxford Learner’s Dictionaries suffix ~ible

Here are two common adjectives using the suffix –ible

audible – that can be heard clearly

  • Dogs can hear sounds that are not audible to human ears.

reversible – (of clothes, materials, etc.) that can be turned inside out and worn or used with either side showing

  • I just bought a reversible jacket. The outside is dark blue and the inside is light grey. I can wear it either way.

    Learn How to use Either and Neither (video and QUIZ)

The difference

From my research, the suffix –able is still being used to make new adjectives but the suffix –ible is not.

This means adjectives ending with the suffix -ible are older words that were made in the past.

This is also why we hear words ending with ABLE more often than words ending with IBLE. New words with the suffix -able are still being made!

The suffixes “-able” and “-ible” are both used to form adjectives meaning “possible, capable of, suitable for, or causing.” Of the two, “-able” is much more common: it is what’s known as a “living” or “productive” suffix, meaning that it is still being used to create new words. The variant “-ible,” on the other hand, is only used in older words that have survived into modern English.
Thefreedictionary.com/Commonly-Confused-Suffixes-able-vs-ible

Can the suffix -able be used with any word?

No, the suffix -able cannot be used with any word in English. The suffix -able is used with verbs and nouns to make new adjectives. Native speakers add -able to the end of verbs quite often in informal situations to show that something is possible, but not every verb will accept this suffix.

Some more common verbs that don’t have an adjective made with the suffix -able are: 

  • act
  • come
  • go
  • meet
  • say

Eat is another exception. The spelling changes to become the adjective edible.

Are there any rules for using the suffix -able in English?

The final “e” in the base verb is usually dropped before adding -able. for example BELIEVABLE. 

This doesn’t happen in cases where the “e” is part of a vowel-consonant-e (VCE) pattern, such as “loveable” (from “love”). O is a Vowel – V is a Consonant – followed by the letter E.

If the base verb ends in “y,” the “y” is usually changed to “i” before adding -able. For example, “reliable” (from “rely”). *An exception is enjoyable.

One of the video clips that I used in this post is from a fun video that I found on YouTube. You can watch the whole video here 🙂

Printable Able Suffix Word List

Download your printable PDF Word List below. (It’s FREE!)↓

Learn more ways to increase your vocabulary with prefixes and suffixes by clicking here >>> WorldEnglishBlog.com/prefixes-suffixes

Check out these other Prefix and Suffix blog posts.

Устойчивые выражения

В составе устойчивых выражений обычно используется глагол can. Употребление глагола could соотносит такое выражение с прошедшим временем.

Можно привести несколько примеров таких устойчивых выражений:

— can’t stand – не выносить, не терпеть, например:

I can’t stand lazy people. – Не выношу ленивых людей.

— can’t say no – быть не в силах отказаться, например:

I can’t say no to sweets. – Я не в силах отказаться от сладостей.

— can’t wait – быть не в силах дождаться, сгорать от нетерпения, например:

I can’t wait to go on this tour. – Не могу дождаться этой поездки.

— can’t help – не могу удержаться, чтобы не, например:

The film was so funny, that they couldn’t help laughing. – Фильм был такой прикольный, что они не могли удержаться от смеха (не могли не смеяться).

— can’t but – ничего другого не остается, как, например:

I can’t but ask you for help. – Мне ничего не остается, как попросить тебя о помощи.

— can’t possible – просто не мочь, например:

She couldn’t possibly refuse him. – Она просто не могла ему отказать.

Выражение недовольства или укора

В этом значении используется модальный глагол could. Чаще всего говорящий выражает недовольство по поводу того, что что-то могло бы произойти, но не происходит сейчас, или могло бы произойти, но не произошло в прошлом. Такие предложения всегда несут оттенок раздражения или укора.

Если имеется в виду настоящее или будущее время, глагол could используется с простым инфинитивом смыслового глагола, например:

We could stay at home tonight. – Мы могли бы остаться дома сегодня вечером (но опять куда-то пойдем).

Если действие не произошло (произошло, но не такое, как нам хотелось) в прошлом, используем перфектный инфинитив to have + V-ed (3), например:

You could have called me when you arrived! – Ты мог бы позвонит мне, когда приехал! (но не позвонил).

Однако такое богатство структур и значений, которые имеют модальные глаголы can, could, be able to, не должно вас смущать или пугать. Вы поймете гораздо больше, чем раскрыто в этой статье, с практикой.

Наиболее современные обучающие технологии и практические упражнения предлагает для вас школа английского языка MEW. Мы ждем вас, чтобы дать возможность свободно использовать в речи не только модальные глаголы, но и другие грамматические конструкции.

Вы также сможете насладиться ненавязчивым изучением лексики, поэтапным овладением четырьма основными языковыми навыками, а также ощущением расширившихся возможностей и горизонтов.

Reading FluencyReading fluency is the ability to read accurately, smoothly and with expression. Fluent readers recognize words automatically, without struggling over decoding issues. When reading silently, in addition to recognizing words automatically, fluent readers group words rapidly to help gain meaning from their reading, which then translates into their understanding of the text. When reading aloud, fluent readers sound natural, as if they’re speaking. Non-fluent readers read slowly and sound choppy. Fluency is important because it builds a bridge between word recognition and comprehension. It allows students time to focus on what the text is saying. They are able to make connections between what they are reading and their own background knowledge. Therefore, they are able to concentrate on comprehension. On the other hand, non-fluent readers have to spend more time decoding, leaving less time for comprehending the text. Due to mistakes made when reading, they will often have to read the same passage over several times to attain comprehension. In addition, non-fluent readers often do no read with expression.

Even when students recognize words automatically, they are not fluent if they don’t read with expression. To read with expression a student should be able to divide a word into chunks, using proper phrasing. Not paying attention to punctuation often changes the meaning of the text. For example:

The children, without their toys, feel sad.
or
The children without their, toys feel sad.

Fortunately, reading fluency can be taught. It is important for adults to read aloud to children, modeling what good readers do. Show children how you pause for punctuation and change your voice to make text more meaningful. Children should be read to by their teachers, by their parents, and by their relatives. The more models of fluent reading children hear the better.

Next, it is important for children to practice, engaging them in repeated reading. Text should be easy to read and relatively short. There are several ways children can practice fluent reading;

  • Child/adult reading – The adult models, then the student practices.
  • Choral reading – reading in unison.
  • Assisted reading – reading along with a recorded text.
  • Partner reading – reading along with another child
  • Reader’s Theatre – playing characters, as in a play.

Assessing progress is easy and most children think it’s fun. Children love when you take out a stop watch and time them. Pick a passage on the proper reading level, time for 1 minute and graph the results. After several practices on the same text, time again. The children see immediate progress and become motivated to become more fluent readers.

In conclusion, reading fluency is the ability to read accurately and quickly. It is important because fluent readers comprehend better. It can be developed by modeling and practice.

By Fran Nieporent, Private Tutor

Print Friendly, PDF & Email

Like this post? Please share to your friends:
  • What word means a means to an end
  • What word mean happy
  • What word matches you best перевод
  • What word makes people laugh
  • What word links these 3 words