Continue Learning about English Language Arts
Is ‘me’ an object pronoun or subject pronoun?
‘Me’ is an object pronoun.
‘I’ is the subject pronoun.
The noun to which a pronoun refers is called the of the pronoun?
The answer is ANTECEDENT. The antecedent is the noun or pronoun
that a pronoun replaces.
What type of pronoun is Its?
The pronoun ‘its’ is a possessive, singular, neuter pronoun.
What comes after the complete subject?
pronoun
What part of speech is the word we?
Pronoun, more specifically the first person plural personal
pronoun.
герой, богатырь, полубог, главное действующее лицо
существительное ↓
- герой
national [immortal] hero — национальный [бессмертный] герой
a hero of the quill — выдающийся писатель
the hero of the hour — герой дня
a hero of the spigot — шутл. рыцарь винной бочки
прилагательное ↓
- hero in smb.’s eyes — быть [становиться] героем в чьих-л. глазах
- герой, главное действующее лицо (рассказа, фильма и т. п.)
the hero of a story [of an adventure] — герой рассказа [приключения]
to admire a hero — восхищаться героем (книги и т. п.)
- герой, полубог (в античной литературе)
- амер. = hero sandwich
Мои примеры
Словосочетания
a drama with a lachrymose hero — драма с плаксивым героем
a variant on the typical Hollywood hero — вид типичного голливудского героя
conquering hero — герой-победитель
national hero — национальный герой
unsung hero — невоспетый герой
reluctant hero — герой поневоле
folk hero; popular hero — народный герой
military hero; war hero — герой войны
to be a hero in smb.’s eyes — быть героем в чьих-л. глазах
the hero of a story — герой рассказа
popular hero — любимый герой
anti-hero — антигерой
Примеры с переводом
My uncle died a hero.
Мой дядя погиб, как герой.
He’s now a forgotten hero.
Теперь он забытый герой.
He returned to a hero’s welcome.
Его встречали как героя.
We accorded him a hero’s welcome.
Мы встретили его как героя.
The soldier acted like a real hero.
Этот солдат поступил, как настоящий герой.
He is revered as a national hero.
Его почитают как национального героя.
His father has always been his hero.
Его отец всегда был для него героем.
ещё 23 примера свернуть
Примеры, ожидающие перевода
She was a hero for standing up to the government.
Byron was the archetypal Romantic hero.
RAF pilots were the heroes of the Battle of Britain
Для того чтобы добавить вариант перевода, кликните по иконке ☰, напротив примера.
Возможные однокоренные слова
heroic — героический, геройский, богатырский, напыщенный язык, высокопарный язык
heroism — героизм, геройство, доблесть
heroical — героический, геройский, богатырский
hership — голод, разорение, награбленное добро, трофеи, грабеж, мародерство
Формы слова
noun
ед. ч.(singular): hero
мн. ч.(plural): heroes
The Pronoun
Прежде, чем мы начнём разбирать виды местоимений, давайте дадим определение местоимению.
Определение. Местоимение- часть речи, которая употребляется вместо имени существительного, имени прилагательного, редко наречия.
Jack likes dogs. He wants to buy a puppy. – Джек любит собак. Он хочет купить щенка.
( во втором предложении he- местоимение, употреблено вместо имени Jack, чтобы избежать повторения.)
Местоимения в английском языке бывают:
— Личные местоимения (Personal pronouns)
— Притяжательные местоимения (Possessive pronouns)
— Указательные местоимения (Demonstrative pronouns)
— Возвратные местоимения (Reflexive pronouns)
— Вопросительные местоимения (Interrogative pronouns)
— Относительные местоимения (Relative pronouns)
— Взаимные местоимения (Reciprocal pronouns)
— Неопределённые и отрицательные местоимения (Indefinite and Negative pronouns)
— Определяющие местоимения (Defining pronouns)
Рассмотрим их подробно:
1) Личные местоимения (Personal pronouns)
Личные местоимения в английском имеют форму падежей:
— именительный падеж (the nominative case)
— объективный падеж ( the objective case)
Рассмотрим таблицу.
Nominative (именительный) |
Objective (объективный) |
I(я) |
Me(мне) |
He(он) |
Him(ему) |
She(она) |
Her(ей) |
It(оно) |
It(ей/ему) |
You(ты/вы) |
You(тебе/вам) |
We(мы) |
Us(нам) |
They(они) |
Them(им) |
В предложение личные местоимения в именительном падеже являются подлежащим, а в объективном падеже — дополнением.
Пример: I gave him my book. — Я дал ему мою книгу
2) Притяжательные местоимения (Possessive pronouns)
Притяжательные местоимения в английском выражают принадлежность и имеют две формы:
— основная форма
— абсолютная форма
Рассмотрим таблицу.
Основная форма |
Абсолютная форма |
My(мой) |
Mine |
His(его) |
His |
Her(её) |
Hers |
Its |
— |
Your(твой/ваш) |
Yours |
Our(наш) |
Ours |
Their(их) |
Theirs |
Основная форма употребляется, когда притяжательное местоимение стоит перед именем существительным.
Пример:This is my car- Эта моя машина.
Абсолютная форма употребляется для того, чтобы определяемое существительное не повторялось.
Пример: This is my car and this is yours— Это моя машина, а это твоя.
3) Указательные местоимения (Demonstrative pronouns)
Указательные местоимения в английском языке:
This- это, этот, эта (употребляется с единственным числом)
Пример: I like this book- Мне нравится эта книга.
These- эти (употребляется со множественным числом)
Пример: I like these books- мне нравятся эти книги.
That- тот, та, то (употребляется с единственным числом)
Пример: I like that book- Мне нравится та книга.
Those- те (употребляется со множественным числом)
Пример: I like those books- Мне нравятся те книги.
4) Возвратные местоимения (Reflexive pronouns)
Возвратные местоимения образуются путём прибавления –self в единственном числе, —selves во множественном числе.
Пример: I`ll do it myself- я сделаю это сам.
1). Часто возвратные местоимения употребляются с глаголами:
— blame- обвинять
Пример: Don`t blame yourself- Не вини себя
— amuse- развлекаться, приятно проводить время
Пример: They amused themselves walking together- Они хорошо провели время, гуляю вместе.
— enjoy- наслаждаться, получать удовольствие
Пример: They enjoyed themselves on the beach — Они хорошо провели время на пляже
-cut- резать
Пример: The girl has cut herself very well- Девушка очень хорошо себя подстригла
— hurt- причинять боль
Пример: Don`t hurt yourself- Не причиняй себе боль
— dry- сушить
Пример: You`re wet. Please dry yourself- Ты мокрый. Пожалуйста, вытри себя
— introduce- представляться
Пример: Let me introduce myself- Позволь мне представиться
2). Возвратные местоимения употребляются после предлогов
Пример: They cooked the pie themselves- Они приготовили пирог сами
3). Возвратные местоимения не используются после глаголов:
— feel- чувствовать
Пример: I feel great- Я чувствую себя великолепно.
—relax- расслабляться
Пример: Please, relax!- Пожалуйста, расслабься!
— behave- вести себя, поступать, держаться
Пример: You behave like a child- Ты ведёшь себя как ребёнок
— concentrate- сосредоточиться
Пример: If you can concentrate you will write an excellent essay- Если ты сможешь сосредоточиться, ты напишешь отличное эссе
wash – мыть; dress- одеваться; shave- бриться
Пример: I get up at 7 a.m., wash, shave, then after breakfast I dress and go out- Я встаю в 7 утра, умываюсь, бреюсь, затем после завтрака я одеваюсь и выхожу.
Но!!!
Wash yourself! — Помойся!
Dress yourself! — Оденься!
Shave yourself! – Побрейся!
Behave yourself! — Веди себя хорошо!
Рассмотрим таблицу возвратных местоимений
Nominative (именительный) |
Objective (объективный) |
I(я) |
Me(мне) |
He(он) |
Him(ему) |
She(она) |
Her(ей) |
It(оно) |
It(ей/ему) |
You(ты/вы) |
You(тебе/вам) |
We(мы) |
Us(нам) |
They(они) |
Them(им) |
5) Вопросительные местоимения (Interrogative pronouns)
Данные местоимения используют для образования специальных вопросов.
К вопросительным местоимениям относятся:
Who- кто?
Whom- кого? кому?
What- что?
Which- который?
Whose- чей?
1). Отличие между who и whom:
Местоимение Who имеет 2 падежа:
— именительный падеж who
— объективный падеж whom
Именительный падеж употребляется в качестве подлежащего:
Пример: Who wants to be the first? — Кто хочет быть первым?
Объективный падеж употребляется в качестве дополнения:
Пример: Whom are you waiting for?- Кого ты ждёшь?
2). Отличие между what и which:
Местоимение what может использоваться со значение какой.
Пример: What country do you live in? — В какой стране ты живёшь?
Местоимение which употребляется, когда речь идёт о выборе из ограниченного числа лиц и предметов.
Пример: Which puppy do you like?- Какой щенок тебе нравится?
6) Относительные местоимения (Relative pronouns)
Относительные местоимения употребляются для связи главного предложения с придаточным.
К относительным местоимениям относятся:
Who- кто
Whom- кому
Whose- чей
Which-который
That- который
1) Who (whom). Как мы уже знаем, данное местоимение имеет 2 падежа: именительный и объективный. Who используется в качестве подлежащего, а whom- в качестве дополнения.
Пример: The girl who danced in the club is my friend- Девушка, которая танцевала в клубе, моя подруга.
The girl whom we saw in the club is my friend- Девушка, которую мы видели в клубе, моя подруга.
2) Отличие which от who.
Местоимение which употребляется с неодушевлёнными предметами и животными.
Пример: I like my dress which I`ve bought- Мне нравится моё платье, которое я купила.
Местоимение who употребляется с одушевлёнными именами существительными.
Пример: This is that man who was there- Это тот мужчина, который был там.
3) Местоимение whose. Употребляется с одушевлёнными и неодушевлёнными именами существительными.
Пример: I met Andy whose parents won a prize – Я встретила Энди, у которого родители выиграли приз.
I saw the house whose roof is cover with grass- я видел дом, крыша которого усеяна травой.
4) Местоимение that. Употребляется с одушевлёнными и неодушевлёнными именами существительными, это местоимение можется использоваться вместо местоимения which и whom.
Пример: The girl that we saw in the club is my friend- Девушка, которую мы видели в клубе, моя подруга.
7) Взаимные местоимения (Reciprocal pronouns)
К взаимным местоимениям относятся:
Each other- друг друга
One another- один другого
Each other относится к двум лицам или предметам.
Пример: They hate each other- Они не ненавидят друг друга.
One another относится к большему количеству лиц или предметов.
Пример: My friend help one another- Мои друзья помогают друг другу.
Неопределённые и отрицательные местоимения
(Indefinite and Negative pronouns)
К ним относятся:
— Местоимения some и any. Употребляются в значении некоторого количества немного, сколько-нибудь. Используются с неисчисляемыми именами существительными.
Some употребляется в утвердительных предложениях.
Пример: I have some cards- У меня есть несколько карточек..
Any употребляется в вопросительных и отрицательных предложениях.
Пример: Do you have any cards?- У тебя есть карточки?
I don`t have any cards?- У меня нет карточек.
-Местоимения no и none
Местоимение no заменяет конструкцию not… a (перед исчисляемыми именами существительными в единственном числе) , not… any (перед неисчисляемыми существительными и перед исчисляемыми существительными во множественном числе).
Пример: I have no car- У меня нет машины.
В данном примере мы можем сказать I don`t have a car или I have no car. Местоимение no заменяет конструкцию not…a перед исчисляемым существительным в единственном числе.
Пример: We have no sugar- У нас нет сахара.
В данном предложении можно сказать We don`t have any sugar или We have no sugar. Местоимение no заменяет конструкцию not…any (перед неисчисляемым существительным).
Местоимение none заменяет исчисляемые существительные в единственном и во множественном числе и неисчисляемые существительные.
Пример: Are there any pens on the table? — No, there are none.
— Производные местоимения от some/any/no.
К данным местоимениям можно прибавлять слова thing (для неодушевлённых существительных), body (для одушевлённых существительных).
Something — что-нибудь, что-то (используется в утвердительных предложениях).
Пример: I have something for you- у меня есть что-то для тебя.
Anything- что-то, что-нибудь (используется в отрицательных и вопросительных предложениях).
Пример: Do you have anything for me? — У тебя есть что-то для меня?
Nothing- ничего (используется в отрицательных предложениях)
Пример: No, I have nothing for you- Нет, у меня ничего нет для тебя.
Somebody- кто-то, кто-нибудь (используется в утвердительных предложениях).
Пример: There is somebody in the room- В комнате кто-то есть
Anybody- кто-то, кто-нибудь (используется в отрицательных и вопросительных предложениях).
Пример: Is there anybody in the room?- Ecть кто-нибудь в комнате?
Nobody- никто (используется в отрицательных предложениях)
Пример: There is nobody in the room- В комнате никого нет.
Somewhere- где-нибудь, куда-нибудь, где-то (используется в утвердительных предложениях)
Пример: We saw him somewhere- Мы видели его где-то.
Anywhere- где-нибудь, куда-нибудь, где-то (используется в вопросительных и отрицательных предложениях)
Пример: Have you seen him anywhere?- Ты его видел где-то?
Nowhere- нигде (используется в отрицательных предложениях)
Пример: I have seen him nowhere- Я его нигде не видел.
-Местоимения much (many), little (few), a little (a few).
Для того, чтобы понять в чём различие рассмотрим таблицу:
Исчисляемые существительные |
Неисчисляемые существительные |
many (много) |
much (много) |
few (мало) |
little(мало) |
a few(немного) |
a little(немного) |
Much/ Many употребляются:
1) в отрицательных предложениях:
Пример: We don`t have much time for it – У нас нет для этого много времени.
2) в вопросах:
Пример: Are there many books on the table? — На столе много книг?
3) в конструкциях со значением времени:
Пример: I have seen for many times- Мы не виделись много лет.
4) в конструкциях as…as
Пример: I`ll give as much as you wish- Я дам тебе так много, сколько тебе хочется.
5) в конструкции not much/not many в начале предложения:
Пример: Not many want it- Не многие хотят этого.
В утвердительных предложениях мы употребляем a lot of/ plenty of- много.
Пример: I have a lot of cards- У меня много карточек.
Отличие little/few от a little/ a few:
Little/few- мало, недостаточно для чего-то, несут отрицательный смысл.
A little/ a few- немного, но достаточно, несут положительный смысл.
Сравним:
Пример: She has a few toys – У неё несколько игрушек (мало, но достаточно)
She has few toys- У неё мало игрушек (мало, не достаточно)
— Местоимение one.
Используется, чтобы избежать повторения определяемого существительного.
Пример: I like these dresses. I think I`ll buy the red one- Мне нравится эти платья, я думаю, я куплю красное.
Для того, чтобы не говорить слово платье 2 раза, мы можем заменить его на слово one.
9) Определяющие местоимения (Defining pronouns)
— Местоимение all:
All (всё, все) употребляется с неисчисляемыми существительными и исчисляемыми существительными во множественном числе.
Пример: All the pupils go to the museum- Все школьники идут в музей.
Запомни! Артикль the и указательные местоимения ставятся после all.
Местоимение all также употребляется в качестве существительного в значении всё
Пример: My parents know all- Мои родители знают всё.
All часто заменяется местоимением everybody.
Запомни! All в данном случае используется во множественном числе, а everybody— в единственном.
Пример: All are here- Все здесь
Everybody is here- Все здесь
All часто заменяется местоимением everything.
Запомни! All и everything в данном случае используются в единственном числе.
Пример: All is ok- Всё хорошо
Everything is ok- Всё хорошо
—Местоимение both
Переводится как оба, является определением перед существительным.
Запомни! Артикль the и указательные местоимения ставятся после both.
Пример: Both the girls like this dress- Обеим девочкам нравится это платье.
Both может заменять существительное.
Пример: I like these books. I`ll take both- Мне нравятся эти книги. Я возьму обе.
В отрицательных предложениях вместо both используется neither.
Пример: Both the cars were red- Обе машины были красные.
Neither the cars were red- Обе машины не были красными.
— Местоимение either/neither
Данные местоимения относятся к двум лицам или предметам.
Either –любой, тот или другой, каждый (один из двух)
Пример: There are two pens. Take either- Лежит две ручки. Возьми любую.
On either side of the street you can see flowers- На каждой стороне улицы ты можешь увидеть цветы.
Neither — ни тот, ни другой.
Пример: Neither of the boys are right- Никто из мальчиков не прав.
Существуют конструкции:
Either…or – или…или
Пример: He is either a doctor or either a vet- Он либо доктор, либо ветеринар.
Neither…nor- ни…ни
Пример: Neither my friend nor I like this car- Ни моему другу, ни мне не понравилась эта машина.
-Местоимения other/another
Other – другой (иной). Используется в единственном и во множественном числе.
Пример: Give me please other books- Дайте мне пожалуйста другие книги.
The other- другой (один из двух)
Пример: The car is on the other side of the street- Машина на другой стороне улицы.
Another- другой (ещё один, дополнительный). Используется только в единственном числе.
Пример: Give me please another book- Дайте мне пожалуйста другую книгу. ( ещё одну книгу)
Another (другой). Не используется с конкретным предметом.
Пример: We try to do it another day- Мы попробуем сделать это в другой день
Another- определение значения второй
Пример: She is another Madonna- Она вторая Мадонна.
— Местоимения each/every
Each- каждый. Употребляется с ограниченным числом лиц или предметов
Запомни! После each артикль the не употребляется.
Пример: Each girl wants to be married- Каждая девушка хочет выйти замуж.
В сочетании с предлогом of заменяет существительное.
Пример: Each of us wants to be rich- Каждый из нас хочет быть богатым.
Every- каждый, всякий. Употребляется с неограниченным количеством лиц или предметов. Является определением перед исчисляемыми существительными в единственном числе.
Запомни! После every артикль не употребляется.
Пример: I go to school every day- Я хожу в школу каждый день.
— Производные от местоимения every
Everything- всё
Пример: Everything is going to be alright- Всё будет хорошо
Everybody- все
Пример: Everybody wants to be here- Все хотят быть здесь
Everywhere- везде
Пример: There are flowers everywhere- Везде цветы.
What is a Pronoun?
A pronoun is defined as a word or phrase that is used as a substitution for a noun or noun phrase, which is known as the pronoun’s antecedent. Pronouns are short words and can do everything that nouns can do and are one of the building blocks of a sentence. Common pronouns are he, she, you, me, I, we, us, this, them, that. A pronoun can act as a subject, direct object, indirect object, object of the preposition, and more and takes the place of any person, place, animal or thing. So coffee becomes it, Barbara becomes she, Jeremy becomes he, the team becomes they, and in a sentence, Barbara drinks a cup of coffee every afternoon could become she drinks a cup of it every afternoon, or even she drinks it every afternoon, where the it would substitute the cup of coffee, not just the coffee.
Without pronouns, we’d constantly have to repeat nouns, and that would make our speech and writing repetitive, not to mention cumbersome. Without pronouns, Barbara drinks a cup of coffee every afternoon, she likes to have it before dinner would be Barbara drinks a cup of coffee every afternoon, Barbara likes to have the cup of coffee before dinner. Using pronouns helps the flow of sentences and makes them more interesting
- He
- It
- You
- I
- They
- We
- Who
- Him
- Them
- Whoever
- Anyone
- Something
- Nobody
Pronoun examples in the following sentences are in bold for easy identification.
- Billy, Caren, and I were playing poker with friends -> We were playing poker with friends.
- Ellie loves watching movies. -> She loves watching movies, especially if they are comedies.
- Will Daniel be going to the circus with Sarah? -> Will he be going there with her?
As mentioned, pronouns are usually used to replace nouns, however they can also stand in for certain adverbs, adjectives, and other pronouns. Almost anytime you refer to a person, animal, place or thing, you can use pronouns to add interest and make your speech or writing flow better.
In nearly all cases, a pronoun must follow an expression called an antecedent. This basically means that a pronoun can only really be understood in the context of prior information about the noun. For example, if we use the pronoun she in a sentence, we will only be able to understand it if we know who she is, thus an antecedent, perhaps giving the person’s name, is usually supplied first. In the example above Barbara drinks a cup of coffee every afternoon, if we had never mentioned Barbara or what she drinks, it would be unclear if we said, She drinks it every afternoon. Your reader would be confused and wonder who she is and what does she drink, wine, water, lemonade?
Once Barbara has been mentioned, we would use the pronouns she and her later in the writing in order to stop repeating the proper noun Barbara and possessive proper noun Barbara’s.
Barbara went to the restaurant for dinner with her (Barbara’s) friends. She (Barbara) was very hungry, but her (Barbara’s) friends would not stop chatting. Eventually, Barbara decided to take matters into her (Barbara’s) own hands and she (Barbara) demanded that they (Barbara’s friends) stop talking.
Imagine how that sentence would read if it kept repeating Barbara and Barbara’s. Pronouns have acted to make the writing tighter and, arguably, much more elegant. This is just a basic example of the use of pronouns, they act in many ways to help make speech and writing more lucid and dynamic.
Types of Pronouns
Pronouns can be divided into numerous categories including:
- Indefinite pronouns – those referring to one or more unspecified objects, beings, or places, such as someone, anybody, nothing. Notice in the examples below that there is no set position for where an indefinite pronoun will appear in a sentence.
Indefinite pronoun examples:
1. Anyone
2. Somebody
3. Whichever
4. Whoever
5. Other
6. Something
7. NobodyIndefinite pronoun examples in the following sentences are in bold for easy identification.
- Would anyone like a coffee?
- Take whatever you like. Jamie took one cookie and Ben took the other.
- Whoever owns this is in big trouble! I want someone to move this now.
Indefinite pronouns can also be used to create sentences that are almost abstract. Examples could include: this, all, such and something.
- All was not lost.
- Such is life.
- Something tells me this won’t end well.
- Personal pronouns – those associated with a certain person, thing, or group; all except you have distinct forms that indicate singular or plural number. Personal pronouns are always specific and are often used to replace a proper noun (someone’s name) or a collective group of people or things. Personal pronouns have two main groups, one referring to the subject of the sentence and one to the object.
The first is used to replace the subject of the sentence: I, you, he, she, it, we, you and they. Notice that you is repeated as you can be singular, addressing one person, or plural, addressing a group of people.Personal pronoun examples in the following sentences are in bold for easy identification.
- Jack and David are friends. They play basketball together.
- I have more money than he
- We will be late if you don’t hurry up.
The second group of pronouns replaces the object of the sentence: me, you, him, her, it, us, you, them. Consider the sentence again:
We will be late if you don’t hurry up.
In the above example, we is the subject of the sentence, but you is the object. Other examples of pronouns replacing the object:
- Peter sang the song to me.
- Missing the train will cause us to be late.
She packed them tightly in the suitcase.
- Reflexive pronouns – those preceded by the adverb, adjective, pronoun, or noun to which they refer, and ending in –self or –selves. Reflexive pronouns are used to refer back to the subject or clause of a sentence. The list of reflexive pronouns includes: Myself, yourself, himself, herself, itself, ourselves, yourselves, themselves.
Reflexive pronoun examples in the following sentences are in bold for easy identification.- Count yourselves
- Annie only had herself to blame.
Peter and Paul had baked themselves cakes.
- Demonstrative pronouns – those used to point to something specific within a sentence. There are only four demonstrative pronouns – this, that, these, those – but the usage can be a bit tricky at times. This and that are singular, whereas these and those are plural. As you may have noticed, there can be some crossover with indefinite pronouns when using this and that.
Demonstrative pronoun examples in the following sentences are in bold for easy identification.- I prefer this.
- These are beautiful, but those belong to Danny.
- Did you see that?
While it can be confusing, this, that, these and those can sometimes be used as demonstrative adjectives. The difference between the two is that a demonstrative pronoun replaces the noun and a demonstrative adjective qualifies the noun.
I prefer this photo. These flowers are beautiful, but those vases belong to Danny. Did you see that rainbow?
It should be clear that this, that, these and those in the example above are not pronouns because they are being used to qualify the noun, but not replace it. A good trick for remembering the difference is that a demonstrative pronoun would still make sense if the word one or ones followed it in the sentence.
I prefer this (one). These (ones) are beautiful. Did you see that (one)? Those (ones) belong to Danny.
- Possessive pronouns – those designating possession or ownership. Examples include: mine, its, hers, his, yours, ours, theirs, whose. Consider the example:
- This cat is mine.
Mine is indicating possession, that the cat belongs to me. Incidentally, this in the sentence is not a pronoun but demonstrative adjective as it qualifies the noun cat. You will find that possessive pronouns often follow phrases that contain demonstrative adjectives.
Possessive pronoun examples in the following sentences are in bold for easy identification.
- Are these bananas yours?
- This money is ours.
Is the fault theirs or yours?
- Relative pronouns –those which refer to nouns mentioned previously, acting to introduce an adjective (relative) clause. They will usually appear after a noun to help clarify the sentence or give extra information. Examples include: who, which, that, whom, whose. Consider the following sentence:
The man who stole the car went to jail. The relative pronoun who acts to refer back to the noun man. It acts to open a clause by identifying the man as not just any man, but the one who stole the car.Relative pronoun examples in the following sentences are in bold for easy identification.- The table, which sits in the hallway, is used for correspondence.
- The car that crashed into the wall was blue.
- This is the woman, whose key you found.
- Interrogative pronouns –Those which introduce a question. Examples include: who, whom, whose, what, which. We can usually identify an interrogative pronoun by the fact that they often appear at the beginning of a question.
Interrogative pronoun examples in the following sentences are in bold for easy identification.- Who will come to the party?
- Which do you prefer?
- What do you need?
- Whose clothes are on the floor?
- Whom did you tell?
Whom and who are often confused, and even native speakers will use them incorrectly. Who will replace the subject of a sentence, whereas whom will replace the direct or indirect object. A good tip for deciding which to use is that you can replace who in the sentence with a personal pronoun and it will still make sense. Who will come to the party? I will come to the party. The same system would not work for Whom did you tell? I did you tell.
- Reciprocal pronouns –Those expressing mutual actions or relationship; i.e. one another.
There are just two reciprocal pronouns in English: one another and each other. They are mainly used to stop unnecessary repetition in a sentence, but also to reinforce the idea that collective and reciprocal actions are happening to more than one person or thing.John and Mary gave each other gifts. Using each other allows us the sentence to be more efficient than: John gave Mary a gift and Mary gave a gift to John. The countries worked with one another on national security. In this example, one another works to suggest that the action of working is being reciprocated back and forth by more than one country.Reciprocal pronoun examples in the following sentences are in bold for easy identification.
- The boxers punched each other
The couple love one another deeply
- Intensive pronouns – those ending in –self or –selves and that serve to emphasize their antecedents. These are almost identical to reflexive pronouns, but rather than just referring back to the subject of the sentence they work to reinforce the action. In many cases, the sentence would still make sense without the intensive pronoun.
Intensive pronoun examples in the following sentences are in bold for easy identification.- I will do it myself.
- We made this pie ourselves.
- A nation speaks for itself through elections.
Notice how the intensive pronoun is working to emphasize the statement. The sentence would still technically be correct without the intensive pronoun, but it adds some important context to its meaning.
Pronoun Rules
There are a few important rules for using pronouns. As you read through these rules and the examples in the next section, notice how the pronoun rules are followed. Soon you’ll see that pronouns are easy to work with.
- Subject pronouns may be used to begin sentences. For example: We did a great job.
- Subject pronouns may also be used to rename the subject. For example: It was she who decided we should go to Hawaii.
- Indefinite pronouns don’t have antecedents. They are capable of standing on their own. For example: No one likes the sound of fingernails on a chalkboard.
- Object pronouns are used as direct objects, indirect objects, and objects of prepositions. These include: you, me, him, her, us, them, and it. For example: David talked to her about the mistake.
- Possessive pronouns show ownership. They do not need apostrophes. For example: The cat washed its
Examples of Pronouns
In the following examples, the pronouns are italicized.
- We are going on vacation.
- Don’t tell me that you can’t go with us.
- Anybody who says it won’t be fun has no clue what they are talking about.
- These are terribly steep stairs.
- We ran into each other at the mall.
- I’m not sure which is worse: rain or snow.
- It is one of the nicest Italian restaurants in town.
- Richard stared at himself in the mirror.
- The laundry isn’t going to do itself.
- Someone spilled orange juice all over the countertop!
Pronoun Exercises
The following exercises will help you gain greater understanding about how pronouns work. Choose the best answer to complete each sentence.
- This is __________ speaking.
- John
- He
- He john
- Am
- Greg is as smart as __________ is.
- I
- me
- she
- we
- The dog chewed on __________ favorite toy.
- it’s
- it is
- its’
- its
- It could have been __________ .
- Jerry
- anyone
- better
- more difficult
- Terry is taller than __________ am.
- I
- me
- she
- we
Answers
- B. This is he speaking.
- C. Greg is as smart as she is.
- D. The dog chewed on its favorite toy.
- B. It could have been anyone.
- A. Terry is taller than I am.
List of Pronouns
As you read through this list of pronouns, remember that each one of these pronouns is a word that can be used to take the place of a noun. Think about ways to use the pronouns on this list in sentences, as this will increase your understanding.
I
We
Me
Us
You
She
He
Her
Him
They
Them
It
That
Which
Who
Whom
Whose
Whichever
Whoever
Whomever
This
These
That
Those
Anybody
Anyone
Anything
Each
Either
Everyone
Everybody
Everything
Nobody
Neither
No one
Nothing
Somebody
One
Someone
Something
Few
Many
Both
Several
Any
All
Some
Most
None
Myself
Yourself
Ourselves
Yourselves
Herself
Himself
Themselves
Itself
Who
What
Which
Whose
Whom