Содержание статьи:
- Почему to-do list так называется
- Составляем список дел на день
- Список планов на год
- Приложения для составления to do lists
Не знаем, какой там месяц у вас, когда вы это читаете, но у нас на момент написания — начало года. И сейчас самый удачный момент, чтобы расписать цели на год и научиться их достигать. Давайте поговорим о том, как составить to do list на день и на год.
Почему to-do list так называется
Начнем со слова list. Это не список, как может показаться. List с английского переводится как “список”. А to do можно перевести как “к исполнению”. To здесь — не частичка инфинитива, а предлог “чтобы”. Итого: to do list — список дел к исполнению.
В русском языке в профессиональной среде тоже можно часто услышать такое выражение — прям так и говорят — ту-ду лист. Это один из многих деловых англицизмов, наряду с дедлайном, колом, фидбеком и так далее.
Читай также
Притяжательный падеж в английском
Составляем список дел на день
Обычно ту-ду лист пишется для себя, поэтому сильно заморачиваться над оформлением не нужно. Если только душа лежит к прекрасному, тогда можно красивым каллиграфическим шрифтом написать вверху ровно посередине To-do list, и по бокам страницы нарисовать узорчики, и еще можно каждый пункт выделять простым рисуночком типа звездочки.
Самое главное — это дата и список дел. Традиционно пункты списка в таких бумажках пишутся с маленькой буквы (в том числе и первый пункт). Если вы привыкли подробно расписывать каждый пункт на несколько предложений, тогда лучше будет начать с большой. Наименование “дела” может быть записано в виде существительного (lunch, shower, meeting, job interview, design review и так далее), либо в виде глагола (make a lunch, take a shower, hold the meeting, interview the candidate, make a design review).
Желательно писать дела в том порядке, в котором собираетесь их выполнять. Так будет удобнее. Но если вы нарушите порядок, ничего страшного не произойдет.
Удобнее всего составлять списки в заметках в телефоне или в специальных приложениях. А можно и просто в бумажном ежедневнике. Никакое приложение не даст того чувства удовлетворения, когда вы ручкой зачеркиваете пункт на бумажке как выполненный.
Список планов на год
По формату такой список будет мало чем отличаться. Только последовательность тут уже вовсе не будет иметь значения. Например, если вы запланировали побывать в Японии и найти новую работу, неважно, что из этого случится раньше.
Кстати, у нас в блоге была статья о том, как ставить планы на год. В первую очередь в контексте изучения английского.
Эти советы актуальны и для других целей. Если коротко, то рекомендации звучали так:
- Ставьте конкретные цели. Ни в коем случае не пишите “Learn English”. Это слишком абстрактно, и это никак нельзя проверить. Примеры конкретных целей: Get IELTS 6.0+ или Learn 2000 English Words.
- Разбивайте цель на мини-цели. Иначе вы рискуете отложить все на ноябрь-декабрь, и в итоге ничего не успеть. Для этого можно создать отдельные странички с месячными планами. Пример разбивки цели: Learn at least 100 words. В загруженные месяцы вы сможете позволить себе выучить сотню слов, а в более свободные — догнать план.
- Расставьте приоритеты. Если вдруг не будет хватать времени на все, определитесь, что для вас важнее.
- Оставайтесь открыты для новых возможностей. Порой, стремясь к намеченным целям, можно незаметить другие возможности. Они порой предвещают даже больший успех.
Примеры To Do List на английсоком
Вот наглядный пример:
to do list
11.01.2022
insta post
blog backup
hotel booking
call James
go to shop
email Teresa (before 15:00)
facebook post
team zoom (16:00)
finish project
gym
список дел
11.01.2022
пост в инсту
бекап блога
бронь отеля
позвонить Джеймсу
сходить в магазин
письмо Терезе (не позднее 15:00)
пост в фейсбук
командный зум (16:00)
закончить проект
тренажерка
Или вот еще один:
Saturday plan (English):
homework
online lesson
practice pronouns
listent to a podcast
spend 15 min learning words
add new words
План на субботу (английский)
домашнее задание
онлайн урок
попрактиковать местоимения
послушать подкаст
провести 15 минут за изучением слов
добавить новые слова
План не обязательно должен быть подробным. Главное — чтобы он был понятен вам лично.
Читай также
Лучшие аудиокниги на английском языке
Приложения для составления to do lists
Мы попробовали несколько приложений из топа Play Market и AppStore и оценили их. Это просто рекомендация — не более. Вам могут понравиться совсем другие приложения. Для нас разницы нет.
Дадим вам только один совет — установите в приложении английский интерфейс и все записи делайте на английском. Это пойдет вам на пользу.
To Do List (by Splend Apps)
Рейтинг: 4.9
Скачиваний: 10+ млн
Дизайн: 8/10
Удобство: 8/10
Цель: Для ежедневного планирования
Microsoft To Do: List, Task & Reminder
Рейтинг: 4.9
Скачиваний: 10+ млн
Дизайн: 9/10
Удобство: 9/10
Цель: Для раздельного планирования в различных сферах жизни
Todoist (by Doist)
Рейтинг: 4.6
Скачиваний: 10+ млн
Дизайн: 9/10
Удобство: 8/10
Цель: Для комплексного бизнес-поанирования
Google Tasks
Рейтинг: 4.7
Скачиваний: 10+ млн
Дизайн: 7/10
Удобство: 8/10
Цель: Для планирования рабочих задач в связке с другими продуктами Google
Tasks: to do list app (by Pocket Brilliance Limited)
Рейтинг: 4,8
Скачиваний: 1+ млн
Дизайн: 9/10
Удобство: 9/10
Цель: Минималистичное приложение для базового ежедневного планирования
А напоследок посоветуем вам приложение ED Words. С планированием оно не связано, а вот с изучением английского — еще как. В приложении можно сохранять слова на изучение и учить их по методике интервальных повторений. Система сама определяет, когда вам пришло время повторить то или иное слово. Так получается сохранять новую лексику в своей долгосрочной памяти.
Желаем вам продуктивного 2022 года! И надеемся, что английский таки вошел в ваши планы на год
EnglishDom #вдохновляемвыучить
- Top Definitions
- Quiz
- Related Content
- Examples
This shows grade level based on the word’s complexity.
This shows grade level based on the word’s complexity.
noun
a list of things that one wants to get done or that need to get done: No, I haven’t bought the gift yet, but it’s on my to-do list.
QUIZ
CAN YOU ANSWER THESE COMMON GRAMMAR DEBATES?
There are grammar debates that never die; and the ones highlighted in the questions in this quiz are sure to rile everyone up once again. Do you know how to answer the questions that cause some of the greatest grammar debates?
Which sentence is correct?
Origin of to-do list
First recorded in 1920–25
Words nearby to-do list
toddy, toddy palm, toddy table, to death, to-do, to-do list, Todt, tody, toe, toea, to each his own
Dictionary.com Unabridged
Based on the Random House Unabridged Dictionary, © Random House, Inc. 2023
Words related to to-do list
How to use to-do list in a sentence
-
In large and small measures, many in lockdown are tackling items on their renovation to-do list or simply seeking ways to inject novelty into their work-life spaces.
-
Whether you need to print documents for work, a report card to hang on the fridge, your favorite picture of your pet, or just a simple to-do list, the best all-in-one printers will make the job easy.
-
So, if getting out is on your absolute to-do list, pack your mittens and hat, order yourself a hot cocoa, and don’t forget to social distance regardless.
-
Your to-do list has a varying amount of things on it every day.
-
It’s like checking off items on a to-do list, except that not everyone has the same conception of what needs to be done.
-
First on the to-do list, the profiling exercises to help the Western masses understand the nature of the wretched beast.
-
Tally up those active minutes while crossing off your to-do list.
-
As we near the conclusion of 2013, the organization just announced its to-do list for the new year.
-
If we can check those three things off on our to-do list, we will experience a deep sense of meaning.
-
Any to-do list that doesn’t start with «stop listening to Rush Limbaugh» is misidentifying the problem.
Is there any synonym for to-do list without the word ‘list’?
Glorfindel
14.4k15 gold badges66 silver badges58 bronze badges
asked Jan 14, 2019 at 14:53
1
agenda might work here:
a list or outline of things to be considered or done
(source: Merriam-Webster)
It is a Latin word literally meaning «things to do», but it’s still in use in modern English.
answered Jan 14, 2019 at 14:59
GlorfindelGlorfindel
14.4k15 gold badges66 silver badges58 bronze badges
1
«order of the day,
agenda,
calendar,
docket,
frame,
lineup,
program of operation,
schedule,
schedule of operation,
schema,
things to be done,
time,
time scheme,
timetable»
according to https://www.thesaurus.com/browse/to-do%20list.
answered Jan 14, 2019 at 19:57
M. C.M. C.
1711 silver badge8 bronze badges
What is a todo list and how can it help in business and daily life?
Do any of the following seem familiar?
- You often feel completely overwhelmed with the amount of work you’ve got to do?
- You sometimes forget to do things that are important
- People have to chase you to get things done
- You find it a struggle to keep to deadlines
Don’t think you’re unusual because there are thousands of people who struggle with the same every day, not just in the workplace but in their personal life too. Luckily, there is something very simple you can do to keep your life and work more organised.
Ready to dive in?
Start Your Free Trial Today
What is a ToDo List?
What is a ToDo List? The definition is a simple one. It’s a list of tasks you need to complete or things that you want to do.
Most typically, they’re organised in order of priority. Traditionally, they’re written on a piece of paper or post it notes and act as a memory aid. As technology has evolved we have been able to create a todo lists with excel spreadsheets, word documents, email lists, todo list apps, Microsoft to do and google to do list to name a few. You can use a to do list in your home and personal life, or in the workplace.
Having a list of everything you need to do written down in one place means you shouldn’t forget anything important. By prioritising the tasks in the list you plan the order in which you’re going to do them and can quickly see what needs your immediate attention and what tasks you can leave until a little later.
The Benefits of Using a To Do List
One of the most important reasons you should use a to do list is that it will help you stay organised. When you write all your tasks in a list, they seem more manageable. When you’ve got a clear outline of the tasks you’ve got to do and those you’ve completed, it helps you stay focused. While freeing up space in your mind for other more creative tasks.
When you complete a task, you can cross it off your list. This gives you a sense of progress and achievement, something you’ll lack if you’re always rushing from one task to the next. If you feel a sense of achievement, it spurs you on and motivates you to keep moving forward.
But that’s not the only benefit of a to do list. Here are a few more:
Improves your memory: A to do list acts as an external memory aid. It’s only possible to hold a few pieces of information at one time. Keep a to do list and you’ll be able to keep track of everything, rather than just a few of the tasks you need to do. Your to do list will also reinforce the information, which makes it less likely you’re going to forget something.
Increases productivity: A to do list allows you to prioritize the tasks that are more important. This means you don’t waste time on tasks that don’t require your immediate attention. Your list will help you stay focused on the tasks that are the most important.
Helps with motivation: To do lists are a great motivational tool because you can use them to clarify your goals. You can divide your long-term goal into smaller, more achievable short-term goals and as you tick each one off your list, your confidence will increase.
What is a ToDo List in business and why is it important?
It seems such a simple solution by putting pen to paper and taking time out of your day to create a to do list, a plan for your day helps define your challenges and goals. Preventing time from being wasted trying to identify what is the next most important task to tackle next and even more important makes sure you don’t forget to do something important.
To-do lists offer a way to increase productivity, stopping you from forgetting things, helps prioritise tasks, manage tasks effectively, use time wisely and improve time management as well as workflow.
What Makes a Great To Do List App?
To do lists come in all shapes and sizes. It always used to be something that you would write using pen and paper, but thanks to technology there’s an app that can come to the rescue. What makes a good to do list app?
- Tasks should be fast to add and organise
- There should be a variety of ways to organise the tasks
- Ability to plan your workflow
- Setting priorities
- Reminders for any self-imposed deadlines.
- Allocation of tasks if using it for task management with a team. Team to-do list allows you to assign to the best person for the job.
- Able to synch between different platforms
All it takes is just a few minutes every day to keep a to do list up to date. With a to do list, you can complete goals without wasting time trying to figure out priorities. Your productivity will increase, you won’t forget things, your time management will improve and you’ll be able to manage your tasks more effectively.
Click on the arrows to change the translation direction.
Bilingual Dictionaries
-
English–Dutch
Dutch–English -
English–French
French–English -
English–German
German–English -
English–Indonesian
Indonesian–English -
English–Italian
Italian–English -
English–Japanese
Japanese–English -
English–Norwegian
Norwegian–English -
English–Polish
Polish–English -
English–Portuguese
Portuguese–English -
English–Spanish
Spanish–English
Semi-bilingual Dictionaries
English–Arabic
English–Catalan
English–Chinese (Simplified)
English–Chinese (Traditional)
English–Czech
English–Danish
English–Hindi
English–Korean
English–Malay
English–Russian
English–Thai
English–Turkish
English–Ukrainian
English–Vietnamese