Слайд 1
Word formation 8-11
Слайд 2
Основные суффиксы прилагательных: Суффикс, обозначающий национальную принадлежность или слабую степень качества: — ese — ish Chinese ( китаец, китайский), Japanese ( японец, японский) Pole ( поляк) — Polish ( польский), Scott ( шотландец) — Scottish ( шотландский) red ( красный) — reddish ( красноватый), child ( ребенок) — childish ( ребячливый, детский)
Слайд 3
Суффиксы, образующие прилагательные от глаголов и обозначающие наличие качества: — ive – ent -ant to act ( действовать) — active ( активный), to talk ( разговаривать) – talkative ( разговорчивый) to differ ( различать) — different ( различный), to insist ( настаивать) — insistent ( настойчивый) to observe ( наблюдать, замечать) — observant ( наблюдательный, внимательный)
Слайд 4
Суффиксы, образующие прилагательные от существительных и обозначающие наличие качества, свойства: — ic -al — ful — ous — у base ( основа) — basic ( основной), economy ( экономика) — economic ( экономический) centre ( центр) — central ( центральный) culture ( культура) — cultural ( культурный), beauty ( красота) — beautiful ( красивый) peace ( мир) — peaceful ( мирный), fame ( слава) — famous ( знаменитый) cloud ( облако) — cloudy ( облачный), sun ( солнце) — sunny ( солнечный)
Слайд 5
Суффиксы, образующие прилагательные от различных частей речи и обозначающие а) качество, свойство: -а r у — огу element ( элемент) — elementary ( элементарный) illusion ( иллюзия) — illusory ( обманчивый, иллюзорный) б) способность что-либо сделать, состояние, качество: — able — ible to change ( изменить) — changeable ( изменчивый) to eat ( есть) — eatable ( съедобный), reason ( разум) — reasonable ( разумный) в) отсутствие качества : — less useless ( бесполезный), windless ( безветренный)
Слайд 6
суффиксы существительных и прилагательных Существительные: — ness, -ion, — ation , — ment , — ance , — ition Прилагательные: — al, -y, — ly , — ful , — ous , — tific 1) Прилагательное Существительное 1. luck y ( удачный) luck ( удача) 2. …… happiness ( счастье) 3. wonderful ( чудесный) …… 4. …… speed ( скорость) 5. greedy ( жадный) …… 6. …… friend ( друг) 7. …… danger ( опасность) 8. traditional ( традиционный) …… 9. …… science ( наука) 10. ill ( больной) …… 11. …… truth ( правда) 12. …… profession ( профессия) 13. …… business ( бизнес) 14. healthy ( здоровый) …… 15. …… wealth ( богатство)
Слайд 7
lucky ( удачный) scientific ( научный) happy ( счастливый) illness ( болезнь) wonder ( чудо) truthful ( правдивый) speedy ( скоростной) professional greed ( жадность) busy ( деловой) friendly ( дружелюбный) health ( здоровье) dangerous ( опасный) wealthy ( богатый) tradition ( традиция)
Слайд 8
Образуйте прилагательные с помощью суффиксов — ful и — less , переведите их на русский язык: Beauty, thank, hope, doubt, care, aim, use, shape, fruit, power, thought, harm, colour .
Слайд 9
Образуйте прилагательные с помощью суффиксов — able, — ible , переведите их на русский язык: Change, convert, prevent, break, compare, desire, profit, read, comfort, respect, expect.
Слайд 10
Найдите и выделите суффиксы в данных словах и определите, к какой части речи эти слова относятся: British, foolish, understandable, heartless, pitiless, successful, experiment, function, musician, socialist, artist, capitalism, professional, fundamental, industrial, doubtful, useful, different, treatment, creative, attractive, peaceful, dangerous, elementary, childish, active, economic, director, worker, passage, marriage, silence, freedom, kingdom.
Слайд 11
Заполните предложения прилагательными , образованными от существительных , данных в скобках, при помощи суффиксов – ful ,- ly ,-y 1. You must be…………………when you open the door. (CARE) 2. The countryside looks very………………….now. (COLOUR) 3. That was a very………………thing to do! (COWARD) 4. He has a…………………routine of exercises. (DAY) 5. She was…………………when I told her my plan. (DOUBT) 6. It was very………………..so I drove slowly. (FOG) 7. It’s nice meeting such a……………….person. (FRIEND) 8. He looked very…………………in that hat. (FUN) 9. They saw a…………………figure at the castle door. (GHOST) 10. Working on the car made her hands………………… (GREASE) 11. Let’s go for a………………walk in the fresh air! (HEALTH) 12. We’re………………….that they’ll agree to come. (HOPE) 13. Seeing all that food made me very……………….. (HUNGER) 14. She married a………………..businessman. (SUCCESS) 15. He looked…………………..when he heard the news. (THOUGHT) 16. You can trust her. She’s a very…………………girl. (TRUTH) 17. This map was very………………..on my holiday. (USE) 18. It was…………………to see him again. ( WONDER )
Урок английского языка по учебнику Spotlight,
Модуль 4f,
9 класс
Автор: учитель английского языка 1
категории МОАУ СОШ№13 ФАТХУЛЛИНА АЛЬМИРА РАФИТОВНА
Lesson 43
Тема: Word formation. Dependent
prepositions. Phrasal verb:break.
Закрепление навыков письма: эссе.
Тип урока: комбинированный
Цель: организовать
деятельность учащихся по изучению и активизации нового лексического материала,
совершенствование слухопроизносительных навыков.
Задачи:
Образовательные: ознакомить с новым фразовым
глаголом, словосочетаниями с зависимыми предлогами, словообразованием, научить
употреблять их в речи
Воспитательные: научить работать
самостоятельно над новым материалом, воспитывать усидчивость и трудолюбие.
Развивающие: развивать воображение и память.
Оснащение: Презентация к уроку,
раздаточный материал ( схема –тренажер для написания эссе), тематические
картинки.
Ход
урока
1.Оргмомент
Т: Good morning, children.
I am glad to see you. How are you today?
Children, please look at the blackboard and try to
guess the topic of our today’s lesson.
P1: I think the topic of the lesson is phrasal verb –
break, dependent prepositional phrases and word formation.
T: you are right. And I am even sure that you will be
able to determine the aim of our lesson then.
P2: I think we will learn a new phrasal verb, some
phrases with dependent prepositions and a word formation rule.
T: Yes, as you see we have a lot to do at the lesson
so let’s get down to work at once.
2. Фонетическая зарядка.
Повторение слов за учителем по Презентации
(слова распределены по звукам :
1) Introduction,
word formation, preposition, in addition
2) Introduce,
view, viewpoint
3) Phrase,
phrasal, paragraph
4) State,
restate, main body
5) Present,
appropriate, topic, supporting
6) All
in all, alternatively
7) For
instance, for example
Conclusion,
consequently
3. Автоматизация ранее приобретенных
знаний. Проверка домашнего задания.
Речевая зарядка:
How many paragraphs are there in the opinion essay?
What parts does the opinion essay consist of?
What are they called?
What do we write in the introduction about?
What is usually written in the main body?
And in the conclusion?
Let’s fill in the table which you see on the
blackboard. This scheme will help you to understand the structure of the essay
better and to remember it.
На доске нарисована таблица и развешаны
предложения и связующие слова в неправильном порядке. Обучающиеся должны восстановить
правильный порядок и создать таблицу-тренажер для эссе-мнение.
Paragraphs |
Parts of the |
We write about |
Linking words |
Para 1 |
An introduction |
We introduce the |
In my opinion/in I think |
Para 2 |
A main body |
We present our |
To start with, for Secondly, in |
Para 3 |
|||
Para 4 |
We present the |
On the other hand/alternatively As a |
|
Para 5 |
A conclusion |
We restate our |
In conclusion, It seems to me |
Who will go to the blackboard to put the parts of the
essay in the correct order? Comment please: Para 1 is an Introduction, etc
What do we write in each part about? Please, put the
sentences in the correct order.
What linking words do we use in the introduction? In
paragraph 2,3,4 of the main body? In the conclusion?
Thank you, children. I see you learnt the structure of
the essay very well and I hope you will cope with this task at the exam.
I will recommend you using the trainers when preparing
for your exam. I have made them up myself for you.
Учитель раздает тренажеры 1 и 2 каждому
обучающемуся в качестве раздаточного материала. Тренажеры в 10 и 11 классах
будут дополняться новыми словами и выражениями.
4. Физкультминутка.
Т: Let’s have a little
rest now and dance to the music. I have found the video in the net that matches
the topic of our module very well. (Technology song)
5. Введение
нового
материала:
T: The opinion essay is one of the tasks in the
Russian National examination, so you have to be able to write it correctly. Our
today’s lesson will help you to enrich your vocabulary which you can use in
your written tasks as well. For example phrasal verbs can be used in informal
letters, phrases with dependent prepositions will be useful in many other
tasks, as well as the word formation rules which you are going to learn today.
Т: To begin with, please,
repeat after me the words you see on the blackboard to pronounce them
correctly.
T:Dear children, today we will work in groups. Each
group will have its own task and work with one exercise to study carefully the
new lexical units and to explain them to the others afterwards.
You may choose the exercise yourselves. Let group
1 take ex1,…
(Дети работают в группах. Выясняют перевод
слов, вставляют пропущенные слова, придумывают свои предложения)
Проверка выполненных
работ.
Т: now it’s time to check
how well you coped with your tasks. Please share your knowledge with the
others, children. Let them also write down the correct answers.
Group 1:
Ex.1 Verbs -> nouns
-ment move-movement
attach-attachment entertain-entertainment
Equip-equipment Develop-development
-ing train-training
spend-spending school-schooling
-tion create-creation
invent- invention introduce-introduction
-ssion transmit-transmission
permit-permission discuss-discussion omit-omission
-ery recover-recovery
deliver-delivery discover-discovery
-ation organize-organisation
inform-information
Group 2:
Ex.2
Write about — писать
о
Start with — начинать
с
Apart from — кроме
In practice
– на практике
In theory
— теоретически
Rely on
– надеяться на
Cater for
– заботиться о чем-л
Phrases with |
Translation |
Examples |
Write about |
Писать о |
1) John wrote to 2) |
Start with |
Начинать |
1) Every new invention 2) …to start your 3) |
Apart from |
Кроме |
1) Kate has every 2) Very few of us 3) |
In practice, in |
На практике, |
1) Creating a robot 2) In theory, 3) |
Rely on |
Надеяться |
1) She relies on 2) But at least you |
Cater for |
Заботиться |
1) He doesn’t like 2) The Toaster 3) |
Group 3:
Ex.3
Break
Break out start happening
Break down stop working
Break into go into a building by force to
steal something
Break up stop having a relationship with
somebody
Break out of escape from a place
Phrasal verb |
Postposition |
Explanation |
Examples |
break |
Out |
start happening (внезапно разразиться) |
1) They think the 2) Fighting broke 3) |
Into |
go into a (врываться |
1) Burglars broke 2) The police are 3) |
|
Down |
stop working (сломаться) |
1) What’s wrong 2) When her car 3) |
|
Up |
stop having a (прекратить |
1) James and Mandy 2) The couple broke 3) |
|
Out of |
escape from a (вырываться, убегать) |
1) They broke out 2) The police 3) |
Group 4:
Ex.4Words often confused
Suggest – to put forward an idea or a plan for other
people to think about — предлагать
Offer – to say that you are willing to do something
for somebody or give something to somebody – предлагать
(свою услугу)
Affect – to produce a change in somebody/something — влиять
Effect – to make something happen
–совершать, осуществлять, вызывать действие
Download – to get data from another computer, usually
using the Internet — скачать
Access – a way of entering or reaching a place – иметь
доступ,
достигать
Machine – a piece of equipment with moving parts that
is designed to do a particular job. The power used to work a machine may be
electricity, steam, gas, etc.or human power.- машина,
станок
Engine – the part of a vehicle that produces power to
make the vehicle move — мотор
Electric – connected with electricity; using, produced
by or producing electricity – электрический
Electronic – (of a device) having or operating with
components such as microchips and transistors that control and direct electric
currents – электронный, безбумажный
Experiment – a scientific test that is done in order
to study what happens and to gain new knowledge – опыт,
эксперимент
Research – a careful study of a subject, especially in
order to discover new facts or information about it.- исследование
Discover – to be the first person to become aware that
a particular place or thing exists – открыть,
обнаружить,
делать
открытие
Invent – to produce or design something that has not
existed before — изобрести
Учащиеся читают предложения, работают на
доске. Другие группы записывают.
6. Объяснение домашнего задания. Ex.
4,5 p.68.
7. Самооценка учащихся. (Схему самооценки
смотрите в Приложении)
8. Рефлексия.
Конспекты уроков
учителя иностранного языка первой квалификационной категории
МБОУ «СОШ№19»г.
Карачаевой Дины Юсуповны.
Конспект урока английского языка в 9 классе
ТЕМА: Словообразование.
ЦЕЛЬ УРОКА: подготовка учащихся к сдаче ОГЭ
ЗАДАЧИ УРОКА:
познавательный аспект — познакомить учащихся с современными стратегиями выполнения
экзаменационных заданий;
развивающий аспект — формировать способности к самостоятельной работе и работе в
группе, развивать аналитические способности, развивать умение
применять теоретические знания на практике; формировать умение
ставить перед собой учебную задачу;
воспитательный аспект — формировать у учащихся серьезное отношение к предстоящим
экзаменам в форме ОГЭ, нацеливать их на систематическую
подготовку к тестированию;
учебный аспект — развивать грамматические навыки чтения и говорения, практиковать
уч-ся в выполнении заданий раздела ОГЭ по иностранному языку
«Лексика и грамматика» (повторить способы словообразования)
ознакомить с алгоритмом выполнения одного из заданий этого раздела –
восстановление пропущенного слова в связном тексте, практиковать учащихся в выполнении лексических упражнений по словообразованию).
ТИП УРОКА: урок-тренинг
ОБОРУДОВАНИЕ: компьютер, проектор, экран
УЧЕБНЫЕ ПОСОБИЯ: карточки с заданием по словообразованию, раздаточный
материал с текстами.
ХОД УРОКА
I. Организационный момент
Hello, I am glad to see you, boys and girls.
Who is absent?
1. Коммуникативно-мотивационное задание
Today we are going to prepare for the national exam. What must you do to pass it successfully? (We must learn, review, practice and use our knowledge). One of parts of the national exam is “English in Use”, that means our ability to form new words. Can you give an example of word-formation? A simple model: a teacher teaches. Can you continue? (An accountant accounts, a worker works, a businessman does his business, a swimmer swims, a pianist plays the piano).
2. Представление урока
And now we are going to review the ways of word-formation, practise a little and try to use our knowledge. All of you have files with tasks. If you follow the given directions the lesson will be a great success.
II. 1. Повторение различных способов словообразования
-
Name the ways of word-formation which you know. Суффиксальный, префиксальный, суффиксально-префиксальный, изменение слова, конверсия, словосложение.
-
Define the ways of word-formation of the given words: presentation, impossible, unfair, unbearable, widen, incredibly, historical, security, sailor, strength, reread, pianist, helpfully, weekend, superstitious.
-
Fill in the table:
NOUN |
ADJECTIVE |
VERB |
behaviour |
behaving |
behave |
information |
informative |
inform |
height |
high |
— |
strength |
strong |
strengthen |
solution |
solving |
solve |
addition |
additional |
add |
speciality |
special |
specialize |
help |
helpful |
help |
suggestion |
suggestive |
suggest |
invention |
inventive |
invent |
-
Exchange your sheets of paper, correct the mistakes if it is necessary and give them to me.
(уч-ся проверяют работу соседа по парте и сдают листы учителю)
-
I think after these activities we can practice a little. If you have any questions you may ask now. No questions? Well.
2. Преобразование слов в тексте. Работа с классом фронтально.
Our next step is reading the directions how to do the following task. Read the task and
Directions attentively.
a) Ознакомление с алгоритмом работы преобразования слов:
При выполнении задания следуйте логике, приведенной ниже:
-
Быстро прочитайте текст, чтобы понять, о чем он.
-
Для того, чтобы понять, к какой части речи относится пропущенное слово, следует обратить внимание на смысл остальных слов предложения.
-
Подумайте, как изменить слово, используя правила словообразования.
-
Сначала заполните пропуски словами, в которых вы уверены.
-
Подумайте о типичных суффиксах и префиксах, относящихся к той или иной части речи.
-
Помните, что некоторые слова следует превратить в противоположные по смыслу.
-
Прочитайте текст снова, чтобы убедиться, что вставленные слова делают текст осмысленным.
b) Комментарий выполнения задания: учащиеся при совместном выполнении задания отвечают на вопросы учителя
Follow the directions and then answer my questions
Прочитайте приведенный ниже текст. Преобразуйте, если необходимо, слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенными номерами В11 – В16, так чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы В11 – В16.
B11 |
I think that spending hours on ______________________ |
WATCH |
B12 |
TV is quite ________________________________ . |
DEPRESS |
B13 |
It can’t be good for children’s ______________________ . |
IMAGINE |
B14 |
When I was a small boy my mother read me ________________ |
UNFORGETTABLE |
B15 |
stories. But my children can’t stand __________________ |
READ |
B16 |
Books. They’d rather play some _____________________ computer games instead. I wish I had had more time to tell my children stories when they were growing up. |
IDIOT |
B11 – какая часть речи может показывать действие как развивающийся процесс и сочетать
в себе грамматические особенности, как глагола, так и существительного?
(герундий – WATCHING)
B12 – какая часть речи может быть частью составного именного сказуемого и следовать за
наречием? (прилагательное DEPRESSIVE)
B13 – какая часть речи может выступать в качестве предложного дополнения и
определяться притяжательным падежом имени существительного?
(существительное IMAGINATION)
B14 – какая часть речи, помимо существительного, притяжательного местоимения,
числительного, может выступать в качестве определения перед существительным?
(прилагательное UNFORGETTABLE).
B15 – какая часть речи используется после выражения can’stand=не могу выносить?
(герундий READING)
B16 – какая часть речи определяет существительное и с которым согласуется
местоимение some = какой-нибудь? (прилагательное IDIOTIC)
3. Преобразование слов в текстах №1-3. Работа в группах.
-
Организация работы. Работа с памяткой Примечания.
-
Контроль выполнения: группа уч-ся разделена на три подгруппы, у каждой из них свой собственный текст с таким же заданием к тексту, какое разбирали до этого. После работы в группах уч-ся представляют сделанную работу следующим образом: они задают наводящие вопросы другим группам, не знакомым с их текстом. Две остальные группы выполняют задание, а ответственная группа, подготовившая этот текст, следит за правильностью выполнения задания. Таким образом, над каждым из трех текстов будут работать все группы.
You will work in groups. Each group has its own text. The task is following: you do the exercise and prepare the questions for your friends to help them to cope with your task. You must check their work up. Be ready to answer their questions too. You will do it in turns. The chief of the group is responsible for your activity and gives the marks for the lesson.
ТЕКСТ 1
В11 |
Athens is being more and more _______________________ to tourists. |
ATTRACT |
B12 |
Although, the city is big and ___________________________, |
NOISE |
B13 |
__________________________________________________ |
TOUR |
B14 |
can still find a lot of quiet places with a ___________________ |
ROMANCE |
B15 |
atmosphere to enjoy a ___________________________ |
TASTE |
B16 |
Greek meal and listen to _______________________________ music. |
TRADITION |
ТЕКСТ 2
B11 |
The first _________________________ |
IMPRESS |
B12 |
I got on arriving at my native village was the heat, that was ________________________. |
BEAR |
B13 |
The people who were waiting to meet me at the railway station were all ______________________ |
CREDIBLE |
B14 |
____________________ . |
FRIEND |
B15 |
My grandfather looked like my father whose hair had ________________________ started to grey. |
RECENT |
B16 |
The village itself which was a three hour journey from the railway station was ________________ stunning |
SIMPLE |
ТЕКСТ 3
B11 |
Many people are _____________________________ |
SUPERSTITION |
B12 |
about ____________________________ things. |
DIFFER |
B13 |
One particular superstition is that number 13 is an _______________ number. |
LUCK |
B14 |
This is why some _____________________ do not have a 13th floor. |
BUILD |
B15 |
Another common superstition is to touch something ________________when they want to prevent anything bad from happening to them. |
WOOD |
B16 |
In the past people used to ask certain gods inside trees for their help and ____________________ |
PROTECT |
4. Выполнение теста (индивидуальная работа)
Прочитайте приведенный ниже текст. Преобразуйте, если необходимо, слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенными номерами В11 – В16, так чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы В11 – В16.
B11 B12 B13 B14 B15 B16 |
I always wanted to be a great _________________ . I had the dreams of discovering a new drug that would save the lives of hundreds of people. Unfortunately I was never very good at ______________ at school and the teacher used to be very cross with me. After a while I decided I would become an inventor and design an amazing new ______________ which would become a household name. My parents were encouraging but told me not to be so ____________. A few weeks later I had a brilliant idea for a pen that would write upside down. To my __________ a friend of mine pointed out that it was not a new ____________. |
SCIENCE CHEMIST PRODUCE AMBITION DISAPPOINT DISCOVER |
III. Заключение
1. Подведение итогов, рефлексия: оценивание учащимися своих знаний и умений.
I have two questions. The first: Do you have any problems now after activities we have done?
The second: What to do to cope with your problems? All together! (To learn, to review, to practise, to use).
Отзыв о посещенном уроке иностранного (английского)языка .
Учитель: Карачаева Дина Юсуповна
Класс: 91 Количество обучающихся по списку: 20
Присутствовали на уроке:
Тема урока: «Словообразование»
Целью урока по теме «Словообразование» являлась подготовка к сдаче
ОГЭ. Перед учащимися были поставлены задачи, которые решались в ходе урока. Отчетливо прослеживается логичное построение содержания рассматриваемого материала: от повторения лексико-грамматического материала и объяснения алгоритма данного вида деятельности до выполнения самостоятельной работы. Все этапы работы чётко определены и имеют логическую завершённость. В организационном моменте присутствует не только коммуникативно-мотивационное задание, но и представление урока, так что учащиеся имеют представление о ходе и задачах занятия. Далее идёт работа с классом – происходит разбор алгоритма выполнения задания. После этого учащиеся закрепляют полученные навыки в группах. В заключение ученики выполняют индивидуальную работу, которая должна показать уровень усвоения ими материала. Удачно выбраны формы деятельности: при повторении и ознакомительной работе – это фронтальная, при закреплении – групповая, при контроле – индивидуальная. Ход урока соответствовал его типу – тренингу. На уроке использовалась авторская презентация PowerPoint, которая являлась иллюстративным материалом к заданиям. Выбранные методы использования средств ИКТ на данном уроке способствовали решению его дидактических задач, ИКТ использовалась не как цель, а как еще один педагогический инструмент, способствующий достижению цели урока. Использование средств ИКТ повысило эффективность учебной деятельности учащихся, так как над всеми текстами работали все группы. Работа внутри группы также предполагала занятость всех её участников. Надо отметить, что соблюдались технические требования к проведению урока с использованием компьютера, работа с текстами чередовалась с ИКТ, в этом случае смена вида деятельности обеспечила бережное отношение к здоровью школьников. Учащиеся проявили высокую активность на уроке, что явилось результатом доброжелательной атмосферы на занятии, предоставленной возможности взаимопомощи и повышенным в результате использования ИКТ интересом к решению поставленных задач. Можно сделать вывод, что использование средств ИКТ способствовало достижению цели урока, эффективному закреплению материала, оперативному контролю знаний учащихся и повышению качества обучения.
Директор МБОУ «СОШ №19» Меджидов К.М.
Hello, guys! Welcome to Grammar Zone!
Today we have another video on word formation.
I’m sure that music has an impact on any personality.
What words would you use to describe the following piece of music? Choose from
the list.
Childhood, laughter, brightness, happiness.
What about another one? ………. bravery, courage,
honesty, adventure.
And the final composition is …… Yeah, the most
suitable words to describe the rhythm of popular music are movement, youth,
amusement.
Do you have an idea what all of these words have in
common?
Right, they are abstract nouns.
And in today’s lesson we are going to talk about their
formation and meanings. After that, you’ll have a task to practice the rule.
So, let’s get started!
An abstract noun is the name of a quality,
action or state. Abstract nouns refer to ideas that we cannot see, hear,
touch, taste, or smell.
For example:
Quality – goodness, kindness,
beauty, intelligence, generosity, cleverness, obedience, honesty, brightness,
wisdom, bravery, courage, hardness, softness
Action – laughter, theft,
movement, judgment
State – childhood, boyhood,
manhood, youth, slavery, sickness, poverty, death, sleep
The names of the arts
and science are also abstract nouns.
Examples are: physics,
chemistry, grammar, music.
Abstract nouns can be
formed from adjectives, verbs and common nouns.
There are many suffixes
for making abstract nouns. Today we’re going to have a look at the most common
ones
So, here we go!
1. -(i)ty
The natural beauty of the coastline attracts tourists
from around the world.
-(i)ty is used to make
abstract nouns from adjectives. It also means «a state of being” or
“quality”.
honest – honesty – честность
loyal – loyalty – верность,
благонадёжность
equal – equality – равенство
flexible – flexibility – гибкость
real – reality – реальность
popular – popularity – популярность
2. –ness
My goodness! What a wonderful view!
You will find many words in English that end in -ness.
-Ness is used to make abstract nouns from adjectives. This suffix means «state
of being» or «quality.»
Here are some of the most common words with this
ending. Remember that you will find many more of them, too:
busy – business – дело
ill –illness — болезнь
sad – sadness — грусть
thick – thickness — густота
kind – kindness — доброта
weak – weakness — слабость
dark – darkness — темнота
bright – brightness — яркость
3. -ance, -ence
These suffixes are used to make nouns, meaning either:
a quality or state.
The house is only a very short distance from the sea.
-ance, -ence
are used to make nouns from adjectives ending -ant, -ent.
different – difference – разница
important – importance – важность
intelligent – intelligence – интеллект,
сообразительность
silent – silence – тишина
confident – confidence – уверенность
4. –dom
Sometimes boredom leads to depression and other
problems.
The old-fashioned siffix –dom can be
used only in a few words:
free – freedom – свобода
wise – wisdom – мудрость
king – kingdom – королевство
bore – boredom – скука
5. – hood
We decided to buy this house because the neighbourhood
was extremely quiet and peaceful.
-hood
refers to a time, or to individuals sharing a state of being.
Here are some very common words with this suffix:
mother – motherhood – материнство
father – fatherhood – отцовство
brother – brotherhood – братство
adult – adulthood – зрелость
6. –ship
My friendship with his friend’s sister Sue slowly
turned into a relationship.
The suffix –ship is used to make abstract nouns
from nouns and it means «state or condition of.»
Here are some very common words with this suffix:
leader — leadership — лидерство
member — membership — членство
owner — ownership — собственность
champion — championship — чемпионат
citizen — citizenship — гражданство
partner — partnership — партнёрство
7. -ment
If you want excitement, you should try parachuting.
The suffix –ment is used to make abstract nouns
from verbs. This suffix means «action or process.”
Here are some more common words that end in —ment:
to enjoy – enjoyment — наслаждение
to move – movement — движение
to treat – treatment – лечение,
обращение
to govern – government — управление
to pay – payment — оплата
to improve – improvement — улучшение
to agree – agreement — соглашение
to achieve – achievement — достижение
8. –age
Please handle this package with care.
This suffix also means «action or process.”
marry – marriage – брак
pass – passage – проход
bag – baggage
– багаж
post – postage
– почтовая оплата, доставка почтой
band – bandage – бинт,
бандаж,
повязка
9. –tion
She looked at him with a surprised expression on her
face.
-tion is used to make
nouns from verbs. It also means «a state of being.»
You will also find many words that end in slight
variations of this suffix, including, -sion, -ition, -ation, or
simply -ion.
However, the most common is -tion.
Here are some examples with this suffix:
to inform – information — информация
to educate – education — образование
to act – action —действие
to decide – decision — решение
to situate – situation — ситуация
to produce – production — производство
to populate – population — население
Look out!
Some related nouns and adjectives / verbs do not
follow a simple pattern.
verb |
adjective |
noun |
relieve |
relieved |
relief |
shame |
ashamed |
shame |
shock |
shocked |
shock |
Now it’s time to practice the rule.
Use the word given at the end of each line to form a
word that fits in the gap in the same line.
These days most of us have a CD collection.
Before the CD, singers made LPs, or “long-playing” record. The invention of
LP belongs to Columbia, a big recording company in the USA. LP was a huge achievement
in recording industry. Although many children have never seen an LP, they had a
great popularity.
To play these records you needed a record player with
a needle that ran along a record and produced the sound. Some musicians say the
there is a big deference in the quality of sound of LPs and CDs.
LPs produce much better sound. LPs are no longer very popular as a form of entertainment,
but many people buy and sell them. Some of them remember the LP from their childhood
and listening to records reminds them of the past.
That`s all for today.
If you want to have confidence and fluency
to speak English, then join us at videouroki.net.
ФОРМА УЧАСТНИКА КОНКУРСА CAMBRIDGE ENGLISH TEACHER
1. |
Activity title |
Word Formation |
2. |
Skills |
— forming words |
3. |
Level |
B2 |
4. |
Exam part |
Reading and Use of English (Part 3) |
5. |
Aims |
— to practise forming words using prefixes and suffixes |
6. |
Materials needed |
worksheets and dictionaries |
7. |
Preparation |
|
8. |
Procedure |
Step 1. Introduction of the vocabulary for talking about money and business. Students match six words from the text they’re going to read with the definitions. (exercise 1) Step 2.
— Using the words from exercise 1 to practise forming words and to extend range of vocabulary for talking about money and business. Students complete the table with word forms using suffixes and prefixes given in brackets. (exercise 2) Step 3. Reading the text about the history of Black Friday and practising forming words. Students read the text and use the words given in capitals to form the words that fit the gaps. (exercise 4). |
9. |
Variation |
I wouldn’t change anything. |
10. |
Reflections |
Having done the exercises in class, I’ve decided to change exercise 2 a little. I’ve added prefixes and suffixes for students to use when forming words. In class, looking up different word forms in a dictionary may take too much time. It might be better to focus not on remembering word forms or looking them up in a dictionary but on suffixes and prefixes and the meanings of the words we form. |
Black Friday
1. Match the words on the left with the definitions on the right. There is one extra definition you do not need to use.
1) Finances |
a) the amount of money you have to pay for something |
2) Market |
b) the money that an organization or person has |
3) Price |
c) the sale of goods in shops to customers |
4) Profit |
d) to take something from a shop without paying for it |
5) Retail |
e) money that you gain by selling things or doing business, after your costs have been paid |
6) Shoplift |
f) money that someone gets from working or from investing money |
g) the business or trade in a particular type of goods or services |
2. Complete the table. What do the words in the table mean?
VERBS |
NOUNS |
ADJECTIVES |
finance |
financier |
financial |
market |
marketing |
…………… (-able) |
price |
price |
pricey / pricy |
…………… |
profit |
profitable |
…………… |
retail |
— |
shoplift |
…………… (-ing) |
— |
3. Use the word given in capital letters to form a word that fits in the gap.
- Wall Street is the ……………………… centre of the US. (FINANCE)
- The program is designed to provide students with real, ……………………… skills. (MARKET)
- The tablet gives us ……………………… knowledge about civilization about 3,500 years ago. (PRICE)
- Every company tries to boost its ………………………. . (PROFIT)
- The company is a ……………………… of office equipment and furniture. (RETAIL)
- He was arrested for ……………………… last week. (SHOPLIFT)
4. Read the text below. Use the word given in capitals to form a word that fits in the gap. There is an example at the beginning of the text.
Black Friday
The history of Black Friday started much earlier than people may think. The day after Thanksgiving has been the unofficial (OFFICIAL) beginning of the Christmas season since the late 19th century. The day after Thanksgiving wasn’t called Black Friday then.
The first recorded use of the term «Black Friday» was applied not to holiday …………… (SHOP) but to financial crisis: the crash of the US gold market on September 24, 1869. Two Wall Street …………… (FINANCE), Jay Gould and Jim Fisk, worked together to buy as much as they could of the nation’s gold in the hope of driving the price sky-high and …………… (MAXIMISE) their profits. On that Friday in September, the stock market crashed. Fisk and Gould’s actions left everyone from Wall Street barons to farmers bankrupt.
It was not until later years that the post-Thanksgiving period became …………… (ASSOCIATE) with the name.
Police officers in Philadelphia were first to link Black Friday to the post-Thanksgiving period in the 1950s. Large crowds of tourists and shoppers came to the city the day after Thanksgiving for the Army-Navy football game, creating chaos, traffic jams and …………… (SHOPLIFT) opportunities. Police officers in the city had to work long shifts to deal with the crowds and traffic. They used the term «Black Friday» to describe the chaos in Philadelphia.
By 1961, the term had caught on in Philadelphia. Some of the city’s merchants disliked the negative connotations and …………… (UNSUCCESSFUL) tried to change it to «Big Friday». By the late 1980s, the term was known across the nation and …………… (RETAIL) linked it to their post-Thanksgiving sales.
Today, Black Friday is the USA’s …………… (BIG) shopping event of the year, when many shops cut their prices on a range of products in order to boost profits.
Adapted from https://www.history.com/news/whats-the-real-history-of-black-Friday and https://www.telegraph.co.uk/black-Friday/0/did-black-Friday-get-name-history-behind-biggest-sales-event/