Time word in narration

Что такое Narrative Tenses? Narrative Tenses – это времена, которые используются для повествования. Часто можно также встретить фразу PAST NARRATIVE TENSES, так как чаще всего для повествования используется одно из прошедших времен.

Давайте посмотрим, какие времена английского языка относятся к Narrative Tenses, а также вспомним правила и случаи их употребления в качестве Narrative Tenses.

PAST SIMPLE — прошедшее простое время (в английском языке).

Прошедшее простое время широко используется в повествовании в следующих случаях:

  • для описания последовательных событий в прошлом.

Не wrote the letter, put it in the envelope, left it on the table and went out. — Он написал письмо, положил его в конверт, оставил на столе и ушел.

  • когда упоминаемое действие было обычным и неоднократно происходило в прошлом в течение какого-либо периода:

He often visited his granny when he was a child. – В детстве он часто навещал бабушку.  

  • когда действие в рассказе произошло в прошлом и никак не связано с настоящим.

Му brother was born in 1987. — Мой брат родился в 1987 году

ВНИМАНИЕ! На сайте также есть более подробные правила употребления Past Simple, a также упражнения на Past Simple.  

PAST CONTINUOUS — прошедшее продолженное время (в английском языке).

Отличие этого времени от предыдущего лишь в том, что оно показывает действие в процессе. Момент, в который протекает интересующее нас действие, часто бывает обозначен другим коротким действием в Past Simple.

В повествовании Past Continuous употребляется в следующих случаях:

  • когда речь идет о действии, которое происходило/длилось в определенный момент в прошлом.

She was drinking coffee when I came in. — Она пила кофе, когда я пришел

  • Когда вы хотите дать характеристику человеку, делая таким образом вашу речь эмоционально окрашенной, выражаете свое отношение к действию в прошлом.

Му mother was always hiding sweets from me when I was a kid. — Когда я была ребенком, мама постоянно прятала от меня конфеты.

ВНИМАНИЕ! На сайте также есть более подробные правила употребления Past Continuous, a также упражнения на Past Continuous.  

Past Perfect и Past Perfect Continuous

Past Perfect и Past Perfect Continuous — прошедшее совершенное и прошедшее совершенное продолженное время.

Past Perfect представляет “предпрошедшее” время, поскольку оно выражает действие, прошедшее по отношению к моменту, также являющемуся прошедшим.

В повествовании Past Perfect употребляется в том случае, если мы хотим:

  • выразить действие, которое закончилось до определенного момента в прошлом:

Malfoy had done the work by the time his friend returned.— Малфой закончил всю работу к тому времени, когда вернулся его друг;

  • показать два действия, одно из которых было в процессе, а второе завершилось к его началу:

The rain had stopped and the stars were twinkling on the dark sky. — Дождь закончился, и на темном небе сверкали звезды.

Past Perfect Continuous употребляется тогда, когда действие в предложении начнется до определенного момента в прошлом и продолжится до него же (или включая его):

Tim was a man she had been searching for all her life. — Тим был именно тем мужчиной, которого она искала всю жизнь.

ВНИМАНИЕ! На сайте также есть более подробные правила употребления Past Perfect и Past Perfect Continuous, a также упражнения на Past Perfect и Past Perfect Continuous.  

А сейчас выполните упражнение на Narrative Tenses. Раскройте скобки у употребите нужное прошедшее время, чтобы дополнить рассказ.

Last week I ______ (1 have) a funny experience. I _______ (2 be) on my own in the house because my husband ________ (3  go away) on a business trip. The first evening I _________ (4  feel) rather tired as I _________ (5 spend) the day shopping and cleaning. After supper I _________ (6 watch) television for a while and then _________ (7 decide) to go to bed early. I just _________ (8 go) to lie down when I _________ (9 hear) the sounds of men’s voices, talking quietly. I _________ (10 get) terrified. I _________ (11 get) out of bed and _________ (12 creep) downstairs. The voices _________ (13 come) from the sitting- room. I _________ (14 tremble) all over. I slightly (15 open) the door and then _________ (16 laugh) with relief. In my tiredness I_________ (17 forget) to turn off the television.

Ответы:

1 had, 2 was, 3 had gone, 4 felt, 5 had spent, 6 watched, 7 decided, 8 was going, 9 heard, 10 got, 11 got, 12 crept, 13 were coming, 14 was trembling, 15 opened, 16 laughed, 17 had forgotten

Понравилось? Сохраните на будущее и поделитесь с друзьями!

Your first goal in telling a story is to give the time of its happening. The time anchors your story in place, and starting from this anchor you weave the chain of events that follows.

The opening sentence or paragraph also might locate the events geographically, and in logical order answer four questions already in the mind of the reader: Who? What? When? Where?

Why the Time Element is Important

The overused way of beginning a child’s story provides a good example: “Once upon a time, in a magnificent castle, there lived a beautiful princess, who was very lonely.” The opening paragraph answers all four questions in precise order. The reader knows that the story will continue to tell us what happened to break the loneliness of the lovely princess.

It doesn’t matter if you are writing a novel or a sentence, or any form of writing between the two. The reader is lost at sea until you have revealed the who, what, when and where to anchor your story in place.

As a skilled writer, you can (for whatever reason) conquer and evade the rules of writing, and choose to lead your readers through an interesting labyrinth of storylines before you answer these four questions. If you choose not to reveal the element of time in the opening paragraphs, it must follow soon after.

What are some examples of time in stories?

For example, let us take a few novels at random, and quote the opening words:

  • “When Jennifer was 15 years old…”
  • “Ten years after the Gulf War, my brother was still having nightmares.”
  • “More than three hundred shoppers waited in line to grab Black Friday’s discounted specials on HD TVs.”
  • “Rome had passed the summits and stood looking into the dark valley of fourteen hundred years.”
  • “On a lovely spring morning in the year 1989….”

Let us try some popular novels by relevant authors and read a few first lines:

  • “The sun shone, having no alternative, on the nothing new.”—Samuel Beckett
  • “From a little after two o’clock until almost sundown of the long still hot weary dead September afternoon they sat in what Miss Coldfield still called the office….”—William Faulkner
  • “The terror, which would not end for another twenty-eight years—if it ever did end—began, so far as I know or can tell, with a boat made from a sheet of newspaper floating down a gutter swollen with rain.”—Stephen King
  • “The regular early morning yell of horror was the sound of Arthur Dent waking up and suddenly remembering where he was.”—Douglas Adams
  • “The year that Buttercup was born, the most beautiful woman in the world was a French scullery maid named Annette.”—William Goldman

In many English composition books, you can find one or two of the paragraphs used as models. They begin as follows: “I saw an old friend this morning”; “About noon we came”; “Years afterwards”; “Robinson was eating dinner.”

In a sentence by itself, you should provide the word or words indicating time. To add variety, unity, and thought, you can sometimes break this rule.

Reader Interactions

Throughout this document, example sentences with nonstandard or inconsistent usage have verbs in red.

ВНИМАНИЕ!    Примеры с нестандартным и ошибочным использованием времён выделены красным цветом

Controlling Shifts in Verb Tense       Вовремя меняем времена глаголов

Writing often involves telling stories. Sometimes we narrate a story as our main purpose in writing; sometimes we include brief anecdotes or hypothetical scenarios as illustrations or reference points in an essay.

На письме часто приходится пересказывть события. Иногда рассказать какую-то историю — наша главная цель при письме ; иногда мы вставляем в письмо забавные случаи (типа анекдотов) или гипотетические сценарии в качестве иллюстраций или отправных точек рассказа

Even an essay that does not explicitly tell a story involves implied time frames for the actions discussed and states described. Changes in verb tense help readers understand the temporal relationships among various narrated events. But unnecessary or inconsistent shifts in tense can cause confusion.

Даже эссе, которое не рассказывает «историю» в явном виде, задаёт (определённые) временные рамки описываемым действиям и состояниям. Употребление различных глагольных времён помогает читателю понять временные отношения между событиями, о которых мы рассказываем

Generally, writers maintain one tense for the main discourse and indicate changes in time frame by changing tense relative to that primary tense, which is usually either simple past or simple present. Even apparently non-narrative writing should employ verb tenses consistently and clearly.

Как правило, главную цепь повествования ведут в одном времени, а изменение временных рамок указывают изменением времён глаголов. Обычно главная цепь событий излагается в простом прошедшем или простом настоящем времени. Даже если вы не излагаете никаких историй, надо проявлять последовательность и ясность в употреблении времён глаголов

General guideline: Do not shift from one tense to another if the time frame for each action or state is the same.

Общее указание:  не меняйте время глаголов, если не меняются «временные рамки» действий или состояний

Examples:    Примеры:

1. The ocean contains rich minerals that washed down from rivers and streams.

1. В океане содержится много минеральных веществ, которые принесли в него большие и малые реки

Contains is present tense, referring to a current state; washed down is past, but should be present (wash down) because the minerals are currently continuing to wash down.

Contains (=содержит) — это настоящее время; washed down — прошедшее время, а должно быть тоже настоящее (wash down), т.к. минералы и сейчас приносятся (вымываются) в океан

Corrected: The ocean contains rich minerals that wash down from rivers and streams.

Правильно: В океане содержится много минеральных веществ, которые приносят в него большие и малые реки

2. About noon the sky darkened, a breeze sprang up, and a low rumble announces the approaching storm.

2. Около полудня небо потемнело, поднялся лёгкий ветер, и низкие раскаты (грома) объявляют нам, что приближается гроза

Darkened and sprang up are past tense verbs; announces is present but should be past (announced) to maintain consistency within the time frame.

Darkened и sprang up — глаголы прошедшего времени, а announces — настощее время, но должно быть прошедшее (announced) — чтобы не нарушать «временные рамки» рассказа

Corrected: About noon the sky darkened, a breeze sprang up, and a low rumble announced the approaching storm.

Правильно: Около полудня небо потемнело, поднялся лёгкий ветер, и низкие раскаты (грома) объявили нам, что приближается гроза

3. Yesterday we walk to school but later rode the bus home.

3. Вчера мы в школу пошли пешком, а обратно ехали на автобусе

Walk is present tense but should be past to maintain consistency within the time frame (yesterday); rode is past, referring to an action completed before the current time frame.

Walk — глагол в настоящем времени, а должен стоять в прошедшем (ведь всё было вчера) ; rode -в прошедшем времени, т.к. говорит о действии, которое имело место вчера (до наступления текущих «временных рамок»)

Corrected: Yesterday we walked to school but later rode the bus home.

Правильно: Вчера мы в школу пошли пешком, а обратно ехали на автобусе

General guideline: Do shift tense to indicate a change in time frame from one action or state to another.

Общее указание: меняйте время глаголов, чтобы показать , что два действия/состояния происходят в разных временных рамках

Examples:   Примеры:

1. The children love their new tree house, which they built themselves.

1. Детям очень нравится «домик из веток деревьев», который они построили сами

Love is present tense, referring to a current state (they still love it now;) built is past, referring to an action completed before the current time frame (they are not still building it.)

Love — настоящее время (нравится сейчас) ; built — прошедшее время, т.к. построили раньше настоящего времени (сейчас уже не строят)

2. Before they even began deliberations, many jury members had reached a verdict.

2. Ещё до начала обсуждения судебного дела многие присяжные уже приняли для себя решение

Began is past tense, referring to an action completed before the current time frame; had reached is past perfect, referring to action from a time frame before that of another past event (the action of reaching was completed before the action of beginning.)

Began — прошедшее время (говорит о действии, закончившемся до наступдения настоящего времени); had reached совершенное прошедшее (говорит о пред-прошедшем времени, которое закончилось раньше прошедшего времени — т.к. «приняли решение» до того, как «начали» обсуждение)

3. Workers are installing extra loudspeakers because the music in tonight’s concert will need amplification.

3. Рабочие устанавливают дополнителные динамики, т.к. сегодня вечером на концерте потребуется усиление музыки

Are installing is present progressive, referring to an ongoing action in the current time frame (the workers are still installing, and have not finished;) will need is future, referring to action expected to begin after the current time frame (the concert will start in the future, and that’s when it will need amplification.)

Are installing — настоящее продолженное время (говорит о действии, которое продолжается в настоящий момент — рабочие ещё не закончили установку); will need — будущее время, говорит о концерте, который начнётся позже, вечером ( тогда и потребуется усиление музыки)

Controlling Shifts in a Paragraph or Essay      Изменение глагольных времён внутри одного абзаца или внутри всего эссе

General guideline: Establish a primary tense for the main discourse, and use occasional shifts to other tenses to indicate changes in time frame.

Общее указание: выберете какое-то глагольное время в качестве основного, а другими временами пользуйтесь, чтобы обозначать «отклонение» временных рамок от основного времени в прошлое или будущее

Hints:   Советы:

  • Rely on past tense to narrate events and to refer to an author or an author’s ideas as historical entities (biographical information about a historical figure or narration of developments in an author’s ideas over time).
  • Используйте прошедшее время, если как бы «вспоминаете» (черпаете из «истории») слова и идеи рассказчика (биографические данные об историческом деятеле или рассказ о развитии идей рассказчика во времени)
  • Use present tense to state facts, to refer to perpetual or habitual actions, and to discuss your own ideas or those expressed by an author in a particular work. Also use present tense to describe action in a literary work, movie, or other fictional narrative. Occasionally, for dramatic effect, you may wish to narrate an event in present tense as though it were happening now. If you do, use present tense consistently throughout the narrative, making shifts only where appropriate.

  • Используйте настощее время для рассказа о постоянно повторяющихся, привычных действиях, для обуждения ваших собственных идей или идей,  выраженных другим рассказчиком в его статье (работе)
  • Future action may be expressed in a variety of ways, including the use of will, shall, is going to, are about to, tomorrow and other adverbs of time, and a wide range of contextual cues.

  • Будущее время можно выразить разнообразно, в т.ч. с использованием will, shall, is going to, are about to, tomorrow, других обстоятельств времени и особенностей контекста

Using Other Tenses in Conjunction with Simple Tenses    Сочетаемость простых времён с другими временами глагола

It is not always easy (or especially helpful) to try to distinguish perfect and/or progressive tenses from simple ones in isolation, for example, the difference between simple past progressive («She was eating an apple») and present perfect progressive («She has been eating an apple»). Distinguishing these sentences in isolation is possible, but the differences between them make clear sense only in the context of other sentences since the time-distinctions suggested by different tenses are relative to the time frame implied by the verb tenses in surrounding sentences or clauses.

Не всегда легко — да и не особенно полезно — пытаться различать перфектые (=совершенные) и/или продолженные времена от простых в изолированных предложениях (без контекста). Например,  порой трудно найти смысловую разницу между простым продолженным прошедшем временем («She was eating an apple» = Она ела яблоко) и перфектным продолженным настощим («She has been eating an apple» = Она как раз ела яблоко)

Example 1: Simple past narration with perfect and progressive elements

Пример 1: Рассказ в простом прошедшем времени с «вкраплениями» перфектных и продолженных времён

On the day in question…  В тот день….

By the time Tom noticed the doorbell, it had already rung three times. As usual, he had been listening to loud music on his stereo. He turned the stereo down and stood up to answer the door. An old man was standing on the steps. The man began to speak slowly, asking for directions.

К тому времени, когда Том услышал звонок, тот  прозвонил уже три раза. Как обычно, Том слушал громкую стереомузыку. Он убавил громкость, встал и пошёл к двери. На пороге стоял какой-то старик. Старик медленно заговорил, что-то спрашивая (как куда-то пройти)

In this example, the progressive verbs had been listening and was standing suggest action underway at the time some other action took place. The stereo-listening was underway when the doorbell rang. The standing on the steps was underway when the door was opened. The past perfect progressive verb had been listening suggests action that began in the time frame prior to the main narrative time frame and that was still underway as another action began.

В этом примере продолженные времена глаголов had been listening и was standing дают нам понять, что их действие происходит одновременно с другим каким-то  действием (для которого они становятся фоном). А именно : слушание музыки происходило, когда зазвенел звонок. Стояние на пороге происходило, когда Том открыл дверь. Прошедшее перфектное продолженное время had been listening даёт нам понять, что его действие началось до наступления основного времени повествования и продолжалось на момент начала другого действия

If the primary narration is in the present tense, then the present progressive or present perfect progressive is used to indicate action that is or has been underway as some other action begins. This narrative style might be used to describe a scene from a novel, movie, or play, since action in fictional narratives is conventionally treated as always present. For example, we refer to the scene in Hamlet in which the prince first speaks (present) to the ghost of his dead father or the final scene in Spike Lee’s Do the Right Thing, which takes place (present) the day after Mookie has smashed (present perfect) the pizzeria window. If the example narrative above were a scene in a play, movie, or novel, it might appear as follows.

Если основное время повествования — настоящее, то использование  настоящего продолженного и настоящего продолженного перфектного времён даёт нам понять, что их действие соответственно  продолжалось ( = уже началось) на момент начала какого-то другого действия. Такой стиль повествования можно использовать для описания сцены из романа, фильма, пьесы. Ведь в художественной литературе действие всегда рассматривается как настоящее. Например, вспомним сцену из «Гамлета», в которой принц впервые говорит (настоящее время) с призраком умершего отца, или финальную сцену из (пьесы) «Делай правильно» Спайка Ли, которая происходит (настоящее время)  через день после того, как Муки разбил (настоящее совершенное) витрину пиццерии. Если бы наш пример был вставлен в пьесу, фильм или роман, он мог бы выглядеть следующим образом

Example 2: Simple present narration with perfect and progressive elements

Пример 2:  Повествование в простом настоящем времени с «вкраплением» совершенного и продолженного времён

In this scene…   В этой сцене….

By the time Tom notices the doorbell, it has already rung three times. As usual, he has been listening to loud music on his stereo. He turns the stereo down and stands up to answer the door. An old man is standing on the steps. The man begins to speak slowly, asking for directions.

Когда Том (наконец) слышит звонок, тот успел уже прозвонить три раза. Как обычно, Том (в это время) слушал громкую стереомузыку. (И вот) он убавляет громкость и встаёт, чтобы открыть дверь. На пороге стоит какой-то старик. Старик начинает медленно говорить, спрашивая дорогу куда-то

In this example as in the first one, the progressive verbs has been listening and is standing indicate action underway as some other action takes place. The present perfect progressive verb has been listening suggests action that began in the time frame prior to the main narrative time frame and that is still underway as another action begins. The remaining tense relationships parallel those in the first example.

В этом примере, так же как и в первом, глаголы в продолженном времени — has been listening (слушал) и is standing (стоит) — показывают нам, что их действие происходит «параллельно» с каким-то другим действием. Перфектность времени has been listening даёт нам понять, что слушание началось «вне рамок» (раньше) основного времени повествования и продолжается внутри этих временных рамок (т.е. в настоящем), где к нему «подключается» некое другое действие. Остальные временные отношения — те же, что и в первом примере

In all of these cases, the progressive or -ing part of the verb merely indicates ongoing action, that is, action underway as another action occurs. The general comments about tense relationships apply to simple and perfect tenses, regardless of whether there is a progressive element involved.

Во всех наших примерах продолженное время глагола (ing-овая форма) просто указывает, что действие продолжается, имеет место в момент «возникновения» другого действия. То же можно сказать и о временном отношении простого и перфектного времён, независимо от того, представлен ли в них дополнительно аспект продолженности

It is possible to imagine a narrative based on a future time frame as well, for example, the predictions of a psychic or futurist. If the example narrative above were spoken by a psychic, it might appear as follows.

Вполне возможно представить себе повествование, где основным временем будет будущее, например — предсказания медиума или иного «визионера». В устах такого  медиума наши примеры выглядели бы следующим образом

Example 3: Simple future narration with perfect and progressive elements

Пример 3: повествование в простом будущем времени с «вкраплением» совершенного и продолженного времён

Sometime in the future… Действие происходит в будущем…

By the time Tom notices the doorbell, it will have already rung three times. As usual, he will have been listening to loud music on his stereo. He will turn the stereo down and will stand up to answer the door. An old man will be standing on the steps. The man will begin to speak slowly, asking for directions.

Когда Том (наконец) услышит звонок, тот уже успеет прозвонить три раза. Как обычно, (в это время) он будет слушать громкую стереомузыку. Он убавит громкость, встанет и пойдёт к двери. На пороге будет стоять старик. Старик начнёт медленно гвоорить, спрашивая дорогу куда-то

In this example as in the first two, the progressive verbs will have been listening and will be standing indicate ongoing action. The future perfect progressive verb will have been listening suggests action that will begin in the time frame prior to the main narrative time frame and that will still be underway when another action begins. The verb notices here is in present-tense form, but the rest of the sentence and the full context of the narrative cue us to understand that it refers to future time. The remaining tense relationships parallel those in the first two examples.

В этом примере, как и в первых двух, глаголы в продолженном времени — will have been listening и will be standing — указывают на продолжающееся действие. Глагол в будущем продолжающемся совершенном времени will have been listening даёт понять, что его действие (в будущем) начнётся ранее и будет продолжаться, когда в рамках основного времени повествования к нему «подключится» некое другое действие. Глагол notices стоит в настоящем времени, но структура предложенияи общий контекст повествования дают нам понять, что действие происходит в будущем. Остальные временные отношения те же, что и в первых двух примерах

[прим.перев. — настоящее время глагола notices просто следует из правила образования будущего времени. Сравните : By the time he arrives, I will be ready = К тому времени, когда он приедет, я буду готов.  В русском будущее ставится и в главном, и в подчинённом предложении, а в английском — только в главном ]

General Guidelines for Use of Perfect Tenses    Общие указания по использованию совершенных (= перфектных) времён

In general the use of perfect tenses is determined by their relationship to the tense of the primary narration. If the primary narration is in simple past, then action initiated before the time frame of the primary narration is described in past perfect. If the primary narration is in simple present, then action initiated before the time frame of the primary narration is described in present perfect. If the primary narration is in simple future, then action initiated before the time frame of the primary narration is described in future perfect.

В общем использование перфектных времён определяется их отношением к основному времени рассказа. Если основное время рассказа — простое прошедшее, то действие, начавшееся (в прошлом)  ранее «основного времени», ставится в прошедшее совершенное время. Если основное время рассказа — простое настоящее, то действие, начавшееся ранее «основного времени», ставится в настоящее совершенное. Если основное время рассказа — простое будущее, то действие, которое начнётся в будущем ранее «основного времени» рассказа ставится в будущее совершенное время

Past primary narration corresponds to Past Perfect (had + past participle) for earlier time frames

«Основное время» рассказа прошлое => предшествующее ему время обозначается через прошедшее совершенное (had + причастие прошедшего времени)

Present primary narration corresponds to Present Perfect (has or have + past participle) for earlier time frames

«Основное время» рассказа настоящее => предшествующее ему время обозначается через настоящее совершенное (has or have + причастие прошедшего времени)

Future primary narration corresponds to Future Perfect (will have + past participle) for earlier time frames

«Основное время»рассказа будущее => предшествующее ему время в будущем обозначается через будущее совершенное (will have + причастие прошедшего времени)

The present perfect is also used to narrate action that began in real life in the past but is not completed, that is, may continue or may be repeated in the present or future. For example: «I have run in four marathons» (implication: «so far… I may run in others»). This usage is distinct from the simple past, which is used for action that was completed in the past without possible continuation or repetition in the present or future. For example: «Before injuring my leg, I ran in four marathons» (implication: «My injury prevents me from running in any more marathons»).

Настоящее совершенное время также используется для обозначения действия, которое реально началось в прошлом, но ещё не завершено в настоящем, т.е. может продолжаться или повторяться в настоящем и будущем. Например: «I have run in four marathons» = «Я (уже) участвовал в четырёх марафонах (т.е. «пока в четырёх….возможно, и в будущем буду участвовать»). Настоящее совершенное время отличается от простого прошедшего, обозначающего действие, которое полностью завершилось  в прошлом и не будет повторяться в настоящем и будущем. Например: «Before injuring my leg, I ran in four marathons» = «До травмы ноги я принял участие в четырёх марафонах» (имеется  виду «травма больше не позволяет мне бегать марафоны»)

Time-orienting words and phrases like before, after, by the time, and others—when used to relate two or more actions in time—can be good indicators of the need for a perfect-tense verb in a sentence.

Хорошими индикаторами того, что нужно употребить совершенное время, служат «ориентиры по времени» в виде слов и выражений типа before (=перед тем, как) after (=после того,как), by the time (= к тому времени, как)

  • By the time the Senator finished (past) his speech, the audience had lost (past perfect) interest.

  • К тому времени, когда сенатор закончил (простое прошедшее) свою речь, аудитория уже потеряла (прошедшее совершенное) интерес
  • By the time the Senator finishes (present: habitual action) his speech, the audience has lost (present perfect) interest.

  • К тому времени, когда сенатор заканчивает (настоящее «привычное») свои речи, аудитория уже теряет (настоящее совершенное) интерес
  • By the time the Senator finishes (present: suggesting future time) his speech, the audience will have lost (future perfect) interest.

  • К тому времени, когда сенатор закончит свою речь (настоящее в смысле «будущего»), аудитория уже потеряет (будущее совршенное) интерес
  • After everyone had finished (past perfect) the main course, we offered (past) our guests dessert.

  • После того как все закончили (прошедшее совершенное) основное блюдо, мы предложили (простое прошедшее) нашим гостям десерт
  • After everyone has finished (present perfect) the main course, we offer (present: habitual action) our guests dessert.

  • После того как все заканчивают основное блюдо (настоящее совершенное), мы предлагаем (настоящее «привычное») нашим гостям десерт
  • After everyone has finished (present perfect) the main course, we will offer (future: specific one-time action) our guests dessert.

  • После того как все закончат (настоящее совершенное) основное блюдо, мы предложим (будущее однократное действие) нашим гостям десерт
  • Long before the sun rose (past), the birds had arrived (past perfect) at the feeder.

  • Задолго до того как солнце взошло (простое прошедшее), птицы уже были у (прошедшее совершенное) кормушки
  • Long before the sun rises (present: habitual action), the birds have arrived (present perfect) at the feeder.

  • Задолго до восхода солнца (настоящее «привычное») птицы уже собираются (настоящее совершенное) у кормушки
  • Long before the sun rises (present: suggesting future time), the birds will have arrived (future perfect) at the feeder.

  • Задолго до того как взойдёт (настоящее в смысле будущего) солнце, птицы уже соберутся у (будущее совершенное) кормушки]

[прим.перев. — в предложениях типа  «After everyone had finished (past perfect) the main course, we offered (past) our guests dessert.»   слово after (=после того как) и без помощи глагольных времён указывает, что было раньше, а что позже. Поэтому вступает в действие «фактор экономии», и  совершенное время часто «опускается». То есть вполне допустимо сказать » After everyone  finished (simple past) the main course, we offered (simple past) our guests dessert.»    вместо…. had finished…..]

Sample Paragraphs         Примеры абзацев

The main tense in this first sample is past. Tense shifts are inappropriate and are indicated in bold.

В первом примере «основное время рассказа» — прошедшее. Неправильные перемены времени обозначены жирным шрифтом

The gravel crunched and spattered beneath the wheels of the bus as it swung into the station. Outside the window, shadowy figures peered at the bus through the darkness. Somewhere in the crowd, two, maybe three, people were waiting for me: a woman, her son, and possibly her husband. I could not prevent my imagination from churning out a picture of them, the town, and the place I will soon call home. Hesitating a moment, I rise from my seat, these images flashing through my mind. (adapted from a narrative)

Гравий хрустел и разлетался под колёсами автобуса, когда он на крутом развороте въехал на автобусную станци. Из окон автобуса были видны неясные фигуры со взорами, направленными на автобус. Где-то среди толпы были два-три человека, которые встречали (ждали) меня: женщина с сыном и, возможно, мужем. Моё воображение невольно рисовало мне их и весь городок — то место, которое вскоре станет для меня домом. Замешкавшись на мгновение, я встал со своего места — а эти образы мелькали в моей голове (адаптация реального рассказа)

Inappropriate shifts from past to present, such as those that appear in the above paragraph, are sometimes hard to resist. The writer becomes drawn into the narrative and begins to relive the event as an ongoing experience. The inconsistency should be avoided, however. In the sample, will should be would, and rise should be rose.

Неправильные «скачки» из прошедшего времени в настоящее (и будущее), помеченные жирным шрифтом, — достаточно частое (навязчивое) явление. Рассказчик  увлекается своим рассказом, начинает вновь переживать прошлые события в настоящем. Таких ошибок, однако, следует избегать. В нашем примере вместо will надо было употребить  would, а вместо rise должно быть rose.

The main tense in this second sample is present. Tense shifts—all appropriate—are indicated in bold.

Во втором примере «основное время рассказа» — настоящее. Здесь мы, наоборот, жирным шрифтом выделили правильные «скачки» времён

A dragonfly rests on a branch overhanging a small stream this July morning. It is newly emerged from brown nymphal skin. As a nymph, it crept over the rocks of the stream bottom, feeding first on protozoa and mites, then, as it grew larger, on the young of other aquatic insects. Now an adult, it will feed on flying insects and eventually will mate. The mature dragonfly is completely transformed from the drab creature that once blended with underwater sticks and leaves. Its head, thorax, and abdomen glitter; its wings are iridescent in the sunlight. (adapted from an article in the magazine Wilderness)

Июльское утро. Над речушкой поникла ветка дерева, а на ней уселась стрекоза. Она только что вылупилась из коричневой куколки. Куколкой она ползала по каменистому дну реки и питалась поначалу простейшими (одноклеточными) и водяными клещами, а когда подросла — молодняком водяных насекомых. Теперь она стала взрослой (стрекозой), будет питаться летающими насекомыми и чуть позже  заведёт собственное потомство. Зрелая стрекоза  совершенно не похожа на то бесцветное существо, которое было трудно разглядеть в воде на фоне (затонувших) щепочек и листьев. У неё блестящая головка, грудь и хвост (живот); крылья на солнце сияют всеми цветами радуги (адаптировано по статье их журнала Wilderness (Дикая природа))

This writer uses the present tense to describe the appearance of a dragonfly on a particular July morning. However, both past and future tenses are called for when she refers to its previous actions and to its predictable activity in the future.

Здесь автор пользуется настоящим временем для описания наружности стрекозы в утро конкретного июльского дня. Однако он оправданно использует настоящее и будущее время там , где требуется выход за временные рамки настоящего

Выражаем последовательность времени

Когда мы ведем повествование, рассказываем историю, возникает необходимость связывать предложения друг с другом. Такие связки могут выражать причинно-следственные связи, противопоставление, а также временную последовательность. О последних поговорим в этой статье.

Когда мы ведем повествование, рассказываем историю, возникает необходимость связывать предложения друг с другом. Такие связки могут выражать причинно-следственные связи, противопоставление, а также временную последовательность. О последних поговорим в этой статье.

Чтобы показать, как ситуация изменилась, можно использовать:

At first… but after…

At first she enjoyed the rest, but after a while she felt bored.

To begin with… but then…

Чтобы ввести в речь неожиданное событие:

suddenly

I was walking my dog in the yard. Suddenly a little bird fell off the tree.

Чтобы показать порядок действий:

half an hour later

a short time later

after a few minutes

then

A rescue team arrived. Then they took her to hospital.

next

Чтобы завершить историю или смысловую часть:

in the end

We were planning a part on last night, but we cancelled it in the end.

finally

at last

Чтобы ввести действие, происходящее одновременно с другим действием:

when

The accident happened when she was snowboarding.

while

Не забывай, что описанные выше слова и выражения делают речь более живой, выводят ее на новый уровень!

Заниматься онлайн — удобно!

Выражаем последовательность времени

Не стрессуем

Не тратьте время на дорогу

На дороге вы сэкономите минимум 60 минут своего времени

Выражаем последовательность времени

Создаем комфорт

Занимайтесь дома

Уроки в комфортной домашней обстановке

Занимайтесь на работе

Когда мало времени, но достаточно мотивации!

Выражаем последовательность времени

Не переживайте за ребенка

Больше никаких поздних возвращений с занятий

Telling stories is typical in any language as we normally share about our past activities or experiences and what we observe. Since it is almost always part of conversations, storytelling is a skill that any person should get better at to communicate effectively and connect with other people. Learning how to tell your story in an organized and easy to understand way will help you to make your listener visualize what happened through your words. To guide you on how to effectively tell your story, follow the tips provided below.

1. Use beginning phrases to start a story

Although you may hear in some movies and books that telling stories are started with “once upon a time” this is not commonly used  in real life. Beginning your story in this manner, makes your story sound fictional. In typical conversations, storytelling begins after being asked with a question “what happened?” Start by having an introduction to your story so your conversation partner will have an idea of what you are going to talk about. Use beginning phrases to cue your listeners that a story is about to be opened. 

Beginning phrases that you can use are: 

“It all started when…”

“To begin…”

“It all began when…”

2. Provide a background to set the scene of your story

Introduce to your listeners the setting of your story. By providing them a clear background, they will be able to imagine the scene of the story and feel as if they’re there. You can include details about who is involved, where it took place, and what you were doing at that time.

3. Talk about real events and challenges

One way of making your story relatable is by telling real events. Many are tempted to look good in their narrative and portray to be perfect, however, this can make your story less interesting. Some may find it boring, unrelatable, and even sound boasting. Don’t strive to be perfect-looking in your stories but be honest and real. If you are going to talk about success or victories, refrain from omitting the challenges you faced along the way. People are interested in what’s relatable, and mentioning about struggles and how you overcome them is something that many can relate with. A story with a perfect life will sound unreal, and fictional. Hence when sharing real stories of real people or your personal story, do not try to invent a “perfect” character or plot nor create a story that you think your listener would prefer to hear.

4. Choose relevant content 

Include details that are important to be mentioned in the story and omit the ones that aren’t needed. Overly detailed stories are hard to follow thus can create a rambling feel. You can share relevant content by involving details in your experience that you think are relatable to your listeners.

5. Use sequencing words

Continue giving details in the story in an organized way by including proper sequencing of events. As they hear the events occurred step by step, they can easily follow, link the details and visualize events chronologically. Smoothly transition your story from event to event by using sequencing words.

Sequencing words that you can use to continue or connect your story are:

 “First of all…”

“Previously..”

“Next…”

“After that…”

“Finally…”

“In the end…”

6. Use interruption words to create suspense

While you are telling your story, you may want to add some elements to avoid the same flow in the story or make it even more interesting. To hint your listeners that something surprising or important is about to happen, use words that introduce interruptions. This will make your listener tune in and listen to you a bit more closely.

Interrupting phrases to add new elements in the story include:

Suddenly

Unexpectedly

7. Use linking words

Throughout your storytelling, you might need to give reasons for actions, mention contrasting information, or share about a result. Instead of presenting these details in a straightforward manner, weave them together by using linking words. Connecting the details well until you reach the end of the narrative will make it more story-like. Presenting events separately will make any narrative sound choppy thus break the listener’s experience in the story. Keep your story flow logical, to keep your listener engaged and interested. 

Good Transitional words you can use are:

 “Because….”

“As a result..”

“Although…”

8. Use time words

Time words will enable your listener to know when the events took place. It will also allow them to better imagine the situation and determine how recent or old it was. Time words can be placed at the beginning or end of a sentence.

Examples of time words

yesterday 

today 

this morning 

last night

9. Describe emotions

Make your stories compelling by communicating the emotions that you experienced. Interesting stories don’t just present details of when, where and what happened, but also include what triggered action and how you felt. By describing your emotions, your listeners can understand what you felt at that time. It also creates a sense of immersion as they go through an emotional experience while listening to your story. If they felt the same way, then you have established a connection. To do this, use words that can create and describe strong emotions

Example: 

“The news was so shocking.”

“I was speechless.”

“It was devastating.”

10. Use sensory words

Make your story come alive by using words that talk about your senses. Including as many senses as possible will guide your listener to connect and picture what you are describing. Use words that tell about sound, taste, texture, smell, and look.

 11. Use appropriate adjectives

When writing your story don’t just show but tell. Use different adjectives to draw a picture while telling your story. Adjectives help create better mental images and make your story more colorful and dramatic. Use interesting words to make your story more interesting. Also, if you’re going to tell about something related to change, tell both the observable and inner changes instead of just saying the word “change.” Moreover, make your adjectives appropriate according to the kind of story you are telling. If you are sharing a sad story, use sad adjectives, if it’s a happy story then use happy-sounding adjectives.

12. Tell your story in English to reach more people

While it is good to share your story in your vernacular language, there are also a lot of advantages in sharing your story in English. If you are communicating with people who speak in a different language, they can understand your story if you shared it in English. Meanwhile, if you are writing your story in English, you will also be able to reach more people including the ones living in other countries.

13. Use colloquial and casual words

People like to listen to stories to be amused, entertained, and be inspired. Storytelling often happens during a casual conversation when people want to slow down or destress. In their relaxed state, people would want to listen to a story that is easy to understand. If the story is too complex, they will eventually lose their interest in listening to it. Hence, when telling a story avoid using jargon and technical words. Use casual words or layman’s terms instead. By using everyday words that you and your listener use, they will be able to be more connected to your story. Moreover, you sound more natural and genuine hence relatable.

14. Use the word “said”

Part of telling stories is quoting what other people said that may have resulted in triggering some events or actions in the story. To talk about the speech of other people, use the past tense of “say” which is “said”. 

Example:

“Peter said…”

“My friend said…”

“He said…”

15. Use correct tenses

When telling stories, you can use a variety of tenses to give a hint of when the action took place. Mostly, you will be using past tense to tell events that happened in the past. Meanwhile when talking about the things that do not change, use the present tense.

16. End your story well

When you are about to wrap up your narrative, prepare your listener to disengage from your story. Abruptly ending a story will make them feel left hanging. End your narrative well by telling what finally happened in your story. Use a key phrase or word as well to hint that your story is about to end. 

Some ending phrases and words you can use are: 

“Finally…”

“In the end…”

“Lastly…”

Conclusion

People often listen to stories as part of engaging in a relaxing conversation or out of curiosity. Make sure to connect with your listeners and include details that are relevant to them. The content, the words that you use in your story, and how you deliver it will determine how it will impact others.

Improve your skill in telling a story by learning more useful expressions. LingualBox offers courses that will help you to take your conversation skills to the next level. Try our 2 free trial classes today!

More Related Articles:

11 Easy Conversation Starters

5 Common Email Expressions

How to Give Opinions in an English Conversation

9 Useful Tips to Learn English Quickly

International Volunteering – How to Interact With Others

  • Intermediate
  • presentation
Author

Author Avatar

Kaycie Gayle is a freelance content writer and a digital publisher. Her writings are mostly about, travel, culture, people, food, and communication.

Related Articles

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Time word for future continuous
  • Time with seconds in excel
  • Time water machine music snow word coffee money idea
  • Time to text in excel
  • Time to number excel