КУЛЬТУРОЛОГИЯ: ПРОБЛЕМЫ, ПОДХОДЫ, РЕШЕНИЯ
УДК 821.112-2Ге82-2
МИФОПОЭТИЧЕСКАЯ ТРИАДА «МЫСЛЬ-СЛОВО-ДЕЛО»
Г.М. Васильева
Новосибирский государственный университет экономики и управления vasileva_g.m@mail.ru
В статье исследуется известная триада «Мысль—Слово—Дело». Она обретает статус общезначимой парадигмы сознания и поведения человека. Данная топика образует тот «мотивировочный» контекст, который является главным в творчестве Гёте. Рассматривается этико-семантическое ядро трагедии «Фауст» «В Начале было». Это текст-символ благодаря его исключительной глубине и статусу в пространстве культуры.
Тема Начала отчетливо мифологизирует трагедию Гёте «Фауст». Жажда первоис-токов в полной мере насыщается лишь мифом, органически мыслящим в категориях первичности. Такое прикосновение к архетипам является «пластической силой творчества образов» (выражение А.Н. Веселов-ского). Она способна творить самостоятельно, вне зависимости от идеи, сюжета. Слова напряженного и интенсивного приЯ не скажу ничего от себя.
Иоанн Дамаскин
Но забыли мы, что осиянно Только слово средь земных тревог, И в Евангелии от Иоанна Сказано, что Слово это — Бог. Мы ему поставили пределом Скудные пределы естества. И, как пчелы в улье опустелом, Дурно пахнут мертвые слова. Н. Гумилев. Слово (1921)
тяжения, «сгущенной» семантики входят в сакрализованные, обычно закрытые тексты. И те сами «предлагают» возможные семантические мотивировки.
Мысль, воплощающаяся в слове, указующем дело и в нем реализующем мысль (ему, слову, предшествующую), — известная триадическая схема. У ее истоков лежит множество разных традиций, включая античную и христианскую. Триада засвидетельствована сходными показаниями древнеиндийской, авестийской и древнегреческой культур. Мифопоэтические триады сакрально значимы: они состоят не из случайных элементов, так или иначе репрезентирующих трехчастную модель Вселенной. В триаде снимается противопоставление составляющих ее членов. Подобные образования указывали на многосоставность и завершенность, целостность. Триада обретает статус некой общезначимой парадигмы сознания и поведения. Действительное открывается через истину: если о нем можно мыслить, оно может быть высказано и оно существует.
Сущность инициаций в мистериях раскрывают три термина — ^eyo^eva (legome-na — то, что было сказано), 8ço[j.eva (drom-ena — то, что было сделано) и 8eiKvu^eva (deiknumena — то, что было показано). Основоположная триада существует в двух «порядках». Первый — Эпиметеев порядок: Дело—Слово—Мысль. Он определяет путь. Ему сопутствует другая триада, сопряженная с местом: вещь—имя—образ. Второй — Прометеев порядок: Мысль—Слово—Дело. С ним связана триада «я, другие и весь мир» (личность, общество, природа). Мысль и слово человека объединяют его с людьми, миром-общиной1.
Парменид в философской поэме «О природе» («Пер фиоеыс;») связывал элементы мифопоэтической триады «Мысль-Слово—Дело». Парменид отделяет друг от друга путь Логоса и не-путь, лабиринт, «па-линтроп» (паХтроп, где Логос теряется), путь смысла и путь бессмыслия. Это по1 В одноактной опере Рихарда Штрауса «Capriccio» (1941), на либретто Клеменса Крауса, два персонажа спорят о том, что было в Начале: «prima la música dopo le parole» или «prima le parole dopo la música». Наконец они решают, что это — «Bruder und Schwester».
зволяет реконструировать триаду благая мысль—благое слово—благое дело.
«О началах» («de natura juxta propria principia») — распространенное название древних натурфилософских сочинений2. Одной из характеристик античной культуры является постоянное взвешивание (лат. ponderatio, греч. novSegaxio) парных начал, поиск состояния их подвижной уравновешенности на основе меры и пропорции. В сочинениях Аристотеля поступки, мысли связаны между собой заветом полноты.
Платон говорил, что человек может иметь троякую свободу: «все мы, люди, вместе как-то способнее ко всякому делу, слову и мысли» (348 d)3. Необходимо быть ответственным за мысль прежде всего, поскольку здесь — в мысли, замысле, в смысле — коренятся все дела и деяния. Возникает образ самосознания человека как «мыслящего тростника» Паскаля. Он со всех сторон окружен чуждой, потусторонней протяженной субстанцией. Лишь с помощью знания она претворяется в силу практического действия (по схеме Бэкона: scientia potentia est, знание — сила). Дж. Вико писал об этой триаде в своем труде «Principi di scienza nuova d&intorno alla commune natura delle nazione» (1725). Человек, сказал Вико, есть тело, речь и ум (corpo, parola, mente). Они возникли именно в таком порядке4.
2 Одно из них приписывали Фалесу.
3 Платон. Протагор / Платон. — Собр. соч.: в 4 т.; под общ. ред. А.Ф. Лосева, В.Ф. Асмуса, А. А. Тахо-Годи; пер. с древнегреч. Вл. С. Соловьева. — М.: Мысль, 1990. — Т. 1. — C. 461.
4 В книге IV — «О поступательном движении, совершаемом нациями» — Вико выделяет несколько триад. Например, «три вида Природы», «три вида Нравов», «три вида Естественного Права», «Три вида Языков» и т. д. — Вико Дж. Основания новой науки об общей природе наций / Дж. Вико; пер. с итал. и ком. А.А. Губера; под общей ред. М.А. Лифшица. — Л.: Худ. лит., 1940. — С. 378—428.
И можно предположить, что аналогичны трем современным понятиям: миф, ритуал, символ.
Таким образом, триада выступает как достаточно четкий исторический и культурный индекс, что делает его надежным критерием. Данная топика образует тот «мотивировочный» контекст, который нужно признать важным в творчестве Гёте. Он обладает наибольшей «разрешительной» силой. Поэт обыгрывает традиционную тему античных «начал». В «Поэзии и правде» есть запись Гёте о И. Г. Гаманне, «северном маге», как его называли современники: Принцип, к которому восходят все высказывания Гаманна, сводится к следующему: «Что бы человек ни задумал совершить — в действиях, в словах или как-нибудь еще, — должно проистекать из объединения всех сил; разрозненное порочно»5. Гаманн настаивал на единстве и равновесии всех человеческих способностей6.
Миф Слова, развитый у Гёте в несравнимой целостности и богатстве вариаций,
5 Гёте И.В. Из моей жизни. Поэзия и правда / И.В. Гёте. — Собр. соч.: в 10 т.; пер. с нем. Н.С. Ман; под общ. ред. А.А. Аникста, Н.Н. Вильмонта. — М.: Худ. лит., 1976. — Т. 3. — С. 433.
6 В учении Гаманна истина связана с началом чувственным, физическим, материальным. Абсолютная истина, отделенная от них, недостижима по самим условиям бытия. Для Гаманна, глубоко христианского мыслителя, Бог всегда одет плотью
Своего, созданного Им Самим мира. Философ любил афоризм Гиппократа: «Все — божественное, но все также и человеческое». Помимо того, для Гаманна творение является примером Божественной «скромности»: не Его «трансцендентности», но Его «снисхождения». У человека должна быть смиренная вера, чтобы получать Божии дары так, как они ему даются. Это смирение подобно заботе, преданности, нежности и теплоте к «другому», обретаемому в друге, в возлюбленном. -См.: Alexander WM. Yohannes Georg Hamann: Philosophy and Faith. — The Hague: Nijhoff, 1966. — P. 181.
так или иначе принадлежит общему кругу забот разных поэтических школ. Примеров много: магическое тождество имени и вещи в мифических текстах; средневековая словесность и ее библейские образцы (в особенности образы псалмов и пророческих книг). Барокко с рациональной последовательностью проводило тему панзнаковости мира (например, Джон Донн. «Devotions Upon Emergent Occasions», XVII).
Перевод фрагмента «Im Anfang war» из «Фауста» Гёте
Aber ach! schon fühl ich, bei dem besten Willen,
Befriedigung nicht mehr aus dem Busen quillen.
Aber warum muß der Strom so bald versiegen
Und wir wieder im Durste liegen?
Davon hab ich so viel Erfahrung.
Doch dieser Mangel läßt sich ersetzen:
Wir lernen das Überirdische schätzen,
Wir sehnen uns nach Offenbarung,
Die nirgends würdger und schöner brennt
Als in dem Neuen Testament.
Mich drängts, den Grundtext aufzuschlagen,
Mit redlichem Gefühl einmal
Das heilige Original
In mein geliebtes Deutsch zu übertragen.
Er schlägt ein Volum auf und schickt sich an.
Geschrieben steht: «Im Anfang war das Wort!»
Hier stock ich schon! Wer hilft mir weiter fort?
Ich kann das Wort so hoch unmöglich schätzen,
Ich muß es anders übersetzen,
Wenn ich vom Geiste recht erleuchtet bin,
Geschrieben steht: Im Anfang war der Sinn.
Bedenke wohl die erste Zeile,
Daß deine Feder sich nicht übereile!
Ist es der Sinn, der alles wirkt und schafft?
Es sollte stehn: Im Anfang war die Kraft!
Doch auch indem ich dieses niederschreibe,
Schon warnt mich was, daß ich dabei nicht bleibe.
Mir hilft der Geist! auf einmal seh ich Rat
Und schreibe getrost: Im Anfang war die Tat !7
(«Studierzimmer»).
Но, ах! Где воодушевление?
Поток в груди иссяк, молчит.
Зачем так кратко вдохновение,
И снова жажда нас томит?
Что ж, опыта не занимать,
Как обойтись с нехваткой нашей:
Мы снова ищем благодать,
И Откровение вновь жаждем,
Которое всего сильнее,
В Евангелии пламенеет.
Не терпится прочесть исток,
Чтобы однажды, с добрым сердцем,
Святой оригинал я смог
Перевести на свой немецкий.
Открывает книгу и начинает переводить.
Написано: «В Начале было Слово!»
Вот здесь я запинаюсь. Как мне быть?
Столь высоко мне Слово оценить?
Перевести я должен снова,
Коль осенен небесной силой.
Написано: «В Начале Чувство было».
Обдумай лучше первую строку,
Чтобы перо не сбилось на бегу.
Возможно ли, чтоб Чувство все творило?
Должно стоять: «Была в Начале Сила!»
Записываю, зная наперед,
Что не годится снова перевод.
Вдруг Духа вижу я совет и смело
Пишу: «В Начале было Дело (перевод
мой — Г. В.).
Статус фрагмента «Im Anfang war» и его структура. Фауст, читающий Библию, соотносится не только с Иоанном.
7 Goethe I.Wv. Werke: in 14 Bde. — München, Verlag C.H. Beck, textkritisch durchgesehen und kommentiert von E. Trunz.. — 13 Aufl. — 1989. — Bd. 3. -S. 43-44.
В воображении эпохи небольшое расстояние разделяло фигуру св. Иоанна, увлеченного на небеса, и Ганимеда, унесенного Зевсом. Уже в поэме «L&Ovide moralise» («Овидий-моралист», начало XIV в.) Гани-мед толкуется как прообраз св. Евангелиста Иоанна, орел представляет Христа. Гани-мед — герой гимнического стихотворения Гёте («Ganimed», 1877) — один из его любимых образов. Приведем цитату Э. Паноф-ски из «Commento di Dante» Ландино: «Га-нимед означает mens humana (здесь: человеческой души), возлюбленного Юпитером, высшим существом […] Отделившись от тела, отрешившись от материальных предметов, он всецело посвящает себя созерцанию таинств неба»8. Урок был усвоен гуманистами, в частности авторами сборников символов. Первый среди них — основоположник данного жанра Андреа Альчиати («Emblemata», 1531)9. По замечанию Па-нофски, эта интерпретация проясняет загадочный пассаж из письма, которое Се-бастьяно дель Пьомбо направил 7 июля 1533 г. Микеланджело. Он пишет о куполе Сан-Джованни Эванджелиста.: «Мне кажется, там будет уместно поместить Ганимеда; ты мог бы окружить его нимбом. И он сошел бы за св. Иоанна Апокалиптика, уносимого на небо»10.
Для религиозных книг свойствен ритуально замедленный темп чтения. Здесь же Книга становится сферой движения читательской мысли. Пространственный аспект текста важен так же, как и предметный. Это
8 Panofski E. Essais d iconologie: les themes humanistes dans l&art de la Renaissance / Trad. C. Herbette et B. Teyssèdre. — Paris: Gallimard, 1967. — P. 298.
9 Полное название: «Emblemata: Cum Com-mentariis, Quibus Emblematum omnium aperta origine, mens auctoris explicatur, et obscura omnia»….
10 Panofski E. Essais d&iconologie. — P. 296.
особый и сложный процесс мышления, весьма преднамеренный и вместе с тем идеально симультанный, равноправный восприятию.
На примере Библии лучше всего может быть показана структура постоянно меняющейся текстовой традиции. Книга представляет собой остановленный (в определенный момент) тысячелетний поток традиции. Здесь видно и приращение, дописывание текстов, параллельное существование вариантов, древние и более новые слои текста. В Библии воплощен синтез различных жанров. Это цветущее древо, которое в процессе канонизации было превращено в жесткую архитектуру единого и замкнутого в себе здания. Самый важный шаг в создании канона — акт «закрытия». Канонические тексты не могут быть дописаны, требуют дословной передачи11. Им присущ набор структурно необходимых предметов. Предполагается непременное, нормативное следование. Текстам внемлют, их воплощают в жизнь. Для этого важно сердце, а не только уста и уши. Нужно осознать, сколь длинен путь от слушающего уха, читающего глаза к понимающему сердцу. Такие книги обладают высочайшей обязательностью договора. Человек берет на себя долг по отношению к тексту. И он имеет характер заключения договора. Вскоре клятва обяжет договаривающиеся стороны — Фауста и Мефистофеля — к верности еще одному договору.
11 В Евангелии от Иоанна «говорящий сам от себя ищет славы себе» (7:18). «Слова, которые говорю Я вам, говорю не от Себя» (Ин. 14: 10). О формуле представительства «говорить/ делать не от себя» у Иоанна: Buehner J-A. Der Gesandte und sein Weg im 4. [vierten] Evangelium : d. kultur- u. religionsgeschichtl. Entwicklung. — 2 Aufl.— Tuebingen : Mohr Siebeck, 1996. См. Evans C.A. Word and Glory: On the Exegetical and Theological Background of John&s Prologue. — Sheffield: Sheffield Academic Press, 1993.
Связь «верности» и «воспроизведения» оказывается общим знаменателем в различных применениях этой формулы. В действии трагедии «второй», следующий, должен примкнуть к предшествующему так тесно, так точно, так «по пятам», как только можно. Толкование, пусть гадательное, необходимо; его не обойдешь при мысленном восстановлении того, что там было на самом деле. Ведь мысль и смысл соотносятся с делом через (чужое) слово. Буквальное понимание годится при точном переводе письменного иноязычного слова. Слово на родном языке требует глубокого понимания. Фауст не просто развернул определенное отношение к евангельской фразе о Логосе. Он выразил полноту принадлежности к ней. Герой не уходил от этой принадлежности в формирование отношения. Выяснять отношения — дело интеллектуального конструирования, относиться в смысле принадлежности — дело поступка. Данный фрагмент трагедии — не воспоминание о библейских событиях, не комментарий, а дальнейший ход рассказа. Библия у Гёте — это священная история, открытая, как в Начале, неутоленное пророчество.
«Im Anfang war» — этико-семантическое ядро трагедии, текст-символ благодаря его исключительной глубине и статусу в пространстве произведения. В нем присутствует «системный» слой и соответствующая стихия. Необходимо взглянуть на него несколько раз, меняя ракурс и степень приближения. Такое разнообразие перспектив — не исследовательская прихоть, но свойство авторского замысла.
Фауст задает себе правило схватывать образы in statu nascendi при возникновении, когда они еще обладают синтетическими качествами. Евангельские «уточнения» Фауста — своего рода шифтер изменяющегося времени истории. Они «разыгрывают» важную проблему — реального и потенциального, их синтеза в произведении. Без первого рушится историчность текста, без второго — целостность восприятия описываемого. Рассуждение Фауста о том, что было в Начале, имеет смысл этиологический; это познание в смысле Erkentniss. В начале, элементе, средоточии, как в семени, содержатся — в неделимом единстве — все измерения: теоретизирование и переживание, этос и эстесис, впечатлительность и воображение.
В данной сцене, похоже (по крайней мере, логически), произошла трансформация в монологическую форму глубинного диалога, из которого постепенно была вытеснена партия второго лица. Генетическая память о «диалогическом» прошлом и следах его в настоящем подтверждается в значительной степени пунктуационной системой текста. Речевая императивность заключена в форму риторического вопроса. На вопросы нет прямых ответов того, к кому они обращены. Четыре двоеточия, шесть восклицательных знаков создают «пунктуационную» ауру, которая типологически часто соприсутствует диалогу.
Степень монотонности (однородности) отрывка в 14 строк весьма велика. Следует обратить внимание на отчетливо выраженную ритмическую и фоническую характеристику. 15 ударных е, 27 ударных и (т. е. 42 ударных гласных переднего ряда), 8 ударных ei. Всему фрагменту присуща жесткая интонационная вычерченность, де-кламационность. Возникает повтор симметричных формул — то, что называется «структурой-эхом»: «Im Anfang war…». Четыре параллельных предложения стоят на сходных ритмических местах. Они имеют одинаковое вступление (анафора) и разные
продолжения. В оригинале нет признаков синтаксического слома. Фразы приобретают «летвичный» характер. Известно, что в ряде мистических филиаций христианства восхождение духа соотнесено с мысленным восхождением по лествице. Она стала выступать как универсальная схема, в которую кристаллизуются разные символообразую-щие формы (древо, дом, и т. д.). Лествица Гёте отличается за счет краев — Wort, Sinn, Kraft, Tat. Речь идет о несомненной инновации: писатель вводит в триаду еще один уровень. Возникает тетрада, и переходы в ней построены по градуальному принципу.
Одним из признаков поэтики данного фрагмента является усиление роли безглагольного («номинативного») стихового отрезка в строфическом целом. Ключевые слова поставлены в сильную, маркированную позицию: в рифмующем конце строки (point). Логическое ударение на последнем слове делает его ремой (новым сообщением) высказывания. Гёте превращает синтаксически зависимый элемент фразы в независимое, семантически самодовлеющее целое. Язык предстает при этом как собрание имен — собственно говоря, как реестр имен существительных (единственное число, именительный падеж). Происходит созерцание имен. Речь идет о том особом типе заполненности, большой плотности, которая бывает в «инвентарных» списках.
Гёте употребляет самые простые слова, обращается к ресурсам прозрачного называния множества вещей: все четыре слова односложные. Их длина становится образом выражаемого ими смысла. Они отличаются мгновенностью, четкостью и энергичностью произнесения. Поэт использует возможности сочетаний односложных слов
для создания особого ритма12. Фауст видел в слове событие: будто корень его дается Свыше, а другие части достраиваются людьми. Пытаясь мыслить с Начала, Фауст и говорит на языке, как бы снова и впервые возникающем. Односложному слову принадлежат особые полномочия в передаче смысла. Именно его легче всего воспринять как нечленимую монаду и проявление «первозданных» возможностей языка. Односложные слова часто служат обозначениями столь же первозданных реальностей (жизнь и смерть, твердь и хлябь, дух и плоть). В «нагих» корнях есть свобода от покровов, плотность и безусловность. Силы, боги, абстрактные энергии, как правило, оперируют односложными словами. В частности, по этому признаку их и «рас~ 13
познавали» в повседневной реальности13. Подобные слова характеризуются большой валентностью в приобретении новых смыслов в тексте; часто вступают в игру с фонически сходными последовательностями.
Лексемы Wort, Kraft, Tat обнаруживают общность слоговой и вокалической структуры (глухие t). Лексема Sinn образует фонетический контраст. Слова имеют разную акцентно-ритмическую структуру (4-4-53 букв). Отсутствует ярко выраженная фоническая составляющая, которая инерцией влекла бы за собой следующее слово. Вертикальное и горизонтальное соседство слов соотносятся. Оба типа этого соседства
12 Это следует подчеркнуть, так как писатель проявлял интерес к грамматической стороне длинных словосложений (например, FettbauchKrummbein-Schelme, толстобрюхокривоногоплу-тье). В идиостиле позднего Гёте есть черты, сопоставимым с классическим санскритом.
13 Согласно многим теориям, первичные элементы языка должны быть и были моносил-лабичными. См.: Fried M. Inherent vs. derived clisis: evidence from Czech proclitics // Journal of linguistics. — 1999. — Vol. 35. — № 1. — P. 63.
в их единстве производят эффект, сопоставимый с рифмой.
Мысль, высказанная Фаустом, сама по себе ясна. С точки зрения рассудка она даже избыточно ясна: зачем четырежды повторять вопрос-утверждение, изменяя по существу только последнее слово. Однако смысл сказанного Гёте не исчерпывается ответом, сколь бы определенно он ни звучал. Рассудок, выделивший в стихе только логическую связь, пожнет слишком мало. Смысл поэтической речи вообще не имеет очерченной локализации в тексте, но обнаруживает себя в движении (или дыхании) целого. В рассуждении Фауста поэтические строки напоминают парадигмы склонения или спряжения. Использован прием сведения языка к основам школьной грамматики и, следовательно, к элементарным частицам языка и существования. Они воплощены в опыте детства и первоначального освоения речи. Эмоциональный спектр воздействия такого микросдвига очень широк. Фразы могут ощущаться не только как архаичные, но и как наивные, детские.
Вернуть словам инхоативное и морфо-генетическое измерение означает, по меньшей мере, мыслить имена существительные в их глагольном измерении. Оно сообщает им динамику и интенсивность. Гёте не упрощает и не ослабляет грамматику глагола. Писатель воплощает времена (прошедшее— настоящее), сохранив важное их различие — завершенность—незавершенность: geschieben steht. Смыслы многофункционального глагола «быть» (sein, war) располагаются между двумя полюсами — от лексически стертого значения грамматической именной связки до максимально наполненного значения «бытие». Глагол war не осуществляет в высказывании темпорального перехода от одного явления к другому. Признак
лексического единства, актуализируясь, повышает в глаголе идею «бытия». В результате возникают фразы, где описательный контекст соединен с идеей «интенсивного наличия». Глагол «поднят по рангу».
Цепное построение, вытянутое в линию, суммирует возможности каждого понятия. Слова — не пункты некоей таксономии, перечисляемые один за другим, а источники понятий. Они вариант скрытого сравнения, случаи соотнесения-отождествления явлений. Одно затмевает другое. В контексте зыбких метаморфических корреспон-денций понятия связаны отношениями не субординации, но ограниченной синонимии. Это феномен гетерономии, когда образ «раздваивается», умножает свои лики. Необходимо «перемножить» смысл слов, представить их в синтезе. Архаические выражения мешают разложить синтетическое единство смысла на части. Гёте подчиняет Логос генологическому императиву: свести сущее и бытие к единству. По самой своей идее слово может быть понято именно как целое, что по силам соответствующему целостно-единому сознанию. Только оно способно к аналитическим процедурам. Всякое дело дискретно и доступно исчислению. В человеке же есть та непрерывность и глубина, которая избегает анализа. Она может быть почувствована, иногда и пережита как целое. Если этот таинственный, не растворенный до конца в жизненном деле остаток (его мистический «привкус») был бы известен, то нам бы открылся более глубокий смысл самого Дела.
Таким образом, Wort, Sinn, Kraft, Tat включаются в контекст «объединяюще-противопоставительного» типа. Если говорить о синтезе, то это род «переходного синтеза». Он не связывает различные перспективы, а осуществляет переход от одной
из них к другой. Явно разделенное оказывается таинственным образом более единым, чем когда оно ищет синтеза на основе минимального общего знаменателя.
Все существует от чего-либо предшествующего, следовательно, от первого начала. Движение в трагедии сокровенно: оно идет от истока к истоку. Тайна восприятия временного измерения жизни заключается в этой теме возвратного пути, палирройи.
Понятийно-метафорическая конструкция лествицы. При переводе желательно сохранить вертикальную ось фрагмента. Н.А. Холодковский не вполне отразил эту особенность14. В переводе Б.Л. Пастернака аплификация — распространение речи героя — разрушает образ лествицы15. В трагедии ей противостоит figura serpentinata. Ее воплощает «пресмыскательная» природа Диавола, извивающегося Змея-искусителя16. «Wie meine Muhme, die berühmte Schlange» [Как моя тетка, знаменитая змея]. Змеиный извив — уклончивость холодного демонического сердца. Аллегории превращают змею в сладкоречивую искусительницу. Мефистофель, подобно «льстивому» Сатане Мильтона, разыгрывает игру личин. Его язык — причудливая речь, пластичная, переменчивая и вечно ускользающая. «Слово» змеи переходит от искушения, произнесенного шепотом, к искушению ироническому. Оно играет соблазном и вслушивается в себя. Наряду с Логосом существует другое слово — извилистое, шатающееся, коле14 См.: Гёте И.-В. Фауст / И.-В. Гёте; пер. с нем. Н.А. Холодковского. — М.: Дет. лит., 1973. — С. 82. — (Серия «Школьная библиотека»).
15 Гёте И.-В. Фауст / И.-В. Гёте; пер. с нем. Б.Л. Пастернака. Собр. соч. в 10 т. — М.: Худ. лит., 1976. — Т. 2. — С. 47.
16 Ср. строки Пушкина о шестистопном, александрийском стихе: «Извилистый, проворный, длинный, склизкой / И с жалом даже — точная змея» («Домик в Коломне»).
блющееся, хромающее. Оно выстраивает изощрённую перепутанность речи, своего рода «кривизну».
Если не заметить это противопоставление, исчезает внутренняя ассоциативность лаконичного односоставного заглавия трагедии «Faust» с кругом лексики — Wort, Sinn, Kraft, Tat. Имя оказывается лишенным внутритекстовой парадигматической опоры. Трагедия начинается с имени, выведенного в «претекст». Оно тоже односложное, семантически прозрачное. Эта ономастическая изолированность, выделенность не могла быть случайной. В ней ощущается сознательность замысла и некая предназначенность. В основных космогонических моделях (Ригведа, Ветхий Завет) мир творится произнесением имен и выкликанием бытия из небытия17. Творчество мира номинативно18. Он рождается как онтологический «текст», как отклик на оклик по имени. Рассуждения Фауста о Начале — «неократи-листского» толка. Имеется в виду изложенный Платоном в диалоге «Кратил» взгляд
на имя как должное отражать суть вещей19. Перевод слова «Faust» — не посторонний семантике текста и вполне способен его обо17 Ср. мистерии космогонических номинаций в трактате Майер А.А. Заметки о смысле мистерии (жертва) / Майер А.А. / / Философские сочинения. — Paris La Presse Libre. — 1982. — 471с.
18 Немецкий логик С. Крипке считает, что самым надежным средством связи миров является имя собственное. — Крипке С. Загадка контекстов мнения / С. Крипке // Новое в зарубежной лингвистике. Вып. 18. Логический анализ естественного языка. — М.: Прогресс, 1986. — Вып. 18. — С. 194.
19 Ср. в диалоге «Кратил» Платона взаимоотношения идеального образа ткацкого человека с
ним и с его сущностью (389в-с). — Платон. Кратил / Платон. — Собр. соч. в 4 т.; под общ. ред. А.Ф. Лосева, В.Ф. Асмуса, А.А. Тахо-Годи. — Т. 1. -М.: Мысль, 1990. — C. 620-621. Сам глагол «вертеть» в формуле Гёте помимо чисто технического значения не мог не вызвать ассоциаций с идеей круговращения жизни и смерти, времен года.
гатить. Немецкому читателю антропоним известен в глубинном значении. Faust -не только собственное имя, но апеллятив: «сложение-соединение пальцев», «сжатые пальцы». Имя означает единство как некое корпоративное целое (in corpore)20. В подобном тексте все «собрано в кулак»: устанавливается соответствие между усилиями и результатом, посевом и урожаем, семенем и плодом. Связь между двумя стадиями труда становится осязаемой, чувствуемой, живительной, что создает условия для свободного развития смысла. Европейский фон фиксирует эту актуальную семантическую мотивировку.
Второй план имени связан с осознанием его основ как элементов семантического поля «сила». Синтезируется предельно «сильное» множество. Эмотивный ряд свойств, которые сопровождают этот образ, — сила-обилие, крепость как особо отмеченная субстанция. Словоупотребление отчетливо маркировано. В имени предполагается энантиосемический комплекс «отразить-отогнать». Он выступает в функции определения силы: оборонительный в отношении чего-то, отражающий от чего-то. Выбивающаяся из древнего единства Мысль-Слово—Дело форма Kraft, Сила, является ключом к категориальной семантике целого, семантическим множителем. В немецком языке для выражения силы есть разные слова (Gewalt, Macht, Mühe). Kraft соотносится и с физической силой, и со значениями «сверхъестественная сила», «божественная сила», «спасение» (die Rettung)21. В данном
20 Единственное число может иметь собирательное значение (индоевроп. цифра «пять» — малый кулак).
21 Маковский М.М. Лингвистическая генетика: Проблемы онтогенеза слова в индоевропейских языках / М.М. Маковский. — М.: ЛКИ, 2007. -С. 71.
случае словарное соответствие оказывается соответствием с эмоциональной и ассоциативной точками зрения. Сила — одно из самых употребительных слов для выражения оценки в русском языке. По данным словарей, дериваты этого слова входят в более тысячи устойчивых оценочных контекстов. Шкала велика: от физической мощи до количества, от абстрактного термина до понятия «войско». Как выразитель оценки «сила» обладает различными эмоционально-экспрессивными коннотациями. Слово соотносится с немецкими словами seele (душа) и seil (трос, канат, то, что связывает)22. Kraft и «сила» обладают похожими эмотивными свойствами.
Для Гёте понятие Faust — превосхожде-ние, смысл — опирается на исходный семантический комплекс. Оно реконструируется приблизительно так: применение силы с целью изменить данное состояние и достичь нового (высшего) состояния. Понятие актуализирует идею прочности, надежности, неразрывности. Разъединение целого приведет к уменьшению силы. Гегель убедительно показал в «Phänomenologie des Geistes» (1807), что объяснение феномена через понятие «сила» является тавталоги-ей. Сила, будучи высказанной, уже является феноменом. Kraft — «другое» языка. Без него последний не был бы тем, что есть.
Миф сформирован, и все его первоначально разрозненные элементы вполне сложились. Они откристаллизовались и соединились в культурную целостность, обрели интегрирующее их имя — Faust. На вершине собрания имен — имя личное. Оно выражает сущность, или эйдос, энергию вещи. Самостоятельная сила, субъектность имени — сюжет данного фрагмента. Имя Фауста является эмблемой. А эмблемы (как это чаще
22 Там же. — С. 59, 60.
всего бывает) весьма избирательны. Побочные смыслы попадают в них довольно редко. Если это так, тогда не случайной оказывается и означенная тема силы. Она имеет отношение к самому сюжету, к его поэтическому оформлению. Возникает возможность расширения и усложнения того смыслового пространства, которое порождается текстом и обеспечивает его собственную жизнь в культуре. Если Слово является силой, то потому, что оно создает связь между возвратно-поступательным движением и ритмом, между жизнью и действием. Этот ритм символизируется в движении ног ткача.
Принято, что каждому понятию приписывают порядковые номера, ранги, соответствующие месту в полученной последовательности. В трагедии Гете понятийно-метафорическая конструкция лествицы сопряжена со значением движущей силы. Рассуждения не подчиняются законам логики и правилам классической риторики. Они стремятся к некоему бесконечному утверждению, неспособные состояться ни в форме спора, ни в форме предлагаемых вопросов и ответов на них. Они исключают всякую дискуссию, любые контраверсы и ту работу, что проделывают два человека с разными мнениями, желающие прийти к диалектическому примирению. Если они связаны между собой, то скорее как отдельные элементы некоей законченной фигуры. За каждым выражением лежит процесс оформления и концентрации. Даны только результаты. Их завершенность делает их непогрешимыми, как догматы.
Гёте следует традиции негативной теологии. Единое, совокупность всех смыслов, обозначается как Божественная Книга. Обязательный для всех минимум: человек связывает себя школой и произрастает в
аскетике лаборатории. Мысль, та, что себя постоянно удерживает, имеет бесконечные очертания и должна восполнять себя медленными шагами. Пути мысли и грубой силы расходятся. Мысль не имеет отношения к подобной силе. Иначе жизнь подменяется жизнеустройством, планами ее организации. В мысли всегда есть избыточная энергия, которая требует для себя нового определения, нового хода и поворота, нового повторения.
В переводе нам не удалось сохранить односложные слова. Двусложные лексемы — слово, чувство, сила, дело — не имеют ударения на последнем слоге. Это затрудняет ритмическое соположение с оригиналом. Только в «нагих» корнях была бы свобода от покровов, плотность и безусловность. Правда, в немецком языке односложных слов гораздо больше, чем в русском. И потому их краткость не может быть столь разительной. Ритмические новшества, основанные на сочетаниях односложных слов, встречаются в русской поэзии реже, чем в немецкой.
Два варианта перевода лексемы Sinn: «мысль» и «чувство». Слово Sinn входит в репертуар самых важных слов трагедии. В строке «Im Anfang war der Sinn» оно реализует собственный сюжет и уникальный смысл. Обычно это слово переводят как мысль. «Я напишу, что Мысль — всему начало»23. «В начале Мысль была. Вот перевод»24. Мы переводим: «В Начале Чувство было». Это как раз тот случай, когда поиски верного слова доходят до границ непереводимого.
В немецком и русском языках объем значения понятий Sinn и мысль не совпада23 Гёте И.-В. Фауст / И.-В. Гёте. — М.: Дет. лит., 1973. — С. 82.
24 Гёте И.-В. Фауст. Собр. соч. в 10 т. / И.-В. Гёте. — М.: Худ. лит., 1976. — Т. 2. — С. 47.
ет. На наш взгляд, к энергии и цели тезиса Фауста всего ближе перевод «смысл» или «чувство». В семантике слова смысл «спрятана» целенаправленность. Смысл есть направленность движения. Он не сбылся: завершится прибытием в новую местность, которой пока еще нет. Его трудно именовать. Лексема Sinn имеет значение «направление, путь»25. Тот же корень в словах sentire (лат. чувствовать, думать) и sensus, с исходным значением пути. Несомненно, это и путь мысли: то, о чем думает человек, на что он решился. В западном лингвистическом контексте понятие сохранило свое ценностное и просветительское звучание. Слово Sinn окружено своеобразной «сердечной эмблематикой». Связано со сферой помысла как порождения именно «чувствующе-сердечного» начала. Его смысл — простота души, которая первична, не подвержена расколу и сомнениям, лишена ущербности. Это простота Иова: благодаря ей он праведен, богобоязнен и далек от зла (Иов 1, 1). Мотив пяти чувств, идущий еще от античности, подвергался различным интерпретациям в искусстве разных культурных эпох. В неоплатонической традиции ум, слово, чувства — это неразделимое единство, связанное с ипостасью души. Латинский поэт IV века Авсоний писал: «Чувства еще горячи, но владыкой над ними их царь — ум» («О частях тела»)26.
25 Согласно одному из самых авторитетных словарей: Wahrig G. Deutsches Wörterbuch. 6 Aufl. — Gütersloh, Bertelsmann Lexikon Verlag, 1997. — S. 1137.
26 Авсоний Децим Магн. Стихотворения / Децим Магн Авсоний. Изд. подгот. М.Л. Га-спаров, отв. ред. С.С. Аверинцев. — М.: Наука, 1993. — С. 119. — (Серия «Литературные памятники»). М. Путшер изучала мотив пяти чувств в истории культуры: Die fünf Sinne. Beiträge zu einer medizinischen Psychologie / Hrsg. M. Putscher. — München: Heinz Moos, 1978.
Мы бы перевели Sinn как «восприимчивость». Причем имеется в виду конкретное, а не общее свойство. Речь может идти о новых, благоприобретенных «восприим-чивостях» к явлениям жизни, которые прежде оставались незамеченными. В эпоху Н.М. Карамзина для обозначения восприимчивости было найдено удачное выражение: «тонкие (или нежные) чувства». К сожалению, сейчас оно безнадежно скомпрометировано ироническим употреблением. Разница между этими двумя подходами может быть сформулирована как знаменитое противопоставление в названии романа Джейн Остен «Sense and Sensibility» («Чувство и чувствительность», 1811). Таким образом, немецкое понятие Sinn по своему значению достаточно широко, чтобы сравнительно легко и ненасильственно подвергнуться секуляризации. Оно искони характеризует серьезное настроение, сосредоточенное расположение ума и сердца. В русской лексике, как правило, жестко различаются терминологические выражения сферы религиозной. Происходит процесс «языкотворческой» секуляризации: конфессиональное содержание утрачивается, но колорит конфессиональной культуры используется для разных целей. Поэтому поместим наш перевод Sinn («в Начале Чувство было… ») среди «dubia», т. е. среди «вызывающего сомнения».
Слово чувство выбрано нами с памятью о символе, Sinnbild. Символ вызывает представление о чем-либо отсутствующем. Указание на то, чего недостает, и есть его исходное значение: две вещи составляют единое. Греческий Лоуод (в зачине Евангелия от Иоанна), «Wort» в немецком переводе Лютера взывают к восстановлению исходного соположения с «Nouq» (Нус). Слово хранит энергию чувства, целостности и целительства. Оно пестуемо традицией гомилетики и мнемотехники. Эта мысль заложена внутрь идеи риторики как слова, которое не только само себя «слышит» и «чувствует» со стороны, но строит себя. Если в Начале было Слово, то остальные слова произошли непосредственно из Слова. Такие слова рождают sentiments и sens: «чувство», являющееся смыслом. Гёте видел связи между ?
Your beliefs become your thoughts,
Your thoughts become your words,
Your words become your actions,
Your actions become your habits,
Your habits become your values,
Your values become your destiny.
― Mahatma Gandhi
I don’t know what has been your experiences but the thoughts, words and action alignment is not easy. In fact it takes lots of conscientious efforts to make them aligned.
For any thing useful to be achieved there is a lot of blood, sweat and tears involved. In order to pass through that and still sustain oneself, plenty of will power is required. Will power is controlled by your conscience. Your conscience at subconscious level is always watching you. Every time you cheat yourself, you are loosing confidence of your own conscience.
The easiest person to cheat is yourself. I am sure most would have experienced it some time. You would set some goals for yourself and then did not put honest efforts required to achieve them. There on you convinced yourself with some reasons as to why you could not achieve them.
Every instance where you think one thing and talk differently the confidence is lost in the eyes of your own conscience.
Every time you think and align your words to your thoughts you are gaining confidence of your conscience.
Every time you think something, align your words to your thought and act in-line with your words you are winning full confidence of none other than your own conscience.
This comes handy when you really want to achieve something and you need your full will power to give you support. Your conscience will be more than willing to support you with your highest will power, provided you have practiced the thought, word and action alignment in the past.
Not for any one else but to win confidence of our own conscience, let’s practice thought, word, action alignment.
The trinity of being thought, word, and action, is at the heart of our successes, and its lack is often at the heart of our failures. First, we need to think clearly about what we want, then we need to communicate that desire to those around us, not only so that others can make us accountable, but so that we create a feedback loop to ourselves both in our verbal communication and in our own self talk., and Finally, after that we need to follow through these thoughts and words. W Simply, we need to act.
We’ll talk about what each component of the trinity of being is, and then we’ll examine how to realign each of them if we find they are out of sync.
Thoughts precede action
Before we can truly do anything meaningful in life, we have to understand that it will require saying no to 1,000,000 other things. If you choose to spend your life building hospitals in war-torn countries in the Middle-East, you have not helped the world get closer to a cure for cancer. You have not created a work of art that will last 1,000 years, you have not written a book that changed countless lives, you have not traveled to desolate villages performing crucial medical procedures.
Does this mean the work you have done is meaningless? Of course not. If you spent two years trying to do each of those things, you would have left in the beginnings of a study on cancer, you would have not quite finished an MFA program in painting, you would have not gotten through a second round of edits with an editor (assuming you were able to find one in two years), you would not even be more than halfway through your pre-med program. Meaningful things require intense periods of prolonged investment.
If we truly want to reach the goal we have set before us, we must be committed to it. We must know deep within ourselves that this is the thing we want. The way we do that is by focusing ourselves and recognizing what weighs heavily on our thoughts. Looking at your life, what things do you find are constantly drawing your attention and your passion? These are the things we should be pursuing. This requires an inner knowledge that doesn’t come naturally.
Journaling
One good way to develop this knowledge is through journaling. Before you go to bed, write down the worst and best thing about the day. After some time passes (at least a month), examine what those things were and consider how you might shape your future towards the best things.
Another tool to attain clarity of vision is to make time for quiet reflection. It doesn’t need to be a long time, but as much as ten or twenty minutes a day where you step away from your phone and take time to breathe deeply and allow your mind to wander freely can help immensely in understanding what it is you want to do.
Often these things alone cannot help us achieve clarity. Having a mentor can be the extra push needed to understand yourself. A mentor, especially someone who is farther along than you in the field you’re interested in. Someone to whom you can ask probing questions and listen to your wonderings. In addition to this, they can provide clarity as to what practical steps can be taken to succeed. They can also tell you what mistakes or pitfalls to avoid.
Say Only What You Mean
Once we know what we want in ourselves, once our thoughts are straightened out, the next task is to communicate that desire clearly to those around us. But this can be difficult, especially if we’re communicating a vision that is deeply important to us. Here are a few guidelines for to communicating well:
- Simple language is always better. We can sometimes fall into a trap of thinking that using big words and complicated sentences can make our goal seem more important or more clearly defined. The reality is that being able to describe what we want in simply understood terms is far more effective. A good practice to test this is to try and get your vision statement to six or seven sentences. Then, cut down to three or four. Then to two.
- People will vastly prefer someone who says one or two things that they mean deeply over someone who shares a hundred different things. Another trap we can fall into with communication is being worried that we aren’t saying enough, and as a result sharing more than we actually feel. We should only say what is actually in the scope of what we want.
- Saying “no” is difficult, but crucial. What we want is no clearer than when we say no to everything else. Other opportunities will arise, other people will try to draw us into their vision for the future, but if these things get in the way of us achieving our goals, we have to communicate a strong “no” to them.
- Don’t forget the self-talk…
Following Through: Action
Once we know what we want, once we’ve communicated that desire clearly, the next step is to act. An action is a thing that makes our thoughts and words real, and failing to act on what we’ve thought about and said is a good way to lose opportunity quickly.
We’ve committed ourselves in our thoughts, we’ve communicated our desires to the people around us, now we have to actually take the steps we need to take. If our desire is to write a best-selling novel, first we have to write a manuscript. We have to be a voracious reader. We have to understand the literary industry and find connections in that world. These are difficult, time-consuming, sometimes exhausting things—but they bring us closer and closer to our goal. Then when we achieve what we set out to do, the people around us can revel in our success with us. But what happens if we don’t do this?
What if we haven’t thought through what we truly want, but did the speaking and the actions? Often if our thoughts aren’t truly present with what we find our hands be doing, we sabotage our own work. Coffee shops stages and small galleries are full of people with potential who never realized that their heart wasn’t truly in what they were doing and so they floundered.
Speak out loud
If we have committed to an idea, but we haven’t shared it with anyone there is no accountability for it. Speaking things out loud has a powerful effect on our psyche. And the opinions and thoughts of other people drastically affect our ability to engage in the world around us. Your friends and family can help you. They can invest in your dream if you allow them to take part in it. But they cannot do it if you never share.
If we’ve thought about something, if we’ve told those around us about it but we don’t follow through, we quickly lose their investment and our momentum. Our friends who were excited about our idea for a movie or a novel realize that it won’t get made, and they stop asking questions about it. Our families don’t think we truly want to pursue the dream we’ve talked about for years and they aren’t willing to support us anymore. Then, if we develop a new dream and find all sorts of energy for it. The people who we want to share it with might not be as easy to bring along as they were the first time.
That is why we need all three pieces of the trinity of being, thought, word, and action, in order to grow and do the things we want to do.
Follow up questions/points:
What if my thoughts aren’t in what I’m doing, what if I realize I don’t want what I’m working on?
Stop doing it. Yes, it might be painful. Yes, people might be disappointed. And yes, you might experience rejection. But you can take courage from the fact that this first hard step is made in the right direction. You’ve already done one hard thing towards getting where you need to go. Now you’ve realized you’re not going the right way.
I’m afraid to share my desires with the people around me. I don’t want them to laugh at my dreams or think that I’m not serious about them.
Any relationship where you are unable to think big and dream exciting, fantastic things is not one worth keeping. The people around you should care deeply for you and want you to succeed. They should believe you are capable of incredible, life-changing work. Get those people around you, start with just one person you can share your goal with. Then make it two people, then three, and so on.
I don’t know what actions I should take to reach the goal I’ve set for myself. What do I do?
Find someone who has done what you want to do, at whatever level you can. They might not be Christopher Nolan or Ellen Degeneres. But you can find someone who has more experience in what you’re interested in. Buy them dinner, ask them questions, invite them to critique you and offer advice about what you should do.
Use the internet. Find forums, books, podcasts, there has never been more content available for those of us who want to find it. Take deep breaths, ask the people around you for help when you need it.
Getting into the habit of aligning thoughts, words and actions makes one reliable outwards and content within.
Often friends like to joke among themselves about how their new year resolutions fall flat in the first three months itself. We frequently find people around us say something and then don’t do what they say. Or they make a grand resolution that they don’t eventually meet. If one thinks hard enough, one may find themselves doing such a thing from time to time as well.
While it may seem like a harmless act, it often amounts to something big – not aligning one’s words, thoughts and actions in life can affect the bigger picture. The harmony of these three elements helps steer us in the right direction by turning our actions into healthy habits that set us up for a successful life.
No matter where you belong or what you do, trust and credibility are one of the foremost things people look for in potential friends, partners and employees. This credibility comes when we are able to put into words our exact thoughts and then execute them responsibly. A dependable family member, a trustworthy lover or a colleague who is a friend in need; these are the kind of people who attract others with their solid, confident personalities. And the best thing is that anyone can cultivate such healthy traits – by setting the foundation with the holy trio of thoughts, words and actions.
Soulveda shares what the power of thoughts, words and actions being one can do for you.
Builds confidence
When our thoughts, words and actions are in synchronicity, our life is harmonious and less chaotic. We can move about our life and routine with the knowledge that we have a basic control on things. It not only makes each day more manageable but also makes us less easy to sway to disturbances.
It is important to practice the reverse as well. If a thought that forms in our mind doesn’t seem right, we should resist speaking about it. Saying something we second guess sends wrong signals to our body and surroundings as well. It also makes the one hearing it confused about our actual intentions.
So one must build a confident personality by cleaning up one’s language first – use words and ask questions that set clear goals and sharpen focus. It is also important to remove excess or curse words from one’s everyday vocabulary.
This will cut chaos from the everyday, build a stronger sense of self and even inspire others to do the same.
Makes relationships better
Many a times, we seem to speak a significant amount, but tend to make little sense. Also, speaking a lot doesn’t necessarily mean we are being understood. In fact, we have often seen that some people who speak less tend to say exactly what they think and make more impact.
The reverse also tends to be true – when we are unsure of what we really think, it shows when we try to talk about the same. Our lack of clarity on the subject shows and it exposes us as someone who is unsure and second guessing themselves. This is something that can be a deterrent in building trusting relationships, both personally and professionally.
Having clarity of thought is thus important in building healthy relationships. Anyone who wants to become a part of our life can be sure of our intentions when they see our thoughts and words are in sync. And that sets the tone for the relationship just right.
If it seems like a tough thing to do, start by practicing it daily in small doses. Choose a topic and think hard about it. Also think through how you will execute the plan when it comes to that. Once clear with your thoughts, figure how you’d like to express it in words. When you find the right words, you are ready to share it with the world.
The people to whom you will now convey your intentions will find you ready and capable for the task ahead. In fact, some of them will also accompany you in your endeavor.
Develops the ‘I Can’ attitude
When we speak in a discouraging manner to ourselves, our thoughts change their course too. For instance, if we keep complaining about how we won’t be able to lose that extra weight, then even taking action by exercising every morning will not be enough. Or if we want to get a promotion at work, but keep thinking we possibly cant because someone is better, then no matter how much our hard work shines through, we will never get that promotion. This is because our thoughts, words and actions are all different to each other.
It is very important to line up all three for success in daily life. Spend a good amount of time to think what you need and then be confident enough to say it out loud. Do not send mixed signals to yourself or to the world around you. Once you align your action with your thoughts and words, you can achieve whatever you set out for. This is the ‘I can’ attitude that will take one ahead instead of holding one back.
Simply aim for something and focus on all three elements to watch yourself soar!
Helps achieve mental peace and contentment
How many times have you regretted something you said? It may have been said inadvertently, but most people don’t forget things easily. A thing spoken out of context or with an edge stays in the public memory for long and there is nothing that can undo the faux pas. Important or casual, such conversations play in one’s mind for long after they happen, robbing peace and calm.
So what could have been done differently? The most effective practice to avoid such incidents is the harmony of thoughts, words and action. While one is learning to sync these three elements, it is okay to take time to answer when people ask questions – there is no urgency to answer straightaway. And there is definitely no urgency to answer without giving a good thought.
Getting into the habit of aligning thoughts, words and actions makes one reliable outwards and content within. According to experts, it’s a very successful tool to tap into the potential one has. It’s fairly simple to start – begin your journey of internal harmony by speaking exactly what you think in small gatherings. Then move on to larger, more personal occasions – if you are more peaceful post events and suffer lesser anxiety after conversations, then that means you are charting the healthy ladder of growth.
Helps succeed professionally
Employers across the globe choose potential employees who are confident and have an attitude to learn. They prefer people who think properly before they speak and commit and eventually perform as desired.
The power of thoughts and the power of words play a great role in one’s professional success. When one aligns and implements their thoughts and words with their actions, they get more done. Further, their team also tries to replicate their leadership. This inspired team work leads to success stories and combined growth. An inspired leader who believes in the power of thoughts, words and actions being one is a coveted one. Companies vouch for and are always in the search for such leaders.
Achieves goals faster
It is well known that one’s thoughts influence one’s words. And the power of our words leads to us taking concrete actions. So making use of the trio to one’s benefit will mean that we can reach each of our goals, be it personal or professional, faster.
Instead of floundering or working through life in a chaotic fashion, you will learn to utilize your time and energy preciously, not allowing wastage of any kind. Over time and practice, you will be able to discern which thoughts are wishful or arising from impulse and which deserve execution. This habit will be the winning differentiator between you and the rest.
1 Sam 24. Throughout the discussion of the conversation between Saul and David after they both were outside the cave, we have referred both directly and indirectly to the integration of thought, action and word. The reason men could trust David is because he said what he thought, did what he said and acted according to what he said and thought. David was a model leader. Let us seek to have the same quality of integrity David had—to have our systems, our thoughts, words and actions—integrated.
The reason it would have been difficult to follow Saul was that, among other problems, he was not a man of integrity; his words, thoughts and actions were not consistent with each other as he said one thing, thought another and did yet something else. Who could or would willingly follow a capricious man who changes his direction so often with no well-founded reason other than his own emotion at the moment? This contrast between David and Saul gives us an opportunity to evaluate our own leadership principles. Are we steady in our words, thought and actions or do we change our behavior with the passing of time? People are watching and looking for a consistent leader. Are you one of them?
*Adapted from Lessons for Leaders from David at www.leresources.com/seminars.php
P.S. Watch teaching content on my YouTube Channel.
January 20, 2017
By Steve Blumenthal
“I can’t change the direction of the wind, but I can adjust my sails to always reach my destination.”
Jimmy Dean, American Country Music Singer
Today Donald J. Trump was sworn in as the 45th President of the United States. President Trump steps to center stage. Bring us jobs, bring us tax reform and bring us a grand fiscal infrastructure spend. That would be positive.
Trump’s speech today hit hard on the subject of protectionism. “We are going to follow two simple rules, buy American and hire American.” He was also direct in saying, “I’m giving you back your government.” It’s broken. Let’s hope that happens.
Tax cuts and the repatriation of $2 trillion sitting on the offshore books of U.S. corporations are in the economic plus column. Thumbs up too on deregulation and fiscal infrastructure spend. Trade wars and protectionism go in the negative column. As former Dallas Fed President Richard Fisher advised today on CNBC, “Be very careful on these issues of protectionism. It could lead to a global depression.”
There are reasons for hope and reasons for concern. There will be disruption and that I believe may be a good thing. We’ll soon find out exactly what we are going to get.
Today, let’s take a look at the investment landscape through the lens of risk and reward. To that end, you’ll find two great charts immediately below.
Return and Risk. Following are two charts that paint the picture.
1. Return Potential – P/E is calculated by smoothing 10-year earnings. Monthly P/Es (1881 to 12-31-16) are then sorted into five quintiles, lowest P/E to highest P/E (as you read the chart left to right). A high P/E means that the market is expensively priced. The blue bars then show the subsequent 10-year average annualized real total returns that were achieved sorted by quintile. Note the number at the top of each blue bar. That’s the average subsequent return in each valuation quintile. See the red “We are here” projecting 2.2% annualized real returns over the next 10 years. Past history is no guarantee to what the next 10 years will look like, but I wouldn’t stray too far from that bet. I think it is best to play defense and be in a position to play offense when we get to the “We’d be better off here.”
Source: Ned Davis Research
2. Risk – Show this chart to your client. It shows the corrections and the length of days the corrections lasted. Circled in blue are the corrections by percent that occurred in the decade between 2000 and 2010 (left-hand side “Loss %”). For example, the 2001 correction was -30% and lasted 435 days. The 2002 correction took the market down another -32% and lasted about 140 days. Collectively, that compounded to about -50%. The 2009 correction was -55% and lasted about 355 days.
Also, take a look at the corrections in the 1980s (red circles) and the 1990s (light blue circles).
Source: Ned Davis Research
Note that the mean correction for a cyclical bear market that exists within a larger secular bull market cycle is a -21.8% loss that took 211 days. Note too that the mean correction for a cyclical bear within a secular bear market cycle is a loss of -36.9% that took 371 days. For what it’s worth, I believe we sit in a secular bull market cycle.
As you may know by now, I’m a big Ned Davis Research fan. I’ve been a subscriber and happy client since the mid 1990’s. They kindly let me share certain charts with you, but I story them in a way to share with you how I’ve been using many of the charts for many years. I love the data and I think NDR is one of the best independent research shops in the business.
If you’d like to learn more about their subscription services, contact Dan Dortona. Please know I don’t get paid a penny from NDR nor a reduction in my research fee. Just a happy client.
My friend, John Mauldin, wrote many years ago that he expects three recessions before the deck is reset. We’ve had the first two. My point is to stay vigilant as the largest declines tend to occur from points of extreme overvaluation, which is where we are today. You can find a detailed summary of various assessments of most recent valuation measurements here.
My other point is that a better opportunity awaits. Stay patient and be prepared to act when we get to the “We’d be better off here” valuation area (quintiles 1, 2 and 3 in chart 1 above).
Active money management is not dead. The herding into traditional buy-and-hold equity market investing today is in full bloom. I believe it will prove no different than the money that raced into tech in the late 1990s or housing (and equities) in 2007/08.
Sometime over the next several years, we’ll have a recession. They happen. They’re normal. They’re healthy. Recessions have occurred on average about once every five years or so since World War II.
I will continue to share my favorite recession probability charts with you in this piece and in Trade Signals from time to time -especially when the risk is rising. As I shared with you in recession charts last week, there is currently no sign of recession. Data dependent, as they say.
Grab a coffee and click through below. You’ll find a link to a Bloomberg video interview that includes Ray Dalio, Christine Lagarde and Larry Summers.
Dalio offered, “Populism scares me. I want to be loud and clear — populism scares me. It is the extremes.” The video interview is about 50 minutes long. It is worth the time. Amen, brother Ray. Be prepared to adjust your sails to reach your destination.
Lastly, if you are going to attend the Inside ETFs Conference in Florida, please tap me on the shoulder and say hello.
♦ If you are not signed up to receive my weekly On My Radar e-newsletter, you can subscribe here. ♦
Included in this week’s On My Radar:
- Ray Dalio on Populism — The world today looks very much the way it did in the 1930s and Ray Dalio doesn’t like it one bit
- A Look at Volatility (For Quant Geeks Like Me)
- Trade Signals – Flat Tape Related to Extreme Optimism (S/T Bearish for Equities), Zweig Remains in Sell, Equity Trend Bullish (published 01-18-2017)
Ray Dalio on Populism — The world today looks very much the way it did in the 1930s and Ray Dalio doesn’t like it one bit
International Monetary Fund Managing Director Christine Lagarde, Italian Finance Minister Pier Carlo Padoan and Founder, Chairman and Co-CIO of Bridgewater Associates, Ray Dalio, discuss what’s needed to restore growth in the middle class and confidence in the future.
Jump forward to the eight minute mark for Ray’s beginning comments. He likens today to the 1930s. Concerning is the wealth gap that is similar today to what it was in the 30s.
There’s one other similarity to put on your radar. The 1930s was the last time we reached the end of a long-term debt cycle. We don’t get them often. I believe it is the greatest issue we face today. How we navigate out of it remains to be seen.
Recall the bear market data chart at the top of this week’s piece. There is a red arrow that shows the two big declines in the 30s. I’m not saying that’s going to happen. Just pointing out the similarities with an eye toward risk.
A Look at Volatility (For Quant Geeks Like Me)
Last year, nearly 100% of trading returns were made between November 8 and December 15. The dollar gained nearly 13% versus the yen, the 10-year Treasury yield moved 80 basis points higher, the 10-year Treasury dropped approximately 7%, 30-year Treasury bonds dropped nearly 14%, the Russell 2000 rallied 18% and equities jumped higher most everywhere.
There has been little progress since. The market turns and waits. Tax cuts? Tax amnesty on the $2 trillion in offshore corporate cash? Fiscal infrastructure spend, Obamacare repeal? Walls and trade wars? Government deregulation. It begins today or well, maybe Monday… The big boss man says he wants to take the weekend off.
One last and final chart pretty much sums up recent market behavior. It looks at the high volatility in currencies and in bonds and it looks at the low volatility in stocks. Interesting…
Here is how you read the chart:
- Volatility refers to the amount of uncertainty or risk about the size of changes in a security’s value. A higher volatility means that a security’s value can potentially be spread out over a larger range of values. This means that the price of the security can change dramatically over a short time period in either direction. A lower volatility means that a security’s value does not fluctuate dramatically, but changes in value at a steady pace over a period of time. (Source: Investopedia)
- The dotted horizontal lines show 1 standard deviation moves. They are plotted both above and below the dark horizontal lines. Low volatility is the dark line.
- Periods of extremely low vol are rare (points below -1σ) and are often followed by periods of high vol (points above 1σ)
Source: KKRinsights (with a hat tip to 361 Capital)
Trade Signals – Flat Tape Related to Extreme Optimism (S/T Bearish for Equities), Zweig Remains in Sell, Equity Trend Bullish
S&P 500 Index — 2,269 (1-18-2017)
You’ll find “Trade Signals” to be organized into three sections:
- Trade Signals – Dashboard
- Executive Summary (What I am seeing this week)
- Detailed review of the Trade Signals with charts (how it works)
I hope you find the information helpful in your work. For informational purposes only… Not a recommendation to buy or sell any security. The weight of equity trend evidence remains bullish. The trend in interest rate trend, as measured by the Zweig Bond Model, remains bearish for high quality bonds. High yield bonds and gold remain in short-term trend buy signals. The CMG Tactical All Asset Index remains largely invested in equities (risk on). Keep a close eye on Don’t Fight the Tape or the Fed chart below. Especially the Fed.
Here is a summary:
Trade Signals — Dashboard
Equity Trade Signals (Green is Bullish, Orange is Neutral and Red is Bearish):
- CMG Ned Davis Research (NDR) Large Cap Momentum Index-Active Trend: Buy Signal – Bullish for Equities
- Long-term Trend (13/34-Week EMA) on the S&P 500 Index: Buy Signal – Bullish Cyclical Trend for Equities
- Volume Demand (buyers) vs. Volume Supply (sellers): Buy Signal – S/T Bullish for Equities
- NDR Big Mo: See note below (active signal: Buy Signal on March 4, 2016 at 1999.99)
- Don’t Fight the Tape or the Fed: Indicator Reading = -1 (Neutral for Equities)
Investor Sentiment Indicators:
- NDR Crowd Sentiment Poll: Extreme Optimism (S/T Bearish for Equities)
- Daily Trading Sentiment Composite: Extreme Optimism (S/T Bearish for Equities)
Fixed Income Trade Signals:
- Zweig Bond Model: Sell Signal
- CMG Managed High Yield Bond Program: Buy Signal
- CMG Tactical Fixed Income Index: JNK & BIL (HY Bonds and Treasury Bills)
Economic Indicators:
- Global Recession Watch Indicator – Low Global Recession Risk
- Recession Watch Indicator – Low U.S. Recession Risk
- Inflation Watch – High Inflation Risk. The focus has shifted from deflation to inflation.
Gold:
- 13-week vs. 34-week exponential moving average: Sell Signal
- Daily Gold Diffusion Model: Buy Signal
- Daily Gold Model: Buy Signal
- Gold Technical Composite Model: Buy Signal
Click here for the most recent Trade Signals blog. You’ll also find the current CMG Opportunistic All Asset allocation pie chart. Mostly long equities.
Personal Note
See Opportunity and Create Great Things. Maybe it is Trump’s “Think big and dream even bigger” quote today that got me thinking. Like him or not, I really do believe there is some wisdom in that advice. I know my kids read this weekly piece from time to time so I thought I’d share with them some advice from Dad.
Thought – word – and action:
Be mindful of the words that you speak. They set a pattern for the reality of who you are and what you are likely to create. Envision a grand machine inside of you listening to your every spoken word. Imagine that machine will deliver what you are asking for. Think and be patient as you speak to yourself and others. What you say matters. Speak with great integrity. Be compassionate with yourself and with others.
When you put your thoughts to word, your thoughts become clearer. Think about and put what you feel is most important to you to paper. Who you wish to be, what you wish to create. Be clear, be crystal clear. Then read what you wrote and speak out loud what you wish for yourself. Let your body hear your words. See yourself healthy, see yourself happy and see unending abundance in your life. Of course, if that is what you wish most.
Then do the wind sprints. Your thoughts are powerful, your word sets to motion the goals and your action gets it done. 10,000 hours, consistency, thought-word-action. Think big, dream big… trust the process. Say and do great things. See yourself celebrating in your outcome.
Perhaps our great journey together is to create harmony here on earth. Envision peace. Stay balanced in the face of drama. Create great things for you. Be mindful that you’ll lift others and while you’re at it, send your light to those who might need it most. It sure makes the journey exciting and I can’t imagine a better way to live.
Hope they read this one with a smile on their faces. You know how hard it can be to share your advice with your teenager.
The Inside ETFs Conference in Hollywood is up next. I’ll be in sunny and warm southeast Florida January 22-25. I present on Monday, January 23, at 2:00 pm. Here’s the agenda. Let me know if you’ll be attending. Would love to grab a coffee with you.
I’ll be taking notes with plans to share what I believe are the most important insights with you next week. My daughter, Brianna, is attending the conference with teammates from the company she works for.
I know I often write about high valuations and low probable 10-year returns and I believe it is important for clients to know how highly predictive those historical forecasts have turned out to be; however, there are ways to improve on that low 2.2% annualized real return outlook and her firm and other ETF providers are a good place to look. I’m looking forward to learning more at this year’s Inside ETFs Conference.
I head back to Dallas on February 1 for the S&P Index Conference. If you are in the Dallas area, the agenda for the S&P Conference is here. The Salt Lake City area follows February 8-10 and I’m speaking at an advisor event in Kansas City on February 23.
The weather app is showing sunny and 82 in Miami. I’m packing the golf clubs. Business really does get done on the golf course… and the ski slopes. Lucky man…
Susan’s birthday is today so I better get moving. A big dinner out is planned (sushi) and gifts need to be wrapped. The boys and I so love when we all slow down and come together.
Here is a toast to you and your family. May we all create great things!
Have a wonderful weekend!
If you find the On My Radar weekly research letter helpful, please tell a friend … also note the social media links below. I often share articles and charts via Twitter that I feel may be worth your time. You can follow me @SBlumenthalCMG.
♦ If you are not signed up to receive my weekly On My Radar e-newsletter, you can subscribe here. ♦
With kind regards,
Steve
Stephen B. Blumenthal
Executive Chairman & CIO
CMG Capital Management Group, Inc.
Stephen Blumenthal founded CMG Capital Management Group in 1992 and serves today as its Executive Chairman and CIO. Steve authors a free weekly e-letter entitled, “On My Radar.” Steve shares his views on macroeconomic research, valuations, portfolio construction, asset allocation and risk management.
The objective of the letter is to provide our investment advisors clients and professional investment managers with unique and relevant information that can be incorporated into their investment process to enhance performance and client communication.
Click here to receive his free weekly e-letter.
Social Media Links:
CMG is committed to setting a high standard for ETF strategists. And we’re passionate about educating advisors and investors about tactical investing. We launched CMG AdvisorCentral a year ago to share our knowledge of tactical investing and managing a successful advisory practice.
You can sign up for weekly updates to AdvisorCentral here. If you’re looking for the CMG white paper, “Understanding Tactical Investment Strategies,” you can find that here.
AdvisorCentral is being updated with new educational resources we look forward to sharing with you. You can always connect with CMG on Twitter at @askcmg and follow our LinkedIn Showcase page devoted to tactical investing.
A Note on Investment Process:
From an investment management perspective, I’ve followed, managed and written about trend following and investor sentiment for many years. I find that reviewing various sentiment, trend and other historically valuable rules-based indicators each week helps me to stay balanced and disciplined in allocating to the various risk sets that are included within a broadly diversified total portfolio solution.
My objective is to position in line with the equity and fixed income market’s primary trends. I believe risk management is paramount in a long-term investment process. When to hedge, when to become more aggressive, etc.
IMPORTANT DISCLOSURE INFORMATION
Investing involves risk. Past performance does not guarantee or indicate future results. Different types of investments involve varying degrees of risk. Therefore, it should not be assumed that future performance of any specific investment or investment strategy (including the investments and/or investment strategies recommended and/or undertaken by CMG Capital Management Group, Inc. or any of its related entities (collectively “CMG”) will be profitable, equal any historical performance level(s), be suitable for your portfolio or individual situation, or prove successful. No portion of the content should be construed as an offer or solicitation for the purchase or sale of any security. References to specific securities, investment programs or funds are for illustrative purposes only and are not intended to be, and should not be interpreted as recommendations to purchase or sell such securities.
Certain portions of the content may contain a discussion of, and/or provide access to, opinions and/or recommendations of CMG (and those of other investment and non-investment professionals) as of a specific prior date. Due to various factors, including changing market conditions, such discussion may no longer be reflective of current recommendations or opinions. Derivatives and options strategies are not suitable for every investor, may involve a high degree of risk, and may be appropriate investments only for sophisticated investors who are capable of understanding and assuming the risks involved. Moreover, you should not assume that any discussion or information contained herein serves as the receipt of, or as a substitute for, personalized investment advice from CMG or the professional advisors of your choosing. To the extent that a reader has any questions regarding the applicability of any specific issue discussed above to his/her individual situation, he/she is encouraged to consult with the professional advisors of his/her choosing. CMG is neither a law firm nor a certified public accounting firm and no portion of the newsletter content should be construed as legal or accounting advice.
This presentation does not discuss, directly or indirectly, the amount of the profits or losses, realized or unrealized, by any CMG client from any specific funds or securities. Please note: In the event that CMG references performance results for an actual CMG portfolio, the results are reported net of advisory fees and inclusive of dividends. The performance referenced is that as determined and/or provided directly by the referenced funds and/or publishers, have not been independently verified, and do not reflect the performance of any specific CMG client. CMG clients may have experienced materially different performance based upon various factors during the corresponding time periods.
The CMG Tactical Fixed Income Index and CMG Tactical All Asset Index are rules-based indexes that reflect the theoretical performance an investor would have obtained had it invested in the manner shown and do not represent actual returns, as investors cannot invest directly in the Indexes. The CMG Tactical Fixed Income Index and CMG Tactical All Asset Index returns represented do not reflect the actual trading of any client account. No representation is being made that any client will or is likely to achieve results similar to those presented herein. The CMG Tactical Fixed Income Index performance results are presented net of a 2.50% maximum annual fee deducted from the account balance quarterly, in arrears.
Any financial product based on the CMG Tactical Fixed Income Index, CMG Tactical All Asset Index or any index derived therefrom that is offered by CMG Capital Management Group, Inc. is not sponsored, endorsed, sold or promoted by Solactive AG and Solactive AG makes no representation regarding the advisability of investing in the product.
Mutual funds involve risk including possible loss of principal. An investor should consider the fund’s investment objective, risks, charges, and expenses carefully before investing. This and other information about the CMG Tactical All Asset Strategy FundTM, CMG Global Equity FundTM, CMG Tactical Bond FundTM, CMG Global Macro Strategy FundTM and the CMG Long/Short FundTM is contained in each fund’s prospectus, which can be obtained by calling 1-866-CMG-9456 (1-866-264-9456). Please read the prospectus carefully before investing. The CMG Tactical All Asset Strategy FundTM, CMG Global Equity FundTM, CMG Tactical Bond FundTM, CMG Global Macro Strategy FundTM and the CMG Long/Short FundTM are distributed by Northern Lights Distributors, LLC, Member FINRA.
NOT FDIC INSURED. MAY LOSE VALUE. NO BANK GUARANTEE.
Hypothetical Presentations: To the extent that any portion of the content reflects hypothetical results that were achieved by means of the retroactive application of a back-tested model, such results have inherent limitations, including: (1) the model results do not reflect the results of actual trading using client assets, but were achieved by means of the retroactive application of the referenced models, certain aspects of which may have been designed with the benefit of hindsight; (2) back-tested performance may not reflect the impact that any material market or economic factors might have had on the adviser’s use of the model if the model had been used during the period to actually manage client assets; and (3) CMG’s clients may have experienced investment results during the corresponding time periods that were materially different from those portrayed in the model. Please Also Note: Past performance may not be indicative of future results. Therefore, no current or prospective client should assume that future performance will be profitable, or equal to any corresponding historical index. (e.g., S&P 500® Total Return or Dow Jones Wilshire U.S. 5000 Total Market Index) is also disclosed. For example, the S&P 500® Total Return Index (the “S&P 500®”) is a market capitalization-weighted index of 500 widely held stocks often used as a proxy for the stock market. S&P Dow Jones chooses the member companies for the S&P 500® based on market size, liquidity, and industry group representation. Included are the common stocks of industrial, financial, utility, and transportation companies. The historical performance results of the S&P 500® (and those of or all indices) and the model results do not reflect the deduction of transaction and custodial charges, nor the deduction of an investment management fee, the incurrence of which would have the effect of decreasing indicated historical performance results. For example, the deduction combined annual advisory and transaction fees of 1.00% over a 10-year period would decrease a 10% gross return to an 8.9% net return. The S&P 500® is not an index into which an investor can directly invest. The historical S&P 500® performance results (and those of all other indices) are provided exclusively for comparison purposes only, so as to provide general comparative information to assist an individual in determining whether the performance of a specific portfolio or model meets, or continues to meet, his/her investment objective(s). A corresponding description of the other comparative indices, are available from CMG upon request. It should not be assumed that any CMG holdings will correspond directly to any such comparative index. The model and indices performance results do not reflect the impact of taxes. CMG portfolios may be more or less volatile than the reflective indices and/or models.
Certain information contained herein has been obtained from third-party sources believed to be reliable, but we cannot guarantee its accuracy or completeness.
In the event that there has been a change in an individual’s investment objective or financial situation, he/she is encouraged to consult with his/her investment professional.
Written Disclosure Statement. CMG is an SEC-registered investment adviser located in King of Prussia, Pennsylvania. Stephen B. Blumenthal is CMG’s founder and CEO. Please note: The above views are those of CMG and its CEO, Stephen Blumenthal, and do not reflect those of any sub-advisor that CMG may engage to manage any CMG strategy. A copy of CMG’s current written disclosure statement discussing advisory services and fees is available upon request or via CMG’s internet web site at www.cmgwealth.com/disclosures.
AS a man thinks in his heart so is he,” not only embrace the whole of a man’s being, but it is so comprehensive as to reach out to every condition and circumstance of his life. A man is literally what he thinks. His character is the complete sum of all his thoughts (Prov. 23:7).
ONE can rarely separate man’s action and words from his thought. His words/action is the output of what goes on in his mind. Though it is generally believe that thought can be kept secret, but it cannot. According to the Bible passage in the first paragraph, thought easily crystallises into words or habit, and these solidifies into action and circumstances in the form of stealing, killing, lying, fornication, violence and selfishness. Such vices mentioned eventually turn man into an enemy of the Lord. Invariably, everything about him will be negative – Mark 7:20-23.
On the other hand, good and pure thoughts would be identified in a man’s behaviour and speech. Such person would be filled with godly virtues such as love, kindness, gentleness, faithfulness, patience, peace, all of which are equal to positive living.
Actually, the keynote of this week’s message is to show you the power or efficacy of spoken words. I have only taken time to start the message by explaining how closely related thoughts, spoken words and behaviour are because before a man says anything, he must have thought of it in his heart. He must have conceptualised it within himself. This is clearly stated by the Lord Jesus in Matthew 12:33-37 when He was scolding the Pharisees. “Make a tree good and its fruit will be good, or make a tree bad and its fruit will be bad, for a tree is recognised by its fruit. You brood of vipers, how can you who are evil say anything good? For out of the overflow of the heart the mouth speaks. The good man brings good things out of the good stored up in him, and the evil man brings evil things out of the evil stored up in him. But I tell you that man will have to give account…. for every careless word they have spoken. For by your words you will be acquitted, and by your words you will be condemned.” He also stated it in Matthew 15:18-19 thus: “But the things that come out of the mouth come from the heart, and these make a man ‘unclean’. For out of the heart come evil thought…”
Going by the word of Jesus Christ which says “… out of the overflow of the heart the mouth speaks,” means you need a pure heart i.e. Christ like mind to speak positive words. And words have in them active agent that can create or destroy things. It all depends on what you say (positive or negative). Remember, the whole world you see and appreciate today was created by the spoken words from God’s mouth (Gen. 1). He pronounced some positive words over a negative situation and positive results became visible. “God saw all that he had made, and it was very good” – Gen. 1:31a.
Therefore, as you desire good things this year, let it start from your heart and then find expression in your speech and behaviour. Even when you are faced with some negative circumstances, the antidote is positive confession. What you say matters; it has the ability to make or mar your destiny. Please be very careful of your pronouncement on your children, spouse and other people around you.
Furthermore, the book of Proverbs also warns against the use of your tongue/mouth, while the effect of wrong and right words was stated, accordingly. “He who guards his lips guards his life, but he who speaks rashly will come to ruin…. He who guards his mouth and his tongue keeps himself from calamity.” – Proverb 13:3; 21:23.
Prophet (Dr.) Abiara, General Evangelist, CAC Worldwide. skabiaraofciem@yahoo.co.uk
На основании Вашего запроса эти примеры могут содержать грубую лексику.
На основании Вашего запроса эти примеры могут содержать разговорную лексику.
мысли, слова и действия
мыслями, словами и действиями
мысли, слова и поступки
мыслей, слов и действий
мыслях, словах и действиях
мыслями, словами и поступками
мыслях, словах и поступках
Examine your thoughts, words and actions during the day.
All our thoughts, words and actions are stored in the subtle world in the form of vibrations.
But every man his thoughts, words and actions affect current and future events.
But with our past thoughts, words and actions we have also deserved everything good that happens.
Karma implies a reward for those actions, thoughts, words and actions that were committed by a person in a past life.
Карма подразумевает собой воздаяние за те действия, мысли, слова и поступки, которые были совершены человеком в прошлой жизни.
Fall for a man who exquisitely touches your soul when he takes accountability for his thoughts, words and actions.
Влюбляйся в мужчину, который нежно прикасается к твоей душе, когда берет ответственность за свои мысли, слова и поступки.
That means that man must suffer the consequences for all of his thoughts, words and actions.
You will think more about wellbeing of others and your thoughts, words and actions will be aimed at creation.
Вы будете больше думать о благе других людей и ваши мысли, слова и действия будут направлены на созидание.
Keep a part of you «detached» and observing your thoughts, words and actions.
The conscious minds puts data into the unconscious mind with thoughts, words and actions.
Judge their thoughts, words and actions harshly, as never being good enough.
And you will get a great deal of inner pleasure when your thoughts, words and actions match each other.
Да и вы сами почувствуете громадное внутреннее удовлетворение, когда ваши мысли, слова и поступки будут гармоничны между собой.
And there is much inner enjoyment to be found when your thoughts, words and actions are aligned.
И вы получите большое внутреннее удовольствие, когда ваши мысли, слова и действия будут друг другу соответствовать.
To improve your emotional connection, focus on lifting each other up with your thoughts, words and actions.
Чтобы улучшить свою эмоциональную связь, сосредоточьтесь на том, чтобы подбадривать друг друга своими мыслями, словами и действиями.
And you will get a great deal of inner pleasure when your thoughts, words and actions match each other.
И вы получите большое внутреннее удовольствие, когда ваши мысли, слова и действия будут друг другу соответствовать.
And there is much inner enjoyment to be found when your thoughts, words and actions are aligned.
This was definitely a discord between thoughts, words and actions.
Therefore it is necessary that your thoughts, words and actions would not create negative karma.
Magical Thinking: Looking for supernatural connections between external events and one’s own thoughts, words and actions.
Магическое мышление — вера в их сверхъестественные способности, особую связь между внешними событиями и своими мыслями, словами и действиями.
Let your thoughts, words and actions line up with one another.
Результатов: 1552994. Точных совпадений: 81. Затраченное время: 475 мс
Documents
Корпоративные решения
Спряжение
Синонимы
Корректор
Справка и о нас
Индекс слова: 1-300, 301-600, 601-900
Индекс выражения: 1-400, 401-800, 801-1200
Индекс фразы: 1-400, 401-800, 801-1200