Table of Contents
- Is previous a noun?
- Is previous a preposition?
- Is previously an adverb or adjective?
- What’s the word for past?
- What type of word is previous?
- How do you say previous past?
- How do you use previous?
- What’s the opposite of previous?
- What does previous mean?
- What does Pursuit mean?
- What type of word is pursuit?
- What is the verb form of existence?
Review: Past can be an noun, adjective, or preposition. Past is never a verb. Passed is always a verb. Passed is formed by adding -ed to the present tense verb, pass.
Is previous a noun?
As detailed above, ‘previous’ can be a noun or an adjective. Noun usage: It turned out the shoplifter had a lot of previous. Adjective usage: He is no better than the previous Prime Minister. Adjective usage: I thought that I had solved the problem, but I was a bit previous.
Is previous a preposition?
PrepositionEdit The history of this site previous to the seventeenth century is unknown. Four years previous, he had been sick for a month.
Is previously an adverb or adjective?
The adverb previously is good for talking about something that happened in the past. If you’ve read a novel previously, you might just skim it before your book group meets to discuss it. When you talk about things that happened before, whether recently or in the distant past, the word previously can be helpful.
What’s the word for past?
What is another word for past?
last | preceding |
---|---|
previous | recent |
latter | former |
earlier | prior |
antecedent | anterior |
What type of word is previous?
adjective. coming or occurring before something else; prior: the previous owner.
How do you say previous past?
- Thanks to Kris Lim for the A2A.
- Previous previous — The one before the previous. Next next — The one after the next.
- For interest:
- Penultimate: – “the one before the [very] last” – “second-last” – “second-to-last” – “next to last”
How do you use previous?
- [S] [T] I’ve got a previous engagement. (
- [S] [T] I have a previous engagement at ten. (
- [S] [T] He said that he had met her on the previous day. (
- [S] [T] I’m sorry, but I have a previous appointment for tomorrow. (
- [S] [T] Tom couldn’t attend the meeting because of a previous engagement. (
What’s the opposite of previous?
What is the opposite of previous?
belatedly | late |
---|---|
tardily | after |
afterward | afterwards |
later |
What does previous mean?
1 : going before in time or order : prior the previous owners previous attempts had failed reread the previous page. 2 : acting too soon : premature somewhat previous in his conclusion.
What does Pursuit mean?
1 : the act of pursuing. 2 : an activity that one engages in as a vocation, profession, or avocation : occupation.
What type of word is pursuit?
noun. the act of pursuing: in pursuit of the fox. an effort to secure or attain; quest: the pursuit of happiness. any occupation, pastime, or the like, in which a person is engaged regularly or customarily: literary pursuits.
What is the verb form of existence?
exist. to be; have existence; have being or reality.
Содержание
- Имя существительное
- Имя прилагательное
- Глагол
- Наречие
- Местоимение
- Числительные
- Cоюз
- Предлоги
- Артикли
- Частицы
- Междометия
- Сводная таблица частей речи в английском языке
Так уж сложилось, что издавна во всех языках словообразование играло одну из первостепенных ролей. Обозначение разных частей речи и их название стало неким этапом в эволюции языка и языкознания.
Также как и в современном русском языке, каждое слово в английском принадлежит определенной части речи (part of speech), то есть категории слов, обладающих своими характерными признаками.
Part of speech — one of the grammatical groups, such as noun, verb, and adjective, into which words are divided depending on their use
Английские части речи классифицируются по синтаксической функции, грамматическому значению и форме. Следовательно, существуют самостоятельные (notional) и служебные (functional) части речи. Но в отличие от русского языка, в английском есть «переходные зоны» между частями речи. То есть одно и то же слово может выступать в роли разных частей речи. И в данном случае опорой служит сам контекст, а не форма слова.
Распознавание или предугадывание частей речи по контексту очень важный навык, если вы готовитесь к сдаче ЕГЭ или международных экзаменов. Понимание частей речи, безусловно, облегчит выполнение заданий в разы, а хорошая система подготовки определенно сыграет свою роль. В качестве помощи команда онлайн-школы Инглиш Шоу разработала курсы по подготовке к разнообразным экзаменам, начиная с ЕГЭ и заканчивая TOEFL или IELTS. Узнать, как это работает очень просто – стоит только записаться на бесплатный пробный урок и проверить эффективность обучения с преподавателем на себе!
Самостоятельные части речи в английском языке
Если у слова есть свое собственное лексическое значение, то его без сомнений можно отнести к самостоятельным частям речи. Произнося его, сразу становится понятен смысл слова. К самостоятельным частям речи в английском языке относятся:
Имя существительное (Noun)
Грамматика и теория русского языка даёт нам следующее определение существительного: оно называет людей, животных, места, абстрактные понятия, предметы. И для него характерно отвечать на вопросы: «Кто?» или «Что?».
В английском существительные бывают разные:
-
Common – нарицательные
Например: person – человек, teacher – учитель, log – бревно -
Proper – собственные
Например: Stephen, Italy, America, Saturn -
Compound – составные (состоящими из двух корней)
Например: post office – почтовое отделение, car park – парковка, textbook – учебник, bookcase – книжный шкаф -
Abstract – абстрактные
Например: beauty – красота, intelligence – ум, democracy – демократия -
Collective – собирательные
Например: family – семья, flock — стая, herd – стадо
Кроме этого, в английском есть четкое разделение на исчисляемые (countable) и неисчисляемые (uncountable). Исчисляемые они потому что их можно посчитать поштучно и все они имеют форму как единственного, так и множественного числа. И перед существительным в единственном числе мы ставим артикль (a/an).
Например:
-
I have got an orange and a banana.
У меня есть апельсин и банан. -
There are a lot of cookies in this bowl.
В этой тарелке много печенья.
Стоит отметить, что к неисчисляемым существительным в основном относятся жидкости, сыпучие продукты, абстрактные понятия или те, которые существуют либо только в единственном, либо во множественном числе.
Например:
-
I don’t have much money.
У меня немного денег. -
I like listening rock music.
Я люблю слушать рок музыку. -
There is some rice in the bowl.
В тарелке есть немного риса. -
Give me some information upon this case.
Предоставь мне информацию по этому случаю.
Существительные в английском образуются с помощью определенных суффиксов, по которым вы легко сможете определить эту часть речи:
- ance: disturbance, relevance
- ence: reference, occurrence
- ity: complexity, scarcity
- ment: disappointment, achievement
- acy/cy: accuracy
- age: percentage, breakage
- an: Russian, American
- dom: kingdom, freedom
- hood: motherhood, brotherhood
В предложении эта часть речи может выполнять функции как подлежащего (subject), дополнения (object) или функцию complement (дополнения) внутри именного сказуемого.
Например:
-
We have accepted the invitation for the party.
(We – subject; invitation – object)
Мы приняли приглашение на вечеринку.
Вне всяких сомнений, существует ещё множество других нюансов, которые необходимо знать о существительных. Например, важно правильно образовывать множественное число. Об этом мы рассказывали в ролике:
Имя прилагательное (Adjective)
Мы используем прилагательные для описания существительных, то есть они характеризуют признаки предмета, человека или события. И отвечают на вопросы: «Какая?», «Какие?» и т.д.
В английском прилагательные подразделяются по степеням сравнения и бывают:
- Положительной степени (Positive form)
- Сравнительной степени (Comparative form)
- Превосходной степени (Superlative form)
Например:
-
large – larger – the largest
большой – больше – самый большой
Более подробно со всеми правилами эта тема разобрана в нашей статье 👉 Степени сравнения прилагательных
Очень часто в предложении можно встретить описание из нескольких прилагательных, в таком случае они расположены в определенном порядке:
judgement – size – shape – age – colour – origin – material – purpose – noun
суждение – размер – форма – возраст – цвет – происхождение – материал – цель – существительное
💡 Чтобы было легче запомнить, ловите подсказку: чем прилагательное субъективнее, тем дальше оно от самого существительного.
Например:
-
There is a small, old, blue, plastic table.
Это маленький, старый, голубой, пластиковый стол. -
I am a short, young, blue-eyed person.
Я молодой человек среднего роста с голубыми глазами.
Глагол (Verb)
Как мы помним со школьной скамьи, глагол – это слово «действие», которое характеризуется вопросами: «Что делать?», «Что сделать?» и так далее.
Вместе с подлежащим он представляет главные члены предложения и образует грамматическую основу.
Классификация глаголов в английском:
- Semi-auxiliary – служебные
- Auxiliary — вспомогательные
- Notional – смысловые
Также очень важным моментом является то, что в английском глаголы подразделяют на:
-
Transitive – переходные (за которым следует объект или дополнение)
She is cooking the dinner.
Она готовит обед. -
Intransitive – непереходные (которые не требуют после себя какого-либо дополнения, они просто характеризуют само действие)
He slept late this morning.
Он спал допоздна этим утром.
Ну и конечно же глаголы могут быть разных форм:
-
Infinitive – инфинитив или неопределенная форма глагола, в английском используется с частичкой to. Если без неё, то это будет форма bare infinitive (голый инфинитив).
Например: to go – идти, to cry – плакать, to unearth – раскопать
- Base form – первоначальная форма, это тот же инфинитив, но используемый уже без частички to.
-
Past Simple form – форма прошедшего времени
И здесь стоит сказать, что существуют правильные (regular) и неправильные (irregular) глаголы.
Неправильные глаголы собраны в таблицу и их просто нужно выучить для правильного употребления в речи. А правильные глаголы образуют форму прошедшего времени путем добавления -ed.
-
Past Participle – причастие прошедшего времени, это третий столбик в таблице неправильных глаголов.
Примеры: beaten – побитый, broken — сломанный
Или если глагол правильный, то он образует вторую и третью формы с помощью окончания -ed.
Примеры: play — played, study — studied, watch — watched
-
Present Participle – причастие настоящего времени, это глагол с -ing или как его ещё называют — герундий.
Например: hoping- надеющийся, studying – обучающийся
Наречие (Adverb)
В целом, наречия в отличие от прилагательных характеризуют действия или глаголы и отвечают на вопросы: «Как?», «Где?», «Когда?», «Почему?», «Каким образом?».
Классификация наречий:
-
Manner – наречие образа действия:
Well – хорошо, slowly — медленно -
Place – места:
Above – над, here – здесь -
Time – времени:
Now – сейчас, then – тогда, soon – вскоре -
Degree – степени:
Very – очень, really – реально, quite – достаточно -
Frequency – частоты:
Once – однажды, twice – дважды
В основном наречия образуются с помощью суффикса -ly, который так сказать «определитель» для этой части речи, но, как вы заметили, исключения всегда имеют место быть.
Местоимение (Pronoun)
Судя по названию, местоимения мы используем вместо имён, то есть вместо имён собственных, предметов или качеств предмета.
В английском языке существуют следующие классы местоимений:
-
Object pronouns – личные, выступающие в роли объекта: me, him, her, it, us, you, them
He met me at the park yesterday.
Он встретил меня вчера в парке. -
Subject pronouns – личные, выступающие в роли субъекта: I, he, you, she, we, it, they
They used to play tennis 10 years ago.
Они имели обыкновение играть в теннис 10 лет назад. -
Reflexive pronouns – возвратные: himself, herself, ourselves, myself
We decided to do it by ourselves.
Мы решили это сделать сами. -
Demonstrative pronouns – указательные: those, this, that, these
These are your pieces of equipment.
Вот это твоё оборудование. -
Possessive pronouns – притяжательные: hers, his, mine, yours
These shoes are mine!
Это мои туфли! -
Relative pronouns – относительные: who, which, that, whose
This was the man who stole your wallet.
Это тот мужчина, который украл у тебя кошелёк.
Числительные (Numerals)
Числительные показывают порядок предметов при счете и их количество. Для них характерными являются вопросы: «Сколько?» или «Который по счету?». Также, как и в русском языке, они бывают:
-
Cardinal numbers – количественными:
one, six, thirty, one hundred -
Ordinal numbers – порядковыми:
first – первый, second – второй, third – третий, fourth – четвертый
Образование порядковых числительных происходит с помощью окончания -th, начиная с числа 4, а первые три числа нужно просто запомнить.
Служебные части речи в английском языке
Исходя из названия можно догадаться, что служебные части речи выполняют вспомогательную функцию и, так сказать, служат самостоятельным частям речи.
Служебных частей речи не так уж много:
- Article – артикль
- Conjunction – союз
- Preposition – предлог
- Paticles — частицы
- Interjections — междометия
Cоюз (Сonjunction)
Союзы служат соединительными словами-связками, это своего рода взаимодействие однородных членов предложения. Или же они выполняют роль соединения предложений между собой.
-
Conjunctions for words of the same class (Союзы для однородных частей речи):
and, but, or, nor, yet -
Conjunctions for clauses of sentences (Союзы для частей предложения):
as soon as, before, since, until, when, because, although, unless, so, where
Предлоги (Prepositions)
Как правило, предлоги показывают отношение существительного или местоимения к другим словам в предложении. Существуют такие категории, как:
-
Place – предлоги места:
in, at, on, by, above, over -
Movement – предлоги движения:
from, to, in, into, on, onto, by, out, through -
Time – предлоги времени:
at, on, by, before, in, from, since, during, until
Сложность выбора предлогов заключается в том, что нет строгой однозначности в их использовании. Поэтому хорошим советом здесь будет: Practise, practise & practise! Подробнее про предлоги места и времени читайте в нашей статье: predlogi-mesta-i-vremeni
Артикли (Аrticles)
В английском существует всего лишь два типа артиклей, по сравнению с другими романо-германскими языками, в которых их гораздо больше.
-
Definite article – определенный артикль – the
Используется в том случае, если субъект или объект являются определенными по ситуации или единственными в своем роде.
Например:
The football is blue.
Мячик является голубым. (Именно конкретный мячик)The sun is shining brightly.
Солнце ярко светит. (Единственное в своем роде – the sun) -
Indefinite article – неопределенный артикль – a/an
Данный артикль может употребляться только с исчисляемыми существительными и в единственном числе. То есть он просто служит неким обозначением предмета в единственном числе. Поэтому нужно быть предельно внимательными при его использовании.
Например:
A lotus is a flower.
Лотус – это цветок.
Более подробно про артикли читайте в нашей следующей статье: artikli-v-anglijskom-jazyke
Частицы (Paticles)
Частицы имеют свойство придавать словам дополнительные оттенки, значение. Они не имеют грамматических категорий, а также не являются членами предложения. Давайте посмотрим, какие же существуют классификации частиц:
-
Limiting — выделительно-ограничительные:
even, only, merely, solely, just, but, alone -
Intensifying particles – усилительные:
simply, just, all, still, yet -
Negative particle — отрицательная частица:
not -
Additive particle — дополняющая частица:
else
Междометия (Interjections)
Междометия на самом деле не относятся ни к самостоятельным, ни к служебным частям речи, так как они не имеют особого смысла. Они лишь передают наши чувства и эмоции.
Например:
oh, eh, alas, er, hey, uhm
Сводная таблица частей речи в английском языке
PARTS OF SPEECH | DESCRIPTION | EXAMPLES |
---|---|---|
NOUNS | Name people, animals, places, things | Chair, sparrow, school, Greece |
VERBS | Name action or activity | Be, seem, smell, jump |
ADJECTIVES | Describe nouns such as people or things | Clean/dirty, expensive/cheap, light/dark |
ADVERBS | Describe verbs (actions) | Well, quickly, sometimes |
PRONOUNS | Used instead of nouns | He, we, they, their, my |
NUMERALS | Name numbers | Fifty, eighty, thirty-first |
CONJUNCTIONS | Join words or clauses of sentence | And, but, as soon as, unless, although |
PREPOSITIONS | Show the relationship between a noun and other words | At, on, by, before, since |
ARTICLES | Show if the noun is definite or indefinite | The, a/an |
PARTICLES | Give additional meaning to words | Not, yet, else |
INTERJECTIONS | Describe feelings and emotions | Oh, eh, alas, er, hey, uhm |
Эта таблица поможет вам определять части речи. Также, используя русско-английский словарь, вы можете посмотреть принадлежность слова к той или иной части речи. Но, чтобы начать лучше разбираться в грамматических аспектах, лучше начать изучение последовательно, к примеру, с глаголов и потом постепенно переходить к другим самостоятельным или служебным частям речи. Тогда вы сможете с легкостью выдохнуть — у вас не будет никакой каши в голове и сложностей в использовании на практике.
Также не стоит забывать, что построение английского предложения начинается с прямого порядка слов, о чем многие забывают при переключении с русского на английский. Как раз для подобного рода практики команда Инглиш Шоу разработала курс Разговорный Марафон. Каждый день на протяжении нескольких месяцев вы отрабатываете основные навыки, разговаривая на повседневные темы с разными преподавателями. Но это ещё не все! В течение курса вас ждёт масса сюрпризов и лайфхаков, так что после курса можете с уверенностью собираться заграницу! Записывайтесь на бесплатный пробный урок и узнайте все подробности самостоятельно.
It is a fact that almost every word of English has got the capacity to be employed as a different part of speech. At one place, a particular word may be used as a noun, at another as a verb, and yet at another place as an adjective.
These words enable the learners of the English language to understand the behavior of a particular word in various positions.
Importance of Parts of Speech in Communication
As you know, English sentences are used to communicate a complete thought. The importance of parts of speech lies in their proper utilization, which can help your understanding and confidence grow immensely.
Proper usage of parts of speech means that you can impart clear messages and understand them because you know the rules of the language.
Each word in a sentence belongs to one of the eight parts of speech according to the work it is doing in that sentence. There are 8 parts of speech.
- Noun
- Verb
- Adjective
- Adverb
- Pronoun
- Prepositions
- Conjunctions
- Interjections
1 – Noun (Naming words)
The nouns stand for the names of people, places, animals, and things. The word noun means name. Look at these sentences.
“John lives in Chicago. He has two bikes. He is fond of riding bikes.”
In the above example, John is the name. We cannot use the same name again and again in different sentences. Here, we used “he” in the next two sentences instead of “John”. “He” is called the pronoun.
Types of nouns are
1.1 – Common Noun
It describes a person, place, and thing.
Examples: City, country, town, boy.
1.2 – Proper Noun
It includes a particular person, place, thing, or idea and begins with a capital letter.
Examples: Austria, Manchester, United Kingdom, etc.
1.3 – Abstract Noun
An abstract noun describes names, ideas, feelings, emotions or qualities, the subject of any paragraph comes under this category. It does not take “the”.
Examples: grief, loss, happiness, greatness.
1.4 – Concrete Noun
It describes material things, persons or places. The existence of that thing can be physically observed.
Examples: Book, table, car, etc.
1.5 – Countable and Uncountable Noun
Countable nouns can be singular or plural. It can be counted.
Examples: Ships, cars, buses, books, etc.
The uncountable noun is neither singular nor plural. It cannot be counted.
Examples: Water, milk, juice, butter, music, etc.
1.6 – Collective Noun
It includes the group and collection
people, things or ideas. It is in unit form and is considered as singular.
Examples: Staff of office, group of visitors.
However, people and police can be
considered both singular and plural.
1.7 – Possessive Noun
It shows ownership or relationship.
Examples: Jimmy’s pen.
Further Reading: 11 Types of Nouns with Examples
2 – Verb (Saying words)
These are used for saying something
about persons or things. The verb is concerned with doing or being.
Examples
- A hare runs (action) very fast.
- Aslam is a good student.
Types of verbs
2.1 – Actions verbs
(run, move, write etc)
2.2 – Linking verbs
(to be (is, am, are, was, were), seem, feel, look, understand)
2.3 – Auxiliary (helping) verbs
(have, do, be)
2.4 – Modal Verbs
(can, could, may, might, will/shall)
2.5 – Transitive verbs
It takes an object.
Example – He is reading a newspaper.
2.6 – Intransitive verbs
It does not take the object.
Example – He awakes.
Further Reading: What are the verbs in English?
3 – Adjectives (describing words)
These are joining to nouns to describe
them.
Examples
- A hungry wolf.
- A brown wolf.
- A lazy boy.
- A tall man.
It is used before a noun and after a linking verb.
Before noun example
A new brand has been launched.
After linking verb example
Imran is rich.
It is used to clarify nouns.
Example: smart boy, blind man
Types of adjectives
3.1 – Simple degree
He is intelligent.
3.2 – Comparative
Ali is intelligent than Imran.
3.3 – Superlative
Comparison of one person with class,
country or world. In this type “the” is used.
Example: Ali is the wisest boy.
3.4 – Demonstrative adjective
It points out a noun. These are four
in number.
This That These Those
3.5 – Indefinite adjectives
It points out nouns. They often tell
“how many” or “how much” of something.
Interrogative adjectives: it is used to ask questions
Examples
- Which book?
- What time?
- Whose car?
Further Reading: More About Adjectives
4 – Adverbs
Describing words that are added to verbs. Just as adjectives are added to describe them, adverbs are added to verbs to modify their meaning. The word “modify” means to enlarge the meaning of the adverbs.
Examples
- Emma sings beautifully. (used with verb)
- Cameron is extremely clever. (used with adjective)
- This motor car goes incredibly fast. (used with another adverb)
Types of adverb
4.1 – Adverb of manner
This type of adverb deals with the
action something
Example
- I walk quickly.
- He wrote slowly.
4.2 – Adverb of place
Happening of something or the place where it happens.
Examples:
There was somebody sitting nearby.
Here, these, upstairs, nowhere everywhere, outside, in, out, are called adverb of place.
4.3 – Adverb of time
It determines the time of the happening of something.
Examples
- She went there last night.
- Have you seen him before?
- He wrote a letter yesterday.
Tomorrow, today, now, then,
yesterday, already, ago.
4.4 – Linking adverbs (then, however)
It creates a connection between two clauses or sentences.
Example
There will be clouds in Lahore. However, the sun is expected in Multan.
Note: Besides modifying the meaning of a verb, adverbs also modify adjectives and other adverbs.
Examples
- It is a very large house.
- He is too weak to walk.
- He ran too fast.
Further Reading: 11 Types of Adverbs with Examples
5 – Pronouns
Words that are used instead of nouns to avoid tiresome repetition. Instead of using the word man in a composition, we often write he, him, himself. In place of the word “woman”, we write she, her, or herself. For both the nouns ‘men’ and ‘women’ we use, they, them, themselves.
Some of the most common pronouns are
Singular: I, he, she, it, me, him,
her
Plural: We, they, out, us, them.
Examples
Imran was hurt. He didn’t panic.
He checked the mobile. It still
worked.
Types of Pronouns
It stands instead of persons. They have different forms according to the person who is supposed to be speaking.
First person: I, we, me, us, mine, our, ourselves.
Second person: thou, you, there.
Third person: He, she, it, his, him
5.1 – Possessive pronouns
Such as mine, ours, yours, hers and theirs.
- This book is mine.
- My horse and yours are tired.
5.2 – Relative pronoun
Who, whom, which and they are called relative pronouns. They are called relative because they relate to some word in the main clause. The word to which pronoun relates is called the antecedent.
Example
I saw a boy who was going.
In this sentence, who is the relative pronoun and boy is its antecedent.
This is the girl who won the prize.
“which” is used for animals and things.
The dog which barks.
That is used instead of who or which in this case.
This is the best picture that I ever saw.
5.3 – Interrogative pronouns
It is used to introduce or create an asking position in a sentence. Who, whom, which, and whose are interrogative pronouns.
Examples
Who wrote this book? (for persons
only)
What is your name? (for things)
Which boy here is your friend?
5.4 – Demonstrative pronoun
It points out a person, thing, place
or idea. This, that, these and those are called demonstrative pronouns.
That is a circuit-breaker.
These are cups of a team.
5.5 – Reflexive pronoun
The type of pronoun that ends in self or selves is called a reflexive pronoun.
Examples: myself, ourselves, yourself, herself, himself, itself, themselves.
Use in sentence: They worked hard to
get out themselves from the debt.
Indefinite pronoun: An indefinite
pronoun does not refer to a specific person, place thing or idea.
Examples
Nothing lasts forever.
No one can make this design.
Further Reading: Different Types of Pronouns with 60+ Examples
6 – Prepositions
Words placed before a noun or pronoun
to show how the person or thing denoted stands in relation to some other person
or thing.
Examples: A house on a hill. Here, the word “on” is a preposition.
The noun and pronoun that follow the preposition are called its object. We can identify prepositions in the following examples.
In 2006, in March, in the garden,
On 14th August, on Friday, on the table
At 8:30 pm, at 9 o’clock, at the door, at noon, at night, at midnight
However, we use “in” for morning and evening.
Further Reading: Preposition Usage and Examples
7 – Conjunctions (joining words)
They join words or sentences.
Examples: Jimmy and Tom are good players.
In the above sentence, “and” is a conjunction.
Types of conjunctions
These are the types of conjunctions.
- Nor (used in later part of the negative sentence)
- But (when two different ideas are described in a sentence)
- Yet (when two contrast things are being described in a sentence)
- So (To explain the reason)
- For (it connects a reason to a result)
- Or (to adopt two equal choices)
- And (to join two things or work)
Further Reading: Conjunction Rules with Examples
8 – Interjections
Interjection words are not connected with other parts of a sentence. They are through into a sentence to express some feeling of a mind.
Examples: Hurrah! We won the match.
Alas, hurrah, wow, uh, oh-no, gush, shh are some words used to express the feeling.
It is important to note that placing a word in this or that part of speech is not fixed. It depends upon the work the words are doing in a particular sentence. Thus the same word may appear in three or four parts of speech.
Further Reading: More about Interjections
You can read a detailed article about parts of speech here.
Parts of Speech Exercise with Answers
Pin
Read also: 71 Idioms with Meaning and Sentences
Причастие
Formation and use of English participles, main constructions with participles and various questions related to participles are described in this material.
Образование и употребление английских причастий, основные конструкции с причастиями и различные вопросы, связанные с причастиями, описываются в этом материале.
Main points
Основные положения
English verbs have two participles: the present participle (typing, writing) and the past participle (typed, written).
Английские глаголы имеют два причастия: причастие настоящего времени (typing, writing) и причастие прошедшего времени (typed, written).
Participles have some qualities of verbs and are used in the formation of the continuous, perfect and perfect continuous tenses (he is typing; he has written a letter).
Причастия имеют некоторые свойства глаголов и используются в образовании продолженных, перфектных и перфектных продолженных времён (он печатает; он написал письмо).
Participles have some qualities of adjectives and are used as attributes in a sentence (a smiling girl; surprised faces).
Причастия имеют некоторые свойства прилагательных и употребляются как определения в предложении (улыбающаяся девочка; удивлённые лица).
Participles are also used in the function of adverbial modifiers (he opened the door, smiling; surprised, he didn’t know what to say).
Причастия также употребляются в функции обстоятельств (он открыл дверь, улыбаясь; удивлённый, он не знал, что сказать).
A participle construction, that is, a participle together with the words closely connected with it, can function as an attribute (the girl sitting at the table) or as an adverbial modifier (standing by the window, she watched the birds). Participle constructions (participial constructions) are usually called «participial phrases» or «participial clauses» in English grammar materials.
Причастный оборот, то есть причастие вместе со словами, тесно связанными с ним, может быть в функции определения (девочка, сидящая за столом) или в функции обстоятельства (стоя у окна, она наблюдала за птицами). Причастные обороты обычно называются «participial phrases» или «participial clauses» в английских материалах по грамматике.
English participles are translated into Russian with the help of verbs, adjectives, participles, adverbial participles. Russian adverbial participle has no corresponding form in English.
Английские причастия переводятся на русский язык с помощью глаголов, прилагательных, причастий, деепричастий. Русское деепричастие не имеет соответствующей ему формы в английском языке.
Formation of participles
Образование причастий
Present participle
Причастие настоящего времени
The present participle is formed by adding «ing» to the base form of the verb: flying, playing, running, sleeping, working.
Причастие настоящего времени образуется прибавлением «ing» к базовой форме глагола: flying, playing, running, sleeping, working.
The present participle expresses active meaning: doing, flying, playing, reading, running, sleeping, taking, typing, working, writing.
Причастие настоящего времени выражает активное значение: делающий, летящий, играющий, читающий, бегущий, спящий, берущий, печатающий, работающий, пишущий.
Past participle
Причастие прошедшего времени
Regular verbs form the past participle by adding «ed» to the base form of the verb: moved, played, stopped, typed.
Правильные глаголы образуют причастие прошедшего времени прибавлением «ed» к базовой форме глагола: moved, played, stopped, typed.
Irregular verbs form the past participle mostly by changing the root of the word: broken, flown, read, sold, taken, written.
Неправильные глаголы образуют причастие прошедшего времени в основном изменением корня слова: broken, flown, read, sold, taken, written.
The past participle expresses passive meaning: done, moved, played, read, sold, stopped, taken, typed, written.
Причастие прошедшего времени выражает страдательное значение: сделанный, сдвинутый, сыгранный, прочитанный, проданный, остановленный, взятый, напечатанный, написанный.
Note: The rules of adding «ing» and «ed» to verbs are described in Adding the Endings ed, ing to Verbs in the section Writing. Irregular verbs are listed in Irregular Verbs in the section Writing.
Примечание: Правила прибавления «ing» и «ed» к глаголам описаны в статье Adding the Endings ed, ing to Verbs в разделе Writing. Неправильные глаголы даны в списке Irregular Verbs в разделе Writing.
Formation of tenses
Образование времен
The main function of participles is their use in the formation of certain tenses. Only the simple forms of participles (for example, writing, written) are used in the formation of tenses. The participle is part of the tense form; the participle together with the auxiliary verb is translated into Russian as a tense (not as a participle).
Главная функция причастий – их использование в образовании определённых времён. Только простые формы причастий (например, writing, written) используются в образовании времён. Причастие является частью формы времени; причастие вместе с вспомогательным глаголом переводится на русский язык как время (а не как причастие).
Present participle
Причастие настоящего времени
The present participle (of the main verb) is used in the formation of the continuous and perfect continuous tenses. Examples:
Причастие настоящего времени (основного глагола) используется в образовании продолженных и перфектных продолженных времён. Примеры:
Continuous tenses: He is working now. We were sleeping when he called. She will be writing letters at four o’clock.
Продолженные времена: Он работает сейчас. Мы спали, когда он позвонил. Она будет писать письма в четыре часа.
Perfect continuous tenses: He has been working since early morning. She had been sleeping for two hours when you called. By six o’clock, she will have been writing letters for three hours.
Перфектные продолженные времена: Он уже работает с раннего утра. Она уже спала в течение двух часов, когда ты позвонил. К шести часам она будет писать письма уже в течение трёх часов.
Past participle
Причастие прошедшего времени
The past participle (of the main verb) is used in the formation of the perfect tenses in the active voice and of all of the tenses in the passive voice. Examples:
Причастие прошедшего времени (основного глагола) используется в образовании перфектных времён в активном залоге и всех времён в пассивном залоге. Примеры:
Perfect tenses: We have already written three stories. She had typed two reports by ten o’clock yesterday. She will have typed the next report by six o’clock.
Перфектные времена: Мы уже написали три рассказа. Она напечатала два доклада к десяти часам вчера. Она уже напечатает следующий доклад к шести часам.
Tenses in the passive: Three stories have already been written. Five reports were typed last week. Two reports had been typed by ten o’clock yesterday. This report will be typed tomorrow.
Времена в пассиве: Три рассказа уже написаны. Пять докладов были напечатаны на прошлой неделе. Два доклада были напечатаны к десяти часам вчера. Этот доклад будет напечатан завтра.
Participles after the verb BE
Причастия после глагола BE
Participles are used in the formation of certain tenses. Participles are also used in the function of adjectives. Usually, the difference between these functions of participles is clear and does not lead to mistakes in understanding. But in some cases, especially in those cases where a participle stands after the verb BE, it may be a little difficult to understand the difference. Compare these sentences:
Причастия используются в образовании определённых времён. Причастия также употребляются в функции прилагательных. Обычно, разница между этими функциями причастий ясна и не ведёт к ошибкам в понимании. Но в некоторых случаях, особенно в случаях, где причастие стоит после глагола BE, может быть немного трудно понять эту разницу. Сравните эти предложения:
This situation is humiliating. (the participle «humiliating» as an adjective)
Эта ситуация унизительна. (причастие «humiliating» как прилагательное)
Stop it! You are humiliating him. («are humiliating» – the present continuous tense)
Прекрати это! Ты унижаешь его. («are humiliating» – настоящее продолженное время)
Two chairs are broken. (the participle «broken» as an adjective)
Два стула сломаны. (причастие «broken» как прилагательное)
Two chairs were broken by some customers yesterday. («were broken» – the simple past in the passive)
Два стула были сломаны какими-то посетителями вчера. («were broken» – простое прошедшее в пассиве)
Forms of participles
Формы причастий
Let’s look at the forms of the participles using the verb «do» as an example. Like other verbs, the verb «do» has two participles: the present participle «doing» and the past participle «done».
Давайте посмотрим на формы причастий на примере глагола «do». Как и другие глаголы, глагол «do» имеет два причастия: причастие настоящего времени «doing» и причастие прошедшего времени «done».
Participles have simple and compound forms. Simple forms consist of only one word, i.e., the participle itself: doing, done. The form «doing» is simple active; the form «done» is simple passive.
Причастия имеют простые и сложные формы. Простые формы состоят только из одного слова, т.е. самого причастия: doing, done. Форма «doing» (делающий) – простая активная; форма «done» (сделанный) – простая пассивная.
Compound (analytical) forms are formed with the help of the auxiliary verbs «be» and «have»: having done; being done; having been done. The form «having done» is perfect active; the form «being done» is passive; the form «having been done» is perfect passive.
Сложные (аналитические) формы образуются с помощью вспомогательных глаголов «be» и «have»: having done; being done; having been done. Форма «having done» (сделавший) – перфектная активная; форма «being done» (делаемый) – пассивная; форма «having been done» (уже сделанный) – перфектная пассивная.
Simple forms of participles are used in the formation of the tenses. In a sentence, simple forms of participles are also used in the function of attributes and adverbial modifiers. Compound forms of participles are used more rarely.
Простые формы причастий используются в образовании времён. В предложении, простые формы причастий также употребляются в функции определений и обстоятельств. Сложные формы причастий употребляются реже.
Examples of simple and compound forms
Примеры простых и сложных форм
The sentences below contain simple and compound forms of participles. (Simpler sentences are indicated in parentheses.)
Предложения ниже содержат простые и сложные формы причастий. (Более простые предложения указаны в скобках.)
The boy is reading a book.
Мальчик читает книгу.
The reading boy didn’t pay any attention to the teacher’s words.
Читающий мальчик не обратил никакого внимания на слова учителя.
The boy reading a book didn’t pay any attention to the teacher’s words.
Мальчик, читающий книгу, не обратил никакого внимания на слова учителя.
He was sitting by the window, reading a book.
Он сидел у окна, читая книгу.
Having read ten pages of the book, he decided to have a break. (After reading ten pages of the book, he decided to have a break.)
Прочитав десять страниц книги, он решил сделать перерыв. (После чтения десяти страниц книги он решил сделать перерыв.)
The books read by him last week included several fairy tales.
Книги, прочитанные им на прошлой неделе, включали в себя несколько сказок.
The story being read by him now is called «The Wonderful Wizard of Oz». (The story that he is reading now is called «The Wonderful Wizard of Oz».)
Повесть, читаемая им сейчас, называется «Удивительный Волшебник из страны Оз». (Повесть, которую он читает сейчас, называется «Удивительный Волшебник из страны Оз».)
Published in 1900, the story was adapted into a film in 1939.
Опубликованная в 1900 году, эта повесть была экранизирована в 1939 году.
Having been translated into several languages, this story is well known in many countries. (Translated into several languages, this story is well known in many countries.)
Будучи переведённой на несколько языков, эта повесть хорошо известна во многих странах. (Переведённая на несколько языков, эта повесть хорошо известна во многих странах.)
Translation of participles
Перевод причастий
Depending on the function in the sentence, on the context and meaning, English participles are translated into Russian as participles, as adjectives, as adverbial participles, as verbs. Compare these examples:
В зависимости от функции в предложении, от контекста и значения, английские причастия переводятся на русский язык как причастия, как прилагательные, как деепричастия, как глаголы. Сравните эти примеры:
I saw a running boy.
Я увидел бегущего мальчика.
He was running very fast.
Он бежал очень быстро.
He ran shouting something.
Он бежал, крича что-то. Он бежал и кричал что-то.
Running past the bakery, the boy stopped abruptly.
Пробегая мимо булочной, мальчик внезапно остановился.
He stood there, looking at the shopwindow intently.
Он стоял там, пристально глядя на витрину. Он стоял там и пристально смотрел на витрину.
Having found the door locked, the boy left.
Найдя дверь запертой, мальчик ушёл.
Note: Adverbial participles
Примечание: Деепричастия
In the examples above, «shouting something; running past the bakery; looking at the shopwindow; having found» have been translated into Russian with the help of adverbial participles.
В примерах выше, «shouting something; running past the bakery; looking at the shopwindow; having found» переведены на русский язык с помощью деепричастий (крича, пробегая, глядя, найдя).
There are no adverbial participles in English. We translate English participles into Russian with the help of suitable adverbial participles in those cases where it is required by the norms of the Russian language.
В английском языке нет деепричастий. Мы переводим английские причастия на русский язык с помощью подходящих деепричастий в тех случаях, где это требуется нормами русского языка.
Participles as attributes
Причастия как определения
Participles in the function of adjectives, that is, in the function of attributes in a sentence, are sometimes called «participial adjectives» in English grammar materials.
Причастия в функции прилагательных, то есть в функции определений в предложении, иногда называются «participial adjectives» в английских материалах по грамматике.
Participles can modify the subject, an object, or another noun in a sentence. Participles may stand before or after the noun that they modify. Participle constructions stand after the nouns that they modify.
Причастия могут определять подлежащее, дополнение или другое существительное в предложении. Причастия могут стоять до или после определяемого существительного. Причастные обороты стоят после определяемых существительных.
Participle before noun
Причастие перед существительным
A single participle often stands before the noun that it modifies: a flying bird; a moving train; a promising actor; a growing interest; overwhelming majority, running water; boiling water; working people; a broken heart; a rotten apple; spoken language; a tired voice; a written confirmation; boiled water; developed countries; experienced users. Examples:
Одиночное причастие часто стоит перед определяемым существительным: летящая птица; движущийся поезд; многообещающий актер; растущий интерес; подавляющее большинство; проточная вода; кипящая вода; трудящиеся; разбитое сердце; гнилое яблоко; устная речь; усталый голос; письменное подтверждение; кипячёная вода; развитые страны; опытные пользователи. Примеры:
Barking dogs seldom bite.
Лающие собаки редко кусают.
I’m always glad to see her smiling face.
Я всегда рад видеть её улыбающееся лицо.
She spoke in a trembling voice.
Она говорила дрожащим голосом.
He stood before the locked door.
Он стоял перед запертой дверью.
He is a retired colonel.
Он полковник в отставке.
Participle after noun
Причастие после существительного
Not all participles can stand before their nouns. Participles that are closer to verbs than to adjectives are often placed after the nouns that they modify: the problems remaining; the people attending; the people involved; the questions discussed; the names mentioned; the documents required; those invited; those concerned.
Не все причастия могут стоять перед своими существительными. Причастия, которые ближе к глаголам, чем к прилагательным, часто ставятся после определяемых существительных: остающиеся проблемы; присутствующие; люди, причастные к этому; обсуждавшиеся вопросы; упомянутые имена; требуемые документы; приглашённые; те, кого это касается.
In such cases, you can use a participle construction instead of a single participle. A participle construction expresses the same meaning as a relative subordinate clause (attributive clause). (Subordinate clauses are described in Word Order in Complex Sentences in the section Grammar.)
В таких случаях можно употребить причастный оборот вместо одиночного причастия. Причастный оборот выражает такое же значение, как относительное (определительное) придаточное предложение. (Придаточные предложения описываются в статье Word Order in Complex Sentences в разделе Grammar.)
Compare these sentences containing a single participle, a participle construction, or a relative clause:
Сравните эти предложения, содержащие одиночное причастие, причастный оборот или определительное придаточное предложение:
The questions discussed were quite important. – The questions discussed at the meeting were quite important. – The questions that were discussed at the meeting were quite important.
Обсуждавшиеся вопросы были весьма важными. – Вопросы, обсуждавшиеся на собрании, были весьма важными. – Вопросы, которые обсуждались на собрании, были весьма важными.
Some of those invited refused to participate. – Some of those invited to the meeting refused to participate. – Some of the people who were invited to the meeting refused to participate.
Некоторые из приглашённых отказались участвовать. – Некоторые из приглашённых на собрание отказались участвовать. – Некоторые из тех людей, которых пригласили на собрание, отказались участвовать.
Participle construction after noun
Причастный оборот после существительного
Participle constructions in the function of attributes stand after the nouns that they modify. For example:
Причастные обороты в функции определений стоят после существительных, которые они определяют. Например:
The boy playing with the kitten is my nephew. (The boy who is playing with the kitten is my nephew.)
Мальчик, играющий с котенком, мой племянник. (Мальчик, который играет с котенком, мой племянник.)
I talked to several people participating in the project.
Я говорил с несколькими людьми, участвующими в проекте.
The car parked by the entrance belongs to the director.
Машина, припаркованная у входа, принадлежит директору.
I need a list of the goods sold yesterday.
Мне нужен список товаров, проданных вчера.
Active and passive meanings of participles
Активные и страдательные значения причастий
In the function of attributes, present participles express active meaning, and past participles express passive meaning.
В функции определений, причастия настоящего времени выражают активное значение, а причастия прошедшего времени выражают страдательное значение.
In a number of cases there are no corresponding Russian participles with active and passive meaning, for example, in the case of «boring, bored». Compare these sentences:
В ряде случаев нет соответствующих русских причастий с активным и страдательным значением, например, в случае «boring, bored». Сравните эти предложения:
His attitude is annoying.
Его отношение раздражающее.
She looks annoyed.
Она выглядит раздражённой.
It was surprising that he went there.
Было удивительно, что он пошёл туда.
I was surprised that he went there.
Я был удивлён, что он пошёл туда.
It was a boring party.
Это была скучная вечеринка.
Everyone was bored.
Всем было скучно.
I am bored. – Watch a film or read a book.
Мне скучно. – Посмотри фильм или почитай книгу.
There are many pairs of frequently used participles with active and passive meaning: alarming, alarmed; astonishing, astonished; convincing, convinced; disappointing, disappointed; exciting, excited; exhausting, exhausted; frightening, frightened; humiliating, humiliated; horrifying, horrified; irritating, irritated; shocking, shocked.
Есть много пар употребительных причастий с активным и страдательным значением: тревожащий, встревоженный; изумляющий, изумлённый; убеждающий, убеждённый; разочаровывающий, разочарованный; волнующий, взволнованный; изнуряющий, изнурённый; пугающий, испуганный; унижающий, униженный; ужасающий, приведённый в ужас; раздражающий, раздражённый; шокирующий, шокированный.
Note: We translated the participles as participles to show the difference between active and passive meanings. Some participles are often translated as adjectives, for example, «alarming, convincing, humiliating».
Примечание: Мы перевели причастия как причастия, чтобы показать разницу между активными и страдательными значениями. Некоторые причастия часто переводятся как прилагательные, например, «тревожный, убедительный, унизительный».
More examples for memorizing: amazing, amazed; amusing, amused; charming, charmed; confusing, confused; depressing, depressed; developing, developed; disgusting, disgusted; embarrassing, embarrassed; encouraging, encouraged; fascinating, fascinated; frustrating, frustrated; pleasing, pleased; puzzling, puzzled; relaxing, relaxed; satisfying, satisfied; terrifying, terrified; thrilling, thrilled; tiring, tired; worrying, worried.
Ещё примеры для запоминания: amazing, amazed; amusing, amused; charming, charmed; confusing, confused; depressing, depressed; developing, developed; disgusting, disgusted; embarrassing, embarrassed; encouraging, encouraged; fascinating, fascinated; frustrating, frustrated; pleasing, pleased; puzzling, puzzled; relaxing, relaxed; satisfying, satisfied; terrifying, terrified; thrilling, thrilled; tiring, tired; worrying, worried.
Some past participles in the function of attributes can express active meaning. For example: advanced students; experienced users; developed countries; increased activity.
Некоторые причастия прошедшего времени в функции определения могут выражать активное значение. Например: продвинутые студенты; развитые страны; опытные пользователи; возросшая активность.
Intensifiers with past participles
Усилители с причастиями прошедшего времени
The adverbs «very, much, very much» intensify the meaning. «Very» is used with adjectives (and with adverbs, e.g., very quickly); «much» and «very much» are used with verbs. For example, you can say «This book is very good» and «I liked it very much», but you can’t say «I very liked it».
Наречия «very, much, very much» усиливают значение. «Very» употребляется с прилагательными (и с наречиями, например, very quickly); «much» и «very much» употребляются с глаголами. Например, можно сказать «This book is very good» и «I liked it very much», но нельзя сказать «I very liked it».
Past participles, usually in the position after the verb BE, may also be used with intensifiers. Past participles that have acquired strong adjectival qualities (usually, they are participles expressing feelings) may be used with «very», for example, «very bored, very interested, very surprised, very tired». Past participles that have strong verbal qualities are used with «much» or «very much», for example, «much obliged, very much appreciated, very much criticized, much reduced». Examples:
Причастия прошедшего времени, обычно в положении после глагола BE, тоже могут употребляться с усилителями. Причастия прошедшего времени, которые приобрели явные качества прилагательного (обычно это причастия, выражающие чувства), могут быть употреблены с «very», например, «very bored, very interested, very surprised, very tired». Причастия прошедшего времени, которые имеют явные глагольные качества, употребляются с «much» или «very much», например, «much obliged, very much appreciated, very much criticized, much reduced».
I was very tired yesterday.
Я очень устал вчера. (был очень усталым)
Your help was very much appreciated.
Ваша помощь была очень ценной.
Her first novel was much criticized.
Её первый роман много критиковали.
Her latest novel is much talked about.
О её последнем романе много говорят.
Which past participles can be used with «very» and which only with «much» or «very much» is a difficult question. There are no recommended lists of past participles that can be used with «very», and there is no agreement among linguists on this issue. Some linguists allow «very disappointed, very annoyed, very pleased»; others insist on «very much disappointed, very much annoyed, very much pleased».
Какие причастия прошедшего времени можно употребить с «very», а какие только с «much» или «very much» – трудный вопрос. Нет рекомендованных списков причастий, которые можно употребить с «very», и нет согласия между лингвистами по этому вопросу. Некоторые лингвисты разрешают «very disappointed, very annoyed, very pleased»; другие настаивают на «very much disappointed, very much annoyed, very much pleased».
Generally, use «very», «much» or «very much» with this or that past participle if you saw such use in your textbook and in other educational materials. Avoid frequent use of these intensifiers with participles. This will improve your style and will help you to avoid mistakes.
В целом, употребите «very», «much» или «very much» с тем или иным причастием прошедшего времени, если вы видели такое употребление в учебнике и в других учебных материалах. Избегайте частого употребления этих усилителей с причастиями. Это улучшит ваш стиль и поможет вам избежать ошибок.
Note:
Примечание:
The issue described above concerns only the past participle because the present participle is generally not used with «much» or «very much». Whether you can use «very» with this or that present participle depends on the meaning of the participle and on how close to the adjective it has become. For example, you can say «very interesting, very boring, very encouraging, very surprising», but you can’t say «very flying, very working».
Вопрос, описанный выше, касается только причастия прошедшего времени, поскольку причастие настоящего времени обычно не употребляется с «much» или «very much». Можно ли употребить «very» с тем или иным причастием настоящего времени зависит от значения причастия и от того, насколько близким к прилагательному оно стало. Например, можно сказать «very interesting, very boring, very encouraging, very surprising», но нельзя сказать «very flying, very working».
Participles as adverbial modifiers
Причастия как обстоятельства
Participles in the function of adverbial modifiers (of time, reason, manner, accompanying circumstances, etc.) are usually found in participle constructions, though single participles are also quite possible. The negative particle «not» is placed before the participle. Participle constructions in the function of adverbial modifiers are used mostly in writing.
Причастия в функции обстоятельств (времени, причины, образа действия, сопутствующих обстоятельств и т.д.) обычно встречаются в причастных оборотах, хотя одиночные причастия тоже вполне возможны. Отрицательная частица «not» ставится перед причастием. Причастные обороты в функции обстоятельств употребляются в основном в письменной речи.
Participle constructions in the function of adverbial modifiers usually stand at the beginning of the sentence, but may sometimes stand in the middle or at the end of the sentence. Since the action expressed by the participle in such constructions usually refers to the subject of the sentence, the participle in any position in the sentence should be clearly connected with the subject.
Причастные обороты в функции обстоятельств обычно стоят в начале предложения, но могут иногда стоять в середине или в конце предложения. Поскольку действие, выраженное причастием в таких конструкциях, обычно относится к подлежащему предложения, причастие в любом положении в предложении должно быть ясно связано с подлежащим.
Participle constructions in the function of adverbial modifiers of time and reason (usually at the beginning of the sentence) express the same meaning as adverbial clauses of time and reason. In some examples below, corresponding complex sentences are indicated in parentheses.
Причастные обороты в функции обстоятельств времени и причины (обычно в начале предложения) выражают такое же значение, как обстоятельственные придаточные предложения времени и причины. В некоторых примерах ниже, соответствующие сложноподчинённые предложения указаны в скобках.
Present participle as adverbial modifier: Examples
Причастие настоящего времени как обстоятельство: Примеры
Arriving at the airport, we learned that our flight was delayed because of weather conditions. (When we arrived at the airport, we learned that our flight was delayed because of weather conditions.)
Приехав в аэропорт, мы узнали, что наш рейс отложен из-за погодных условий. (Когда мы приехали в аэропорт, мы узнали, что наш рейс отложен из-за погодных условий.)
When doing the exercises, look up the new words.
Делая упражнения, посмотрите новые слова в словаре.
Standing by the window, he watched the people on the street.
Стоя у окна, он наблюдал за людьми на улице.
Having finished my work, I went home. (After I finished my work, I went home.)
Закончив работу, я пошёл домой. (После того, как я закончил работу, я пошёл домой.)
Having seen him in that building before, I thought that he worked there. (As I had seen him in that building before, I thought that he worked there.)
Видев его в том здании раньше, я думал, что он работает там. (Поскольку я видел его в том здании раньше, я думал, что он работает там.)
Feeling very tired, she went to bed early. (She went to bed early because she was feeling very tired.)
Чувствуя себя очень уставшей, она рано легла спать. (Она рано легла спать, потому что она чувствовала себя очень уставшей.)
Not knowing what to expect, she was afraid to open the door.
Не зная, чего ожидать, она боялась открыть дверь.
Laughing, the girls ran out of the classroom.
Смеясь, девочки выбежали из класса.
She sat in the corner, waiting.
Она сидела в углу, ожидая.
He stood by the door, looking at us angrily.
Он стоял у двери, сердито глядя на нас.
Past participle as adverbial modifier: Examples
Причастие прошедшего времени как обстоятельство: Примеры
Asked to explain what happened, he said that he didn’t know. (When he was asked to explain what happened, he said that he didn’t know.)
Когда его попросили объяснить, что случилось, он сказал, что не знает.
If lost in a new city, call the police. (If you are lost in a new city, call the police.)
Если вы потерялись в незнакомом городе, позвоните в полицию.
Surprised by his strange decision, his friends tried to talk him out of it.
Удивлённые его странным решением, его друзья пытались отговорить его от этого.
Left in the yard, the books were spoiled by the pouring rain.
Оставленные во дворе, книги были испорчены проливным дождем.
Lost in the woods, the dog managed to find the way home.
Потерянная в лесу, собака смогла найти дорогу домой.
Cook and stir until thickened. (Cook and stir until the mixture is thickened.)
Варите при помешивании до загустения. (Варите при помешивании, пока смесь не загустеет.)
Dangling participle
Неприкрепленное причастие
Usually, the action expressed by the participle in the function of an adverbial modifier refers to the subject of the sentence.
Обычно, действие, выраженное причастием в функции обстоятельства, относится к подлежащему предложения.
The term «dangling participle» (unattached participle) refers to the situation in which, because of incorrect sentence structure, the participle is unrelated to the subject or is connected to the wrong noun. For example:
Термин «dangling participle» (неприкреплённое причастие) имеет в виду ситуацию, в которой из-за неправильного построения предложения причастие не связано с подлежащим или связано не с тем существительным. Например:
Coming out of the house, the rain started.
Выйдя из дома, начался дождь.
Not knowing his telephone, a letter was sent to him.
Не зная его телефона, ему было послано письмо.
Dangling participles are considered to be bad style of writing. Besides, they can cause misunderstanding. Sentences with dangling participles should be restructured. It can be done (1) by clearly indicating the subject of the sentence so that the participle is clearly attached to the subject, or (2) by changing the participial construction into a subordinate clause.
Неприкреплённые причастия считаются плохим стилем письма. Кроме того, они могут вызвать неправильное понимание. Предложения с такими причастиями следует перестроить. Это можно сделать (1) ясным указанием подлежащего в предложении, так чтобы причастие было ясно прикреплено к подлежащему, или (2) превращением причастного оборота в придаточное предложение.
For example, the sentences with dangling participles in the examples above can be restructured in the following ways:
Например, предложения с неприкреплёнными причастиями в примерах выше можно перестроить следующим образом:
Coming out of the house, I saw that the rain started.
Выйдя из дома, я увидел, что начался дождь.
When I came out of the house, the rain started.
Когда я вышел из дома, начался дождь.
Not knowing his telephone, we sent a letter to him.
Не зная его телефона, мы послали ему письмо.
As we didn’t know his telephone, we sent a letter to him.
Поскольку мы не знали его телефона, мы послали ему письмо.
It is necessary to say that dangling participles are rather common in literary works, especially in those cases where the subject is impersonal «It», and where weak connection between the participle and the subject does not lead to ambiguity for the reader. For example:
Необходимо сказать, что неприкреплённые причастия довольно часто встречаются в литературных произведениях, особенно в тех случаях, где подлежащим является безличное «It» и где слабая связь между причастием и подлежащим не ведёт к неясности для читателя. Например:
Going home, it occurred to me that I had probably seen him before.
Идя домой, мне пришло в голову, что я вероятно видел его раньше.
Nevertheless, it may be advisable for language learners to avoid using such sentences in formal writing, especially in test and examination papers.
Тем не менее, для изучающих язык может быть целесообразным избегать употребления таких предложений в официальной письменной речи, особенно в контрольных и экзаменационных работах.
Note: Prepositions and conjunctions in the form of participles
Примечание: Предлоги и союзы в форме причастий
Some prepositions and conjunctions are in the form of participles. For example: concerning, considering, including, notwithstanding, owing to, judging from, provided that, regarding, supposing.
Некоторые предлоги и союзы имеют форму причастий. Например: concerning, considering, including, notwithstanding, owing to, judging from, provided that, regarding, supposing.
They do not require a strict connection with the subject and should not be regarded as dangling participles. The same can be said about participles in such set expressions as «generally speaking, strictly speaking, taking into consideration» and some others. Examples:
Они не требуют строгой связи с подлежащим и не должны считаться «dangling participles». То же самое можно сказать о причастиях в таких устойчивых выражениях как «generally speaking, strictly speaking, taking into consideration» и некоторых других. Примеры:
Owing to the rain, the game was postponed. Considering the price, this table is a good buy. Strictly speaking, they are not her relatives.
Из-за дождя игра была отложена. Принимая во внимание цену, этот стол – удачная покупка. Строго говоря, они не являются её родственниками.
Absolute participle construction
Самостоятельный причастный оборот
The absolute participle construction has its own subject (to which the action expressed by the participle refers) and can stand at the beginning or at the end of the sentence. Sometimes the preposition «with» introduces an absolute participle clause.
Самостоятельный причастный оборот имеет своё собственное подлежащее (к которому относится действие, выраженное причастием) и может стоять в начале или в конце предложения. Иногда предлог «with» вводит самостоятельный причастный оборот.
Absolute participle constructions are often used in literary works and scientific writing, but are rare in ordinary speech. In your own speech, you can replace absolute participle constructions with simpler constructions. Examples:
Абсолютные причастные обороты часто употребляются в литературных произведениях и в научной литературе, но редки в обычной речи. В вашей речи, вы можете заменить самостоятельные причастные обороты более простыми конструкциями. Примеры:
The weather being nice and warm, we went for a walk. (As the weather was nice and warm, we went for a walk.)
Поскольку погода была хорошая и тёплая, мы пошли на прогулку.
Nobody knowing what to do, we decided to do nothing. (Because nobody knew what to do, we decided to do nothing.)
Так как никто не знал, что делать, мы решили ничего не делать.
Two of them headed toward the director’s office, the other three staying in the hall. (Two of them headed toward the director’s office, and the other three stayed in the hall.)
Двое из них направились к кабинету директора, а трое других остались в коридоре.
Sydney is the largest city in Australia, with Melbourne being the second largest.
Сидней – самый большой город в Австралии, а Мельбурн – второй по величине.
Their recent fight forgotten, the children began to play with their new toys. (The children forgot their recent fight and began to play with their new toys.)
Позабыв недавнюю ссору, дети начали играть со своими новыми игрушками. (Дети забыли свою недавнюю ссору и начали играть с новыми игрушками.)
Our work finished, we said good-bye and left.
Так как наша работа была закончена, мы попрощались и ушли.
She listened to his story quietly, with her eyes closed and her face impassive.
Она слушала его рассказ спокойно, с закрытыми глазами и бесстрастным лицом.
Participles in constructions with complex object
Причастия в конструкциях со сложным дополнением
In sentences like «I saw him crossing the street. I found him sleeping. I had my car washed.», the constructions «him crossing; him sleeping; car washed» are often called «complex object» in Russian grammar materials.
В предложениях типа «I saw him crossing the street. I found him sleeping. I had my car washed.», конструкции «him crossing; him sleeping; car washed» часто называются «complex object» (сложное дополнение) в русских материалах по грамматике.
The term «complex object» is rarely found in English grammar materials. Instead, participles in such constructions are usually called «object complement; objective complement; objective predicate». (See Verbs Glossary of Terms in the section Grammar.)
Термин «complex object» редко встречается в английских материалах по грамматике. Вместо этого, причастия в таких конструкциях обычно называются «object complement; objective complement; objective predicate». (См. Verbs Glossary of Terms в разделе Grammar.)
The use of the infinitive in constructions with complex object is described in The Infinitive in the section Grammar and in the commentary (in Russian) to the song Joe Cocker — N’Oubliez Jamais in the section Hobby.
Употребление инфинитива в конструкциях со сложным дополнением описывается в материале The Infinitive в разделе Grammar и в комментарии (на русском языке) к песне Joe Cocker — N’Oubliez Jamais в разделе Hobby.
Present participle in constructions with complex object
Причастие настоящего времени в конструкциях со сложным дополнением
Constructions after verbs of sense perception
Конструкции после глаголов чувственного восприятия
The present participle is used in constructions with complex object after the verbs of sense perception «hear, see, watch, observe, notice, feel» to indicate the action in progress. For example:
Причастие настоящего времени употребляется в конструкциях со сложным дополнением после глаголов чувственного восприятия «hear, see, watch, observe, notice, feel», чтобы показать действие в процессе. Например:
I saw him locking the door. I saw him watching me. I see her smiling.
Я видел, как он запирал дверь. Я видел, что он наблюдает за мной. Я вижу, как она улыбается.
I heard them laughing. I hear the telephone ringing.
Я слышал, как они смеялись. Я слышу, как звонит телефон.
She felt him looking at her. She noticed him smiling at something.
Она чувствовала, что он смотрит на неё. Она заметила, как/что он улыбается чему-то.
The infinitive in such constructions usually expresses a completed action, but if the verb is of continuing nature, the infinitive can express the action in progress. Compare:
Инфинитив в таких конструкциях обычно выражает законченное действие, но если глагол продолженного характера, инфинитив может выражать действие в процессе. Сравните:
I saw him crossing the street. – I saw him cross the street.
Я видел, как он переходил улицу. – Я видел, как он перешёл улицу.
I saw her coming out of the house. – I saw her come out of the house.
Я видел, как она выходила из дома. – Я видел, как она вышла из дома.
I heard the telephone ringing. – I heard the telephone ring.
Я слышал, как звонил телефон. – Я слышал, как зазвонил телефон.
I heard him singing. – I heard him sing.
Я слышал, как он пел. – Я слышал, как он пел.
I heard her crying. – I heard her cry.
Я слышал, как она плакала. – Я слышал, как она плакала.
He watched them walking slowly toward the house. / He watched them walk slowly toward the house.
Он наблюдал, как они медленно шли по направлению к дому.
Note:
Примечание:
Note the use of participles after the verbs «smell» and «find»:
Обратите внимание на употребление причастий после глаголов «smell» и «find»:
I smell something burning.
Я чувствую (по запаху), что что-то горит.
I found him sleeping.
Я нашёл его спящим.
She finds him interesting.
Она находит его интересным.
I found the door locked.
Я обнаружил, что дверь заперта.
Past participle in constructions with complex object
Причастие прошедшего времени в конструкциях со сложным дополнением
Constructions after «see, hear, want, consider»
Конструкции после «see, hear, want, consider»
The past participle is used in constructions with complex object to show that the person or thing indicated by the object undergoes the action indicated by the participle.
Причастие прошедшего времени употребляется в конструкциях со сложным дополнением, чтобы показать, что лицо или предмет, указанный дополнением, подвергается действию причастия.
He saw his bags put into the trunk of a large car.
Он видел, как его вещи положили в багажник большого автомобиля.
She saw several participants arrested during the demonstration.
Она видела, как нескольких участников арестовали во время демонстрации.
We heard her name mentioned during the discussion.
Мы слышали, как её имя упоминали во время дискуссии.
He wants it done as soon as possible.
Он хочет, чтобы это было сделано как можно скорее.
We want him elected.
Мы хотим, чтобы его избрали.
I consider this matter closed.
Я считаю этот вопрос закрытым.
Note: In the last three examples above, the participles «done, elected, closed» may be regarded as shortened variants of the passive infinitive forms «to be done; to be elected; to be closed».
Примечание: В последних трёх примерах выше, причастия «done, elected, closed» могут рассматриваться как укороченные варианты пассивных форм инфинитива «to be done; to be elected; to be closed».
Construction «have something done»
Конструкция «have something done»
In constructions like «I had it done», the past participle is used after the verb «have» (or after «get» in informal speech) to show that the action is performed for you by someone, usually at your request. (See The Verb HAVE in the section Grammar.)
В конструкциях типа «I had it done», причастие прошедшего времени употребляется после глагола «have» (или после «get» в разговорной речи), чтобы показать, что действие выполняется для вас кем-то, обычно по вашей просьбе. (См. The Verb HAVE в разделе Grammar.)
I had my car washed.
Мне вымыли машину.
He had his hair cut yesterday.
Ему постригли волосы вчера.
She got her TV repaired.
Ей починили телевизор.
However, in some cases the action expressed by the participle after the verb «have» in such constructions is performed not at your request, and the action may be unpleasant. Examples:
Однако в некоторых случаях, действие, выраженное причастием после глагола «have» в таких конструкциях, совершается не по вашей просьбе, и это действие может быть неприятным. Примеры:
She had her purse stolen yesterday.
У неё вчера украли кошелёк.
He had his nose broken in a fight.
Ему сломали нос в драке.
She got her finger jammed in the door.
Она прищемила (ей прищемило) палец дверью.
A part of speech is a term used in traditional grammar for one of the nine main categories into which words are classified according to their functions in sentences, such as nouns or verbs. Also known as word classes, these are the building blocks of grammar.
Parts of Speech
- Word types can be divided into nine parts of speech:
- nouns
- pronouns
- verbs
- adjectives
- adverbs
- prepositions
- conjunctions
- articles/determiners
- interjections
- Some words can be considered more than one part of speech, depending on context and usage.
- Interjections can form complete sentences on their own.
Every sentence you write or speak in English includes words that fall into some of the nine parts of speech. These include nouns, pronouns, verbs, adjectives, adverbs, prepositions, conjunctions, articles/determiners, and interjections. (Some sources include only eight parts of speech and leave interjections in their own category.)
Learning the names of the parts of speech probably won’t make you witty, healthy, wealthy, or wise. In fact, learning just the names of the parts of speech won’t even make you a better writer. However, you will gain a basic understanding of sentence structure and the English language by familiarizing yourself with these labels.
Open and Closed Word Classes
The parts of speech are commonly divided into open classes (nouns, verbs, adjectives, and adverbs) and closed classes (pronouns, prepositions, conjunctions, articles/determiners, and interjections). The idea is that open classes can be altered and added to as language develops and closed classes are pretty much set in stone. For example, new nouns are created every day, but conjunctions never change.
In contemporary linguistics, the label part of speech has generally been discarded in favor of the term word class or syntactic category. These terms make words easier to qualify objectively based on word construction rather than context. Within word classes, there is the lexical or open class and the function or closed class.
Read about each part of speech below and get started practicing identifying each.
Noun
Nouns are a person, place, thing, or idea. They can take on a myriad of roles in a sentence, from the subject of it all to the object of an action. They are capitalized when they’re the official name of something or someone, called proper nouns in these cases. Examples: pirate, Caribbean, ship, freedom, Captain Jack Sparrow.
Pronoun
Pronouns stand in for nouns in a sentence. They are more generic versions of nouns that refer only to people. Examples: I, you, he, she, it, ours, them, who, which, anybody, ourselves.
Verb
Verbs are action words that tell what happens in a sentence. They can also show a sentence subject’s state of being (is, was). Verbs change form based on tense (present, past) and count distinction (singular or plural). Examples: sing, dance, believes, seemed, finish, eat, drink, be, became
Adjective
Adjectives describe nouns and pronouns. They specify which one, how much, what kind, and more. Adjectives allow readers and listeners to use their senses to imagine something more clearly. Examples: hot, lazy, funny, unique, bright, beautiful, poor, smooth.
Adverb
Adverbs describe verbs, adjectives, and even other adverbs. They specify when, where, how, and why something happened and to what extent or how often. Examples: softly, lazily, often, only, hopefully, softly, sometimes.
Preposition
Prepositions show spacial, temporal, and role relations between a noun or pronoun and the other words in a sentence. They come at the start of a prepositional phrase, which contains a preposition and its object. Examples: up, over, against, by, for, into, close to, out of, apart from.
Conjunction
Conjunctions join words, phrases, and clauses in a sentence. There are coordinating, subordinating, and correlative conjunctions. Examples: and, but, or, so, yet, with.
Articles and Determiners
Articles and determiners function like adjectives by modifying nouns, but they are different than adjectives in that they are necessary for a sentence to have proper syntax. Articles and determiners specify and identify nouns, and there are indefinite and definite articles. Examples: articles: a, an, the; determiners: these, that, those, enough, much, few, which, what.
Some traditional grammars have treated articles as a distinct part of speech. Modern grammars, however, more often include articles in the category of determiners, which identify or quantify a noun. Even though they modify nouns like adjectives, articles are different in that they are essential to the proper syntax of a sentence, just as determiners are necessary to convey the meaning of a sentence, while adjectives are optional.
Interjection
Interjections are expressions that can stand on their own or be contained within sentences. These words and phrases often carry strong emotions and convey reactions. Examples: ah, whoops, ouch, yabba dabba do!
How to Determine the Part of Speech
Only interjections (Hooray!) have a habit of standing alone; every other part of speech must be contained within a sentence and some are even required in sentences (nouns and verbs). Other parts of speech come in many varieties and may appear just about anywhere in a sentence.
To know for sure what part of speech a word falls into, look not only at the word itself but also at its meaning, position, and use in a sentence.
For example, in the first sentence below, work functions as a noun; in the second sentence, a verb; and in the third sentence, an adjective:
- Bosco showed up for work two hours late.
- The noun work is the thing Bosco shows up for.
- He will have to work until midnight.
- The verb work is the action he must perform.
- His work permit expires next month.
- The attributive noun [or converted adjective] work modifies the noun permit.
Learning the names and uses of the basic parts of speech is just one way to understand how sentences are constructed.
Dissecting Basic Sentences
To form a basic complete sentence, you only need two elements: a noun (or pronoun standing in for a noun) and a verb. The noun acts as a subject and the verb, by telling what action the subject is taking, acts as the predicate.
- Birds fly.
In the short sentence above, birds is the noun and fly is the verb. The sentence makes sense and gets the point across.
You can have a sentence with just one word without breaking any sentence formation rules. The short sentence below is complete because it’s a command to an understood «you».
- Go!
Here, the pronoun, standing in for a noun, is implied and acts as the subject. The sentence is really saying, «(You) go!»
Constructing More Complex Sentences
Use more parts of speech to add additional information about what’s happening in a sentence to make it more complex. Take the first sentence from above, for example, and incorporate more information about how and why birds fly.
- Birds fly when migrating before winter.
Birds and fly remain the noun and the verb, but now there is more description.
When is an adverb that modifies the verb fly. The word before is a little tricky because it can be either a conjunction, preposition, or adverb depending on the context. In this case, it’s a preposition because it’s followed by a noun. This preposition begins an adverbial phrase of time (before winter) that answers the question of when the birds migrate. Before is not a conjunction because it does not connect two clauses.