The best word reference


Возможно, вы никогда не встречались с термином «референтные слова» (reference words), но наверняка вы встречали их при изучении английского языка. Референтные слова (или слова-ссылки) указывают на идеи и предметы, упомянутые ранее в тексте или разговоре, что позволяет не повторять одно и то же, и обеспечивает связность. Самый простой пример референтных слов – местоимения. Представите себе, как бы выглядела речь, если бы не было местоимений! Мы бы повторяли одно и то же множество раз и наши высказывания были бы похожи на набор слов. Референтные слова используются часто, потому что их основная функция – делать речь связной и избегать повторений.

Понимание того, к чему именно в тексте относятся референты – очень важный навык для всех, кто изучает английский язык. Чтобы понимать тексты, понимать речь на слух, просто необходимо соотносить референты с теми понятиями, на которые они указывают. 

Рассмотрим простой пример:

My friends live in houses with big windows. They are quite new and spacious. – Мои друзья живут в домах с большими окнами. Они новые и просторные.

В данном примере референтное слово – they (они). Это слово указывает на что-то из первого предложения. Но на что именно? Кто они: друзья, дома или окна? По смыслу мы понимаем, что друзья и окна не могут быть новыми и просторными, соответственно they относится к слову houses.

А теперь представьте себе, что референтное слово связывает два абзаца в тексте. К примеру, в части Reading экзаменов FCE, CAE, CPE несколько заданий построено на умении распознавать референты. В части Reading TOEFL iBT также предлагаются вопросы на идентификацию референтов. А ведь предложения могут быть действительно запутанными, включать обороты, незнакомые слова, сложные грамматические конструкции. Что же делать? Давайте разбираться!

Самые простые референты – это личные местоимения. Кроме этого, референтами могут выступать указательные местоимения (this, these, that, those), слова who, which, that, one (ones), such и некоторые другие. 

Мы рассмотрим, к чему может относиться тот или иной референт и приведем примеры.

It относится к ранее высказанной идее или ранее указанному предмету в единственном числе:

Learning English is a difficult process. It is undoubtedly useful for your career, though. – Изучение английского – сложный процесс. Однако это несомненно полезно для твоей карьеры.

They/ them относится к нескольким лицам, предметам, или нескольким идеям:

My friends took some excellent photographs of ancient temples. They were built more than 500 years ago! – Мои друзья сделали отличные снимки древних храмов. Они были построены более 500 лет назад! (They относится к слову temples.)

We got a number of questions from our clients, but I did not have time to answer them. – Мы получили ряд вопросов от наших клиентов, но у нас не было времени отвечать на них.

This относится к предмету или идее, которая находится близко к говорящему в пространстве и времени:

Our new invention is really revolutionary. This will change the world. – Наше новое изобретение революционное. Oно изменит мир. 

These относится с нескольким предметам или идеям, которые находятся близко к говорящему в пространстве и времени:

I have bought some textbooks. These will help me to improve my grammar. – Я купил несколько учебников. Они помогут мне улучшить мою грамматику.

Thаt относится к предмету или идее, которая отдалена от  говорящего в пространстве и времени:

Thank you for your help. That was so kind of you.  – Спасибо за помощь. Это было так любезно с вашей стороны.

Those относится к нескольким предметам или идеям, которые отдалены от  говорящего в пространстве и времени:

I did not even try to find the old letters. Those had been lost many years before. – Я даже не пытался найти старые письма. Они были потеряны много лет тому назад.

Who может относиться только к людям (в единственном и множественном числе):

There were children sitting at the desks who were writing something. – За партами были дети, которые что-то писали.

Which может относиться к идеям и предметам (в единственном и множественном числе):

Where are the shoes which I bought yesterday? – Где туфли, которые я купил вчера?

That относится к людям, предметам и идеям (в единственном и множественном числе):

Who will talk to the people that are waiting outside? – Кто поговорит с людьми, которые ждут на улице?

When he came, he saw the suitcase that has been already packed. – Когда он вошел, он увидел чемодан, который уже был упакован.

One используется, чтобы заменить существительное в единственном числе, которое было упомянуто ранее:

This dress is too small. Have you got a bigger one? – Это платье слишком маленькое. У вас есть побольше?

Ones используется, чтобы заменить существительное во множественном числе, которое было упомянуто ранее:

Hundreds of students applied for a grant, but only the best ones will get it. – Сотни студентов подали заявку на грант, но только самые лучшие его получат.

Such обозначает людей, предметы или идеи одного типа с ранее упомянутыми:

Your behaviour is outrageous. Such behaviour is inappropriate  in the theatre. – Твое поведение возмутительно. Такое поведения неуместно в театре.

The former, the latter, respectively – используются в письменной речи, когда было упомянуто две идеи, два предмета, два лица. The former относится к первой упомянутой идее, the latter – ко второй, respectively относится к обоим идеям в порядке их упоминания (первый, затем второй):

Yesterday Mr Smith and Mr Reed called me. The former called me at 5 o’clock, the latter phoned at 6 o’clock. I arranged to meet them tomorrow at 9 and at 11 o’clock respectively. – Вчера мне позвонили мистер Смит и мистер Рид. Первый позвонил мне в 5 часов, второй – в 6 часов. Я договорился встретиться с ними в 9 и 11 соответственно.

Если вам помогла данная статья, оставляйте ваши комментарии и присоединяйтесь к нам Вконтакте, Instagram и Facebook! Успехов вам в изучении английского языка!

Увидели ошибку в тексте? Выделите её и нажмите на появившуюся стрелку или CTRL+Enter.

In this lesson, we will focus on one more reading skill that is very helpful in enhancing your understanding on a particular reading text you are reading.

It is ‘reference words’. As the title suggests, when you read, you are also making connection of or referring some words to its focus or key issue or subject of the sentence.  Study the slides for more explanation.

This slideshow requires JavaScript.

Try this exercise to test your understanding and to apply your reference word skill. You may place your answer by replying your comment in this post 🙂

Read the given sentences. Decide what the underlined words refer to.

1. Ancient Greek philosophers discovered that their minds were clearer when they walked about while discussing problems.

2. Exercise improves the diaphragm which helps to bring oxygen to the lungs and, at the same time, remove carbon dioxide from them.

Without the approval of his physician, a heart patient should not engage in vigorous exercise.

3. A mother and her two children were among those who died in the car accident, police said. The trio had been hit by a trailer.

4. Consult a good doctor, one who is willing to listen to you.

5. One reason for the failure of short-term crash diets is that they do nothing to change basic eating habits.

Futures – The forms we use

Share In this post we’re going to talk about the future. There are lots of different ways to talk about the future in English so

Proficiency Exam Corner

Share Proficiency Exam Corner Share Proficiency Exam Corner Share More Posts Read More Using… Read More Using Topic Sentences Share   In the Cambridge Advanced

Would Rather & Would Prefer

Share Rather & Prefer In this post we will look at the different grammar of would rather and would prefer and the way we use each

Verb & Adverb Suffixes

Share Verb & Adverb Suffix Types We use a prefix at the beginning of the word to change the meaning and a suffix at the

Using Topic Sentences

Share   In the Cambridge Advanced and Proficiency writing exams, the quality of answers depends on very good organisation of ideas and topics. In this

Use of English Part 2 – Finding the missing words

Share What is it? The Use of English Part 2 is where you need to put a single word into each gap. In this post we’ll look

Introduction

By John-Allen Payne, Ph.D.
Department of English
National Technical Institute for the Deaf
Rochester Institute of Technology

«Reference words» are one of the rhetorical devices that allow a writer to create cohesion throughout a text. They constitute a large group of mostly «pronouns» and «noun phrases,» less frequently other parts of speech. Reference words represent other elements in a text and allow the writer to manipulate these elements in different ways.

For examples of reference words, look at the highlighted words in the following paragraph about Germany:

Germany After World War 2

In 1939, Germany started World War 2; she was confident that she could conquer and control all of Europe. She spread death and destruction over much of the continent. But after several years of war, Germany herself began to suffer severe losses: Allied bombing raids destroyed German cities, farms, industries, and transportation systems. Food, water, and fuel began to disappear. And without these essentials, people could not care for themselves and their families. Berlin, the capital city, incurred even worse damage: Bombing raids destroyed seventy percent of its buildings. The city was left in ruins. People there lived in squalor. Vermin spread, bringing diseases: Rats and fleas infested people’s homes; roaches contaminated their food. Conditions worsened daily.

An examination of the highlighted words in the paragraph will reveal two notable features about them:

1. They cannot stand alone; rather, they need to connect with other words to complete their meanings.

2. They are used when new information is added about the things that they refer to, hence, the name «reference words.»

There is a small amount of research into the acquisition of reference words suggesting that hearing children begin to understand them after age 5, but that many deaf individuals as old as 17 and 18 continue to have problems with them. Moreover, experienced teachers in postsecondary programs for deaf students know that this failure to understand reference words correctly extends into the college years, as well.

In addition to this introduction, this module contains the following major sections:

A. A Grammatical/Process Summary that provides an overview of reference words with some examples of how they are used in English-Language discourse.

B. Research Findings and Implications that offers a small summary of some available studies on hearing and deaf children’s ability to use certain reference words.

C. Guided Practice exercises that offer practice in identifying reference words and their antecedents.

D. Action Steps that teachers may take in order to enhance students’ comprehension of reference words in their reading.

Major Considerations

1. Reference words are ubiquitous in all forms of written and spoken Modern English.

2. The ability to recognize reference words and understand them and use them correctly is a requisite for an adequate command of the English language.

3. Finding antecedents of reference words in a text poses a challenge for many young deaf students.

4. Course materials can be created in such a way as to improve students’ understanding of reference words in their reading.

Like this post? Please share to your friends:
  • The beatles the word live
  • The best word puzzles
  • The beatles said the word
  • The best word of advice
  • The basic word list