Тема the printed word

http://lovenglish.ucoz.ru/_si/0/s82398235.jpg

МУНИЦИПАЛЬНОЕ АВТОНОМНОЕ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ
УЧРЕЖДЕНИЕ

МАРИИНСКАЯ СРЕДНЯЯ
ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ ШКОЛА №3 ГОРОДА ТОМСКА

ТЕХНОЛОГИЧЕСКАЯ КАРТА УРОКА

РАЗДЕЛ «Удовольствие от чтения» (“The Pleasure of Reading”)

Урок «The Printed Word»

УМК: О.В. Афанасьевой и И.В. Михеевой
«Английский язык» 7 класс («Просвещение», 2015)

Автор-составитель

Хлебникова Екатерина Андреевна,

учитель английского языка

высшей категории

Томск

2017

Технологическая
карта урока английского языка

Класс: 7 Б.

УМК: О.В. Афанасьевой и И.В. Михеевой «Английский язык»
(«Просвещение», 2015)

Тема урока:  Определенный
артикль
the.

Тип урока: урок комплексного применения знаний и умений.

Цель: развитие навыков изучающего чтения на основе текста «The Printed Word».

Задачи:

  • образовательная: научиться работать с информацией; формировать общеучебные умения и навыки
    (умение сравнивать, сопоставлять, обобщать, делать выводы, анализировать);
  • развивающая: развивать коммуникативные навыки
    сотрудничества с другими учащимися, развивать навыки аудирования и чтения,
    развивать социокультурную компетенцию.
  • воспитательная: воспитать в учениках готовность к общению
    на иностранном языке,  работать в группах, индивидуально, помогать друг другу,
    умение слушать внимательно.

Ожидаемые результаты:

  • учащиеся научатся работать с
    текстом, искать нужную  информацию. (базовый уровень)
  • учащиеся научатся работать с
    текстом, искать нужную  информацию, а также преобразовывать и
    интерпретировать информацию (повышенный уровень).

Технологии
и методы работы:
ИКТ, стратегии работы с информационным текстом «Ориентиры
предвосхищения», «Чтение с остановками».

Оборудование урока: доска, компьютер, телевизор, презентация, карточки с заданиями,
карта самооценки.

Этапы урока, целевые ориентиры, время

Задания, выполнение которых учащимися приведет к
достижению запланированных результатов

Деятельность учителя

Деятельность учеников и возможные варианты ответов

Планируемые результаты, формирование УУД

Задания базового уровня

Задания повышенного уровня

предметные

Личностные, метапредметные

I этап
Организационный

1.Создание эмоционально положительного настроя, организация начала
занятия

(1 мин.)

Приветствие, мини-диалог о дне, настроении.

Учитель приветствует учеников

Good
morning, boys and girls! I’m glad to see you! Sit down, please. How are you
today? What date is it today, Masha?

Учащиеся приветствуют учителя.

Good morning, teacher. We
are glad to see you too. Fine, thanks.

It
is the 21st of November, it’s Monday.

Умение адекватно реагировать на вопросы, давать грамматически верный
ответ на поставленный вопрос

Осознание языка как средства общения

II
этап Постановка цели и задач урока. Мотивация учебной деятельности учащихся.

1.Речевая зарядка (2 мин.)

Правильно ответить на общие вопросы по теме чтение

Правильно ответить на специальные вопросы по теме чтение

Задает вопросы по теме чтение

Answer my questions:

1.      
Do you like reading?

2.      
Do you often read?

3.      
How much time do you
spend on reading?

4.      
Who is your favourite
author?

5.      
Do you collect books?

6.      
When & where do you
usually read?

Отвечают на вопросы:

1.      
Yes, I do.

2.      
No, I don’t.

3.      
I spend on reading … .

4.      
My favourite author is …

5.      
Yes, I do./ No, I don’t.

6.      
I usually read … .

Грамматически верно строить предложение с правильной интонацией.

Умение слушать педагога и одноклассников, адекватно реагировать на
вопросы.

III этап Актуализация знаний.

1. Направить к постановке темы и цели урока.

(4 мин)

2.  Актуализация знаний (5 мин)

3. Работа с текстом (20 мин)

Называют тему урока.

Работать с высказываниями, найти верные/неверные.

Чтение вслух, поиск информации. Ответить с опорой на текст.

Разделить текст на части.

Называют тему урока.

Работать с высказываниями, найти верные/неверные. Исправить неверные
высказывания.

Чтение вслух, поиск информации. Ответить самостоятельно, без опоры на
текст.

Разделить текст на части и озаглавить их.

Учитель показывает ученикам книгу и спрашивает: что это?

Look
here, what is it? What material is a book made of?

Look
at the screen, what do you see? What is it?

What
do you think is a theme of our lesson?

Учитель подводит учащихся к цели урока

Учитель предлагает в парах поработать со словами, найти соответствия (прил.1).

You
are absolutely right! Fantastic!

Учитель раздает ученикам карточки с высказываниями по теме текста «The Printed Word»,
просит поставить + напротив тех, с которыми они согласны, — если не согласны,
? если не уверены.(прил.2)

Let’s
read the statements, put + if you agree, — disagree, ? not sure.

Учитель просит учеников открыть учебники и начать чтение текста по
цепочке.

Open
your books at p. 170, Ex. 18. Read the text one by one.

Учитель просит посмотреть на экран и найти ответ на вопросы (чтение с
остановками)

Good,
look at the screen, answer the first question
.

Учитель просит учеников разделить текст на логические части и
озаглавить их.

Divide
the text into three logical parts and give them names.

Учащиеся называют предмет, который они видят. Отвечают на вопросы
учителя. Высказывают предположения о том, что изображено на слайде.

It
is a book. It is made of paper/wood.

They
are books.

We
are going to talk about books.

Учащиеся выполняют задание в парах, ищут перевод слов.

Учащиеся читают высказывания, самостоятельно выполняют задание. («Ориентиры
предвосхищения»)

Учащиеся начинают читать текст «по цепочке» с остановками (по
абзацам), отвечая на вопросы.

Ученики самостоятельно делят текст на части и придумывают заглавие
для них.

Совершенствование навыков письма.

Работать с информацией.

Целеполагание, умение строить логическое умозаключение, делать
выводы.

IV
этап Первичное закрепление

1.Использование новой лексики

(3 мин)

Анализируют карточки с высказываниями с помощью текста.

Анализируют карточки с высказываниями. (самостоятельно)

Просит учащихся вернуться к карточкам с высказываниями и проверить
себя самостоятельно.

Look
through your cards again and correct if it’s necessary.

Учащиеся проверяют свои ответы исправляют, если это необходимо.

Составлять и изменять высказывания.

Проявлять уважение по отношению к одноклассникам.

Строить логическое высказывание.

V
этап Инструктаж о домашнем задании

Определение домашнего задания (2 мин.)

Выполнить упражнение по тексту (составить вопросы)

Составить пересказ по тексту.

Учитель предлагает выбрать сделать пересказ одной из частей текста
или составить вопросы к тексту.

Your
homework is p.173, ex. 23 or retelling of one of the parts from the text.

Учащиеся записывают домашнее задание в дневник.

Владеть основами принятия решения, осуществление осознанного выбора.

VI
этап Рефлексия (подведение итогов урока)

Рефлексия и самооценка (3 мин.)

Оценить свою деятельность на уроке

Проанализировать результат своей работы на уроке

Предлагает опорные вопросы для подведения итогов урока.

Do
you remember the theme of our lesson?

Did
you know something new?

Учащиеся отвечают на вопросы, заполняют карточку рефлексии.

Адекватно реагировать на вопросы учителя.

Осуществление регулятивных действий (самооценка)

Приложение
1

1.    
Tablets of wood

2.    
Pieces of bark [ba:k]

3.    
Strips of  leather[ʹleðə]

4.    
Metal rings

5.    
Clay tablets

6.    
Papyrus [pəʹpairəs]

7.    
Skins of young animals

8.    
Wax [wæks]

1.    
Воск

2.    
Папирус

3.    
Деревянные дощечки

4.    
Глиняные таблички

5.    
Металлические кольца

6.    
Куски коры

7.    
Полоски кожи

8.    
Кожа молодых животных

9.    
Tablets of wood

10. Pieces of bark [ba:k]

11. Strips of  leather[ʹleðə]

12. Metal rings

13. Clay tablets

14. Papyrus [pəʹpairəs]

15. Skins of young animals

16. Wax [wæks]

9.    
Воск

10. Папирус

11. Деревянные дощечки

12. Глиняные таблички

13. Металлические кольца

14. Куски коры

15. Полоски кожи

16. Кожа молодых животных

17.
Tablets of wood

18. Pieces of bark [ba:k]

19. Strips of  leather[ʹleðə]

20. Metal rings

21. Clay tablets

22. Papyrus [pəʹpairəs]

23. Skins of young animals

24. Wax [wæks]

17. Воск

18. Папирус

19. Деревянные дощечки

20. Глиняные таблички

21. Металлические кольца

22. Куски коры

23. Полоски кожи

24. Кожа молодых животных

Приложение
2

Name ______________________                               
Form ____________

Before reading

Statements

After reading

  1. The
    earliest books were written on tablets of wood or pieces of bark.
  1. In
    Assyria [
    əʹsɪrɪə] and Babylonia [ˏbæbɪʹləʊnɪə] tablets of wood were used for writing, and
    the words were drawn with a piece of wood.
  1. The
    earliest books of the ancient world were written on papyrus and skins of
    young animals.
  1. Only
    the rich could buy books.
  1. The
    first public library was founded in Russia about 93 B.C. (Before Christ
    до нашей эры).
  1. The
    first printing press in Russia was set up by Fedor Ivanov in Moscow in
    1564.
  1. Early
    libraries were used only by politicians.
  1. Modern
    libraries use computers and electronic catalogues [
    ʹkætəlɒgz].

Открытый урок  по английскому языку, 8 класс.

Учитель ГБОУ СОШ №158: Савченкова Елена Александровна

                     Тема урока: «The printed Word».

Цель урока: систематизировать знания учащихся по теме «The printed Word»;

Задачи урока:

  1. Практическая:
  • Сформировать умение самостоятельно применять лексику по теме «The printed Word». Развивающая:
  • Развивать познавательные интересы учащихся;
  • Развивать речемыслительную активность, коммуникативную деятельность;
  • Развивать память и внимание учащихся;
  • Развивать самостоятельность.
  1. Воспитательная:
  • Воспитывать уважительное отношение к мнению других людей.
  1. Образовательная:
  • Расширить кругозор учащихся.
  • Reading makes a full man. (Francis Bakon)
  • History books which contain no lies are extremely dull. (Anatole France)
  • All books are divisible into two classes: the book of hour, and the book of all time. (John Ruskin)
  • Reading is to the mind what exercise is to the body. (Richard Steele)

Ход урока.

  1. Организационный момент.

-Good morning, boys and girls. I`m glad to see you. How are you? That`s great! Let`s start our lesson. Now we will see a short presentation. After that you will tell me the topic of  our lesson.

Показ презентации (прилагается отдельным файлом)

На доске – крылатые выражения о чтении.

  1. Контроль знания лексических единиц – работа в парах. Проверка домашнего задания.

— Деревянные дощечки

 — Куски коры

 — Воск

 — Полоски кожи

—  Глиняные таблички

 — Обжигание

 — Они могли долго храниться

 — Дожили до сегодняшних дней

 — Папирус

 — Полоска, которая перематывалась с одного  цилиндра на другой

 — Книжный том

 —  Средние века

 — Книги были довольно широко распространены

 — Приковывать цепями

 — Изобретение книгопечатания

 — Распространилась по Европе

 — Ремесленники

 — Редакторы, издатели и книготорговцы

 — Появление настоящей системы публичных библиотек

 — 90 млн. единиц хранения

 — книги и рукописи

 — Уникальные коллекции

 — Сохранить

  1. Развитие навыков письменной речи:

I give you a table. Your task is to fill in  the first column and the second one.

I know

I want to know

I have learnt

4. Речевая разминка, работа в парах. Задай вопрос собеседнику «Что ты хочешь узнать?»

Ask each other what do you want to know.

  1. Развитие навыков чтения. Прочтение текста путем сопоставления отдельных параграфов разрезанного текста.  (Прилагается отдельным файлом)
  1.   Озаглавьте каждый параграф.

Give each paragraph in name.

  • The earliest books. How they were made
  •  The first libraries
  • The history of printing
  • Public libraries, the world’s greatest libraries
  • Modern libraries
  1. Работа в парам: The text “The printed word” has got international words. Guess what they are.

Ta —t

Cy——r

c——ss

i—-m—o-

c-t—g—

m-t—

— ecr—

m—-m

—pu—

f—

p-p—u-

st——d

—lic

Jo——

c-ll——

manu——

ele——ic

6. Развитие навыком диалогической речи. Пресс-конференция на тему «The printed word»

6.1. Составить вопросы  к данным ответам:

 —  On tablets of wood or pieces of bark

 — With thin stripes of leather or metal rings.

 — In Assyria and Babylonia

 — From a tall plant

 — About 39 B.C.

 — The Chinese

 — About 200

 — His name was William Caxton

 — In Moscow in 1564

 — The US Library of Congress

  1. Проведение пресс-конференции (3 ученика-журналиста) против Группы гостей.

8. Подведение итогов урока.  

Заполнение граф таблицы «Что я узнал на уроке».

9. Домашнее задание: подготовка интервью используя следующие выражения:

I think..,

 I guess…,

To my mind,

In my opinion,

As I remember,

If I`m not mistaken…

Ask him, If he reads books everyday

If he takes books from the library

If he prefers detective stories to classical literature

If he goes to the school library

What is his favorite writer

10 Рефлексия. (Слайд)

  1. -What Emotions Do You Feel?

        
Positive Emotions                            Negative Emotions    

                                I feel…

Satisfaction                                      Unsatisfaction

Happiness                                        Sadness

Success                                            Fear

Proud                                                Tired

Joy

                             Why?

                        Because I…

worked hard

didn’t relax

was active

got a good (bad) mark

Английский язык для 7-го класса

English Afonaseva 7 grade.jpg

Предмет: Английский язык
Класс: 7 класс
Автор учебника: Афанасьева О.В.
Михеева И.В.
Год издания: 2016
Издательство:
Кол-во заданий:
Кол-во упражнений: 541

Мы в социальных сетях

Телеграм • ВКонтакте

Описание задания[править | править код]

Read the text once very attentively and complete the sentences after it with the appropriate variants.

The Printed Word[править | править код]

The earliest books were written on tablets of wood or pieces of bark. In Greece and Rome the tablets of wood were covered with wax, and writing was impressed upon them with a small stick called «stylus». These tablets were held together on one side with thin strips of leather or metal rings. In Assyria and Babylonia clay tablets were used for writing, and the words were drawn with a piece of wood. After baking the tablets were kept on shelves just like books are kept today. Although the clay tablets didn’t look very beautiful, they were long-lasting and some of them survived until the present day. The earliest books of the ancient world were written on papyrus and skins of young animals. These books took the form of a long strip rolled from one cylinder to another. These writings were known to the Romans as uolumen from which comes the word volume. Though paper has been known in China since the first century, the secret of papermaking came to Europe much later.

Books were quite common in ancient Rome: we know that there were many booksellers and the first public library was founded there about 39 B.C. Only the rich could buy books or make their slaves copy books from important libraries. By the time of the Middle Ages all books were handwritten and often beautifully decorated. Libraries used to chain books to the shelves so that they could not be removed from the building. But very few people could read them. The invention of printing was a really great event in history. The first people to invent printing were the Chinese. In Europe there were several people who can be called inventors of printing. The best-known is Johann Gutenberg from Germany.

Printing spread quickly over Europe and by the end of the 15th century there were more than 200 presses. The early printers were not only craftsmen, but also editors, publishers and booksellers. The first printing press in England was set up by William Caxton at Westminster in 1476, and the first printing press in Russia — by Ivan Fedorov in Moscow in 1564. Printed books soon reached a very high standard and the craftsmen were rightfully proud of their work. Eventually there were more and more people in Europe who could read and they wanted more and more books. That led to opening more libraries.

Early libraries were used only by scientists and were few. By and by they grew in number and began to be used by the public. The 19th century saw the appearance of a proper system of public libraries. Now most countries have their own national libraries. Many old university libraries have rich collections of books: Oxford and Cambridge in England, Harvard and Yale Lierl in the United States. Among the great libraries of the world we can name the British Museum Library (the British Library) in London, the Library of Congress in the United States, the Beijing Library in China, the State Public Library in Moscow, Bibliotheque Nationale in France. The world’s largest is the US Library of Congress. It holds about 90 million items — books and manuscripts. The library was founded in 1800 in Washington, DC for the use of Congress and later became a public library. Bibliotheque Nationale dates back to the 17th century and he British Museum Library was set in the 18th century. The State Public Library in Moscow was founded in 1862 and has unique collections of books.

Modern libraries do their best to help people get information as quickly as possible. They use computers and electronic catalogues. Probably the most difficult problem for any library is to keep their books, journals and films. How they do it is a new story.

Задания к тексту[править | править код]

1. In ancient Rome people used to sell books
a) people used to sell books
b) rich people founded public libraries
c) a lot of people were able to read books in the libraries
d) slaves were not allowed to touch books
2. The US Library of Congress is as big as the British Museum Library
a) has only printed editions
b) is as big as the British Museum Library
c) is the oldest of all famous public libraries
d) is used not only by American congressmen

Перевод задания[править | править код]

Книгопечатание[править | править код]

Самые ранние книги были написаны на табличках из дерева или кусочках коры. В Греции и Риме деревянные таблички были покрыты воском, и на них выдавливали небольшой палочкой под названием «стилус». Эти таблички удерживались вместе на одной стороне с помощью тонких полосок кожаных или металлических колец. В Ассирии и Вавилонии глиняные таблички использовались для письма, а слова были выдавлены куском дерева. После выпечки таблетки хранились на полках, как книги сегодня. Хотя глиняные таблички выглядели не очень красиво, они были долговечны, и некоторые из них сохранились до наших дней. Самые ранние книги древнего мира были написаны на папирусе и шкурах молодых животных. Эти книги приняли форму длинной полосы, катящейся от одного цилиндра к другому. Эти писания были известны римлянам как свитки, из которого происходит слово объем. Хотя бумага была известна в Китае с первого столетия, секрет производства бумаги пришел в Европу гораздо позже.

Книги были довольно распространены в Древнем Риме: мы знаем, что было много продавцов книг, и первая публичная библиотека была основана там около 39 г. до нашей эры. Только богатые люди могли покупать книги или заставлять своих рабов копировать книги из важных библиотек. Ко времени средневековья все книги были написаны от руки и часто красиво украшены. Библиотеки приковывали книги к полкам, чтобы их нельзя было убрать из здания. Но мало кто мог прочитать их. Изобретение печати было действительно великим событием в истории. Первыми, кто изобрел печать, были китайцы. В Европе было несколько человек, которых можно назвать изобретателями печати. Самый известный — Иоганн Гутенберг из Германии.

Печать быстро распространилась по Европе, и к концу 15-го века было более 200 печатных машин. Первые печатники были не только мастерами, но и редакторами, издателями и продавцами книг. Первая печатная машина в Англии была создана Уильямом Кэкстоном в Вестминстере в 1476 году, а первая печатная машина в России — Иваном Федоровым в Москве в 1564 году. Печатные книги вскоре достигли очень высоких стандартов, и мастера по праву гордились своей работой. В конце концов, в Европе появлялось все больше и больше людей, которые могли читать, и они хотели все больше и больше книг. Это привело к открытию большего количества библиотек.

Ранние библиотеки использовались только учеными и были немногочисленными. Постепенно их стало больше и они стали использоваться обществом. В 19 веке появилась надлежащая система общественных библиотек. Сейчас в большинстве стран есть свои национальные библиотеки. Многие старые университетские библиотеки имеют богатые коллекции книг: Оксфорд и Кембридж в Англии, Гарвард и Йельский университет в Соединенных Штатах. Среди великих мировых библиотек можно назвать Британскую музейную библиотеку в Лондоне, Библиотеку Конгресса США, Пекинскую библиотеку в Китае, Государственную публичную библиотеку в Москве, Национальную библиотеку во Франции. Самой большой в мире является Библиотека Конгресса США. В нем хранится около 90 миллионов предметов — книги и рукописи. Библиотека была основана в 1800 году в Вашингтоне, округ Колумбия, для использования Конгрессом, а затем стала публичной библиотекой. Национальная библиотека датируется 17 веком, а Британская музейная библиотека была основана в 18 веке. Государственная публичная библиотека в Москве была основана в 1862 году и имеет уникальные коллекции книг.

Современные библиотеки делают все возможное, чтобы помочь людям получить информацию как можно быстрее. Они пользуются компьютерами и электронными технологиями. Наверное, самая трудная задача для любой библиотеки-сохранить свои книги, журналы и фильмы. Как они это делают-это новая история.

Вопросы к тексту[править | править код]

1. В древнем Риме люди продавали книги
а) люди продавали книги
б) богатые люди основали публичные библиотеки
в) многие люди могли читать книги в библиотеках
г) рабам не разрешали трогать книги
2. Библиотека Конгресса США такая же большая, как Библиотека Британского музея.
а) имеет только печатные издания
б) такая же большая, как Библиотека Британского музея
в) является старейшей из всех известных публичных библиотек
г) используется не только американскими конгрессменами

Другие задания учебника учебника[править | править код]

In Greece and Rome the earliest books were written on tablets of wood or pieces of bark covered with wax, and writing was possible upon them with a small stick called «stylus». In Assyria and Babylonia clay tablets were used for writing and the words were drawn with a piece of wood. After baking, the tablets were kept on shelves. They were long-lasting and some of them survived until the present day.

The earliest books of the ancient world were written on papyrus and skins of young animals. These books took the form of a long strip, roiled from one cylinder to another. Though paper has been known in China since the first century, the secret of papermaking came to Europe much later.

Books were popular in ancient Rome: there were many booksellers and the first public library was founded there about 39 B.C.1 Only the rich could buy books or make their slaves copy books from important libraries.
By the time, of the Middle Ages all books were handwritten, beautifully decorated, but they were often chained to the shelves. But only few people could read them.

First printing was invented in China and by the end of the 15th century there were more than 200 presses in Europe . The early printers were not only craftsmen but also editors, publishers and booksellers. The first printing, press in England was set up by William Caxton at Westminster in 1476. and the first printing press in Russia — by Ivan Fedorov in Moscow in 1564.

Early libraries were used only by scientists but latery they were used by the public. In the 19th century a proper system of public libraries appeared. Now most countries have their own national libraries.
Many old university libraries have rich collections of books: Oxford and Cambridge in England, Harvard and Yale in the United States.
Among the great libraries of the world we can name the British Museum Library (the British Library) in London, the Library of Congress in the United States, it’s the world’s largest Library, Bibliotheque Nationale in France , the Beijing Library in China, the State Public Library in Moscow.
Modern libraries do their best to help people get information as quickly as possible. They use computers and electronic catalogues.Probably the most difficult problem for any library is to keep their books, journals and films.

Версия для печати

Другие топики по теме:

  • The Library of Our Institute
  • Books in my life (2)
  • Another world. reading books.
  • My Favourite Book
  • A Treasure House of Literature
  • The Book I’ve Just Read
  • Reading in My Life
  • Book of child’s mind
  • My favorite book ‘Pride and Prejudice’
  • Books and Reading
  • Весь список

Перед вами перевод текста The Printed Word из учебника О.В. Афанасьева, И.В. Михеева за 7 класс. Unit 6, страница 171.

Печатное слово

Самые первые книги были написаны на деревянных дощечках или кусочках коры. В Греции и Риме деревянные дощечки покрывались воском, а надпись выводилась на них с помощью небольшой палочки, которая называлась «стило». Эти дощечки скреплялись друг с другом с одной стороны тонкими веревками из кожи или металлическими кольцами. В Ассирии и Вавилоне для письма использовались глиняные таблички, а слова выводились кусочком дерева. После обжига таблички хранились на полках точно так же, как сегодня хранятся книги. Несмотря на то, что глиняные таблички выглядели не очень красиво, они были долговечны, а некоторые из них сохранились до наших дней. Самые первые книги античности были написаны на папирусе и шкуре молодых животных. Эти книги имели форму длинного свитка, сворачиваемого с одного цилиндра на другой. Эти произведения были известны римлянам как волумен, от которого образовалось слово volume (volume (англ.) – том). Несмотря на то, что бумага была известна в Китае еще с I века, секрет бумажного производства пришел в Европу гораздо позже.

Книги не были редкостью в Древнем Риме: известно, что там было много торговцев книгами, а первая публичная библиотека была основана в 39 году до н.э. Только богатые люди могли купить книги или заставить своих рабов переписывать книги из известных библиотек. К Средним векам все книги писались от руки и зачастую были красиво оформлены. В библиотеках привязывали книги к полкам цепями, чтобы их не могли вынести из здания. Но очень немногие люди могли их прочитать. Появление книгопечатания  стало важным событием в истории. Китайцы были первыми, кто изобрел печатное дело. В Европе было несколько людей, которых можно назвать изобретателями печатного дела. Самым известным является Иоганн Гутенберг из Германии.

Книгопечатание быстро распространилось по всей Европе, и к концу XV века появилось более 200 издательств. Первые типографы были не только настоящими мастерами, но так же редакторами, издателями и торговцами книгами. Первая типография в Англии была основана Уильямом Кэкстоном в Вестминстере в 1476 году, а первая типография в России – Иваном Федоровым в Москве в 1564 году. Печатные книги вскоре достигли очень высоких стандартов, а мастера по праву гордились своей работой.  Со временем в Европе становилось все больше и больше людей, которые могли читать, и которым нужно было больше и больше книг. Это стало причиной открытия большего количества библиотек.

Первыми библиотеками пользовались только ученые, и их было очень мало. Вскоре их стало больше и ими стали пользоваться обычные люди. В XIX веке появилась надлежащая система общественных библиотек. Сейчас в большинстве стран есть свои национальные библиотеки. Во многих старинных университетах имеется богатая коллекция книг: Оксфорд и Кембридж в Англии, Гарвард и Йельский университет в Соединенных Штатах. К числу крупных мировых библиотек относятся: Национальная библиотека Великобритании (Британская библиотека) в Лондоне, Библиотека Конгресса в Соединенных Штатах, Национальная библиотека Франции, Национальная библиотека Китая, Российская государственная библиотека в Москве. Крупнейшей библиотекой в мире является Библиотека Конгресса США. В ней около 90 миллионов экземпляров – книг и манускриптов. Библиотека была основана в 1800 году в Вашингтоне, округ Колумбия, для использования Конгрессом, а позже стала публичной библиотекой. Национальная библиотека Франции появилась в XVII веке, а Национальная библиотека Великобритании была основана в XVIII веке. Российская государственная библиотека в Москве была основана в 1862 году и содержит уникальную коллекцию книг.

Современные библиотеки делают все возможное, чтобы помочь людям получить информацию как можно быстрее. В них используются компьютеры и электронные каталоги. Вероятно, самой сложной проблемой для любой библиотеки является проблема сохранения своих книг, журналов и фильмов. Но как они с этим справляются – уже другая история.

Класс: 8 А.

УМК: О.В. Афанасьевой и И.В. Михеевой «Английский язык» («Просвещение», 2012)

Тема урока:  The Printed Word.

Тип урока: урок комплексного применения знаний и умений.

Цель: развитие навыков изучающего чтения на основе текста «The Printed Word» и использования новой информации в монологической речи.

образовательная: научиться работать с информацией; формировать общеучебные умения и навыки (умение сравнивать, сопоставлять, обобщать, делать выводы, анализировать);

развивающая: развивать коммуникативные навыки сотрудничества с другими учащимися, развивать навыки аудирования и чтения, развивать социокультурную компетенцию.

воспитательная: воспитать в учениках готовность к общению на иностранном языке, работать в группах, индивидуально, помогать друг другу, умение слушать внимательно.

Обучающиеся научатся работать с текстом, искать нужную информацию, а также преобразовывать и интерпретировать информацию.

Технологии и методы работы: ИКТ, стратегии работы с информационным текстом «Ориентиры предвосхищения», «Чтение с остановками».

Оборудование урока: доска, компьютер, проектор, презентация, карточки с заданиями.

Этапы урока, целевые ориентиры, время

Задания, выполнение которых учащимися приведет к достижению запланированных результатов

Деятельность учителя

Деятельность учеников и возможные варианты ответов

Планируемые результаты, формирование УУД

предметные

Личностные, метапредметные

I этап Организационный

1.Создание эмоционально положительного настроя, организация начала занятия

(1 мин.)

Приветствие, мини-диалог о дне, настроении.

Учитель приветствует учеников

Good morning, boys and girls! I’m glad to see you! Sit down, please. How are you today? What date is it today?

Обучающиеся приветствуют учителя.

Good morning, teacher. We are glad to see you too. Fine, thanks.

It is the 21st of November, it’s Monday.

Умение адекватно реагировать на вопросы, давать грамматически верный ответ на поставленный вопрос

Осознание языка как средства общения

II этап Постановка цели и задач урока. Мотивация учебной деятельности учащихся.

1. Фонетическая зарядка (2 мин)

Читают стихотворение «More», настроиться на англоязычную речь.

Today I found an interesting thing at my attic. I think, it is some kind of a time machine. But it doesn’t work! I guess, we have to say some special words to make it work,but we have to do it all together. Let’s try!

Читает стишок целиком, затем по строчке – дети повторяют, затем читают его сами.

More

The more you read,

The more you know.

The more you know,

The smarter you grow.

The smarter you grow,

The stronger your voice,

When speaking your mind

or making your choice.

Обучающиеся читают стишок вместе с учителем, затем сами

Фонетически верно произносить звуки и слова

Осознание связи между английским языком и другими учебными предметами (литературой)

2. Речевая зарядка. Постановка темы и цели урока.

(3 мин)

Называют тему урока.

Правильно отвечают на вопросы.

Wow, where are we? Or better to ask — when are we? What year is it? 2019? No, it’s a year of 1619!

Look here, what is it? Yes, it’s a book, but what book is it? It’s a first printed book in the world! What material is a book made of?

What do you think is a theme of our lesson? What do you want to know about it? How will we do it?

Учитель подводит учащихся к цели урока.

You probably know, what countries and what famous people were important for book-printing? Why? It’s a very important piece of information for us, because we are in a different time now, and it’s necessary to know to survive here!

What was connected with these countries? Who are these people? You are absolutely right! Fantastic! We probably will meet them here, who knows?

Обучающиеся называют предмет, который они видят. Отвечают на вопросы учителя. Высказывают предположения о том, какой будет тема урока, какой будет его цель.

Грамматически верно строить предложение с правильной интонацией.

Целеполагание, умение слушать педагога и одноклассников, адекватно реагировать на вопросы.

III этап Актуализация знаний.

1. Работа с новой лексикой. (5 мин)

2. Актуализация знаний (2 мин)

Пытаются вспомнить или догадаться о значении новых слов.

Look at the screen, please. It will help us to adapt in this ancient world. There were a lot of special, unknown words, without which we will have troubles in this ancient world. Do you know them? Учитель читает слова на слайдах, ученики догадываются о значении слов, записывают их в тетради.

Are you ready to start our journey? Let’s check your knowledge.

Учитель раздает ученикам карточки с высказываниями по теме текста «The Printed Word», просит поставить + напротив тех, с которыми они согласны, — если не согласны, ? если не уверены. (прил.)

Let’s read the statements, put + if you agree, — disagree, ? not sure.

Обучающиеся повторяют новые слова за учителем, переводят их и записывают в тетрадь.

Обучающиеся читают высказывания, самостоятельно выполняют задание. («Ориентиры предвосхищения»)

Совершенствование навыков письма.

Работа с информацией.

Умение строить логическое умозаключение, делать выводы.

IV этап Чтение.

1. Работа с текстом (14 мин)

Чтение вслух, поиск информации. Ответить на вопросы.

Работать с высказываниями, найти верные/неверные. Исправить неверные высказывания.

Вспомнить порядок фактов в тексте.

Учитель просит учеников открыть учебники и начать чтение текста по цепочке.

So, we have a first printed book in the world. Don’t open it, a very dangerous knowledge is hidden inside! Oh! Why is it opening? Help me, please! Open your books at page 170 and read this text, it wants us to read it!

Учитель просит посмотреть на экран и найти ответ на вопросы (чтение с остановками).

Good, we found a piece of special information, that will help us to return home. Look at the screen, please, and answer the first question.

Далее – так же до конца текста.

Учитель просит прочитать факты на экране и сказать, верны ли они или нет.

Will you be so kind to read these statements aloud one by one. Are they true or false? Correct them, if necessary, we will never return to our time, if this information is messed up.

Учитель просит учеников выстроить отрывки из текста в верном порядке.

There is one more stage in our journey. Now we can solve this mistery! Put these parts of the text in the correct order.

Обучающиеся начинают читать текст «по цепочке» с остановками (по абзацам), отвечая на вопросы.

Обучающиеся читают утверждения, находят верные, корректируют неверные.

Ученики сопоставляют отрывки текста.

Совершенствование навыков чтения.

Работа с информацией.

Умение логически мыслить, быстро и точно находить необходимую информицию.

V этап Первичное закрепление

1.Повторение (1 мин)

2. Пересказ текста. (8 мин)

Анализируют карточки с высказываниями.

Просит учащихся вернуться к карточкам с высказываниями и проверить себя самостоятельно.

Look through your cards again and correct if it’s necessary. If you will answer these questions right, we will be able to finish our trip and come back home.

Учитель предлагает составить небольшой монолог-пересказ по теме текста, опираясь на информацию на слайде.

You are very smart, you have visited the epoch when the history of our modern books started, but your friends from the “B” class still know nothing about the history of printing. On the next lesson you will tell them everything about it, be sure, that you are prepared. Retell the text in brief, please. Each of you will say one sentence, and then I will ask some of you to retell the whole text in 3-5 sentences. Don’t forget about chronological order!

Обучающиеся проверяют свои ответы исправляют, если это необходимо.

Обучающиеся готовят и отвечают небольшие монологи по теме занятия.

Составлять и изменять высказывания.

Проявлять уважение по отношению к одноклассникам.

Строить логическое высказывание.

VI этап Инструктаж о домашнем задании

Определение домашнего задания (1 мин.)

Выполнить упражнение по тексту (составить вопросы)

Учитель просит подготовить проекты-презентации по теме урока или выполнить упражнение упр. 22 на стр. 173

Обучающиеся записывают домашнее задание в дневник.

Владеть основами принятия решения, осуществление осознанного выбора.

VI этап Рефлексия (подведение итогов урока)

1.Рефлексия и самооценка (2 мин.)

2. Завершение урока. (1 мин)

Оценить свою деятельность на уроке. Проанализировать результат своей работы на уроке

Предлагает опорные вопросы для подведения итогов урока.

Do you remember the theme of our lesson?

Did you know something new?

Thank you for your answers during the lesson. All of you get only good marks. The lesson is over, good bye!

Обучающиеся отвечают на вопросы.

Прощаются с учителем.

Адекватно реагировать на вопросы учителя.

Осуществление регулятивных действий (самооценка)

Before reading

Statements

After reading

The earliest books were written on tablets of wood or pieces of bark.

In Assyria [əʹsɪrɪə] and Babylonia [ˏbæbɪʹləʊnɪə] tablets of wood were used for writing, and the words were drawn with a piece of wood.

The earliest books of the ancient world were written on papyrus and skins of young animals.

Only the rich could buy books.

The first public library was founded in Russia about 93 B.C. (Before Christ – до нашей эры).

The first printing press in Russia was set up by Fedor Ivanov in Moscow in 1564.

Early libraries were used only by politicians.

Modern libraries use computers and electronic catalogues [ʹkætəlɒgz].

Before reading

Statements

After reading

The earliest books were written on tablets of wood or pieces of bark.

In Assyria [əʹsɪrɪə] and Babylonia [ˏbæbɪʹləʊnɪə] tablets of wood were used for writing, and the words were drawn with a piece of wood.

The earliest books of the ancient world were written on papyrus and skins of young animals.

Only the rich could buy books.

The first public library was founded in Russia about 93 B.C. (Before Christ – до нашей эры).

The first printing press in Russia was set up by Fedor Ivanov in Moscow in 1564.

Early libraries were used only by politicians.

Modern libraries use computers and electronic catalogues [ʹkætəlɒgz].


Аннотация:

Это презентация к теме «Чтение — вот лучшее учение» учебника 7 класса Афанасьевой, Михеевой. Она начинается с самых старых текстов в мире: глиняных, деревянных, папирусных и пергаментных. Учащиеся узнают, что уже в античном мире существовали библиотеки. Это выяснили ученые, которые раскопали библиотеку в Эфесе и библиотеку Цельсия. В средние века центры учености переместились в монастыри, где трудились монахи — переписчики. Историческое развитие требовало увеличения количества книг, что обусловило появление печатного станка. В Англии первый печатный станок был построен Уильямом Кэкстоном. Увеличение количества книг привело к появлению библиотек. Название само старой библиотеки Европы носит Библиотека Ватикана, а библиотеки Оксфорда и Кембриджа считаются считаются старейшими университетскими библиотеками. Уже в 19 веке в большинстве стран появилась сеть публичных библиотек. Самыми крупными библиотеками являются; библиотека Британского музея, библиотека Конгресса США, Национальная библиотека Франции, Пекинская библиотека, Московская Государственная Публичная библиотека.

  

Целевая аудитория: для 7 класса

Автор: Беликова Наталия Петровна
Место работы: город Липецк, МОУ гимназия №1
Добавил: близнец

Уважаемые коллеги! Автор ждёт Ваши отзывы! Оставьте своё мнение о разработке!

Всего комментариев: 1

Порядок вывода комментариев:

Физкультминутки

Физкультминутки

Физкультминутки обеспечивают кратковременный отдых детей на уроке, а также способствуют переключению внимания с одного вида деятельности на другой.

Свидетельство о публикации презентации

В помощь учителю

Уважаемые коллеги! Добавьте свою презентацию на Учительский портал и получите бесплатное свидетельство о публикации методического материала в международном СМИ.

Для добавления презентации на портал необходимо зарегистрироваться.

Конкурсы


Конкурсы для учителей

Диплом и справка о публикации каждому участнику!

Маркер СМИ

© 2007 — 2023 Сообщество учителей-предметников «Учительский портал»
Свидетельство о регистрации СМИ: Эл № ФС77-64383 выдано 31.12.2015 г. Роскомнадзором.
Территория распространения: Российская Федерация, зарубежные страны.
Учредитель / главный редактор: Никитенко Е.И.


Сайт является информационным посредником и предоставляет возможность пользователям размещать свои материалы на его страницах.
Публикуя материалы на сайте, пользователи берут на себя всю ответственность за содержание этих материалов и разрешение любых спорных вопросов с третьими лицами.
При этом администрация сайта готова оказать всяческую поддержку в решении любых вопросов, связанных с работой и содержанием сайта.
Если вы обнаружили, что на сайте незаконно используются материалы, сообщите администратору через форму обратной связи — материалы будут удалены.

Все материалы, размещенные на сайте, созданы пользователями сайта и представлены исключительно в ознакомительных целях. Использование материалов сайта возможно только с разрешения администрации портала.


Фотографии предоставлены

Топик Печатное слово рассказывает о появлении письменности. Вы узнаете о ранних книгах Древней Греции и Рима, Ассирии и Вавилона и о рукописных книгах Средневековья. Как известно, первая бумага была изобретена в Китае, как и книгопечатание и первым, точно датированным, печатным текстом является китайская копия буддийской Алмазной сутры, изданная в 868 году. В Европе массовое производство печатной бумажной продукции началось, примерно, с 1425 года. Первый печатный пресс в Англии был создан в 1476 году Уильямом Кэкстоном в Вестминстере, а первый печатный станок в России — Иваном Федоровым в Москве, в 1564 году. В 19-ом веке появилась система публичных библиотек. Сейчас большинство стран имеют свои национальные библиотеки, как и многие известные университеты мира. Назначение библиотек — помочь людям получить информацию как можно быстрее, поэтому сейчас повсеместно используются компьютеры и электронные каталоги книг.

In Greece and Rome the earliest books were written on tablets of wood or pieces of bark covered with wax, and writing was possible upon them with a small stick called «stylus». In Assyria and Babylonia clay tablets were used for writing and the words were drawn with a piece of wood. After baking, the tablets were kept on shelves. They were long-lasting and some of them survived until the present day.

The earliest books of the ancient world were written on papyrus and skins of young animals. These books took the form of a long strip, roiled from one cylinder to another. Though paper has been known in China since the first century, the secret of papermaking came to Europe much later.

Books were popular in ancient Rome: there were many booksellers and the first public library was founded there about 39 B.C.1 Only the rich could buy books or make their slaves copy books from important libraries.

By the time, of the Middle Ages all books were handwritten, beautifully decorated, but they were often chained to the shelves. But only few people could read them.

First printing was invented in China and by the end of the 15th century there were more than 200 presses in Europe. The early printers were not only craftsmen but also editors, publishers and booksellers. The first printing, press in England was set up by William Caxton at Westminster in 1476 and the first printing press in Russia — by Ivan Fedorov in Moscow in 1564.

Early libraries were used only by scientists but later they were used by the public. In the 19th century a proper system of public libraries appeared. Now most countries have their own national libraries. Many old university libraries have rich collections of books: Oxford and Cambridge in England, Harvard and Yale in the United States. Among the great libraries of the world we can name the British Museum Library (the British Library) in London, the Library of Congress in the United States, it’s the world’s largest Library, Bibliotheque Nationale in France, the Beijing Library in China, the State Public Library in Moscow.

Modern libraries do their best to help people get information as quickly as possible. They use computers and electronic catalogues. Probably the most difficult problem for any library is to keep their books, journals and films.

Топики по теме

  • Visions of the Future: Huxley and Orwell

Руководитель: 

Пильщикова Владислава Федоровна

Учреждение: 

МБОУ СОШ № 15 имени Пяти Героев Советского Союза

В данном исследовательском проекте по английскому языку на тему «The Printed Word. The Way How It Changed» автором была поставлена цель показать важность книг для современного общества, в связи с тем, что в современном мире высокоразвитых технологий большинство людей предпочитают чтению книг телевизор и компьютер.

Подробнее о проекте:

Предложенная исследовательская работа по английскому языку на тему «The Printed Word. The Way How It Changed» имеет большую практическую значимость, а именно: может использоваться на уроках истории, иностранного языка, классных часах, внеклассных мероприятиях.

В данном творческом исследовательском проекте в доступной форме изложен материал об истории книгопечатания, развитии печати и ее положения в современном мире, а также изложена краткая характеристика всех видов книг: печатная книга, аудиокнига и электронная книга.

При написании исследовательской работы по иностранному языку на тему «The Printed Word. The Way How It Changed» были использованы информационные материалы из Интернета, журналов и специальной литературы по данной теме. Проект написан га английском языке.

CONTENTS

INTRODUCTION
1. THE HISTORY OF THE PRINTED WORD
1.1. The Appearance of a Book
1.2. The Revolutionary Idea of Printing
2. MODERN IMAGE OF LITERATURE
2.1. Audio Book
2.2. Electronic-book
3. THE TREASURE HOUSE OF BOOKS
3.1. Classical Libraries
3.2. Virtual Libraries
CONCLUSION
BIBLIOGRAPHY
APPENDIX

INTRODUCTION

It is hard to overestimate the role of books in people’s life. Books help us to understand life and the people surrounding us better. That is why I have chosen “The Printed Word. The Way How it Changed” as the theme of my project.

Unfortunately, nowadays the point of view on books has changed in comparison with the past, taking into account an active way of life. In the modem world of highly-developed technologies most people prefer watching TV and playing computer games to reading books. And this fact makes the problem actual. I think that the situation should be changed.
So, the aim of my project is presenting the importance of books for the modem society.

To achieve this aim I set myself the following tasks:

  • to get the readers acquainted with the history of the printed word;
  • to tell about various kinds of books;
  • to inform about the treasure houses of knowledge and information.

In order my work doesn’t have an abstract form I have made a public opinion
polls to find out what kind of books my friends and classmates prefer reading.
The results showed that electronic books are the most popular ones.
And I believe that my project will make people change their attitude to reading.

1.1. The Appearance of a Book

In ancient times writing was done on clay tablets, papyrus and parchment. Clay tablets were made of clean-washed, smooth clay. While still wet, the clay had wedge- shaped letters imprinted on it with a stylus, and then was kiln fired or sun dried. Tablets were made of various shapes: cone-shaped, drum-shaped and flat.

They were often placed in a clay envelop. Vast quantities of these have been excavated in the Near East, of which about a half million can be easily read. It is estimated that 99 percent of the Babylonian tablets have yet to be dug. The oldest ones go back to 3000 B.C. They are practically imperishable; fire only hardened them more. Personal and business letters, legal documents, books, and communications between rulers are represented.

One of the most famous is the “Code of Hammurabi”, a Babylonian king who lived long before the time of Moses. The tablets reveal intimate details of everyday life in the Near East and shed light on many obscure customs mentioned in Old Testament. Some tell the story of the Creation, the Fall and the Flood. They do much to verify the truth of the Biblical record.

The use of papyrus as a writing material goes back to extreme antiquity. The oldest written papyrus known to be in existence is an account-sheet belonging to the reign of the Egyptian king Assa, which is dated 2600 B.C. The size of the single sheet of papyrus was not constant in ancient times. For most non-literary documents (letters, accounts, receipts, etc.) a single sheet was sufficient; for longer texts, especially literary ones, the necessary sheets were stuck together and made into a roll.

It was usual to write on that side of the sheet on which the fibres ran horizontally. Only in exceptional cases was there writing on both sides of the sheets of a papyrus roll. Egypt is important for papyrus in two respects. First, papyrus plants grew almost exclusively in the region of the Nile delta. Secondly, the dry climate of Egypt made it possible for papyri to endure, in many cases, for over 2 millenia.

Paper was fabricated on a board moistened with water from the Nile: the muddy liquid serves as the bonding force. First, there was spread flat on the board a layer consisting of strips of papyrus running vertically, as long as possible, with their ends squared off.

After that a cross layer completed the construction. Then it was pressed in presses, and the sheets thus formed were dried in the sun and joined one to another in declining order of excellence down to the poorest. There were never more than twenty sheets in a roll. The qualities esteemed in paper were fineness, firmness, whiteness, and smoothness.

The Emperor Claudius changed the order of preference. The excess fineness of the “Augustan” paper was insufficient to withstand the pressure of the pen; in addition, as it let the ink through there was always the fear of a blot from the back, and in other respects it was unattractive in appearance because excessively translucid.

Consequently the vertical under layer was made of second- grade material and the horizontal layer of first-grade. He also increased its width to measure a foot. The progress of papyrus creating was rather troublesome because rough spots were rubbed smooth with ivory or shell, but then the writing became scaly: the polished paper is shinier and less absorptive. To correct the situation a special paste was prepared.

Common paste made from the finest flour was dissolved in boiling water with the merest sprinkle of vinegar, for carpenter’s glue and gum were too brittle. A more painstaking process percolates boiling water through the crumb of leavened bread; by this method the substance of the intervening paste was so minimal that even the suppleness of linen was surpassed.

Whatever paste was used it ought to be no more or less than a day old. Afterwards it was flattened with the mallet and lightly washed with paste, and the resulting wrinkles were again removed and smoothed out with the mallet. In the later centuries of antiquity was found the papyrus book or codex, which finally triumphs over the roll.

It is not true that the transition from roll to book was the result of the introduction of parchment. The British Museum possesses a fragment of a papyrus codex of the “Iliad”, probably of the 3rd century A.D. Also, there is a leaf from a codex of the gospelsn of the 3rd century, besides other fragments of Biblical codices. The University Library at Heidelberg possesses twenty-seven leaves from an old codex of the Septuagint. And the sayings of Jesus found at Oxyrhynchus

are also on a leaf from a codex. The first recorded purchase of papyri by European visitors to Egypt was in 1778. In that year a nameless dealer in antiquities bought from some peasants a papyrus roll of documents from the year 191-192 A.D., and looked on while they set fire to fifty or so others simply to enjoy the aromatic smoke that was produced.

Since that date an enormous quantity of inscribed papyri in all possible languages, of ages varying from a thousand to nearly five thousand years, have been recovered from the magic soil of the ancient seats of civilisation in the Nile Valley. From about 1820 to 1840 the museums of Europe acquired quite a respectable number of papyri from Memphis and Letopolis in Middle Egypt, and from This, Panopolis, Thebes, Hermonthis, Elephantine and Syene in Upper Egypt.

The next decisive event, apart from isolated finds, was the discovery of papyri in the province of El-Fayum (Middle Egypt) in 1877. To the north of the capital, Medinet el-Fayftm, lay a number of mounds of rubbish and debris, marking the site of the ancient “City of Crocodiles”, afterwards called “The City of the Arsino’ftes”, and these now yielded up hundreds and thousands of precious sheets and scraps.

Since then there has been a rapid succession of big finds, which have not ceased even yet: we are still in a period of important discoveries. In the external history of the discoveries the most noteworthy feature is that so many of the papyri have been dug up with the spade from Egyptian rubbish-heaps.

Parchment was developed in Pergamon, from which name it is believed the word “parchment” evolved as a substitute for papyrus, which was temporarily not being exported from Alexandria, its only source. Herodotus mentioned writing on skins as common in his time, the 5th century B.C. In the 2nd century B.C. a great library was set up in Pergamon that rivalled the famous “Library of Alexandria”. As prices rose for papyrus and the reed used for making it was over-harvested towards local extinction in the two nomes of the Nile delta that produced it, Pergamon adapted by increasing the use of parchment.

Writing on prepared animal skins had a long history. David Diringer noted that the first mention of Egyptian documents written on leather goes back to the Fourth Dynasty (2550 — 2450 B.C.), but the earliest of such documents extant are: a fragmentary roll of leather of the Sixth Dynasty (24th century B.C.), and preserved in the Cairo Museum; a roll of the Twelfth Dynasty (1990-1777 B.C.) now in Berlin; and a document of the reign of Ramses II (early 13th century B.C.). Though the Assyrians and the Babylonians impressed their cuneiform on clay tablets, they also wrote on parchment from the 6th century B.C. onward. Early Islamic texts are also found on parchment.

1.2. The Revolutionary Idea of Printing

In the mid-15th century Johannes Gutenberg invented a mechanical way of making books. This was the first example of mass book production. Before the invention of printing, multiple copies of a manuscript had to be made by hand, a laborious task that could take many years. Later books were produced by and for the Church using the process of wood engraving.

This required the craftsman to cut away the background, leaving the area to be printed raised. When a page was complete, often comprising a number of blocks joined together, it would be inked and a sheet of paper was then pressed over it for an imprint. The susceptibility of wood to the elements gave such blocks a limited lifespan.

In the Far East, movable type and printing presses were known but did not replace printing from individually carved wooden blocks, from movable clay type, processes much more efficient than hand copying. The use of movable type in printing was invented in 1041 A.D. by Bi Sheng in China.

It is not clear whether Gutenberg knew of these existing techniques or invented them independently. Europeans used xylography1 to produce books. Gutenberg began experimenting with metal typography after he had moved from his native town of Mainz to Strassburg around 1430.

Knowing that wood-block type involved a great deal of time and expense to reproduce, because it had to be hand carved, Gutenberg concluded that metal type could be reproduced much more quickly once a single mold had been fashioned. When Johannes Gutenberg began building his press in 1436, he’art of engraving on wood, block printing was unlikely to have realized that he was giving birth to an art form which would take center stage in the social and industrial revolutions which followed.

The first person to print illustrated books was Albrecht Pfister. Around 1460 he published a book titled “The Farmer from Bohmen”. In 1461 Pfister printed an edition a series of fables in German which contained 101 woodcut illustrations. The woodcuts were in simple outline and were probably intended to be hand coloured.

Gutenberg’s invention spread rapidly after his death in 1468. It met in general with a ready, and an enthusiastic reception in the centers of culture. The names of more than 1000 printers, mostly of German origin, have come down to us from the 15th century. The first use of copper engravings for illustration occurred in 1476.

Early experiments in using engraving for illustrations were not successful because the two different methods of printing not only required two operations; they required different types of equipment. As a result registration problems occurred. The solution was to print the images on separate sheets of paper and bind them into the book or to print on thin paper and cut out and paste the images in place.

While the Gutenberg press was much more efficient than manual copying, the Industrial Revolution and the introduction of the steam powered rotary press allowed thousands of copies of a page in a single day. Mass production of printed works flourished after the transition to rolled paper, as continuous feed allowed the presses to run at a much faster pace.

Gutenberg’s invention did not make him rich, but it laid the foundation for the commercial mass production of books. The success of printing meant that books soon became cheaper, and ever wider parts of the population could afford them. More than ever before, it enabled people to follow debates and take part in discussions of matters that concerned them. As a consequence, the printed book also led to more stringent attempts at censorship. This was a sign that it was felt by those in authority to be dangerous and challenging to their position.

Урок по теме « Books. The Printed Word». Unit 6 (учебник для 7 класса школ с углублённым изучением английского языка Авторы О. В. Афанасьева, И. В. Михеева)

Цель урока: Совершенствование навыков чтения и устной речи по теме «Книги. Книгопечатание» с использованием элементов технологии критического мышления

Задачи урока:

Образовательные: познакомить учащихся с историей возникновения книгопечатания

Развивающие: развивать навыки устной речи, понимания прочитанного; умение работать в группе; графически оформлять текстовый материал; творчески интерпретировать имеющуюся информацию; распределять информацию по степени новизны и значимости; обобщать полученные знания.

Воспитательные: воспитывать читательскую культуру, культуру общения

Оборудование: дидактический материал, чистые листы бумаги

Ход урока

I Подготовительный этап урока

1.Организационный момент

Введение в языковую среду. Проверяется готовность учащихся к уроку

Good morning. Nice to meet you. How are you? I hope you are well today.

2.Речевая зарядка

Look at the blackboard. You can see words by Adelaide Love, an English poet. Read and translate them .

«A book, I think, is very like

A little golden door,

That takes me into places

Where I’ve never been before»

Учащиеся читают и переводят высказывание. Фронтальная работа.

3. ВЫЗОВ

Методы и приемы: мозговой штурм, кластер, антиципация (предположение)

1.Учитель, мотивируя познавательную деятельность уч-ся, ставит вопрос:

Who is the author of these words ? What is the theme of our lesson?

So the theme of our lesson is Books. The Printed Word.

2.Учитель создает условия для определения «знаю-хочу знать» по теме для осознания целей урока. a) Предлагает уч-ся ответить на вопросы.

Do you like to read books?

How much time do you spend on reading?

Have you got favourite books, favourite authors or favourite characters?

Do you collect books?

Do you use any libraries?

b)Учитель предлагает уч-ся составить кластер. Books. The Printed Word.(запись на доске)

Work in pairs. Write in your sheets of paper. «Books. The Printed Word.«.

Озвучивание и совместное оформление кластера.

II. Основной этап урока. Осмыcление. Методы и приемы: инсерт (чтение текста с пометками),cтратегия «Вопросительные слова»

1.Обучение устной речи. Учитель предлагает прочитать текст «Books. The Printed Word.» на стр. 147-148, делая пометки.

Read the text «Books. The Printed Word.» while reading make notes in your papers :

V

— соответствует тому, что знаю

абсолютно новая информация

противоречит моим представлениям, критически к этому отношусь

?

мало информации, хотелось бы узнать побольше

Коллективное обсуждение полученной информации. Выполняются упражнения по прочитанному тексту

  1. Обучение устной речи. Используется cтратегия «Вопросительные слова»

Учитель предлагает учащимся составить в группах как можно больше вопросительных предложений. Каждой группе дан список с вопросительными словами:

Вопросительные слова

Основные понятия темы

-When

-who

-what

-where

-in what places

-how

-why

-which

-for whom

-by whom

-on tablets of wood or pieces of bark

-in Assyria and Babylonia

-from a tall plant

-about 39 B.C.

-the Chinese

— about 200

-William Caxton

-In Moscow in 1564

-the US Library of Congress

Эту работу можно осуществлять как индивидуально, так и в парах. Ученики составляют вопросы, обсуждают свои списки и выбирают два наиболее интересных вопроса. Далее ведётся целенаправленная работа с информацией – поиск ответов на свои вопросы. Причём преподаватель получает объективные данные о том, что больше всего интересует детей в данной теме.

III. Заключительный этап урока. Рефлексия

1.Возвращение к кластеру. Let`s return to our cluster and add new information to it. Учащиеся добавляют новую информацию.

2.Учитель предлагает уч-ся составить синквейн.

And now we can talk about books.

Our task is to summarize everything we know about the invention of printing .

We have to make only 5 points:

1. What are we talking today about?

(1 word)- Printing

2. Give me 2 adjectives characterizing the invention

great,important

3. Give me 3 verbs.

went quickly over…, reached, used to

4. Give a sentence , describing the event.

Printing went quickly over the world

5.Give me only one word, a synonym of the word invention —Discovery

Учащиеся составляют синквейн, затем идет представление синквейна перед классом.

Учитель предлагает уч-ся подвести итоги урока, оценить работу на уроке.

Учащиеся подводят итоги урока, оценивают свою работу на уроке, высказывают свое мнение о достижении цели урока.

Учитель предлагает уч-ся записать домашнее задание. Ex21.p.150 Tell about invention of printing .

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Тема ms word организационные диаграммы в документе
  • Тема microsoft word что можно устанавливать при задании параметров страницы документа word
  • Тема microsoft word что можно изменять при форматировании абзаца выберите не менее трех вариантов
  • Тема microsoft word на что указывают параметры поля в параметрах страницы
  • Тема microsoft word колонтитулы располагаются