Спотлайт 11 класс word list

Module 1. Family and Character.

Part 1.

brother in law- зять, шурин

divorced- разведённый

elderly- пожилой

engaged- помолвленный

ex-husband/wife- бывший муж/ жена

grandson- внук

great-grandfather- прадедушка

half sister- сводная сестра

in-laws- родня со стороны мужа/жены

married- женатый, замужем

mother-in-law- тёща, свекровь

nephew- племянник

niece-племянница

separated- проживающий раздельно от супруги/ супруга

single- неженатый, не замужем

single parent family- семья с одним родителем

stepfather-отчим

stepmother- мачеха

twin sister/ brother- сестра/брат- близнец

concern- иметь отношение

connection-связь, отношения

famous- знаменитый

poor behaviour-плохое поведение

maternal grandmother-бабушка по материнской линии

inside look-взгляд изнутри

arranged marriage- брак по договоренности

Part 2.

pleased with- быть довольным

recognized- узнавать

refuse- отказываться

relationships- отношения

typical- типичный

usual- обычный

worry- беспокоиться

approve of-одобрять

depend on- зависеть от

object to- возражать

rely on- полагаться на

show off- хвастаться, красоваться

take care of- заботиться о

tell off- бранить

widow- вдова

priority- приоритет

stroll- неспешно прогуливаться

honour- честь

support- поддерживать

involve- вовлекать

interfere- вмешиваться

Phrasal verbs:

come across-натолкнуться, встретить случайно

come into-, получить  в наследство

come over-навещать

come up with-придумать

come down with-заболеть

Module 1. Family and Character.

Part 1.

brother in law- зять, шурин

divorced- разведённый

elderly- пожилой

engaged- помолвленный

ex-husband/wife- бывший муж/ жена

grandson- внук

great-grandfather- прадедушка

half sister- сводная сестра

in-laws- родня со стороны мужа/жены

married- женатый, замужем

mother-in-law- тёща, свекровь

nephew- племянник

niece-племянница

separated- проживающий раздельно от супруги/ супруга

single- неженатый, не замужем

single parent family- семья с одним родителем

stepfather-отчим

stepmother- мачеха

twin sister/ brother- сестра/брат- близнец

concern- иметь отношение

connection-связь, отношения

famous- знаменитый

poor behaviour-плохое поведение

maternal grandmother-бабушка по материнской линии

inside look-взгляд изнутри

arranged marriage- брак по договоренности

Part 2.

pleased with- быть довольным

recognized- узнавать

refuse- отказываться

relationships- отношения

typical- типичный

usual- обычный

worry- беспокоиться

approve of-одобрять

depend on- зависеть от

object to- возражать

rely on- полагаться на

show off- хвастаться, красоваться

take care of- заботиться о

tell off- бранить

widow- вдова

priority- приоритет

stroll- неспешно прогуливаться

honour- честь

support- поддерживать

involve- вовлекать

interfere- вмешиваться

Phrasal verbs:

come across-натолкнуться, встретить случайно

come into-, получить  в наследство

come over-навещать

come up with-придумать

come down with-заболеть

Module 2. Stress and Peer pressure.

Part 1.

cope- справляться с

face- сталкиваться с

groan- стонать

harm-причинять вред

hurt-причинять боль

nutritious- питательный

snarl- ворчать

whisper-шептать

break up with-прекращать отношения

be killing-изнурять (работой)

be over-окончиться

be under stress-быть в стрессовой ситуации

be up-достигать

lose  control-терять контроль

take something easy-не волноваться

commit-совершать преступление

deny-отрицать

discourage- препятствовать

dissuade-разубеждать

effect-эффект

influence- влиять, влияние

strain-напряжение

sigh-вздох

miss-пропускать, скучать

permit- разрешать

regret-сожалеть

Part 2.

resist-сопротивляться

rough-грубый

come over-охватить (об эмоции)

fit in with-соответствовать чему-либо

give in-признавать, уступать

go over-изучать

hang out with-составить компанию

pick on- издеваться

make somebody feel guilty-заставлять чувствовать себя виноватым

tell a lie-лгать

persuade- переубеждать

bump-ударять

pal- приятель

wicked-злой

make-заставлять

match-подходить по цвету

let-позволять

lose-терять, проигрывать игру

temper-нрав, характер

Phrasal verbs:

put down-оскорблять, говорить плохие вещи о…

put up-принимать, давать кому-либо пожить, погостить

put up with-терпеть, мириться, выносить

put on-приводить в действие, включать, врать, обманывать

put off-откладывать

Module 2. Stress and Peer pressure.

Part 1.

cope- справляться с

face- сталкиваться с

groan- стонать

harm-причинять вред

hurt-причинять боль

nutritious- питательный

snarl- ворчать

whisper-шептать

break up with-прекращать отношения

be killing-изнурять (работой)

be over-окончиться

be under stress-быть в стрессовой ситуации

be up-достигать

lose  control-терять контроль

take something easy-не волноваться

commit-совершать преступление

deny-отрицать

discourage- препятствовать

dissuade-разубеждать

effect-эффект

influence- влиять, влияние

strain-напряжение

sigh-вздох

miss-пропускать, скучать

permit- разрешать

regret-сожалеть

Part 2.

resist-сопротивляться

rough-грубый

come over-охватить (об эмоции)

fit in with-соответствовать чему-либо

give in-признавать, уступать

go over-изучать

hang out with-составить компанию

pick on- издеваться

make somebody feel guilty-заставлять чувствовать себя виноватым

tell a lie-лгать

persuade- переубеждать

bump-ударять

pal- приятель

wicked-злой

make-заставлять

match-подходить по цвету

let-позволять

lose-терять, проигрывать игру

temper-нрав, характер

Phrasal verbs:

put down-оскорблять, говорить плохие вещи о…

put up-принимать, давать кому-либо пожить, погостить

put up with-терпеть, мириться, выносить

put on-приводить в действие, включать, врать, обманывать

put off-откладывать

Module 3. Responsibility.    

Part 1.

arrest-арестовывать

burglary-кража со взломом

burgle-красть со взломом

confess-сознаваться, признаваться

contact-контактировать

fee-плата

pay a fine-платить штраф

illegal- нелегальный

imprisonment-заключение в тюрьму

investigate-расследовать

judge-судья

sentence-приговор, судебное решение

offence-нарушение

crime-преступление

criminal- преступник

scam-афера

suspect-подозреваемый

trick-обман

gullible-доверчивый

threaten-угрожать

bank robbery-ограбление банка

pickpocket-вор-карманник

theft-кража, воровство

shoplift-воровать товары из магазинов

kidnap-похищать

rob-грабить

mugging-уличное ограбление

passer-by- прохожий

   Part 2.

abolish-прекращать

deal with-иметь дело  с

defend-защищать

offend-обижать, оскорблять

reject-отвергать

right- право

tolerate-терпеть, выносить

accept responsibility-признавать вину

drive smb-подвозить кого-либо

find smb guilty-признавать кого-либо виновным

take smb to court-представить кого-либо перед судом

break the law-нарушать закон

violate-нарушать правило, закон

do one’s beat-исполнять свой долг

unlawful-незаконный

glare-смотреть свирепо

disposable-доступный

seize/ grab-хватать

fraud victim- жертва мошенничества

go to prison-отправляться в тюрьму

so-called- так называемый

witness-свидетель

identify-узнавать

Phrasal verbs:

keep away from smth- избегать/держаться далеко от

keep down-не увеличивать (звук)

keep from-беречь от

keep on doing- продолжать что-либо делать

keep up with-не отставать  от чего-либо

Module 3. Responsibility.    

Part 1.

arrest-арестовывать

burglary-кража со взломом

burgle-красть со взломом

confess-сознаваться, признаваться

contact-контактировать

fee-плата

pay a fine-платить штраф

illegal- нелегальный

imprisonment-заключение в тюрьму

investigate-расследовать

judge-судья

sentence-приговор, судебное решение

offence-нарушение

crime-преступление

criminal- преступник

scam-афера

suspect-подозреваемый

trick-обман

gullible-доверчивый

threaten-угрожать

bank robbery-ограбление банка

pickpocket-вор-карманник

theft-кража, воровство

shoplift-воровать товары из магазинов

kidnap-похищать

rob-грабить

mugging-уличное ограбление

passer-by- прохожий

   Part 2.

abolish-прекращать

deal with-иметь дело  с

defend-защищать

offend-обижать, оскорблять

reject-отвергать

right- право

tolerate-терпеть, выносить

accept responsibility-признавать вину

drive smb-подвозить кого-либо

find smb guilty-признавать кого-либо виновным

take smb to court-представить кого-либо перед судом

break the law-нарушать закон

violate-нарушать правило, закон

do one’s beat-исполнять свой долг

unlawful-незаконный

glare-смотреть свирепо

disposable-доступный

seize/ grab-хватать

fraud victim- жертва мошенничества

go to prison-отправляться в тюрьму

so-called- так называемый

witness-свидетель

identify-узнавать

Phrasal verbs:

keep away from smth- избегать/держаться далеко от

keep down-не увеличивать (звук)

keep from-беречь от

keep on doing- продолжать что-либо делать

keep up with-не отставать  от чего-либо

Module 4. Danger!    Part 1.

agonising-мучительный

ankle- лодыжка

bruise-синяк, кровоподтёк

collarbone-ключица

crippled-покалеченный

edge-край

excruciating-мучительный

fracture-трещина, разлом, пролом

frostbitten-обмороженный

harsh-резкий

hip-бедро

hurtful-болезненный

hypothermia-обморожение

injury-рана, повреждение

inside-внутренний

internal-душевный, внутренний

muscle-мускул

nagging-надоедливый, противный, ворчливый

nail-ноготь

rope-верёвка

scratch-царапать

severe-сильный

shin-голень

shoulder-плечо

sprain-растянуть связки, сухожилия

subconscious-подсознательный

swollen-распухший

throat-горло

thumb-большой палец

summit-вершина горы

Part 2.

treat-лечить

waist-талия

wound- рана

wrist-запястье

against all odds-несмотря ни на что

narrow escape-быть на волосок от гибели

blocked-заложенный (о носе)

blow-сморкаться

bug-вирус

chest-грудная клетка

contagious-заразный, инфекционный

cough-кашель

dizzy-чувствующий головокружение

dull-тупая, ноющая боль

hacking-сухой, отрывистый

heart attack-сердечный приступ

hoarse-хриплый, осипший голос

infection-инфекция

itchy-зудящий

prescription-рецепт

rash-сыпь

arson-ожог

slight-лёгкий

sneeze-чихать

sore-болезненный, воспалённый

splitting-сильная головная боль

streaming-сильный насморк

vomit-тошнить, рвать

wheeze-сопеть, хрипеть

catch a cold-простудиться

Module 4. Danger!    Part 1.

agonising-мучительный

ankle- лодыжка

bruise-синяк, кровоподтёк

collarbone-ключица

crippled-покалеченный

edge-край

excruciating-мучительный

fracture-трещина, разлом, пролом

frostbitten-обмороженный

harsh-резкий

hip-бедро

hurtful-болезненный

hypothermia-обморожение

injury-рана, повреждение

inside-внутренний

internal-душевный, внутренний

muscle-мускул

nagging-надоедливый, противный, ворчливый

nail-ноготь

rope-верёвка

scratch-царапать

severe-сильный

shin-голень

shoulder-плечо

sprain-растянуть связки, сухожилия

subconscious-подсознательный

swollen-распухший

throat-горло

thumb-большой палец

summit-вершина горы

Part 2.

treat-лечить

waist-талия

wound- рана

wrist-запястье

against all odds-несмотря ни на что

narrow escape-быть на волосок от гибели

blocked-заложенный (о носе)

blow-сморкаться

bug-вирус

chest-грудная клетка

contagious-заразный, инфекционный

cough-кашель

dizzy-чувствующий головокружение

dull-тупая, ноющая боль

hacking-сухой, отрывистый

heart attack-сердечный приступ

hoarse-хриплый, осипший голос

infection-инфекция

itchy-зудящий

prescription-рецепт

rash-сыпь

arson-ожог

slight-лёгкий

sneeze-чихать

sore-болезненный, воспалённый

splitting-сильная головная боль

streaming-сильный насморк

vomit-тошнить, рвать

wheeze-сопеть, хрипеть

catch a cold-простудиться

Введение …………………………………………………………………………………………4

7 Form ……………………………………………………………………………………………5

Module 1 ………………………………………………………………………………………….5

Module 3 ………………………………………………………………………………………….5

Module 4 ………………………………………………………………………………………….5

Module 5 ………………………………………………………………………………………….5

Module 6 ………………………………………………………………………………………….5

Module 7 ………………………………………………………………………………………….5

Module 8 ………………………………………………………………………………………….6

Module 9 ………………………………………………………………………………………….6

Module 10 …………………………………………………………………………………………6

8 Form ……………………………………………………………………………………………7

Module 1 …………………………………………………………………………………………. 7

Module 2 ………………………………………………………………………………………….7

Module 3 …………………………………………………………………………………………. 8

Module 4 …………………………………………………………………………………………. 9

Module 5 …………………………………………………………………………………………. 9

Module 6 …………………………………………………………………………………………10

Module 7 …………………………………………………………………………………………11

Module 8 ……………………………………………………………………………………….. 11

9 Form …………………………………………………………………………………………. 13

Module 1 ……………………………………………………………………………………….. 13

Module 2 ……………………………………………………………………………………….. 13

Module 3 ……………………………………………………………………………………….. 14

Module 4 ……………………………………………………………………………………….. 15

Module 5 ……………………………………………………………………………………….. 16

Module 6 ……………………………………………………………………………………….. 16

Module 7 ……………………………………………………………………………………….. 17

Module 8 ……………………………………………………………………………………….. 18

10 Form ………………………………………………………………………………………… 19

Module 1 ……………………………………………………………………………………….. 19

Module 2 ……………………………………………………………………………………….. 20

Module 3 ……………………………………………………………………………………….. 21

Module 4 ……………………………………………………………………………………….. 21

Module 5 ……………………………………………………………………………………….. 22

Module 6 ……………………………………………………………………………………….. 23

Module 7 ……………………………………………………………………………………….. 23

Module 8 ……………………………………………………………………………………….. 24

11 Form ………………………………………………………………………………………… 25

Module 1 ……………………………………………………………………………………….. 25

Module 2 ……………………………………………………………………………………….. 25

Module 3 ……………………………………………………………………………………….. 25

Module 4 ……………………………………………………………………………………….. 26

Module 5 ……………………………………………………………………………………….. 26

Module 6 ……………………………………………………………………………………….. 27

Module 7 ……………………………………………………………………………………….. 27

Module 8 ……………………………………………………………………………………….. 28

Введение

В пособии представлена систематизированные материалы из учебника “Spotlight” (7 – 11) по направлениям:

  • phrasal verbs (фразовые глаголы);
  • idioms (идиомы);
  • dependent prepositions (зависимые предлоги);
  • words often confused (слова, которые мы часто путаем).

Данные систематизированные блоки позволяют лучше усвоить и в дальнейшем активизировать данные лексико-грамматические явления.

Предназначено для учащихся средней школы, педагогов.

7 Form

Module 1

-Phrasal verbs «Run»-

  • Run into – натолкнуться, случайно встретиться
  • Run out off – закончиться, источить запасы
  • Run after – преследовать, бежать за

Module 3

-Phrasal verbs «Give»-

  • Give back – вернуть
  • Give up – прекратить
  • Give away – отдать

Module 4

-Phrasal verbs «Go»-

  • Go off – испортиться, издать сильный шум
  • Go on – продолжаться
  • Go withподходить

Module 5

-Phrasal verbs «Look»-

  • Look after – заботиться
  • Look forward to – стремиться с нетерпением
  • Look up – искать информацию в книге
  • Look for – искать

Module 6

-Phrasal verbs «Come»-

  • Come round – навещать
  • Come across – найти, натолкнуться
  • Come back – возвращаться
  • Come out – опубликовать

Module 7

-Phrasal verbs «Turn»-

  • Turn on – включать
  • Turn off – выключать
  • Turn into – поменять на
  • Turn in – ложиться спать

Module 8

-Phrasal verbs «Make»-

  • Make up – 1. сочинять, 2. наложить косметику, 3. подружиться
  • Make out – понять

Module 9

-Phrasal verbs «Take»-

  • Take smth back – вернуть
  • Take away – еда на вынос
  • Take smb out – пригласить кого-либо куда-нибудь
  • Take smth off – снять

Module 10

-Phrasal verbs «Fall»-

  • Fall apart – разваливаться, ломаться
  • Fall behind with smth – отставать
  • Fall out with smb – ссориться

8 Form

Module 1

-Phrasal verbs «Get»-

  • Get along – поддержать общение
  • Get across – доносить идеи до слушателей
  • Get down – заболеть, расстроиться
  • Get over – поправиться, выздороветь
  • Get over with – заканчивать, справиться

-Idioms-

  • To speak one’s mind – выражать своё мнение
  • To be a pain in the neck – был занозой
  • To get on someone is nerves – действовать на нервы
  • To drive someone crazy – сводить с ума
  • To hold one’s tongue – держать язык за зубами
  • To break the ice – ломать лёд; снять напряжение

-Dependent prepositions

  • To be popular with — быть популярным у…
  • To be nervous about — быть нервным по поводу…
  • To be jealous of — быть ревнивым к…
  • To be fond of — любить кого — либо
  • To be keen on — увлекаться чем то
  • To be good (bad) at — быть хорошим …
  • To be proud of — гордиться….
  • To be close to — быть близко…
  • To be patient with — быть терпеливым к…

Module 2

-Phrasal verbs «Go»-

  • Go down with – заболеть с
  • Go off – выйти из строя
  • Go with out – получить опыт
  • Go with – идти, подходить
  • Go up – повышать, увеличивать
  • Go after – преследовать
  • Go through – выжить

-Idioms-

  • One’s cup of tea – то что нужно, это моё
  • A piece of cake – легко, пустяк
  • Spill the beans – разболтать секрет
  • (take everything) with a pinch – не принимать всерьёз
  • Crying over spilt milk – сожалеть о непоправимом

7

-Dependent prepositions

  • By cheque – по чеку
  • In cash – наличными
  • By credit card – по кредитной карте
  • By nature – по природе
  • Out of stock – нет в продаже, в наличии
  • In great demand – очень востребованный, пользующийся спросом

Module 3

-Phrasal verbs «Bring»-

  • Bring round – приводить в сознание
  • Bring in – приносить деньги
  • Bring up – растить, воспитывать
  • Bring out – выпускать на прогулку
  • Bring back – напоминать
  • Bring a bout – осуществлять

-Words often confused-

  • Discover – открыть
  • Invent – изобретать
  • Find out – узнавать, выяснить
  • Job – работа (опред.)
  • Work – работа (в общем)
  • Career – карьера
  • Employer – работодатель, наниматель
  • Employee – работник
  • Colleague – коллега
  • Wage – заработная плата(почасовая)
  • Salary – зарплата (нед. оплата)
  • Money – деньги

-Idioms-

  • Round and round – кругом, вокруг
  • Again and again – снова и снова
  • Step by step – шаг за шагом
  • All in all – в целом
  • On and on – снова, без прекращения

-Dependent prepositions

  • At the age of – в возрасте
  • Under pressure – под давлением
  • At the beginning – в начале
  • In charge of – ответственно
  • Career in politics – карьера в политике
  • At the end of – в конце

8

Module 4

-Phrasal verbs «Put»-

  • Put away – откладывать, убирать
  • Put off – складывать
  • Put on – одевать
  • Put out – быть

-Words often confused-

  • Match – подходить по цвету
  • Fit – подходить по фигуре
  • Sit – подходить (общее)
  • Better – одалживать (мы берем)
  • Lend – одалживать (нам дают)
  • Rent – арендовать
  • Priceress – бесценный
  • Invaluable – не очень ценный
  • Worthless – бесполезный
  • Custom – обычный
  • Habit – привычка
  • Trend – тренд
  • Realistic – реалистичный
  • Original – оригинальный
  • Genuine – настоящий

-Idioms-

  • To lose one`s head – потерять голову
  • To made somebody`s hair stood on end – сильно напугаться
  • To keep one`s fingers crossed – желать ни пуха ни пера
  • To give someone a hand – помогать
  • To put one`s foot down – запрещать что-либо

-Dependent prepositions-

  • To be addicted to – присоединяться к чему- то
  • A new dress for a change – новое платье на смену
  • To appeal to me – меня это привлекает
  • To be popular with – быть популярным среди
  • To pay attention to – обращать внимание на
  • To look good in – выглядеть хорошо в
  • To be in fashion – быть модным

Module 5

-Phrasal verbs «Call»-

  • Call in — заходить
  • Call off — обменять
  • Call on — навещать
  • Call out — просить о помощи
  • Call for – звать

-Words often confused-

  • Rubbish/litter/waste – чушь, мусор, отходы
  • Inactive/exinct/disappeared – неактивный, вымирающий, исчезающий
  • Fog/fumes/smoke – туман, пар, дым
  • Lose/miss/waste – терять, пропускать, тратить понапрасну
  • Team/crew/staff – команда (спорт.), экипаж, состав рабочих (коллеги)

-Idioms-

  • To feel under the weather – быть в плохом настроении
  • To save up for a rainy day – копить, откладывать на черный день
  • To be on cloud nine – витать в облаках
  • To see which way the – быть в курсе
  • To be a bolt from the blue – быть неожиданной новостью

-Dependent prepositions-

  • Wild by nature – дикий по природе
  • Out of danger – в опасности
  • In ruins – в руинах
  • What on earth – что на земле
  • In flames – в огне

Module 6

-Phrasal verbs «Set»-

  • Set aside – откладывать
  • Set back – задержать
  • Set in – устанавливать
  • Set off – отправлять

-Words often confused-

  • Arrive, get, reach – прибывать, добираться, достигать
  • Place, room, gap, space – конкретное пространство, место (в общем), расстояние между платформой и вагоном
  • Foreign, strange, curious – иностранный, странный, забавный
  • Bring, fetch, deliver, carry – принести, пойти и принести, доставлять, нести
  • Excursion, expedition, tour — экскурсия, экспедиция, тур
  • Voyage, journey, trip – мор. поездка, путешествие, поездка

-Idioms-

  • It drives me up the wall – довести кого-то до белого каления
  • To stay off the beaten track – не следовать шаблону
  • To hit the road – уйти с дороги
  • To be in the some boat – быть в одной упряжке
  • To ship sub off to (fly sub off) – отсылать кому-либо

-Dependent prepositions-

  • To spend a week at the seaside – провести неделю на побережье
  • Bikes for hire – велосипеды на прокат
  • To travel off season – путешествовать не в сезон
  • Without delay – без заминки (задержки)
  • On board – на борту

Module 7
-Phrasal verbs «Give»-

  • Give up- сдаваться, прекращать
  • Give away- открыть секрет., отдать
  • Give out- раздавать
  • Give back- возвращать

-Words often confused-

  • Announcement – объявление
  • Advertisement – реклама
  • Explanations – объяснение
  • Instructions – инструкции
  • Educated – образованный
  • Aught – наученный
  • Temper – нрав
  • Mood – настроение

-Idioms

  • It hit the headlines – попасть на первую полосу газет
  • I heard it on through the grapevine – узнать из слухов
  • He is bad news – иметь плохой характер
  • Let’s get this show on the road – начинают делать что-либо

-Dependent prepositions-

  • To be mean to – быть злым, недобрым
  • To blame for – винить за что либо
  • To care about – заботиться о
  • To come from – происходить из
  • To concentrate on – концентрироваться на
  • To be absent from – отсутствовать
  • To worry about – беспокоиться о

Module 8
-Phrasal verbs «Take»-

  • Take to – понравиться, пристраститься
  • Take up – 1) увлечься, 2) занять время
  • Take off – 1) взлетать на самолёте, 2) убирать, 3) снимать одежду
  • Take after – быть похожим на

-Words often confused-

  • Fit – в форме
  • Healthy – здоровый
  • Team – команда
  • Group – группа
  • Match – маршировать
  • Practice – практиковаться
  • Pitch – футбольное поле
  • Court – корт
  • Coach – тренер
  • Instructor – инструктор
  • Members – члены
  • Parts – части
  • Moment – момент
  • Minute – минута
  • Match – матч
  • Game – игра
  • Team – команда
  • League – лига
  • Score – счёт, забивать гол
  • Point – точка
  • Section – сектор
  • Half – половина
  • Win – победить
  • Beat – побить, разбивать
  • Rival – соперник
  • Competitor – соревнующийся

-Idioms-

  • The ball is in your court – твоя очередь
  • Get ball off the hook – выручить, помочь кому либо в трудной ситуации
  • Get the ball rolling – сдвинуться с мёртвой точки
  • Saved by the bell – спасённый в последний момент
  • Throw in the towel – признать поражение, сдаться

-Dependent prepositions-

  • For hire — на прокат
  • In charge – ответственный
  • In good condition — в хорошем состоянии
  • In favour of — в пользу

9 Form

Module 1

-Phrasal verbs «Turn»-

  • Turn down – отказываться
  • Turn up – 1) увеличить мощность звука, 2) прибывать
  • Turn into – превращаться, становиться
  • Turn off – выключать
  • Turn back – возвращаться

-Words often confused-

  • Habit – tradition – custom – привычка-традиция-обычай
  • Spectators – audience – crowd – зрители-аудитория-толпа
  • Let – make – allow – разрешать-заставлять-позволять
  • Luck – chance – opportunity – удача-шанс-возможность

-Idioms-

  • Sell like hot cakes – идти на ура
  • The icing on the cake – самый лучший
  • Be a piece of cake – простой, легкий
  • Have your cake and eat it – пытаться совместить несовместимое
  • Take a cake – отвратительно себя вести

-Dependent prepositions-

  • Believe in – верить в
  • A reason for – причина для
  • Be afraid of – бояться
  • Be famous for – быть известным кем-либо, чем-либо
  • Be crowded with – быть заполненным кем-либо, чем-либо
  • Get tired of – устать
  • Be interested in – быть заинтересованным в
  • Be pleased with – быть довольным

Module 2

-Phrasal verbs «Make»-

  • Make up for – компенсировать что-либо
  • Make out – чётко видеть
  • Make of – понимать
  • Make off with – убежать с украденным
  • Make up – изобретать

-Words often confused-

  • Brush – чистить щеткой
  • Sweep – подметать
  • Cupboard – буфет
  • Wardrobe – гардероб
  • Clean – чистить
  • Wash – стирать, мыть
  • Do some washing – стирка
  • Do some cleaning – чистка

-Idioms-

  • A home from home – второй дом
  • Get on like a house on fire – двигаться вперед быстрыми темпами
  • As safe as houses – совершенно надежный
  • Home and dry – в безопасности

-Dependent prepositions-

  • Be close to the city centre – быть близко к центру города
  • In the corner of the room – в углу комнаты
  • On the corner of the street – на углу улицы
  • Be at home – быть дома
  • Be in a hurry – спешить
  • In ruins – в руинах
  • Go in the direction of – идти в направлении
  • Live in the suburbs – жить на окраине
  • Live in a field – жить на поле
  • Live on a farm – жить на ферме
  • Be at school – быть в школе
  • Go to school – идти в школу

Module 3

-Phrasal verbs «Come»-

  • Come down with – заболеть чем-либо
  • Come out – выступать (на публике)
  • Come across – случайно натолкнуться
  • Come over – овладевать (о чувстве)
  • Come up with – предлагать (идею)

-Words often confused-

  • Scenes – sightings – sights – сцены-достопримечательности-виды
  • Fantasy – imagination – illusion – фантазия-воображение-иллюзия
  • Witnesses – spectators – investigators – свидетель-зритель-исследователь
  • Same – similar – alike – тот же самый-похожий-как

-Idioms-

  • Like watching paint dry – очень скучный
  • Paint the town red – устроить гулянку

-Dependent prepositions-

  • Hear from – получать известие о
  • Hear about – слышать о ком то
  • Be part of – быть частью чего-либо
  • Succeed in – преуспевать о
  • Think about – думать о ком-то
  • Go in search пойти в поисках чего-либо
  • Know from – знать из
  • Feel nervous about – нервничать

-Ways to look-

  • Briefly – кратко
  • Catch a glimpse of – увидеть мельком
  • Glance – бросить быстрый взгляд
  • Glare – пристально смотреть
  • Impress – впечатлять
  • Notice – замечать
  • Spot – замечать
  • Stare – пристально смотреть (часто с удивлением)

Module 4

-Phrasal verbs «Break»-

  • Break out – внезапно начаться, разразиться
  • Break out of – вырываться, убегать
  • Break into – врываться (куда-либо)
  • Break up – прекратить отношения (с кем-либо)
  • Break down – сломаться

-Words often confused-

  • Invented – discovered – изобрести что-то (в точных науках)-открыть что-то(география)
  • Research – experiment – исследование-эксперимент
  • Electric – electronic – электрический-электроника
  • Engine – machine – мотор, двигатель-машина
  • Access – download – иметь доступ-загружать
  • Effected – affected – достигать-влиять
  • Offer – suggest – предлагать(герундий)-предлагать(инфинитив)

-Idioms-

  • Be of the same wavelength – думать точно также
  • Get one`s wires crossed – не понимать
  • Be light years ahead of – быть намного продвинутым
  • Not be rocket science – не сложный для понимания

-Dependent prepositions-

  • To write about – писать о
  • To start with – начать с
  • apart from – помимо, в отдельности
  • difficult in practice than in theory – трудности в
  • rely on – полагаться на
  • cater for – удовлетворять требования

Module 5

-Phrasal verbs «Run»-

  • Run into – случайно встретить кого-либо
  • Run out of – кончиться (обычно о продуктах)
  • Run through – репетировать
  • Run away – убегать
  • Run over – задавить

-Words often confused-

  • Set – situated – относиться-расположенный
  • Takes – makes
  • Exhibit – exhibition – экспонат-выставка
  • Presentation – performance – презентация-постановка
  • Plays – stars – играть-выступать в главной роли

-Idioms-

  • In the spotlight – в центре внимания
  • Face the music – держать ответ
  • It takes two to tango – нужно участие и другой стороны/виноваты оба
  • Running the show – быть ответственным/править бал

-Dependent prepositions-

  • Sort of music – вид музыки
  • It is nice of him – это мило с его стороны
  • Of all time – всех времен
  • Be popular with – быть популярным у
  • Paintings by – рисунки кого-либо
  • Be sold for a lot of money at auction – продать за много денег на аукционе
  • In Quantum of Solace
  • Be famous for – быть известным чем-либо
  • Add value to – добавить ценность

Module 6

-Phrasal verbs «Check»-

  • Check in – регистрироваться (на рейс, в отеле)
  • Check off – отмечать галочкой
  • Check on – проверять (все ли в порядке с кем-либо)
  • Check out – пробовать
  • Check out of – оплатить счет
  • Check up on – убедиться

-Words often confused-

  • Community – society – сообщество-общество
  • Pedestrians – walkers – пешеходы-ходоки
  • Sign – signal – знак-сигнал
  • Stop – station – остановка-станция

-Idioms-

  • Behave oneself – вести себя хорошо
  • By oneself – без чьей-либо помощи, сам
  • Do sth oneself – делать что-либо самостоятельно
  • Enjoy oneself – хорошо проводить время
  • Help oneself – угощаться
  • Make oneself heard – убедиться, что окружающие слушают
  • Make oneself clear – ясно и понятно изложить свое мнение

-Dependent prepositions-

  • Be involved with – быть вовлеченным
  • Think of – обдумывать
  • Think about – думать о
  • Take care of – заботиться
  • Rescue from – спастись
  • Burst into tears – расплакаться
  • Show kindness to – показывать доброту

Module 7

-Phrasal verbs «Keep»-

  • Keep back – держаться в стороне
  • Keep off – не приближаться
  • Keep on – продолжать что-либо делать
  • Keep out of – препятствовать от
  • Keep up with – следовать (расписанию)

-Words often confused-

  • Poor – weak – low – бедный-слабый-низкий
  • Harm – damage – ruin – вред-урон-разрушать
  • Customs – habits – manners – обычаи-привычки-манеры
  • Leads – passes – spends – везти-проходить мимо-проводить(тратить)

-Idioms-

  • Have butterflies in her stomach – сильно нервничать
  • Scared to death – напугаться до смерти
  • Go bright red – краснеть от смущения
  • Green with envy – зеленый от зависти
  • Have long face – выглядеть несчастным
  • To be over the moon – быть безумно счастливым
  • Go through the roof – сильно разозлился

-Dependent prepositions-

  • Lead to-везти куда-либо
  • Protect from-защищать от
  • Allergic to-аллергия к чему-либо
  • Stay in good shape-оставаться в хорошей форме
  • Recover from-выздоравливать о

Module 8

-Phrasal verbs «Carry»-

  • Carry away – увлечься
  • Carry off – справляться
  • Carry on – продолжать что-либо делать
  • Carry out – выполнять
  • Carry through – доводить до конца

-Words often confused-

  • Injured – harmed – раненный-повреждённый
  • Gained – won – приобретённый-побеждённый
  • Suitably – properly – подходящий-тщательный
  • Lost – missed – потерянный-пропущенный
  • Recovered – rescued – выздоровевший-спасённый
  • Avoid – prevent – избегать-предотвращать
  • Instead of – besides – вместо-помимо
  • Made – done – сделать (конкретно)-сделать (вообще)
  • Inspiring – promising – воодушевлённый-обещанный
  • Disability – inability – нетрудоспособный-неспособный

-Idioms-

  • Bark up the wrong tree – идти по ложному следу
  • Take the bull by the horns – взять быка за рога, поступать смело
  • Have a bee in the bonnet – помешаться на чем-либо
  • Kill two birds with one stone – одним ударом убить двух зайцев
  • Let the cat out of the bag – открыть секрет, проболтаться

-Dependent prepositions-

  • Have difficulty in – иметь трудность в
  • Fear of – страх чего-либо
  • Sorry for – извиняться за
  • Result in – результат в
  • Keep his mind on – сконцентрироваться на

10 Form

Module 1

Phrasal verbs «Look»-

  • Look after – заботиться
  • Look out for – думать о
  • Look down on – смотреть свысока
  • Look up – искать
  • Look forward to – ждать с нетерпением

-Words often confused-

  • Supporting – поддерживать что-либоSupportive — поддерживать кого-либо
  • Careful – осторожныйCaring – заботливый
  • Respected – уважаемыйRespectful – вежливый
  • Mean – недоброжелательныйWell-meaning – действующий из лучших побуждений

-Idioms-

  • A pain in the neck – зануда
  • Get off one’s back – оставить в покое
  • Get on one’s nerves – действовать кому-либо на нервы
  • Give someone the cold shoulder – оказывать холодный прием
  • Like a bear with a sore head – разозленный
  • See eye to eye – сходиться во взглядах с кем-либо

-Phrases-

  • All-time favourite – на все времена, пользующийся неизменным успехом
  • Be crazy about – быть без ума от к.-л.ч.-л.
  • Be into fashion – увлекаться, следить за модой
  • Can’t stand – не выносить
  • Catch a film – попасть на фильм, в кино
  • Chat online – разговаривать в режиме онлайн
  • Do extreme sports – заниматься экстремальными видами спорта
  • Do voluntary work – выполнять добровольную работу
  • Get angry – рассердиться
  • Go clubbing – ходить в развлекательный клуб
  • Go for a sporty look – стремиться иметь спортивный вид
  • Go on trips to the countryside – отправляться за город
  • Grab a bite – перекусить
  • Keep fit – поддерживать форму
  • Run errands – выполнять поручения
  • Surf the Net – просматривать сайты в интернете
  • Take a look – взглянуть
  • The great outdoors – великолепная природа
  • Waste of time – пустая трата времени
  • In my opinion – по-моему
  • Take care of – заботиться о
  • Think highly of – быть высокого мнения о
  • Be broke – остаться без денег
  • Be up to sth – заниматься чем-либо
  • Drop sb a line – написать строчку
  • I haven’t heard from you from ages – не слышал о тебе ничего уже сто лет
  • Keep in touch – поддерживать отношения

-Dependent prepositions-

  • To be good (bad) at – хорош/плох в чём-либо
  • To be careful with – быть осторожным с
  • To be enthusiastic about – быть полным энтузиазмом по поводу чего-либо
  • To be keen on – быть увлечённым чем-либо

Module 2

-Phrasal verbs «Take»

  • Take after – быть похожим
  • Take in – ушивать
  • Take off – снимать (одежду)
  • Take out – пригласить за свой счет
  • Take over – принимать должность от другого
  • Take up – приступить

-Words often confused-

  • Win – выигратьEarn – заработать
  • Lend – давать в долгBorrow – брать в долг
  • Spend – тратитьSave – копить
  • Wages – заработная плата (день, неделя)Salaries – заработная плата(месяц)
  • Charge – выставлять счётowe – владеть
  • Exchange – обменchange – менять
  • Breakdebt – долг

-Idioms-

  • Play a joke on sb – сыграть над кем-нибудь шутку
  • Play it cool – не терять самообладание
  • Play it straight – говорить прямо
  • To keep calm – не терять самообладания

-Phrases-

  • Be off to – отправляться, уходить
  • Fly a plane – управлять самолетом
  • Have a great time – отлично проводить время
  • Be on time – успевать
  • Work long hours – работать допоздна
  • Work overtime – работать сверхурочно
  • Get out of breath – выдохнуться
  • Raise money – зарабатывать деньги
  • Take part in – принимать участие
  • Take plaice – проходить, происходить
  • It’s no wonder – неудивительно
  • Can’t stand – не выносить

-Dependent prepositions-

  • To be crazy about – быть сумасшедшим по поводу чего-либо
  • To be brilliant (terrible) at – быть блестящимужасным в чем-либо
  • To be interested in – быть заинтересованным в чём-либо
  • To be fond of – быть любящим по отношению к кому-либочему-либо
  • To be proud of – гордиться кем-либочем-либо

Module 3

-Phrasal verbs «Pick»-

  • Pick at – ковыряться (о еде)
  • Pick on – дразнить, критиковать
  • Pick out – выбирать
  • Pick up – забирать, поднимать, улучшать

-Words often confused-

  • Job – профессияWork – работа
  • Staff – персоналEmployee – работник
  • Grade – степеньMark – отметка
  • Salary – зарплата (год, месяц)Wage – зарплата (почасовая, понедельная)

-Idioms-

  • Bring home the bacon – зарабатывать деньги для семьи
  • Follow in one’s footsteps – идти по стопам
  • In the same boat – в одинаковом положении
  • Jack of all trades, master of none – мастер на все руки

-Phrases-

  • Earn a living – зарабатывать на жизнь
  • Sit an exam – готовиться к экзамену

Dependent prepositions-

  • To work in a factory – работать на фабрике
  • To work for – работать на кого-либо
  • To be in charge of – быть ответственным за
  • To deal with – справляться с
  • To be responsible for – быть ответственным за

Module 4

-Phrasal verbs «Run»-

  • Run away from – убегать от
  • Run into – натолкнуться
  • Run out of – исчерпать
  • Run over – переехать

-Words often confused-

  • Weather – погодаWhether – ли
  • Affect – влиятьEffect – эффект
  • Dessert – десертDesert – пустыня
  • Loose – просторныйLose – терять

-Idioms-

  • To be on cloud nine – на 7 небе
  • Under the weather – в плохом настроении
  • For a rainy day – на черный день
  • A storm in a teacup – буря в стакане воды

-Dependent prepositions-

  • To be harmful to – быть вредным для
  • Under threat – под угрозой
  • Feel strongly about – сильно беспокоиться о
  • In danger – в опасности
  • To protect from – защищать от
  • Supporter of – сторонник чего-либо
  • In captivity – в плену

Module 5

-Phrasal verbs «Get»

  • Get around – передвигаться
  • Get by – сводить концы с концами
  • Get in – прибывать
  • Get off – уходить
  • Get on – ладить (с кем-либо)

-Words often confused

  • Miss – пропускатьLose – терять
  • Transfer – передвижениеCrossing – пересечение
  • Transport – транспортTravel – путешествие
  • Bring – принестиFetch – сходить за

-Idioms-

  • Heavy heart – камень на сердце
  • Hit the road – отправляться в путь
  • Off the beaten track – в стороне от большой дороги
  • Port of call – порт захода

-Dependent prepositions-

  • On foot – добираться пешком
  • By carbusplane – добираться на машинеавтобусесамолёте
  • Arrive inat – прибывать в странумаленький город или аэропорт
  • On holiday – на каникулах
  • On board – на борту

Module 6

-Phrasal verbs «Give»(6b)-

  • Give away – дарить, отдавать
  • Give back – возвращаться
  • Give off – выделять, излучать
  • Give up – бросать (привычку)

-Phrasal verbs «Call» (6c)-

  • Call over – позвать
  • Call down – сокращать
  • Call out – исключать

-Words often confused-

  • Ache – тупая больPain – страдание
  • Prescription – медицинский рецептRecipe – кулинарный рецепт
  • Rotten – тухлыйSour – кислый
  • Treat – лечитьCure – вылечить
  • Cure – излечиватьHeal – исцелять

-Idioms-

  • A piece of cake – пустячное дело
  • As cool as a cucumber – абсолютно спокойный
  • In hot water – в заботах
  • It’s not my cup of tea – это не по мне
  • Off colour – нездоровый
  • Get oneself back into shape – привести себя в порядок
  • Take a turn for the worse – изменить к худшему
  • On one’s feet – выздороветь, оправиться после болезни

-Dependent prepositions-

  • Result in – заканчиваться чем-либо
  • Suffer from – страдать от
  • Recover from – выздоравливатьизлечиваться от
  • Cope with – справляться с
  • Advise against – советовать что-то не делать

Module 7

-Phrasal verbs «Turn»-

  • Turn down – убавлять (громкость), отказываться
  • Turn off – выключать
  • Turn on – включать
  • Turn over – переключать (каналы)
  • Turn up – прибавлять громкость, неожиданно прибывать

-Words often confused-

  • Audience – аудиторияGroup – группа
  • Viewer – телезрительSpectator – зритель
  • Act – играть (в театре)Play – играть
  • Set – декорации в театреSetting – съемочная площадка

-Idioms-

  • A one hit wonder – певец-однодневка
  • Be hard of hearing – плохо слышать
  • It’s daylight robbery – грабеж средь бела дня
  • Sell like hot cakes – быть нарасхват

-Dependent prepositions

  • To be famous for – быть известным чем-либо
  • To impress the audience with – впечатлять аудиторию чем-либо
  • To mistake smb for – принять за кого-либоперепутать с кем-либо
  • To be popular with – быть популярным
  • To have a reputation for – иметь репутацию

Module 8

-Phrasal verbs «Bring»-

  • Bring into – вламываться
  • Bring about – вызывать, осуществлять
  • Bring back – возвращать
  • Bring on – влиять
  • Bring up – воспитывать

-Words often confused-

  • Learn – изучатьTeach – учить
  • Reason – причинаCause – основание
  • Problem – проблемаTrouble – горе
  • Discover – обнаруживатьInvent – изобретать

-Idioms-

  • Back to the drawing board – начинать заново
  • In the works – в разработке
  • It’s not rocket science – не требует незаурядных способностей
  • Put smth under the microscope – подвергнуть тщательному исследованию
  • The price is right – разумная цена

-Dependent prepositions-

  • In the endat the end – в конце концовв конце события, периода времени
  • In timeon time – в последний моментточно по расписанию, вовремя
  • At first – во-первых
  • To work under pressure – работать в стрессовых условиях
  • To be out of order – сломаться, не работать
  • To be on the phone – быть на телефоне

11 Form

Module 1

-Phrasal verbs «Come»-

  • Come across – случайно наткнуться
  • Come over – зайти к ком у-то
  • Come down with – заболеть
  • Come over – зайти к кому-то
  • Come up with – придумать
  • Come into – унаследовать

-Idioms-

  • Flesh and blood – родственник
  • Wear the trousers – руководить
  • Black sheep – белая ворона
  • To be the apple of one’s eye – очень дорог кому-то

-Dependent prepositions

  • To be proud of – гордиться….
  • To be close to – быть близким к кому-то
  • Respect for – уважать за
  • Ashamed of – пристыженный чем-либо
  • Attached to – привязан
  • Arguing about – спорить о чем-то
  • To be patient with – быть терпеливым к…

Module 2

-Phrasal verbs «Put»-

  • Put up – принять в гости
  • Put off – отложить
  • Put on – надеть
  • Put up with – смирится, выносить
  • Put down – оскорблять, унижать

-Idioms-

  • Hundred and one reasons – сто и одна причина
  • To be in two minds – колебаться
  • One in a million – один на миллион, единственный
  • To be at sixes and sevens – в недоумении
  • To be six of one and half a dozen of other – одно и то же, одного поля ягода

-Dependent prepositions

  • Influence on – влиять на
  • To pay attention to – обращать внимание на
  • To make an impression on – впечатление на
  • Insist on – настаивать на
  • Boast about – хвастаться о

Module 3

-Phrasal verbs «Keep»-

  • Keep down – подавить шум, остановить
  • Keep on – продолжить
  • Keep back – недоговаривать скрывать
  • Keep away – держаться подальше
  • Keep up with – успевать, совмещать

-Dependent prepositions

  • To be responsible for – ответственный за
  • To be against the law – нарушение
  • To be charged with – обвинен в
  • Requirements of – требования…(кого-то, для чего-то)
  • To tricked smb into – обмануть кого-то в чем-то

Module 4

-Phrasal verbs «Go»-

  • Go into – вдаваться в подробности
  • Go through – пройти, пережить
  • Go away – уходить
  • Go on – продолжить
  • Go ahead – продолжить

-Idioms-

  • To drop like fies – мрут как мухи
  • To look off colour – нездоровый вид
  • To be under the weather – метеозависимый
  • To be back on your feet – встать на ноги, выздороветь
  • To feel run down – зд. переутомленный

-Dependent prepositions-

  • Complaining of – жалуется на
  • To be allergic to – аллергия на
  • To recover from – восстановился от
  • To be involved in – замешан в
  • To be treated for – лечат от
  • To be covered in – покрылся…

Module 5

-Phrasal verbs «Do»-

  • Do in – уничтожить, прикончить
  • Do without – обойтись без
  • Do up – застёгивать, завязывать (об одежде), чинить, обновлять, делать косметический ремонт, реставрировать, заворачивать, упаковывать

-Dependent prepositions-

  • To be in need of – нуждаться
  • To be beyond repair – быть не подлежащим ремонту
  • In bad condition – быть в плохом состоянии
  • To take a look at – взглянуть
  • Within easy reach of – в пределах легкой досягаемости

Module 6

-Phrasal verbs «Talk»-

  • Talk back – огрызаться, уговаривать
  • Talk down to – говорить снисходительно, показывать превосходство
  • Talk round – уговорить (кого-либо) изменить точку зрения
  • Talk over – обсудить (подробно), дискутировать
  • Talk into – переубеждать кого-либо сделать что-либо
  • Talk out of – отговорить (от чего-л), разубедить

-Idioms-

  • To talk to the wall – разговор со стеной, как об стенку горох, разговор в никуда
  • To speak of the devil and he is sure to come – лёгок на помине
  • To speak the same language – говорить друг с другом на одном языке, понимать с полуслова
  • To sweet talk smb – делать комплименты, усыплять бдительность
  • Money talks – деньги решают всё
  • To talk back – огрызаться, возражать, оговариваться
  • Actions speak louder than words – поступок говорит сам за себя, меньше слов – больше дела
  • To speak one’s mind – выражать чью-то точку зрения
  • To speak with a forked tongue – говорить одно, а думать другое
  • To speak riddles – говорить загадками

-Dependent prepositions-

  • Insist on sth – настаивать на чём-либо
  • Complain of to sb – жаловаться кому-либо
  • Complain about sth – сетовать на что-либо
  • Assure of sth – быть уверенным в чём-либо
  • Apologise to sb for sth – извиняться перед кем-либо за что-либо

Module 7

-Phrasal verbs «Carry»-

  • Carry off – завоёвывать, выигрывать (соревнования, награду, приз)
  • Carry (sth) off – выигрывать что-либо
  • Carry on – продолжать
  • Carry out – выполнять, осуществлять
  • Carry through – превозмогать, осуществлять, справиться, преодолеть

-Idioms-

  • To beat around the bush – ходить вокруг да около
  • To dream up — придумывать
  • To carry the can for an error – отдуваться за других
  • To teach an old dog new tricks – в чужой монастырь со своим уставом не ходят
  • Live and learn – век живи, век учись

-Dependent prepositions-

  • Graduated from sth – закончить высшее учебное заведение
  • To be expelled from sth – изгнанный из, удалённый от
  • Do research into sth – проводить исследование в какой-либо области
  • Succeed in doing sth – преуспевать в чём-либо
  • To cheat in an exam – жульничать

Module 8

-Phrasal verbs «Check»-

  • Check in – регистрироваться в аэропорту/ проходить регистрацию
  • Check off – проверять по списку
  • Check on – убедиться, что с кем-то всё в порядке
  • Check out – рассчитываться (за проживание в отеле), выписываться
  • Check up – проверить, находить информацию
  • Check over – взглянуть ещё раз, чтобы проверить правильность чего-либо

-Idioms-

  • A bolt out of the blue – как гром среди ясного неба
  • A storm in tea cup – буря в стакане воды
  • Head in the clouds – витать в облаках
  • Come rain or shine – несмотря ни на что
  • To have a face like thunder – лицо темнее тучи

-Dependent prepositions-

  • The dissatisfied with sth – недовольный чем-либо
  • Dream of sth – мечтать о чём-либо
  • A cottage by the sea – коттедж у моря
  • To be crowded with sth – заполненный чем-либо
  • Overcrowded – переполненный
  • To be typical of – типичный

Аннотация

Учебно-методический комплект для 10-11 классов завершает линию “Английский в фокусе” (Spotlight)для 11 классов общеобразовательных учреждений. Комплекты созданы с учетом требований федерального компонента Государственного стандарта среднего (полного) общего образования по иностранному языку. В УМК реализуются личностный ориентированный, коммуникативно-когнитивный и деятельностный подход в обучении английскому языку. Основные характеристики комплектов: учет Европейских стандартов в области изучения иностранных языков; развитие коммуникативных умений в говорении, аудировании, чтении, письме в ситуациях общения, максимально приближенных к реальным, включение учащихся в диалог культур, осуществление межпредметных связей, дальнейшее развитие навыков самостоятельной работы и самоконтроля.

Пример из учебника

Module 1 – Relationships (pp. 9-26)
1a Reading Skills pp.10-11
1b Listening & Speaking Skills … pp. 12-13
1c Grammar in Use pp.14-15
1d Literature pp.16-17
1e Writing Skills pp.18-20
Module 2 – Where there’s a will there’s a way (pp. 27-44)
2a Reading Skills pp.28-29
2b Listening & Speaking Skills … pp. 30-31
2c Grammar in Use pp. 32-33
2d Literature pp.34-35
2e Writing Skills pp.36-38
Module 3 — Responsibility (pp. 45-62)
3a Reading Skills pp. 46-47
3b Listening & Speaking Skills … pp.48-49
3c Grammar in Use pp. 50-51
3d Literature pp.52-53
3e Writing Skills pp.54-56
Module 4 – Danger! (pp. 63-82)
4a Reading Skills pp.64-65
4b Listening & Speaking Skills … pp.66-67
4c Grammar in Use pp. 68-69
4d Literature pp.70-71
4e Writing Skills pp.72-76
Module 5 – Who are you? (pp. 83-100)
5a Reading Skills pp.84-85
5b Listening & Speaking Skills … pp. 86-87
5c GrammarinUse pp.88-89
5d Literature pp.90-91
5e Writing Skills pp.92-94
Module 6 – Communication (pp. 101-118)
6a Reading Skills pp.102-103
6b Listening & Speaking Skills … pp. 104-105
6c GrammarinUse pp.106-107
6d Literature pp.108-109
6e Writing Skills pp.110-112
Module 7 – In days to come (pp. 119-136)
7a Reading Skills pp.120-121
7b Listening & Speaking Skills … pp.122-123
7c GrammarinUse pp.124-125
7d Literature pp.126-127
7e Writing Skills pp. 128-130
Module 8 – Travel (pp. 137-154)
8a Reading Skills pp.138-139
8b Listening & Speaking Skills … pp. 140-141
8c GrammarinUse pp.142-143
8d Literature pp.144-145
8e Writing Skills pp.146-148
Word Perfect & Grammar Check …. pp.155-179
Spotlight on Russia pp.1-10
Song Sheets pp.SS1-SS4
Grammar Reference Section pp.GR1-GR20
Irregular Verbs p. GR21
Study Skills p. S1
Word List pp.WL1-WL29

Для комфортного и реалистичного чтения учебника в онлайн режиме, встроен простой и мощный 3D плагин. Вы можете скачать учебник в PDF формате по прямой ссылке.

Introduction

Spotlight 11 is an English course based on the Common European Framework of Reference and designed for B2 level students.

Spotlight 11 develops all four skills (listening, speaking, reading and writing) through a variety of communicative tasks, and systematically recycles key language items. Above all, it is designed to promote active (activating all new vocabulary and structures in meaningful, everyday situations), holistic (encouraging the creative collective use of students’ brains as well as the linguistic analytical use of their brains) and humanistic (acquiring and practising language through pleasant tasks and topics, paying attention to their needs, feelings and desires) learning.

The coursebook consists of eight modules of nine lessons each. Each module is designed to be taught in nine 50-minute lessons. Each module ends with a Spotlight on Exams section as well as a

Progress Check section.

COURSE COMPONENTS

Student’s Book

The Student’s Book is the main component of the course. Each module is based on a single theme and the topics covered are of general interest. All modules follow the same basic structure (see

Elements of a Module).

Workbook

The Workbook is in full colour.

The Workbook contains units corresponding to those in the Student’s Book. It can be used either in class or for homework upon completion of the

relevant unit in the Student’s Book. It aims to consolidate the language presented in the Student’s Book through a variety of exercises, incorporating all four skills.

My Language Portfolio

My Language Portfolio contains material to be used in a variety of tactile tasks throughout the course. This material is printed on pages which students may then cut out and file in their individual Language Portfolios (see Students’ Language Portfolios).

Teacher’s Book

The Teacher’s Book contains detailed Teacher’s notes, which provide:

ñobjectives of each unit in a clear and concise way

ñstep-by-step lesson plans and suggestions on how to present the material

ña full Key to the exercises in the Student’s Book and Workbook

ñtapescripts of all listening material

Class Audio CDs

The Class Audio CDs contain all the recorded material which accompanies the course.

Student’s Audio CD

The Student’s Audio CD contains the recorded dialogues and the main texts in the Student’s Book, and may be used for the purposes of homework, preparation and practice.

4

ELEMENTS OF A MODULE

Each module starts with a module presentation page to familiarise students with the language and patterns in the module. The module presentation pages also whet students’ appetites by familiarising them with some of the text types, pictures and activities found in the coming module. Each module contains the sections described below.

Vocabulary

Vocabulary is introduced in a functional and meaningful context, and is practised through a variety of exercises such as picture-word association and completing set phrases in order to help students use everyday English correctly. Further Practice is provided in the Word Perfect section at the back of the book.

Reading

Dialogues

In each module there is a situational dialogue set in an everyday context in order to familiarise students with natural language. This dialogue also presents useful expressions so that students can practise everyday English.

Texts

Throughout each module there is a wide variety of reading texts such as e-mail, text messages, letters, articles, poems, etc, which allow skills such as reading for gist and reading for specific information to be systematically practised.

Grammar

The grammar items taught in each module are first presented in context, then highlighted and clarified by means of clear, concise theory boxes.

Specific exercises and activities methodically

reinforce students’ understanding and mastery of each item. There is a Grammar Reference Section at the back of the Student’s Book which offers detailed explanation of each grammar point. Further practice is provided in the Grammar Check section at the back of the book.

Listening

Students develop their listening skills through a variety of tasks which employ the vocabulary and grammar practised in the module in realistic contexts. This reinforces students’ understanding of the language taught in the module. Many tasks included in the Student’s Book are multi-sensory, enabling students to practise all four language skills as they complete the task.

Speaking

Controlled speaking activities have been carefully designed to allow students guided practice before leading them to less structured speaking activities.

Pronunciation/Intonation

Pronunciation/Intonation activities help students to recognise the various sounds of the English language, distinguish between them and reproduce them correctly.

Everyday English

These sections provide practice in real-life communication skills and promote active learning.

Standard expressions and language structures associated with realistic situations are presented through everyday situations and students are given the opportunity to fully activate the language taught.

5

Songs

There are song sheets at the back of the Student’s

Book containing songs connected to the theme of the modules as well as related tasks. Listening to lively, high quality songs is a humanistic activity which lowers the students’ affective filters and allows them to absorb language more easily.

Games

These sections use the format of a team competition to consolidate the learning of vocabulary, expressions and grammar presented in the module. Games enable students to use new language in an enjoyable way and promote humanistic learning.

Study Skills

Brief tips, explanations and reminders, at various points throughout each module, help students to develop strategies which improve holistic learning skills and enable students to become autonomous learners of the English language.

Writing

In the fifth lesson of each module, students develop their writing skills through the use of all four language skills.

Guided practice of the relevant vocabulary is given and consolidated and followed by a model text which is thoroughly analysed.

Further Writing Practice

There are writing activities throughout the modules, based on realistic types and styles of writing, such as letters, descriptions, notes, postcards and articles.

Culture Corner section

In these interesting and informative pages, students are provided with cultural information and read about aspects of English speaking countries which are thematically linked to the module. The section also contains related tasks and creative projects, which give students the chance to process the information they have learnt and compare it to the culture of their own country.

Literature section

This section enables students to familiarise themselves with literature extracts from various authors in English.

Across the Curriculum section

This section enables students to link the theme of the module to a subject on their school curriculum, thus helping them to contextualise the language they have learnt by relating it to their own personal frame of reference. These units contain lively and creative tasks which stimulate students and allow them to consolidate the language they have learnt throughout the module.

Going Green section

Through a variety of reading texts, these pages raise students’ awareness of environmental issues.

Progress Check

These sections appear at the end of each module, and reinforce students’ understanding of the topics, vocabulary and structures that have been presented. A marking scheme allows students to evaluate their own progress and identify their strengths and weaknesses.

6

SUGGESTED TEACHING TECHNIQUES

A ― Presenting new vocabulary

Much of the new vocabulary in Spotlight 11 is presented through pictures, or by encouraging students to refer to the Word List or their dictionaries. Vocabulary is always presented in context, and emphasis is placed on collocations, phrasal verbs, idioms and word association, since memorising new words is easier when they are presented in lexical sets.

Further techniques that you may use to introduce new vocabulary include:

ñMiming. Mime the word to be introduced. For instance, to present sing, pretend you are singing and ask students to guess the meaning of the word.

ñSynonyms, opposites, paraphrasing and giving definitions. Examples:

Present store by giving a synonym: A store is a shop.

Present tall by giving its opposite: He isn’t short, he’s tall.

Present weekend by paraphrasing it: I don’t work at the weekend. I don’t work on Saturday and Sunday.

Present garage by giving a definition: A garage is the place next to the house where we put our car.

ñContext. Place vocabulary items in context with examples which make understanding easier and more complete. For instance, introduce the words city and town by referring to a city and a town in the students’ own country: Moscow is a city, but Suzdal is a town.

ñVisual prompts. Show photographs or drawings to make understanding easier.

ñUse of (bilingual/monolingual) dictionary.

Encourage students to guess the meaning of a word, then use their dictionaries to check if their guess is correct.

ñSketching. Draw a simple sketch on the board to illustrate the word(s) to be explained. For instance:

tall

short

ñFlashcards. Make Flashcards out of magazine or newspaper pictures, photographs, ready drawings and any other visual material which may serve as vocabulary teaching tools.

ñUse of L1. In a monolingual class, vocabulary can be explained in the students’ mother tongue, although this method should be used only in moderation. Students also need to compare their mother tongue to the English language to find similarities and/or differences.

The choice of technique depends on the type of word or expression. For example, it may be easier to describe an action verb through miming, and not through a synonym or definition.

B ― Writing

All writing tasks in Spotlight 11 have been carefully designed to guide students to produce a successful piece of writing.

ñAlways read the model text provided and deal in detail with the vocabulary tasks. Students will then have acquired the language necessary to cope with the final writing task.

7

ñMake sure that students understand they are writing for a purpose. Go through the writing task in detail so that students are fully aware of why they are writing and who they are writing to.

ñIt would be advisable to complete the task orally in class before assigning it as written homework. Students will then feel more confident about producing a complete piece of writing on their own.

C ― Assigning homework

It is recommended that homework is regularly assigned and routinely checked according to the specific needs of the class.

When assigning writing tasks, prepare students as well as possible in advance. This will help them avoid errors and get maximum benefit from the task.

Commonly assigned homework tasks include:

ñVocabulary. Students memorise the meaning of words and phrases.

ñSpelling. Students learn the spelling of particular words without memorising the text in which they appear.

ñReading aloud. Assisted by the Student’s CD, students practise at home in preparation for reading aloud in class.

ñWriting. After thorough preparation in class, students are asked to produce a complete piece of writing.

D ― Correcting students’ work

All learners make errors; they are part of the process of learning. The way errors are dealt with depends on the activity.

ñOral accuracy. In drill work correct students on the spot, either by providing the correct answer and asking them to repeat it, or by indicating the error but allowing students to correct it.

Alternatively, indicate the error and ask other students to correct it.

ñOral fluency. In pairwork or free speaking activities allow students to finish the task without interruption, but make a note of the errors made and correct them afterwards.

ñWritten work. Do not over-correct; focus on errors that are directly related to the point of the exercise. When giving feedback you may write the most common errors on the board and help the class to correct them.

Remember that praising students and rewarding good work is of great importance. Post written work on a notice board in the classroom or school, or give

‘reward’ stickers. Praise effort as well as success.

E ― Class organisation

ñOpen pairs. The class focuses its attention on two students doing the assigned task together.

Use this technique to provide an example of how the task should be done.

ñClosed pairs. Pairs of students work together on a task or activity, while the teacher moves around the classroom offering assistance and suggestions. Ensure the task is clearly understood before closed pairwork begins.

Stages in pairwork:

Organise students into pairs

Set the task and time limit

Rehearse the task in open pairs

Ask students to do the task in closed pairs

Go around the class and help students

Pairs report back to the class

ñGroupwork. Groups of three or more students work together on a task or activity. Class projects or role play are often most easily done in groups. Again, ensure students clearly understand the task in advance.

8

ñRolling questions. A student answers a question, then proceeds to ask a question directed at the next student in turn. This continues around the class.

F ― Using the Student’s Audio CD

All dialogues and texts in the Culture Corner and Extensive Reading sections are recorded on the

Student’s Cassette or CD. Students have the chance to listen to these recordings at home as many times as they want in order to improve their pronunciation and intonation. The suggested stages of such self-access study are:

ñThe student listens to the recording and follows the lines in the text or dialogue.

ñThe student listens to the recording with pauses after each sentence or exchange. The student repeats as many times as needed, trying to imitate the speaker’s pronunciation and intonation.

ñThe student listens to the recording again, then reads aloud.

STUDENTS’ LANGUAGE PORTFOLIOS

At the beginning of the course, students should be asked to obtain a suitable folder, or sectioned document wallet, which they will bring to each lesson and which will hold their personal Language

Portfolio.

This will be used to store not only the material cut out of the printed supplement, My Language Portfolio, but also a wide variety of other documents and material.

In practice, Language Portfolios may include projects or other written work; computer diskettes with work or drawings completed inside or outside

the class; video cassettes with the students’ favourite story, filmed performances of songs, school plays, Evaluation Sheets and reports from teachers, various realia or pictures and so on. In short, it is a collection of what the learners want to keep as evidence of what they are learning through the medium of the English language.

This Language Portfolio is the student’s property. It is a tool to accompany the students’ language learning throughout the course and is suitable for documenting their learning both inside and outside the classroom. The main emphasis is on the process of learning, so that while compiling their

Language Portfolios, learners develop the skill of working independently.

The aim of the Language Portfolio is to develop the learners’ autonomy. However, they should be guided at first on how to organise their work, keep records, access their own information, etc. Learners are usually willing to experiment and try new things, but at the same time, can be discouraged if they are not sure what is required of them. Once a routine has been established and learners begin to develop their autonomy, they can be given more responsibility and freedom. Learners will still appreciate feedback and appraisal though, so it is important that their efforts are monitored and facilitated.

First Steps

It is suggested that work on the Language Portfolio is started a few weeks into the course once students have made some progress in the English Language. At this level a letter can be sent home to parents to inform them that the students will need a folder, plastic envelopes, etc. At the beginning of the first session, ask the students to turn to page three of their Language Portfolio. Go

9

through the letter together, making sure that the students have a thorough understanding of the concept of the Language Portfolio. Encourage them to ask questions about anything they do not understand. Then give the students some time to arrange their Language Portfolio. Go around, providing any necessary help.

Once the students have arranged their Language

Portfolio, go through each page together, commenting on the layout and pictures, and giving a brief explanation of the content of each page. Spend some time going through the Language Biography section, providing any necessary help.

Once this has been completed, encourage the students to do the activities in the Dossier section.

How to approach each section

I)Language Passport

Read out the introductory paragraph as the students follow silently. Answer any questions they may have. Each time they are given something for this section, remind them to

make a record and file it in the appropriate section of their Language Portfolio.

II)Language Biography

Spend some time on each section, making sure the students know what is required of them.

Here is a brief explanation of the rationale of each section:

All about me: Students fill in their personal information and record their exposure to the

English language.

How I learn: Go through the section along with students, providing any necessary help. The purpose of this section is for both students and teacher to be able to determine each student’s individual learning style (i.e. visual, auditory, tactile/kinaesthetic) and needs.

My World of English: By updating the record, students get a sense of achievement in the target language.

Now I can: Students have the opportunity to assess their own learning. If a student moves to a new school his/her teacher will also be able to gauge this student’s level.

Future Plans: Students record their intentions and ambitions concerning their improvement in the target language.

III)Dossier

The activities have been designed to reinforce the language covered in each module. They can be done upon completion of each module or at a time convenient to the teacher, provided that students have covered the corresponding module.

It is suggested that teachers participate in the activities by bringing in a completed version of an activity to be presented. Students need to be motivated and inspired, and the following is a suggestion on how to approach each activity.

Every time students present an activity, give them due praise and attention, reward them with stickers, etc. In general, make them feel that they have done something special; in this way, all the class will be encouraged to do likewise.

TYPES OF LEARNING STYLES

Experienced teachers will be aware that some of their students learn best by listening to new information, some prefer to read about it, whereas other students need to do something with the new information. There is no absolute ‘best’ method of learning; these are all valid learning styles, as different people learn in different ways.

Consequently, a coursebook should offer a variety

10

of exercises and material which stimulate all types of learning style in order to help the learners learn according to their personal learning styles.

ñVisual Learners need to see the teacher’s body language and facial expression to fully understand the content of the lesson. They think in pictures and learn best from visual displays, including diagrams, illustrations, transparencies, videos, flashcards and handouts.

ñAuditory Learners learn best through verbal explanations, discussions, talking things through and listening to what others have to say. Written information may have little meaning until it is heard. They often benefit from reading a text aloud and using a tape recorder.

ñTactile/Kinaesthetic Learners learn best through a hands-on approach, actively exploring the physical world around them. They may find it hard to sit still for long periods and may become distracted by their need for activity and exploration. These learners express themselves through movement. They have a good sense of balance and hand-eye coordination. By interacting with the space around them, they are able to remember and process information. Involve them in role play, pairwork and other classroom activities.

ABBREVIATIONS

The following abbreviations are used in the Student’s Book and Teacher’s Notes:

Tteacher

S(s)

student(s)

HW

homework

L1

students’ mother tongue

Ex.

exercise

p(p).

page(s)

e.g.

for example

i.e.

that is

etc

et cetera

sb

somebody

sth

something

11

Module 1

Before you start …

Direct Ss’ attention to the title of the module, Relationships. Explain that in this module they will learn about families, relatives and relationships as well as how to describe people’s appearance, personality and behaviour.

Look at Module 1

In order to stimulate discussion and interest, ask Ss which page each picture is from. Then elicit other information (e.g. what the picture shows and what they think the unit might be about).

Suggested Answer Key

Focus Ss’ attention on picture 1.

T: What page is picture 1 from? S1: It’s from page 10.

T: What can you see in picture 1? S2: A couple with their family.

T: What do you think this section will be about? S1: Probably about how people get on with

members of their family. etc

Pic 2 (p. 23)

What does this picture show? Are there lots of trees in your neighbourhood? Why is it good to have trees around us? Have you ever planted trees or flowers? Where?

Pic 3 (p. 24)

What can you see in the picture? Which city do you think it is? What are the advantages/disadvantages of living in a big city? Which big cities have you visited?

Pic 4 (p. 25)

Who is this a picture of? What is she famous for?

Find the page number(s) for

Allow Ss time to browse through the units and find the relevant information. Then ask them to explain what each one is, and elicit simple information about each item.

Suggested Answer Key a letter (p. 14)

(a long note to a friend) Who is this letter from? What is the letter about? Who is it written for?

an extract from a tale (p. 16)

(a tale is a story, often about magic or exciting events) What is the title of the tale? What do you think it will be about? Who wrote it? When was it written?

a pie chart (p. 21)

(a pie chart is a graph in the form of a circle in which relative quantities are shown by the different sizes of the sectors) What do the pie charts show? What do they tell us about Britain?

Go through the rest of the sections with your Ss and point out that by the end of the module they will know how to perform the tasks listed.

Explain that the module has:

a Literature section

a Culture Corner

an Across the Curriculum section

a Going Green section

Ask Ss to look at the relevant pages and elicit what each section is about.

Suggested Answer Key

The Literature section seems to be about authors, books and literature extracts. This one (pp. 16-17) is about Oscar Wilde and an extract from one of his tales The Devoted Friend.

The Culture Corner (p. 21) contains an article about multicultural Britain.

The Across the Curriculum section (p. 22) looks at how different families lived during Victorian times.

The Going Green section looks at different green issues. This particular one (p. 23) is about how we can make our neighbourhood cleaner and greener.

Listen, read and talk about …/Learn how to …/ Practise …/Write/Make …

Select Ss to read through the list of items that will be covered in the module. Ask questions and give examples as appropriate. If necessary, explain any new vocabulary. Ask Ss to go through the list and put a tick next to the items that they think they know or can do, a cross next to the ones they don’t know or are nor sure about, and a star next to the ones they think will be the most useful. Select Ss to report each item they have ticked or put a star next to.

12

1 a Reading Skills

Objectives

Vocabulary: families

Reading: an article about families in various parts of the world (multiple matching)

Skills ― scanning

― reading for specific information

Speaking: giving information about your family Writing: a short text about your family

1Focus Imagining a scene

ñAsk Ss to close their eyes and imagine that they are at home on a cold winter’s evening as they listen to the recording.

ñSelect individual students to describe what they imagined. Encourage them to describe all of their senses.

(Ss’ own answers)

ñAsk individual Ss to share their answers to correct with the class.

Answer Key

cultural traditions ― customs policy ― scheme

honour ― good reputation elders ― seniors

only child ― no brothers or sisters dull ― boring

dropped ― become less

takes priority ― is the most important thing stroll ― walk

remain ― continue to be maternal ― mother’s hierarchy ― ranking concept ― idea

support ― help obey ― comply with

Reading

2Focus Reading for specific information

ñExplain to Ss that they are about to learn about families in different parts of the world. Play the recording to Ss and ask them to follow the text on pp.10-11.

ñAllow Ss some time to reread the text and answer the questions.

ñCheck Ss’ answers around the class.

Answer Key

1 Takumi (Japan)

2 Cheung (China), Aalia (Jordan), Takumi (Japan)

3 Cheung (China), Natasha (Russia)

4 Aalia (Jordan)

5 Thomas (England)

6 Natasha (Russia)

3Focus Matching synonyms

ñFocus Ss’ attention on the vocabulary in the exercise and check comprehension.

ñExplain the task and allow Ss time to match the words and their meanings.

Vocabulary

4 a) Focus Providing male/female equivalents

ñComplete item 1 together as a class and then allow Ss time to complete the rest of the task individually.

ñSs check their answers using dictionaries.

Answer Key

1

stepmother

6

granddaughter

2

sister-in-law

7

great-grandmother

3

niece

8

ex-wife

4

half-brother

9

widower

5

father-in-law

10

twin brother

Finding out who your partner is

b)

Focus

related to

ñAsk Ss to work in pairs and explain the task.

ñMonitor the task.

(Ss’ own answers)

13

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Способы цвета заливки excel
  • Способы форматирования таблицы word
  • Способы форматирования документов в word
  • Способы форматирования всего документа word
  • Способы форматирования в текстовом процессоре ms word