Read the text and choose the best word a b or c for each gap

Read the text and choose the best word (A ,B,C or D) for each gap (1-7).

 Beetroot can be cooked and eaten warm with butter; or it can be pickled and then eaten cold; or peeled and
shredded and then eaten 1) …………………………  a sated, but
many people believe it’s best served in Borsch.
Borsch is a delicious vegetable soup 2 ) ……………………… cm
be eaten hot car cold. As well as beetroot, hot Borsch can also include beans, cabbage, carrots and potatoes, or masts like chicken car beef. Cold Borsch is usually a
3) ………………..  sap, made from diced beetroot with
either lemon juice or sugar to 4) …………………………..  to the
Amour.
Borsch is a popular dish in many Eastern and Central European countries, such as Russia, Boland, Germary and the Ukraine. Each country has its own favourite way
of preparing this food and 5) ……………………………  has its own
particular way of spelling its rare. It’s Borschtsch i German, Barszch in tolish and Borsch in Russian and Ukrainian.
Whatever you call it, Borsch can be the perfect meal to
warm you up 6 ) ……………………  a cold winter day, or a
delightful snack when the weather’s warmer. It’s eaten with friends and family at hare or you can find it on the

 1    A     for                  В    as                      C     such                  D    like
2     A    when            В     who                  C     which                D     whose
3     A    normal          В     ordinary           C     everyday            D  plain
4     A    fill                  В     give                   C     wake                 D     add
5     A    each              В     every                C     all                      D     both
6     A    for                 В     at                      C     in                       D     on
7     A    plenty           В     many                 C     lots                    D     much

1 A (come)
2 B (too)
3 D (dearly)
4 C (Over)
5 C (strong)
6 D (along)
7 C (point)

В 1666 Лондон был городом, только и ждущим, чтобы сгореть. Узкие улицы были) переполнены(overcrowded) зданиями. Открытые огни и свечи горели внутри домов и предприятий. Долгое, жаркое лето только 1)что 1) закончилось, и построенный из леса город был абсолютно сухим(done dry). Вечером в субботу, 1-ого сентября, Томас Фэринор, пекарь короля Чарльза II, лег спать, не погасив(putting out) должным образом огонь в одной из своих духовок. Спустя некоторое время после 1:00 в воскресенье утром, искра(spark) от тлеющих угольков(embers) разожгла солому на полу пекарни. Огонь быстро охватил(engulfed) дом в Паддинг-Лейн. Соседи попытались потушить огонь, но пламя было 2) сильным. Огонь начал распространяться.
В 4:00 разбудили мэра Лондона сэра Томаса Блудуорта. Ему советовали разрушить соседние здания, поскольку это остановит распространение огня, но мэр отказался давать приказ. Он 3) дорого заплатил за это решение. Ранним утром триста домов были в огне(on fire), а ветры с востока были причиной распространения огня с пугающей скоростью.
4) В течение следующих трех дней и ночей, огонь бушевал бесконтрольно. Тем не менее, только вечером в среду, 5 сентября, когда 5) сильные ветры, наконец, утихли, огонь был взят под контроль.
Когда огонь был полностью погашен(extinguished) в четверг, 6-ого сентября, пять шестых центра города было разрушено. Более 13000 домов, 87 церквей и 4 моста, 6) а также многие важные здания, такие как собор Святого Павла, исчезли. Удивительно, однако, считается, что менее десяти человек погибли при пожаре!
Если вы посетите Лондон сегодня, вы можете увидеть высокую колонну(column) — названную Памятником – посвящённую(commemorating) Великому Пожару. Она достигает 220 футов в высоту — расстояние от ее местоположения до территории пекарни Томаса Фэринора — поэтому, если она упадёт в правильном направлении, то 7) укажет точное место, где начался пожар!

Перевод задания
Прочтите текст и выберите лучшее слово A, B или C для каждого места.
Суббота, 14 июня
У меня был пример – a отличный день! Я 46) _ в 8 часов, и небо было голубым. Я встретил Ларри и Джорджа в порту 47) _ 9, и мы отправились на Литл−Айленд. Море было спокойным, и поездка заняла 48) _ час. Когда мы приехали, мы пошли 49) _, а потом устроили пикник на пляже.
50) _ днем мы пошли гулять по острову. Мы нашли пустой дом на вершине холма. На стенах дома было 51) _ странных картин. Это было круто! Когда мы вышли из дома, небо было серым, а потом пошел дождь. Мы решили покинуть остров, но 52) _ море стало очень неспокойным. Лодка двигалась вверх−вниз и из стороны в сторону. Мы 53) _ боялись, но было весело. Нам потребовалось два часа, чтобы вернуться, но мы прибыли благополучно.
Когда я вернулся домой, мама очень 55) _ но я сказал ей, что у меня был действительно отличный день!
e.g.

A. an


B. the

C. a
46.

A. get


B. woke


C. stood

47.

A. at


B. on


C. in

48.

A. the


B. a


C. an

49.

A. swam


B. swimming


C. swim

50.

A. On


B. At


C. In

51.

A. lots


B. a lot of


C. lot of

52.

A. then


B. when


C. and

53.

A. was


B. were


C. are

54.

A. took


B. made


C. had

55.

A. worrying


B. worry


C. worried

 
ОТВЕТ
46 – B, 47 – A, 48 – C, 49 – B, 50 – C, 51 – B, 52 – A, 53 – B, 54 – A, 55 – C.

Saturday,
14th June

I had
a great day! I 46) woke up at 8 o’clock and the sky was blue. I met Larry and George at the port 47) at nine and we left for Little Island. The sea was calm and the trip only took 48) an hour. When we arrived, we went 49) swimming and then we had a picnic on the beach.
50) In the afternoon we went for a walk around the island. We found an empty house on the top of a hill. There were 51) a lot of strange paintings on the walls of the house. It was cool! When we came out of the house, the sky was grey and then it started to rain. We decided to leave the island but 52) then the sea became very rough. The boat moved up and down and from side to side. We 53) were afraid but it was also fun. It 54) took us two hours to get back but we arrived safely.

When I got home, mum was very
55) worried but I told her that I had had a really great day!

 
Перевод ответа
Суббота, 14 июня
У меня был отличный день! Я 46) проснулся в 8 часов, и небо было голубым. Я встретил Ларри и Джорджа в порту 47) в девять, и мы отправились на Литл−Айленд. Море было спокойным, и поездка заняла 48) час. Когда мы приехали, мы пошли 49) купаться, а затем устроили пикник на пляже.
50) Днем мы пошли гулять по острову. Мы нашли пустой дом на вершине холма. На стенах дома было 51) много странных картин. Это было круто! Когда мы вышли из дома, небо было серым, а потом пошел дождь. Мы решили покинуть остров, но 52) тогда море стало очень бурным. Лодка двигалась вверх−вниз и из стороны в сторону. Нам 53) было страшно, но было весело. Это 54) заняло у нас два часа вернуться, но мы прибыли благополучно.
Когда я вернулся домой, мама очень 55) волновалась, но я сказал ей, что у меня был действительно отличный день!



  • 0




G Read the text and choose the best word A, B or C for each space. Saturday, 14th January I had e.g. agreat day! I 46) up at 8 o’clock and the sky was blue. I met Larry and George at the port 47) ………….nine and we left for Little Island. The Sea was calm and the trip only took 48) ………… hour. When we arrived, we went 49)……………. and then we had a picnic on the beach. 50)…………. the afternoon we went for a walk around the island. We found an empty house on the top of a hill. There were 51)………… strange paintings on the walls of the house. It was cool! When we came out of the house, the sky was grey and then it started to rain. We decide to leave the island but 52)…………. the sea became very rough. The boat moved up and down and from side to side. We 53) …………………. afraid but it was also fun. It 54)…………….. us two hours get back but we arrived safely. When I got home, mum was very 55) but I told her that I had had a really great day! 46 A get B woke C stood 51 A lots B a lot of C lot of 47 A at B on C in 52 A then B when C and 48 A the B a C an 53 A was B were C are 49 A swam B swimming C swim 54 A took B made C had 50 A On B At C In 55 A worrying B worry C worried

  • Комментариев (0)



  • 0


46) B
47) A
48) C
49) B
50) C
51) B
52) A
53) B
54) A
55) C

  • Комментариев (0)

ВСЕРОССИЙСКАЯ ОЛИМПИАДА ШКОЛЬНИКОВ

ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ

ШКОЛЬНЫЙ ЭТАП ( ПИСЬМЕННЫЙ ТУР)

возрастная группа 5 — 6 классы

Уважаемый участник олимпиады!

Вам предстоит выполнить письменные задания.

Время выполнения заданий письменного тура 60 минут.

Выполнение заданий целесообразно организовать следующим образом:

 —  не спеша, внимательно прочитайте формулировку задания;

— напишите правильный вариант ответа в бланке ответов;

— после выполнения всех предложенных заданий еще раз удостоверьтесь в правильности ваших ответов;

—  если потребуется корректировка выбранного Вами варианта ответа, то неправильный вариант ответа зачеркните крестиком и рядом напишите новый.

—  Предупреждаем Вас, что:

—  при оценке тестовых заданий, где необходимо определить один правильный ответ, 0 баллов выставляется за неверный ответ и в случае, если участником отмечены несколько ответов (в том числе правильный), или все ответы;

—  при оценке тестовых заданий, где необходимо определить все правильные ответы, 0 баллов выставляется, если участником отмечены неверные ответы, большее количество ответов, чем предусмотрено в задании (в том числе правильные ответы) или все ответы.

Задание письменного тура считается выполненным, если Вы вовремя сдаёте его членам жюри.

Максимальная оценка –  40 баллов.

ВСЕРОССИЙСКАЯ ОЛИМПИАДА ШКОЛЬНИКОВ ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ

Курская область

Ӏ (школьный)  этап

2021-2022 учебный  год

5-6 классы

Время выполнения работы – 60  минут    

Максимальный балл – 40

LISTENING – 10 POINTS

Time — 10 minutes  

— Listen to the text and answer the questions

1. What is the matter with Julia? She’s … .

A) abroad      B) at school     C) in despair     D) ill

2. What did Julia ask Ralph about?

A) Weather     B) Homework     C) Friends     D) His life

3. What project do they have to prepare? A … project.

A) Maths      B) Geography     C) History      D) Literature

4. How many pages does the teacher want to see in the project?

A) More than 15    B) Less than 2   C) Less than 5    D) Between 5 and 10

5. What is Ralph going to take with him?

A) Sweets    B) Flowers  C) Library books   D) His notes

6. What does the boy ask Julia to do? To … .

A) stay in bed    B) get library books   C) do nothing   D) look at some websites

7. Is it necessary to take out any library books?

A) Yes, it is    B) Yes, it’s a must   C) No, it’s not    D) As they wish

8. When is Sports Day? On … .

A) Monday    B) Tuesday    C) Wednesday    D) Thursday

9. When is Ralph going to see Julia? At … .

A) a quarter to 4    B) a quarter past 4   C) half past 5   D) any time

10. When is Ralph supposed to be at home finally?

A) At a quarter to 4   B) At a quarter past 4   C) At half past 5  D) At any time

II. Reading — 10 points

Time — 15 minutes  

Task 1.  Read the text to decide if each sentence is True, False or  Not stated , according to the text.

One of the greatest holidays in Britain is Christmas. People pay great attention to its symbols. Starting from the front door till the food on the table you can find a lot of evidence of their love.

Who has not heard about Christmas stockings? It is said that one night Santa flew over the chimney and dropped some gold coins into the socks hung to get dry. So now every year people put stockings above the fireplace and wait for surprises.

The Christmas tree is also a part of this holiday. We can see a star on the top of it symbolizing Bethlehem star which revealed the birth of Jesus.

Today almost everyone knows «Jingle Bells» or «Merry Christmas» songs. The word «carol» means «songs of joy». So, singing some joyful carols at Christmas night can bring you a lot of happiness.

One of the sweet symbols is a candy cane. It is a caramel cane-shaped stick, white and red. It reminds the letter «J» according to the name of Jesus Christ.

Thus, the British give a special meaning to many things to celebrate this holiday.


Пример:

0. One of the greatest holidays in Britain is Christmas.

                    1.TRUE 2. False 3. Not stated

Задание:

1.Sledges are one of the most famous symbols of Christmas in Britain.

        1.True 2. False 3. Not stated

2.Every year people hang stocking only to make them dry at Christmas.

        1.True 2. False 3. Not stated

3.The British put Christmas tree in their gardens.

        1.True 2. False 3. Not stated

4.Singing Christmas songs brings people a lot of fun.

        1.True 2. False 3. Not stated

5. One of the sweet symbols is a candy cane

        1.True 2. False 3. Not stated

Transfer your answers into the answer sheet!

Task 2. Read the text again   and put  sentences in a logical order

One of the greatest holidays in Britain is Christmas. People pay great attention to its symbols. Starting from the front door till the food on the table you can find a lot of evidence of their love.

Who has not heard about Christmas stockings? It is said that one night Santa flew over the chimney and dropped some gold coins into the socks hung to get dry. So now every year people put stockings above the fireplace and wait for surprises.

The Christmas tree is also a part of this holiday. We can see a star on the top of it symbolizing Bethlehem star which revealed the birth of Jesus.

Today almost everyone knows «Jingle Bells» or «Merry Christmas» songs. The word «carol» means «songs of joy». So, singing some joyful carols at Christmas night can bring you a lot of happiness.

One of the sweet symbols is a candy cane. It is a caramel cane-shaped stick, white and red. It reminds the letter «J» according to the name of Jesus Christ.

Thus, the British give a special meaning to many things to celebrate this holiday.

  1. Singing some joyful carols at Christmas night can bring you a lot of happiness.
  2. Every year people put stockings above the fireplace and wait for surprises.
  3. People pay great attention to its symbols.                                                           A
  4. One of the sweet symbols is a candy cane.
  5. The Christmas tree is also a part of this holiday.

Transfer your answers into the answer sheet!

III. USE of English —  10 points

Time: 15 minutes

Task 1. Read the story. Choose the best word A, B or C for each gap 1 – 10:

The mice and the cat

Long, long ago there lived a lot of (1) __ in an old house. There lived a cat in  that house too. The mice  were afraid of the cat but they (2) __ what to do. So, one day they all (3) __ to an old clever mouse and began talking about the cat.“What can we do?” they (4) __ . “The cat will kill (5) __ all.” Suddenly one little mouse (6) __ , “Let’s put a bell round the cat’s neck and we (7) __ it.”They were all very  glad and they (8) __ to dance. Suddenly (9) __clever old mouse said, “ I want to ask one question. Who will put the bell round the (10) __ neck?”

1. A) mouse B) mice C) mouse’s

2. A) doesn’t know B) won’t know C) didn’t know

3. A) came B) comes C) will come

4. A) will say B) says C) said

5. A) us B) we C) our

6. A) will say B) said C) say

7. A) heard B) will hear C) is hearing

8. A) begins B) began C) begun

9. A) the B) an C) –

10. A) cat’s B) cats C) cats’

Transfer your answers into the answer sheet!

IV. Writing – 10 points

Time — 20 minutes

You have received a letter from your English – speaking pen – friend Jack

who writes:

Dear  friend,

I’d like to write to you about my new puppy. My parents gave him to me as a birthday present. He is very funny and nice. His name is Dick. He runs and jumps all day long and then falls to sleep in my room.

Have you got any pets? Please, write about your pet. If you haven’t got a pet, would you like to have one? Which pet would you like to have?

Best wishes,

Jack

Write a letter to Jack.

In your letter

— answer his questions

Write 50 – 60 words.

Remember the rules of letter writing!

Write the letter on your answer sheet!

КЛЮЧИ К ЗАДАНИЯМ ОЛИМПИАДЫ ДЛЯ 5 –6 КЛАССОВ.

Максимальное количество баллов – 40

Listening

1

D

2

B

3

C

4

D

5

D

6

D

 7

C

8

B

9

B

10

C

Reading

Task 1.

Task 2.

Use of English

1

B

2

C

3

A

4

C

5

A

6

B

7

B

8

B

9

A

WRITING – проверяется и оценивается по критериям. Максимальный балл – 10.

При подведении итогов баллы за все конкурсы суммируются.

Пояснительная записка

Предмет: Английский язык 

Название мероприятия: Всероссийская олимпиада школьников по английскому языку (школьный этап) 

Класс: 5-6

Продолжительность: 50 минут

Цель: выявление и развитие у обучающихся интереса к английскому языку, создание необходимых условий для поддержки одаренных детей, пропаганда лингвистических и социокультурных знаний.

Объекты контроля: чтение, лексико-грамматическая сторона речи, социокультурная компетенция, письмо.

Форма выполнения: индивидуальная

Содержание разработки:

1) Пояснительная записка

2) Тестовые задания (Приложение 1)

3) Бланк для внесения ответов (Приложение 2)

4) Критерии оценивания и подсчет баллов (Приложение 3)

5) Методические рекомендации к выполнению заданий (Приложение 4)

6) Ключи (Приложение 5)

7) Используемые ресурсы

Приложение 1

Всероссийская олимпиада школьников по английскому языку

2018-2019 учебный год

Школьный этап

5-6 классы

Продолжительность 50 минут

READING

Read the text and do the tasks:

blind слепой

saveспасать

Dogs

You know that a dog is a man’s best friend. The dog is also man’s oldest friend.

More than ten thousand years ago, dogs didn’t live with people. They were wild.

Now dogs live with people and do many good things for them. Dogs can be “eyes” for blind people. There was a dog, Bruno, who saved 40 people in the mountains. Dogs help geologists to find metals. They help police officers to catch criminals.

If you have a dog, you know how clever dogs are. You can teach your dog to do many tricks: to bring things to you, to carry your bag when you do shopping, to help you with your school-bag when you come home from school.

Dogs usually like to swim and you can teach your dog to swim. But you must remember that some dogs are afraid of water.

Where do you leave your dog, when you go on holiday? Leave him in good hands: with a neighbour or a family friend. Take your dog to these people before you go away. Sit down and talk to them. Show your dog that they are your friends and he will like them.

Take care of your dog; never let him run wild in the street. If you are good to your dog, he will be your real friend.

Task 1. Read the text again and put the events in the correct order:

1. Dogs help police officers. ___

2. More than ten thousand years ago dogs didn’t live with people. _1_

3. Never let your dog run wild in the street. ___

4. When you go on holiday, you can leave your dog with a family friend. ___   

5. Now dogs do many good things for people. ___

Task 2. Choose True (A) if the sentence agrees with the text and False (B) if it doesn’t agree with the text:

6. Many thousand years ago, dogs were wild.

A) True. B) False.

7. Dogs help to find people in the mountains.

A) True. B) False.

8. You can never teach your dog to swim.

A) True. B) False.

9. Your dog can carry your bag from the shop.

A) True. B) False.

10. The dogs are not very clever.

A) True. B) False.

USE OF ENGLISH

Task 1. Read the story. Choose the best word A, B or C for each gap 11 – 26:

The mice and the cat

Long, long ago there lived a lot of (11) __ in an old house. There lived a cat in (12) __ house too. The mice (13) __ afraid of the cat but they (14) __ what to do. So, one day they all (15) __ to an old clever mouse and began talking (16) __ the cat.

What (17) __ we do?” they (18) __ . “The cat will kill (19) __ all.” Suddenly one little mouse (20) __ , “Let’s put a bell round the cat’s neck and we (21) __ it.”

They were all very (22) __ and they (23) __ to dance. Suddenly (24) __clever old mouse said, “(25) __ want to ask one question. Who will put the bell round the (26) __ neck?”

11. A) mouse B) mice C) mouse’s

12. A) these B) those C) that

13. A) were B) was C) is

14. A) doesn’t know B) won’t know C) didn’t know

15. A) came B) comes C) will come

16. A) at B) about C) for

17. A) couldn’t B) can C) cannot

18. A) will say B) says C) said

19. A) us B) we C) our

20. A) will say B) said C) say

21. A) heard B) will hear C) is hearing

22. A) bad B) glad C) sad

23. A) begins B) began C) begun

24. A) the B) an C) –

25. A) Me B) My C) I

26. A) cat’s B) cats C) cats’

Task 2. Choose the best preposition A, B, C or D:

27. I get up ___ 7 o’clock.

A) by B) to C) at D) of

28. I jump ___ my bed.

A) for B) out of C) about D) above

29. I wash myself, I dress, then I have breakfast and I put my books ___ my bag.

A) on B) to C) at D) into

30. I go ___ school.

A) to B) for C) of D) at

31. I go there ___ bus.

A) in B) by C) with D) at

CULTURAL AWARENESS

Read the sentences and choose the right answer:

32. The United Kingdom consist of ___ countries.

A) four B) three C) two

33. The capital of Great Britain is ___

A) New York B) Washington C) London

34. The residence of the Queen is ___

A) Westminster Abbey B) Buckingham Palace C) the Tower of London

35. London stands on the river ___

A) Severn B) Clyde C) Thames

36. The colours of the British flag are ___

A) red, blue, white B) only red and yellow C) green, white and red

37. The Lock-Ness Monster is in ___

A) Northern Ireland B) Scotland C) Wales

38. Stonehenge is in ___

A) England B) Wales C) Northern Ireland

39. In reality, Big Ben is ___

A) a clock B) a bell C) a statue

40. Madame Tussauds is ___

A) a wax museum in London B) an American cartoon C) a British actress

41. The double-decker is ___

A) a bus B) a car C) a ship

42. The traditional London taxi is ___

A) yellow B) black C) green

WRITING

Do you know how to write in English? Write about yourself:

43. Name ________________________________________________________

44. Surname ______________________________________________________

45. Home address __________________________________________________

46. Date of birth ___________________________________________________

47. Family ________________________________________________________

48. Do you have any pets? ____________________________________________

49. Favourite school subjects __________________________________________

50. What are your hobbies? ___________________________________________

51. What is your dream? _____________________________________________

52. What profession (job) do you want to choose in future? __________________

Transfer your answers into the answer sheet!

Participant’s ID number

ANSWER SHEET

READING     USE OF ENGLISH

1

11

22

2

1

12

23

3

13

24

4

14

25

5

15

26

6

16

27

7

17

28

8

18

29

9

19

30

10

20

31

21

CULTURAL AWARENESS

WRITING

43. Name _____________________________________________________________

44. Surname __________________________________________________________

45. Home address ______________________________________________________

46. Date of birth _______________________________________________________

47. Family ____________________________________________________________

48. Do you have any pets? ________________________________________________

49. Favourite school subjects _____________________________________________

50. What are your hobbies? _______________________________________________

51. What is your dream? _________________________________________________

52. What profession (job) do you want to choose in future? _____________________

Приложение 3

Критерии оценивания и подсчет баллов

Reading – максимальное количество баллов 9. Задание проверяется по ключам. Каждый правильный ответ оценивается в 1 балл. За неверный ответ или отсутствие ответа выставляется 0 баллов.

Use of English – максимальное количество баллов 21. Задание проверяется по ключам. Каждый правильный ответ оценивается в 1 балл. За неверный ответ или отсутствие ответа выставляется 0 баллов.

Cultural awareness – максимальное количество баллов 11. Задание проверяется по ключам. Каждый правильный ответ оценивается в 1 балл. За неверный ответ или отсутствие ответа выставляется 0 баллов.

Writing – максимальное количество баллов 10. За каждый правильно записанный ответ – 1 балл. При наличии в ответе 2-3 орфографических или 1 ошибки на лексику или грамматику выставляется 0 баллов.

При подведении итогов баллы за все конкурсы суммируются.

Максимальное количество баллов за все конкурсы – 51 балл.

Приложение 4

Методические рекомендации

Объекты контроля

Количество и тип задания

Коли-чество баллов

Время выполнения раздела

1

Чтение

1. Задание на поиск необходимой информации.

2.Задание на понимание основного содержания прочитанного.

9

10 мин.

2

Лексика/грамматика

Задания на знание лексики и грамматики.

21

20 мин.

3

Социокультур-

ная компетенция

Задания на знание национально-культурных особенностей Британии.

11

10 мин.

4

Письмо

Письменные ответы на вопросы анкеты

10

10 мин.

ИТОГО

51

50 мин.

KEYS

READING (9 points)             USE OF ENGLISH (21 points)

1

3

11

B

22

B

2

1

12

C

23

B

3

5

13

A

24

A

4

4

14

C

25

C

5

2

15

A

26

A

6

A

16

B

27

C

7

A

17

B

28

B

8

B

18

C

29

D

9

A

19

A

30

A

10

B

20

B

31

B

21

B

CULTURAL AWARENESS (11 points)

32

A

38

A

33

C

39

B

34

B

40

A

35

C

41

A

36

A

42

B

37

B

WRITING (10 points)

Total: 51 points

Используемые ресурсы:

1) Методические рекомендации по разработке заданий и требований к проведению школьного этапа всероссийской олимпиады школьников в 2016/2017уч.г. по английскому языку — http://olymp.apkpro.ru/mm/mpp/files/gbs-2017.pdf

2) Анкета для заполнения — https://nsportal.ru/shkola/inostrannye-yazyki/angliiskiy-yazyk/library/2011/10/17/olimpiada-po-angliyskomu-yazyku-dlya-5

3) Текст «Dogs» — https://www.school7ishim.ru/sites/default/files/angliyskiy_0.pdf

4) Текст «The mice and the Cat» — https://infourok.ru/skazka-te-mice-and-te-cat-3337106.html

Страница 16 из 53

*A. Fill in the correct word. Вставьте правильное слово.

• weekly • ghost • ruined • puzzled • rush • knock • mines • worried • introduce • naughty • loud
e.g. He heard a loud noise and ran.

1. The streets were empty. It was like a ghost town.
2. The police were puzzled. They had no idea who stole the money.
3. Can I introduce myself? My name is Henry Smith.
4. Fred was very naughty yesterday. He didn’t do his homework.
5. There were many ruined buildings in the town that people wanted to rebuild.
6. There are a lot of weekly health magazines that give good advice about diets.
7. We have got a lot of time. You don’t need to rush.
8. She was worried because her sister didn’t come home after school.
9. You must knock on the door before you enter my room.
10. There are many gold mines in South Africa.

Перевод:

например, Он услышал громкий шум и побежал.
1. Улицы были пусты. Это было похоже на город−призрак.
2. Полиция была озадачена. Они понятия не имели, кто украл деньги.
3. Могу я представиться? Меня зовут Генри Смит.
4. Фред вчера был очень непослушным. Он не сделал уроки.
5. В городе было много разрушенных зданий, которые люди хотели восстановить.
6. Есть много еженедельных журналов о здоровье, которые дают полезные советы о диетах.
7. У нас много времени. Тебе не нужно торопиться.
8. Она волновалась, потому что ее сестра не пришла домой после школы.
9. Вы должны постучать в дверь, прежде чем войти в мою комнату.
10. В Южной Африке много золотых шахт.

*B. Match the adjectives to their opposites. Сопоставь прилагательное с его противоположным по значению.

e.g. wealthy B

11. relaxed     C
12. crowded   A
13. clean        E
14. beautiful   F
15. busy         D

A. deserted
B. poor
C. stressed
D. quiet
E. polluted
F. ugly

11 – C, 12 – A, 13 – E, 14 – F, 15 – D.

Перевод:

например, богатый B
11. расслабленный
12. многолюдный
13. чистый
14. красивый
15. занятой

А. заброшенный
B. бедный
C. напряженный
D. тихий
E. загрязненный
F. некрасивый

*C. Complete the types of buildings. Завершите типы построек.

e.g. garage

16. hotel
17. post office
18. restaurant
19. saloon
20. school

Перевод:

например, гараж
16. отель
17. почтовое отделение
18. ресторан
19. бар
20. школа

*D. Write the correct past form of the irregular verbs. Напишите правильную форму прошедшего времени неправильных глаголов.

e.g. have – had

21. drink – drank
22. see – saw
23. go – went
24. find – found
25. hear – heard
26. come – came
27. read – read
28. give – gave
29. make – made
30. be – was / were

Перевод:

например, иметь − имел
21. пить − пил
22. видеть − видел
23. идти − ходил
24. найти − нашел
25. слышать − слышал
26. приходить − пришел
27. читать − читал
28. давать − давал
29. сделать − сделал
30. быть – был / были

*E. Write the Past Simple form of the verbs in brackets. Запишите глаголы в скобках в форме Past Simple.

e.g. Judy went (go) to the cinema with friends last night.

31. Mike walked (walk) to school yesterday.
32. Walt Disney died (die) in 1966.
33. I spent (spend) €40 on a new dictionary.
34. My parents decided (decide) to take a few days off work and paint the house.
35. Mark didn’t sing  (not / sing) at the karaoke last night.
36. Our teacher said (say) that the class was very good today.
37. Peter shouted (shout) at his sister this morning.
38. My grandparents met (meet) during the war.
38. Be careful. We paid (pay) a lot of money for that vase.
40. I’m sorry. I didn’t do (not / do) my homework last night.

Перевод:

например, Вчера вечером Джуди ходила (ходить) в кино с друзьями.
31. Майк вчера ходил в школу пешком.
32. Уолт Дисней умер в 1966 году.
33. Я потратил 40 евро на новый словарь.
34. Мои родители решили взять отпуск на несколько дней и покрасить дом.
35. Марк вчера вечером не пел в караоке.
36. Наша учительница сказала, что класс (урок) сегодня был очень хорошим.
37. Питер накричал на сестру сегодня утром.
38. Мои бабушка и дедушка познакомились во время войны.
38. Будьте осторожны. Мы заплатили много денег за эту вазу.
40. Мне очень жаль. Вчера вечером я не сделала домашнее задание.

*F. Choose the correct response. Выбери правильный ответ.

e.g. What was in it? C

41. Excuse me. Is this Mr Brown’s Office?   A
42. Here you are.                                         D
43. Do any of these look familiar?                F
44. Thank you very much.                            B
45. What does it look like?                           E

A. Yes. What can I do for you?
B. You’re welcome.
C. Some money and a camera.
D. Thank you.
E. It’s black with a silver handle.
F. Yes, the one in the corner is mine.

41 – A, 42 – D, 43 – F, 44 – B, 45 – E.

Перевод:

например, Что в нем было? C
41. Простите. Это офис мистера Брауна?
42. Вот, держите.
43. Что−нибудь из этого вам знакомо?
44. Большое спасибо.
45. Как это выглядит?

А. Да. Что я могу сделать для вас?
B. Пожалуйста.
C. Немного денег и фотоаппарат.
D. Спасибо.
E. Он черный с серебряной ручкой.
F. Да, тот, что в углу, мой.

*G. Read the text and choose the best word A, B or C for each space. Прочтите текст и выберите лучшее слово A, B или C для каждого пропуска.

Saturday, 14th June
I had a great day! I woke up 46) at 8 o’clock and the sky 47) was blue. I met Larry and George at the port at nine and we left for Little Island. The sea was calm and the trip only 48) took an hour. When we 49) arrived, we went swimming and then we had a picnic on the beach.
50) In the afternoon we went for a walk around the island. We found an empty house on the top of a hill. There 51) were a lot of strange paintings on the walls of the house. It was cool!
When we came out of the house, the sky was grey and then it started to rain. We decided to leave the island but then the sea was 52) very rough. The boat moved up and down and from side to side. We 53) were afraid but it was also fun. It took 54) us two hours to get back but we arrived safely.
When I got home, mum was very worried but I 55) told her that I had had a really great day!

e.g. A. an B. the C. a

46. A. on      B. at      C. of
47. A. had    B. was   C. were
48. A. was    B. last   C. took
49. A. came B. got    C. arrived
50. A. On     B. In      C. At
51. A. were  B. was   C. had
52. A. much B. lot     C. very
53. A. was    B. were C. are
54. A. our     B. us     C. them
55. A. said   B. heard C. told

46 – B, 47 – B, 48 – C, 49 – C, 50 – B, 51 – A, 52 – C, 53 – B, 54 – B, 55 – C.

Перевод:

Суббота, 14 июня
У меня был отличный день! Я проснулся 46) в 8 часов и небо 47) было синим. Я встретил Ларри и Джорджа в порту в девять, и мы отправились на Литл−Айленд. Море было спокойным и поездка 48) заняла всего час. Когда мы 49) приехали, мы пошли купаться, а потом устроили пикник на пляже.
50) Днем мы пошли гулять по острову. Мы нашли пустой дом на вершине холма. Там 51) было много странных картин на стенах дома. Это было круто!
Когда мы вышли из дома, небо было серым, а потом пошел дождь. Мы решили покинуть остров, но тогда море было 52) очень бурным. Лодка двигалась вверх−вниз и из стороны в сторону. Нам 53) было страшно, но было весело. 54) Нам потребовалось два часа, чтобы вернуться, но мы прибыли благополучно.
Когда я пришел домой, мама очень волновалась, но я 55) сказал ей, что у меня был действительно отличный день!

*H. You will hear two people talking about a town in the past. Listen and circle the correct answer A, B or C. Вы услышите, как два человека говорят о городе в прошлом. Прослушайте и обведите правильный ответ A, B или C.

e.g. Mary and her Grandpa are looking at
A. old photographs.
B. old paintings.
C. old books.

56. In the place of the Cathedral Hotel, there is
     A. a music college.
     B. an art college.
     C. a business college.
57. In the past, Manchester was
     A. interesting.
     B. dangerous.
     C. beautiful.
58. A lot of people worked in
     A. restaurants.
     B. the mines.
     C. shops.
59. In the past, Market Street was
     A. busy.
     B. quiet.
     C. boring.
60. Today, the library has
     A. many visitors.
     B. very few visitors.
     C. no visitors at all.

56 – A, 57 – A, 58 – B, 59 – A, 60 – A.

Перевод:

например, Мэри и ее дедушка смотрят
А. старые фотографии.
B. старые картины.
C. старые книги.
56. На месте гостиницы «Собор» находится
А. музыкальное училище.
B. художественный колледж.
C. бизнес−колледж.
57. В прошлом Манчестер был
А. интересный.
B. опасный.
C. красивый.
58. Многие люди работали в
A. рестораны.
B. шахты.
C. магазины.
59. В прошлом Маркет−стрит была
A. оживленной.
B. тихой.
C. скучной.
60. Сегодня в библиотеке
A. много посетителей.
B. очень мало посетителей.
C. никаких посетителей.

Аудио к заданию:

− Grandad, this old photography exhibition is very interesting. Look! This picture is from 1900s. Does that building still exist today?
− No, that was the “Cathedral” hotel. Today in its place there is a modern building – the College of Music.
− I see. Grandad, was Manchester very different when you were young?
− Yes, a lot of things have changed but it has never stopped to be interesting city to live in.
− Really? What was different by then?
− First of all, a lot of people worked in the mines. It was really hard work and very dangerous. And back then Manchester wasn’t as beautiful as it is now. Market Street, for example, was busy with people doing their shopping but it didn’t have as many nice buildings as it does today.
− Oh, yes. Those modern glass buildings are very beautiful but I like old buildings like the Portico Library.
− Oh, the Library! It had so many visitors back then!
− It’s still the same. A lot of people visit the Portico Library today, even though they’ve got televisions and the Internet.
− That’s true!

Перевод аудио:

− Дедушка, эта старинная фотовыставка очень интересна. Смотри! Это фото 1900−х годов. Это здание все еще существует сегодня?
− Нет, это была гостиница «Собор». Сегодня на его месте находится современное здание − Музыкальный колледж.
− Понятно. Дедушка, Манчестер был совсем другим, когда ты был молод?
− Да, многое изменилось, но жить в этом городе всегда интересно.
− В самом деле? Что изменилось с того времени?
− Во−первых, много людей работало на шахтах. Это была действительно тяжелая работа и очень опасная. И тогда Манчестер не был таким красивым, как сейчас. Маркет−стрит, например, была заполнена людьми, делавшими покупки, но на ней было не так много красивых зданий, как сегодня.
− О, да. Эти современные стеклянные здания очень красивы, но мне нравятся старые здания, такие как библиотека Портик.
− О, библиотека! Тогда в ней было столько посетителей!
− Все до сих пор также. Многие люди сегодня посещают библиотеку Портик, даже несмотря на то, что у них есть телевизоры и Интернет.
− Это правда!

Read the article. Choose the best word (A, B or C) for each space.
The World is Getting Hotter
The world is getting hotter because 1) ………. us! Our factories, cars, trains and planes 2) ………. the air dirty. When 3) ………. sun shines, everything gets hot and the dirt stops the hot air from going 4) ………. to the sky. Because the hot air has nowhere to go, 5) ………. gets hotter.
Already our world is 6) ………. than it was one hundred years ago. Hot countries may become drier and the people who live there will not be able to grow enough food. Ice in cold areas 7) ………. changing to water because of higher temperatures. When this happens, the seas become bigger. Some towns 8) ………. The sea may have a problem soon.
We can help 9) ………. we stop making the air dirty but we 10) ………. do something fast!
1) A. by B. for C. of
2) A. make B. making C. makes
3) A. a B. the C. an
4) A. on B. at C. up
5) A. everything B. all C. every
6) A. warm B. warmer C. warmest
7) A. are B. be C. is
8) A. near B. to C. in
9) A. so B. if C. but
10) A. must B. should C. can

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Read the text and answer the questions write only one word
  • Read the text and complete the gaps with the correct word listen and check
  • Read the text and answer the questions what does the word police mean
  • Read the text and complete the gaps with the correct word compare with your partner
  • Read the text and answer the question write only one word text