Read and remember the words and word combinations.
evacuate (эвакуировать, перемещать в безопасное место) − to evacuate people from somewhere; evacuation (эвакуация)
rescue (спасать от чего−либо; спасение) − to rescue from a tornado; a rescue of children / people / animals;
broadcast (вещать, транслировать, передавать) − to broadcast TV programmes / warnings / messages
limit (ограничивать; предел, граница) − to limit the speed; an age limit, a time limit, a limit on something
warn (предупреждать, предостерегать; предупреждение) − to warn of a storm / tsunami / flood; a warning (предупреждение) about evacuation, without warning
monitor (наблюдать за чем−либо; экран / монитор) − to monitor the radiation, to monitor the water level; a computer monitor
reshalka.com
Английский язык ENJOY ENGLISH Английский с удовольствием 8 класс Биболетова. SECTION 6. How to Survive in Hard Situations. Номер №105
Решение
Перевод задания
Прочтите и запомните слова и словосочетания.
evacuate (эвакуировать, перемещать в безопасное место) − эвакуировать людей откуда−то; эвакуация
rescue (спасать от чего−либо; спасение) − спасать от торнадо; спасение детей / людей / животных;
broadcast (вещать, транслировать, передавать) − транслировать телепрограммы / предупреждения / сообщения.
limit (ограничивать; предел, граница) − ограничивать скорость; ограничение по возрасту, ограничение по времени, ограничение в чем−то
warn (предупреждать, предостерегать; предупреждение) − предупреждать о шторме / цунами / наводнении; предупреждение об эвакуации, без предупреждения
monitor (наблюдать за чем−либо; экран / монитор) − наблюдать за излучением, наблюдать за уровнем воды; компьютерный монитор
Read and remember the words and word combinations.
pollute (загрязнять) − to pollute the Earth; air pollution (загрязнение), water / river / sea pollution, noise / light pollution
protect (защищать, предохранять) − to protect somebody, to protect from pollution; protection (защита) of wildlife, good / effective protection
environment (окружающая среда) − to protect the environment, pollution of the environment; environmental problems / research
waste (отходы) − chemical waste, waste paper
waste (трата) − It’s a waste of time; industrial waste
reshalka.com
Английский язык ENJOY ENGLISH Английский с удовольствием 8 класс Биболетова. SECTION 1. Any Problems? Any Solutions. Номер №4
Решение
Перевод задания
Прочтите и запомните слова и словосочетания.
загрязнять (загрязнять) − загрязнять Землю; загрязнение воздуха, загрязнение воды / реки / моря, шумовое / световое загрязнение
защитить (защищать, предохранять) − защитить кого−нибудь, защитить от загрязнения; охрана (защита) животного мира, хорошая / эффективная защита
окружающая среда (окружающая среда) − для защиты окружающей среды, загрязнения окружающей среды; экологические проблемы / исследования
отходы (отходы) − химические отходы, макулатура
отходы (трата) − это пустая трата времени; промышленные отходы
Страница 6 из 34
SECTION 5. How the Earth Shows Its Power
86. Listen and read the words describing disasters. Which of them sound like their Russian equivalents? Match the words with the pictures.
a) volcano [vɒlˈkeɪnəʊ]
b) flood [flʌd]
c) tornado [tɔ:ˈneɪdəʊ]
d) earthquake [ˈɜ:θkweɪk]
e) drought [draʊt]
f) hurricane [ˈhʌrɪkən]
g) tsunami [tsʊˈnɑ:mi]
h) wildfire(forest fire) [ˈwaɪldˌfaɪə]
Послушайте и прочитайте слова, описывающие бедствия. Какие из них похожи на свои российские аналоги? Соедините слова с картинками.
а) вулкан
b) наводнение
c) торнадо
d) землетрясение
e) засуха
f) ураган
g) цунами
h) лесной пожар
Ответ:
a − 5, b − 3, c − 2, d − 4, e − 6, f − 1, g − 8, h − 7.
87. Match the words with their definitions. Listen and check if you were right.
1. A volcano
2. A flood
3. A tornado
4. An earthquake
5. A drought
6. A hurricane
7. A tsunami
8. A wildfire / a forest fire
a) … is a very violent wind or storm.
b) … is a mountain with a hole called a crater in the top. From time to time gases and lava are released from the crater.
c) … is a long period of dry weather when there is not enough water.
d) … is a very violent wind in the form of a funnel of air that spins at great speed across land.
e) … is a fire which happens quickly and uncontrollably in an area covered with trees and bushes.
f) … is a huge moving wave on the surface of the sea or ocean.
g) … is a sudden shaking of the ground.
h) … is a large amount of water which quickly covers a place that is usually dry land.
Сопоставьте слова с их определениями. Послушайте и проверьте, были ли вы правы.
1. Вулкан
2. Наводнение
3. Торнадо
4. Землетрясение
5. Засуха
6. Ураган
7. Цунами
8. Пожар / лесной пожар.
а) … очень сильный ветер или шторм.
b) … это гора с дырой, называемой кратером на вершине. Время от времени из кратера выделяются газы и лава.
c) … это продолжительный период засушливой погоды, когда не хватает воды.
d) … очень сильный ветер в виде воздушной воронки, которая с огромной скоростью кружится над землей.
e) … пожар, который происходит быстро и неконтролируемо на территории, покрытой деревьями и кустами.
f) … это огромная движущаяся волна на поверхности моря или океана.
g) … это внезапное сотрясение земли.
h) … это большое количество воды, которая быстро покрывает место, обычно являющееся сушей.
Ответ:
1 − b, 2 − h, 3 − d, 4 − g, 5 − c, 6 − a, 7 − f, 8 − e.
1. A volcano is a mountain with a hole called a crater in the top. From time to time gases and lava are released from the crater.
2. A flood is a large amount of water which quickly covers a place that is usually dry land.
3. A tornado is a very violent wind in the form of a funnel of air that spins at great speed across land.
4. An earthquake is a sudden shaking of the ground.
5. A drought is a long period of dry weather when there is not enough water.
6. A hurricane is a very violent wind or storm.
7. A tsunami is a huge moving wave on the surface of the sea or ocean.
8. A wildfire / a forest fire is a fire which happens quickly and uncontrollably in an area covered with trees and bushes.
Перевод:
1. Вулкан − это гора с отверстием, называемым кратером на вершине. Время от времени из кратера выделяются газы и лава.
2. Наводнение − это большое количество воды, которое быстро покрывает место, обычно являющееся сушей.
3. Торнадо − это очень сильный ветер, имеющий форму воздушной воронки, которая с огромной скоростью движется по суше.
4. Землетрясение − это внезапное сотрясение земли.
5. Засуха − это длительный период засушливой погоды, когда не хватает воды.
6. Ураган − это очень сильный ветер или шторм.
7. Цунами − это огромная движущаяся волна на поверхности моря или океана.
8. Лесной пожар / лесной пожар − это пожар, который происходит быстро и бесконтрольно на территории, покрытой деревьями и кустами.
88. Work in pairs. Find out what your partner knows about disasters happening around the world. Ask the following questions. Take turns.
1. What disasters happen more often than others?
2. In what countries are there lots of volcanoes?
3. In what part of Russia are there many volcanoes?
4. What season is the most dangerous for wildfires?
5. What can people do to prevent wildfires?
6. Where did the last huge earthquake, hurricane or tsunami happen?
Работа в парах. Узнайте, что ваш партнер знает о бедствиях, происходящих по всему миру. Задайте следующие вопросы. По очереди.
1. Какие катастрофы случаются чаще других?
2. В каких странах много вулканов?
3. В какой части России много вулканов?
4. Какое время года наиболее опасно для лесных пожаров?
5. Что могут сделать люди, чтобы предотвратить лесные пожары?
6. Где произошло последнее сильное землетрясение, ураган или цунами?
Ответ:
1. There are different disasters happen in different parts of the world. There are a lot of volcanoes in mountain areas and tsunamis happen on islands.
2. There are lots of volcanoes in Ecuador, Chile, Indonesia, Japan.
3. There are many volcanoes in the eastern part of Russia.
4. Summer is the most dangerous for wildfires.
5. People should follow safety rules when they go to forests.
6. The last huge earthquake happened in Alaska, USA, on 18th of June, 2021. The last huge hurricane happened in Nicaragua on 16th of Novenber, 2020. The last huge tsunami happened in the USA on 15th of May, 2018.
Перевод:
1. В разных частях света случаются разные стихийные бедствия. В горных районах много вулканов, а на островах случаются цунами.
2. В Эквадоре, Чили, Индонезии, Японии много вулканов.
3. В восточной части России много вулканов.
4. Лето наиболее опасно для лесных пожаров.
5. Люди должны соблюдать правила безопасности, когда идут в лес.
6. Последнее сильное землетрясение произошло на Аляске, США, 18 июня 2021 года. Последний сильный ураган случился в Никарагуа 16 ноября 2020 года. Последнее сильное цунами произошло в США 15 мая 2018 года.
89. Read and remember the words and word combinations.
disaster (бедствие, несчастье) − a terrible disaster, a disaster area, disastrous (бедственный)
shake (дрожать, трястись) − to shake your head, to shake with anger / laughter, to shake like a leaf, to shake hands with each other
die (погибнуть, умереть) − to die of some disease, to die in an air crash
hurt (повредить, причинить боль) − to be badly / seriously hurt. He wouldn’t hurt a fly
warn (предупреждать) − to warn someone of / about a disaster; an early−warning system, a warning (предупреждающий) sign
Прочтите и запомните слова и словосочетания.
disaster (бедствие, несчастье) − страшное бедствие, зона бедствия, бедственный
shake (дрожать, трястись) − трясти головой, трястись от злости / смеха, дрожать как лист, пожимать друг другу руки
die (погибнуть, умереть) − умереть от болезни, погибнуть в авиакатастрофе
hurt (повредить, причинить боль) − получить сильную / серьезную травму. Он мухи не обидит
warn (предупреждать) − предупредить кого−либо о катастрофе; система раннего предупреждения, предупреждающий знак
90. Translate the sentences.
1. Natural disasters, such as hurricanes, tornadoes, tsunamis and floods can damage houses and hurt people. Early−warning systems can be of great help.
2. The houses were shaking when the terrible disaster came to the town.
3. Lots of people were hurt and killed during the recent earthquake in Mexico.
4. Why are you shaking like a leaf? You have prepared for the test and you’ll be able to do it easily.
5. You can trust this guy. He wouldn’t hurt a fly.
6. And now shake each other’s hands! You have signed a very important contract.
Переведите предложения.
1. Natural disasters, such as hurricanes, tornadoes, tsunamis and floods can damage houses and hurt people. Early−warning systems can be of great help.
2. The houses were shaking when the terrible disaster came to the town.
3. Lots of people were hurt and killed during the recent earthquake in Mexico.
4. Why are you shaking like a leaf? You have prepared for the test and you’ll be able to do it easily.
5. You can trust this guy. He wouldn’t hurt a fly.
6. And now shake each other’s hands! You have signed a very important contract.
Ответ:
1. Стихийные бедствия, такие как ураганы, торнадо, цунами и наводнения, могут повредить дома и нанести вред людям. Системы раннего предупреждения могут оказать большую помощь.
2. Дома тряслись, когда в город пришла страшная катастрофа.
3. Многие люди были ранены и убиты во время недавнего землетрясения в Мексике.
4. Почему ты дрожишь, как лист? Ты подготовлся к экзамену и легко сможешь его сдать.
5. Вы можете доверять этому парню. Он и мужи не обидит.
6. А теперь пожмите друг другу руки! Вы подписали очень важный контракт.
91. Listen to the interview with Sandra Miller and choose the answer to the following question.
• Why did Sandra participate in the contest NATURE: BEAUTIFUL AND WILD?
a) Sandra wanted to share her feelings with other people.
b) Sandra’s family asked her to take part in the contest.
c) Sandra wanted her essay to be published in a journal.
Прослушайте интервью с Сандрой Миллер и выберите ответ на следующий вопрос.
• Почему Сандра участвовала в конкурсе ПРИРОДА: КРАСИВАЯ И ДИКАЯ?
а) Сандра хотела поделиться своими чувствами с другими людьми.
b) Семья Сандры предложила ей принять участие в конкурсе.
c) Сандра хотела, чтобы ее сочинение было опубликовано в журнале.
Аудио к заданию:
− What were your reasons, Sandra? Why did you decide to take part in the contest about nature?
− It was a sort of spontanious decision. I enjoy writing and my teachers and friends say I’m quite good at it.
− Your essay was really brilliant. You definately have a gift for writing. And we are considering the possibility of publishing your essay in our journal.
− Oh, I never expected that. Thank you!
− But how did you get intereted in the contest? What motivated you to write?
− In my essay I just wanted to say to other people how I feel. The theme of the contest NATURE: BEAUTIFUL AND WILD is very close to my idea of the world. Nature gives us a lot of joy and it can be dangerous, too.
− Your essay was about natural disaster actually. You wrote about a tsunami. Why not about a tornado or a flood, or a volcano eruption?
− I have some personal reasons for that. The thing is that a member of my family, Aunt Lisa, wintessed one of the most deadly tsunamis.
− Oh, is she alright?
− Yes, fortunately she survived. And she wasn’t even injured, but she’ll never forget that tragic experience.
− We have to break for the news now. Stay with us − we’ll continue out convercation with Sanda in 4 minutes.
− Каковы были твои причины, Сандра? Почему ты решила принять участие в конкурсе о природе?
− Это было своего рода спонтанное решение. Мне нравится писать, и мои учителя и друзья говорят, что у меня неплохо это получается.
− Твое эссе было действительно блестящим. У тебя определенно есть дар писать. И мы рассматриваем возможность публикации твоего эссе в нашем журнале.
− О, я этого не ожидала. Спасибо!
− А как тебя заинтересовал конкурс? Что побудило тебя написать?
− В своем эссе я просто хотела сказать другим людям, что я чувствую. Тема конкурса ПРИРОДА: КРАСИВАЯ И ДИКАЯ очень близка моему представлению о мире. Природа доставляет нам много радости, и также она может быть опасна.
− На самом деле твое эссе было о стихийном бедствии. Ты написала о цунами. Почему не про торнадо, наводнение или извержение вулкана?
− У меня есть на то личные причины. Дело в том, что член моей семьи, тетя Лиза, пережила одно из самых смертоносных цунами.
− О, она в порядке?
− Да, к счастью, она выжила. И она даже не пострадала, но она никогда не забудет тот трагический опыт.
− Нам нужно сделать перерыв, чтобы узнать новости. Оставайтесь с нами − мы продолжим общение с Sanda через 4 минуты.
Ответ:
a) Sandra wanted to share her feelings with other people.
Перевод:
а) Сандра хотела поделиться своими чувствами с другими людьми.
92. Read the script of the second part of the interview with Sandra. Complete the sentences below with the words from the text. Write only ONE word in each blank.
Presenter: We are here again with Sandra, the winner of the writing contest and a girl who seems to know a lot about tsunamis. Sandra, when you mentioned your aunt, you were talking about the tsunami in Thailand, weren’t you?
Sandra: Yes. It happened in 2004. My aunt was on holiday in Thailand, the country that was most affected by the natural disaster.
Presenter: The tsunami was caused by an earthquake, wasn’t it?
Sandra: Yes. It was a very powerful earthquake in the Indian Ocean. The epicentre was located not far from Indonesia. The magnitude at the epicentre was 9.0. You know that the strength of an earthquake is measured using a number from 1 to 10, where 10 stands for the most powerful earthquake. The underwater earthquake in the Indian Ocean was very strong − it had the largest magnitude in 40 years!
Presenter: With the epicentre at the bottom of the ocean.
Sandra: Right. When it happened, the tectonic plates, that form the surface of the planet, moved against each other. That move sent huge waves from the epicentre in every direction. When the waves reached the coastline, they caused a lot of damage. 14 countries from East Africa to Thailand were struck by the waves. About 230,000 people were killed and houses close to the coast were ruined.
Presenter: It was an awful tragedy. Lots of people were dead, and lots became homeless.
Sandra: My aunt said there were many tourists on the Thailand beaches at that time. The day was bright and the ocean looked calm. A few minutes before the tragedy the water suddenly retreated, it moved back from the coast line, but the people did not understand why. And then the first giant wave came.
Presenter: That’s right. Unfortunately, there were no tsunami−warning systems in that area. And no signs indicated the coming disaster.
Sandra: Not exactly. There were some warning signs. Besides the ocean retreating, the people saw animals running to high ground minutes before the tsunami wave arrived. But that was not enough for people to understand what was going on. Earthquake and tsunami experts say that early−warning systems need more development. They will help to avoid tragedies like this in the future.
1. A huge wave or a series of waves is called … .
2. The wave that struck Thailand was caused by an underwater … .
3. A scale from 1 to 10 is used to measure the … .
4. The … is the exact place where the earth−quake is located.
5. The huge wave swept away the houses that were close to the coastline and a lot of people became … .
6. The sea … can be a sign of a coming tsunami.
7. An early−warning … could help to save lots of lives.
Прочтите сценарий второй части интервью с Сандрой. Дополните предложения ниже словами из текста. Напишите только ОДНО слово в каждом пробеле.
Ведущий: Мы снова здесь с Сандрой, победительницей писательского конкурса и девушкой, которая, кажется, много знает о цунами. Сандра, когда вы упомянули свою тетю, вы говорили о цунами в Таиланде, не так ли?
Сандра: Да. Это произошло в 2004 году. Моя тетя была в отпуске в Таиланде, стране, которая больше всего пострадала от стихийного бедствия.
Ведущий: Цунами было вызвано землетрясением?
Сандра: Да. Это было очень сильное землетрясение в Индийском океане. Эпицентр находился недалеко от Индонезии. Магнитуда в эпицентре составила 9,0. Вы знаете, что сила землетрясения измеряется числом от 1 до 10, где 10 означает самое сильное землетрясение. Подводное землетрясение в Индийском океане было очень сильным − оно имело самую большую магнитуду за 40 лет!
Ведущий: С эпицентром на дне океана.
Сандра: Верно. Когда это произошло, тектонические плиты, образующие поверхность планеты, двинулись друг против друга. Это движение вызвало огромные волны из эпицентра во всех направлениях. Когда волны достигли береговой линии, они нанесли большой ущерб. Волны обрушились на 14 стран от Восточной Африки до Таиланда. Около 230 000 человек погибли, а дома у побережья были разрушены.
Ведущий: Это была ужасная трагедия. Многие люди умерли, многие остались без крова.
Сандра: Моя тетя сказала, что в то время на пляжах Таиланда было много туристов. День был ясный, и океан казался спокойным. За несколько минут до трагедии вода внезапно отступила, отошла от береговой линии, но люди не понимали почему. А потом пришла первая гигантская волна.
Ведущий: Верно. К сожалению, в этом районе не было систем предупреждения о цунами. И никаких признаков грядущей катастрофы не было.
Сандра: Не совсем так. Были некоторые предупреждающие знаки. Помимо отступления океана, люди видели животных, бегущих на возвышенность за несколько минут до прибытия волны цунами. Но этого было недостаточно, чтобы люди поняли, что происходит. Эксперты по землетрясениям и цунами говорят, что системы раннего предупреждения нуждаются в дальнейшем развитии. Они помогут избежать подобных трагедий в будущем.
1. Огромная волна или серия волн называется … .
2. Волна, обрушившаяся на Таиланд, была вызвана подводным … .
3. Шкала от 1 до 10 используется для измерения … .
4. … это точное место, где произошло землетрясение.
5. Огромная волна снесла дома, которые находились у берега, и многие люди стали … .
6. Морской … может быть признаком надвигающегося цунами.
7. Раннее предупреждение … мог бы помочь спасти множество жизней.
Ответ:
1. A huge wave or a series of waves is called tsunami.
2. The wave that struck Thailand was caused by an underwater earthquake.
3. A scale from 1 to 10 is used to measure the strengh.
4. The epicentre is the exact place where the earth−quake is located.
5. The huge wave swept away the houses that were close to the coastline and a lot of people became homeless.
6. The sea retreating can be a sign of a coming tsunami.
7. An early−warning systems could help to save lots of lives.
Перевод:
1. Огромная волна или серия волн называется цунами.
2. Волна, обрушившаяся на Таиланд, была вызвана подводным землятрясением.
3. Шкала от 1 до 10 используется для измерения мощности.
4. Эпицентр это точное место, где произошло землетрясение.
5. Огромная волна снесла дома, которые находились у берега, и многие люди стали бездомными.
6. Морской отлив может быть признаком надвигающегося цунами.
7. Системы раннего предупреждения могли бы помочь спасти множество жизней.
93. Read and remember.
The Past Simple
Use the past simple to talk about:
• past habits or states
• finished actions using the time words given below
Time words:
• yesterday / the day before yesterday
• a year / month / week ago
• last Sunday / week / month / year / century
• in 1812 / in 2014
The Past Continuous
Use the past continuous to talk about:
• something that was in progress during a period of some time in the past
• something that was happening in the middle of some other action or event in the past
Time words:
• at eight o’clock yesterday
• at that time
• on Monday
• from five to six yesterday
Прочтите и запомните.
Простое прошлое время
Используйте Простое прошлое время, чтобы сказать о:
• прошлых привычках или состояниях
• завершенных действиях с использованием слов указания времени, приведенных ниже
Слова указания времени:
• вчера / позавчера
• год / месяц / неделю назад
• последнее воскресенье / неделя / месяц / год / столетие
• в 1812 г. / в 2014 г.
Прошедшее продолженное время
Используйте Прошедшее продолженное время, чтобы сказать о:
• чем−то, что происходило какое−то время в прошлом
• чем−то, что происходило в середине какого−то другого действия или события в прошлом
Слова указания времени:
• вчера в восемь часов
• в то время
• в понедельник
• с пяти до шести вчера
94. Complete the sentences using the verbs in the correct form: the past simple or the past continuous.
1. This spring a flood in China … (destroy) several villages and small towns. Lots of people … (die) or … (be) badly hurt.
2. What … your classmates … (do) when you … (see) them?
3. The spaceship Vostok … (be launched) at the beginning of space age.
4. We … (dance) when Timothy … (come) in.
5. Jim is fond of reading. On Sunday he … (read) the whole day.
6. At last the firemen … (stop) the wildfire. It … (destroy) the environment for two weeks.
7. What … you … (do) the whole weekend?
8. The volcano … (release) lava for nearly a month. It all … (start) in September.
9. Everything you see around you − rock, trees, clouds, your own body − is made of material which once … (come) out of a volcano.
Завершите предложения, используя глаголы в правильной форме: Прошедшее простое время или Прошедшее продолженное время.
1. Этой весной наводнение в Китае … (уничтожить) нескольких деревень и небольших городков. Многие люди… (умиреть) или… (получить) серьезные травмы.
2. Что … ваши одноклассники … (делать), когда вы … (видеть) их?
3. Космический корабль Восток … (быть запущенным) в начале космической эры.
4. Мы … (танцевать), когда Тимоти … (войти).
5. Джим любит читать. В воскресенье он … (читать) целый день.
6. Наконец−то пожарные … (остановить) лесной пожар. Он … (разрушать) окружающую среду две недели.
7. Что … ты … (делать) все выходные?
8. Вулкан … (выпускать) лаву почти месяц. Все это… (начаться) в сентябре.
9. Все, что вы видите вокруг себя − камни, деревья, облака, ваше собственное тело − сделано из материала, который однажды … (выйти) из вулкана.
Ответ:
1. This spring a flood in China destroyed several villages and small towns. Lots of people died or were badly hurt.
2. What were your classmates doing when you saw them?
3. The spaceship Vostok was launched at the beginning of space age.
4. We were dancing when Timothy came in.
5. Jim is fond of reading. On Sunday he was reading the whole day.
6. At last the firemen stopped the wildfire. It was destroying the environment for two weeks.
7. What were you doing the whole weekend?
8. The volcano was releasing lava for nearly a month. It all started in September.
9. Everything you see around you − rock, trees, clouds, your own body − is made of material which once came out of a volcano.
Перевод:
1. Этой весной наводнение в Китае уничтожило несколько деревень и небольших городков. Многие люди умерли или получили серьезные ранения.
2. Что делали ваши одноклассники, когда вы видели их?
3. Космический корабль Восток был запущен в начале космической эры.
4. Мы танцевали, когда пришел Тимоти.
5. Джим любит читать. В воскресенье он читал весь день.
6. Наконец−то пожарные остановили пожар. Он разрушал окружающую среду в течение двух недель.
7. Что вы делали все выходные?
8. Вулкан изливал лаву почти месяц. Все началось в сентябре.
9. Все, что вы видите вокруг себя − камни, деревья, облака, ваше собственное тело − сделано из материала, который когда−то появился из вулкана.
95. Work in pairs. Discuss the questions.
1. Is it possible to predict tsunamis and other natural disasters?
2. Do you believe animals can feel a coming disaster beforehand? Can you recall any stories about the unusual behaviour of animals right before a disaster?
3. What do you think the emergency services should do if there are signs of a coming disaster?
4. What in your opinion should common people do if there is a warning about a coming disaster?
Работа в парах. Обсудите вопросы.
1. Можно ли предсказать цунами и другие стихийные бедствия?
2. Считаете ли вы, что животные могут заранее предчувствовать надвигающуюся катастрофу? Можете ли вы вспомнить какие−нибудь истории о необычном поведении животных прямо перед катастрофой?
3. Как вы думаете, что должны делать службы экстренной помощи при появлении признаков надвигающейся катастрофы?
4. Что, по вашему мнению, должны делать простые люди, если есть предупреждение о надвигающейся катастрофе?
Ответ:
1. Yes, it is. Nowadays it is possible to predict tsunamis and other natural disasters. Lots of types of early−warning systems were created and widely used all over the world.
2. Yes, I do. I believe animals can feel a coming disaster beforehand. All of us know the story that rats always run away from a sinking ship. Also it is well−known that deer can feel wildfire and they try to save themselves and their families in safe places.
3. I think the emergency services should inform people via TV or radio and give strict instructions for them.
4. People should not panic and they must follow the instructions of the emergency services.
Перевод:
1. Да. В настоящее время можно прогнозировать цунами и другие стихийные бедствия. Многие виды систем раннего предупреждения были созданы и широко используются во всем мире.
2. Да. Я считаю, что животные заранее чувствуют надвигающуюся катастрофу. Все мы знаем историю о том, что крысы всегда убегают с тонущего корабля. Также хорошо известно, что олени чувствуют лесной пожар и пытаются спасти себя и свои семьи в безопасных местах.
3. Я считаю, что службы экстренной помощи должны информировать людей по телевидению или радио и давать им строгие инструкции.
4. Люди не должны паниковать и должны следовать указаниям экстренных служб.
96. Read, translate and remember. Compare the meanings of the words.
to break − to separate something into parts suddenly or violently.
I can’t join you today. My bike is broken. It needs repairing.
Don’t sit down there. The chair is broken!
Every time he goes skiing in the mountains he breaks either his arm or his leg.
to damage − to spoil or to break something so that it does not work properly or look like it did before.
The building was shaken terribly but was not damaged seriously.
All smokers should know that smoking seriously damages their health.
to destroy / to ruin − to damage something so much that it cannot be repaired.
The flood destroyed lots of small villages in Siberia.
The volcano completely destroyed a small Italian town which was at the foot of it.
Прочитай, переведи и запомни. Сравните значения слов.
сломать − разделить что−либо на части внезапно или насильственно.
Я не могу присоединиться к вам сегодня. Мой велосипед сломан. Ему требуется ремонт.
Не садись там. Стул сломан!
Каждый раз, когда он катается на лыжах в горах, он ломает руку или ногу.
повредить − испортить или сломать что−то так, чтобы оно не работало должным образом или не выглядело так, как раньше.
Здание было сильно потрясено, но серьезных повреждений не было.
Все курильщики должны знать, что курение серьезно вредит их здоровью
разрушить / погубить − повредить что−либо настолько, что это не подлежит ремонту.
Наводнение уничтожило множество маленьких деревень в Сибири.
Вулкан полностью разрушил небольшой итальянский городок, который находился у его подножия.
97. Complete the sentences. Use the words from the box.
ruined, damaged, broken, explode, shaking, hurt, destroyed
1. Even volcanoes which have been quiet for a hundred years can suddenly … and ruin everything around.
2. The … houses were removed and a new village was soon built.
3. Don’t take that chair. It’s … !
4. The wildfire … most of the local forest and killed a lot of animals.
5. Something stupid he said has … our relationship.
6. It was a violent storm outside. My little puppy was … like a leaf.
7. The man standing under the tree was seriously … by the lightning.
Закончите предложения. Используйте слова из рамки.
разрушенный, поврежденный, сломанный, взорваться, трясущийся, повредить, разрушенный
1. Даже вулканы, которые сто лет были тихими, могут вдруг… и все вокруг загубить.
2. … дома были убраны, и вскоре была построена новая деревня.
3. Не садись на этот стул. Он … !
4. Пожар … большая часть местного леса и погибло много животных.
5. Что−то глупое, он сказал, … наши отношения.
6. На улице была сильная буря. Мой маленький щенок … как лист.
7. Человек, стоящий под деревом, серьезно … от молнии.
Ответ:
1. Even volcanoes which have been quiet for a hundred years can suddenly explode and ruin everything around.
2. The destroyed houses were removed and a new village was soon built.
3. Don’t take that chair. It’s broken!
4. The wildfire damaged most of the local forest and killed a lot of animals.
5. Something stupid he said has ruined our relationship.
6. It was a violent storm outside. My little puppy was shaking like a leaf.
7. The man standing under the tree was seriously hurt by the lightning.
Перевод:
1. Даже вулканы, которые сто лет были тихими, могут внезапно извергаться и разрушить все вокруг.
2. Разрушенные дома были убраны, и вскоре была построена новая деревня.
3. Не садись на этот стул. Он сломан!
4. Лесной пожар повредил большую часть местного леса и убил много животных.
5. Что−то глупое, по его словам, испортило наши отношения.
6. На улице была сильная буря. Мой маленький щенок трясся, как лист.
7. Человек, стоящий под деревом, серьезно пострадал от удара молнии.
98. Listen and repeat.
[ʌ]
eruption
flood
blood
hurricane
nothing
another
[eɪ]
tornado
volcano
trained
break
endanger
nature
[ɜ:]
research
occur
emergency
hurt
nurse
universe
[aʊ]
down
sound
drought
cloud
outer
louder
[ɔ:]
tornado
storm
unfortunately
explore
almost
awful
[ɑ:]
faster
disaster
past
disastrous
alarm
garbage
Слушайте и повторяйте.
[ʌ]
извержение вулкана
наводнение
кровь
ураган
ничего
другой
[eɪ]
торнадо
вулкан
обученный
сломать
подвергать опасности
природа
[ɜ:]
исследовать
происходить
чрезвычайная ситуация
повредить
медсестра
вселенная
[аʊ]
вниз
звук
засуха
облако
внешний
громче
[ɔ:]
торнадо
гроза
к сожалению
исследовать
почти
ужасный
[ɑ:]
быстрее
катастрофа
прошлое
катастрофический
сигнализация
мусор
99. Read the text and choose the most appropriate title for it. Explain your choice.
1. They Occur in Spring
2. Unpredictable Disaster
3. Violent Storm
4. Noisy Funnel
If you remember the well−known book ‘The Wizard of Oz’, you’ve got an idea of what a tornado is. Dorothy was taken away by a terrible storm that is called a tornado. Tornadoes are the most violent of all storms. Nobody can predict what they might do. They destroy houses, carry away people, trees, cars and telephone boxes. In many places people have seen various strange things falling from the sky: fish, furniture, small animals. Once in Russia during a tornado, people saw money falling from the clouds. The wind had removed the earth from some buried treasure and had picked up some old coins.
Tornadoes are very dangerous because they consist of strong winds. The scientists calculated that a tornado can reach a speed of up to 320 kilometres per hour.
That kind of a disaster might occur anywhere in the world, but they are most usual in the United States. The central states of the country have probably more tornadoes than any other place in the world.
Most tornadoes occur in the spring. A hot day in the afternoon or in the early evening is the most likely time for this dangerous storm. Large dark clouds appear in the sky. There are loud sounds of thunder in the distance. Bright flashes of lightning are seen. The clouds move closer and closer. One cloud then forms a funnel and begins to twist. It starts moving faster and faster. The faster the winds, the louder the noise. Sometimes there are several funnels at the same time. If the funnel touches the ground, it picks up everything it can. The violent winds of tornadoes blow down and ruin almost everything on their way.
Scientists monitor the situation and try to predict tornadoes. Fortunately, most tornadoes can be predicted. In this case people have the opportunity to protect themselves.
Прочтите текст и выберите для него наиболее подходящий заголовок. Объясните свой выбор.
1. Они возникают весной.
2. Непредсказуемая катастрофа
3. Сильный шторм
4. Шумная воронка
Если вы помните известную книгу «Волшебник из страны Оз», вы уже получили представление о том, что такое торнадо. Дороти унесла страшная буря, которую называют торнадо. Торнадо − самый сильный вид шторма. Никто не может предсказать, что они могут сделать. Они разрушают дома, уносят людей, деревья, машины и телефонные будки. Во многих местах люди видели разные странные вещи, падающие с неба: рыбу, мебель, мелких животных. Однажды в России во время торнадо люди увидели, как деньги падают с облаков. Ветер сорвал землю с захороненного сокровища и подобрал несколько старых монет.
Торнадо очень опасны, потому что они состоят из сильных ветров. Ученые подсчитали, что торнадо может развивать скорость до 320 километров в час.
Подобные бедствия могут произойти в любой точке мира, но чаще всего они случаются в Соединенных Штатах. В центральных штатах страны, возможно, больше торнадо, чем в любом другом месте в мире.
Большинство торнадо случаются весной. Жаркий день после полудня или ранним вечером − наиболее вероятное время для этой опасной бури. В небе появляются большие темные облака. Вдалеке доносятся громкие звуки грома. Видны яркие вспышки молний. Облака все ближе и ближе. Затем одно облако образует воронку и начинает закручиваться. Она начинает двигаться все быстрее и быстрее. Чем сильнее ветер, тем громче шум. Иногда бывает несколько воронок одновременно. Если воронка касается земли, она улавливает все, что может. Свирепые ветры торнадо дуют и разрушают почти все на своем пути.
Ученые следят за ситуацией и пытаются предсказать торнадо. К счастью, большинство торнадо можно предсказать. В этом случае у людей появляется возможность защитить себя.
Ответ:
I think «Unpredictable Disaster» is the most appropriate title for this text because nobody can predict what tornadoes might do. But also «Noisy Funnel» is a good title for this text because tornadoes look like a funnel and make a lot of noise.
Перевод:
Я думаю, что «Непредсказуемая катастрофа» − наиболее подходящее название для этого текста, потому что никто не может предсказать, что могут сделать торнадо. Но также «Шумная воронка» − хорошее название для этого текста, потому что торнадо выглядят как воронка и производят много шума.
100. Work in pairs. Ask each other the right questions to receive the following answers.
Example: In what country do tornadoes occur most often? − In the United States.
1. …? − They are the most violent storms.
2. …? − They consist of strong winds.
3. …? − They destroy houses and carry away people, trees and cars.
4. …? − In the spring.
5. …? − Sometimes there are several funnels.
6. …? − Yes, scientists try to do it.
Работа в парах. Задайте друг другу правильные вопросы, чтобы получить следующие ответы.
Пример: В какой стране чаще всего случаются торнадо? − В Соединенных Штатах.
1. …? − Это самые сильные штормы.
2. …? − Они состоят из сильных ветров.
3. …? − Они разрушают дома и уносят людей, деревья и машины.
4. …? − Весной.
5. …? − Иногда бывает несколько воронок.
6. …? − Да, ученые пытаются это сделать.
Ответ:
1. What are tornadoes? − They are the most violent storms.
2. What do tornadoes consist of? − They consist of strong winds.
3. Why are tornadoes dangerous? − They destroy houses and carry away people, trees and cars.
4. When do the most tornadoes occur? − In the spring.
5. Is there only one funnel in tornado? − Sometimes there are several funnels.
6. Can tornadoes be predicted? − Yes, scientists try to do it.
Перевод:
1. Что такое торнадо? − Это самые сильные штормы.
2. Из чего состоят торнадо? − Они состоят из сильных ветров.
3. Чем опасны торнадо? − Они разрушают дома и уносят людей, деревья и машины.
4. Когда происходит больше всего торнадо? − Весной.
5. В торнадо только одна воронка? − Иногда бывает несколько воронок.
6. Можно ли предсказать торнадо? − Да, ученые пытаются это сделать.
101. Look through the text again. Find the words and phrases which have a similar meaning to the words in the box.
severe, no one, powerful, damage, to happen, to take away, everywhere, to start, luckily, chance
Просмотрите текст еще раз. Найдите слова и фразы, которые имеют такое же значение, что и слова в рамке.
серьезный, никто, мощный, повреждение, случиться, забрать, везде, начать, к счастью, шанс
Ответ:
severe − terrible
no one − nobody
powerful − violent
damage − destroy / disaster
to happen − to occur
to take away − to carry away
everywhere − anywhere
to start − to begin
luckily − fortunately
chance − opportunity
Перевод:
суровый − ужасный
никто − никто
мощный − жестокий
повреждение − уничтожение / катастрофа
случиться − произойти
забрать − унести
везде − где угодно
начать − начать
к счастью − к счастью
шанс − возможность
102. Discuss with your partner what he / she thinks is the most important information in the text. Write a summary of the text − the main facts you need to know about tornadoes.
Обсудите со своим партнером, что, по его мнению, является самой важной информацией в тексте. Напишите краткое содержание текста − основные факты, которые вам нужно знать о торнадо.
Ответ:
Tornadoes are the most violent of all storms. They destroy houses, carry away people, trees, cars and telephone boxes.
Tornadoes are very dangerous because they consist of strong winds. The scientists calculated that a tornado can reach a speed of up to 320 kilometres per hour.
That kind of a disaster might occur anywhere in the world, but they are most usual in the United States. The central states of the country have probably more tornadoes than any other place in the world.
Most tornadoes occur in the spring. A hot day in the afternoon or in the early evening is the most likely time for this dangerous storm. Large dark clouds appear in the sky. There are loud sounds of thunder in the distance. Bright flashes of lightning are seen. The clouds move closer and closer. One cloud then forms a funnel and begins to twist. It starts moving faster and faster. Sometimes there are several funnels at the same time. If the funnel touches the ground, it picks up everything it can. The violent winds of tornadoes blow down and ruin almost everything on their way.
Scientists monitor the situation and try to predict tornadoes. Fortunately, most tornadoes can be predicted. In this case people have the opportunity to protect themselves.
Перевод:
Торнадо − самый сильный вид шторма. Они разрушают дома, уносят людей, деревья, машины и телефонные будки.
Торнадо очень опасны, потому что они состоят из сильных ветров. Ученые подсчитали, что торнадо может развивать скорость до 320 километров в час.
Подобные катастрофы могут произойти в любой точке мира, но чаще всего они случаются в Соединенных Штатах. В центральных штатах страны, возможно, больше торнадо, чем в любом другом месте в мире.
Большинство торнадо случаются весной. Жаркий день после полудня или ранним вечером − наиболее вероятное время для этой опасной бури. В небе появляются большие темные облака. Вдалеке доносятся громкие звуки грома. Видны яркие вспышки молний. Облака все ближе и ближе. Затем одно облако образует воронку и начинает закручиваться. Она начинает двигаться все быстрее и быстрее. Иногда бывает несколько воронок одновременно. Если воронка касается земли, она улавливает все, что может. Сильные ветры торнадо дуют и разрушают почти все на своем пути.
Ученые следят за ситуацией и пытаются предсказать торнадо. К счастью, большинство торнадо можно предсказать. В этом случае у людей появляется возможность защитить себя.
Vocabulary
1. Read and remember the following words and word-combinations:
1) |
community |
|
to побороть, преодолеть, охватить, |
2) |
academic академические, университетские дисциплины |
9) |
poverty |
3) |
local сообщество (местного самоуправления) |
10) |
to объединяться |
4) |
to стараться, просить, |
11) |
roots |
5) |
to |
12) |
to усиливать(ся) |
6) |
agenda |
13) |
to вызывать, повлечь |
7) |
value полезность |
14) |
issue вопрос, проблема |
2. Find the synonyms:
activists,
social groups, community groups, involved citizens, issue, leaders,
developers.
3. Read the adjectives and
form degrees of comparison. Translate them into Russian:
broad |
ordinary |
concentrated |
common |
creative |
involved |
large |
4. Make sure if you
remember the suffixes of adjectives:
academy –
academic, politic – political, practice – practical, to create –
creative,
to collect – collective, profession –
professional.
5. Read and translate the
following word-combinations and phrases:
political
power, involved citizens, various aspect, social institutions,
deepening
democracy, the grass roots, common agenda, overcoming
poverty.
6. Match the words in A
with those in B.
A |
B |
||
1)
2)
3) 4) |
5) desired 6) 7) |
a) community b) c) d) |
e) people f) g) h) |
Reading and Analysis
7. Read the text and be ready to answer the questions. Text a Community Development
Community
development (CD) is a broad term applied to the practices and
academic disciplines of civic leaders, activists, involved citizens
and professionals to improve various aspects of local communities.
Community
development seeks to empower individuals and groups of people by
providing these groups with the skills they need to affect change in
their own communities. These skills are often concentrated around
building political power through the formation of large social groups
working for a common agenda. Community developers must understand
both how to work with individuals and how to affect communities’
positions within the context of larger social institutions.
Community development is
defined as:
“A set of
values and practices which plays a special role in overcoming poverty
and disadvantage, knitting society together at the grass roots and
deepening democracy”.
Community
development involves changing the relationships between ordinary
people and people in positions of power, so that everyone can take
part in the issues that affect their lives. It starts from the
principle that within any community there is a wealth of knowledge
and experience which, if used in creative ways, can be channelled
into collective action to achieve the communities’ desired goals.
Соседние файлы в предмете [НЕСОРТИРОВАННОЕ]
- #
- #
- #
- #
- #
- #
- #
- #
- #
- #
- #
application – применение
to remediate – восставливать
recycling – повторнаяпереработка
wastedisposal – удаление отходов или сточных вод
toevaluate — оценивать
impact – сильное воздействие, влияние
treatment – обработка, очистка
containment – сдерживание
tofocus (on) — сосредоточиваться; концентрироваться
mishap – неполадка, несчастный случай
depletion – уменьшение, истощение
exhaust – выхлопныегазы
II. Make sure if you can read these words correctly and say what
words in the Russian language help you to guess their meaning:
organism, control, construction, project, management, municipal, regulation, ozone, global, to design, technologies.
III. Make up the word combinations
1.human | a. control |
2. polluted | b. depletion |
3. environmental | c. habitation |
4. pollution | d. sites |
5. treatment | e. expertise |
6. acid | f. exhausts |
7. global | g. engineering |
8. ozone | h. system |
9. automobile | I. rain |
10. technical | j. warming |
- State to what parts of speech the following words belong:
application, engineering, healthy, polluted, proposed, significance, knowledge, environmental, municipal, pollution, engineer, specialized.
- Find synonyms in the list of words:
impact, often, to project, study, to improve, global, investigation, defect, effect, to perfect, mishap, frequently, worldwide, to design.
VI. a) Form adverbs adding the suffix -en to the given adjectives,
translate them:
Example: frequent — частый
frequently — часто
Usual, quick, close, peaceful, cheap, frank,successful, global, industrial.
b)Form nouns adding the suffix – ion, -tion to the gienvervs. Translate them into Russian:
Example: to pollute – загрязнять
pollution – загрязнение
to expect, to produce, to exclude, to permit, to suggest, to combine.
Studythe followingtext. Try to understand all details. Use a dictionary if necessary:
ENVIRONMENTAL ENGINEERING
Environmental engineering is the application of science and engineering principles to improve the environment (air, water, and/or land resources), to provide healthy water, air, and land for human habitation and for other organisms, and to remediate polluted sites.
Environmental engineering involves water and air pollution control, recycling, waste disposal, and public health issues as well as a knowledge of environmental engineering law. It also includes studies on the environmental impact of proposed construction projects.
Environmental engineers conduct hazardous-waste management studies to evaluate the significance of such hazards, advise on treatment and containment, and develop regulations to prevent mishaps. Environmental engineers also design municipal water supply and industrialwastewater treatment systems as well as address local and worldwide environmental issues such as the effects of acid rain, global warming, ozone depletion, water pollution and air pollution from automobile exhausts and industrial sources. At many universities, Environmental Engineering programs follow either the Department of Civil Engineering or The Department of Chemical Engineering at Engineering faculties. Environmental «civil» engineers focus on hydrology, water resources management, bioremediation, and water treatment plant design. Environmental «chemical» engineers, on the other hand, focus on environmental chemistry, advanced air and water treatment technologies and separation processes.
Additionally, engineers are more frequently obtaining specialized training in law (J.D.) and are utilizing their technical expertise in the practices of Environmental engineering law.
I. Say whether the following statements are true or false:
1. The task of environmental engineering is to improve the environment, to provide healthy human habitation and and to remediate polluted sites.
2. Environmental engineering excludes water and air pollution control, recycling, waste disposal, and public health issues.
3. Environmental engineers conduct hazardous-waste management studies to evaluate and prevent hazardous faults.
4. Environmental engineers prevent municipal water supply and industrial wastewater treatment systems from using.
5. All environmental engineers focus on environmental chemistry, advanced air and water treatment technologies and separation processes.
II. Find in the text English equivalents of the following words:
истощение озона, место обитания, очистительные системы, восстанавливать, загрязнение воды и воздуха, управление водными ресурсами, значение, профессионально-техническая квалификация, проблемы окружающей среды, предотвращать несчастные случаи.
III. Read the text and find answers to the questions:
1. What is environmental engineering?
2. What does environmental engineering involve?
3. What do environmental «civil» engineers focus on?
4. What do environmental «chemical» engineers focus on?
IV. Choose the statement, which expresses the main idea of the text.
- types of engineers
- aims and application of environmental engineering
- the importance of ecology in our life
V. Complete the sentences:
1. Environmental engineering is…..
2. Environmental engineering involves…..
3. Environmental engineers conduct….
4. Environmental engineers design….
5. Environmental Engineering programs follow…..
6. Engineers are frequently obtaining…..
VI. Write an outline of the text.
VII. Summarize the text according to the outline.
Read and remember the following words and word-combinations:
sustainable – устойчивый
mitigation – смягчение, уменьшение
legislative – законодательный
adverse – неблагоприятный, вредный
capacity – производительность
wetland — заболоченная территория
potable — годный для питья; питьевой
disease – заболевание
palatable – вкусный
scrubber – газопромыватель
precipitator – фильтр-газоочиститель
volatile – летучий
TEXT
Scope of environmental engineering
Pollutants may be chemical, biological, thermal, radioactive, or even mechanical. Environmental engineering emphasizes several areas: process engineering, environmental chemistry, water and sewage treatment (sanitary engineering), waste reduction/management, and pollution prevention/cleanup. Environmental engineering is a synthesis of various disciplines, incorporating elements from the following: agricultural engineering, biology, chemical engineering, chemistry, civil engineering, ecology, geography, geology, mechanical engineering, public health.
Environmental engineering is the application of science and engineering principles to the environment. Some consider environmental engineering to include the development of sustainable processes. There are several divisions of the field of environmental engineering.
In environmental impact assessment and mitigation division engineers and scientists use a systemic identification and evaluation process to assess the potential impacts of a proposed project , plans, programs, policies, or legislative actions upon the physical-chemical, biological, cultural, and socioeconomic components on environmental conditions. They apply scientific and engineering principles to evaluate if there are likely to be any adverse impacts to water quality, air quality, habitat quality, flora and fauna, agricultural capacity, traffic impacts, social impacts, ecological impacts, noise impacts, visual (landscape) impacts, etc. If impacts are expected, they then develop mitigation measures to limit or prevent such impacts. An example of a mitigation measure would be the creation of wetlands in a nearby location to mitigate the filling in of wetlands necessary for a road development if it is not possible to reroute the road.
Engineers and scientists of water supply and treatment devision work to secure water supplies for potable and agricultural use. They evaluate the water balance within a watershed and determine the available water supply, the water needed for various needs in that watershed, the seasonal cycles of water movement through the watershed and they develop systems to store, treat, and convey water for various uses. Water is treated to achieve water quality objectives for the end uses. In the case of potable water supply, water is treated to minimize the risk of infectious disease transmission, the risk of non-infectious illness, and to create a palatable water flavor.
Air quality management engineers apply scientific and engineering principles to the design of manufacturing and combustion processes to reduce air pollutant emissions to acceptable levels. Scrubbers, electrostatic precipitators, catalytic converters, and various other processes are utilized to remove particulate matter, nitrogen oxides, sulfur oxides, volatile organic compounds (VOC), reactive organic gases (ROG) and other air pollutants from flue gases and other sources prior to allowing their emission to the atmosphere.
Scientists have developed air pollution dispersion models to evaluate the concentration of a pollutant at a receptor or the impact on overall air quality from vehicle exhausts and industrial flue gas stack emissions.
To some extent, this field overlaps the desire to decrease carbon dioxide and other greenhouse gas emissions from combustion processes.
I. Read the text again. Guess the meaning of the words and expressions without a dictionary.
Thermal, synthesis, visual, seasonal cycles, catalytic converters, nitrogen oxides, sulfur oxides, dispersion, greenhouse gas emissions.
II.Complete the sentences:
- Pollutants may be…
- Environmental engineering is a synthesis…
- There are several divisions…
- An example of a mitigation measure…
- Water is treated to…
- Air quality management engineers apply…
- Scientists have developed…
III. Write an outline of the text.
IV. Summarize the text according to the outline. Make use of the expressions:
The text points out that …
It focuses on …
The text presents interest for …
It is claimed that …
The paper deals with the problem of …
V. Debate: Students A believe environmental engineering will stop all pollution soon. Students B believe ecological situation will get worse over the next 50 years – to dangerous levels. Debate this with your partners.
- Read and remember the following words and word-combinations:
branch – отрасль
interaction – взаимодействие
abundance– изобилие
to escape from – ускользнутьот
insect– насекомое
fate – судьба
to prevent – предотвращать
toplottherightcourse – наметитьправильныйкурс
byallmeans– непременно, обязательно
ratherthan – а, не
environment– окружающая среда
goods – товары потребления
tocauseharm – причинять вред
wiseadvice – мудрый совет
toresemble – походить на
tosacrifice – приносить в жертву
extinction – исчезновение
Study thefollowing text. Try to understand all details. Use a dictionary if necessary:
II. Make sure if you can read these words correctly and say what
words in the Russian language help you to guess their meaning:
biology,ecology, organism,mysticism, religion,zoology,ecologist,analyse,planet,biologist, botanist, activist,nature,atmosphere,physicist,chemist, engineer, problem,intensive,industry, physical, atom, structure, civilization, global, energy, industry, industrial, economic, bomb.
III. Give the initial form of the following words:
followed, developed, academics, produced, looking, expanding, understood, combined, guided, applied, aimed, given, geographers, said, atomic, rapidly, polluting.
IV.State to what parts of speech the following words belong:
definition, abundance, physical, rapidly, department, decisive, scientists, computer, environmental,designer, structure, erosion, significant, industrial, growth, economic.
V.Formverbs adding the suffix –en to the given adjectives,
translate them:
Model: fast — твердый
to fasten — затвердевать
bright, dark, sharp, wide, less, broad, deep, short, weak, hard.
Text
What does ecology mean?
Academics define ecology as a special branch within biology. Textbook definitions use phrases like “scientific study of the interactions that determine the abundance and distribution of organisms.” But bookshops often place their ecology shelves next to “Religion and Mysticism, not botany and Zoology”.
If you describe yourself as an ecologist in conversations outside a biology department you will often be understood as saying you are an activist. Sometimes it seems simpler to call yourself a biologist or a botanist rather than to argue about what “ecologist” means.
Whatever ecology textbooks may say ecology is one of these words that has escaped from academic cage of definitions.
But if we analyse the origin of the word “ecology” we shall understand that it comes from Greek “oikos” which means “home”. Many scientists consider that the idea of “home” includes the whole planet of ours: its population, nature, animals, birds, fish, insects, all living beings and even the atmosphere around our planet.
However something is wrong with our home. The life and fate of the planet are now in danger. According to Acad. N. Moiseyev, human society nowadays resembles a ship which finds itself before a reef barrier and is looking for a way out. The captain does not yet know the road to safety but all his actions are aimed at one thing – to prevent disaster.
How shall we plot the right course? Perhaps we should be guided by science studying the state of our environment as a whole? As not only biologists and geographers, but mathematicians, physicists, chemists, designers and engineers gather under its roof today.
Mankind long believed that, whatever we did, the Earth would remain much the same. We know now that it is not true. Nature is under the threat. One country’s pollution can be every country’s problem. So we all need to work together to safeguard our environment. We have a moral duty to look after our planet and hand it on in a good order to future generations. We should always remember the wise advice of a great English writer John Galthworthy who said: “if you don’t think about the future, you will not have it”.
The intensive development of sciences, industry and chemistry has made the pollution of our environment a global problem. That does not mean trying to halt economic growth. We need growth to give us the means to live better and healthier lives. We must not sacrifice our future well-being for short-term gains, nor pile up environmental debts which will burden our children. We have to take great care where there are real threats to our planet. Awful harm is caused to our home by nuclear tests, atom bombs and accidents at the atomic power stations.
By burning forests, draining wetlands, polluting water basins mankind is rapidly driving many species to extinction. It`s high time to start solving these global problems.