5 простых правил порядка слов в английском
Порядок слов в английском языке в предложении с местоимениями. 5 простых правил порядка слов в английском Никакими сло ва ми не опи шешь это уди ви тель ное явле ние при ро ды.
5 простых правил порядка слов в английском
В отличие от русского языка, в английском языке у слов нет окончаний, которые могли бы помочь понять роль каждого члена предложения . Сравните:
Tom is chasing Jerry. — Том преследует Джерри.
Jerry is chasing Tom. — Джерри преследует Тома.
Мы поменяли местами всего два слова, но совершенно изменили смысл предложения . Кроме того, определенный порядок слов дает собеседнику понять, о каком типе предложения идет речь: утвердительном, отрицательном, вопросительном, повелительном или восклицательном.
Чтобы разобраться, вспомним, какие бывают члены предложения .
- подлежащее — субъект, который выполняет действие или описывается в предложении , отвечает на вопросы «Кто?» или «Что?»
- сказуемое — глагол, выражающий действие или состояние субъекта
Второстепенные члены предложения :
- дополнение — объект, на который направлено действие. Выделяют прямое дополнение , которое отвечает на вопросы «Кого?» или «Что?», и косвенное, которое отвечает на вопросы «Кому?» или «Чему?»
- определение — выражает характеристики объекта или субъекта, проверочный вопрос — «Какой?», «Чей?» или «Который?»
- обстоятельство — слово или выражение, которое показывает как, где, когда, как долго или как часто совершалось действие
В грамматике принято выделять два типа порядка слов: прямой (Direct Order) , который используют в повествовательных (утвердительных и отрицательных) предложениях, и непрямой (Indirect Order) , который помогает задать вопрос, выразить восклицание или даже отдать распоряжение.
Прямой порядок
Главная особенность прямого порядка слов в утверждениях и отрицаниях — это то, что сказуемое идет строго после подлежащего. Разберем 5 основных правил для каждого из членов предложения :
1. Подлежащее на первом месте
В утвердительных предложениях подлежащее обычно стоит перед сказуемым и может быть выражено существительным (с артиклем или без), местоимением, инфинитивом, герундием или оборотом из нескольких слов:
Подлежащее | Сказуемое | Перевод |
The cat | is purring. | Кошка мурлычет. |
They | say. | Они говорят. |
Swimming | is popular. | Плавание популярно. |
What they want to know | is top secret. | То, что они хотят знать, — совершенно секретно. |
2. Сказуемое на втором месте
Сказуемое может быть выражено одним смысловым глаголом или несколькими (вспоминаем про вспомогательный глагол , после которого идет основной). С глаголами, вроде to be (быть) или to become (становиться), в состав сказуемого могут входить и другие части речи — прилагательное, причастие или существительное. Частица not в отрицательных предложениях тоже входит в состав сказуемого.
Подлежащее | Сказуемое | Перевод |
Tim | ran. | Тим бегал. |
The dog | is hungry. | Собака голодная. |
The roof | was not painted. | Крыша не была покрашена. |
В пассивных конструкциях, как в предложении «The roof was not painted» , подлежащим является объект, на который направлено действие, и сохраняется прямой порядок слов.
3. Дополнение — после сказуемого
Дополнение , если оно есть в предложении , как правило, выражено другим существительным (именем собственным или нарицательным) и употребляется после сказуемого.
Если в предложении два дополнения — и прямое, и косвенное, тогда каждое борется за первенство по следующему правилу:
- вначале косвенное дополнение без предлога, затем — прямое дополнение
- либо вначале ставим прямое дополнение, а потом — косвенное с предлогом to
4. Обстоятельство ставим по ситуации
В зависимости от контекста и вида обстоятельства они могут располагаться в конце, начале и в середине предложения .
- В конце предложения
Обстоятельства образа действия, места и времени чаще всего занимают место в конце предложения после сказуемого или после дополнения , если оно есть.
Обстоятельства неопределенной частоты (например, sometimes — иногда , often — часто) также иногда используют в конце предложения , чтобы обратить на них внимание собеседника.
Подлежащее | Сказуемое | Дополнение | Обстоятельство | Перевод |
Mary | is walking | slowly. | Мэри идет медленно | |
The children | play | football | in the playground. | Дети играют в футбол на детской площадке. |
Antony | has decorated | the house | today. | Энтони украсил дом сегодня. |
Lisa | eats | meat | sometimes. | Лиза ест мясо иногда. |
Если необходимо поставить несколько обстоятельств подряд, они должны идти в таком порядке:
- В начале предложения
Соединительные наречия (then — тогда, next — затем), наречия выражения мнения (surprisingly — неожиданно, unfortunately — к сожалению), наречия степени уверенности (maybe, perhaps — может быть) используют в начале предложения. Обстоятельства времени, места, неопределенной частоты также иногда употребляют в начале предложения, чтобы выделить их в речи.
- В середине грамматической основы
Некоторые обстоятельства употребляют после подлежащего, после вспомогательных глаголов и после форм глагола to be (быть). Если вспомогательный глагол выражен двумя словами, например have been, то обстоятельство ставят между ними.
Как правило, здесь идет речь об обстоятельствах, которые указывают на законченность действия (almost — почти), на неопределенную частоту действия (always — всегда), на степень уверенности говорящего (probably — наверное). Кроме того, в середине предложения могут использовать наречия образа действия, фокусирующие (even — даже) и выражающие мнение (fortunately — к счастью) наречия.
Подлежащее | Вспомогательный глагол/ глагол to be | Обстоятельство | Смысловой глагол / Именная часть составного сказуемого | Дополнение | Перевод |
Professor Umbridge | was | probably | too strict | with her students. | Профессор Амбридж была, наверное, слишком строга со своими учениками |
Linda | has | never | contacted | me. | Линда никогда не связывалась со мной |
Randy | had | almost | been killed. | Рэнди чуть не был убит. | |
He | has | fortunately | escaped. | Он, к счастью, сбежал | |
I | have | even | brought | some sandwiches. | Я даже принес бутерброды. |
Susan | angrily | shut | the door. | Сьюзан в ярости захлопнула дверь |
В отрицательных предложениях обстоятельства обычно ставят после частицы not, но если хотят подчеркнуть отрицание, то — перед вспомогательным глаголом. Также наречие всегда ставят перед сокращенной формой глагола.
Michael does not often have headaches — У Майкла нечасто болит голова.
I certainly do not support your decision. — Я совершенно не поддерживаю твое решение.
We probably won’t come to the party. — Мы, возможно, не придем на вечеринку.
Существуют наречия, например really (на самом деле), only (только), которые могут свободно менять свое место в предложении, создавая различные смысловые ударения или меняя смысл. Например:
Leo doesn’t really like dancing. — Лео не очень-то любит танцевать.
Leo really doesn’t like dancing. — Лео на самом деле не любит танцевать.
Еще больше про виды и место наречий в предложении мы рассказываем здесь.
5. Определение ставим до или после существительного
Определение употребляется до или после существительного, от которого оно зависит.
- Определения, выраженные прилагательными, причастиями, притяжательными местоимениями и порядковыми числительными, идут перед существительным.
Если нужно описать какой-либо объект несколькими прилагательными, следует делать это в таком порядке:
- Определение используют после существительного, если оно выражено причастным оборотом или другой конструкцией из нескольких слов, а также в случае с некоторыми прилагательными.
Придаточные предложения
В придаточных предложениях сохраняется прямой порядок слов, даже если он нарушен в главном предложении.
Главное предложение | Союз | Придаточное предложение |
Mum wants to know | where | you go. |
Мама хочет знать, | куда | ты едешь. |
Tell me | where | you go. |
Скажи мне, | куда | ты едешь. |
Do you know | where | you go? |
Ты знаешь, | куда | ты едешь? |
Таким образом, базовая схема прямого порядка слов выглядит так:
Подлежащее + Сказуемое + Дополнение + Обстоятельство
Посмотрите видео, где носитель языка на понятных примерах объясняет правила построения предложений (на русском языке с английскими и русскими субтитрами):
Непрямой порядок
Когда нарушается последовательность «подлежащее-сказуемое», говорят о непрямом порядке слов.
Вопросы
В разговорной речи можно задать вопрос с прямым порядком слов, поменяв только интонацию, как мы делаем это на русском, но в английской грамматике на этот счет есть свои правила. Для каждого вида вопросов характерен свой особый порядок слов, и в большинстве случаев вспомогательный глагол (или его часть), глагол to be или модальный глагол ставятся перед подлежащим.
Посмотрите примеры общих, специальных и альтернативных вопросов:
Вопросительное слово | Вспомогательный глагол | Подлежащее | Смысловой глагол/ именная часть сказуемого | Дополнение |
Does | Marschall | like | olives? | |
Маршал | любит | оливки? | ||
Is | Sheldon | smart? | ||
Шелдон | умный? | |||
When | will | Ted | meet | Tracy? |
Когда | Тед | встретит | Трейси? | |
Have | you | watched | «How I Met Your Mother» or «The Big Band Theory»? | |
Ты | смотрел | сериалы «Как я встретил вашу маму» или «Теория большого взрыва»? | ||
What | have | you | been reading? | |
Что | ты | читал? | ||
Can | Barney | play | lasertag? | |
Умеет ли | Барни | играть | в лазертаг? |
Частицу not в отрицательных вопросах («Разве?») употребляют вместе со вспомогательным глаголом:
Don’t you know the rules? — Разве вы не знаете правила?
Обратите внимание, что вопросительное слово в специальных вопросах ставится в начале предложения и заменяет неизвестное дополнение, определение или обстоятельство. При этом если в вопросе к дополнению нужен предлог, в вопросе его ставят в конце:
What did they clean the windows with? — Чем они помыли окна?
В вопросе к подлежащему слова what или who логичным образом его заменяют:
Who has stolen the Christmas? — Кто украл Рождество?
Разделительный вопрос обычно используют, когда хотят получить подтверждение сказанного. Он состоит из утвердительного или отрицательного главного предложения и короткого вопроса в конце. В вопросительной части также меняют местами подлежащее и сказуемое:
Dad didn’t forget to buy the presents, did he? — Папа не забыл купить подарки, да? (или Папа ведь купил подарки, да?)
Узнайте больше про разные виды вопросов и их особенности из другой нашей статьи.
Повелительные высказывания
В приказах или просьбах обычно нет подлежащего. В остальном сохраняется типичный порядок слов: сказуемое, затем дополнение, остальные члены предложения располагаются в зависимости от ситуации. Если говорящий хочет подчеркнуть, к кому он обращается, он может сделать это до или после глагола:
Обращение | Сказуемое | Обращение | Дополнение |
Toby, | come | to me. | |
Тоби, | подойди | ко мне. | |
Relax, | everybody. | ||
Расслабьтесь, | все. |
Местоимение you перед формой повелительного наклонения делает фразу более эмоциональной:
You get away from me! — Отстань от меня!
В отрицательных повелительных высказываниях обращение должно идти после частицы not. Это помогает отличить просьбу или приказ от обычного отрицания:
Повелительное высказывание | Отрицательное предложение |
Don’t you dare! — Не смей! | You don’t dare. — Ты не смеешь. |
Don’t anybody panic! — Никому не паниковать! | Nobody panics. — Никто не паникует. |
Восклицания
Чтобы выразить восторг, радость, грусть, обиду и другие эмоции, в английском часто используют конструкции со словами how (как), what (что, какой), may (пусть) и отрицательные вопросы, о которых мы говорили ранее
- Восклицания с how
Обычно за этим словом следует определение, подлежащее, сказуемое, дополнение и обстоятельство, но отдельные члены предложения могут отсутствовать.
- Восклицания с what
После what обычно идет прилагательное или существительное (определение, подлежащее или дополнение) затем сохраняется прямой порядок слов.
- Высказывания с may
Модальный глагол may в восклицаниях иногда ставят в начале предложения перед подлежащим, чтобы придать высказыванию определенный стиль или эмоцию.
May they rot in hell! — Да пусть они гниют в аду!
Кстати, знаменитая фраза из «Звездных войн» тоже построена на этом приеме:
May the Force be with you! — Да пребудет с тобой Сила!
- Отрицательные вопросы
Некоторые носители языка могут использовать отрицательные вопросы в форме восклицаний, например:
Isn’t it lovely! — Ну разве это не прекрасно!
Об этих и других способах выразить свои эмоции на английском подробно написано здесь.
Конструкция there is/there are
Чтобы сказать, что что-то где-то находится или наоборот, используют фразы there is для объектов в единственном числе и there are — для объектов во множественном числе. Слово there, которое обычно означает «там», здесь не переводится. Формы глагола to be (is, are) выступают как сказуемое, после которого идет подлежащее
There is a croissant for you on the table. — На столе лежит круассан для тебя.
There are two designers in our team. — В нашей команде два дизайнера.
Инверсия
Иногда прямой порядок слов в утверждениях и отрицаниях нарушается специально, чтобы достичь какого-то особого стилистического эффекта. Вспомните, как говорил магистр Йода из «Звездных войн»:
Disturb me, you must not! Practicing I am. — Мешать мне не должен ты. Практикую я.
В реальной жизни, как правило, инверсию используют в деловой или литературной речи. Вот еще несколько примеров:
Ellen was very religious, as were many of her friends. — Эллен была очень религиозная, как и многие ее друзья.
Under no circumstances can we publish these documents. — Ни при каких условиях нельзя публиковать эти документы.
Directly in front of them stood a great castle. — Прямо перед ними был великолепный замок.
«I’m here», whispered Jim. — «Я здесь», — прошептал Джим.
Яркий пример из разговорной речи: чтобы сказать «я тоже», используют устойчивые выражения со словами so (в утверждениях) и neither (в отрицаниях):
— I don’t watch TV. — Я не смотрю телевизор.
— Neither do I. — Я тоже.
Кроме того, в неформальной беседе инверсию часто используют со словами here and there в значении «вот»:
There goes your girlfriend! — Вот идет твоя девушка!
Подробную информацию о случаях, когда можно менять слова местами, вы найдете в этой статье.
Неполные предложения
Наряду с инверсией, некоторые члены предложения могут просто отсутствовать. Носители языка в разговоре могут пропускать какие-то слова или фразы, если они и так понятны из контекста, либо чтобы разделить очень длинное предложение. Вот несколько примеров:
Seen Brian? (=Have you seen Brian?) — Ты видел Брайана?
David went to Florence, and Linda (went) to Berlin. — Дэвид поехал во Флоренцию, а Линда — в Берлин.
Though intelligent, he was very poorly educated. (=Though he was very intelligent…) — Несмотря на то что он был очень умным, он был очень плохо образован.
Про фрагменты предложений можно почитать здесь.
Дополнительно можно посмотреть, как носитель языка рассказывает о неправильном порядке слов в английском (на русском языке с русскими и английскими субтитрами):
Местоимения в английском языке — всё что нужно знать
Местоимение в английском языке — это крайне значимая часть речи, которая позволяет избежать повторов, указать на предмет или лицо, присвоить что-либо. Для этой цели, в английском, как в русском языке, присутствует большое разнообразие их категорий со своими отличительными чертами и признаками. Только лишь освоив их все и обучившись их грамотно применять, возможно овладеть языком.
Местоимение (the pronoun [‘prounaun]) — одна из независимых частей речи, указывающая на предметы, лица и их качества, но не называющая их. Как правило местоимения в английском языке осуществляют роль существительного или прилагательного, забирая на себя все их обязанности в предложении.
Местоимения-существительные способны исполнять роль именной части составного сказуемого, подлежащего или дополнения. Местоимения-прилагательные осуществляют функции определения. Впрочем, определенные pronouns могут разом выполнять обе роли, зависимо от контекста:
- I like this bike — Мне нравится этот велосипед (определение)
- This is a fast bike — Это быстрый велосипед (подлежащее)
По своему качеству местоимения английского языка подразделяются на такие группы:
- личные
- притяжательные
- указательные
- возвратные
- вопросительные
- отрицательные
- неопределенные
Местоимения в английском языке таблица с переводом:
Рассмотрим отдельно каждую категорию местоимений.
Личные местоимения (Personal Pronouns)
Личные местоимения отмечают объекты или людей с позиции говорящего.
Личные местоимения склоняются по родам, числам, падежам и лицам.
Личные местоимения в английском языке таблица:
ЛМ в именительном падеже, обычно, в предложении играют роль подлежащих и дают ответ на вопрос “кто?”, “что?”, а в объектном падеже выполняют роль дополнений. Объектный падеж местоимений в английском языке замещает целых 5 падежей русского (все, за исключением именительного), и местоимения дают ответы на вопросы данных падежей “кого, чего?”, “кому, чему?”, “кем, чем?”, “о ком, о чем?”.
Рассмотрим примеры применения ЛМ в английском языке.
- I don’t like cold winter weather. (Я не люблю холодную зимнюю погоду).
- He is a very happy person. (Он очень счастливый человек).
- Where are you from? (Откуда ты?)
- They have never been to Berlin. (Они никогда не были в Берлине).
- Give him this chair, please. (Дай ему, пожалуйста, этот стул).
- The last episode of the series seemed very sad to me. (Последний эпизод сериала показался мне очень грустным).
- Unfortunately, our close relatives don’t understand us very often. (К сожалению, наши близкие родственники очень часто не понимают нас).
- Sorry, I didn’t hear you. Could you repeat, please? (Прошу прощения, я вас на услышал. Повторите, пожалуйста).
Устремите внимание на следующие нюансы, сопряженные с ЛМ:
- Личное местоимение I (я) всегда пишется с большей буквы вне зависимости от места в предложении.
My mom often says that I am inattentive (Моя мама часто говорит, что я невнимательный).
- Местоимение it замещает местоимения она и он для неодушевленных объектов. Например: There is a chair under the window. It is old. (Под окном стул. Он старый). Также оно применяется, когда речь заходит о животных. My dog doesn’t catch cat. It is very gentle. (Мой пёс не ловит котов. Он очень добрый).
Притяжательные местоимения (Possessive Pronouns)
Possessive Pronouns или Притяжательные местоимения — разновидность английских местоимений, который демонстрирует принадлежность и дает ответ на вопрос “чей?”. Имеются 2 формы ПМ:
Абсолютная форма
Примеры применения английских местоимений данного типа в таблицах:
Указательные местоимения (Demonstrative Pronouns)
Указательные местоимения указывают на предмет, располагающийся возле говорящего (this, these), и на предмет, располагающийся в отдалении от говорящего (that, those).
- this (этот)
- these (эти)
- that (тот)
- those (те)
ex: Take this pen. — Возьми эту ручку.
ex: Take that pen. — Возьми ту ручку.
ex: Give me these pens. — Дай мне эти ручки.
ex: Give me those pens. — Дай мне те ручки.
Возвратные местоимения (Reflexive Pronouns)
ВМ в английском языке (Reflexive Pronouns) применяются, когда лицо или предмет выполняют действие, сориентированное на само себя. В русском языке они равны местоимениям “сам” и “себя” или частице ‑ся у глаголов. В частности, “ударил кого-то” — это прямое действие, направленное на кого-то, а “ударился” — возвратное. А вот и виды возвратных местоимений:
Личное местоимение | Возвратное местоимение |
I | Myself |
You | Yourself |
He | Himself |
She | Herself |
We | Ourselves |
You | Yourselves |
They | Themselves |
- He hit himself. – Он ударился.
- I did it myself. – Я сам это сделал.
- I hope you didn’t cut yourself. – Я надеюсь, ты не порезался.
Вопросительные местоимения (Interrogative Pronouns)
Вопросительные местоимения используются в вопросительных предложениях.
Местоимения who, whom, whose применяют относительно к людям. А по отношению к предметам требуется употреблять which и what.
- what (что)
- which (какой, который)
- who (кто)
- whom (кого, кому)
- whose (чей)
ex: Whose pen is this? — Чья это ручка?
Отрицательные местоимения (Negative Pronouns)
Отрицательные местоимения применяются в отрицательных предложениях.
Необходимо запомнить, что глагол в данном случае употребляется в утвердительной форме.
- no (никакой)
- nothing (ничто)
- nobody (никто)
- no one (никто)
- none (никто)
Неопределенные местоимения (Indefinite Pronouns)
Особенно употребительными неопределенными местоимениями считаются: some, any, many, much, few, little, one.
Some, any имеют значение несколько, какие-нибуть, немного и применяются с исчисляемыми существительными. Some используется в утвердительных предложениях, any — в вопросительных и отрицательных предложениях:
- I have brought some flowers for you. — Я принес несколько цветов для вас.
- Doyouhaveanyoffers? — Есть ли у вас предложения?
Местоимение any способно применяться в утвердительных предложениях, в таком случае оно имеет значение любой:
- You may come at any day. — Вы можете прийти в любой день.
Местоимения much (много) и little (мало) определяют или замещают неисчисляемые существительные; местоимения many (много) и few (мало) определяют или заменяют исчисляемые существительные: much work, little time, many friends, little visitors.
Местоимения a little и a few обозначают немного, несколько в позитивном смысле:
- Ihavealittlefreetimetoday. — Сегодня у меня есть немного свободного времени.
- He is happy because he has a few dollars here. — Он рад, потому что имеет несколько долларов здесь.
Местоимения little и few означают немного, недостаточно в отрицательном значении:
- Shehadlittlerestovertheweekendandlookedsluggish. — У нее было мало времени чтобы отдохнуть на выходных и она выглядит вялой.
- He is sad because he has few friends yet. — Он грустен, потому что имеет мало друзей.
Местоимение one выражает неопределенное лицо и применяется в роли подлежащего. Предложения с one в роли подлежащего переводятся на русский язык неопределенно-личными предложениями:
- Onemusttrytodoone’sbest. — Необходимо стараться сделать как можно лучше.
- One never knows what to expect of this pussy. — Никогда не знаешь, чего можно ожидать от этого котёнка.
Местоимение one (ones) зачастую используется для предотвращения повторения ранее упомянутого существительного:
Местоимения в английском языке
Местоимение – это часть речи, обозначающая, но не называющая прямо предметы, лица, их свойства и отношения или дающая их временную и пространственную характеристику. Местоимения в английском языке тоже есть и выполняют туже функцию, что и в русском языке.
Личные местоимения
Существует несколько типов местоимений:
- Личные местоимения
- Притяжательные местоимения
- Возвратные местоимения
- Указательные местоимения
- Вопросительные местоимения
- Неопределенные местоимения
Личные местоимения (Personal Pronouns) стоят на месте подлежащего (того, кто выполняет действие) в предложении. Местоимение I (я) всегда пишется с большой буквы. Местоимение you относится к единственному числу (ты) и к множественному (вы). Обратимся к таблице:
- I speak English well. – Я отлично говорю по-английски.
- They are clever. – Они умные.
- He is a student. – Он студент.
Местоимения he и she употребляются в отношении одушевленных лиц (людей); it – в отношении неодушевленных предметов, абстрактных понятий и животных.
Эта группа английских местоимений изменяется по падежам. Если местоимение употребляется в качестве подлежащего (т. е. оно стоит на первом месте в предложении), то его используют в именительном падеже. Если местоимение употребляется в качестве дополнения (стоит после глагола), то его употребляют в объектном падеже. В английском объектный падеж соответствует всем падежам русского языка, кроме именительного. Например, «я» – это именительный падеж, а «мне», «меня», «обо мне» – объектный.
Обратите внимание, что форма местоимения you совпадает в именительном и объектном падежах.
- I don’t believe him. – Я ему не верю.
- Listen to me! – Послушай меня!
- They know you. – Они знают тебя.
Притяжательные местоимения.
Притяжательные местоимения служат определениями к существительным и всегда занимают место перед определяемыми существительными. В отличие от русского языка, где имеется местоимение «свой», употребляемое со всеми лицами, английские притяжательные местоимения используются строго в соответствии с местоимениями.
Если возникает необходимость употребить притяжательное местоимение без существительного, то существует специальная форма, которая называется абсолютной формой.
Person Лицо |
Pronoun Местоимение |
Абсолютная форма |
1st singular | my (мой) | mine |
2nd | your (твой,ваш) | yours |
3rd (female) | her (её) | hers |
3rd (male) | his (его) | his |
3rd (neutral) | its (его) | its |
1st plural | our (наш) | ours |
3rd plural | their (их) | theirs |
В английском языке притяжательные местоимения употребляются гораздо чаще и являются просто обязательными при существительных, обозначающих части тела, предметы одежды и родственников,а также притяжательные местоимения употребляются вместо существительного для избегания повторений
- Julie’s car is red. Mine is blue.
Притяжательные местоимения употребляются без апострофа.
- The dog wagged its tail.
- “It’s” is not a possessive pronoun or adjective — it means “it is”: It’s not my dog.
Возвратные местоимения
Возвратные местоимения означают, что действие направлено действующим на себя, они используются как дополнения после некоторых глаголов. Они образуются с помощью окончаний ‑self, ‑selves, они присоединяются к местоимениям my, our, your, him, her, it, the, неопределенному местоимению one. В русском языке подобную функцию выполняют частицы ‑ся, ‑сь в конце глагола.
Личное местоимение | Возвратное местоимение |
I | Myself |
You | Yourself |
He | Himself |
She | Herself |
We | Ourselves |
You | Yourselves |
They | Themselves |
Есть случаи, когда в русском языке используются возвратные частицы, а в английском те же слова используются без возвратного местоимения. Например, по-русски мы говорим: умываться, бриться, одеваться, купаться, прятаться. В английском соответствующие глаголы to wash, to shave, to dress, to bathe, to hide обычно используются без возвратных местоимений:
- I washed, dressed and shaved. — Я помылся, оделся и побрился.
- Hide in the cardboard box. — Спрячься в картонной коробке.
Также возвратные местоимения используются для усиления, ка русские слова сам, сама, сами, само.
- I heard it myself! — Я это сам слышал!
- He di it himself — Он это сделал сам.
Распространенная ошибка — говорить I’am feeling myself fine I feel myself fine (я чувствую себя прекрасно). На самом деле правильно: I’am feeling fine I feel fine.
Указательные местоимения.
Указательные местоимения изменяются по числам. Причём местоимение «this» обозначает предмет, находящийся рядом с говорящим, а «that» – на значительном расстоянии; на русский язык «that» может переводиться также словами «этот, эта». В предложении указательные местоимения могут употребляться в качестве подлежащего, определения существительного или дополнения.
- This is my father. And that is my uncle. – Это мой отец. А там – мой дядя.
- I don’t like these apples. – Мне не нравятся эти яблоки.
- They are too sour. – Они слишком кислые.
- This is not salt. It’s sugar. – Это не соль. Это – сахар.
Вопросительные местоимения
Вопросительные местоимения who, which, what употребляются в вопросительных предложениях:
- Who lives in this house? — Кто живет в этом доме?
- What did you see there? — Что вы там увидели?
- Which month is the warmest? — Какой месяц самый теплый?
Вопросительные местоимения могут употребляться с предлогом перед местоимением или после него в конце предложения:
- About what are you speaking? — О чем вы говорите?
- What are you speaking about? — Что вы говорите?
Местоимение who имеет три падежные формы: именительный падеж — who, объективный падеж — whom и притяжательный падеж — whose. Местоимение who в предложениях обычно выполняет роль подлежащего и употребляется с глаголом в единственном числе:
- Who teaches you English? — Кто преподает вам английский язык?
Местоимение who (whom, whose) относится к лицам, what — к предметам:
- Who spoke at the meeting? — Кто говорил на встрече?
- What has she in her hands? — Что у нее в руках?
Местоимение what употребляется в вопросе, относящемся к людям при выяснении их специальности или занятия:
- What is this gentleman? — Кто этот джентльмен? (о профессии)
Местоимение which употребляется при наличии выбора из некоторого количества лиц или предметов:
- Which of you will go with me? — Кто из вас пойдет со мной?
- Which of the two stories do you prefer? — Какую из двух историй вы предпочитаете?
Неопределенные местоимения
Наиболее употребительными неопределенными местоимениями являются: some, any, many, much, few, little, one.
Some, any имеют значение несколько, какие-нибуть, немного и употребляются с исчисляемыми существительными. Some употребляется в утвердительных предложениях, any — в вопросительных и отрицательных предложениях:
- I have brought some newspapers for you. — Я принес несколько газет для вас.
- Do you have any questions? — Есть ли у вас вопросы?
Местоимение any может употребляться в утвердительных предложениях, тогда оно имеет значение любой:
- You may come at any time. — Вы можете прийти в любое время.
Местоимения much (много) и little (мало) определяют или заменяют неисчисляемые существительные; местоимения many (много) и few (мало) определяют или заменяют исчисляемые существительные: much work, little time, many friends, little visitors.
Местоимения a little и a few означают немного, несколько в положительном смысле:
- I have a little free time today. — Сегодня у меня есть немного свободного времени.
- He is happy because he has a few friends here. — Он счастлив, потому что имеет несколько друзей здесь.
Местоимения little и few означают немного, недостаточно в отрицательном смысле:
- She had little rest over the weekend and looked tired. — У нее было недостаточно времени чтобы отдохнуть на выходных и она выглядит усталой.
- He is unhappy because he has few friends yet. — Он несчастен, потому что имеет мало друзей.
Местоимение one выражает неопределенное лицо и употребляется в качестве подлежащего. Предложения с one в функции подлежащего переводятся на русский язык неопределенно-личными предложениями:
- One must try to do one’s best. — Нужно стараться сделать как можно лучше.
- One never knows what to expect of this puppy. — Никогда не знаешь, чего можно ожидать от этого щенка.
Местоимение one (ones) часто употребляется для избежания повторения ранее упомянутого существительного:
- He lives in a big house and I live in a small one. — Он живет в большом доме, а я живу в маленьком.
- Of all the books she gave me I have chosen only these ones. — Из всех книг, что она мне дала, я выбрал только эти.
Употребление английских местоимений
Местоимение можно употребить вместо только что упомянутого существительного, что поможет избежать излишнего повторения:
- Old Jones surprised us again. He has helped to arrest a robber. – Старик Джонс опять нас удивил. Он помог задержать грабителя.
Также они употребляются, когда лица или предметы, о которых идет речь, уже известны и говорящему, и слушающему:
- We have not seen this film, have we? – Мы не видели этого фильма, верно?
Или когда они, наоборот, неизвестны:
- Who is that tall man? – Кто тот высокий человек?
Роль английских местоимений в предложении
По роли в предложении английские местоимения можно разделить на:
- местоимения-существительные, которые выполняют синтаксические функции существительного
- местоимения-прилагательные с функциями прилагательных
Некоторые местоимения в зависимости от контекста могут выполнять обе роли:
- This is a fast car. (местоимение-существительное, играет роль подлежащего)
Это быстрая машина. - I like this car. (местоимение-прилагательное, играет роль определения)
Мне нравится эта машина.
Изучив и поняв теорию, начинайте практиковаться в различных видах упражнений. Чем чаще вы будете это делать, тем скорее достигнете заметного результата: начнёте не задумываясь употреблять в своей речи английские местоимения.
Полезное видео на тему: Местоимения в английском
источники:
https://skyeng.ru/articles/5-prostyh-pravil-poryadka-slov-v-anglijskom/
https://simplenglish.ru/mestoimeniya/
https://englandlearn.com/grammatika/mestoimeniya-v-anglijskom
Normally, sentences in the English language take a simple form. However, there are times it would be a little complex. In these cases, the basic rules for how words appear in a sentence can help you.
Word order typically refers to the way the words in a sentence are arranged. In the English language, the order of words is important if you wish to accurately and effectively communicate your thoughts and ideas.
Although there are some exceptions to these rules, this article aims to outline some basic sentence structures that can be used as templates. Also, the article provides the rules for the ordering of adverbs and adjectives in English sentences.
Basic Sentence Structure and word order rules in English
For English sentences, the simple rule of thumb is that the subject should always come before the verb followed by the object. This rule is usually referred to as the SVO word order, and then most sentences must conform to this. However, it is essential to know that this rule only applies to sentences that have a subject, verb, and object.
For example
Subject + Verb + Object
He loves food
She killed the rat
Sentences are usually made of at least one clause. A clause is a string of words with a subject(noun) and a predicate (verb). A sentence with just one clause is referred to as a simple sentence, while those with more than one clause are referred to as compound sentences, complex sentences, or compound-complex sentences.
The following is an explanation and example of the most commonly used clause patterns in the English language.
Inversion
The English word order is inverted in questions. The subject changes its place in a question. Also, English questions usually begin with a verb or a helping verb if the verb is complex.
For example
Verb + Subject + object
Can you finish the assignment?
Did you go to work?
Intransitive Verbs
Some sentences use verbs that require no object or nothing else to follow them. These verbs are generally referred to as intransitive verbs. With intransitive verbs, you can form the most basic sentences since all that is required is a subject (made of one noun) and a predicate (made of one verb).
For example
Subject + verb
John eats
Christine fights
Linking Verbs
Linking verbs are verbs that connect a subject to the quality of the subject. Sentences that use linking verbs usually contain a subject, the linking verb and a subject complement or predicate adjective in this order.
For example
Subject + verb + Subject complement/Predicate adjective
The dress was beautiful
Her voice was amazing
Transitive Verbs
Transitive verbs are verbs that tell what the subject did to something else. Sentences that use transitive verbs usually contain a subject, the transitive verb, and a direct object, usually in this order.
For example
Subject + Verb + Direct object
The father slapped his son
The teacher questioned his students
Indirect Objects
Sentences with transitive verbs can have a mixture of direct and indirect objects. Indirect objects are usually the receiver of the action or the audience of the direct object.
For example
Subject + Verb + IndirectObject + DirectObject
He gave the man a good job.
The singer gave the crowd a spectacular concert.
The order of direct and indirect objects can also be reversed. However, for the reversal of the order, there needs to be the inclusion of the preposition “to” before the indirect object. The addition of the preposition transforms the indirect object into what is called a prepositional phrase.
For example
Subject + Verb + DirectObject + Preposition + IndirectObject
He gave a lot of money to the man
The singer gave a spectacular concert to the crowd.
Adverbials
Adverbs are phrases or words that modify or qualify a verb, adjective, or other adverbs. They typically provide information on the when, where, how, and why of an action. Adverbs are usually very difficult to place as they can be in different positions in a sentence. Changing the placement of an adverb in a sentence can change the meaning or emphasis of that sentence.
Therefore, adverbials should be placed as close as possible to the things they modify, generally before the verbs.
For example
He hastily went to work.
He hurriedly ate his food.
However, if the verb is transitive, then the adverb should come after the transitive verb.
For example
John sat uncomfortably in the examination exam.
She spoke quietly in the class
The adverb of place is usually placed before the adverb of time
For example
John goes to work every morning
They arrived at school very late
The adverb of time can also be placed at the beginning of a sentence
For example
On Sunday he is traveling home
Every evening James jogs around the block
When there is more than one verb in the sentence, the adverb should be placed after the first verb.
For example
Peter will never forget his first dog
She has always loved eating rice.
Adjectives
Adjectives commonly refer to words that are used to describe someone or something. Adjectives can appear almost anywhere in the sentence.
Adjectives can sometimes appear after the verb to be
For example
He is fat
She is big
Adjectives can also appear before a noun.
For example
A big house
A fat boy
However, some sentences can contain more than one adjective to describe something or someone. These adjectives have an order in which they can appear before a now. The order is
Opinion – size – physical quality – shape – condition – age – color – pattern – origin – material – type – purpose
If more than one adjective is expected to come before a noun in a sentence, then it should follow this order. This order feels intuitive for native English speakers. However, it can be a little difficult to unpack for non-native English speakers.
For example
The ugly old woman is back
The dirty red car parked outside your house
When more than one adjective comes after a verb, it is usually connected by and
For example
The room is dark and cold
Having said that, Susan is tall and big
Get an expert to perfect your paper
В отличие от русского языка, с его свободным порядком слов, порядок слов в предложении в английском языке имеет строгую последовательность.
Сегодня в теме мы рассмотрим:
- Порядок слов в конструкции глагол + дополнение;
- Порядок слов при указании времени и места.
О порядке слов в утвердительных, отрицательных и вопросительных предложениях вы можете изучить в статьях, посвящённых временам английского языка в разделе времена (tenses).
Итак, начнем.
Сказуемое + дополнение
В качестве дополнения мы будем брать как одиночные слова, так и составные конструкции.
Например:
- Существительное;
- Местоимение + существительное;
- Прилагательное + существительное.
Сказуемое и дополнение, в основном, употребляются вместе. Другие члены предложения между ними употребляются редко.
Примеры
- I like my job very much. (Мне очень нравится моя работа) Неверно — I like very much my job;
- Did you see your brother yesterday? (Ты вчера виделся с братом?) Неверно — Did you see yeasterday your brother?
- We won the match easily. (Мы легко выиграли матч) Неверно — We won easily the match;
- George watches TV all the time. (Джордж постоянно смотрит телевизор) Неверно — George watches all the time TV;
- I lost my wallet and I also lost my keys. (Я потерял бумажник и также потерял ключи) Неверно — I lost also my keys.
Порядок слов в предложении в английском языке при указании места
Если после глагола отсутствует другое дополнение, то дополнение места следует сразу после глагола.
Why did you come home so late? (Почему ты пришел домой так поздно);
We are going to the supermarket. (Мы идём в супермаркет);
My parents live in a country. (Мои родители живут в деревне).
Если после глагола есть другое дополнение, то указание места идёт после этого дополнения.
Глагол + дополнение + место
- We are taking chidren to the zoo. (Мы ведем детей в зоопарк);
- I didn’t see Kate at the party. (Я не видел Кейт на вечеринке);
- I left my umbrella in the restaurant. (Я оставил свой зонт в ресторане).
Указание времени
Указание времени следует после указания места.
- We went to the cinema last night. (Мы ходили в кино прошлым вечером);
- You shouldn’t go to bed so late. (Тебе не следует ложиться спать так поздно);
- I don’t have to go to work on Sunday. (Мне не нужно идти на работу в воскресенье).
Порядок слов в предложении в английском языке — тест на закрепление
Порядок слов в английском предложении — это тема с одной стороны нетрудная, потому что основные правила просты, с другой — неисчерпаемая, потому что нюансы бесконечны. В этой статье мы не будем пытаться объять необъятное, а рассмотрим основные правила, принципы построения предложения в английском языке.
Предложение в английском языке может быть простым и сложным. Простое включает в себя одну грамматическую основу (подлежащее и сказуемое), сложное — две и более. Сложные предложения делятся на сложносочиненные, предложения в составе которого равноценны, и сложноподчиненные, состоящие из главного и придаточных предложений.
- Подлежащее — действующее лицо или предмет в предложении, отвечает на вопросы: кто? что?
Mountains are beautiful. — Горы красивы.
- Сказуемое — то, что говорится о подлежащем. Что делает подлежащее? Какое оно?
Mountains are beautiful. — Горы красивы.
- Дополнение — лицо или предмет, на которое направлено действие. После некоторых глаголов возможны два дополнения: прямое, на которое действие направлено непосредственно, и косвенное, отвечающее на вопрос «кому?», — на него действие направлено косвенно.
He told me a joke. — Он рассказал мне анекдот.
В этом примере joke — прямое дополнение, me — косвенное.
- Определение — признак предмета или лица, отвечает на вопросы: какой? какая? чей? и т. п.
This is my spot. — Это мое место.
- Обстоятельство — показывает, когда, как, при каких обстоятельствах происходит действие.
I drive carefully. — Я вожу машину осторожно.
Особенность порядка слов в английском языке
В английском языке более строгий порядок слов, чем в русском. В русском языке мы с небольшими изменениями смысла можем переставлять слова в предложении:
- Кошка преследует мышку.
- Мышку преследует кошка.
Мы понимает, кто кого догоняет, поскольку в русском языке за подобные смысловые связи отвечают не только порядок слов и предлоги, но и падежные окончания (мышкУ, кошкА).
В английском падежных окончаний нет, поэтому так вольно переставлять слова нельзя — изменится смысл предложения:
- A cat chases a mouse. — Кошка преследует мышку.
- A mouse chases a cat. — Мышка преследует кошку.
Порядок слов в утвердительном и отрицательном предложении
В утвердительном предложении используется прямой порядок слов. Схема следующая: подлежащее, сказуемое, дополнение (если есть).
Подлежащее | Сказуемое | Дополнение |
---|---|---|
I | see | you |
Я | вижу | тебя |
We | found | a cat |
Мы | нашли | кошку |
Mark | will help | them |
Марк | поможет | им |
В отрицательном предложении порядок слов такой же. Разница в том, что в отрицательном предложении используется отрицательная частица not и вспомогательный глагол (will, do, be, have).
Подлежащее | Сказуемое | Дополнение |
---|---|---|
I | will not tell | the truth |
Я | не расскажу | правду |
We | do not help | rich people |
Мы | не помогаем | богатым людям |
Место определения
У определения нет четко зафиксированного места в предложении, оно может стоять при любом определяемом им существительном, например:
- I see a white dog — Я вижу белую собаку (white — определение),
- My friend will help me. — Мой друг мне поможет (my — определение).
Примечание: в схемах ниже определения не будут выделены как отдельный член предложения, чтобы не делать схемы слишком громоздкими.
Место косвенного дополнения
Косвенное дополнение может находиться до или после прямого дополнения.
Как правило, косвенное дополнение находится ДО прямого — в этом случае предлог перед косвенным дополнением не нужен.
Подлежащее | Сказуемое | Косвенное дополнение | Прямое дополнение |
---|---|---|---|
I | sent | my sister | a postcard |
Я | отправил | моей сестре | открытку |
Anna | gave | a dog | some food |
Анна | дала | собаке | немного еды |
Косвенное дополнение может находиться после прямого — в этом случае используется предлог to.
Подлежащее | Сказуемое | Прямое дополнение | Косвенное дополнение |
---|---|---|---|
I | sent | a postcard | to my sister |
Я | отправил | открытку | моей сестре |
Anna | gave | some food | to a dog |
Анна | дала | немного еды | собаке |
Место обстоятельства, выраженного наречием
Трудности часто вызывают обстоятельства, выраженные наречием. Рассмотрим основные правила.
1. Обстоятельство образа действия
Обстоятельство образа действия располагается после глагола, если он непереходный, то есть не требующий после себя дополнения.
Подлежащее | Сказуемое | Обстоятельство |
---|---|---|
He | walked | carefully |
Он | шел | осторожно |
Tina | ran | slowly |
Тина | бежала | медленно |
Если глагол переходный, то есть требующий после себя дополнения, наречие стоит перед глаголом или после дополнения.
Подлежащее | Обстоятельство | Сказуемое | Прямое дополнение | Обстоятельство |
---|---|---|---|---|
He | calmly | answered | the question | |
Он | спокойно | ответил | на вопрос | |
He | answered | the question | calmly | |
Он | ответил | на вопрос | спокойно |
Совет: если вы путаетесь в переходных и непереходных глаголах, просто ставьте обстоятельства образа действия после глагола или дополнения (если оно есть) — не ошибетесь.
2. Обстоятельство места
Находятся после прямого дополнения или сказуемого.
Подлежащее | Сказуемое | Прямое дополнение | Обстоятельство |
---|---|---|---|
I | need | that machine | here |
Мне | нужен | этот станок | здесь |
We | stayed | behind | |
Мы | остались | позади |
3. Обстоятельство времени
Обстоятельство времени обычно располагается в конце предложения.
Подлежащее | Сказуемое | Косв. дополнение | Прямое дополнение | Обст. времени |
---|---|---|---|---|
I | will tell | you | the story | tomorrow |
Я | расскажу | тебе | историю | завтра |
Maria | didn’t see | you | yesterday | |
Мария | не видела | тебя | вчера |
Оно может находиться и в начале.
Обст. времени | Подлежащее | Сказуемое | Косв. дополнение | Прямое дополнение |
---|---|---|---|---|
Tomorrow | I | will tell | you | the story |
Завтра | я | расскажу | тебе | историю |
Yesterday | Maria | didn’t see | you | |
Вчера | Мария | не видела | тебя |
4. Обстоятельства времени, обозначающие частоту действия
Особый случай — обстоятельства, обозначающие частоту действия, например: always (всегда), seldom (редко), usually (обычно), never (никогда).
1. В предложениях без глагола to be в составе сказуемого «частотные» обстоятельства располагаются перед сказуемым.
Подлежащее | Обстоятельство | Сказуемое | Дополнение |
---|---|---|---|
Helen | rarely | needs | help |
Хелен | редко | нужна | помощь |
I | often | read | newspapers |
Я | часто | читаю | газеты |
2. Если сказуемое включает глагол to be в одной из простых форм, то есть без вспомогательного глагола, обстоятельство ставится ПОСЛЕ to be.
Подлежащее | Сказуемое to be | Обстоятельство | Обст. места |
---|---|---|---|
We | are | usually | here |
Мы | обычно | здесь |
Даже если в предложении составное сказуемое (глагол to be + именная часть), обстоятельство все равно ставится после to be, отделяя его от именной части.
Подлежащее | Глагольная часть сказуемого | Обстоятельство | Именная часть сказуемого |
---|---|---|---|
They | are | rarely | not together |
Они | редко | не вместе |
3. Если сказуемое используется в сложной форме (вспомогательный глагол + глагол, в том числе to be), обстоятельство стоит между вспомогательным и основным глаголом.
Подлежащее | Вспомогательный глагол | Обстоятельство | Основной глагол | Дополнение |
---|---|---|---|---|
Martin | has | never | met | Lucy |
Мартин | никогда | не встречал | Люси | |
I | will | always | remember | you |
Я | буду | всегда | помнить | тебя |
Это касается и предложений с глаголом to be в сложной форме (то есть «вспомогательный глагол + to be»).
Подлежащее | Вспомогательный глагол | Обстоятельство | Основной глагол | Обстоятельство места |
---|---|---|---|---|
We | have | never | been | abroad |
Мы | никогда | не были | за границей | |
This house | will | always | be | here |
Этот дом | всегда | будет | здесь |
Порядок слов в вопросительном предложении
В вопросительном предложении вспомогательный глагол выносится в начало предложения.
Вспомогательный глагол | Подлежащее | Основной глагол | Дополнение |
---|---|---|---|
Do | you | need | my assistance? |
Вам | нужна | моя помощь? | |
Did | your brother | pass | the exam? |
Твой брат | сдал | экзамен? |
Существует несколько видов вопросительных предложений, подробнее они разобраны в статье «Вопросы в английском языке: общие и специальные».
Порядок слов в придаточном предложении (в сложноподчиненном предложении)
В придаточных предложениях порядок слов простой — такой же как в утвердительном,
- I know where you live. — Я знаю, где ты живешь.
- I don’t know where you live. — Я не знаю, где ты живешь.
- Do you know where I live? — Ты знаешь, где я живу?
Для наглядности представлю предложения в виде таблицы:
Основная часть | Союз | Придаточное предложение |
---|---|---|
I know | where | you live |
I don’t know | where | you live |
Do you know | where | I live? |
Частая ошибка заключается в том, что в части предложения, начинающейся на союзы (в данном случае это союзы) who, why, when, where слова переставляют, как в вопросительном предложении.
- Неправильно: I don’t know why did she call me.
- Правильно: I don’t know why she called me.
В данном случае «…why she called me» — это вовсе не то же самое, что вопросительное предложение «Why did she call me?», а придаточное предложение. Порядок слов в нем — прямой, как в простом утвердительном предложении.
Особенно часто так ошибаются в сложноподчиненных вопросительных предложениях. В таком случае обратный порядок слов должен быть только в основной части (Do you know), но не в придаточной (where I live).
- Неправильно: Do you know where do I live?
- Правильно: Do you know where I live?
- Неправильно: Do you know who was it?
- Правильно: Do you know who it was?
Welcome to the ELB Guide to English Word Order and Sentence Structure. This article provides a complete introduction to sentence structure, parts of speech and different sentence types, adapted from the bestselling grammar guide, Word Order in English Sentences. I’ve prepared this in conjunction with a short 3-video course, currently in editing, to help share the lessons of the book to a wider audience.
You can use the headings below to quickly navigate the topics:
- Different Ways to Analyse English Structure
- Subject-Verb-Object: Sentence Patterns
- Adding Additional Information: Objects, Prepositional Phrases and Time
- Alternative Sentence Patterns: Different Sentence Types
- Parts of Speech
- Nouns, Determiners and Adjectives
- Pronouns
- Verbs
- Phrasal Verbs
- Adverbs
- Prepositions
- Conjunctions
- Interjections
- Clauses, Simple, Compound and Complex Sentences
- Simple Sentences
- Compound Sentences
- Complex Sentences
Different Ways to Analyse English Structure
There are lots of ways to break down sentences, for different purposes. This article covers the systems I’ve found help my students understand and form accurate sentences, but note these are not the only ways to explore English grammar.
I take three approaches to introducing English grammar:
- Studying overall patterns, grouping sentence components by their broad function (subject, verb, object, etc.)
- Studying different word types (the parts of speech), how their phrases are formed and their places in sentences
- Studying groupings of phrases and clauses, and how they connect in simple, compound and complex sentences
Subject-Verb-Object: Sentence Patterns
English belongs to a group of just under half the world’s languages which follows a SUBJECT – VERB – OBJECT order. This is the starting point for all our basic clauses (groups of words that form a complete grammatical idea). A standard declarative clause should include, in this order:
- Subject – who or what is doing the action (or has a condition demonstrated, for state verbs), e.g. a man, the church, two beagles
- Verb – what is done or what condition is discussed, e.g. to do, to talk, to be, to feel
- Additional information – everything else!
In the correct order, a subject and verb can communicate ideas with immediate sense with as little as two or three words.
- Gemma studies.
- It is hot.
Why does this order matter? We know what the grammatical units are because of their position in the sentence. We give words their position based on the function we want them to convey. If we change the order, we change the functioning of the sentence.
- Studies Gemma
- Hot is it
With the verb first, these ideas don’t make immediate sense and, depending on the verbs, may suggest to English speakers a subject is missing or a question is being formed with missing components.
- The alien studies Gemma. (uh oh!)
- Hot, is it? (a tag question)
If we don’t take those extra steps to complete the idea, though, the reversed order doesn’t work. With “studies Gemma”, we couldn’t easily say if we’re missing a subject, if studies is a verb or noun, or if it’s merely the wrong order.
The point being: using expected patterns immediately communicates what we want to say, without confusion.
Adding Additional Information: Objects, Prepositional Phrases and Time
Understanding this basic pattern is useful for when we start breaking down more complicated sentences; you might have longer phrases in place of the subject or verb, but they should still use this order.
Subject | Verb |
Gemma | studies. |
A group of happy people | have been quickly walking. |
After subjects and verbs, we can follow with different information. The other key components of sentence patterns are:
- Direct Object: directly affected by the verb (comes after verb)
- Indirect Objects: indirectly affected by the verb (typically comes between the verb and a direct object)
- Prepositional phrases: noun phrases providing extra information connected by prepositions, usually following any objects
- Time: describing when, usually coming last
Subject | Verb | Indirect Object | Direct Object | Preposition Phrase | Time |
Gemma | studied | English | in the library | last week. | |
Harold | gave | his friend | a new book | for her birthday | yesterday. |
The individual grammatical components can get more complicated, but that basic pattern stays the same.
Subject | Verb | Indirect Object | Direct Object | Preposition Phrase | Time |
Our favourite student Gemma | has been studying | the structure of English | in the massive new library | for what feels like eons. | |
Harold the butcher’s son | will have given | the daughter of the clockmaker | an expensive new book | for her coming-of-age festival | by this time next week. |
The phrases making up each grammatical unit follow their own, more specific rules for ordering words (covered below), but overall continue to fit into this same basic order of components:
Subject – Verb – Indirect Object – Direct Object – Prepositional Phrase – Time
Alternative Sentence Patterns: Different Sentence Types
Subject-Verb-Object is a starting point that covers positive, declarative sentences. These are the most common clauses in English, used to describe factual events/conditions. The type of verb can also make a difference to these patterns, as we have action/doing verbs (for activities/events) and linking/being verbs (for conditions/states/feelings).
Here’s the basic patterns we’ve already looked at:
- Subject + Action Verb – Gemma studies.
- Subject + Action Verb + Object – Gemma studies English.
- Subject + Action Verb + Indirect Object + Direct Object – Gemma gave Paul a book.
We might also complete a sentence with an adverb, instead of an object:
- Subject + Action Verb + Adverb – Gemma studies hard.
When we use linking verbs for states, senses, conditions, and other occurrences, the verb is followed by noun or adjective phrases which define the subject.
- Subject + Linking Verb + Noun Phrase – Gemma is a student.
- Subject + Linking Verb + Adjective Phrase – Gemma is very wise.
These patterns all form positive, declarative sentences. Another pattern to note is Questions, or interrogative sentences, where the first verb comes before the subject. This is done by adding an auxiliary verb (do/did) for the past simple and present simple, or moving the auxiliary verb forward if we already have one (to be for continuous tense, or to have for perfect tenses, or the modal verbs):
- Gemma studies English. –> Does Gemma study English?
- Gemma is very wise. –> Is Gemma very wise?
For more information on questions, see the section on verbs.
Finally, we can also form imperative sentences, when giving commands, which do not need a subject.
- Study English!
(Note it is also possible to form exclamatory sentences, which express heightened emotion, but these depend more on context and punctuation than grammatical components.)
Parts of Speech
General patterns offer overall structures for English sentences, while the broad grammatical units are formed of individual words and phrases. In English, we define different word types as parts of speech. Exactly how many we have depends on how people break them down. Here, we’ll look at nine, each of which is explained below. Either keep reading or click on the word types to go to the sections about their word order rules.
- Nouns – naming words that define someone or something, e.g. car, woman, cat
- Pronouns – words we use in place of nouns, e.g. he, she, it
- Verbs – doing or being words, describing an action, state or experience e.g. run, talk, be
- Adjectives – words that describe nouns or pronouns, e.g. cheerful, smelly, loud
- Adverbs – words that describe verbs, adjectives, other adverbs, sentences themselves – anything other nouns and pronouns, basically, e.g. quickly, curiously, weirdly
- Determiners – words that tell us about a noun’s quantity or if it’s specific, e.g. a, the, many
- Prepositions – words that show noun or noun phrase positions and relationships, e.g. above, behind, in, on
- Conjunctions – words that connect words, phrases or clauses e.g. and, but
- Interjections – words that express a single emotion, e.g. Hey! Ah! Oof!
For more articles and exercises on all of these, be sure to also check out ELB’s archive covering parts of speech.
Noun Phrases, Determiners and Adjectives
Subjects and objects are likely to be nouns or noun phrases, describing things. So sentences usually to start with a noun phrase followed by a verb.
- Nina ate.
However, a noun phrase may be formed of more than word.
We define nouns with determiners. These always come first in a noun phrase. They can be articles (a/an/the – telling us if the noun is specific or not), or can refer to quantities (e.g. some, much, many):
- a dog (one of many)
- the dog in the park
- many dogs
After determiners, we use adjectives to add description to the noun:
- The fluffy dog.
You can have multiple adjectives in a phrase, with orders of their own. You can check out my other article for a full analysis of adjective word order, considering type, material, size and other qualities – but a starting rule is that less definite adjectives go first – more specific qualities go last. Lead with things that are more opinion-based, finish with factual elements:
- It is a beautiful wooden chair. (opinion before fact.)
We can also form compound nouns, where more than one noun is used, e.g. “cat food”, “exam paper”. The earlier nouns describe the final noun: “cat food” is a type of food, for cats; an “exam paper” is a specific paper. With compound nouns you have a core noun (the last noun), what the thing is, and any nouns before it describe what type. So – description first, the actual thing last.
Finally, noun phrases may also include conjunctions joining lists of adjectives or nouns. These usually come between the last two items in a list, either between two nouns or noun phrases, or between the last two adjectives in a list:
- Julia and Lenny laughed all day.
- a long, quick and dangerous snake
Pronouns
We use pronouns in the place of nouns or noun phrases. For the most part, these fit into sentences the same way as nouns, in subject or object positions, but don’t form phrases, as they replace a whole noun phrase – so don’t use describing words or determiners with pronouns.
Pronouns suggest we already know what is being discussed. Their positions are the same as nouns, except with phrasal verbs, where pronouns often have fixed positions, between a verb and a particle (see below).
Verbs
Verb phrases should directly follow the subject, so in terms of parts of speech a verb should follow a noun phrase, without connecting words.
As with nouns and noun phrases, multiple words may make up the verb component. Verb phrases depend on your tenses, which follow particular forms – e.g. simple, continuous, perfect and perfect continuous. The specifics of verb phrases are covered elsewhere, for example the full verb forms for the tenses are available in The English Tenses Practical Grammar Guide. But in terms of structure, with standard, declarative clauses the ordering of verb phrases should not change from their typical tense forms. Other parts of speech do not interrupt verb phrases, except for adverbs.
The times that verb phrases do change their structure are for Questions and Negatives.
With Yes/No Questions, the first verb of a verb phrase comes before the subject.
- Neil is running. –> Is Neil running?
This requires an auxiliary verb – a verb that creates a grammatical function. Many tenses already have an auxiliary verb – to be in continuous tenses (“is running”), or to have in perfect tenses (have done). For these, to make a question we move that auxiliary in front of the subject. With the past and present simple tenses, for questions, we add do or did, and put that before the subject.
- Neil ran. –> Did Neil run?
We can also have questions that use question words, asking for information (who, what, when, where, why, which, how), which can include noun phrases. For these, the question word and any noun phrases it includes comes before the verb.
- Where did Neil Run?
- At what time of day did Neil Run?
To form negative statements, we add not after the first verb, if there is already an auxiliary, or if there is not auxiliary we add do not or did not first.
- Neil is running. –> Neil is not
- Neil ran. Neil did not
The not stays behind the subject with negative questions, unless we use contractions, where not is combined with the verb and shares its position.
- Is Neil not running?
- Did Neil not run?
- Didn’t Neil run?
Phrasal Verbs
Phrasal verbs are multi-word verbs, often with very specific meanings. They include at least a verb and a particle, which usually looks like a preposition but functions as part of the verb, e.g. “turn up“, “keep on“, “pass up“.
You can keep phrasal verb phrases all together, as with other verb phrases, but they are more flexible, as you can also move the particle after an object.
- Turn up the radio. / Turn the radio up.
This doesn’t affect the meaning, and there’s no real right or wrong here – except with pronouns. When using pronouns, the particle mostly comes after the object:
- Turn it up. NOT Turn up it.
For more on phrasal verbs, check out the ELB phrasal verbs master list.
Adverbs
Adverbs and adverbial phrases are really tricky in English word order because they can describe anything other than nouns. Their positions can be flexible and they appear in unexpected places. You might find them in the middle of verb phrases – or almost anywhere else in a sentence.
There are many different types of adverbs, with different purposes, which are usually broken down into degree, manner, frequency, place and time (and sometimes a few others). They may be single words or phrases. Adverbs and adverb phrases can be found either at the start of a clause, the end of a clause, or in a middle position, either directly before or after the word they modify.
- Graciously, Claire accepted the award for best student. (beginning position)
- Claire graciously accepted the award for best student. (middle position)
- Claire accepted the award for best student graciously. (end position)
Not all adverbs can go in all positions. This depends on which type they are, or specific adverb rules. One general tip, however, is that time, as with the general sentence patterns, should usually come last in a clause, or at the very front if moved for emphasis.
With verb phrases, adverbs often either follow the whole phrase or come before or after the first verb in a phrase (there are regional variations here).
For multiple adverbs, there can be a hierarchy in a similar way to adjectives, but you shouldn’t often use many adverbs together.
The largest section of the Word Order book discusses adverbs, with exercises.
Prepositions
Prepositions are words that, generally, demonstrate relationships between noun phrases (e.g. by, on, above). They mostly come before a noun phrase, hence the name pre-position, and tend to stick with the noun phrase they describe, so move with the phrase.
- They found him [in the cupboard].
- [In the cupboard,] they found him.
In standard sentence structure, prepositional phrases often follow verbs or other noun phrases, but they may also be used for defining information within a noun phrases itself:
- [The dog in sunglasses] is drinking water.
Conjunctions
Conjunctions connect lists in noun phrases (see nouns) or connect clauses, meaning they are found between complete clauses. They can also come at the start of a sentence that begins with a subordinate clause, when clauses are rearranged (see below), but that’s beyond the standard word order we’re discussing here. There’s more information about this in the article on different sentence types.
As conjunctions connect clauses, they come outside our sentence and word type patterns – if we have two clauses following subject-verb-object, the conjunction comes between them:
Subject |
Verb |
Object |
Conjunction |
Subject |
Verb |
Object |
He |
washed |
the car |
while |
she |
ate |
a pie. |
Interjections
These are words used to show an emotion, usually something surprising or alarming, often as an interruption – so they can come anywhere! They don’t normally connect to other words, as they are either used to get attention or to cut off another thought.
- Hey! Do you want to go swimming?
- OH NO! I forgot my homework.
Clauses and Simple, Compound and Complex Sentences
While a phrase is any group of words that forms a single grammatical unit, a clause is when a group of words form a complete grammatical idea. This is possible when we follow the patterns at the start of this article, for example when we combine a subject and verb (or noun phrase and verb phrase).
A single clause can follow any of the patterns we’ve already discussed, using varieties of the word types covered; it can be as simple a two-word subject-verb combo, or it may include as many elements as you can think of:
- Eric sat.
- The boy spilt blue paint on Harriet in the classroom this morning.
As long as we have one main verb and one main subject, these are still single clauses. Complete with punctuation, such as a capital letter and full stop, and we have a complete sentence, a simple sentence. When we combine two or more clauses, we form compound or complex sentences, depending on the clauses relationships to each other. Each type is discussed below.
Simple Sentences
A sentence with one independent clause is what we call a simple sentence; it presents a single grammatically complete action, event or idea. But as we’ve seen, just because the sentence structure is called simple it does not mean the tenses, subjects or additional information are simple. It’s the presence of one main verb (or verb phrase) that keeps it simple.
Our additional information can include any number of objects, prepositional phrases and adverbials; and that subject and verb can be made up of long noun and verb phrases.
Compound Sentences
We use conjunctions to bring two or more clauses together to create a compound sentence. The clauses use the same basic order rules; just treat the conjunction as a new starting point. So after one block of subject-verb-object, we have a conjunction, then the next clause will use the same pattern, subject-verb-object.
- [Gemma worked hard] and [Paul copied her].
See conjunctions for another example.
A series of independent clauses can be put together this way, following the expected patterns, joined by conjunctions.
Compound sentences use co-ordinating conjunctions, such as and, but, for, yet, so, nor, and or, and do not connect the clauses in a dependent way. That means each clause makes sense on its own – if we removed the conjunction and created separate sentences, the overall meaning would remain the same.
With more than two clauses, you do not have to include conjunctions between each one, e.g. in a sequence of events:
- I walked into town, I visited the book shop and I bought a new textbook.
And when you have the same subject in multiple clauses, you don’t necessarily need to repeat it. This is worth noting, because you might see clauses with no immediate subject:
- [I walked into town], [visited the book shop] and [bought a new textbook].
Here, with “visited the book shop” and “bought a new textbook” we understand that the same subject applies, “I”. Similarly, when verb tenses are repeated, using the same auxiliary verb, you don’t have to repeat the auxiliary for every clause.
What about ordering the clauses? Independent clauses in compound sentences are often ordered according to time, when showing a listed sequence of actions (as in the example above), or they may be ordered to show cause and effect. When the timing is not important and we’re not showing cause and effect, the clauses of compound sentences can be moved around the conjunction flexibly. (Note: any shared elements such as the subject or auxiliary stay at the front.)
- Billy [owned a motorbike] and [liked to cook pasta].
- Billy [liked to cook pasta] and [owned a motorbike].
Complex Sentences
As well as independent clauses, we can have dependent clauses, which do not make complete sense on their own, and should be connected to an independent clause. While independent clauses can be formed of two words, the subject and verb, dependent clauses have an extra word that makes them incomplete – either a subordinating conjunction (e.g. because, when, since, if, after and although), or a relative pronoun, (e.g. that, who and which).
- Jim slept.
- While Jim slept,
Subordinating conjunctions and relative pronouns create, respectively, a subordinate clause or a relative clause, and both indicate the clause is dependent on more information to form a complete grammatical idea, to be provided by an independent clause:
- While Jim slept, the clowns surrounded his house.
In terms of structure, the order of dependent clauses doesn’t change from the patterns discussed before – the word that comes at the front makes all the difference. We typically connect independent clauses and dependent clauses in a similar way to compound sentences, with one full clause following another, though we can reverse the order for emphasis, or to present a more logical order.
- Although she liked the movie, she was frustrated by the journey home.
(Note: when a dependent clause is placed at the beginning of a sentence, we use a comma, instead of another conjunction, to connect it to the next clause.)
Relative clauses, those using relative pronouns (such as who, that or which), can also come in different positions, as they often add defining information to a noun or take the place of a noun phrase itself.
- The woman who stole all the cheese was never seen again.
- Whoever stole all the cheese is going to be caught one day.
In this example, the relative clause could be treated, in terms of position, in the same way as a noun phrase, taking the place of an object or the subject:
- We will catch whoever stole the cheese.
For more information on this, check out the ELB guide to simple, compound and complex sentences.
That’s the end of my introduction to sentence structure and word order, but as noted throughout this article there are plenty more articles on this website for further information. And if you want a full discussion of these topics be sure to check out the bestselling guide, Word Order in English Sentences, available in eBook on this site and from all major retailers in paperback format.
Get the Complete Word Order Guide
This article is expanded upon in the bestselling grammar guide, Word Order in English Sentences, available in eBook and paperback.
If you found this useful, check out the complete book for more.
Unscramble the sentences and write the correct tense behind it.
I – dog – yesterday – washed – my
I washed my dog yesterday ___________________ (past tense)
- never – go – Sundays – shopping – on — we
______________________________________________________(____________)
- ice-cream – likes – a – lot – he – of – eat — to
______________________________________________________(____________)
- you – school – went – to – yesterday
______________________________________________________(____________)
- it – tomorrow – very – will – rainy – be
______________________________________________________(____________)
- made – Johnny – last – test – week – a
_______________________________________________________(___________)
- mow – Tommy – grass – the – will – Saturday – next
______________________________________________________(____________)
- eat – chocolate – likes – she – to
_________________________________________________________________(______________)
- going to – car – wash – the — is – she
_________________________________________________________________(______________)
10. worked – computer – he – on – the – last night
_________________________________________________________________(______________)
Turn the above sentences into questions following the given example.
- Did I wash my dog yesterday? 1.Yes, I did
- _________________________________ 2.No, ____________________________
- _________________________________ 3. No,_____________________________
- _________________________________ 4. Yes,_____________________________
- _________________________________ 5. No, ____________________________
- _________________________________ 6. No, ____________________________
- _________________________________ 7. Yes,_____________________________
- _________________________________ 8. Yes,_____________________________
9. ____________________________________ 9. No,_______________________________
10.___________________________________ 10. Yes,_______________________________
Give it a try
- song – last week – sang
I sang a song last week (past)
I sing a song everyday (present)
I will sing a song tomorrow(future)
- garden – play – will
______________________________
______________________________
______________________________
- videogame – buy – I
______________________________
______________________________
______________________________
- milk – drink
______________________________
______________________________
______________________________
- homework – did
______________________________________
______________________________________
______________________________________
- see – friends
______________________________________
______________________________________
§ 1. Word order
in English is of much greater importance than in Russian. Due to the
wealth of inflexions word order in Russian is rather free as the
inflexions show the function of each Word in a sentence. As English
words have hardly any inflexions and their relation to each other is
shown by their place in the sentence and not by their form, word
order in English is fixed. We cannot change the position of different
parts of the sentence at will, especially that of the subject and the
object.
To illustrate this we Shall try to change the
order of words in the following sentence.
Mrs. Winter sent the little boy with a message to
the next village one
December day. (Hardy)
If we put the direct object in the first place and
the subject in the third, the meaning of the sentence will change
altogether because the object, being placed at the head of the
sentence, becomes the subject and the subject, being placed after the
predicate, becomes the object.
The little boy sent Mrs. Winter with a message to
the next village one
December day.
In Russian such changes of word order are in most
cases possible.
Моя сестра видела замечательный фильм
в Москве.
Замечательный фильм видела моя сестра
в Москве.
So due to the absence of case distinctions word
order is practically the only means of distinguishing between the
subject and the direct object.
The above sentence may serve as an example of
direct word order in an English declarative sentence:
(1) the subject;
(2) the predicate;
(3) objects;
(4) adverbial modifiers.
§ 2. Inverted order of words.
The order of words in which the subject is placed
after the predicate is called inverted order or inversion.
Haven’t you
any family? (Du
Maurier)
§ 3. Certain types of sentences require the inverted order of words. These are:
1. Interrogative sentences. In most of them the
inversion is partial as only part of the predicate is placed before
the subject, viz. the auxiliary or modal verb.
Where did they
find her? (Du Maurier)
Can I show
you my library? (Greene)
The whole predicate is placed before the subject
when it is expressed by the verb to be
or to
have.
Is he
at home?
Have you
many friends?
N o t e. — No inversion is used when the
interrogative word is the subject of
the sentence or an attribute to the subject: Who
is in the room? Who speaks
English here? What photos are lying on the
table?
2. Sentences introduced by there.
There is nothing
marvellous in what Jam is going to
relate. (Dickens)
Into the lane where he sat there opened
three or four garden gates.
(Dickens)
3. Compound sentences, their second part beginning
with so or
neither.
“Most of these military men are good shots,”
observed Mr. Snod-grass,
calmly; “but so are
you, ain’t
you?” (Dickens)
Their parents, Mr. and Mrs. R., escaped unhurt, so
did three
of their sons.
(Daily Worker)
4. Simple exclamatory sentences expressing wish.
Be it
so!
Gentle reader, may
you never
feel what I then felt. May your
eyes never shed
such stormy, heart-wrung tears as poured from
mine. (Ch. Bronte)
§ 4. The
inverted order of words is widely used when a word or a group of
words is put in a prominent position, i. e. when it either opens the
sentence or is withdrawn to the end of the sentence so as to produce
a greater effect. So word order often becomes a means of emphasis,
thus acquiring a stylistic function.
In this case inversion is not due to the structure
of the sentence but to the author’s wish to produce a certain
stylistic effect.
1. Inversion occurs when an adverbial modifier
opens the sentence.
Here we must distinguish the following cases:
(a) Adverbial modifiers expressed by a phrase or
phrases open the sentence, and the subject often has a lengthy
modifier.
In an open barouche, the horses of which had been
taken out, stood a
stout
old gentleman in
a blue coat and bright buttons. (Dickens)
On a chair — a shiny leather chair displaying
its horsehair through a hole in
the top left hand corner — stood
a black despatch case.
(Galsworthy)
(b) An adverbial modifier with a negative meaning
opens the sentence. Here belong such adverbial modifiers as: in
vain, never, little, etc. In this case
the auxiliary do must
be used if the predicate does not contain either an auxiliary or a
modal verb.
In vain did the
eager Luffey and the enthusiastic strugglers do
all that skill
and experience could suggest. (Dickens)
Little had I
dreamed,
when I pressed my face longingly
against Miss Minns’s
low greenish window-panes, that I would so soon
have the honour to be her
guest. (Cronin)
Never before and never since, have
I known
such peace, such a sense of
tranquil happiness. (Cronin)
(c) Adverbial modifiers expressed by such adverbs
as so, thus, now, then, etc.
placed at the head of the sentence, if the subject is expressed by a
noun.
So wore the
day away.
(London)
Thus spoke Mr.
Pickwick edging himself as Hear as
possible to the
portmanteau. (Dickens)
Now was the
moment to act.
Then across the evening stillness, broke
a blood-curdling yelp,
and
Montmorency left the boat. (Jerome)
If the subject is a pronoun inversion does not
take place.
Thus he thought
and crumpled
up and sank
down upon the
wet earth.
(London)
(d) Adverbial modifiers of manner expressed by
adverbs placed at the head of the sentence, may or may not cause
inversion. In case of inversion the
auxiliary do must
be used if the predicate does not contain either an auxiliary or a
modal verb.
Silently and patiently did
the doctor bear
all this. (Dickens)
Dimly and darkly had
the sombre shadows of
a summer’s night fallen upon
all around, when they again reached Dingley Dell.
(Dickens)
B u t: And suddenly the
moon appeared,
young and tender, floating up on
her
back from behind a tree. (Galsworthy)
Speedily that worthy
gentleman appeared.
(Dickens)
(f) An adverbial modifier preceded by so
is placed at the head of the sentence.
So beautifully did
she sing
that the audience burst into
applause.
2. Inversion occurs when the emphatic particle
only, the
adverbs hardly, scarcely (correlated
with the conjunction when), the
adverb no sooner (correlated
with the conjunction than), or
the conjunction nor open
the sentence. If there is inversion the auxiliary do
must be used if the predicate does not contain either an auxiliary or
a modal verb.
Only once did he
meet his
match in tennis.
In only one respect has
there been
a decided lack of progress in
the domain
of medicine, that is in the time it takes to
become a qualified practitioner.
(Leacock)
I do not care to speak first. Nor do
I desire
to make trouble for another.
(Cronin)
No sooner had Aunt
Julie received this
emblem of departure than a change
came over her… (Galsworthy)
Scarcely iocs one
long task completed when
a guard unlocked our door.
(London)
3. Inversion occurs when the sentence begins with
the word here which
is not an adverbial modifier of place but has some demonstrative
force.
“Here is my
card, Sir,”
replied Mr. Pickwick. (Dickens)
«Вот моя визитная карточка, сэр», —
ответил мистер Пиквик.
Here comes my
brother John.
Вот идет мой брат Джон.
If the subject is expressed by a personal pronoun
the order of words is direct.
“Here he is!”
said Sam rising with great glee. (Dickens)
«Вот он!» — радостно сказал Сэм, вставая.
“Here we are!”
exclaimed that gentleman. (Dickens)
«Вот и мы!» — воскликнул этот джентльмен.
4. Inversion occurs when postpositions denoting
direction open the sentence and the subject is expressed by a noun.
Here belong such words as in, out, down,
away, up, etc. This order of words
makes the speech especially lively.
Out went Mr.
Pickwick’s head again. (Dickens)
The wind carries their voices — away
fly the sentences like
little narrow
ribbons. (Mansfield)
Suddenly in
bounced the landlady:
“There’s a
letter for you, Miss Moss.”
(Mansfield)
But if the subject is a pronoun there is no
inversion:
Down he
fell.
Her skirt flies up above her waist; she tries to
beat it down, but it is no use —
up it
flies.
(Mansfield)
5. Inversion occurs when an object or an adverbial
modifier expressed by a word-group with not
a…, or many
a… opens the sentence.
In case of inversion the auxiliary do
must be used if the predicate does not
contain either an auxiliary or a modal verb.
Not a hansom did I
meet with in
all my drive. (London)
Not a hint, however, did
she drop
about sending me to school. (Ch.
Bronte)
Many a dun had she
talked to and
turned away from
her father’s door.
(Thackeray)
Many a time had he
watched him
digging graves in the churchyard. (Dickens)
I hated that man, many and many a time had
my fingers longed
to tear him.
(Dickens)
6. Inversion often occurs when a predicative
expressed by an adjective or by a noun modified by an adjective or by
the pronoun such opens
the sentence (in case the subject is a noun or an indefinite
pronoun).
Violent was Mr.
Weller’s indignation as he was borne
along. (Dickens)
Such is life,
and we are but as grass that is cut down, and put into the oven
and baked. (Jerome)
Sweet was that
evening.
(Ch. Bronte)
Inversion is very common in clauses of concession
where the predicative is followed by the conjunction as.
Great as
was its
influence upon individual souls, it did
not seriously affect the
main current of the life either of the church or
of the nation. (Wakeman)
However, when the subject is expressed by a
personal pronoun, the link verb follows the subject.
Bright eyes they
were.
(Dickens)
A strange place it
was.
(Dickens)
Starved and tired enough he
was.
(Ch. Bronte)
Miserable as
he was
on the steamer, a new misery came
upon him. (London)
7. Inversion is also found in conditional clauses
introduced without any conjunction when the predicate is expressed by
was, were, had, could or
should.
Even were they
absolutely hers,
it would be a passing means to
enrich herself.
(Hardy)
He soon returned with food enough for half-a-dozen
people and two bottles of
wine — enough to last them for a day or more,
should any
emergency arise.
(Hardy)
Yates would have felt better, had
the gesture of
a few kind words to Thorpe
been permitted him.
(Heym)
It must be borne in mind that emphatic order does
not necessarily mean inversion; emphasis may be also achieved by the
prominent position of some part of the sentence without inversion, i.
e. without placing the predicate before the subject.1
1 The
prominent position of each part of the sentence will be treated in
paragraphs dealing with the place of different parts of the sentence.
Here we shall only mention a peculiar way of
making almost any part of the sentence emphatic. This is achieved by
placing it is or
it was
before the part of the sentence which is to be emphasized and a
clause introduced by the relative pronoun who
or that,
by the conjunction that
or without any connective after it.
So it’s you that
have disgraced the family. (Voynich)
It is not in Mr. Rochester he
is interested. (Ch. Bronte)
Father appreciated him. It
was on father’s suggestion that he
went to law
college. (London)
Соседние файлы в предмете [НЕСОРТИРОВАННОЕ]
- #
- #
- #
- #
- #
- #
- #
- #
- #
- #
- #
In English, the word order is strict. That means we can’t place parts of the sentence wherever we want, but we should follow some certain rules when making sentences. These rules apply not only to formal language but also to everyday spoken English. So, we should learn and always follow them.
Direct word order and inversion
When the sentence is positive (affirmative), the word order is direct. That means the verb follows the subject.
Examples
Caroline is a local celebrity. Caroline = subject, is = verb
We work remotely. We = subject, work = verb
You have been learning Spanish for two years. You= subject, have been learning = verb
In questions (interrogative sentences) the subject and the verb swap places. We call it indirect word order, or inversion.
Examples
Am I right? WRONG I am right?
How old are they? WRONG How old they are?
What day is it today? WRONG What day it is today?
If there is an auxiliary verb, its first word will precede the subject.
Examples
Are you sleeping?
Have you read my message?
Will you help me, please?
Has anyone been looking for me?
Will he have finished the job by 5 o’clock?
Direct and indirect objects
The object normally goes right after the verb. We don’t put any other words between them.
I like my job very much. WRONG like very much my job
He meets his friends every Friday. WRONG meets every Friday his friends
In the examples above, the object is direct. A direct object answers the question «whom» or «what» and there is no preposition after the verb. If we can’t put the object without a preposition (talk to smb, agree with smb, rely on smb), the object is indirect.
I’m not satisfied with my test score.
Let’s talk about the new project.
Now, if we have two objects, one is indirect and the other is direct, then the direct object has the priority to go first.
The professor explained the concept to the students. WRONG to the student the concept
He said nothing about those errors. WRONG about those errors nothing
If there are two direct objects and one of them is a pronoun, the pronoun goes behind the verb.
Could you show me the way, please? WRONG the way me
They wished her luck. WRONG luck her
Place and time
Expressions of time and place usually go together after the verb and the object (if there is one). We first indicate the place (where, where to) and then the time (when, how often, how long).
Examples
We go {to the theatre} {every month}. where=to the theatre, how often=every month
There were lots of people {in the park} {on Sunday}. where=in the park, when=on Sunday
Jim will give me a lift {to the station} {after the meeting}. where to=to the station, when=after the meeting
lt is often possible to put time at the beginning of the sentence.
At this time tomorrow, we’ll be going to the airport.
Sometimes I want to be alone.
Summary
Let’s briefly sum up the rules:
- Positive sentence: subject + verb. Question sentence: verb + subject
- Do not split the verb and the object
- Direct objects go before the indirect objects
- If one of two direct objects is a pronoun, it goes first
- Place goes before time