Pronouns and word order

5 простых правил порядка слов в английском
Порядок слов в английском языке в предложении с местоимениями. 5 простых правил порядка слов в английском Никакими сло ва ми не опи шешь это уди ви тель ное явле ние при ро ды.

5 простых правил порядка слов в английском

В отличие от русского языка, в английском языке у слов нет окончаний, которые могли бы помочь понять роль каждого члена предложения . Сравните:

Tom is chasing Jerry. — Том преследует Джерри.
Jerry is chasing Tom. — Джерри преследует Тома.

Мы поменяли местами всего два слова, но совершенно изменили смысл предложения . Кроме того, определенный порядок слов дает собеседнику понять, о каком типе предложения идет речь: утвердительном, отрицательном, вопросительном, повелительном или восклицательном.

Чтобы разобраться, вспомним, какие бывают члены предложения .

  • подлежащее — субъект, который выполняет действие или описывается в предложении , отвечает на вопросы «Кто?» или «Что?»
  • сказуемое — глагол, выражающий действие или состояние субъекта

Второстепенные члены предложения :

  • дополнение — объект, на который направлено действие. Выделяют прямое дополнение , которое отвечает на вопросы «Кого?» или «Что?», и косвенное, которое отвечает на вопросы «Кому?» или «Чему?»
  • определение — выражает характеристики объекта или субъекта, проверочный вопрос — «Какой?», «Чей?» или «Который?»
  • обстоятельство — слово или выражение, которое показывает как, где, когда, как долго или как часто совершалось действие

В грамматике принято выделять два типа порядка слов: прямой (Direct Order) , который используют в повествовательных (утвердительных и отрицательных) предложениях, и непрямой (Indirect Order) , который помогает задать вопрос, выразить восклицание или даже отдать распоряжение.

Прямой порядок

Главная особенность прямого порядка слов в утверждениях и отрицаниях — это то, что сказуемое идет строго после подлежащего. Разберем 5 основных правил для каждого из членов предложения :

1. Подлежащее на первом месте

В утвердительных предложениях подлежащее обычно стоит перед сказуемым и может быть выражено существительным (с артиклем или без), местоимением, инфинитивом, герундием или оборотом из нескольких слов:

Подлежащее Сказуемое Перевод
The cat is purring. Кошка мурлычет.
They say. Они говорят.
Swimming is popular. Плавание популярно.
What they want to know is top secret. То, что они хотят знать, — совершенно секретно.

2. Сказуемое на втором месте

Сказуемое может быть выражено одним смысловым глаголом или несколькими (вспоминаем про вспомогательный глагол , после которого идет основной). С глаголами, вроде to be (быть) или to become (становиться), в состав сказуемого могут входить и другие части речи — прилагательное, причастие или существительное. Частица not в отрицательных предложениях тоже входит в состав сказуемого.

Подлежащее Сказуемое Перевод
Tim ran. Тим бегал.
The dog is hungry. Собака голодная.
The roof was not painted. Крыша не была покрашена.

В пассивных конструкциях, как в предложении «The roof was not painted» , подлежащим является объект, на который направлено действие, и сохраняется прямой порядок слов.

3. Дополнение — после сказуемого

Дополнение , если оно есть в предложении , как правило, выражено другим существительным (именем собственным или нарицательным) и употребляется после сказуемого.

Если в предложении два дополнения — и прямое, и косвенное, тогда каждое борется за первенство по следующему правилу:

  • вначале косвенное дополнение без предлога, затем — прямое дополнение
  • либо вначале ставим прямое дополнение, а потом — косвенное с предлогом to

4. Обстоятельство ставим по ситуации

В зависимости от контекста и вида обстоятельства они могут располагаться в конце, начале и в середине предложения .

  • В конце предложения

Обстоятельства образа действия, места и времени чаще всего занимают место в конце предложения после сказуемого или после дополнения , если оно есть.

Обстоятельства неопределенной частоты (например, sometimes — иногда , often — часто) также иногда используют в конце предложения , чтобы обратить на них внимание собеседника.

Подлежащее Сказуемое Дополнение Обстоятельство Перевод
Mary is walking slowly. Мэри идет медленно
The children play football in the playground. Дети играют в футбол на детской площадке.
Antony has decorated the house today. Энтони украсил дом сегодня.
Lisa eats meat sometimes. Лиза ест мясо иногда.

Если необходимо поставить несколько обстоятельств подряд, они должны идти в таком порядке:

  • В начале предложения

Соединительные наречия (then — тогда, next — затем), наречия выражения мнения (surprisingly — неожиданно, unfortunately — к сожалению), наречия степени уверенности (maybe, perhaps — может быть) используют в начале предложения. Обстоятельства времени, места, неопределенной частоты также иногда употребляют в начале предложения, чтобы выделить их в речи.

  • В середине грамматической основы

Некоторые обстоятельства употребляют после подлежащего, после вспомогательных глаголов и после форм глагола to be (быть). Если вспомогательный глагол выражен двумя словами, например have been, то обстоятельство ставят между ними.

Как правило, здесь идет речь об обстоятельствах, которые указывают на законченность действия (almost — почти), на неопределенную частоту действия (always — всегда), на степень уверенности говорящего (probably — наверное). Кроме того, в середине предложения могут использовать наречия образа действия, фокусирующие (even — даже) и выражающие мнение (fortunately — к счастью) наречия.

Подлежащее Вспомогательный глагол/ глагол to be Обстоятельство Смысловой глагол / Именная часть составного сказуемого Дополнение Перевод
Professor Umbridge was probably too strict with her students. Профессор Амбридж была, наверное, слишком строга со своими учениками
Linda has never contacted me. Линда никогда не связывалась со мной
Randy had almost been killed. Рэнди чуть не был убит.
He has fortunately escaped. Он, к счастью, сбежал
I have even brought some sandwiches. Я даже принес бутерброды.
Susan angrily shut the door. Сьюзан в ярости захлопнула дверь

В отрицательных предложениях обстоятельства обычно ставят после частицы not, но если хотят подчеркнуть отрицание, то — перед вспомогательным глаголом. Также наречие всегда ставят перед сокращенной формой глагола.

Michael does not often have headaches — У Майкла нечасто болит голова.
I certainly do not support your decision. — Я совершенно не поддерживаю твое решение.
We probably won’t come to the party. — Мы, возможно, не придем на вечеринку.

Существуют наречия, например really (на самом деле), only (только), которые могут свободно менять свое место в предложении, создавая различные смысловые ударения или меняя смысл. Например:

Leo doesn’t really like dancing. — Лео не очень-то любит танцевать.
Leo really doesn’t like dancing. — Лео на самом деле не любит танцевать.

Еще больше про виды и место наречий в предложении мы рассказываем здесь.

5. Определение ставим до или после существительного

Определение употребляется до или после существительного, от которого оно зависит.

  • Определения, выраженные прилагательными, причастиями, притяжательными местоимениями и порядковыми числительными, идут перед существительным.

Если нужно описать какой-либо объект несколькими прилагательными, следует делать это в таком порядке:

  • Определение используют после существительного, если оно выражено причастным оборотом или другой конструкцией из нескольких слов, а также в случае с некоторыми прилагательными.

Придаточные предложения

В придаточных предложениях сохраняется прямой порядок слов, даже если он нарушен в главном предложении.

Главное предложение Союз Придаточное предложение
Mum wants to know where you go.
Мама хочет знать, куда ты едешь.
Tell me where you go.
Скажи мне, куда ты едешь.
Do you know where you go?
Ты знаешь, куда ты едешь?

Таким образом, базовая схема прямого порядка слов выглядит так:

Подлежащее + Сказуемое + Дополнение + Обстоятельство

Посмотрите видео, где носитель языка на понятных примерах объясняет правила построения предложений (на русском языке с английскими и русскими субтитрами):

Непрямой порядок

Когда нарушается последовательность «подлежащее-сказуемое», говорят о непрямом порядке слов.

Вопросы

В разговорной речи можно задать вопрос с прямым порядком слов, поменяв только интонацию, как мы делаем это на русском, но в английской грамматике на этот счет есть свои правила. Для каждого вида вопросов характерен свой особый порядок слов, и в большинстве случаев вспомогательный глагол (или его часть), глагол to be или модальный глагол ставятся перед подлежащим.

Посмотрите примеры общих, специальных и альтернативных вопросов:

Вопросительное слово Вспомогательный глагол Подлежащее Смысловой глагол/ именная часть сказуемого Дополнение
Does Marschall like olives?
Маршал любит оливки?
Is Sheldon smart?
Шелдон умный?
When will Ted meet Tracy?
Когда Тед встретит Трейси?
Have you watched «How I Met Your Mother» or «The Big Band Theory»?
Ты смотрел сериалы «Как я встретил вашу маму» или «Теория большого взрыва»?
What have you been reading?
Что ты читал?
Can Barney play lasertag?
Умеет ли Барни играть в лазертаг?

Частицу not в отрицательных вопросах («Разве?») употребляют вместе со вспомогательным глаголом:

Don’t you know the rules? — Разве вы не знаете правила?

Обратите внимание, что вопросительное слово в специальных вопросах ставится в начале предложения и заменяет неизвестное дополнение, определение или обстоятельство. При этом если в вопросе к дополнению нужен предлог, в вопросе его ставят в конце:

What did they clean the windows with? — Чем они помыли окна?

В вопросе к подлежащему слова what или who логичным образом его заменяют:

Who has stolen the Christmas? — Кто украл Рождество?

Разделительный вопрос обычно используют, когда хотят получить подтверждение сказанного. Он состоит из утвердительного или отрицательного главного предложения и короткого вопроса в конце. В вопросительной части также меняют местами подлежащее и сказуемое:

Dad didn’t forget to buy the presents, did he? — Папа не забыл купить подарки, да? (или Папа ведь купил подарки, да?)

Узнайте больше про разные виды вопросов и их особенности из другой нашей статьи.

Повелительные высказывания

В приказах или просьбах обычно нет подлежащего. В остальном сохраняется типичный порядок слов: сказуемое, затем дополнение, остальные члены предложения располагаются в зависимости от ситуации. Если говорящий хочет подчеркнуть, к кому он обращается, он может сделать это до или после глагола:

Обращение Сказуемое Обращение Дополнение
Toby, come to me.
Тоби, подойди ко мне.
Relax, everybody.
Расслабьтесь, все.

Местоимение you перед формой повелительного наклонения делает фразу более эмоциональной:

You get away from me! — Отстань от меня!

В отрицательных повелительных высказываниях обращение должно идти после частицы not. Это помогает отличить просьбу или приказ от обычного отрицания:

Повелительное высказывание Отрицательное предложение
Don’t you dare! — Не смей! You don’t dare. — Ты не смеешь.
Don’t anybody panic! — Никому не паниковать! Nobody panics. — Никто не паникует.

Восклицания

Чтобы выразить восторг, радость, грусть, обиду и другие эмоции, в английском часто используют конструкции со словами how (как), what (что, какой), may (пусть) и отрицательные вопросы, о которых мы говорили ранее

  • Восклицания с how

Обычно за этим словом следует определение, подлежащее, сказуемое, дополнение и обстоятельство, но отдельные члены предложения могут отсутствовать.

  • Восклицания с what

После what обычно идет прилагательное или существительное (определение, подлежащее или дополнение) затем сохраняется прямой порядок слов.

  • Высказывания с may

Модальный глагол may в восклицаниях иногда ставят в начале предложения перед подлежащим, чтобы придать высказыванию определенный стиль или эмоцию.

May they rot in hell! — Да пусть они гниют в аду!

Кстати, знаменитая фраза из «Звездных войн» тоже построена на этом приеме:
May the Force be with you! — Да пребудет с тобой Сила!

  • Отрицательные вопросы

Некоторые носители языка могут использовать отрицательные вопросы в форме восклицаний, например:
Isn’t it lovely! — Ну разве это не прекрасно!

Об этих и других способах выразить свои эмоции на английском подробно написано здесь.

Конструкция there is/there are

Чтобы сказать, что что-то где-то находится или наоборот, используют фразы there is для объектов в единственном числе и there are — для объектов во множественном числе. Слово there, которое обычно означает «там», здесь не переводится. Формы глагола to be (is, are) выступают как сказуемое, после которого идет подлежащее

There is a croissant for you on the table. — На столе лежит круассан для тебя.
There are two designers in our team. — В нашей команде два дизайнера.

Инверсия

Иногда прямой порядок слов в утверждениях и отрицаниях нарушается специально, чтобы достичь какого-то особого стилистического эффекта. Вспомните, как говорил магистр Йода из «Звездных войн»:

Disturb me, you must not! Practicing I am. — Мешать мне не должен ты. Практикую я.

В реальной жизни, как правило, инверсию используют в деловой или литературной речи. Вот еще несколько примеров:

Ellen was very religious, as were many of her friends. — Эллен была очень религиозная, как и многие ее друзья.
Under no circumstances can we publish these documents. — Ни при каких условиях нельзя публиковать эти документы.
Directly in front of them stood a great castle. — Прямо перед ними был великолепный замок.
«I’m here», whispered Jim. — «Я здесь», — прошептал Джим.

Яркий пример из разговорной речи: чтобы сказать «я тоже», используют устойчивые выражения со словами so (в утверждениях) и neither (в отрицаниях):
— I don’t watch TV. — Я не смотрю телевизор.
— Neither do I. — Я тоже.

Кроме того, в неформальной беседе инверсию часто используют со словами here and there в значении «вот»:
There goes your girlfriend! — Вот идет твоя девушка!

Подробную информацию о случаях, когда можно менять слова местами, вы найдете в этой статье.

Неполные предложения

Наряду с инверсией, некоторые члены предложения могут просто отсутствовать. Носители языка в разговоре могут пропускать какие-то слова или фразы, если они и так понятны из контекста, либо чтобы разделить очень длинное предложение. Вот несколько примеров:

Seen Brian? (=Have you seen Brian?) — Ты видел Брайана?
David went to Florence, and Linda (went) to Berlin. — Дэвид поехал во Флоренцию, а Линда — в Берлин.
Though intelligent, he was very poorly educated. (=Though he was very intelligent…) — Несмотря на то что он был очень умным, он был очень плохо образован.

Про фрагменты предложений можно почитать здесь.

Дополнительно можно посмотреть, как носитель языка рассказывает о неправильном порядке слов в английском (на русском языке с русскими и английскими субтитрами):

Местоимения в английском языке — всё что нужно знать

Местоимение в английском языке — это крайне значимая часть речи, которая позволяет избежать повторов, указать на предмет или лицо, присвоить что-либо. Для этой цели, в английском, как в русском языке, присутствует большое разнообразие их категорий со своими отличительными чертами и признаками. Только лишь освоив их все и обучившись их грамотно применять, возможно овладеть языком.

Местоимение в английском языке

Местоимение (the pro­noun [‘prounaun]) — одна из независимых частей речи, указывающая на предметы, лица и их качества, но не называющая их. Как правило местоимения в английском языке осуществляют роль существительного или прилагательного, забирая на себя все их обязанности в предложении.

Местоимения-существительные способны исполнять роль именной части составного сказуемого, подлежащего или дополнения. Местоимения-прилагательные осуществляют функции определения. Впрочем, определенные pro­nouns могут разом выполнять обе роли, зависимо от контекста:

  • I like this bike — Мне нравится этот велосипед (определение)
  • This is a fast bike — Это быстрый велосипед (подлежащее)

По своему качеству местоимения английского языка подразделяются на такие группы:

  • личные
  • притяжательные
  • указательные
  • возвратные
  • вопросительные
  • отрицательные
  • неопределенные

Местоимения в английском языке таблица с переводом:

таблица английских местоимений

Рассмотрим отдельно каждую категорию местоимений.

Личные местоимения (Personal Pronouns)

Личные местоимения отмечают объекты или людей с позиции говорящего.

Личные местоимения склоняются по родам, числам, падежам и лицам.

Личные местоимения в английском языке таблица:

таблица личных местоимений

ЛМ в именительном падеже, обычно, в предложении играют роль подлежащих и дают ответ на вопрос “кто?”, “что?”, а в объектном падеже выполняют роль дополнений. Объектный падеж местоимений в английском языке замещает целых 5 падежей русского (все, за исключением именительного), и местоимения дают ответы на вопросы данных падежей “кого, чего?”, “кому, чему?”, “кем, чем?”, “о ком, о чем?”.

Рассмотрим примеры применения ЛМ в английском языке.

  • I don’t like cold win­ter weath­er. (Я не люблю холодную зимнюю погоду).
  • He is a very hap­py per­son. (Он очень счастливый человек).
  • Where are you from? (Откуда ты?)
  • They have nev­er been to Berlin. (Они никогда не были в Берлине).
  • Give him this chair, please. (Дай ему, пожалуйста, этот стул).
  • The last episode of the series seemed very sad to me. (Последний эпизод сериала показался мне очень грустным).
  • Unfor­tu­nate­ly, our close rel­a­tives don’t under­stand us very often. (К сожалению, наши близкие родственники очень часто не понимают нас).
  • Sor­ry, I did­n’t hear you. Could you repeat, please? (Прошу прощения, я вас на услышал. Повторите, пожалуйста).

личные местоимения в английском

Устремите внимание на следующие нюансы, сопряженные с ЛМ:

  • Личное местоимение I (я) всегда пишется с большей буквы вне зависимости от места в предложении.

My mom often says that I am inat­ten­tive (Моя мама часто говорит, что я невнимательный).

  • Местоимение it замещает местоимения она и он для неодушевленных объектов. Например: There is a chair under the win­dow. It is old. (Под окном стул. Он старый). Также оно применяется, когда речь заходит о животных. My dog does­n’t catch cat. It is very gen­tle. (Мой пёс не ловит котов. Он очень добрый).

Притяжательные местоимения (Possessive Pronouns)

Pos­ses­sive Pro­nouns или Притяжательные местоимения — разновидность английских местоимений, который демонстрирует принадлежность и дает ответ на вопрос “чей?”. Имеются 2 формы ПМ:

Абсолютная форма

Примеры применения английских местоимений данного типа в таблицах:

Указательные местоимения (Demonstrative Pronouns)

Demonstrative Pronouns

Указательные местоимения указывают на предмет, располагающийся возле говорящего (this, these), и на предмет, располагающийся в отдалении от говорящего (that, those).

  • this (этот)
  • these (эти)
  • that (тот)
  • those (те)

ex: Take this pen. — Возьми эту ручку.

ex: Take that pen. — Возьми ту ручку.

ex: Give me these pens. — Дай мне эти ручки.

ex: Give me those pens. — Дай мне те ручки.

Возвратные местоимения (Reflexive Pronouns)

ВМ в английском языке (Reflex­ive Pro­nouns) применяются, когда лицо или предмет выполняют действие, сориентированное на само себя. В русском языке они равны местоимениям “сам” и “себя” или частице ‑ся у глаголов. В частности, “ударил кого-то” — это прямое действие, направленное на кого-то, а “ударился” — возвратное. А вот и виды возвратных местоимений:

Личное местоимение Возвратное местоимение
I Myself
You Your­self
He Him­self
She Her­self
We Our­selves
You Your­selves
They Them­selves

Reflexive Pronouns

  • He hit him­self. – Он ударился.
  • I did it myself. – Я сам это сделал.
  • I hope you didn’t cut your­self. – Я надеюсь, ты не порезался.

Вопросительные местоимения (Interrogative Pronouns)

Вопросительные местоимения используются в вопросительных предложениях.

Местоимения who, whom, whose применяют относительно к людям. А по отношению к предметам требуется употреблять which и what.

  • what (что)
  • which (какой, который)
  • who (кто)
  • whom (кого, кому)
  • whose (чей)

ex: Whose pen is this? — Чья это ручка?

Отрицательные местоимения (Negative Pronouns)

Negative Pronouns

Отрицательные местоимения применяются в отрицательных предложениях.

Необходимо запомнить, что глагол в данном случае употребляется в утвердительной форме.

  • no (никакой)
  • noth­ing (ничто)
  • nobody (никто)
  • no one (никто)
  • none (никто)

Неопределенные местоимения (Indefinite Pronouns)

Особенно употребительными неопределенными местоимениями считаются: some, any, many, much, few, lit­tle, one.

Some, any имеют значение несколько, какие-нибуть, немного и применяются с исчисляемыми существительными. Some используется в утвердительных предложениях, any — в вопросительных и отрицательных предложениях:

  • I have brought some flow­ers for you. — Я принес несколько цветов для вас.
  • Doyouhaveanyoffers? — Есть ли у вас предложения?

Местоимение any способно применяться в утвердительных предложениях, в таком случае оно имеет значение любой:

  • You may come at any day. — Вы можете прийти в любой день.

Местоимения much (много) и lit­tle (мало) определяют или замещают неисчисляемые существительные; местоимения many (много) и few (мало) определяют или заменяют исчисляемые существительные: much work, lit­tle time, many friends, lit­tle visitors.

Местоимения a lit­tle и a few обозначают немного, несколько в позитивном смысле:

  • Ihavealit­tlefreetimetoday. — Сегодня у меня есть немного свободного времени.
  • He is hap­py because he has a few dol­lars here. — Он рад, потому что имеет несколько долларов здесь.

Местоимения lit­tle и few означают немного, недостаточно в отрицательном значении:

  • Shehadlit­tlerestovertheweek­endandlookedslug­gish. — У нее было мало времени чтобы отдохнуть на выходных и она выглядит вялой.
  • He is sad because he has few friends yet. — Он грустен, потому что имеет мало друзей.

Местоимение one выражает неопределенное лицо и применяется в роли подлежащего. Предложения с one в роли подлежащего переводятся на русский язык неопределенно-личными предложениями:

  • Onemusttrytodoone’sbest. — Необходимо стараться сделать как можно лучше.
  • One nev­er knows what to expect of this pussy. — Никогда не знаешь, чего можно ожидать от этого котёнка.

Местоимение one (ones) зачастую используется для предотвращения повторения ранее упомянутого существительного:

Местоимения в английском языке

Место­име­ние – это часть речи, обо­зна­ча­ю­щая, но не назы­ва­ю­щая пря­мо пред­ме­ты, лица, их свой­ства и отно­ше­ния или даю­щая их вре­мен­ную и про­стран­ствен­ную харак­те­ри­сти­ку. Место­име­ния в англий­ском язы­ке тоже есть и выпол­ня­ют туже функ­цию, что и в рус­ском языке.

местоимения в английском

Личные местоимения

Суще­ству­ет несколь­ко типов местоимений:

  • Лич­ные местоимения
  • При­тя­жа­тель­ные местоимения
  • Воз­врат­ные местоимения
  • Ука­за­тель­ные местоимения
  • Вопро­си­тель­ные местоимения
  • Неопре­де­лен­ные местоимения

Лич­ные место­име­ния (Personal Pronouns) сто­ят на месте под­ле­жа­ще­го (того, кто выпол­ня­ет дей­ствие) в пред­ло­же­нии. Место­име­ние I (я) все­гда пишет­ся с боль­шой бук­вы. Место­име­ние you отно­сит­ся к един­ствен­но­му чис­лу (ты) и к мно­же­ствен­но­му (вы). Обра­тим­ся к таблице:

  • I speak English well. – Я отлич­но гово­рю по-английски.
  • They are clever. – Они умные.
  • He is a student. – Он студент.

Место­име­ния he и she упо­треб­ля­ют­ся в отно­ше­нии оду­шев­лен­ных лиц (людей); it – в отно­ше­нии неоду­шев­лен­ных пред­ме­тов, абстракт­ных поня­тий и животных.

местоимения в английском

Эта груп­па англий­ских место­име­ний изме­ня­ет­ся по паде­жам. Если место­име­ние упо­треб­ля­ет­ся в каче­стве под­ле­жа­ще­го (т. е. оно сто­ит на пер­вом месте в пред­ло­же­нии), то его исполь­зу­ют в име­ни­тель­ном паде­же. Если место­име­ние упо­треб­ля­ет­ся в каче­стве допол­не­ния (сто­ит после гла­го­ла), то его упо­треб­ля­ют в объ­ект­ном паде­же. В англий­ском объ­ект­ный падеж соот­вет­ству­ет всем паде­жам рус­ско­го язы­ка, кро­ме име­ни­тель­но­го. Напри­мер, «я» – это име­ни­тель­ный падеж, а «мне», «меня», «обо мне» – объектный.

Обра­ти­те вни­ма­ние, что фор­ма место­име­ния you сов­па­да­ет в име­ни­тель­ном и объ­ект­ном падежах.

  • I don’t believe him. – Я ему не верю.
  • Listen to me! – Послу­шай меня!
  • They know you. – Они зна­ют тебя.

Местоимения в английском языке

Притяжательные местоимения.

При­тя­жа­тель­ные место­име­ния слу­жат опре­де­ле­ни­я­ми к суще­стви­тель­ным и все­гда зани­ма­ют место перед опре­де­ля­е­мы­ми суще­стви­тель­ны­ми. В отли­чие от рус­ско­го язы­ка, где име­ет­ся место­име­ние «свой», упо­треб­ля­е­мое со все­ми лица­ми, англий­ские при­тя­жа­тель­ные место­име­ния исполь­зу­ют­ся стро­го в соот­вет­ствии с местоимениями.

Если воз­ни­ка­ет необ­хо­ди­мость упо­тре­бить при­тя­жа­тель­ное место­име­ние без суще­стви­тель­но­го, то суще­ству­ет спе­ци­аль­ная фор­ма, кото­рая назы­ва­ет­ся абсо­лют­ной формой.

Person
Лицо
Pronoun
Место­име­ние
Абсо­лют­ная форма
1st singular my (мой) mine
2nd your (твой,ваш) yours
3rd (female) her (её) hers
3rd (male) his (его) his
3rd (neutral) its (его) its
1st plural our (наш) ours
3rd plural their (их) theirs

В англий­ском язы­ке при­тя­жа­тель­ные место­име­ния упо­треб­ля­ют­ся гораз­до чаще и явля­ют­ся про­сто обя­за­тель­ны­ми при суще­стви­тель­ных, обо­зна­ча­ю­щих части тела, пред­ме­ты одеж­ды и родственников,а так­же при­тя­жа­тель­ные место­име­ния упо­треб­ля­ют­ся вме­сто суще­стви­тель­но­го для избе­га­ния повторений

  • Julie’s car is red. Mine is blue.

При­тя­жа­тель­ные место­име­ния упо­треб­ля­ют­ся без апострофа.

  • The dog wagged its tail.
  • “It’s” is not a possessive pronoun or adjective — it means “it is”: It’s not my dog.

Возвратные местоимения

Воз­врат­ные место­име­ния озна­ча­ют, что дей­ствие направ­ле­но дей­ству­ю­щим на себя, они исполь­зу­ют­ся как допол­не­ния после неко­то­рых гла­го­лов. Они обра­зу­ют­ся с помо­щью окон­ча­ний ‑self, ‑selves, они при­со­еди­ня­ют­ся к место­име­ни­ям my, our, your, him, her, it, the, неопре­де­лен­но­му место­име­нию one. В рус­ском язы­ке подоб­ную функ­цию выпол­ня­ют части­цы ‑ся, ‑сь в кон­це глагола.

Лич­ное местоимение Воз­врат­ное местоимение
I Myself
You Yourself
He Himself
She Herself
We Ourselves
You Yourselves
They Themselves

Есть слу­чаи, когда в рус­ском язы­ке исполь­зу­ют­ся воз­врат­ные части­цы, а в англий­ском те же сло­ва исполь­зу­ют­ся без воз­врат­но­го место­име­ния. Напри­мер, по-рус­ски мы гово­рим: умы­вать­ся, брить­ся, оде­вать­ся, купать­ся, пря­тать­ся. В англий­ском соот­вет­ству­ю­щие гла­го­лы to wash, to shave, to dress, to bathe, to hide обыч­но исполь­зу­ют­ся без воз­врат­ных местоимений:

  • I washed, dressed and shaved. — Я помыл­ся, одел­ся и побрился.
  • Hide in the cardboard box. — Спрячь­ся в кар­тон­ной коробке.

Так­же воз­врат­ные место­име­ния исполь­зу­ют­ся для уси­ле­ния, ка рус­ские сло­ва сам, сама, сами, само.

  • I heard it myself! — Я это сам слышал!
  • He di it himself — Он это сде­лал сам.

Рас­про­стра­нен­ная ошиб­ка — гово­рить I’am feeling myself fine I feel myself fine (я чув­ствую себя пре­крас­но). На самом деле пра­виль­но: I’am feeling fine I feel fine.

Указательные местоимения.

Ука­за­тель­ные место­име­ния изме­ня­ют­ся по чис­лам. При­чём место­име­ние «this» обо­зна­ча­ет пред­мет, нахо­дя­щий­ся рядом с гово­ря­щим, а «that» – на зна­чи­тель­ном рас­сто­я­нии; на рус­ский язык «that» может пере­во­дить­ся так­же сло­ва­ми «этот, эта». В пред­ло­же­нии ука­за­тель­ные место­име­ния могут упо­треб­лять­ся в каче­стве под­ле­жа­ще­го, опре­де­ле­ния суще­стви­тель­но­го или дополнения.

  • This is my father. And that is my uncle. – Это мой отец. А там – мой дядя.
  • I don’t like these apples. – Мне не нра­вят­ся эти яблоки.
  • They are too sour. – Они слиш­ком кислые.
  • This is not salt. It’s sugar. – Это не соль. Это – сахар.

Вопросительные местоимения

Вопро­си­тель­ные место­име­ния who, which, what упо­треб­ля­ют­ся в вопро­си­тель­ных предложениях:

  • Who lives in this house? — Кто живет в этом доме?
  • What did you see there? — Что вы там увидели?
  • Which month is the warmest? — Какой месяц самый теплый?

Вопро­си­тель­ные место­име­ния могут упо­треб­лять­ся с пред­ло­гом перед место­име­ни­ем или после него в кон­це предложения:

  • About what are you speaking? — О чем вы говорите?
  • What are you speaking about? — Что вы говорите?

Место­име­ние who име­ет три падеж­ные фор­мы: име­ни­тель­ный падеж — who, объ­ек­тив­ный падеж — whom и при­тя­жа­тель­ный падеж — whose. Место­име­ние who в пред­ло­же­ни­ях обыч­но выпол­ня­ет роль под­ле­жа­ще­го и упо­треб­ля­ет­ся с гла­го­лом в един­ствен­ном числе:

  • Who teaches you English? — Кто пре­по­да­ет вам англий­ский язык?

Место­име­ние who (whom, whose) отно­сит­ся к лицам, what — к предметам:

  • Who spoke at the meeting? — Кто гово­рил на встрече?
  • What has she in her hands? — Что у нее в руках?

Место­име­ние what упо­треб­ля­ет­ся в вопро­се, отно­ся­щем­ся к людям при выяс­не­нии их спе­ци­аль­но­сти или занятия:

  • What is this gentleman? — Кто этот джентль­мен? (о профессии)

Место­име­ние which упо­треб­ля­ет­ся при нали­чии выбо­ра из неко­то­ро­го коли­че­ства лиц или предметов:

  • Which of you will go with me? — Кто из вас пой­дет со мной?
  • Which of the two stories do you prefer? — Какую из двух исто­рий вы предпочитаете?

Вопросительные местоимения

Неопределенные местоимения

Наи­бо­лее упо­тре­би­тель­ны­ми неопре­де­лен­ны­ми место­име­ни­я­ми явля­ют­ся: some, any, many, much, few, little, one.

Some, any име­ют зна­че­ние несколь­ко, какие-нибуть, немно­го и упо­треб­ля­ют­ся с исчис­ля­е­мы­ми суще­стви­тель­ны­ми. Some упо­треб­ля­ет­ся в утвер­ди­тель­ных пред­ло­же­ни­ях, any — в вопро­си­тель­ных и отри­ца­тель­ных предложениях:

  • I have brought some newspapers for you. — Я при­нес несколь­ко газет для вас.
  • Do you have any questions? — Есть ли у вас вопросы?

Место­име­ние any может упо­треб­лять­ся в утвер­ди­тель­ных пред­ло­же­ни­ях, тогда оно име­ет зна­че­ние любой:

  • You may come at any time. — Вы може­те прий­ти в любое время.

Место­име­ния much (мно­го) и little (мало) опре­де­ля­ют или заме­ня­ют неис­чис­ля­е­мые суще­стви­тель­ные; место­име­ния many (мно­го) и few (мало) опре­де­ля­ют или заме­ня­ют исчис­ля­е­мые суще­стви­тель­ные: much work, little time, many friends, little visitors.

Место­име­ния a little и a few озна­ча­ют немно­го, несколь­ко в поло­жи­тель­ном смысле:

  • I have a little free time today. — Сего­дня у меня есть немно­го сво­бод­но­го времени.
  • He is happy because he has a few friends here. — Он счаст­лив, пото­му что име­ет несколь­ко дру­зей здесь.

Место­име­ния little и few озна­ча­ют немно­го, недо­ста­точ­но в отри­ца­тель­ном смысле:

  • She had little rest over the weekend and looked tired. — У нее было недо­ста­точ­но вре­ме­ни что­бы отдох­нуть на выход­ных и она выгля­дит усталой.
  • He is unhappy because he has few friends yet. — Он несча­стен, пото­му что име­ет мало друзей.

Место­име­ние one выра­жа­ет неопре­де­лен­ное лицо и упо­треб­ля­ет­ся в каче­стве под­ле­жа­ще­го. Пред­ло­же­ния с one в функ­ции под­ле­жа­ще­го пере­во­дят­ся на рус­ский язык неопре­де­лен­но-лич­ны­ми предложениями:

  • One must try to do one’s best. — Нуж­но ста­рать­ся сде­лать как мож­но лучше.
  • One never knows what to expect of this puppy. — Нико­гда не зна­ешь, чего мож­но ожи­дать от это­го щенка.

Место­име­ние one (ones) часто упо­треб­ля­ет­ся для избе­жа­ния повто­ре­ния ранее упо­мя­ну­то­го существительного:

  • He lives in a big house and I live in a small one. — Он живет в боль­шом доме, а я живу в маленьком.
  • Of all the books she gave me I have chosen only these ones. — Из всех книг, что она мне дала, я выбрал толь­ко эти.

Употребление английских местоимений

Место­име­ние мож­но упо­тре­бить вме­сто толь­ко что упо­мя­ну­то­го суще­стви­тель­но­го, что помо­жет избе­жать излиш­не­го повторения:

  • Old Jones surprised us again. He has helped to arrest a robber. – Ста­рик Джонс опять нас уди­вил. Он помог задер­жать грабителя.

Так­же они упо­треб­ля­ют­ся, когда лица или пред­ме­ты, о кото­рых идет речь, уже извест­ны и гово­ря­ще­му, и слушающему:

  • We have not seen this film, have we? – Мы не виде­ли это­го филь­ма, верно?

Или когда они, наобо­рот, неизвестны:

  • Who is that tall man? – Кто тот высо­кий человек?

Роль английских местоимений в предложении

По роли в пред­ло­же­нии англий­ские место­име­ния мож­но раз­де­лить на:

  • место­име­ния-суще­стви­тель­ные, кото­рые выпол­ня­ют син­так­си­че­ские функ­ции существительного
  • место­име­ния-при­ла­га­тель­ные с функ­ци­я­ми прилагательных

Неко­то­рые место­име­ния в зави­си­мо­сти от кон­тек­ста могут выпол­нять обе роли:

  • This is a fast car. (место­име­ние-суще­стви­тель­ное, игра­ет роль подлежащего)
    Это быст­рая машина.
  • I like this car. (место­име­ние-при­ла­га­тель­ное, игра­ет роль определения)
    Мне нра­вит­ся эта машина.

Изу­чив и поняв тео­рию, начи­най­те прак­ти­ко­вать­ся в раз­лич­ных видах упраж­не­ний. Чем чаще вы буде­те это делать, тем ско­рее достиг­не­те замет­но­го резуль­та­та: нач­нё­те не заду­мы­ва­ясь упо­треб­лять в сво­ей речи англий­ские местоимения.

Полез­ное видео на тему: Место­име­ния в английском

источники:

https://skyeng.ru/articles/5-prostyh-pravil-poryadka-slov-v-anglijskom/

https://simplenglish.ru/mestoimeniya/

https://englandlearn.com/grammatika/mestoimeniya-v-anglijskom

Normally, sentences in the English language take a simple form. However, there are times it would be a little complex. In these cases, the basic rules for how words appear in a sentence can help you.

Word order typically refers to the way the words in a sentence are arranged. In the English language, the order of words is important if you wish to accurately and effectively communicate your thoughts and ideas.

Although there are some exceptions to these rules, this article aims to outline some basic sentence structures that can be used as templates. Also, the article provides the rules for the ordering of adverbs and adjectives in English sentences.

Basic Sentence Structure and word order rules in English

For English sentences, the simple rule of thumb is that the subject should always come before the verb followed by the object. This rule is usually referred to as the SVO word order, and then most sentences must conform to this. However, it is essential to know that this rule only applies to sentences that have a subject, verb, and object.

For example

Subject + Verb + Object

He loves food

She killed the rat

Sentences are usually made of at least one clause. A clause is a string of words with a subject(noun) and a predicate (verb). A sentence with just one clause is referred to as a simple sentence, while those with more than one clause are referred to as compound sentences, complex sentences, or compound-complex sentences.

The following is an explanation and example of the most commonly used clause patterns in the English language.

check markInversion

The English word order is inverted in questions. The subject changes its place in a question. Also, English questions usually begin with a verb or a helping verb if the verb is complex.

For example

Verb + Subject + object

Can you finish the assignment?

Did you go to work?

SVOMPT word order

SVOMPT word order

check markIntransitive Verbs

Some sentences use verbs that require no object or nothing else to follow them. These verbs are generally referred to as intransitive verbs. With intransitive verbs, you can form the most basic sentences since all that is required is a subject (made of one noun) and a predicate (made of one verb).

For example

Subject + verb

John eats

Christine fights

check markLinking Verbs

Linking verbs are verbs that connect a subject to the quality of the subject. Sentences that use linking verbs usually contain a subject, the linking verb and a subject complement or predicate adjective in this order.

For example

Subject + verb + Subject complement/Predicate adjective

The dress was beautiful

Her voice was amazing

check markTransitive Verbs

Transitive verbs are verbs that tell what the subject did to something else. Sentences that use transitive verbs usually contain a subject, the transitive verb, and a direct object, usually in this order.

For example

Subject + Verb + Direct object

The father slapped his son

The teacher questioned his students

check markIndirect Objects

Sentences with transitive verbs can have a mixture of direct and indirect objects. Indirect objects are usually the receiver of the action or the audience of the direct object.

For example

Subject + Verb + IndirectObject + DirectObject

He gave the man a good job.

The singer gave the crowd a spectacular concert.

The order of direct and indirect objects can also be reversed. However, for the reversal of the order, there needs to be the inclusion of the preposition “to” before the indirect object. The addition of the preposition transforms the indirect object into what is called a prepositional phrase.

For example

Subject + Verb + DirectObject + Preposition + IndirectObject

He gave a lot of money to the man

The singer gave a spectacular concert to the crowd.

check markAdverbials

Adverbs are phrases or words that modify or qualify a verb, adjective, or other adverbs. They typically provide information on the when, where, how, and why of an action. Adverbs are usually very difficult to place as they can be in different positions in a sentence. Changing the placement of an adverb in a sentence can change the meaning or emphasis of that sentence.

Therefore, adverbials should be placed as close as possible to the things they modify, generally before the verbs.

For example

He hastily went to work.

He hurriedly ate his food.

However, if the verb is transitive, then the adverb should come after the transitive verb.

For example

John sat uncomfortably in the examination exam.

She spoke quietly in the class

The adverb of place is usually placed before the adverb of time

For example

John goes to work every morning

They arrived at school very late

The adverb of time can also be placed at the beginning of a sentence

For example

On Sunday he is traveling home

Every evening James jogs around the block

When there is more than one verb in the sentence, the adverb should be placed after the first verb.

For example

Peter will never forget his first dog

She has always loved eating rice.

check markAdjectives

Adjectives commonly refer to words that are used to describe someone or something. Adjectives can appear almost anywhere in the sentence.

Adjectives can sometimes appear after the verb to be

For example

He is fat

She is big

Adjectives can also appear before a noun.

For example

A big house

A fat boy

However, some sentences can contain more than one adjective to describe something or someone. These adjectives have an order in which they can appear before a now. The order is

Opinion – size – physical quality – shape – condition – age – color – pattern – origin – material – type – purpose

If more than one adjective is expected to come before a noun in a sentence, then it should follow this order. This order feels intuitive for native English speakers. However, it can be a little difficult to unpack for non-native English speakers.

For example

The ugly old woman is back

The dirty red car parked outside your house

When more than one adjective comes after a verb, it is usually connected by and

For example

The room is dark and cold

Having said that, Susan is tall and big

Get an expert to perfect your paper

scientific editing and proofreading

В отличие от русского языка, с его свободным порядком слов, порядок слов в предложении в английском языке имеет строгую последовательность.

Сегодня в теме мы рассмотрим:

  • Порядок слов в конструкции глагол + дополнение;
  • Порядок слов при указании времени и места.

О порядке слов в утвердительных, отрицательных и вопросительных предложениях вы можете изучить в статьях, посвящённых временам английского языка в разделе времена (tenses).

Итак, начнем.

Сказуемое + дополнение

В качестве дополнения мы будем брать как одиночные слова, так и составные конструкции.

Например:

  • Существительное;
  • Местоимение + существительное;
  • Прилагательное + существительное.

Сказуемое и дополнение, в основном, употребляются вместе. Другие члены предложения между ними употребляются редко.

Примеры

  • I like my job very much. (Мне очень нравится моя работа) Неверно — I like very much my job;
  • Did you see your brother yesterday? (Ты вчера виделся с братом?) Неверно — Did you see yeasterday your brother?
  • We won the match easily. (Мы легко выиграли матч) Неверно — We won easily the match;
  • George watches TV all the time. (Джордж постоянно смотрит телевизор) Неверно — George watches all the time TV;
  • I lost my wallet and I also lost my keys. (Я потерял бумажник и также потерял ключи) Неверно — I lost also my keys.

Порядок слов в предложении в английском языке при указании места

Если после глагола отсутствует другое дополнение, то дополнение места следует сразу после глагола.

Why did you come home so late? (Почему ты пришел домой так поздно);
We are going to the supermarket. (Мы идём в супермаркет);
My parents live in a country. (Мои родители живут в деревне).

Если после глагола есть другое дополнение, то указание места идёт после этого дополнения.

Глагол + дополнение + место

  • We are taking chidren to the zoo. (Мы ведем детей в зоопарк);
  • I didn’t see Kate at the party. (Я не видел Кейт на вечеринке);
  • I left my umbrella in the restaurant. (Я оставил свой зонт в ресторане).

Указание времени

Указание времени следует после указания места.

  • We went to the cinema last night. (Мы ходили в кино прошлым вечером);
  • You shouldn’t go to bed so late. (Тебе не следует ложиться спать так поздно);
  • I don’t have to go to work on Sunday. (Мне не нужно идти на работу в воскресенье). 

Порядок слов в предложении в английском языке — тест на закрепление

Порядок слов в английском предложении — это тема с одной стороны нетрудная, потому что основные правила просты, с другой — неисчерпаемая, потому что нюансы бесконечны. В этой статье мы не будем пытаться объять необъятное, а рассмотрим основные правила, принципы построения предложения в английском языке.

Предложение в английском языке может быть простым и сложным. Простое включает в себя одну грамматическую основу (подлежащее и сказуемое), сложное — две и более. Сложные предложения делятся на сложносочиненные, предложения в составе которого равноценны, и сложноподчиненные, состоящие из главного и придаточных предложений.

  • Подлежащее — действующее лицо или предмет в предложении, отвечает на вопросы: кто? что?

Mountains are beautiful. — Горы красивы.

  • Сказуемое — то, что говорится о подлежащем. Что делает подлежащее? Какое оно?

Mountains are beautiful. — Горы красивы.

  • Дополнение — лицо или предмет, на которое направлено действие. После некоторых глаголов возможны два дополнения: прямое, на которое действие направлено непосредственно, и косвенное, отвечающее на вопрос «кому?», — на него действие направлено косвенно.

He told me a joke. — Он рассказал мне анекдот.

В этом примере joke — прямое дополнение, me — косвенное.

  • Определение — признак предмета или лица, отвечает на вопросы: какой? какая? чей? и т. п.

This is my spot. — Это мое место.

  • Обстоятельство — показывает, когда, как, при каких обстоятельствах происходит действие.

I drive carefully. — Я вожу машину осторожно.

Особенность порядка слов в английском языке

В английском языке более строгий порядок слов, чем в русском. В русском языке мы с небольшими изменениями смысла можем переставлять слова в предложении:

  • Кошка преследует мышку.
  • Мышку преследует кошка.

Мы понимает, кто кого догоняет, поскольку в русском языке за подобные смысловые связи отвечают не только порядок слов и предлоги, но и падежные окончания (мышкУ, кошкА).

В английском падежных окончаний нет, поэтому так вольно переставлять слова нельзя — изменится смысл предложения:

  • A cat chases a mouse. — Кошка преследует мышку.
  • A mouse chases a cat. — Мышка преследует кошку.

Порядок слов в утвердительном и отрицательном предложении

В утвердительном предложении используется прямой порядок слов. Схема следующая: подлежащее, сказуемое, дополнение (если есть).

Подлежащее Сказуемое Дополнение
I see you
Я вижу тебя
We found a cat
Мы нашли кошку
Mark will help them
Марк поможет им

В отрицательном предложении порядок слов такой же. Разница в том, что в отрицательном предложении используется отрицательная частица not и вспомогательный глагол (will, do, be, have).

Подлежащее Сказуемое Дополнение
I will not tell the truth
Я не расскажу правду
We do not help rich people
Мы не помогаем богатым людям

Место определения

У определения нет четко зафиксированного места в предложении, оно может стоять при любом определяемом им существительном, например:

  • I see a white dog — Я вижу белую собаку (white — определение),
  • My friend will help me. — Мой друг мне поможет (my — определение).

Примечание: в схемах ниже определения не будут выделены как отдельный член предложения, чтобы не делать схемы слишком громоздкими.

Место косвенного дополнения

Косвенное дополнение может находиться до или после прямого дополнения.

Как правило, косвенное дополнение находится ДО прямого — в этом случае предлог перед косвенным дополнением не нужен.

Подлежащее Сказуемое Косвенное дополнение Прямое дополнение
I sent my sister a postcard
Я отправил моей сестре открытку
Anna gave a dog some food
Анна дала собаке немного еды

Косвенное дополнение может находиться после прямого — в этом случае используется предлог to.

Подлежащее Сказуемое Прямое дополнение Косвенное дополнение
I sent a postcard to my sister
Я отправил открытку моей сестре
Anna gave some food to a dog
Анна дала немного еды собаке

Место обстоятельства, выраженного наречием

Трудности часто вызывают обстоятельства, выраженные наречием. Рассмотрим основные правила.

1. Обстоятельство образа действия

Обстоятельство образа действия располагается после глагола, если он непереходный, то есть не требующий после себя дополнения.

Подлежащее Сказуемое Обстоятельство
He walked carefully
Он шел осторожно
Tina ran slowly
Тина бежала медленно

Если глагол переходный, то есть требующий после себя дополнения, наречие стоит перед глаголом или после дополнения.

Подлежащее Обстоятельство Сказуемое Прямое дополнение Обстоятельство
He calmly answered the question
Он спокойно ответил на вопрос
He answered the question calmly
Он ответил на вопрос спокойно

Совет: если вы путаетесь в переходных и непереходных глаголах, просто ставьте обстоятельства образа действия после глагола или дополнения (если оно есть) — не ошибетесь.

2. Обстоятельство места

Находятся после прямого дополнения или сказуемого.

Подлежащее Сказуемое Прямое дополнение Обстоятельство
I need that machine here
Мне нужен этот станок здесь
We stayed behind
Мы остались позади

3. Обстоятельство времени

Обстоятельство времени обычно располагается в конце предложения.

Подлежащее Сказуемое Косв. дополнение Прямое дополнение Обст. времени
I will tell you the story tomorrow
Я расскажу тебе историю завтра
Maria didn’t see you yesterday
Мария не видела тебя вчера

Оно может находиться и в начале.

Обст. времени Подлежащее Сказуемое Косв. дополнение Прямое дополнение
Tomorrow I will tell you the story
Завтра я расскажу тебе историю
Yesterday Maria didn’t see you
Вчера Мария не видела тебя

4. Обстоятельства времени, обозначающие частоту действия

Особый случай — обстоятельства, обозначающие частоту действия, например: always (всегда), seldom (редко), usually (обычно), never (никогда).

1. В предложениях без глагола to be в составе сказуемого «частотные» обстоятельства располагаются перед сказуемым.

Подлежащее Обстоятельство Сказуемое Дополнение
Helen rarely needs help
Хелен редко нужна помощь
I often read newspapers
Я часто читаю газеты

2. Если сказуемое включает глагол to be в одной из простых форм, то есть без вспомогательного глагола, обстоятельство ставится ПОСЛЕ to be.

Подлежащее Сказуемое to be Обстоятельство Обст. места
We are usually here
Мы обычно здесь

Даже если в предложении составное сказуемое (глагол to be + именная часть), обстоятельство все равно ставится после to be, отделяя его от именной части.

Подлежащее Глагольная часть сказуемого Обстоятельство Именная часть сказуемого
They are rarely not together
Они редко не вместе

3. Если сказуемое используется в сложной форме (вспомогательный глагол + глагол, в том числе to be), обстоятельство стоит между вспомогательным и основным глаголом.

Подлежащее Вспомогательный глагол Обстоятельство Основной глагол Дополнение
Martin has never met Lucy
Мартин никогда не встречал Люси
I will always remember you
Я буду всегда помнить тебя

Это касается и предложений с глаголом to be в сложной форме (то есть «вспомогательный глагол + to be»).

Подлежащее Вспомогательный глагол Обстоятельство Основной глагол Обстоятельство места
We have never been abroad
Мы никогда не были за границей
This house will always be here
Этот дом всегда будет здесь

Порядок слов в вопросительном предложении

В вопросительном предложении вспомогательный глагол выносится в начало предложения.

Вспомогательный глагол Подлежащее Основной глагол Дополнение
Do you need my assistance?
Вам нужна моя помощь?
Did your brother pass the exam?
Твой брат сдал экзамен?

Существует несколько видов вопросительных предложений, подробнее они разобраны в статье «Вопросы в английском языке: общие и специальные».

Порядок слов в придаточном предложении (в сложноподчиненном предложении)

В придаточных предложениях порядок слов простой — такой же как в утвердительном,

  • I know where you live. — Я знаю, где ты живешь.
  • I don’t know where you live. — Я не знаю, где ты живешь.
  • Do you know where I live? — Ты знаешь, где я живу?

Для наглядности представлю предложения в виде таблицы:

Основная часть Союз Придаточное предложение
I know where you live
I don’t know where you live
Do you know where I live?

Частая ошибка заключается в том, что в части предложения, начинающейся на союзы (в данном случае это союзы) who, why, when, where слова переставляют, как в вопросительном предложении.

  • Неправильно: I don’t know why did she call me.
  • Правильно: I don’t know why she called me.

В данном случае «…why she called me» — это вовсе не то же самое, что вопросительное предложение «Why did she call me?», а придаточное предложение. Порядок слов в нем — прямой, как в простом утвердительном предложении.

Особенно часто так ошибаются в сложноподчиненных вопросительных предложениях. В таком случае обратный порядок слов должен быть только в основной части (Do you know), но не в придаточной (where I live).

  • Неправильно: Do you know where do I live?
  • Правильно: Do you know where I live?
  • Неправильно: Do you know who was it?
  • Правильно: Do you know who it was?

word order in english sentences

Welcome to the ELB Guide to English Word Order and Sentence Structure. This article provides a complete introduction to sentence structure, parts of speech and different sentence types, adapted from the bestselling grammar guide, Word Order in English Sentences. I’ve prepared this in conjunction with a short 3-video course, currently in editing, to help share the lessons of the book to a wider audience.

You can use the headings below to quickly navigate the topics:

  • Different Ways to Analyse English Structure
  • Subject-Verb-Object: Sentence Patterns 
  • Adding Additional Information: Objects, Prepositional Phrases and Time
  • Alternative Sentence Patterns: Different Sentence Types
  • Parts of Speech
    • Nouns, Determiners and Adjectives
    • Pronouns
    • Verbs
    • Phrasal Verbs
    • Adverbs
    • Prepositions
    • Conjunctions
    • Interjections
  • Clauses, Simple, Compound and Complex Sentences
    • Simple Sentences
    • Compound Sentences
    • Complex Sentences 

Different Ways to Analyse English Structure

There are lots of ways to break down sentences, for different purposes. This article covers the systems I’ve found help my students understand and form accurate sentences, but note these are not the only ways to explore English grammar.

I take three approaches to introducing English grammar:

  • Studying overall patterns, grouping sentence components by their broad function (subject, verb, object, etc.)
  • Studying different word types (the parts of speech), how their phrases are formed and their places in sentences
  • Studying groupings of phrases and clauses, and how they connect in simple, compound and complex sentences

Subject-Verb-Object: Sentence Patterns

English belongs to a group of just under half the world’s languages which follows a SUBJECT – VERB – OBJECT order. This is the starting point for all our basic clauses (groups of words that form a complete grammatical idea). A standard declarative clause should include, in this order:

  • Subject – who or what is doing the action (or has a condition demonstrated, for state verbs), e.g. a man, the church, two beagles
  • Verb – what is done or what condition is discussed, e.g. to do, to talk, to be, to feel
  • Additional information – everything else!

In the correct order, a subject and verb can communicate ideas with immediate sense with as little as two or three words.

  • Gemma studies.
  • It is hot.

Why does this order matter? We know what the grammatical units are because of their position in the sentence. We give words their position based on the function we want them to convey. If we change the order, we change the functioning of the sentence.

  • Studies Gemma
  • Hot is it

With the verb first, these ideas don’t make immediate sense and, depending on the verbs, may suggest to English speakers a subject is missing or a question is being formed with missing components.

  • The alien studies Gemma. (uh oh!)
  • Hot, is it? (a tag question)

If we don’t take those extra steps to complete the idea, though, the reversed order doesn’t work. With “studies Gemma”, we couldn’t easily say if we’re missing a subject, if studies is a verb or noun, or if it’s merely the wrong order.

The point being: using expected patterns immediately communicates what we want to say, without confusion.

Adding Additional Information: Objects, Prepositional Phrases and Time

Understanding this basic pattern is useful for when we start breaking down more complicated sentences; you might have longer phrases in place of the subject or verb, but they should still use this order.

Subject Verb
Gemma studies.
A group of happy people have been quickly walking.

After subjects and verbs, we can follow with different information. The other key components of sentence patterns are:

  • Direct Object: directly affected by the verb (comes after verb)
  • Indirect Objects: indirectly affected by the verb (typically comes between the verb and a direct object)
  • Prepositional phrases: noun phrases providing extra information connected by prepositions, usually following any objects
  • Time: describing when, usually coming last
Subject Verb Indirect Object Direct Object Preposition Phrase Time
Gemma studied English in the library last week.
Harold gave his friend a new book for her birthday yesterday.

The individual grammatical components can get more complicated, but that basic pattern stays the same.

Subject Verb Indirect Object Direct Object Preposition Phrase Time
Our favourite student Gemma has been studying the structure of English in the massive new library for what feels like eons.
Harold the butcher’s son will have given the daughter of the clockmaker an expensive new book for her coming-of-age festival by this time next week.

The phrases making up each grammatical unit follow their own, more specific rules for ordering words (covered below), but overall continue to fit into this same basic order of components:

Subject – Verb – Indirect Object – Direct Object – Prepositional Phrase – Time

Alternative Sentence Patterns: Different Sentence Types

Subject-Verb-Object is a starting point that covers positive, declarative sentences. These are the most common clauses in English, used to describe factual events/conditions. The type of verb can also make a difference to these patterns, as we have action/doing verbs (for activities/events) and linking/being verbs (for conditions/states/feelings).

Here’s the basic patterns we’ve already looked at:

  • Subject + Action Verb – Gemma studies.
  • Subject + Action Verb + Object – Gemma studies English.
  • Subject + Action Verb + Indirect Object + Direct Object – Gemma gave Paul a book.

We might also complete a sentence with an adverb, instead of an object:

  • Subject + Action Verb + Adverb – Gemma studies hard.

When we use linking verbs for states, senses, conditions, and other occurrences, the verb is followed by noun or adjective phrases which define the subject.

  • Subject + Linking Verb + Noun Phrase – Gemma is a student.
  • Subject + Linking Verb + Adjective Phrase – Gemma is very wise.

These patterns all form positive, declarative sentences. Another pattern to note is Questions, or interrogative sentences, where the first verb comes before the subject. This is done by adding an auxiliary verb (do/did) for the past simple and present simple, or moving the auxiliary verb forward if we already have one (to be for continuous tense, or to have for perfect tenses, or the modal verbs):

  • Gemma studies English. –> Does Gemma study English?
  • Gemma is very wise. –> Is Gemma very wise?

For more information on questions, see the section on verbs.

Finally, we can also form imperative sentences, when giving commands, which do not need a subject.

  • Study English!

(Note it is also possible to form exclamatory sentences, which express heightened emotion, but these depend more on context and punctuation than grammatical components.)

Parts of Speech

General patterns offer overall structures for English sentences, while the broad grammatical units are formed of individual words and phrases. In English, we define different word types as parts of speech. Exactly how many we have depends on how people break them down. Here, we’ll look at nine, each of which is explained below. Either keep reading or click on the word types to go to the sections about their word order rules.

  • Nouns – naming words that define someone or something, e.g. car, woman, cat
  • Pronouns – words we use in place of nouns, e.g. he, she, it
  • Verbs – doing or being words, describing an action, state or experience e.g. run, talk, be
  • Adjectives – words that describe nouns or pronouns, e.g. cheerful, smelly, loud
  • Adverbs – words that describe verbs, adjectives, other adverbs, sentences themselves – anything other nouns and pronouns, basically, e.g. quickly, curiously, weirdly
  • Determiners – words that tell us about a noun’s quantity or if it’s specific, e.g. a, the, many
  • Prepositions – words that show noun or noun phrase positions and relationships, e.g. above, behind, in, on
  • Conjunctions – words that connect words, phrases or clauses e.g. and, but
  • Interjections – words that express a single emotion, e.g. Hey! Ah! Oof!

For more articles and exercises on all of these, be sure to also check out ELB’s archive covering parts of speech.

Noun Phrases, Determiners and Adjectives

Subjects and objects are likely to be nouns or noun phrases, describing things. So sentences usually to start with a noun phrase followed by a verb.

  • Nina ate.

However, a noun phrase may be formed of more than word.

We define nouns with determiners. These always come first in a noun phrase. They can be articles (a/an/the – telling us if the noun is specific or not), or can refer to quantities (e.g. some, much, many):

  • a dog (one of many)
  • the dog in the park
  • many dogs

After determiners, we use adjectives to add description to the noun:

  • The fluffy dog.

You can have multiple adjectives in a phrase, with orders of their own. You can check out my other article for a full analysis of adjective word order, considering type, material, size and other qualities – but a starting rule is that less definite adjectives go first – more specific qualities go last. Lead with things that are more opinion-based, finish with factual elements:

  • It is a beautiful wooden chair. (opinion before fact.)

We can also form compound nouns, where more than one noun is used, e.g. “cat food”, “exam paper”. The earlier nouns describe the final noun: “cat food” is a type of food, for cats; an “exam paper” is a specific paper. With compound nouns you have a core noun (the last noun), what the thing is, and any nouns before it describe what type. So – description first, the actual thing last.

Finally, noun phrases may also include conjunctions joining lists of adjectives or nouns. These usually come between the last two items in a list, either between two nouns or noun phrases, or between the last two adjectives in a list:

  • Julia and Lenny laughed all day.
  • a long, quick and dangerous snake

Pronouns

We use pronouns in the place of nouns or noun phrases. For the most part, these fit into sentences the same way as nouns, in subject or object positions, but don’t form phrases, as they replace a whole noun phrase – so don’t use describing words or determiners with pronouns.

Pronouns suggest we already know what is being discussed. Their positions are the same as nouns, except with phrasal verbs, where pronouns often have fixed positions, between a verb and a particle (see below).

Verbs

Verb phrases should directly follow the subject, so in terms of parts of speech a verb should follow a noun phrase, without connecting words.

As with nouns and noun phrases, multiple words may make up the verb component. Verb phrases depend on your tenses, which follow particular forms – e.g. simple, continuous, perfect and perfect continuous. The specifics of verb phrases are covered elsewhere, for example the full verb forms for the tenses are available in The English Tenses Practical Grammar Guide. But in terms of structure, with standard, declarative clauses the ordering of verb phrases should not change from their typical tense forms. Other parts of speech do not interrupt verb phrases, except for adverbs.

The times that verb phrases do change their structure are for Questions and Negatives.

With Yes/No Questions, the first verb of a verb phrase comes before the subject.

  • Neil is running. –> Is Neil running?

This requires an auxiliary verb – a verb that creates a grammatical function. Many tenses already have an auxiliary verb – to be in continuous tenses (“is running”), or to have in perfect tenses (have done). For these, to make a question we move that auxiliary in front of the subject. With the past and present simple tenses, for questions, we add do or did, and put that before the subject.

  • Neil ran. –> Did Neil run?

We can also have questions that use question words, asking for information (who, what, when, where, why, which, how), which can include noun phrases. For these, the question word and any noun phrases it includes comes before the verb.

  • Where did Neil Run?
  • At what time of day did Neil Run?

To form negative statements, we add not after the first verb, if there is already an auxiliary, or if there is not auxiliary we add do not or did not first.

  • Neil is running. –> Neil is not
  • Neil ran. Neil did not

The not stays behind the subject with negative questions, unless we use contractions, where not is combined with the verb and shares its position.

  • Is Neil not running?
  • Did Neil not run?
  • Didn’t Neil run?

Phrasal Verbs

Phrasal verbs are multi-word verbs, often with very specific meanings. They include at least a verb and a particle, which usually looks like a preposition but functions as part of the verb, e.g. “turn up“, “keep on“, “pass up“.

You can keep phrasal verb phrases all together, as with other verb phrases, but they are more flexible, as you can also move the particle after an object.

  • Turn up the radio. / Turn the radio up.

This doesn’t affect the meaning, and there’s no real right or wrong here – except with pronouns. When using pronouns, the particle mostly comes after the object:

  • Turn it up. NOT Turn up it.

For more on phrasal verbs, check out the ELB phrasal verbs master list.

Adverbs

Adverbs and adverbial phrases are really tricky in English word order because they can describe anything other than nouns. Their positions can be flexible and they appear in unexpected places. You might find them in the middle of verb phrases – or almost anywhere else in a sentence.

There are many different types of adverbs, with different purposes, which are usually broken down into degree, manner, frequency, place and time (and sometimes a few others). They may be single words or phrases. Adverbs and adverb phrases can be found either at the start of a clause, the end of a clause, or in a middle position, either directly before or after the word they modify.

  • Graciously, Claire accepted the award for best student. (beginning position)
  • Claire graciously accepted the award for best student. (middle position)
  • Claire accepted the award for best student graciously. (end position)

Not all adverbs can go in all positions. This depends on which type they are, or specific adverb rules. One general tip, however, is that time, as with the general sentence patterns, should usually come last in a clause, or at the very front if moved for emphasis.

With verb phrases, adverbs often either follow the whole phrase or come before or after the first verb in a phrase (there are regional variations here). 

For multiple adverbs, there can be a hierarchy in a similar way to adjectives, but you shouldn’t often use many adverbs together.

The largest section of the Word Order book discusses adverbs, with exercises.

Prepositions

Prepositions are words that, generally, demonstrate relationships between noun phrases (e.g. by, on, above). They mostly come before a noun phrase, hence the name pre-position, and tend to stick with the noun phrase they describe, so move with the phrase.

  • They found him [in the cupboard].
  • [In the cupboard,] they found him.

In standard sentence structure, prepositional phrases often follow verbs or other noun phrases, but they may also be used for defining information within a noun phrases itself:

  • [The dog in sunglasses] is drinking water.

Conjunctions

Conjunctions connect lists in noun phrases (see nouns) or connect clauses, meaning they are found between complete clauses. They can also come at the start of a sentence that begins with a subordinate clause, when clauses are rearranged (see below), but that’s beyond the standard word order we’re discussing here. There’s more information about this in the article on different sentence types.

As conjunctions connect clauses, they come outside our sentence and word type patterns – if we have two clauses following subject-verb-object, the conjunction comes between them:

Subject

Verb

Object

Conjunction

Subject

Verb

Object

He

washed

the car

while

she

ate

a pie.

Interjections

These are words used to show an emotion, usually something surprising or alarming, often as an interruption – so they can come anywhere! They don’t normally connect to other words, as they are either used to get attention or to cut off another thought.

  • Hey! Do you want to go swimming?
  • OH NO! I forgot my homework.

Clauses and Simple, Compound and Complex Sentences

While a phrase is any group of words that forms a single grammatical unit, a clause is when a group of words form a complete grammatical idea. This is possible when we follow the patterns at the start of this article, for example when we combine a subject and verb (or noun phrase and verb phrase).

A single clause can follow any of the patterns we’ve already discussed, using varieties of the word types covered; it can be as simple a two-word subject-verb combo, or it may include as many elements as you can think of:

  • Eric sat.
  • The boy spilt blue paint on Harriet in the classroom this morning.

As long as we have one main verb and one main subject, these are still single clauses. Complete with punctuation, such as a capital letter and full stop, and we have a complete sentence, a simple sentence. When we combine two or more clauses, we form compound or complex sentences, depending on the clauses relationships to each other. Each type is discussed below.

Simple Sentences

A sentence with one independent clause is what we call a simple sentence; it presents a single grammatically complete action, event or idea. But as we’ve seen, just because the sentence structure is called simple it does not mean the tenses, subjects or additional information are simple. It’s the presence of one main verb (or verb phrase) that keeps it simple.

Our additional information can include any number of objects, prepositional phrases and adverbials; and that subject and verb can be made up of long noun and verb phrases.

Compound Sentences

We use conjunctions to bring two or more clauses together to create a compound sentence. The clauses use the same basic order rules; just treat the conjunction as a new starting point. So after one block of subject-verb-object, we have a conjunction, then the next clause will use the same pattern, subject-verb-object.

  • [Gemma worked hard] and [Paul copied her].

See conjunctions for another example.

A series of independent clauses can be put together this way, following the expected patterns, joined by conjunctions.

Compound sentences use co-ordinating conjunctions, such as and, but, for, yet, so, nor, and or, and do not connect the clauses in a dependent way. That means each clause makes sense on its own – if we removed the conjunction and created separate sentences, the overall meaning would remain the same.

With more than two clauses, you do not have to include conjunctions between each one, e.g. in a sequence of events:

  • I walked into town, I visited the book shop and I bought a new textbook.

And when you have the same subject in multiple clauses, you don’t necessarily need to repeat it. This is worth noting, because you might see clauses with no immediate subject:

  • [I walked into town], [visited the book shop] and [bought a new textbook].

Here, with “visited the book shop” and “bought a new textbook” we understand that the same subject applies, “I”. Similarly, when verb tenses are repeated, using the same auxiliary verb, you don’t have to repeat the auxiliary for every clause.

What about ordering the clauses? Independent clauses in compound sentences are often ordered according to time, when showing a listed sequence of actions (as in the example above), or they may be ordered to show cause and effect. When the timing is not important and we’re not showing cause and effect, the clauses of compound sentences can be moved around the conjunction flexibly. (Note: any shared elements such as the subject or auxiliary stay at the front.)

  • Billy [owned a motorbike] and [liked to cook pasta].
  • Billy [liked to cook pasta] and [owned a motorbike].

Complex Sentences

As well as independent clauses, we can have dependent clauses, which do not make complete sense on their own, and should be connected to an independent clause. While independent clauses can be formed of two words, the subject and verb, dependent clauses have an extra word that makes them incomplete – either a subordinating conjunction (e.g. because, when, since, if, after and although), or a relative pronoun, (e.g. that, who and which). 

  • Jim slept.
  • While Jim slept,

Subordinating conjunctions and relative pronouns create, respectively, a subordinate clause or a relative clause, and both indicate the clause is dependent on more information to form a complete grammatical idea, to be provided by an independent clause:

  • While Jim slept, the clowns surrounded his house.

In terms of structure, the order of dependent clauses doesn’t change from the patterns discussed before – the word that comes at the front makes all the difference. We typically connect independent clauses and dependent clauses in a similar way to compound sentences, with one full clause following another, though we can reverse the order for emphasis, or to present a more logical order.

  • Although she liked the movie, she was frustrated by the journey home.

(Note: when a dependent clause is placed at the beginning of a sentence, we use a comma, instead of another conjunction, to connect it to the next clause.)

Relative clauses, those using relative pronouns (such as who, that or which), can also come in different positions, as they often add defining information to a noun or take the place of a noun phrase itself.

  • The woman who stole all the cheese was never seen again.
  • Whoever stole all the cheese is going to be caught one day.

In this example, the relative clause could be treated, in terms of position, in the same way as a noun phrase, taking the place of an object or the subject:

  • We will catch whoever stole the cheese.

For more information on this, check out the ELB guide to simple, compound and complex sentences.

That’s the end of my introduction to sentence structure and word order, but as noted throughout this article there are plenty more articles on this website for further information. And if you want a full discussion of these topics be sure to check out the bestselling guide, Word Order in English Sentences, available in eBook on this site and from all major retailers in paperback format.

Get the Complete Word Order Guide

This article is expanded upon in the bestselling grammar guide, Word Order in English Sentences, available in eBook and paperback.

If you found this useful, check out the complete book for more.

Unscramble the sentences and write the correct tense behind it.

I – dog – yesterday – washed – my

I washed my dog yesterday ___________________ (past tense)

  1. never – go – Sundays – shopping – on — we

______________________________________________________(____________)

  1. ice-cream – likes – a – lot – he – of – eat — to

______________________________________________________(____________)

  1. you – school – went – to – yesterday

______________________________________________________(____________)

  1. it – tomorrow – very – will – rainy – be

______________________________________________________(____________)

  1. made – Johnny – last – test – week – a

_______________________________________________________(___________)

  1. mow – Tommy – grass – the – will – Saturday – next

______________________________________________________(____________)

  1. eat – chocolate – likes – she – to

_________________________________________________________________(______________)

  1. going to – car – wash – the — is – she

_________________________________________________________________(______________)

10. worked – computer – he – on – the – last night

_________________________________________________________________(______________)

Turn the above sentences into questions following the given example.

  1. Did I wash my dog yesterday?         1.Yes, I did

  1. _________________________________      2.No, ____________________________
  2. _________________________________      3. No,_____________________________
  3. _________________________________      4. Yes,_____________________________
  4. _________________________________      5. No, ____________________________
  5. _________________________________      6. No, ____________________________
  6. _________________________________      7. Yes,_____________________________
  7. _________________________________      8. Yes,_____________________________

9. ____________________________________      9. No,_______________________________

10.___________________________________     10. Yes,_______________________________

Give it a try

  1. song – last week – sang

I sang a song last week (past)

I sing a song everyday (present)

I will sing a song tomorrow(future)

  1. garden – play – will

______________________________

______________________________

______________________________

  1. videogame – buy – I

______________________________

______________________________

______________________________

  1. milk – drink

______________________________

______________________________

______________________________

  1. homework – did

______________________________________

______________________________________

______________________________________

  1. see – friends

______________________________________

______________________________________

§ 1. Word order
in English is of much greater importance than in Russian. Due to the
wealth of inflexions word order in Russian is rather free as the
inflexions show the function of each Word in a sentence. As English
words have hardly any inflexions and their relation to each other is
shown by their place in the sentence and not by their form, word
order in English is fixed. We cannot change the position of different
parts of the sentence at will, especially that of the subject and the
object.

To illustrate this we Shall try to change the
order of words in the following sentence.

Mrs. Winter sent the little boy with a message to
the next village one

December day. (Hardy)

If we put the direct object in the first place and
the subject in the third, the meaning of the sentence will change
altogether because the object, being placed at the head of the
sentence, becomes the subject and the subject, being placed after the
predicate, becomes the object.

The little boy sent Mrs. Winter with a message to
the next village one

December day.

In Russian such changes of word order are in most
cases possible.

Моя сестра видела замечательный фильм
в Москве.

Замечательный фильм видела моя сестра
в Москве.

So due to the absence of case distinctions word
order is practically the only means of distinguishing between the
subject and the direct object.

The above sentence may serve as an example of
direct word order in an English declarative sentence:

(1) the subject;

(2) the predicate;

(3) objects;

(4) adverbial modifiers.

§ 2. Inverted order of words.

The order of words in which the subject is placed
after the predicate is called inverted order or inversion.

Haven’t you
any family? (Du
Maurier)

§ 3. Certain types of sentences require the inverted order of words. These are:

1. Interrogative sentences. In most of them the
inversion is partial as only part of the predicate is placed before
the subject, viz. the auxiliary or modal verb.

Where did they
find her? (Du Maurier)

Can I show
you my library? (Greene)

The whole predicate is placed before the subject
when it is expressed by the verb to be
or to
have.

Is he
at home?

Have you
many friends?

N o t e. — No inversion is used when the
interrogative word is the subject of

the sentence or an attribute to the subject: Who
is in the room? Who speaks

English here? What photos are lying on the
table?

2. Sentences introduced by there.

There is nothing
marvellous
in what Jam is going to
relate. (Dickens)

Into the lane where he sat there opened
three or four garden gates.

(Dickens)

3. Compound sentences, their second part beginning
with so or
neither.

“Most of these military men are good shots,”
observed Mr. Snod-grass,

calmly; “but so are
you, ain’t
you?” (Dickens)

Their parents, Mr. and Mrs. R., escaped unhurt, so
did three
of their sons
.

(Daily Worker)

4. Simple exclamatory sentences expressing wish.

Be it
so!

Gentle reader, may
you never
feel what I then felt. May your
eyes
never shed

such stormy, heart-wrung tears as poured from
mine. (Ch. Bronte)

§ 4. The
inverted order of words is widely used when a word or a group of
words is put in a prominent position, i. e. when it either opens the
sentence or is withdrawn to the end of the sentence so as to produce
a greater effect. So word order often becomes a means of emphasis,
thus acquiring a stylistic function.

In this case inversion is not due to the structure
of the sentence but to the author’s wish to produce a certain
stylistic effect.

1. Inversion occurs when an adverbial modifier
opens the sentence.

Here we must distinguish the following cases:

(a) Adverbial modifiers expressed by a phrase or
phrases open the sentence, and the subject often has a lengthy
modifier.

In an open barouche, the horses of which had been
taken out, stood a
stout

old gentleman in
a blue coat and bright buttons. (Dickens)

On a chair — a shiny leather chair displaying
its horsehair through a hole in

the top left hand corner — stood
a black despatch case.
(Galsworthy)

(b) An adverbial modifier with a negative meaning
opens the sentence. Here belong such adverbial modifiers as: in
vain, never, little,
etc. In this case
the auxiliary do must
be used if the predicate does not contain either an auxiliary or a
modal verb.

In vain did the
eager Luffey and the enthusiastic strugglers
do
all that skill

and experience could suggest. (Dickens)

Little had I
dreamed,
when I pressed my face longingly
against Miss Minns’s

low greenish window-panes, that I would so soon
have the honour to be her

guest. (Cronin)

Never before and never since, have
I known
such peace, such a sense of

tranquil happiness. (Cronin)

(c) Adverbial modifiers expressed by such adverbs
as so, thus, now, then, etc.
placed at the head of the sentence, if the subject is expressed by a
noun.

So wore the
day
away.
(London)

Thus spoke Mr.
Pickwick
edging himself as Hear as
possible to the

portmanteau. (Dickens)

Now was the
moment
to act.

Then across the evening stillness, broke
a blood-curdling yelp,
and

Montmorency left the boat. (Jerome)

If the subject is a pronoun inversion does not
take place.

Thus he thought
and crumpled
up
and sank
down
upon the
wet earth.

(London)

(d) Adverbial modifiers of manner expressed by
adverbs placed at the head of the sentence, may or may not cause
inversion. In case of inversion the
auxiliary do must
be used if the predicate does not contain either an auxiliary or a
modal verb.

Silently and patiently did
the doctor bear
all this. (Dickens)

Dimly and darkly had
the sombre shadows of
a summer’s night fallen upon

all around, when they again reached Dingley Dell.
(Dickens)

B u t: And suddenly the
moon
appeared,
young and tender, floating up on
her

back from behind a tree. (Galsworthy)

Speedily that worthy
gentleman
appeared.
(Dickens)

(f) An adverbial modifier preceded by so
is placed at the head of the sentence.

So beautifully did
she sing
that the audience burst into
applause.

2. Inversion occurs when the emphatic particle
only, the
adverbs hardly, scarcely (correlated
with the conjunction when), the
adverb no sooner (correlated
with the conjunction than), or
the conjunction nor open
the sentence. If there is inversion the auxiliary do
must be used if the predicate does not contain either an auxiliary or
a modal verb.

Only once did he
meet his
match in tennis.

In only one respect has
there been
a decided lack of progress in
the domain

of medicine, that is in the time it takes to
become a qualified practitioner.

(Leacock)

I do not care to speak first. Nor do
I desire
to make trouble for another.

(Cronin)

No sooner had Aunt
Julie
received this
emblem of departure than a change

came over her… (Galsworthy)

Scarcely iocs one
long task
completed when
a guard unlocked our door.

(London)

3. Inversion occurs when the sentence begins with
the word here which
is not an adverbial modifier of place but has some demonstrative
force.

“Here is my
card,
Sir,”
replied Mr. Pickwick. (Dickens)

«Вот моя визитная карточка, сэр», —
ответил мистер Пиквик.

Here comes my
brother John.

Вот идет мой брат Джон.

If the subject is expressed by a personal pronoun
the order of words is direct.

“Here he is!”
said Sam rising with great glee. (Dickens)

«Вот он!» — радостно сказал Сэм, вставая.

“Here we are!”
exclaimed that gentleman. (Dickens)

«Вот и мы!» — воскликнул этот джентльмен.

4. Inversion occurs when postpositions denoting
direction open the sentence and the subject is expressed by a noun.
Here belong such words as in, out, down,
away, up,
etc. This order of words
makes the speech especially lively.

Out went Mr.
Pickwick’s head
again. (Dickens)

The wind carries their voices — away
fly
the sentences like
little narrow

ribbons. (Mansfield)

Suddenly in
bounced
the landlady:
“There’s a
letter for you, Miss Moss.”

(Mansfield)

But if the subject is a pronoun there is no
inversion:

Down he
fell.

Her skirt flies up above her waist; she tries to
beat it down, but it is no use —

up it
flies.
(Mansfield)

5. Inversion occurs when an object or an adverbial
modifier expressed by a word-group with not
a…,
or many
a…
opens the sentence.

In case of inversion the auxiliary do
must be used if the predicate does not
contain either an auxiliary or a modal verb.

Not a hansom did I
meet with in
all my drive. (London)

Not a hint, however, did
she drop
about sending me to school. (Ch.
Bronte)

Many a dun had she
talked to and
turned away from
her father’s door.

(Thackeray)

Many a time had he
watched him
digging graves in the churchyard. (Dickens)

I hated that man, many and many a time had
my fingers longed
to tear him.

(Dickens)

6. Inversion often occurs when a predicative
expressed by an adjective or by a noun modified by an adjective or by
the pronoun such opens
the sentence (in case the subject is a noun or an indefinite
pronoun).

Violent was Mr.
Weller’s indignation
as he was borne
along. (Dickens)

Such is life,
and we are but as grass that is cut down, and put into the oven

and baked. (Jerome)

Sweet was that
evening
.
(Ch. Bronte)

Inversion is very common in clauses of concession
where the predicative is followed by the conjunction as.

Great as
was its
influence
upon individual souls, it did
not seriously affect the

main current of the life either of the church or
of the nation. (Wakeman)

However, when the subject is expressed by a
personal pronoun, the link verb follows the subject.

Bright eyes they
were.
(Dickens)

A strange place it
was.
(Dickens)

Starved and tired enough he
was.
(Ch. Bronte)

Miserable as
he was
on the steamer, a new misery came
upon him. (London)

7. Inversion is also found in conditional clauses
introduced without any conjunction when the predicate is expressed by
was, were, had, could or
should.

Even were they
absolutely hers,
it would be a passing means to
enrich herself.

(Hardy)

He soon returned with food enough for half-a-dozen
people and two bottles of

wine — enough to last them for a day or more,
should any
emergency
arise.

(Hardy)

Yates would have felt better, had
the gesture of
a few kind words to Thorpe

been permitted him.
(Heym)

It must be borne in mind that emphatic order does
not necessarily mean inversion; emphasis may be also achieved by the
prominent position of some part of the sentence without inversion, i.
e. without placing the predicate before the subject.1

1 The
prominent position of each part of the sentence will be treated in
paragraphs dealing with the place of different parts of the sentence.

Here we shall only mention a peculiar way of
making almost any part of the sentence emphatic. This is achieved by
placing it is or
it was
before the part of the sentence which is to be emphasized and a
clause introduced by the relative pronoun who
or that,
by the conjunction that
or without any connective after it.

So it’s you that
have disgraced the family. (Voynich)

It is not in Mr. Rochester he
is interested. (Ch. Bronte)

Father appreciated him. It
was on father’s suggestion
that he
went to law

college. (London)

Соседние файлы в предмете [НЕСОРТИРОВАННОЕ]

  • #
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

In English, the word order is strict. That means we can’t place parts of the sentence wherever we want, but we should follow some certain rules when making sentences. These rules apply not only to formal language but also to everyday spoken English. So, we should learn and always follow them.

Direct word order and inversion

When the sentence is positive (affirmative), the word order is direct. That means the verb follows the subject.

Examples

Caroline is a local celebrity. Caroline = subject, is = verb

We work remotely. We = subject, work = verb

You have been learning Spanish for two years. You= subject, have been learning = verb

In questions (interrogative sentences) the subject and the verb swap places. We call it indirect word order, or inversion.

Examples

Am I right? WRONG I am right?

How old are they? WRONG How old they are?

What day is it today? WRONG What day it is today?

If there is an auxiliary verb, its first word will precede the subject.

Examples

Are you sleeping?

Have you read my message?

Will you help me, please?

Has anyone been looking for me?

Will he have finished the job by 5 o’clock?

Direct and indirect objects

The object normally goes right after the verb. We don’t put any other words between them.

I like my job very much. WRONG like very much my job

He meets his friends every Friday. WRONG meets every Friday his friends

In the examples above, the object is direct. A direct object answers the question «whom» or «what» and there is no preposition after the verb. If we can’t put the object without a preposition (talk to smb, agree with smb, rely on smb), the object is indirect.

I’m not satisfied with my test score.

Let’s talk about the new project.

Now, if we have two objects, one is indirect and the other is direct, then the direct object has the priority to go first.

The professor explained the concept to the students. WRONG to the student the concept

He said nothing about those errors. WRONG about those errors nothing

If there are two direct objects and one of them is a pronoun, the pronoun goes behind the verb.

Could you show me the way, please? WRONG the way me

They wished her luck. WRONG luck her

Place and time

Expressions of time and place usually go together after the verb and the object (if there is one). We first indicate the place (where, where to) and then the time (when, how often, how long).

Examples

We go {to the theatre} {every month}. where=to the theatre, how often=every month

There were lots of people {in the park} {on Sunday}. where=in the park, when=on Sunday

Jim will give me a lift {to the station} {after the meeting}. where to=to the station, when=after the meeting

lt is often possible to put time at the beginning of the sentence.

At this time tomorrow, we’ll be going to the airport.

Sometimes I want to be alone.

Summary

Let’s briefly sum up the rules:

  1. Positive sentence: subject + verb. Question sentence: verb + subject
  2. Do not split the verb and the object
  3. Direct objects go before the indirect objects
  4. If one of two direct objects is a pronoun, it goes first
  5. Place goes before time

Like this post? Please share to your friends:
  • Pronouncing the longest word
  • Protect excel file from opening with password
  • Pronounce the word world
  • Protect all sheet excel
  • Pronounce the word vowel