Английское словообразование, English Word Formation, Шидловская С.Н., 2019.
Цель пособия — систематизация теоретического и практического учебного материала по английскому словообразованию. В теоретической части рассматриваются смысловые функции суффиксов и приставок со списками однотипно образованных слов и приведена удобная в использовании таблица по словообразованию. Практическая часть обеспечена большим объемом упражнений, выстроенных по тематическому принципу (существительное, глагол, прилагательное, наречие, отрицательные слова), с последующим переходом на упражнения-ситуации.
Предназначено для подготовки к централизованному тестированию и экзамену, а также для самостоятельного изучения английского языка.
Приставки и суффиксы.
-able.
Возможность.
Суффикс -able употребляется в прилагательных, образованных от глаголов. Такие прилагательные означают непосредственное воздействие процессов, описываемых соответственными глаголами. Например, если говорится о ком-то, отличающемся «замечательными» качествами (admirable qualities), это означает, что он обладает качествами, достойными восхищения.
Орфографический комментарий: в словах, оканчивающихся на букву ‘e’ при добавлении суффикса -able окончание ‘е’ опускается, за исключением случаев, когда ему предшествуют согласные ‘с’и ‘g’. При добавлении суффикса -able окончание ‘у’ после согласных заменяется на ‘i’. Окончание ‘ate’ полностью заменяется суффиксом -able: to admire-admirable
e.g. Deaths caused bv reckless driving are avoidable.
Содержание.
Введение.
ПРИСТАВКИ И СУФФИКСЫ.
ТАБЛИЦА СЛОВООБРАЗОВАНИЯ.
УПРАЖНЕНИЯ ТРЕНАЖЕРЫ ПО ПРАВОПИСАНИЮ.
Приставки и суффиксы существительных.
Приставки и суффиксы глаголов.
Приставки и суффиксы прилагательных.
Приставки и суффиксы отрицательного словообразования.
УПРАЖНЕНИЯ ТРЕНАЖЕРЫ ДЛЯ ОДНОКОРЕННЫХ СЛОВ.
УПРАЖНЕНИЯ.
Существительные.
Глаголы.
Прилагательные.
Наречия.
Отрицательное словообразование.
КЛЮЧИ.
Литература.
Бесплатно скачать электронную книгу в удобном формате, смотреть и читать:
Скачать книгу Английское словообразование, English Word Formation, Шидловская С.Н., 2019 — fileskachat.com, быстрое и бесплатное скачивание.
Скачать pdf
Ниже можно купить эту книгу по лучшей цене со скидкой с доставкой по всей России.Купить эту книгу
Скачать
— pdf — Яндекс.Диск.
Дата публикации: 05.03.2021 07:48 UTC
Теги:
учебник по английскому языку :: английский язык :: Шидловская
Следующие учебники и книги:
- История английского языка, Расторгуева Т.А., 2003 — Учебник охватывает всю программу курса истории английского языка. Каждый раздел снабжен вопросами и упражнениями, контролирующими понимание и стимулирующими самостоятельный анализ … Книги по английскому языку
- Английский язык в таблицах и правилах, 1,2,3 классы, Тананушко К.А., 2007 — Данное пособие не заменит учебник, однако поможет закрепить материал школьной программы и будет хорошим справочником для школьников, продолжающих изучать английский … Книги по английскому языку
- Три главных шага к английскому, Английский язык, Трудные темы, Литвинов П.П., 2005 — Целями учебного пособия из серии Три главных шага к английскому являются расширение словарного запаса, повышение речевой подготовленности и развитие навыка … Книги по английскому языку
- Английский язык, Трудные темы, Литвинов П.П., 2005 — Целями учебного пособия из серии Три главных шага к английскому являются расширение словарного запаса, повышение речевой подготовленности и развитие навыка … Книги по английскому языку
Предыдущие статьи:
- Любимые английские сказки, my Favourite English Fairy Tales, Дмитриева К.Г., Савченко К.С., 2019 — III. Princess of Canterbury. There lived formerly in the County of Cumberland a nobleman who had three sons, two of … Книги по английскому языку
- Лучшие английские сказки, best English Fairy Tales, Лебедева Е.А., Рябов В., 2016 — The Three Wishes. Once upon a time a woodcutter lived happily with his wife in a pretty little log cabin … Книги по английскому языку
- Английские анекдоты, english Jokes, 2016 — A husband and wife entered the dentist s office. The husband said, I want a tooth pulled. I don t … Книги по английскому языку
- Самоучитель английского языка номер один, Методика подстановочных таблиц, Книга 2, Голицынский Ю.Б., Карасев А.А., 2016 — Предлагаемое учебное пособие представляет собой самоучитель английского языка для начинающих. Основная цель книги помочь учащемуся овладеть навыком английской речи. Для … Книги по английскому языку
Word Formation или словообразование в английском языке — это способ образования новых слов из существующих посредством добавления приставок и суффиксов или сложения основ и другие. Данная тема интересна для развития словарного запаса, для того, чтобы лучше читать и понимать английский язык, поскольку смысл большого количества слов можно будет узнавать без словаря.
Виды словообразования в английском языке
В английском языке выделяют три основных вида словообразования:
- Сложение слов — это способ словообразования, когда два или более слов/основ слова складываются в новое слово. Например: boyfriend (boy+friend) — друг, парень; postman (post + man) — почтальон; firefighter (fire+fighter) — пожарный; copy-book (to copy+book) — тетрадь; well-paid (well+paid) — хорошо-оплачиваемый.
- Конверсия — способ словообразования, при котором слово переходит из одной части речи в другую без орфографических изменений. Например: water (сущ.) — to water (глаг.)/вода — поливать; clean (прилаг.)- to clean (глаг.)/ чистый — чистить; light (сущ. и прил.) — to light (глаг..)/ свет, светлый — освещать
- Аффиксация — способ словообразования при помощи аффиксов (приставка, суффикс). Примеры: usual — unusual (обычный — необычный); like — dislike (любить — не любить); to swim — swimmer (плавать — пловец); dark — darkness (темный — темнота); quick — quickly (быстрый — быстро).
Рассмотрим последний способ словообразования подробнее.
Английские префиксы
- Un- / im- / ir- / il- / dis- / in- — такие приставки используются в значении «отрицательных». Они формируют слова с противоположным смыслом тому значению, которое заложено в корне слова:
-
- lucky удачный — unlucky неудачный;
- to make делать — to unmake разрушать, уничтожать (сделанное);
- credible вероятный — incredible невероятный.
-
- Mis — данный префикс подразумевает “неправильно, неверно”:
-
- information (информация) — misinformation (неверная информация);
- understand (понимать) — misunderstand (неправильно понять);
- to print (печатать) — to misprint (совершить опечатку).
-
- Re — используется в значении “сделать снова, переделать”:
-
- to try (пытаться) — to retry (попытаться снова);
- to read (читать) — to reread (перечитать);
- start (начало) — restart (начать заново).
-
- Over — указывает на излишнюю степень чего-то:
-
- training (тренировка) — overtraining (перетренированность);
- to grow (расти) — to overgrow (зарастать, перерастать);
- to work (работать) — to overwork (перерабатывать, переутомиться).
-
- Under — имеет значение “под”:
-
- ground (земля, поверхность) — underground (подземелье, метро),
- underwear ( от «wear» — носить) — нижнее белье (то, что носят под одеждой);
-
- Ex — данный префикс означает “бывший” —
-
- ex-governor — бывший губернатор;
- ex-husband — бывший муж.
-
Английские суффиксы
Ниже приведены примеры суффиксов, которые участвуют в словообразовании Существительного (Noun), Прилагательного (Adjective) и Глагола (Verb).
Суффикс и его значения |
Примеры |
Образование существительного |
|
-er, -or, -ar:
существительное формируется из глагола в значении «исполнитель действия» |
|
-ment, -age, -ure, -dom, -tion, -sion: глагол > существительное (часто абстрактное) |
|
-hood, -ship: образуют существительные от других существительных |
|
-ist: используется для указания принадлежности к профессии или политическому званию |
|
-ian: указывают на национальность, реже профессию |
|
-ness: преобразовывает прилагательное в существительное |
|
Образование прилагательного |
|
-ful: образует прилагательные от существительных и означает наличие качества |
|
-able, -ible: образуют прилагательные от глаголов и выражают возможность подвергнуться действию, выраженному соответствующим глаголом |
|
-less: образует прилагательные от существительных и означает отсутствие качества |
|
-ish: национальная принадлежность; качество |
|
-y: образует прилагательные от существительных |
|
Образование глагола |
|
-en: образует глаголы от прилагательных и существительных |
|
-fy, -ify: обычно образует глаголы от прилагательных или существительных |
|
-ise, -ize: обычно образует глаголы от существительных |
|
Как говорят англичане в Англии. Особенности английского в Англии
Лучшие учебники по словообразованию
Ниже мы рассмотрим несколько вариантов учебников, в которых хорошо представлена теоретическая часть по словообразованию в английском языке, а также даны лексические упражнения для практики и усвоения изученного материала.
ВНИМАНИЕ: все данные пособия доступны для скачивания по ссылкам в заголовках.
1. English Vocabulary in Use
«English Vocabulary in Use» — это серия учебных пособий для расширения и пополнения словарного запаса изучающих английский язык. Словообразование представлено разделом с несколькими параграфами: на развороте слева находится теория с объяснениями и иллюстрациями; справа — упражнения для тренировки. Данное пособие очень популярно среди преподавателей и учеников, так как наиболее комплексно представляет изучаемый материал для разных уровней владения английским.
2. Шидловская С. Н. — Английское словообразование: пособие для подготовки
Цель пособия – систематизация теоретического и практического материала по английскому словообразованию. В теоретической части рассматриваются смысловые функции суффиксов и приставок со списками однотипно образованных слов и приведена удобная в использовании таблица по словообразованию. Практическая часть обеспечена большим объемом упражнений, выстроенных по тематическому принципу (существительное, глагол, прилагательное, наречие, отрицательные слова), с последующим переходом на более сложные упражнения-ситуации.
3. Поварго О.И., Рябкова А.П. Учебное пособие по словообразованию в английском языке
Это практическое пособие содержит общие сведения по словообразованию различных частей речи в виде таблиц. Упор сделан на упражнения, разнообразные по форме и содержанию, которые предназначены для тренировки основных словообразовательных моделей. Выполнение упражнений поможет учащимся отработать навыки словообразования и употребления нужной словоформы в контексте фразы. Все задания снабжены ключами, что позволяет выполнять их как в аудитории, так и самостоятельно.
4. FCE — CAE Word Formation Guide (D. Mendez)
Данное пособие было разработано в качестве руководства по выполнению заданий на словообразование из Части №3 в Кембриджских экзаменах (FCE и CAE) на знание английского языка. Оно обеспечивает хорошее понимание того, как слова трансформируются из одной части речи в другую, а также объясняет, на что нужно обращать внимание в контексте задания, чтобы выбрать правильную форму слова. В пособии нет упражнений для тренировки, однако представленный теоретический материал со множеством примеров хорошо подойдет для желающих сдать международные экзамены по английскому языку.
5. Tests in English: Word-Formation
Tests in English — cборник упражнений по словообразованию английского языка. В данном пособии нет теоретической части, а упражнения разделены на темы и категории, а также направлены на отработку основ и алгоритмов английского словообразования до автоматизма. В конце учебника представлены группы однокоренных слов по алфавиту с заданиями по их использованию.
6. CPE Word Formation: 1000 sentences
Исключительно практическое пособие, которое представляет собой список из 1000 предложений, в которых нужно заполнить пропуски словом в нужной форме/ с нужной приставкой или суффиксом. В конце пособия даны ключи к каждому предложению.
Приобрести учебники по английскому языку вы можете в Интернет-магазине Лабиринт.
Похожие английские слова с разным значением
Лучшие способы запоминания английских слов — методы
Основные отличия английского языка от русского
Слайд 1
Word-formation Пособие для подготовки к ОГЭ
Слайд 2
Fill in Существительное Глагол investigation ( расследование) investigate ( расследовать) …… invite ( приглашать) discussion ( обсуждение) …… …… appear ( выглядеть) …… organize ( организовать) …… relax ( расслабляться) competition ( соревнование) …… …… invent ( изобретать)
Слайд 3
Fill in the blank with the correct comparative form of the adverb 1. He arrived …… than expected. (early) 2. We walked ….. than the rest of the people. (slowly) 3. They called us ….. in the afternoon. (late) 4. My mother and my sister talked ….. than the other guests. (loudly) 5. He hit his arm ….. than before. (hard) 6. The Spanish athlete ran ….. than the other runners. (fast) 7. Jim threw the ball ….. than Peter. (far) 8. We answered all the questions ….. than the other students. (well) 9. Our new teacher explains the exercises ….. than our old teacher. (badly) 10. The new mechanic checked the car ….. than the old mechanic. (thoroughly) .
Слайд 4
Negative prefixes an __friendly look an __interesting book an __natural colour an __important task an __possible answer an __personal letter an __definite article an __correct answer __direct speech an __regular verb an __responsible person
Слайд 5
Keys an unfriendly look an uninteresting book an unnatural colour an unimportant task an impossible answer an impersonal letter an indefinite article an incorrect answer indirect speech an irregular verb an irresponsible person
Слайд 6
Choose the correct option 1) He was short and overweight and generally fairly __attractive. a) dis -; b) im -; c) in-; d) un- . 2) He’s a good teacher, but tends to be a bit __patient with slow learners. a) un-; b) in-; c) im -; d) dis — . 3) It is an __logical statement, because if one part is true, then the other must be false. a) dis -; b) il -; c) in-; d) un- . 4) It is __ polite to point at people. a) dis -; b) im -; c) in-; d) un- . 5) My friend is very __responsible, he never does anything in time. a) dis -; b) ir -; c) in-; d) un- .
Слайд 7
Remember impossible ( невозможный), possibility ( возможность), impossibility ( невозможность) impolite ( невежливый), politeness ( вежливость), impoliteness ( невежливость) stressful ( стрессовый), distress ( недомогание), distressful ( печальный) thoughtful ( задумчивый), thoughtfulness ( задумчивость), thoughtless ( бездумный), thoughtlessness ( бездумность) disagree ( не соглашаться), agreement ( соглашение), disagreement ( расхождение), agreeable ( соответствующий), disagreeable ( неприятный) disuse ( перестать употреблять), useful ( полезный), misuse ( неправильно использовать), useless ( бесполезный), uselessness ( бесполезность) dislike ( не любить), likeness ( сходство), unlikeness ( несходство), unlike ( непохожий) tasteless ( безвкусный), tasteful ( со вкусом), tastefulness ( хороший вкус), distaste ( отвращение), distasteful ( противный) misunderstand ( невернопонять ), understandable ( понятный), understandability ( понятность) hopeless ( безнадежный), hopeful ( оптимистический), hopelessness ( безнадежность), hopefulness ( надежда)
Слайд 8
Remember careless ( беззаботный), careful ( заботливый), carelessness ( беззаботность), carefulness ( тщательность) immortal ( бессмертный), mortality ( смертность), immortality ( бессмертие) humanity ( гуманность), inhuman ( бесчеловечный), inhumanity ( бесчеловечность) successful ( успешный) , unsuccessful ( безуспешный) consciousness ( сознательность), unconscious ( бессознательный), unconsciousness ( бессознательность) popularity ( популярность), unpopular ( непопулярный), unpopularity ( непопулярность) profitable ( прибыльный), profitability ( прибыльность), unprofitable ( нерентабельный)
Слайд 11
Keys
Слайд 12
Complete the text with the correct form of the words in brackets. Dear Desperate, I read your letter and I can tell you it is very common for young people to have ( 0) ____ arguments ____ ( argue ) with their parents. There is a (1) ______ ( possible ) that they expect you to show more (2) __________( responsible ) when you decide to do something. For example, when you study, I’m sure you have the necessary (3) __________ ( intelligent ) to get better marks. What is going to make a (4) ___________ ( different ), though, is your active (5) _______________ ( involve ) in class every day. Sooner or later your (6) _______________ ( perform ) will improve. You’ll also have enough (7) _______________ ( confident ) to deal with any problems that may arise. What’s more, your parents will appreciate your effort and your (8) _______________ ( relation ) will get better. I’m sure this is of great (9) _______________ ( important ) to you. All you need is hard work and (10) __________ ( patient ). Remember, success doesn’t usually come overnight. Best wishes, Miranda
Слайд 13
Keys 1 possibility 2 responsibility 3 intelligence 4 difference 5 involvement 6 performance 7 confidence 8 relationship 9 importance 10 patience
Слайд 14
Complete the sentences with the correct form of the words in brackets. Do’s and don’ts for those who want to be famous Don’t be (0) _____ impatient _____ ( patient ). All celebrities worked (1) _____________ ( hard ) than you can imagine to become successful. Don’t be (2) ___________ ( honest ) about your career so far. No-one is going to believe you sang on stage with Madonna and Michael Jackson. If you lie, you’ll only end up (3) ____________________ ( employed ). Do find out more about yourself. Find out what you can really do (4) ____________________ ( good ) than the others, eg dance or sing. If you are (5) ____________________ ( certain ) about your ability to do something, try it. Do work (6) ____________________ ( much ) on your weak points and spend (7) ____________________ ( little ) time daydreaming. Do prepare yourself for the interviews. The last thing you want is to feel (8) ____________________ ( comfortable ) with some unexpected questions. Don’t look (9) ____________________ ( tidy ), especially during an interview. Good luck! For (10) ____________________ ( far ) information, you can call our support line on 000443212345.
Слайд 15
Keys 1 harder 2 dishonest 3 unemployed 4 better 5 uncertain 6 more 7 less 8 uncomfortable 9 untidy 10 further
Слайд 16
Complete the sentences with the correct form of the words in brackets. The need for written (0) ____ communication ____ ( communicate ) is not new. Since prehistoric times, Man has tried to express his (1) _______________ ( think ) and (2) _______________ ( believe ) and managed to (3) _______________ ( description ) them in various ways. From the prehistoric paintings on the walls of caves to emails, he has used symbols which were much different in (4) _______________ ( high ), (5) _______________ ( long ) and shape. However, they all show two things: his (6) _______________ ( able ) to use his imagination and his (7) _______________ ( decide ) to pass his message to other people, even years or centuries after it was written. This may be an (8) _______________ ( explain ) why people still (9) _______________ ( choice ) to (10) _______________ ( practise ) writing.
Слайд 17
Keys 1 thought(s) 2 beliefs 3 describe 4 height 5 length 6 ability 7 decision 8 explanation 9 choose 10 practise
Слайд 18
As the years pass, more and more ways are (0) ___ invented ___ ( invent ) to encourage people to buy more. Apart from the classic ways like going to a (1) _______________ ( shop ) centre or ordering through a mail-order catalogue, now you can buy the (2) ___________ ( produce ) you wish online. Sales (3) ___________ ( manage ) do their best for the (4) __________ ( convenient ) of their customers including free (5) _____________ ( deliver ). In fact, a large number of consumers buy more than they need either in the (6) _________ ( sale ) because the prices are lower, or all year round because they are influenced by (7) ___________ ( advertise ). As a result, (8) _______________ ( consume ) has increased dramatically. However, there’s a negative side, too. Some people have become (9) ___________ ( addict ) while others often express (10) ____________ ( complain ) about high prices and low quality.
Слайд 19
Keys 1 shopping 2 product(s) 3 managers 4 convenience 5 delivery 6 sales 7 advertising/advertisements 8 consumption
Слайд 20
Complete the sentences with the correct form of the word in bold . 0 I demanded an explanation from the holiday rep as to why the hotel was dirty and unfinished. EXPLAIN 1 I had great __________ sleeping in the hotel because of the noise from the airport. DIFFICULT 2 I stopped being a holiday rep because the __________ was too much for me. RESPONSIBLE 3 Their customs and __________ are quite different from ours. BELIEVE 4 There were a lot of __________ for the lifeguard’s job. APPLY 5 I booked an adventure holiday because there was such a __________ of things to do. VARY 6 My sister and I went on separate holidays because we __________ about where to go. AGREE
Слайд 21
Keys 1 difficulty 2 responsibility 3 beliefs 4 applications 5 variety 6 disagreed
Слайд 22
Complete the sentences with the correct form of the word in bold . 0 He used to paint just for fun, but now he’s become a professional painter. PROFESSION 1 I’m showing my work in a new exhibition and I’m always rather __________ on the opening night. ANXIETY 2 Now that he’s sold some of his sculptures, his life is a bit more __________ than it used to be. COMFORT 3 The art gallery is becoming very successful and I need some __________ advice. FINANCE 4 The town council are having the most __________ fight about whose statue to put in the town centre. BELIEVE 5 My parents wanted to buy a painting by a famous artist, but it was too __________. EXPENSE
Слайд 23
6 I’ve been feeling very __________ lately, so I’ve decided to go to art classes. CREATE 7 I love that picture even though it’s not very __________. VALUE 8 Now that he’s become rich and famous he’s really changed. He’s almost __________. RECOGNISE 9 It’s __________ trying to teach me how to draw – I’m just not artistic. USE 10 There’s so much work to do! It seems __________! END
Слайд 24
Keys 1 anxious 2 comfortable 3 financial 4 unbelievable 5 expensive 6 creative 7 valuable 8 unrecognisable 9 useless 10 endless
Слайд 25
Complete the sentences with nouns 1. After fast and colourful sunset total ______________(dark) fell on the island. 2. The hotel was only 2 km from the city’s shopping and _______________________(entertain) areas. 3. There were over 10,000 __________________(spectacular) at the stadium on Sunday. 4. Whatever you do, it’s important to have ambition and __________________(determined). 5. Jane served as a ________________(govern) for Mr. Rochester’s little foster-child. 6. Initiative and social skills are always attractive to ________________(employ). 7. The industry needs better ________________(manage) rather than more money. 8. They invited a few __________________(celebrate) to open the festival. 9. Sometimes we prefer to use symbols and icons for _____________________________(communicate). 10. She takes her ___________________(responsible) as a teacher very seriously.
Слайд 26
Keys 1. darkness; 2. entertainment; 3. spectators; 4. determination; 5. governess; 6. employers; 7. management; 8. celebrities; 9. communication; 10. responsibilities
Слайд 27
Form adjectives with the help of these suffixes and translate them : 1. — ful wonder, beauty, care, harm, help, dread, respect 2. -less care, harm, help, end, rest, pain, shape 3. — ous mystery, fury, courage, nerve, danger, fame, envy 4. -y salt, fog, rain, mud, dirt, sleep, storm
Слайд 28
Complete the text with the adjectives : careless, sleepy, mysterious, dreadful, courageous, endless, nervous, rainy, foggy, shadowy One cold (1)________ night Sam was driving home. He felt tired and (2)________. The weather was (3)________. The rain seemed (4)________ and to make it worse it was getting (5)________. Suddenly Sam saw a lonely figure standing at the side of the road. He slowed down to offer a lift to the (6)________ pedestrian. But when he approached the (7)________ figure vanished. Puzzled and a little (8)________ Sam slowly continued his way and hardly had he covered 50 metres as he almost bumped into a big fallen tree lying across the road. He saw it just on time. Sam is a (9)________ man and he doesn’t believe in supernatural, but now he says that he is grateful to the (10)________ ghost that saved him from the accident.
Слайд 29
Keys 1 . rainy; 2. sleepy; 3. dreadful; 4. endless; 5. foggy; 6. careless; 7. shadowy; 8. nervous; 9. courageous; 10. mysterious
Слайд 30
Make opposite meanings with the help of these prefixes : un-, in-, im -, mis -, ill-, dis — polite – reliable – true – appear – legal – agree – expensive – able – patience – probable – understand – behave —
В книге рассматриваются два основных способа словообразования — аффиксация (образование новых слов с помощью суффиксов и префиксов) и словосложение. Пособие содержит выявленные посредством тщательного лингвистического анализа закономерности в словообразовании и правописании, трудные случаи и исключения, а также рекомендации по их запоминанию. Отличие настоящего пособия от существующих заключается в том, что оно позволяет осмысленно и поэтапно, шаг за шагом изучить основы словообразования, сформировать «чувство языка», расширить словарный запас, улучшить правописание.
Для студентов бакалавриата обучающихся по следующим направлениям: «Лингвистика», «Филология», «Педагогическое образование».
Фрагмент текстового слоя документа размещен для индексирующих роботов.
Для полноценной работы с документом, пожалуйста, перейдите в
ридер.
Т.В. Макаревич ОСНОВЫ СЛОВООБРАЗОВАНИЯ В АНГЛИЙСКОМ ЯЗЫКЕ THE BASICS OF ENGLISH WORD FORMATION Учебное пособие Москва Издательство «ФЛИНТА» 2018 2-е издание, стереотипное
УДК 811.111'373.611(075.8) ББК 81.432.1-2я73 М15 А в т о р: Татьяна Владимировна Макаревич — кандидат педагогических наук Р е ц е н з е н т ы: д-р пед. наук, проф. кафедры РКИ и межкультурной коммуникации МПГУ Е.А. Хамраева; канд. пед. наук, доц. кафедры иностранных языков НИУ ВШЭ В.А. Дугарцыренова Макаревич Т.В. М15 Основы словообразования в английском языке. The Basics of English Word Formation [Электронный ресурс] : учеб. пособие для вузов / Т.В. Макаревич. — 2-е изд., стер. — М. : ФЛИНТА, 2018. — 247 с. ISBN 978-5-9765-2707-2 В книге рассматриваются два основных способа словообразова- ния — аффиксация (образование новых слов с помощью суффиксов и префиксов) и словосложение. Пособие содержит выявленные по- средством тщательного лингвистического анализа закономерности в словообразовании и правописании, трудные случаи и исключения, а также рекомендации по их запоминанию. Отличие настоящего посо- бия от существующих заключается в том, что оно позволяет осмыс- ленно и поэтапно, шаг за шагом изучить основы словообразования, сформировать «чувство языка», расширить словарный запас, улуч- шить правописание. Для студентов бакалавриата обучающихся по следующим на- правлениям: «Лингвистика», «Филология», «Педагогическое образо- вание». УДК 811.111’373.611(075.8) ББК 81.432.1-2я73 ISBN 978-5-9765-2707-2 © Макаревич Т.В., 2018 © Издательство «ФЛИНТА», 2018
Моим родителям посвящается ВВЕДЕНИЕ Среди преподавателей-практиков, студентов и школьников бытует мнение, что научить словообразованию невозможно. Знакомство с английским словообразованием, как правило, происходит путем проб и ошибок, посредством механиче- ского выполнения огромного количества тестов на данный аспект. Таким образом, обучение осуществляется путем тестирова- ния, что на наш взгляд методически неверно и, как следствие, недостаточно эффективно. Особенность пособия заключается в том, что оно способ- ствует поэтапному формированию навыков словообразования путем выполнения серии упражнений. Суффиксы и префиксы представлены в виде наглядных таблиц, сопровождаются прави- лами, примерами и комментариями автора. Лексический материал для примеров и заданий тщательно отобран с учетом частотности лексических единиц в современ- ном английском языке. Отобранная автором лексика неоднократ- но предъявляется в серии упражнений разного типа и разной степени сложности. Упражнения построены таким образом, что определенный набор слов осмысленно запоминается в процессе выполнения заданий и не требует заучивания. Особое внимание уделяется правописанию. Рубрика «Особые случаи». Работа с учащимися по аспекту «Словообразование» показала, что наибольшие трудности сту- денты испытывают при выполнении заданий на супплетивный способ словообразования (при котором суффиксы вообще не ис- пользуются, а новая форма слова образуется посредством изме- нений в его корне: hot — heat, high — height, choose — choice и
др.). Лингвистический анализ средств современного английско- го языка и, в частности, отбор таких «исключений» и положил начало данной рубрике. В нее вошли также слова с трудным для учащихся написанием. Они представлены в таблицах и поэтап- но отрабатываются в упражнениях. Кроме того, книга содержит авторские разработки (пра- вила, сформулированные автором), облегчающие усвоение и запоминание трудных для написания слов (рубрика Spelling tips). Подсказки автора, оптимизирующие формирование на- выков слово образования, представлены в разделе Tips for word formation. Для закрепления материала после каждого раздела книги представлен блок упражнений на повторение изучен- ного. Пособие отличается четкой структурой, снабжено ключами ко всем упражнениям, что делает возможным самостоятельную подготовку учащихся по аспекту «Словообразование». Как работать с пособием. Каждый из семи разделов насы- щен лексико-грамматическим материалом, а также правилами правописания, поэтому для наилучшего усвоения материала имеет смысл не проходить все пособие последовательно, а фраг- ментарно включать его в программу обучения. Например, прой- ти тему «Образование существительных», затем посвятить урок повторению времен английского языка, пассивному залогу, или развитию умений аудирования и говорения, затем рассмотреть образование прилагательных и т.д. Такой порядок работы обе- спечит комплексность обучения. Возможна также организация работы с пособием по тема- тическому принципу (при этом разделы пособия связываются с лексическими темами уроков). Так, например, тема «Профес- сии» соотносится с разделом Person nouns, тема «Эмоциональ- ное состояние человека. Черты характера» — с разделами Ad- jective suffi xes -ing, -ed; Compound adjectives, тема «Экология», «Наука» — с разделом Abstract nouns.
1. FORMATION OF NOUNS 1.1. ABSTRACT NOUNS How do we make abstract nouns? An abstract noun represents an idea, experience or quality rather than an object that you can touch (happiness — счастье, sadness — печаль, feeling — чувство и пр.). How do we make abstract nouns? 1. Most abstract nouns are formed from the corresponding verbs by adding the following suffi xes: -tion/sion, -ance/-ence, -ment, -our, -ing, -age, -ure, etc. Example: protect → protection, improve → improvement. 2. Some nouns are formed from adjectives or nouns: Happy → happiness, similar → similarity, child → childhood, member → membership. 3. Unfortunately, in English there are no certain rules which predetermine the choice of the suffi x for noun formation (-ment, -ship or -tion). Gradually, having done a series of exercises on word formation and enlarged your vocabulary, you will learn to choose the appropriate suffi xes. See the table and study the most frequent suffi xes which are used in formation of abstract nouns. Write down the new words. Formation of abstract nouns-1 -tion protection, communication, situation, recognition -sion/-ion division, discussion, depression
End of the table -ness whiteness, weakness, tiredness, happiness, loneliness, attractiveness, ugliness, tenderness, friendliness, awareness -ment movement, improvement, enjoyment, government, treatment -ship friendship, membership, companionship, relationship, ownership, partnership, citizenship -ance/-ence !!! high frequency importance, signifi cance; confi dence, existence, presence, absence, persistence, competence, evidence -ancy/-ency -acy/-ecy !!! low frequency life expectancy, fl uency; democracy, accuracy, literacy -ing feeling, suffering, reading, writing, listening, gardening - Memory tips Мany English nouns ending in -tion/-sion correspond to international words in -ия in the Russian language. Сompare: situation — ситуация, discussion — дискуссия. Ex. 1. Translate the following words into English using the suffi x -tion. E x ampl e: Администрация — administration. Революция, классификация, интеграция, конструкция, иден- ти фикация, трансформация, организация, реакция, презентация, ими тация.
- Spelling tips for nouns with the suffi x -ness MEMORISE! happy → happ-i-ness y → i lonely → lonel-i-ness friendly → friendl-i-ness - Tips for word formation -ANCE or -ENCE? How do we choose the suffi x? Pay special attention to the adjectives that abstract nouns are derived from. In most cases, if an adjective ends in -ant, the corresponding abstract noun ends in -ance: important → importance, signifi cant → signifi cance. If an adjective has the suffi x -ent, the corresponding abstract noun takes the -ence suffi x, respectively: confi dent → confi dence, competent → competence. Memorise the exceptions: fl uency (derived from fl uent), frequency (derived from frequent), vacancy (derived from vacant), expectancy (derived from expectant). In the cases above we use the suffi xes -ancy/-ency instead of -ance/-ence. Ex. 2. Form abstract nouns from the following adjectives adding the suffi x -ance or -ence. E x ampl e: important → importance. Convenient, signifi cant, confi dent, reluctant, evident, ignorant, dependent, competent, innocent, intelligent, distant, persistent, violent, present, absent, magnifi cent, patient.
Ex. 3. Form nouns from the following words using the suffi xes from the table below. Do this task in your copybook. -ment -tion/-sion -ance/-ence -ness -ing Lonely, improve, create, read, appear, write, communicate, accept, compete, listen, construct, climb, develop, happy, act, pollute, end, decorate, select, educate, begin, perform, aware, generate, drive, depend, invent, exist, dance, discuss, disappear, impress, suffer, move, meet, friendly, treat. Check the spelling of the words formed from accept, begin, exist, impress, appear, depend, compete. Ex. 4. Match the words with their defi nitions. Abstract noun Defi nition 1 invention a) when a particular kind of animal or plant stops existing 2 deforestation b) when someone or something is protected 3 reduction c) when a lot of people move to a place in order to live there 4 pollution d) the act of destroying something 5 environment e) the action of clearing a wide area of trees 6 destruction f) the act of improving something 7 settlement g) suffering caused by lack of food 8 protection h) a decrease in size or amount of something 9 extinction i) a useful machine, tool, or instrument that has been invented
End of the table 10 improvement j) the process of making air, water, soil dangerously dirty and not suitable for people to use 11 starvation k) the air, water, and land on Earth, which can be harmed by man’s activities Ex. 5. Complete the gaps with the suitable nouns. Add the suffi xes -tion or -ment. protect, extinct (× 2), deforest, improve, pollute (× 2), invent 1. The chemicals have been identifi ed as a source of _________________ . 2. This law provides _________________ for endangered species. 3. These animals were hunted almost to _________________ . 4. Ecologists are studying the effects of industrial _________________ on the population. 5. Scientists are now trying to save the whale from _________________ . 6. There’s been a big _________________ in the children’s behaviour. 7. The dishwasher is a wonderful _________________ . 8. Cooking with wood is also a cause of _________________ in many countries. Ex. 6. Translate the following sentences. 1. Загрязнение воздуха и исчезновение редких видов (rare species) обсуждались на конференции вчера.
2. Голод — одна из самых актуальных проблем африканских стран. 3. Что мы можем сделать для защиты окружающей среды? 4. Есть какие-либо улучшения? 5. Они говорили о развитии экономики. 6. Каковы его основные изобретения? 7. Защита этих двух поселений — их главная задача. 8. Разрушение лесов (← deforest, v.) очень опасно для окру- жающей среды. 9. Сокращение загрязнения воздуха может улучшить состоя- ние (the state) окружающей среды. 10. Существование этого биологического вида (biological spe- cies) еще не было доказано. - Memory tips Study some tips for memorising the words with the suffi x -tion which are similar in their pronunciation and spelling. ● construct → construction (строительство) ● reduce → reduction (сокращение, уменьшение) ● produce → production (производство) ● destroy → destruction (разрушение) Сompare the spelling of the words above with the Russian words конструкция, редукция, продукция. Ex. 7. Complete the gaps with abstract nouns formed by means of the following suffi xes: -tion, -ment, -ship, -ance, -ence. 1. This car is no longer in ___________ . PRODUCE 2. There is a wide range of means of ___________ in capital cities. ENTERTAIN 3. Have you fi nished your ___________ yet? TRANSLATE
Диск
Войти
Диск
Название
Владелец
Последнее изменение
Размер файла
ADJECTIVE SUFFIXES 1.pdf
10 окт. 2018 г.
316 КБ
ADJECTIVE SUFFIXES 2.pdf
10 окт. 2018 г.
241 КБ
ADJECTIVE SUFFIXES.pdf
10 окт. 2018 г.
517 КБ
NEGATIVE PREFIXES 2.pdf
10 окт. 2018 г.
49 КБ
NEGATIVE PREFIXES.pdf
10 окт. 2018 г.
507 КБ
NOUN SUFFIXES 2.pdf
10 окт. 2018 г.
1,4 МБ
NOUN SUFFIXES 3.pdf
10 окт. 2018 г.
23 КБ
NOUN SUFFIXES 4.pdf
10 окт. 2018 г.
178 КБ
NOUN SUFFIXES 5.pdf
10 окт. 2018 г.
88 КБ
NOUN SUFFIXES.pdf
10 окт. 2018 г.
183 КБ
PREFIXES — copia.pdf
10 окт. 2018 г.
352 КБ
PREFIXES 1.pdf
10 окт. 2018 г.
49 КБ
PREFIXES 2.pdf
10 окт. 2018 г.
467 КБ
PREFIXES 3.pdf
10 окт. 2018 г.
279 КБ
PREFIXES AND SUFFIXES 3.pdf
10 окт. 2018 г.
183 КБ
PREFIXES.pdf
10 окт. 2018 г.
401 КБ
PREFIXES2.pdf
10 окт. 2018 г.
157 КБ
PREFIXES3.pdf
10 окт. 2018 г.
279 КБ
PREFIXES4.pdf
10 окт. 2018 г.
479 КБ
SUFFIXES (2).pdf
10 окт. 2018 г.
256 КБ
SUFFIXES 1.pdf
10 окт. 2018 г.
86 КБ
SUFFIXES 2.pdf
10 окт. 2018 г.
172 КБ
SUFFIXES 3.pdf
10 окт. 2018 г.
318 КБ
SUFFIXES 4.pdf
10 окт. 2018 г.
183 КБ
SUFFIXES 5.pdf
10 окт. 2018 г.
248 КБ
SUFFIXES 6.pdf
10 окт. 2018 г.
317 КБ
SUFFIXES AND PREFIXES.pdf
10 окт. 2018 г.
68 КБ
SUFFIXES..pdf
10 окт. 2018 г.
178 КБ
SUFFIXES.pdf
10 окт. 2018 г.
178 КБ
THE HUNGER GAMES WORD FORMATION.pdf
10 окт. 2018 г.
243 КБ
VERB SUFFIXES.pdf
10 окт. 2018 г.
134 КБ
WORD FORMATION 1.pdf
10 окт. 2018 г.
111 КБ
WORD FORMATION 2.pdf
10 окт. 2018 г.
94 КБ
WORD FORMATION 4.pdf
10 окт. 2018 г.
77 КБ
WORD FORMATION 6.pdf
10 окт. 2018 г.
114 КБ
WORD FORMATION 7.pdf
10 окт. 2018 г.
190 КБ
WORD FORMATION 8.pdf
10 окт. 2018 г.
103 КБ
WORD FORMATION 111.pdf
10 окт. 2018 г.
64 КБ
WORD FORMATION 112.pdf
10 окт. 2018 г.
103 КБ
WORD FORMATION 113.pdf
10 окт. 2018 г.
111 КБ
WORD FORMATION 114.pdf
10 окт. 2018 г.
300 КБ
WORD FORMATION 119.pdf
10 окт. 2018 г.
93 КБ
WORD FORMATION B.pdf
10 окт. 2018 г.
110 КБ
word formation list1.pdf
10 окт. 2018 г.
329 КБ
word formation list2.pdf
10 окт. 2018 г.
271 КБ
word formation list3.pdf
10 окт. 2018 г.
312 КБ
word formation list4.pdf
10 окт. 2018 г.
283 КБ
word formation list5.pdf
10 окт. 2018 г.
225 КБ
word formation list6.pdf
10 окт. 2018 г.
206 КБ
word formation list7.pdf
10 окт. 2018 г.
327 КБ
В этой папке нет файлов.Чтобы добавить файлы, войдите в аккаунт