- Грамматика: 1. Притяжательные местоимения (вторая форма) 2. Степени сравнения прилагательных и наречий. 3. Причастие I. 4. Неопределенные местоимения some, any.
- Словообразование: Сложные слова с some, any, every, no.
Грамматика
Притяжательные местоимения (вторая форма)
В уроке 4 вы познакомились с притяжательными местоимениями my, his, her, its, our, your, their. Притяжательные местоимения имеют эту форму, когда стоят перед существительным в качестве его определения. Но когда они стоят вместо существительного, заменяют его, то форма их несколько меняется. Сравните:
Первая форма | Вторая форма | Перевод |
---|---|---|
my | mine | мой |
his | his | его |
her | hers | ее |
its | its | ее, его |
our | ours | наш |
your | yours | ваш, твой |
their | theirs | их |
Примеры:
This is your room, but that is hers. | Эта ваша комната, а та ее. |
This is my mistake, not yours. | Это моя ошибка, не ваша. |
Give me your pen, I cannot find mine. | Дайте мне вашу ручку, я не могу найти свою. |
Сравните также одинаковые по смыслу предложения с разными формами притяжательных местоимений:
These are my notes. | Это мои заметки. |
These notes are mine. | |
Is that your pencil? | Это ваш карандаш? |
Is that pencil yours? |
Прочтите и переведите:
- Take my notebook and give me yours.
- I like your house; do you want to see ours?
- Give them our map, theirs is too small.
- She says that bag is hers.
Степени сравнения прилагательных и наречий
Прилагательные
В современном английском языке есть два способа образования степеней сравнения прилагательных:
Первый способ — с помощью суффиксов. Этим способом образуются степени сравнения односложных прилагательных, а также тех двусложных, которые оканчиваются на -y. В сравнительной степени к ним прибавляется суффикс -er [ə], а в превосходной -est [əst]. Например:
Положительная степень | Сравнительная степень | Превосходная степень | |||
---|---|---|---|---|---|
warm | теплый | warmer | теплее | (the) warmest | теплейший (самый теплый) |
wide | широкий | wider | шире | (the) widest | широчайший (самый широкий) |
big | большой | bigger | больше | (the) biggest | наибольший (самый большой) |
easy | легкий | easier | легче | (the) easiest | легчайший (самый легкий) |
Существительное, определяемое прилагательным в превосходной степени, обычно имеет артикль the или притяжательное местоимение:
This bridge is the finest in London. | Этот мост — самый красивый в Лондоне. |
He is my oldest friend. | Он мой самый старый друг. |
Степени сравнения имеют следующие орфографические особенности:
- удвоение согласной перед -er и -est, если согласному звуку предшествует краткий гласный: big, bigger, (the) biggest;
- переход конечного y в i, если букве y предшествует согласная: easy, easier, (the) easiest.
Второй способ — путем прибавления слов more [mɔ:] более и (the) most [məʊst] более всего, самый. Так образуются степени сравнения большинства двусложных и всех многосложных прилагательных. Например:
Положительная степень | Сравнительная степень | Превосходная степень | |||
---|---|---|---|---|---|
definite | определенный | more definite | определеннее | (the) most definite | самый определенный |
Таковы два основных способа образования степеней сравнения прилагательных.
Кроме того, степени сравнения некоторых прилагательных образуются от других корней. Таких прилагательных очень немного. Запомните их:
Положительная степень | Сравнительная степень | Превосходная степень | |||
---|---|---|---|---|---|
good | хороший | better | лучше | (the) best | лучший |
bad | плохой | worse | хуже | (the) worst | худший |
much | много | more | больше | (the) most | наибольший |
many |
Обратите внимание на то, что степени сравнения соответствующих русских слов тоже образуются от разных корней: хороший — лучше; плохой — хуже; много — больше.
Наречия
Степени сравнения наречий образуются аналогично степеням сравнения прилагательных:
1. с помощью суффиксов:
near | близко |
nearer | ближе |
nearest | ближе всего |
2. описательным путем:
solidly | крепко |
more solidly | крепче |
most solidly | крепче всего |
3. от других корней:
Положительная степень | Сравнительная степень | Превосходная степень | |||
---|---|---|---|---|---|
well | хорошо | better | лучше | best | лучше всего |
badly | плохо | worse | хуже | worst | хуже всего |
much | много | more | больше | most | больше всего |
little | мало | less | меньше | least | меньше всего |
Причастие I
В английском языке, как и в русском, имеются причастия — participles [ˈpɑ:tɪsɪplz]. В этом уроке мы рассмотрим так называемое причастие I, которое называют также причастием настоящего времени, по-английски — the Present Participle. Оно примерно соответствует русскому действительному причастию. Его признаком является суффикс -ing [ɪŋ]. Образуем несколько причастий от известных вам глаголов:
open [ˈəʊpən] | открывать | opening [ˈəʊpənɪŋ] | открывающий |
live [lɪv] | жить | living [ˈlɪvɪŋ] | живущий |
study [ˈstʌdɪ] | изучать | studying [ˈstʌdɪɪŋ] | изучающий |
let [let] | позволять | letting [ˈletɪŋ] | позволяющий |
Орфографические особенности причастий состоят в том, что перед суффиксом -ing:
- «немая» буква -e опускается (to make — making);
- конечная согласная удваивается, если перед ней стоит краткий гласный звук (to put — putting).
Рассмотрим функции причастия I в предложении:
1. Оно может быть определением, стоящим перед определяемым словом:
a flying bird | летящая птица |
a dancing child | танцующий ребенок |
2. С него может начинаться определительный причастный оборот, который обычно стоит после определяемого слова:
the boys studying geography | мальчики, изучающие географию. |
Такие определения по-английски обычно не выделяются запятыми.
3. Причастие I может выражать обстоятельство и входить в обстоятельственный причастный оборот. В таких случаях оно переводится деепричастием.
I write you this letter, knowing that you are very busy. | Я пишу вам это письмо, зная, что вы очень заняты. |
Don’t stand here, doing nothing. | Не стойте здесь, ничего не делая. |
Hearing all this, I must answer. | Услышав все это, я должен ответить. |
Неопределенные местоимения some, any
Вы уже встречали слова some несколько, некоторые и any любой. Эти слова имеют особенности, которые мы суммируем в этом уроке.
Местоимения some и any называются неопределенными, потому что выражают неопределенное количество.
Some
Some значит некоторые, несколько и употребляется в утвердительных предложениях:
There are some mistakes in your work. | В вашей работе есть несколько ошибок. |
My friend has some good books. | У моего друга есть несколько (некоторое количество) хороших книг. |
Some of these books are easy to read. | Некоторые из этих книг легкие. |
Перед числительными some означает приблизительно, около.
Some twenty men and women are present. | Присутствует примерно двадцать человек. |
Any
Any встречается преимущественно в вопросительных и отрицательных предложениях и имеет там то же значение, что и some в утвердительных. На русский язык any обычно вообще не переводится.
Have you any pencils? | Есть ли у вас (какие-нибудь) карандаши? |
We haven’t any time. | У нас нет времени. |
Are there any new houses here? | Здесь есть новые дома? |
No, there aren’t any. | Нет (их нет). |
В утвердительных предложениях any значит любой.
Any man can tell you this. | Любой человек может вам это сказать. |
Come at any time. | Приходи в любое время. |
Словообразование
Сложные слова с some-, any-, every-, no-
Вы только что рассмотрели слова any, some. Вы давно знаете слова body тело, thing вещь, no никакой, where куда, где. Слово one вы знаете в значении один, но оно может также означать один человек, некто. Вы знаете также слово every [ˈevrɪ] каждый. А теперь посмотрите, как много сложных слов получается из этих элементов.
С элементом thing
something | что-либо, что-нибудь, что-то |
anything | что-либо, что-нибудь (в отрицат. и вопросит. предложениях), что угодно (в утвердит. предложениях) |
everything | всё |
nothing | ничего, ничто |
Примеры:
He knows something. | Он что-то знает. |
Does he know anything? | Он что-нибудь знает? |
He knows everything. | Он знает всё. |
No, he knows nothing. | Нет, он не знает ничего. |
С элементами body и one
somebody, someone | кто-то, кто-либо |
anybody, anyone | кто-нибудь |
everybody, everyone | все, каждый человек |
nobody, no one | никто |
Примеры:
There is somebody (someone) in that room. | В той комнате кто-то есть. |
Is anybody (anyone) there? | Там кто-нибудь есть? |
Everybody (everyone) knows that. | Все это знают. |
Nobody (no one) likes him. | Его никто не любит. |
Сочетание no one никто пишется раздельно: No one likes him.
С элементом where
Те же местоимения в сочетании с where дают следующие слова:
somewhere | где-то, куда-то, куда-нибудь |
anywhere | где-нибудь, куда-нибудь (в вопросит. и отрицат. предложениях), где бы (куда бы) то ни было, везде (в утвердит. предложениях) |
everywhere | везде |
nowhere | нигде |
Примеры:
These flowers grow everywhere. | Эти цветы растут везде. |
Nowhere in Europe can you see such trees. | Нигде в Европе вы не увидите таких деревьев. |
Повторите в уроке 3 произношение звука [ŋ], передаваемого буквами ng, и прочтите слова с ударением на первом слоге:
- ˈsleeping, ˈmaking, ˈasking, ˈfinding, ˈlooking, ˈknowing, thing [θɪŋ], ˈsomething
Прочтите и переведите текст:
Bats
Birds fly and bats fly too. Is a bat a kind of bird or are bats and birds different animals? A bat is not a kind of bird, for1 a bat has four legs and a bird has only two. Bats have teeth and birds have none; bats have large ears but birds’ ears are only holes in the head.
The head and body of a bat is something like2 the head and body of a mouse. The bat’s legs help it to fly. Wide pieces of skin join them together. These pieces of skin act like wings.
Small bats eat flying insects. Larger bats also eat insects. Some large bats eat fruit. Nearly all bats eat at night and not in the day-time.
In the evening bats fly about up and down3 in the air and catch insects. Their little teeth can bite hard insects.
Bats are busiest in the evening. In the daytime they usually sleep in a dark place. Bats do not do us any harm. They help us because they eat insects which we do not like.
In South America there is a bat which lives only on blood. Its throat is so narrow that only liquids can pass down it. This bat is not very big, only about four inches long, with wings about eight inches long when they are wide open. This little bat drinks the blood of animals and even of men. At night-time it flies into the house and comes down4 on the sleeping person’s arm or leg. It touches the skin so quietly that the man does not feel anything. Then the bat makes a very small bite with its teeth and begins to drink blood. The bat is so small that it does not drink a great deal of blood, but it takes enough to make the person feel ill.
Some people think that bats cannot see, but that is not true. They have eyes and they can see, though they cannot see very well. But they have better ears than men have and they can hear things which we cannot hear. Bats can feel where a thing is though they do not touch it. That is why they can fly about in the dark and catch little insects which they cannot see.1 for в данном контексте имеет значение ибо, потому что
2 something like — нечто вроде, несколько похоже на
3 fly about up and down — перелетают с места на место, кружатся (букв. летают вокруг, вверх и вниз).
Ср. сказанное о слове about в уроке 9.
4 comes down — опускается
Новые слова
- act [ækt] v действовать; n дело, поступок, акт
- America [əˈmərɪkə] n Америка
- arm [ɑ:m] n рука (от кисти до плеча)
- bat [bæt] n летучая мышь
- bite [baɪt] v кусать; n укус
- blood [blʌd] n кровь
- busy [ˈbɪzɪ] a занятой; деятельный; трудолюбивый
- catch [kæʧ] v ловить, поймать
- course [kɔ:s] n курс, ход; of course конечно, разумеется
- dark [dɑ:k] a темный; n: in the dark в темноте
- deal [di:l] n: a great deal много
- down [daʊn] adv вниз; prep вниз по
- drink [drɪŋk] v пить
- ear [ɪə] n ухо
- enough [ɪˈnʌf] adv достаточно
- even [ˈi:vn] adv даже
- evening [ˈi:vnɪŋ] n вечер
- eye [aɪ] n глаз
- feel [fi:l] v чувствовать
- fruit [fru:t] n фрукт(ы); плод(ы)
- hard [hɑ:d] a твердый
- harm [hɑ:m] n вред; v вредить
- head [hed] n голова; глава; v возглавлять
- help [help] v помогать; n помощь
- hole [həʊl] n дыра
- ill [ɪl] a больной
- inch [ɪnʧ] n дюйм
- insect [ˈɪnsekt] n насекомое
- join [ʤɔɪn] v соединять(ся); присоединять(ся); вступать
- leg [leɡ] n нога (от ступни до бедра)
- like [laɪk] adv подобно, как; a похожий
- long [lɒŋ] a длинный; adv долго
- mouse [maʊs] n мышь; мн. ч. mice [maɪs]
- narrow [ˈnærəʊ] a узкий
- none [nʌn] pron, adv никто, ничто, ни один, нисколько
- pass [pɑ:s] v проходить; передавать
- skin [skɪn] n кожа
- sleep [sli:p] v спать; n сон
- so [səʊ] adv так, таким образом, настолько
- then [ðen] adv тогда, затем, потом
- though [ðəʊ] cj хотя
- throat [θrəʊt] n горло
- together [təˈɡəðə] adv вместе
- tooth [tu:θ] n зуб, мн. ч. teeth [ti:θ]
- touch [tʌʧ] v трогать, касаться
- true [tru:] a верный, правильный
- wing [wɪŋ] n крыло
Анализ слов
Среди слов урока большое место занимают названия частей тела. Обратите особое внимание на слова arm и leg, обозначающие соответственно руку от кисти до плеча и ногу от ступни до бедра. По-русски мы должны были бы употребить несколько слов для перевода каждого из этих английских слов, потому что по-русски нога включает и ступню, а рука включает кисть. По-английски же эти конечности обозначаются отдельными словами: hand кисть руки и foot ступня (мн. число feet). Эти слова вам уже встречались.
Слова, обозначающие части тела, чрезвычайно многозначны и в разных значениях постоянно встречаются в технической литературе. Раскроем общий англо-русский словарь и посмотрим, какие значения имеет слово head.
Мы увидим, что head значит голова; передняя часть чего-л.: нос судна; мыс; изголовье, крышка; шляпка (гвоздя); рубрика, заголовок; лицевая сторона монеты; напор, давление столба жидкости; замочный камень свода; верхний брус оконной или дверной коробки; бабка станка; прибыль при литье; обух топора; боек молота; кочан; глава; руководитель. Несколько значений мы опустили. В специальном техническом словаре значений будет еще больше. Попробуйте найти в словаре название любой части тела, и вы убедитесь, что слово имеет ряд дополнительных значений в науке и технике. Некоторые значения специалист может установить по первоначальному, т.е. анатомическому, значению слова. Поэтому очень важно знать твердо это основное значение.
Заметим, что почти всем названиям частей тела соответствуют аналогичные глаголы (см. раздел «Конверсия» в уроке 6).
a head | голова | to head | возглавлять |
a hand | рука | to hand | вручать |
an eye | глаз | to eye | разглядывать |
skin | кожа | to skin | обдирать |
a tooth | зуб | to tooth | нарезать зубцы |
Заметьте знакомые элементы в следующих словах: pass передавать (сравните со словом пасовка в спорте); none ни один связано с известным вам сочетанием no one. Очевидны общие корни в словах act акт, fruit фрукт(ы), course курс. Заметьте особенно два идиоматических выражения: of course конечно и a great deal много. Можно также сказать a good deal.
В этом уроке вы встретили слово like. Наречие like значит подобно, как; прилагательное like — похожий. Не путайте их с глаголом to like любить, нравиться, который вы встречали в уроке 8. Например:
Like our friends we like this book. | Как и нашим друзьям, нам нравится эта книга. |
В уроках 7, 8, 9, 10 вы встретили около 200 новых слов. Вместе со словами предыдущих уроков это составит около 350 слов.
1. Определите, в какой степени сравнения стоят прилагательные. Переведите их на русский язык и определите их исходную форму.
- coolest, bluest, thicker, freer, worst, truer, better, smallest, greatest, slower
2. Переведите устно предложения и назовите положительную степень выделенных прилагательных и наречий:
- Her eyes are darker than Helen’s.
- In summer my room is cooler than the other rooms.
- In winter it is the best and warmest room in the house.
- I like it best.
- The new bridge is longer and more solid than the old bridge.
- This dress is even worse than your black dress; it is older, too.
- Your hands are less hard than mine.
- Give me some more water!
- We have less time than we want.
- The weather is colder in autumn than in spring though it is warmer than in winter.
3. Найдите в тексте урока прилагательные в сравнительной и превосходной степени и дайте их исходную форму.
4. Образуйте причастие I от всех глаголов, встречающихся среди новых слов урока.
5. Вставьте вместо точек some или any и переведите предложения:
- Do you know … of these girls?
- There are … foreign visitors in the park.
- … of my friends live in this house.
- We haven’t … time.
- Do you like … of these animals? Yes, I like … of them. No, I do not like … of them.
- Give me … water.
- We do not see … bats here.
- What fruit do you want (to buy)? — … fruit that is good for small children.
6. Переведите предложения:
- He says nothing. He does not say anything. No man can do this. Nobody can do this. I go nowhere in the evening. Do you go anywhere? I do not know anybody in this city. I know nobody in this city. He sees nothing on the hill. He does not see anything on the hill.
7. Переведите письменно на русский язык последний абзац текста. Потом переведите написанное вами обратно на английский язык. Сверьте свой обратный перевод с оригиналом и исправьте ошибки, если они есть.
8. Перепишите предложения, поставив вместо русских слов английские:
- Man has two (глаза) and two (уши).
- I (чувствовать) warm.
- The bird flies (вниз).
- Let’s (поймать) this bird.
- I (начинать) to study.
- Bats (едят) insects.
- (Некоторые) bats (пьют кровь).
- We must (действовать) quietly.
- Have you (достаточно) money?
- They are (заняты).
- I cannot (спать) (так) long, (хотя) my room is very quiet.
- Let’s go (вместе).
- The hole is ten (дюймов) wide.
- Their (кожа) is (темная).
- There is no (вред) in this insect.
- Birds have (крылья) and only two (ноги).
- This animal’s (кожа) is very thick.
- He is (даже) older than she.
9. Выпишите из текста урока названия частей тела.
10. В тексте вы встречали слова arm [ɑ:m], ear [ɪə], eye [aɪ], head [hed], leg [leɡ], teeth [ti:θ]. Вам известны также слова hand [hænd] кисть руки, foot [fʊt] ступня ноги, mouth [maʊθ] рот. Запомните также слово nose [nəʊz] нос.
Контрольная работа
1. Перепишите предложения, поставив данные в скобках слова в указанную степень сравнения. Переведите предложения устно:
- This book is (long ср. ст.) and (good ср. ст.) than the other book.
- It is (good прев. ст.) of all these books.
- But I want something (easy ср. ст.).
- Give me (easy прев. ст.) book.
- He is my (good прев. ст.) friend.
- I have even (little ср. ст.) time than you, but I study (much ср. ст.).
- He is (good прев. ст.) student in our class.
- This river is (narrow ср. ст.) than the Thames.
2. Перепишите словосочетания, заменив русские слова английскими причастиями I от известных вам глаголов:
- A (спящий) child.
- A (работающая) woman.
- The man (смотрящий) at me.
- Workers (начинающие) their work.
- The boy (ловящий) birds.
- The animal (пьющее) water.
- The (растущий) child.
- The (открывающиеся) gate.
- (Проходящие) ships.
- The bridge (соединяющий) the two sides of the river.
3. Переведите два предложения:
- I feel nothing.
- I do not feel anything.
Объясните, почему в первом предложении глагол стоит в утвердительной форме, а во втором — в отрицательной.
4. Перепишите предложения, заменив выделенные слова притяжательными местоимениями второй формы. Устно переведите предложения.
- Are your children older than my children?
- Are his eyes darker than your eyes?
- Their house is better than our house.
- I like our room better than her room.
- My teeth are whiter than their teeth.
5. Переведите на английский язык:
- Он работает лучше, чем вы.
- Эта комната темнее нашей.
- Его ноги длиннее, чем ваши.
- Он больше занят, чем она.
- Она ест больше фруктов, чем Мэри.
- Дети спят дольше, чем мы.
- У нее зубы белее, чем у меня.
6. Ответьте письменно по-английски на следующие вопросы; формулировки берите из текста:
- Do bats do us any harm?
- How many legs has the bat?
- Has it any teeth?
- When do bats eat?
- What do they do in the daytime?
- How do they help us?
- Why do some bats live only on blood?
- Can bats see?
- Do they see very well?
- How can they feel where a thing is though they do not touch it?
- How big is the bat that drinks blood?
7. Переведите английские слова:
- together, busy, inch, enough, sleep, then, ill, than, catch, act, feel, so, touch, help, drink, begin, fruit, insect, dark, hole, tooth, bite, skin, none, hard, join, down, even, harm, blood, pass, wing, evening, true, hear, throat, with, like, narrow, of course, a great deal
8. Назовите английские слова, имеющие значения:
- трогать, твердый, дюйм, начинать, хуже, даже, кожа, достаточно, тогда, правильный, конечно, лучше, спать, кровь, длинный, крыло, кусать, самый лучший, больше, меньше, чем, слышать, узкий, так, хотя, действовать, вместе, вечер, ловить, чувствовать, пить, вниз, темный, занятой
Повторите раздел о множественном числе существительных в уроке 2, вопросительную и отрицательную формы глагола (уроки 8 и 9). Перечитайте тексты уроков 6, 7, 8, 9 и повторите все встречающиеся в них новые слова.
Reading
World Records
The traditional English breakfast is bacon and eggs but Germans eat more eggs per person than the English1. The people of Germany are also the world’s greatest beer-drinkers2.
The Italians drink more wine than the French. The people of Sweden hold the world record for coffee-drinking, but it is the Irish who drink the most tea — even more than the British.
The British spend a lot of time at the dentist because they are the greatest sweet eaters in the world. The Chinese eat the least sugar.
The greatest meat-eaters in the world are the Uruguayans (уругвайцы), while the people of Sri Lanka (Шри-Ланка) eat the least meat. And the French eat the most cheese — and drink the most champagne.
(From: Encounters by J. Gartonsprenger, T. C. Jupp, J. Milne, P. Prowse. Abridged)
1 Обратите внимание на употребление артикля с прилагательными, обозначающими национальность. The English значит «англичане», the French — «французы», the British — «британцы», the Chinese — «китайцы». Однако названия языков обозначаются прилагательными без артикля: Do you speak English/French/Chinese? — Ты говоришь по-английски/по-французски/по-китайски?
См. также «Анализ слов» в уроке 11.
2 the world’s greatest beer-drinkers — больше всего в мире пьют пива. Ср. также the greatest sweet eaters/meat-eaters.
Learn the words for items you can find at a school
Vocabulary
Learn New Words FAST with this Lesson’s Vocab Review List
Get this lesson’s key vocab, their translations and pronunciations. Sign up for your Free Lifetime Account Now and get 7 Days of Premium Access including this feature.
By clicking Join Now, you agree to our
Terms of Use,
Privacy Policy,
and to receive our email communications, which you may opt out at any time.
Post a link to your Word document, Keyboard, by (Your Name) below
1. Follow the steps in the Microsoft Word Lesson Bank Lesson 10. Create your document and save it to your flash drive as «Keyboard by (your Name)».
2. Now you are ready to post your document here. First sign in at the bottom of this page and click the Add Files button at the bottom of the page.
3. Browse to “Keyboard, by (Your Name)” on your flash drive inside My Computer. Select it and click Open.
4. Now test the link to the files by clicking on it. You should see a new file with the title “Keyboard, by (Your Name).”
This is where we will post our lessons and work.
Looking for a dynamite vocabulary and grammar lesson? Try these ten adjectives with the following vocabulary lesson ideas.
In this blog post, I (selfishly) sat down and thought of my ten favorite adjectives. My favorite word of all time might be “ominous,” and I often take opportunities to use it. I also enjoy “surly,” but that is honestly because I get to define it with the word “churlishly” as well. Overall, I had way too much fun creating this list, and I’m not joking when I say that I’d like to know your favorite word.
I struggled to think of only ten of my favorite adjectives, but eventually I did, and they are below. (You can also download those words in an editable document. You’ll find my form below.)
Not only am I chatting about my favorite words (you should share with me your favorite ones in the comments!), but I am also writing about ways to teach them. I’ve outlined some vocabulary word activities and provided ideas for a grammar word wall. Everyone has unique approaches for teaching vocabulary, but honestly? A vocabulary and grammar lesson makes sense to me. When students and I learn new words, we talk about grammar. We even make a grammar word wall because I’m always interested in allowing students to decorate my room.
I see most of an ELA class through a grammatical lens, but I especially understand vocabulary with grammatical concepts. Below, I’ve listed my favorite adjectives and best ways to meet those language standards while teaching them. Then, I provided a free vocabulary lesson that you can download.
Lauralee’s favorite adjectives:
- Ominous: portending evil or harm; foreboding.
- Speculative: pertaining to consideration of some subject.
- Effulgent: shining forth brilliantly; radiant.
- Dubious: doubtful, marked by or occasioning doubt.
- Provocative: inciting or stimulating.
- Pragmatic: of or relating to a practical point of view.
- Null: without value or effect.
- Unilateral: involving one side only.
- Tentative: not yet finalized.
- Surly: churlishly rude or bad-tempered.
All of those adjectives have noun and adverb forms. If you are working on higher standards (identify and correctly use patterns of word changes that indicate different meanings or parts of speech), you have a provocative* lesson already. Still, most teachers rightfully shy away from the simple “memorize and quiz” vocabulary lesson. We can make vocabulary words activities more!
How can you amp the vocabulary lessons while also meeting advanced language standards? Try these ideas:
Model dictionary use.
Vocabulary lesson ideas should include domain-specific vocabulary. With vocabulary, I use the dictionary to show students about verbs and modifiers. (If we have a grammar word wall, we then add the vocabulary words to the wall.)
Open the dictionary and look at the different forms of words. With ten words, you might even assign one word per student partnership. If you are teaching in a digital setting, record yourself walking through the discovery of a word in the dictionary. Students might not understand all that a dictionary offers.
Discuss what you think when you hear a certain word. Act out the word if possible, or ask students about their prior knowledge of the definition.
Sometimes, a simple discussion of the word, its use in the dictionary, playing the dictionary’s pronunciation, and looking at sample sentences plants the knowledge of the word for students.
Write the words.
You can create many vocabulary words activities by playing with the words. Make the adjectives nouns. Then make the adjectives adverbs. Think of various activities, though.
Decide what type of writing you’d like students to practice (or ask them to choose), and ask for a paragraph or sentences with the vocabulary word used in another manner. Remind students to avoid the subject + linking verb + predicate word sentence.
Hang large sticky notes or posters around the room. Make a header of a goofy sentence. Rotate students around the room to add to the initial sentence to create a collaborative story that practices the vocabulary words.
Finally, create a jar of the vocabulary words with another jar of labels for nouns, adjectives, and adverbs. Students will draw a word and then the part of speech. That is their initial practice.
Any of those activities can be added to a grammar word wall. . .
Make a word wall.
I wrote about connecting grammar and vocabulary with a word wall a few years ago. A grammar word wall can be interactive, student-led, and connected to a vocabulary lesson.
If you have “dead” time in class, word walls fill that time constructively. Practice the meaning with students, and discuss the pictures students drew. Ask students to use the variations of words, and make a quick writing activity of it. (As an exit ticket, ask students to write a sentence on a sticky note and add it to the word wall.) For me, the more that students interact with the grammar word wall, the more they understand the words.
Plus? Older students enjoy seeing their work showcased. A word wall is wonderful for classroom community.
A vocabulary and grammar lesson combination moves away from the dreaded “grammar out of context” conundrum. Grammar alongside vocabulary empowers students as they use the words in their writing. Finally, vocabulary words activities can be interactive, even for older students.
Another tool that supports students with vocabulary lessons is pictures. Melissa details vocabulary lessons with pictures and more over at Reading and Writing Haven.
* Proactive is a fabulous word to teach connotation and denotation.
Do you have more ideas for a vocabulary and grammar lesson? Join my private Facebook group, Grammar Gurus. Teachers chat about ideas for a grammar word wall and much more!
vocabulary vocabulary lessons
video description
How To Design and Format Tables in Microsoft Word Lesson 10 — The Teacher
In this Microsoft Word Tutorial video, we will learn about designing and formatting a Word Table. In MS Word, if you don’t have time to apply formatting and design to your current table then you can take the help of the Design tab under the Table Tools menu. The Design options help you to quickly format your table in the blink of an eye.
In this tutorial, we will cover how to apply different predefined table styles to your current table and how to customize the First and Last Column formatting. We will also discuss what are Banded Rows and Banded Columns? You will also learn to individually apply Shading and Borders to a particular selected area of the Table.
— Recommended Videos:
How to work with Symbols efficiently
Debbie: I am amazed at the lack of professionalism in this video. The grammer certainly needs a lot of work. Bad grammer detracts me from the message.
Date: 2022-03-31
Other channel videos
41:6
18:47
7:9
30:13
7:27
1:40:5
35:27
19:57
23:11
11:7