Go to a engine and type in the word freeware

Вербицкая Forward. Английский язык для 9 классаUnit 5. Keeping up-to-date

Read, listen and talk about modern communications and technology. — Читать, слушать и говорить о современных средствах связи и технологии.
Practise the Present Perfect Simple and the Present Perfect Continuous. – Практиковать настоящее завершенное простое и настоящее завершенное продолженное времена.
Focus on giving instructions. – Сосредоточиться на инструкциях.
Write a personal letter. — Написать письмо личного характера.

Want your own personal website? A place where you can post your thoughts and images, interact with others and more? Get a blog! Click on the link, and you can get your own blog in only five minutes. And it’s all for FREE! – Хотите ваш собственный личный веб-сайт? Место, где вы можете оставить свои мысли и изображения, взаимодействовать с другими людьми и многое другое? Получите блог! Нажмите на ссылку, и вы можете получить свой собственный блог всего за пять минут. И все это бесплатно!

About Critical Age – О Критикал Эйдж (Критическом возрасте)
We’ve been together for ten months. — Мы вместе в течение десяти месяцев.
We’ve already played more than thirty gigs. We haven’t signed a deal with any record companies … yet! But we’ve made a demo CD! — Мы уже сыграли более тридцати концертов. Мы не подписали контракт со звукозаписывающими компаниями … пока! Но мы сделали демо-диск!

I’ve been playing the guitar since I was four. I’ve been the bass guitarist for three months — since Brian left the band. — Я играю на гитаре с четырехлетнего возраста. Я был бас-гитаристом в течение трех месяцев — с тех пор как Брайан покинул группу.

Have you been listening to Southgate FM recently? Nick Rhodes has been playing our CD all week! I’m amazed! He loves us. — Вы слушали Саутгейт FM в последнее время? Ник Родс проигрывает наш диск всю неделю! Я удивлен! Он любит нас.
He hasn’t been talking about anyone else. He’s played So Happy three times tonight! We’ve been rehearsing a lot lately. We’re playing a gig at The Rock Garden on Nov 5 @ 9 p.m. Come along. It’ll be explosive! I’ve been writing songs all day — I’m exhausted. I’ve written four new songs. — Он не говорил ни о ком другом. Он включал «Так счастлив» три раза сегодня вечером! Мы репетировали много в последнее время. Мы играем концерт в Рок Гарден 5 ноября в 9 часов вечера. Приходите. Он будет взрывной! Я пишу песни весь день — я истощен. Я написал четыре новые песни.
I write the songs and I write this blog. — Я пишу песни, и я пишу этот блог.

GRAMMAR AND READING – грамматика и чтение

Ex. 1 Read the Getablog.com advert. Are the statements true or false? — Прочитайте объявление Getablog.com. Являются ли утверждения истинными или ложными?

T-1. A blog is an easy-to-use personal website. — Блог представляет собой простой в использовании персональный сайт.
T-2. On a blog, you can write your opinions and post photos. — В блоге вы можете писать свое мнение и размещать фотографии.
F-3. You can’t communicate with other people. — Вы не можете общаться с другими людьми.
F-4. It takes a long time to set up a blog. — Занимает много времени создать блог.
T-5. It doesn’t cost anything to set up a blog. — Ничего не стоит создать блог.

Ex. 2 In pairs, read the blog and answer the questions. — В парах прочитайте блог и ответьте на вопросы.

1. How many people have visited this blog? — Сколько человек посетили этот блог?
2. What does it tell you about the band? — Что это говорит вам о группе?
3. Do you think they are a successful band? Why?/Why not? — Как вы думаете, что они являются успешной группой? Почему, почему нет?

Work it out – проработайте это

Ex. 3 Think Back! Look at the sentences. What tense is used? Why? – Вспомните! Посмотрите на предложения. Какое время используется? Почему?
Present Perfect
1. We have played more than thirty gigs. — Мы сыграли более тридцати концертов.
2. We have made a demo CD. — Мы сделали демо-диск.

Ex. 4 Think Back! Complete these sentences from the blog. When do we use these two time expressions? – Вспомните! Дополните эти предложения из блога. Когда мы используем эти два выражения времени?

We’ve been together for ten months. — Мы были вместе в течение десяти месяцев.
I’ve been the bass guitarist since Brian left the band. — Я являюсь бас-гитаристом с тех пор как Брайан покинул группу.

Ex. 5 Match sentences 1-3 with the uses of the Present Perfect Simple and Present Perfect Continuous (a-c). — Сопоставьте предложения 1-3 с использованием настоящего завершенного простого и настоящего завершенного продолженного (а-с).

1. I’ve been writing songs all day. I’m exhausted. — Я писал песни в течение всего дня. Я изможден.
b A past activity that may be continuing. It has a result in the present. — прошлая деятельность, которая может быть продолжительной. Она имеет результат в настоящее время.
2. I’ve written four new songs. — Я написал четыре новые песни.
с A finished action. — законченное действие.
3. I’ve been writing songs since I was sixteen. — Я писал песни, с тех пор как мне исполнилось шестнадцать.
a An action that started in the past but is still continuing. — Действие, которое началось в прошлом, но все еще продолжается.

Check it out – Проверьте

Present Perfect Simple and Continuous – Настоящее завершенное простое и длительное

We use the Present Perfect Simple to talk about — Мы используем настоящее завершенное простое, чтобы говорить о:
•. news and recent actions. — новостях и последних действиях.
We have made a demo CD! — Мы сделали демо-диск!
• a finished action if we don’t say exactly when it happened. We may say how many times it happened. — законченном действии, если мы не точно говорим, когда это случилось. Мы можем сказать, сколько раз это случилось.
We have already played more than thirty gigs. — Мы уже сыграли более тридцати концертов.

We use the Present Perfect Continuous to talk about — Мы используем настоящее завершенное длительное, чтобы говорить о:
• an action that started in the past but is still continuing. — действии, которое началось в прошлом, но все еще продолжается.
I have been writing songs since I was sixteen. — Я пишу песни, с тех пор как мне исполнилось шестнадцать.
• a past activity with a result in the present. It may be continuing. — прошлой деятельности с результатом в настоящем. Это, возможно, продолжается.
I have been writing songs all day — I’m exhausted. — Я пишу песни весь день — я истощен.

We use since to say when the situation started. — Мы используем since, чтобы сказать, когда ситуация началась.
We use for to say how long this situation has been true. — Мы используем for, чтобы сказать, как долго эта ситуация была правдой.

Ex. 6 For each example write one sentence in the Present Perfect Simple and one in the Present Perfect Continuous. — Для каждого примера напишите одно предложение в настоящем совершенном простом и одно в настоящем завершенном продолженном.

1. Colin has been writing songs since 2001. — Колин пишет песни с 2001 года.
He has written hundreds of songs. — Он написал сотни песен.
2. Colin has been going out with Tracy for about a year. — Колин гуляет с Трейси в течение года.
Colin has gone out for a drink with Tracy. — Колин вышел выпить с Трейси.
3. Tracy has played in public many times. — Трейси играла на публике много раз.
Tracy has been playing the piano since she was six. — Трейси играет на пианино с шести лет.
4. Stephen has acted in three music videos. — Стивен выступил в трех музыкальных клипах.
Stephen has been acting in a music video all day. — Стивен играл в клипе в течение всего дня.
5. David has been saving up his money. — Дэвид копит свои деньги.
David has saved up almost €3,000. — Дэвид накопил почти 3000 евро.

Ex. 7 Use the Present Perfect Continuous and the words in brackets to explain these situations. — Используйте настоящее завершенное продолженное и слова в скобках, чтобы объяснить эти ситуации.

1. Colin needs a drink. He’s been rehearsing since 6.30. — Колину нужен напиток. Он репетировал с 6.30.
2. David’s very tired. He has been playing games for ages. — Дэвид очень устал. Он играл в игры сто лет.
3. Stephen’s arms are sore. He has been lifting weights in the gym for two hours. — Руки Стивена болят. Он поднимал вес в тренажерном зале в течение двух часов.
4. Tracy feels stressed out. She has been teaching Colin to drive since two o’clock. — Трейси чувствует стресс. Она учит Колина водить с двух часов.
5. Colin’s looking thin. He has not been eating much recently. — Колин выглядит худым. Он не ел много в последнее время.
6. I know all the lyrics to So Happy. I have been listening to the song all day. — Я знаю весь текст к «Так счастлив». Я слушаю песню весь день.

Ex. 8 Complete the text with the correct forms of the verbs in brackets. Use the Past Simple, the Present Perfect and the Present Perfect Continuous. — Заполните текст правильными формами глаголов в скобках. Используйте простое прошедшее, настоящее завершенное и настоящее завершенное длительное.

8 Nov @ 12.30 — 8 ноября в 12.30

My ear is sore! I 1) have been talking to a guy from a record company all morning. He 2) has called me six times since the Rock Garden gig! He 3) has been offering us all sorts of things if we sign with his company. Last night he 4) offered to take us all on tour in America! We 5) have been trying to decide if we should accept his offer, but we 6) have not made a decision yet. 7) Have you ever been on a plane? Well, right now, I feel the way you do when the plane is taking off — I 8) have never felt so excited. I 9) have been thinking about the future – and it’s looking good.

Мое ухо болит! Я говорил с парнем из звукозаписывающей компании все утро. Он позвонил мне шесть раз после концерта Рок Гарден! Он предлагал нам всевозможные вещи, если мы подпишем контракт с его компанией. Прошлой ночью он предложил взять всех нас на гастроли в Америку! Мы пытаемся решить, должны ли мы принять его предложение, но мы все еще не приняли решение. Вы когда-нибудь были в самолете? Ну, прямо сейчас, я чувствую себя так же, как когда самолет взлетает — я никогда не чувствовал себя таким взволнованным. Я думаю о будущем — и оно выглядит хорошо.

Ex. 9 Work in pairs. Use the prompts below to roleplay the interview. Then Student A, look at page 119 and Student B, look at page 120. — Работа в парах. Используйте подсказки ниже, чтобы разыграть интервью. Затем Студент А смотрит на странице 119 и Студент B смотрит на странице 120.

Interviewer: How long have you known Colin? — Как давно вы знакомы с Колином?
David: I’ve known him for years. — Я знаю его в течение многих лет.
Interviewer: Where did you meet? — Где вы познакомились?
David: We met at primary school. — Мы встретились в начальной школе.
Interviewer: How long have you been playing the guitar? — Как давно вы играете на гитаре?
David: I have been playing the guitar since I was five years old. — Я играю на гитаре, с пяти лет.
Interviewer: Have you ever met anyone famous? — Вы когда-нибудь встречали знаменитого человека?
David: Yes, I have. I met Ewan McGregor. — Да. Я встретил Юэна МакГрегора.
Interviewer: What have you been listening to recently? — Что вы слушаете в последнее время?
David: I’ve been listening to punk from the 70s. — Я слушаю панк 70-х годов.

Student A
1) Use questions 1-5 to interview your partner (Tracy from Critical Age). — Используйте вопросы 1-5, чтобы взять интервью у своего партнера (Трейси из Критического возраста).
1. How long have you known Colin? — Как давно вы знакомы с Колином?
2. Where did you meet? — Где вы познакомились?
3. How long have you been playing the guitar? – Как долго вы играете на гитаре?
4. Have you ever met anyone famous? — Вы когда-нибудь встречали знаменитого человека?
5. What have you been listening to recently? — Что вы слушаете в последнее время?

2) You are Stephen from Critical Age. Use this information to answer your partner’s questions. Use complete sentences. — Вы Стивен из Критического возраста. Используйте эту информацию, чтобы ответить на вопросы вашего партнера. Используйте полные предложения.
1. I’ve known him for a couple of years. — Я знаю его в течение нескольких лет.
2. We met at a concert. — Мы встретились на концерте.
3. I have been playing the guitar not very long. I started about a year ago. — Я играю на гитаре не очень долго. Я начал около года назад.
4. No, I haven’t. – Нет.
5. I’ve been listening to techno. — Я слушаю техно.
3) Ask and answer similar questions about your own life. — Задайте и ответьте на подобные вопросы о вашей собственной жизни.

Student В
1) You are Tracy from Critical Age. Use this information to answer your partner’s questions. Use complete sentences. — Вы Трейси из Критического возраста. Используйте эту информацию, чтобы ответить на вопросы вашего партнера. Используйте полные предложения.
1. I’ve known him for about six years. — Я знаю его в течение шести лет.
2. We met at a party. — Мы встретились на вечеринке.
3. I started guitar at primary school. — Я начал играть на гитаре в начальной школе.
4. The singer Dido has been going out with my cousin. — Певица Дайдо встречается с моим кузеном.
5. I’ve been listening to blues. — Я слушаю блюз.

2) Use questions 1-5 to interview your partner (Stephen from Critical Age). — Используйте вопросы 1-5, чтобы взять интервью у своего партнера (Стивен из Критического возраста).
Interviewer — интервьюер
1. How long have you known Colin? — Как давно вы знакомы с Колином?
2. Where did you meet? – Где вы познакомились?
3. How long have you been playing the drums? — Как долго вы играете на барабанах?
4. Have you ever met anyone famous? – Вы когда-нибудь встречали знаменитого человека?
5. What have you been listening to recently? — Что вы слушаете в последнее время?
3) Ask and answer similar questions about your own life. — Задайте и ответьте на подобные вопросы о вашей собственной жизни.

VOCABULARY – запас слов

Ex. 1 Match the verbs with pictures 1-6. — Сопоставьте глаголы с фотографиями 1-6.

attach – прикрепить, click – нажать кнопку мыши, delete – удалить, download – загрузить, install – установить, press — нажать

Ex. 2 Work in pairs. Use a dictionary to check the meanings of the underlined words. Then complete sentences 1-6 with the verbs from Exercise 1. — Работа в парах. Используйте словарь для проверки значения подчеркнутых слов. Затем дополните предложения 1-6 глаголами из упражнения 1.

1. Put the plug in the socket, and then press the power button to switch on the computer. — Вставьте вилку в розетку, а затем нажмите кнопку питания, чтобы включить компьютер.
2. To send a message move the cursor onto the toolbar and click on the envelope. — Для того чтобы отправить сообщение, переместите курсор на панель инструментов и нажмите на конверте.
3. Use a search engine like Google to find some freeware to download. — С помощью поисковой системы, такой как Гугл найдите бесплатное программное обеспечение для загрузки.
4. It’s a good idea to read the manual before you install the programme. — Это хорошая идея прочитать руководство перед установкой программы.
5. If you think an email has a virus, you should delete it immediately. — Если вы думаете, что в электронном письме есть вирус, вы должны удалить его немедленно.
6. First, open the folder ‘My docs’, then use the icon of the paper clip to attach the document to the email. — Во-первых, откройте папку «Мои документы», а затем используйте значок скрепки, чтобы прикрепить документ к электронному письму.

Ex. 3 Listen to the conversation and number these words and phrases in the order that you hear them. — Послушайте разговор и пронумеруйте эти слова и фразы в том порядке, в каком вы слышите их.

1. ring tone — полифония
2. vibrating alert — вибровызов
3. voicemail — голосовая почта
4. phonebook — телефонная книга
5. signal strength — уровень сигнала
6. battery — аккумуляторная батарея

Ex. 4 Match the beginnings of sentences 1-6 with endings a-f. — Сопоставьте начало предложений 1-6 с окончаниями a-f.

1. If the signal strength is too low, e you can’t make or receive calls. — Если уровень сигнала слишком низкий, вы не можете делать и принимать вызовы.
2. If the battery is low, f you need to charge it. — Если аккумулятор разряжен, вам нужно зарядить его.
3. The phonebook с is where you store your friend’s numbers. — Телефонная книга, где вы храните номера вашего друга.
4. The ring tone b is what you hear when someone calls your mobile. — Полифония — то, что вы слышите, когда кто-то звонит на ваш мобильный телефон.
5. With a vibrating alert d you can receive calls without disturbing other people. — С виброзвонком вы можете принимать звонки, не мешая другим людям.
6. Voicemail a is a service which answers your calls for you. — Голосовая почта — служба, которая отвечает на ваши звонки за вас.

LISTENING – аудирование

Ex. 1 Listen to Daria, Neil and Hanif talking about the Internet. Are the statements true or false? — Послушайте Дарью, Нила и Ханифа говорящих об Интернете. Являются ли утверждения истинными или ложными?

F-1. Daria doesn’t think the Internet is as dangerous as some people say. — Дарья не думает, что Интернет так опасен, как некоторые люди говорят.
T-2. Hanif thinks it’s a wonderful invention. — Ханиф считает, что это замечательное изобретение.
T-3. Neil thinks that you can do lots of cool things online, but you should be careful. — Нил считает, что вы можете сделать много интересных вещей в Интернете, но вы должны быть осторожны.

THE FIVE DEADLY DANGERS OF THE INTERNET — Пять смертельных опасностей интернета

1. You can get arrested if you download copyrighted material. — Вы можете быть арестованы, если вы загружаете защищенный авторским правом материал.
2. You don’t know who you’re really talking to on chat sites. — Вы не знаете, с кем вы на самом деле разговариваете на чат сайтах.
3. People can manipulate photos that you send on the Internet. — Люди могут манипулировать с фотографиями, которые вы отправляете в Интернете.
4. Spyware programmes can steal your personal information. — Шпионские программы могут украсть вашу личную информацию.
5. You can get a computer virus. — Вы можете получить компьютерный вирус.

What do I look like? I’m a cute fluffy bunny. — Как я выгляжу? Я милый пушистый кролик.

Ex. 2 Work in pairs. Read the text. Then look at the cartoon and decide which of the dangers it suggests. — Работа в парах. Прочитай текст. Затем посмотрите на мульт и решите, какую из опасностей, он предполагает.

Ex. 3 Listen again, and complete the advice the people give. Then match advice a-e with dangers 1-5 in the leaflet. — Послушайте снова, и завершите советы, которые дают люди. Затем сопоставьте совет, а-е с опасностью 1-5 в листовке.

3-a Don’t send any photos that you don’t want the whole world to see. — Не посылайте фотографии, которые вы не хотите, чтобы увидел весь мир.
1-b You should be careful about what kind of files you download. — Вы должны быть осторожными с файлами, которые вы скачиваете.
2-с You can’t always believe what people tell you on chat sites. — Не всегда можно верить тому, что люди говорят вам на чат сайтах.
4-d You should only register with websites that you can trust. — Вы должны заходить только на сайты, которым вы можете доверять.
5-e Don’t open any emails from strangers. — Не открывайте письма от незнакомых людей.

Ex. 4 Work in pairs. Which of the opinions from Exercise 1 do you agree with the most? Why? — Работа в парах. С каким из мнений из упражнения 1 вы согласны больше всего? Почему?

SPEAKING AND LISTENING – говорение и аудирование

Ex. 1 Work in pairs. Describe the photo then answer the questions. — Работа в парах. Опишите то фотографию ответьте на вопросы.

• Is it more difficult for older people to use computers? Why?/Why not? — Является ли это более трудным для пожилых людей использовать компьютеры? Почему, почему нет?
• Have you ever used a computer with your parents or grandparents? If so, what for? — Вы когда-нибудь использовали компьютер с вашими родителями или бабушкой и дедушкой? Если да, то зачем?

Ex. 2 Listen to the people in the computer class. Choose the reasons they give for learning to use computers. — Послушайте людей в компьютерном классе. Выберите причины, которые они дают для обучения пользования компьютером.

1. to save money — чтобы сэкономить деньги
— 2. to keep in touch with young people — чтобы поддерживать связь с молодыми людьми
3. to buy presents on the Internet — чтобы купить подарки в Интернете
— 4. to help with a hobby — чтобы помочь с хобби
5. to find a job — найти работу

Ex. 3 Listen to the students in the computer class. Then match students 1-5 with things they want to do a-e. — Послушайте учеников в компьютерном классе. Затем сопоставьте учеников 1-5 с вещами, которые они хотят сделать.

5-a attach something to an email — прикрепить что-то к электронной почте
2-b join a chat group — присоединиться к чат-группе
1-с print a document — напечатать документ
4-d send an email – отправить электронное письмо
3-e switch on the computer – включить компьютер

Ex. 4 Complete extracts 1-3 below with phrases a-g. Then listen and check. – Дополните отрывки 1-3 ниже фразами a-g. Затем послушайте и проверьте.

1) Teacher: So press the big blue button, 1) a the one with power written on it. — Нажмите на большую синюю кнопку с надписью мощность на ней.
Woman 2: This one? – Вот эту?
Teacher: Yes, 2) d that’s right! — Да, правильно!

2) Teacher: First click on the attachment icon … 3) b the thing that looks like a paper clip … 4) с you see? — Сначала нажмите на иконку для крепления … вещь, которая выглядит как скрепка … вы видите?

3) Teacher: And now 5) g the next thing you need to do is to click on the icon that says new message …. Now, type in the address … 6) e make sure you get it right … — А теперь следующая вещь, что вам нужно сделать, это нажать на иконку, которая говорит новое сообщение …. Теперь, введите адрес … убедитесь, что вы ввели его правильно .. .
Man 2: Bill Hickey at easymail.com — Билл Хики easymail.com
Teacher: That’s it … and 7) f don’t forget to put the subject of your email. — Вот так … и не забудьте написать тему вашего электронного письма.

Ex. 5 Complete the Speak Out box with the words and phrases from Exercise 4. – Дополните раздел Выскажитесь словами и фразами из упражнения 4.

SPEAK OUT | Giving instructions – Выскажитесь | Даем инструкции

Saying what to do — Говорим что делать
The first thing you’ve got to do is — Первое, что вы должны сделать, это
1) Make sure you — Убедитесь, что вы
First …/Then …/Next… — Во-первых … / Затем … / … Далее
2) Don’t forget to — Не забудьте
You don’t need to — Вам не нужно
3) The next thing you need to do is — Следующее, что вам нужно сделать, это

Checking — Проверка
Alright?/OK? — Хорошо?
(Have) you got that? – Вы поняли это?
4) You see? — Вы видите?
Have you done that? — Вы сделали это?

Identifying objects — Идентификация объектов
It’s a bit like — Это немного похоже
5) The thing that looks like — Это выглядит как
The big thing with — Большая вещь с
6) The one with – Тот с
It’s made of — Он сделан из
It’s used for — Он используется для

Saying someone has understood – Говорим что кто-то понял
7) That’s right — Правильно
That’s it! – Вот так!

Ex. 6 Work in pairs. Make a list of six things that you associate with computers. Then use Speak Out to describe things from your list. — Работа в парах. Составьте список из шести вещей, которые вы связываете (ассоциируете) с компьютерами. Затем используйте раздел Выскажитесь, чтобы описать вещи из вашего списка.

A It’s a large object. It’s made of plastic and metal and glass. It’s a bit like a television. — Это большой объект. Он сделан из пластика и металла и стекла. Он немного похож на телевизор.
В A monitor? – Монитор?

Ex. 7 Complete with one word in each gap. Use Speak Out to help you. Then listen and check. – Дополните каждый пропуск одним словом. Используйте раздел Выскажитесь, чтобы помочь вам. Затем послушайте и проверьте.

The 1) first thing you’ve got to do is to find a phone box. It isn’t easy nowadays. Don’t 2) forget to check that it accepts money. A lot of them only take phonecards now. 3) Then, you lift the receiver, and put the money in. Make 4) sure you put enough money in the slot or you won’t get connected, 5) all right? 6) Next, you dial the number and hope you don’t get an answering machine, because if you do, you won’t get your money back. OK. Have you 7) got that?

Первое, что вы должны сделать, это найти телефонную будку. Это не так просто в наше время. Не забудьте проверить, что она принимает деньги. Многие из них только принимают телефонные карточки в настоящее время. Затем поднимите трубку и положите деньги. Убедитесь, что вы положили достаточно денег в слот или вы не подключитесь, понятно? Далее наберите номер и надеюсь, что вы не наткнетесь на автоответчик, потому что если так, то вы не получите свои деньги обратно. Понятно. Вы сделали это?

Ex. 8 Work in pairs. Use the language in Speak Out to explain how to use a mobile phone. Student A, look at page 120. Student B, look at page 121. — Работа в парах. Используйте раздел Выговоритесь, чтобы объяснить, как пользоваться мобильным телефоном. Студент А смотрит на странице 120. Студент B смотрит на странице 121.

Student A
Explain to your partner how to — Объясните своему партнеру, как
1 make a phone call. — сделать телефонный звонок.
2 store someone’s number in the phonebook. — сохранить чей-то номер в телефонной книге.
When your partner explains things to you, you must pretend that you know nothing about mobile phones. — Когда ваш партнер объясняет вещи вам, вы должны делать вид, что вы ничего не знаете о мобильных телефонах.

Student В
Explain to your partner how to — Объясните своему партнеру, как
1 send a text message. — отправить текстовое сообщение.
2 change the ring tone. — изменить мелодию звонка.
When your partner explains things to you, you must pretend that you know nothing about mobile phones. — Когда ваш партнер объясняет вещи вам, вы должны делать вид, что вы ничего не знаете о мобильных телефонах.

Portable Phones — Walk and Talk! — Портативные телефоны — ходить и говорить!

Have you ever called up a friend and heard this: ‘Sorry, he’s not in. Can you call back later?’ Have you ever been in a dirty phone box on a cold night and found the phone out of order? Have you ever thought how wonderful it would be if you could talk to your friends any time you wanted to? If so, then read on …

Вы когда-нибудь звонили другу и слышали следующее: «К сожалению его нет. Не могли бы вы перезвонить позже?» Вы когда-нибудь были в грязной телефонной будке в холодную ночь и находили телефон сломанным? Вы когда-нибудь думали, как было бы замечательно, если вы могли бы поговорить с друзьями в любое время, в какое хотите? Если да, то читайте дальше …

A) Ever since Bell patented the telephone in 1876, we’ve been living in the age of instant communication. But there has always been a restriction — you need to find a phone. And that isn’t always easy. OK, we’ve had car phones since the 1950s. But the first car phones were enormous. The machinery filled the boot of the car! More than a portable phone, it was a mobile phone box! One of the first users was a doctor in Sweden. Unfortunately, the phone needed so much power that he could only make two calls before the battery went dead. The first to his patient, and the second to the garage to get someone to come and fix his flat battery. By the mid-1960s phones were small enough to fit into the front of a car, but unfortunately, they were still too heavy for people to carry around. They were also extremely expensive. So, it was no surprise that they didn’t become popular.

С тех пор как Белл запатентовал телефон в 1876 году, мы живем в эпоху мгновенной связи. Но там всегда было ограничение — вам нужно было найти телефон. И это не всегда легко. Хорошо, что у нас были автомобильные телефоны с 1950 года. Но первые автомобильные телефоны были огромны. Эти машины заполняли багажник автомобиля! Более портативным телефоном была мобильная телефонная будка! Одним из первых пользователей был врач в Швеции. К сожалению, телефону нужно было столько энергии, что он мог сделать только два вызова, прежде чем батарея разряжалась. Первый звонок его пациенту, а второй в гараж, чтобы заставить кого-то прийти и исправить его плоскую батарею. К середине 1960-х годов телефоны были достаточно малы, чтобы поместиться в передней части автомобиля, но, к сожалению, они все еще были слишком тяжелыми для людей, чтобы носить с собой. Они также были чрезвычайно дороги. Таким образом, это было не удивительно, что они не стали популярными.

B) And then Mr Cooper made a call. On 3 April, 1973, while walking along a street in New York, Motorola employee Martin Cooper took out his portable phone, dialled a number and made a call to a rival phone company. I don’t know what he said — perhaps, ‘Nobody has ever done this before!’ — but I bet he felt pretty happy when he hung up. He knew that his company was ahead of the competition.

А потом мистер Купер сделал звонок. 3 апреля 1973 года, во время прогулки по улице в Нью-Йорке, сотрудник Моторола Мартин Купер достал свой портативный телефон, набрал номер и позвонил в конкурирующую телефонную компанию. Я не знаю, что он сказал – вероятно, «Никто никогда не делал этого раньше», — но я уверен, что он чувствовал себя довольно счастливым, когда он повесил трубку. Он знал, что его компания была впереди конкурентов.

C) Now — just over ten years later — the DynaTAC 8000X portable cellular phone has arrived in the shops, and this week I’ve been testing it. I must say I’m impressed. The first thing you notice is how small and light it is. It weighs a little less than a bag of sugar and is about the same size as a brick — about twenty centimetres long. It looks really smart, too. And you can talk for almost half an hour without recharging the battery! You can also turn down the volume in case the phone goes off when you’re in a meeting. The disadvantage? The price. It costs almost £3,000!
But don’t worry. The price will come down, and soon everyone will have one.

Затем — чуть более десяти лет позже — DynaTAC 8000X портативный сотовый телефон прибыл в магазины, и на этой неделе я тестировал его. Я должен сказать, я впечатлен. Первое, что вы заметите, какой он маленький и легкий. Он весит чуть меньше, чем мешок сахара и примерно такого же размера, как кирпич — длиной около двадцати сантиметров. Он выглядит действительно умным, тоже. И вы можете говорить в течение почти получаса без подзарядки аккумулятора! Вы также можете уменьшить громкость в случае если телефон садится, когда вы находитесь на встрече. Недостаток? Цена. Он стоит почти 3000 фунтов стерлингов!
Но не волнуйтесь. Цена снизится, и в скором времени каждый будет иметь такой.

D) And while I have my crystal ball out, here are some more predictions about how we will communicate in the future … Firstly, I think people will forget how to write because all communications will be oral. And one day before too long we will have phones with 3D video screens which allow you to see your friends and watch TV! More good news: phone calls will be free — they’ll be paid for by advertising! And finally, I believe that eventually humans in the future will have phones in their brains! With a speaker in an ear and a microphone in a tooth we will be able to dial numbers just by saying them.
But until then, you could do worse than buy yourself a Motorola DynaTAC. Become mobile and say goodbye to those cold calls in dirty phone boxes.

И в то время как у меня есть свой хрустальный шар, вот еще некоторые предсказания о том, как мы будем общаться в будущем … Во-первых, я думаю, что люди забудут, как писать, потому что все коммуникации будут в устной форме. И в один прекрасный день мы будем иметь телефон с поддержкой 3D-видео экранами, которые позволяют видеть своих друзей и смотреть телевизор! Еще одна хорошая новость: телефонные звонки будут бесплатными — они будут оплачиваться за счет рекламы! И, наконец, я считаю, что, в конце концов, люди в будущем будут иметь телефоны в своих мозгах! С динамиком в ухе и микрофоном в зубе мы сможем набирать номера, просто говоря их.
Но до тех пор, вы не могли бы сделать хуже, чем купить себе Motorola DynaTAC. Стань мобильным и попрощайтесь с теми холодными звонками в грязных телефонных будках.

Science Times – Научные времена
Personal computers will every home have one? — Персональные компьютеры будут в каждом доме?
Disposable cameras snap and throw. — Одноразовые камеры сними и брось.
Windows or Apple? Which is better? — Виндоуз или Эппл? Что лучше?
Male baldness — the cure is near. — Облысение у мужчин — лечение рядом.
COVER STORY Portable Phones Walk and Talk! — ИСТОРИЯ С ОБЛОЖКИ Портативные телефоны ходить и говорить!
plus lots more fascinating articles — плюс много более увлекательных статей

READING — чтение

Ex. 1 Look at the front cover of the magazine and answer the questions. — Посмотрите на переднюю обложку журнала и ответьте на вопросы.

1. What kind of magazine is this? – Science Times — Какой это журнал? — Научные Времена
2. When was it published? – April 1, 1984 — Когда она была опубликована? — 1 апреля, 1984
3. What is the main story of this issue? – Portable Phones — Какова главная история этого выпуска? — Портативные телефоны
4. Do you ever read any magazines like this? — Вы когда-нибудь читали журналы, как этот?

Ex. 2 Read the magazine article. What is it about? — Прочитайте статью в журнале. О чем она?

a The history of communications — История коммуникаций
b A new mobile phone — новый мобильный телефон
с Technology in the future — технологии в будущем

Ex. 3 Match headings 1-4 with paragraphs A-D in the text. — Сопоставьте заголовки 1-4 с пунктами A-D в тексте.

D-1. The future — Будущее
B-2. The first call – Первый звонок
C-3. Testing the product — Тестирование продукта
A-4. The historical background — историческое прошлое

Ex. 4 Read the text again listening to its recording and choose the best answers. — Прочитайте текст еще раз, слушая его запись и выберите лучшие ответы.

1. Which of these problems with traditional phones in 1984 does the writer not mention? — Какие из этих проблем, связанных с традиционными телефонами в 1984 году автор не упоминает?
с Not all your friends have a phone. — Не у всех ваших друзей есть телефон.
2. The main disadvantage with the first car phones was that — Главным недостатком первых автомобильных телефонов было то, что
с they used too much power. — они использовали слишком много энергии.
3. Why were car phones still not popular in the 1960s? — Почему автомобильные телефоны до сих пор не пользовались популярностью в 1960-е годы?
b They weighed a lot, and they cost too much. — Они весили много, и они стоили слишком много.
4. Why is Martin Cooper important in the history of mobile phones? — Почему Мартин Купер сыграл важную роль в истории мобильных телефонов?
a He made the first mobile phone call — Он сделал первый звонок мобильного телефона
5. What does the writer not like about the DynaTAC portable phone? — Что писателю не нравится в портативном телефоне DynaTAC?
a the price — цена
6. What does the writer think of the future of mobile phones? — Что писатель думает о будущем мобильных телефонов?
a He’s sure they will be successful — Он уверен, что они будут успешными

Ex. 5 Vocabulary. Complete the sentences with these words and phrases from the text. — Словарный запас. Дополните предложения этими словами и фразами из текста.

1. Excuse me, could you send someone to fix my phone. It’s not working. — Простите, не могли бы вы послать кого-нибудь, чтобы исправить мой телефон. Он не работает.
2. First, pick up the receiver. Then, dial the number you want to call. — Во-первых, поднимите трубку. Затем наберите номер, на который вы хотите позвонить.
3. Has your mobile phone ever go off during an exam? — Ваш мобильный телефон когда-либо садился во время экзамена?
4. It’s always the same with new technology. At first, it’s really expensive, and then the price comes down. — Всегда одно и то же с новой технологией. Сначала, это очень дорого, а затем цена падает.
5. Do you know how to turn down the volume of your mobile phone? — Вы знаете как уменьшить громкость вашего мобильного телефона?
6. Suddenly, the line went out of order. Lesley felt scared. — Неожиданно, линия вышла из строя. Лесли почувствовал страх.
7. This phone is dead. Have you got a mobile? — Этот телефон мертв (не работает). Есть ли у вас мобильный телефон?

Ex. 6 Work in groups. Discuss these questions. — Работа в группах. Обсудите эти вопросы.

1. How have mobile phones changed since 1984? — Каким образом мобильные телефоны изменились с 1984 года?
2. Which of the predictions the writer makes in his article have/have not come true? — Какие из предсказаний, которые писатель делает в своей статье (не) сбылись?
3. Which ones do you think will/won’t come true? — Какие из них вы думаете, (не) сбудутся?
4. How do you think communications will change in the future? — Как вы думаете, коммуникации изменятся в будущем?

Ex. 7 Work in groups. Use the prompts and your own ideas to discuss the statement below. Use Speak Out on page 37 to help you. — Работа в группах. Используйте подсказки и свои собственные идеи, чтобы обсудить заявление ниже. Используйте раздел Выскажитесь на странице 37, чтобы помочь вам.

The more people use technology, the less they communicate. — Чем больше люди используют технологии, тем меньше они общаются.
• Too much information, no time to think. — Слишком много информации, нет времени думать.
• Technology helps you to keep up-to-date. — Технология помогает вам идти в ногу со временем.
• Talking with technology is impersonal. — Разговор с технологией является безличным.
• You can always keep in touch with your friends. — Вы всегда можете поддерживать связь со своими друзьями.
• Technology lets you use language in new ways. — Технология позволяет использовать язык по-новому.
• Emoticons and texting are killing language. — Смайлики и текстовые сообщения убивают язык.

Dear Hanif,
Where have you been recently? Have the aliens finally come and taken you away to their planet? Or have you been playing so many computer games that you haven’t had enough time to answer your friends emails?!
It’s too late to send me an email, anyway, cause I’m staying with my uncle and aunt in the country. I’ve been here since Friday, and I’m going to stay until the end of the month. It’s wonderful here! So quiet and peaceful! why don’t you and Neil come down for a weekend? The only thing is there are no computers here! And I can’t even use my mobile! The signal strength is too low. That’s why I’m writing you this letter — I think it’s the first time I’ve written a letter for more than a year!
What was the Critical Age concert like? Did you enjoy if? What a pity I missed it! I’ve been listening to the radio all morning, but they haven’t played ‘So Happy’ yet.
Anyway, I’ve got to stop now. My uncle’s going into town, and he’s going to post this for me.
Write me a letter if you still remember how to use a pen! OK?
I want to hear all your news.
Best wishes,
Daria

Дорогой Ханиф,
Где ты был в последнее время? Пришельцы наконец-то прилетели и доставили тебя на свою планету? Или ты играешь в компьютерные игры так много, что у тебя не было достаточно времени, чтобы ответить на электронные письма твоих друзей?!
Слишком поздно отправлять мне письмо по электронной почте, в любом случае, потому что я остаюсь с моим дядей и тетей в деревне. Я здесь с пятницы, и я собираюсь остаться до конца месяца. Здесь замечательно! Так тихо и спокойно! Почему бы тебе и Нилу не приехать на выходные? Единственное, здесь нет компьютеров! И я не могу даже использовать свой мобильный телефон! Уровень сигнала слишком низкий. Вот почему я пишу тебе это письмо, — я думаю, что это первый раз, когда я написала письмо в течение более года!
Как концерт Критического возраста? Тебе понравилось? Как жаль, что я пропустила его! Я слушаю радио все утро, но они не играли «Так счастлив» пока.
Во всяком случае, я должна остановиться. Мой дядя собирается в город, и он собирается отправить это для меня.
Напиши мне письмо, если ты до сих пор помнишь, как пользоваться ручкой! Хорошо?
Я хочу услышать все твои новости.
С наилучшими пожеланиями,
Дарья

WRITING – письмо

Ex. 1 Work in groups. Ask and answer questions to find the most popular way of communicating personal news in writing. Use the ideas below to help you. — Работа в группах. Задайте и ответьте на вопросы, чтобы найти самый популярный способ сообщения личных новостей в письменной форме. Используйте идеи ниже, чтобы помочь вам.
• a letter — письмо
• a postcard — открытка
• a text message — текстовое сообщение
• an email — электронное письмо
• a message on an instant messenger site — сообщение на сайте мгновенного обмена сообщениями

How many times have you written a letter to a friend in the last month? — Сколько раз вы писали письмо другу в прошлом месяце?

Ex. 2 Look at the letter that Daria sent to Hanif. Are the statements true or false? — Посмотрите на письмо, которое Дарья послала Ханифу. Являются ли утверждения истинными или ложными?

1. She tells Hanif her news. — Она рассказывает Ханифу ее новости.
2. She starts each new topic with a new paragraph. — Она начинает каждую новую тему новым абзацем.
3. She uses questions and imperatives to communicate more directly with her reader. — Она использует вопросы и императивы, чтобы больше общаться непосредственно с ее читателем.
4. She doesn’t say anything about Hanif’s life. — Она ничего не говорит о жизни Ханифа.
5. She gives a reason why she can’t write anymore. — Она дает причину, почему она не может больше писать.
6. She uses a formal written style. — Она использует официальный письменный стиль.

Ex. 3 Complete Hanif’s reply to Daria with extracts a-h. — Дополните ответ Ханифа Дарье отрывками a-h.

1) d Hi Daria
It’s alright. You can stop worrying. I haven’t lost my memory and forgotten all my friends. Only you! ?
Seriously, I’m really sorry I haven’t written for so long.
I’m pretty tired at the moment because 2) e I haven’t been getting enough sleep. No, it isn’t because of too many computer games! I’ve been working really hard … and partying even harder! The big news is 3) g Neil and I met Colin from Critical Age! We went backstage after the Rock Garden gig, and we spoke to him for about half an hour. He’s really excited about the group. Apparently they’re going to be on national TV next week.
4) h Thanks for the invitation to the country. It sounds great. Just what I need — a bit of rest and relaxation. I’m not sure what time we’ll be there, so 5) b don’t go out on Saturday morning! OK?
Anyway, got to go. 6) f I’m meeting Neil at the cafe. Oh, by the way, 7) с have you had any news from Chris? I haven’t heard from him for ages.
8) a All the best
Hanif

Привет Дарья
Все в порядке. Ты можешь перестать беспокоиться. Я не потерял свою память и не забыл всех своих друзей. Только тебя! ?
Серьезно, я очень сожалею, что я не писал так долго.
Я очень устал сейчас, потому что я не высыпался. Нет, это не из-за слишком большого количества компьютерных игр! Я работал очень усердно … и тусовались еще усерднее! Большая новость Нил и я встретили Колина из Критического возраста! Мы пошли за кулисы после концерта Рок Гарден, и мы говорили с ним около получаса. Он действительно взволнован по поводу группы. Судя по всему, они собираются быть на национальном телевидении на следующей неделе.
Спасибо за приглашение в деревню. Это звучит здорово. Как раз то, что мне нужно — немного отдыха и релаксации. Я не уверен, во сколько мы будем там, так что не выходи в субботу утром! Хорошо?
Во всяком случае, надо идти. Я встречаюсь с Нилом в кафе. О, кстати, у тебя были какие-нибудь новости от Криса? Я не получал от него вестей сто лет.
Всего самого хорошего
Ханиф

Ex. 4 Match the underlined words and phrases in Hanif’s letter with their synonyms below. — Сопоставьте подчеркнутые слова и фразы в письме Ханифа с их синонимами ниже.

before I forget – by the way — прежде чем я забыл — кстати
guess what? – the big news is — Угадай, что? — Большая новость заключается в том
it seems that – apparently — кажется, что — по-видимому,
so – anyway — в общем — как бы то ни было

Ex. 5 Choose the best words and phrases. — Выберите лучшие слова и фразы.

1. Have you heard the latest news? — Ты слышал последние новости?
2. Apparently they’ve expelled Chris from school! I don’t know why. Give him a call and ask him. — Видимо, они исключили из школы Криса! Я не знаю, почему. Позвони ему и спроси.
3. By the way, have you seen Vicky? Could you give her my address? — Кстати, ты видел Викки? Не мог бы ты дать ей мой адрес?
4. Anyway, I imagine Chris is feeling pretty bad. Maybe you could go and see him. What do you think? I’ve got to go now. — В любом случае, я думаю, Крис чувствует себя очень плохо. Может быть, ты мог бы пойти и увидеть его. Как ты думаешь? Я должна идти.
5. Cheers, Daria – Будь здоров, Дарья

Ex. 6 Work in pairs. Complete Neil’s letter with suitable words and phrases. Then go to page 118 and compare your answers with the original. What would you change or add if these were not real personal letters but examination tasks? — Работа в парах. Дополните письмо Нила подходящими словами и фразами. Затем перейдите на страницу 118 и сравните свои ответы с оригиналом. Что бы вы добавили или изменили, если бы это были не реальные личные письма, а экзаменационные задания?

TRAIN YOUR BRAIN | Writing skills — Тренируйте мозг | Навыки письма

Personal letters — Личные письма
1. Write your full or short address in the top right-hand corner. — Напишите свой полный или краткий адрес в правом верхнем углу.
2. Write the date below. — Напишите дату ниже.
3. Start your letter with expressions like Dear …, / Hi…. /Hello — Начните письмо с выражений типа Дорогой …, / Привет …. / Здравствуй
4. Thank your friend for his/her letter. — Поблагодарите своего друга за его / ее письмо.
5. Answer your friend’s questions (or tell him/her your news if there are no questions in your friend’s letter). — Ответьте на вопросы вашего друга (или расскажите ему / ей свои новости, если нет никаких вопросов в письме вашего друга).
6. Comment on and ask about your reader’s life. — Прокомментируйте и спросите о жизни вашего читателя.
7. Give a reason to end the letter. — Дайте повод, чтобы закончить письмо.
8. Finish the letter with expressions like Bye, / Cheers, /All the best, /Best wishes. — Закончите письмо выражениями типа Пока, / Будь здоров, / Всего хорошего, / С наилучшими пожеланиями.
9. Write your name on the next line and don’t use a full stop after it. — Напишите свое имя на следующей строке и не используйте точку после него.
10. Start a new paragraph for each new topic. — Начните новый абзац для каждой новой темы.
11. Use an informal conversational style. — Используйте неформальный разговорный стиль.

Hi Daria,
Sorry I haven’t written sooner, but I’ve been really busy. I’m exhausted! I’ve been studying really hard. I’ve got a big maths test tomorrow. What else? Well, I’ve been taking driving lessons too! My grandma is paying for them. I can drive quite well already. I want to pass my test so that I can get a part-time job. The big news is that I’ve got you a present! The new Critical Age CD signed by Colin! We’ve been seeing each other quite a lot recently. He’s really nice. You’d love him.
Anyway, that’s enough about me. What about you?
Have you decided to get that piercing yet? Oh, before I forget, Chris called me up. Apparently, there’s a really good theatre course on at the youth centre next week. Do you want to go? Come on! It’ll be fun.
I’ve got to go. My trigonometry book is calling me!
Write back soon.
Love,
Neil

Привет Дарья,
К сожалению, я не писал раньше, но я был очень занят. Я изможден! Я учусь очень усердно. У меня будет важный тест по математике завтра. Что еще? Ну, я брал уроки вождения тоже! Моя бабушка платит за них. Я могу ездить достаточно хорошо уже. Я хочу пройти мой тест, так что я смогу устроиться на неполный рабочий день. Большая новость заключается в том, что у меня есть тебе подарок! Новый диск Критического возраста подписанный Колином! Мы видим друг друга довольно много в последнее время. Он очень хороший человек. Тебе он понравится.
Во всяком случае, это достаточно обо мне. А как насчет тебя?
Ты уже решила сделать пирсинг? О, пока я не забыл, Крис позвонил мне. По-видимому, есть очень хороший театральный курс в молодежном центре на следующей неделе. Ты хочешь пойти? Давай! Это будет весело.
Я должен идти. Мой учебник по тригонометрии зовет меня!
Напиши мне в ближайшее время.
Люблю,
Нил

Ex. 7 Study Train Your Brain and write a letter to a friend with some personal news. – Изучите раздел Тренируйте мозг и напишите письмо другу с личными новостями.

• Note down a) the most important things that have happened in your life recently, and b) what you want to find out about your friend’s life. — Напишите самые важные вещи, которые произошли в вашей жизни в последнее время, и то, что вы хотите узнать о жизни своего друга.
• Organise your notes into paragraphs. – Разбейте свои заметки на абзацы.
• Use vocabulary from Exercise 6. — Используйте словарный запас из упражнения 6.
• Write a first draft of the letter and then give it to a classmate to check it for errors. — Напишите первый проект письма, а затем передайте его однокласснику, чтобы проверить его на наличие ошибок.
• Write the finished version of your letter. — Напишите законченную версию вашего письма.

Project idea — Идея проекта

Form two teams: one supports the statement in Exercise 7, page 47, the other thinks the opposite. Search the Internet for more information and statistics on the subject. Each team makes a poster to prove their point of view. — Сформируйте две команды: одна поддерживает заявление, в упражнении 7, стр 47, а другая думает наоборот. Поищите в Интернете дополнительную информацию и статистические данные по этому вопросу. Каждая команда делает плакат, чтобы доказать свою точку зрения.

The MORE people use technology, the LESS they communicate OR The MORE people use technology, the MORE they communicate? — Чем больше людей используют технологии, тем меньше они общаются или чем больше люди используют технологии, тем больше они общаются?

VOCABULARY AND GRAMMAR – лексика и грамматика

Ex. 1 Complete the sentences. Make new words from the words in capital letters. — Дополните предложения. Образуйте новые слова из слов заглавными буквами.

1. A lot of people like to be fashionable because it makes them feel better. — Многие люди любят быть модными, потому что это заставляет их чувствовать себя лучше.
2. Wearing earrings and other types of jewellery can be a sign that you belong to a group, for example Goths. — Ношение серёг и других видов ювелирных изделий могут быть признаком того, что вы принадлежите к группе, например готам.
3. UNICEF is an organization which looks after children in underdeveloped countries. — ЮНИСЕФ является организацией, которая следит за детьми в слаборазвитых странах.
4. People usually join political parties because they identify with their views on politics, economics and social issues. — Люди, как правило, вступают в политические партии, потому что они идентифицируют с их взглядами на политику, экономику и социальные вопросы.
5. Some young people join gangs because they’re looking for acceptance. — Некоторые молодые люди вступают в банды, потому что они ищут принятия.
6. The battery in my mobile is flat — I need to recharge it. — Батарея в моем мобильном телефоне разряжена — мне нужно зарядить ее.

Ex. 2 Complete the sentences with the correct verbs below. — Дополните предложения правильными глаголами ниже.

1. In hot weather, the kids usually hang around the village square. — В жаркую погоду, дети, как правило, болтаются по деревенской площади.
2. When you live in a big city, you have to put up with noise, traffic and pollution. — Когда вы живете в большом городе, вы должны мириться с шумом, движением и загрязнением окружающей среды.
3. You can bump into an old friend from school anywhere — even on holiday. — Вы можете столкнуться со старым другом из школы в любом месте — даже на отдыхе.
4. The doctor tried to the calm patients down. — Врач попытался успокоить пациентов.
5. He is often punished by his teacher because he likes to fool around. – Его часто наказывает учитель, потому что он любит пошалить.
6. Teenagers often do not get on with their younger brothers and sisters. — Подростки часто не ладят со своими младшими братьями и сестрами.
7. Which is the most embarrassing place where your mobile can go off? — Какое самое неловкое место, где ваш телефон может выключиться?

Ex. 3 Complete the sentences so that they mean the same as the original sentences. — Дополните предложения, так чтобы означали то же самое, что и исходные предложения.

1. My sister started studying maths at 4 o’clock. She is still studying it. — Моя сестра начала изучать математику в 4 часа. Она все еще изучает ее.
My sister has been studying maths since 4 o’clock. — Моя сестра изучает математику с 4 часов.
2. Jane is really selfish — she doesn’t like anyone else. — Джейн действительно эгоистична — она не любит никого.
Jane is really selfish — she only loves herself. — Джейн действительно эгоистична — она любит только себя.
3. My mum started cleaning the windows after lunch. Four windows are clean already. — Моя мама начала мыть окна после обеда. Четыре окна уже помыты.
My mum has cleaned four windows since lunch. — Моя мама помыла четыре окна с обеда.
4. It is a long time since Kate emailed me. — Кейт давно не писала мне по электронной почте.
Kate hasn’t emailed me for a long time. — Кейт не писала мне по электронной почте в течение длительного времени.
5. Tom can take care of himself. Bill can take care of himself, too. — Том может позаботиться о себе. Билл может позаботиться о себе, тоже.
Tom and Bill can both take care of themselves. — Том и Билл оба могут заботиться о себе.
6. Nobody helped us — we did it on our own. Nobody helped us — we did it ourselves. — Никто не помог нам — мы сделали это самостоятельно. Никто не помог нам — мы сделали это сами.

Ex. 4 Complete the email. For each gap choose the correct answer. — Дополните электронное письмо. Для каждого пропуска выберите правильный ответ.

Hi, Jessica,
Thank you for your last email. I 1) am very busy this week, so please don’t be angry with me for writing back so late. I 2) have had four tests already, and the week is not over yet! I 3) have been writing this project on famous British monarchs for nearly two weeks now, and I still haven’t finished. I know it’s a long time, but I 4) want it to be really good. What else? I usually 5) go to school with my dad, but this week he is on a business trip, so I 6) am taking the bus to school. You know that I 7) belong to a horse-riding club? Well, I 8) am going to see my friends from the club this Saturday at ten o’clock. I can’t wait to see them. Got to go now. I’ll write more on Sunday, I promise.
Take care,
Kate

Привет, Джессика,
Спасибо тебе за последнее письмо. Я очень занята на этой неделе, так что, пожалуйста, не сердись на меня, что отвечаю на письмо так поздно. У меня было четыре теста уже, и неделя еще не закончена! Я пишу этот проект об известных британских монархах в течение почти двух недель, и я до сих пор не закончила. Я знаю, что это долго, но я хочу, чтобы это было действительно хорошо. Что еще? Я обычно хожу в школу с моим отцом, но на этой неделе он в командировке, так что я поеду на автобусе в школу. Ты знаешь, что я принадлежу к клубу верховой езды? Ну, я увижу моих друзей из клуба в эту субботу в десять часов. Я не могу дождаться, чтобы увидеть их. Должна идти. Я напишу больше в воскресенье, я обещаю.
Береги себя,
Катя

PRONUNCIATION — произношение

Ex. 1 Listen to the words in the table. Then listen to the words below and put them in the correct column. Then listen and check. — Послушайте слова в таблице. Затем послушайте слова ниже и поместите их в правильную колонку. Затем послушайте и проверьте.

cat – кот, tracksuit – спортивный костюм, apple – яблоко, fan – веер, fashion – мода, radical — радикальный

cut – резать, uncle – дядя, cup – чашка, fun – веселье, bump – врезаться, club — клуб

bath – ванна, toolbar – панель, card – карта, mascara — тушь для ресниц, mark – оценка, park – парк, recharge — перезарядка

LISTENING SKILLS – навыки аудирования

Ex. 1 Listen to a radio programme in which different people give their opinion about fashion and appearance. Match speakers 1-5 with statements a-f. There is one extra statement. — Послушайте радиопрограмму, в которой разные люди высказывают свое мнение о моде и внешнем виде. Сопоставьте колонки 1-5 с предложениями а-е. Существует одно лишнее предложение.

1. Katie с You may become a fashion victim if you pay attention to new fashions in magazines and on TV. — Вы можете стать жертвой моды, если вы обращаете внимание на новые моды в журналах и на телевидении.
2. Tom a Some clothes in fashion shows are not designed to be worn by ordinary people. — Некоторая одежда с модных показов не предназначена для ношения обычными людьми.
3. Brian d The clothes people wear can tell us something about their character. — Одежда, которую люди носят может рассказать нам что-нибудь об их характере.
4. Lisa b If you buy clothes from the same shops as everyone else, you don’t show your own style. — Если вы покупаете одежду из одних и тех же магазинах, как и все остальные, вы не показываете свой собственный стиль.
5. Veronica f There is a link between what you wear and what kind of music you listen to. — Существует прямая связь между тем, что вы носите, и какую музыку вы слушаете.

e Fashion is really important and we should obey it. — Мода действительно важна, и мы должны повиноваться ей.

SPEAKING SKILLS – навыки говорения

Ex. 1 Describe the photo and answer the questions. — Опишите фотографию и ответьте на вопросы.

1. Why do you think the people have decided to go shopping together? — Почему вы думаете, люди решили пойти по магазинам вместе?
2. Do you agree that shopping has become a popular leisure activity for families nowadays? Is this right or wrong? Justify your opinion. — Согласны ли вы, что магазины стали популярным видом досуга для семей в настоящее время? Является ли это правильно или неправильно? Обоснуйте свое мнение.

Ex. 2 Roleplay this conversation. — Разыграйте этот разговор.

Student A
You are on a language course in England. You have found out that the school is next to a theatre. You would like to join the theatre. Ask one of your teachers for information. In the conversation — Вы находитесь на языковых курсах в Англии. Вы выяснили, что школа находится рядом с театром. Вы хотели бы присоединиться к театру. Спросите одного из ваших учителей об информации. В разговоре
• ask the teacher for their opinion of the activities at the theatre. — узнайте у учителя о его мнении о деятельности в театре.
• explain that you are not sure whether your knowledge of English is enough for you to be able to take part in shows put on by the theatre. — объясните, что вы не уверены, является ли ваше знание английского языка достаточным для того, чтобы иметь возможность принять участие в шоу, поставленные в театре.
• show your interest in the theatre and ask how to join it. — покажите свой интерес к театру и спросите, как присоединиться к нему.

Student В
You are a teacher on a summer language course in England. One of your students wants to find out details of the local theatre. In the conversation with the student — Вы учитель на летних языковых курсах в Англии. Один из ваших студентов хочет узнать подробности местного театра. В разговоре со студентом
• say that, in your opinion, participation in the theatre is a way of studying English. — скажите, что, по вашему мнению, участие в театре является способом изучения английского языка.
• tell the student that all students from the school can participate in the activities at the theatre. — сообщите студенту, что могут участвовать все студенты из школы в деятельности в театре.
• explain how to go about becoming a member of the theatre. — объясните, как стать членом театра.

1. Match the words/phrases to their definition.
1 computer games
2 spot
3 alarm system
4 surf the Net
5 beach volleyball

A. look for information on the computer
B. fun activities on the computer
C. machine that signals danger
D. a sport
E. a place
2. Complete the sentences with the correct word.
• heavy • helpful • crowded • convenient • peace

1. They went for a run in the country because they wanted some … and quiet.
2. He spent the morning in Birmingham, but found the streets very …
3. In a big city, you will always find … public transport.
4. Her cousin hates driving in … traffic.
5. John lives in the country because he likes the friendly and … people.

3. Put the verbs in brackets into the Present Simple or the Present Continuous.

1 .He (visit) his uncle every Saturday morning.
2. I (cook) lunch today, so please don’t be late.
3. We (go) to the park this evening. Do you want to come with us?
4. She (write) an article about crime in big cities.
5. He (feed) the cows every evening.
6. She (leave) late on Fridays.
7. He (travel) to school by tube every morning.
8. She (think) of painting her house.
9. He (study) in his bedroom at the moment, but he can meet us at the cinema later.
10. I really have to go. My train (leave) at 8:30.

4. Use the prompts to give the correct advice, using either should or shouldn’t.

e.g. A: I’m really tired today.
B: (bed/early) You should go to bed early tonight.
1. A: I’m very worried about my best friend.
B: (worry/so much)
2. A: I feel very tired.
B: (stay up/late)
3. A: I’ve broken my sister’s new mobile phone.
B: (tell/tonight)
4. A: I’ve got a bad headache.
B: (take/painkiller)
5. A: It’s very cold today.
B: (wear/a jacket)
5. Read the text and mark the sentences T (true) or F (false).
Fires that happen in the home are a very serious problem today. In America, there are over 100,000 home fires every year and many start in the kitchen. There are a lot of things you can do to protect your house from fire.
First of all, you need to follow a few safety rules. You should never leave the kitchen while you are cooking. It’s also a bad idea to wear loose clothes when you cook. Always keep the cooking area clean and don’t let children come very close to the cooker.
It is also important to know what to do if a fire starts. If a pan catches fire, don’t throw water on it! Put a blanket over it and turn off the heat. If the fire doesn’t go out, call the fire brigade. If a fire starts inside the oven, keep the door shut and turn it off. If you burn yourself, run cold water over the burn.
Finally, install a smoke alarm and learn how to use it. Also, know the number of your fire brigade by heart. It’s better to be safe than sorry.

1. Nowadays, fires in the home aren’t very dangerous.
2. In America, there are more than 100,000 home fires a year.
3. A lot of home fires start in kitchens.
4. You should always leave the kitchen while cooking.
5. You shouldn’t wear loose clothes when cooking.
6. You should keep your cooking area clean.
7. Children should stay close to the cooker.
8. If a fire starts, pour water on it to put it out.
9. Call the fire brigade if a fire doesn’t go out right away.
10. You should have a smoke alarm and know how to use it.

Помогите сделать задание по тексту, пожалуйста!!!

Functions of computers
Computer is one of the inventions of the 20th century that changed the world greatly. The first computers of the 1940th were enormous. But now they are almost in every family and in every office building. Some machines do only one job, some of them are multifunctional, but no device is as multifunctional as computer. The parts of the computer (or its hardware) remain the same, you change only the program (software) and your computer immediately learns to do various things. A browser program is designed to look at pages on the Internet (you can also say «to browse», this accounts for the word «browser»). A word processor program lets you print texts and then change styles of fonts and sizes of pages. A database program is used for searching and sorting records. Such programs are used at shops, libraries, hospitals, accountant offices and many other places. They make work with great amounts of data much quicker. Computers are found everywhere and used in every sphere of life. At a plant one can make a computer model of a car or plane and check its resistance to stress. Such calculations without a computer could have taken several months. Computer is also used at school: children watch presentations, films and web pages. This help them to study effectively. Computers also have some disadvantages. there is a famous joke that computers are designed to solve problems but half of the time they are the problem. As computer is a complicated device, one small breakage may stop its work. Moreover, the equipment is soon out of date. Besides, there is a problem of compatibility. First of all, there are hardware devices which cant work with the old operating system, such as a processor, a hard disk drive, a video card, etc. Then, there are programs which need more resources than computer actually has. Thirdly, computers become more and more complicated, and much effort is required to learn how to work with them. Fourthly, computer viruses cause a lot of trouble – they can spoil, remove or steal computer data, and every user knows it well from his personal experience. And on top of all, computer is a multifunctional device, as we already know, so it can be used both to do work and to entertain oneself. Children often fall prey to computer and Internet: they play computer games, spend their free time chatting with friends on the Internet and doing practically nothing. This aspect cant be denied. To crown it all, computer is a useful device like many others, designed to help people. But its our own free will that lets us use it in order not to waste time but to get best results

Answer the following questions after reading the text:
1. When was computer invented?
2. Is computer a multifunctional device?
3. What types of programs for computer can you name?
4. In what spheres of life can computers be used?
5. Computers have many disadvantages, dont they?
6. What is the main disadvantage?
7. What are the relations between children and computer? Is there
any danger?
8. Can you name other things that can be misused, like computer?

Vocabulary

2. Fill in the missing word. There are two words you do not need to use.

1. The heavy rain caused the driver to lose control of his car and crash into a tree.

2. What started out as a light breeze soon became a very strong wind.

3. The well-trained lifeguard was able to rescue the drowning swimmer and quickly bring him to safety.

4. The lead actor felt under the  weather and Daniel was asked to replace him in the school play.

5. The big earthquake caused many buildings to collapse and people were left homeless.

6. When the avalanche hit the area, dozens of people were snowed in for many hours.

7. Cars and factories produce toxic fumes that harm the environment.

8. A terrible flood caused by three days of continuous rain has destroyed many houses inthe small fishing village.

9. drought will occur in an area when it hasn’t rained for an unusually long period of time.

10. The terrible fire left dozens of buildings in ruins

Choose the correct translation for:occur (v) случаться Choose the correct translation for:valid (adj) действительный Choose the correct translation for:skyscraper (n) небоскреб Choose the correct translation for:track (v) следить Choose the correct translation for: facilities (n) устройства Choose the correct translation for:surface (n) поверхность, вид ( внешность) Choose the correct translation for:investigation (n) исследование Choose the correct translation for:engine (n) двигатель Choose the correct translation for:washing machine (n) стиральная машина Choose the correct translation for:boast (v) хвастаться Choose the correct translation for:be made up of (v) слагаться из чего-либо Choose the correct translation for:work out (v) разрабатывать (план) Choose the correct translation for:capture (v) завладеть Choose the correct translation for:maintain (v) содержать в исправности Choose the correct translation for: achievement (n) достижение Choose the correct translation for:suspend (v) приостанавливать Choose the correct translation for:engineer (v) инженер Choose the correct translation for:benefit (n) выгода Choose the correct translation for:deflect (v) отклоняться Choose the correct translation for:arrange for (v) обеспечить возможность Choose the correct translation for:to be in charge of (v) быть ответственным за Choose the correct translation for:heart pacemaker (n) кардиостимулятор Choose the correct translation for:smash into (v) врезаться Choose the correct translation for:commuter (n) пассажир, регулярно совершающий поездки (на работу) из пригорода в город и обратно Choose the correct translation for:skilled (adj) опытный (квалифицированный) Choose the correct translation for:get around (v) распространяться Choose the correct translation for:contain (v) содержать в себе Choose the correct translation for:estimate (v) оценивать Choose the correct translation for:spacecraft (n) космический корабль Choose the correct translation for:wipe out (v) стереть с лица земли Choose the correct translation for:occur (v) случаться Choose the correct translation for:valid (adj) действительный Choose the correct translation for:skyscraper (n) небоскреб Choose the correct translation for:track (v) следить Choose the correct translation for: facilities (n) устройства Choose the correct translation for:surface (n) поверхность, вид ( внешность) Choose the correct translation for:investigation (n) исследование Choose the correct translation for:engine (n) двигатель Choose the correct translation for:washing machine (n) стиральная машина Choose the correct translation for:boast (v) хвастаться Choose the correct translation for:be made up of (v) слагаться из чего-либо Choose the correct translation for:work out (v) разрабатывать (план) Choose the correct translation for:capture (v) завладеть Choose the correct translation for:maintain (v) содержать в исправности Choose the correct translation for: achievement (n) достижение Choose the correct translation for:suspend (v) приостанавливать Choose the correct translation for:engineer (v) инженер Choose the correct translation for:benefit (n) выгода Choose the correct translation for:deflect (v) отклоняться Choose the correct translation for:arrange for (v) обеспечить возможность Choose the correct translation for:to be in charge of (v) быть ответственным за Choose the correct translation for:heart pacemaker (n) кардиостимулятор Choose the correct translation for:smash into (v) врезаться Choose the correct translation for:commuter (n) пассажир, регулярно совершающий поездки (на работу) из пригорода в город и обратно Choose the correct translation for:skilled (adj) опытный (квалифицированный) Choose the correct translation for:get around (v) распространяться Choose the correct translation for:contain (v) содержать в себе Choose the correct translation for:estimate (v) оценивать Choose the correct translation for:spacecraft (n) космический корабль Choose the correct translation for:wipe out (v) стереть с лица земли Somebody damaged a model in transit. A model ______ in transit. was damaged One of our best young engineers created this phone. This phone______by one of our best young engineers. was created They will not finish the project by the end of the month. The project_______by the end of the month. will not be finished Thousands of people use this engineering achievement every day. This engineering achievement_______every day. is used They have chosen the new design for this spacecraft. The new design for this spacecraft________. has been chosen Intel produces millions of chips every year. Millions of chips__________ every day. are produced Engineers build a lot of the world’s supertankers in South Korea. A lot of the world’s supertankers______ in South Korea. are built They have closed five research labs over the last year. Five research labs_____ over the last year. have been closed He is reviewing all of our IT systems. All of our IT systems_______ . are being reviewed Programs that you use to make a computer do different things. software Someone whose job is to design, build or repair machines, engines, roads, bridges, etc. an engineer The first model or example of something new that can be developed or copied in the future. a prototype An important discovery or development that helps solve a problem. a breakthrough A very small part of a computer or machine that does calculations or stores information. a microchip Knowledge, equipment and methods that are used in science and industry. advanced technologies The things that are used for a particular purpose in the home. household appliances A time by which something must be done. a deadline The planning and building of things not used for religious or military purposes, such as roads, bridges and public buildings. civil engineering The part of a vehicle that uses energy from oil, electricity or steam to make it move. an engine 1.In____ engineering, a major component of functionality is safety: civil structures are meant to be used by large numbers of people, with near-perfect safety. civil engineering 2.I’ve got practical____with that sort of stuff. experience 3. We are looking for a candidate with strong project _____ skills management 4. You can watch it on _____ in the movie theaters closed-circuit TV 5. Everyone has skills, and each of us differ, yet we all have something to offer. To me; _____is to make the world a better place because you were there. to contribute to society 6. The Sears tower, the tallest ________ in North America, has reached the end of its reign (господство). cunducting an experiment 7. By now, Forrester had become a powerful figure because he used his computers to _______of corporations and even whole cities as systems. build models 8. The most talented _______ are working on the new design of the aircraft. engineers 9. So, we now rejoin the action for a ______at the top-secret Prodrive test track, just off the A 4177 between Honiley and Baddesley Clinton. safety test 10. I’m trying, but I can’t ______ without _________. find a solution/ man-made structure Tesla _____Elon Musk explained that the new improvement in an electric car______research into an _____battery. Engineers were working on a new power train for its cars. A power train is the system that delivers the power from the_______to the wheels. The_______managed to increase the battery power by ten per cent, resulting in the extra acceleration. Tesla said: «Unlike a gasoline internal combustion engine with hundreds of moving parts, Tesla electric motors have only one moving piece: the rotor. As a result, Model S acceleration is instantaneous, silent and smooth.» The Tesla S P85D car is priced at $87,500 as a basic______ ; the «ludicrous» upgrade will be an extra $13,000. CEO, came from, advanced, engine, engineers, model A group of _____ as opened a kind of gym for robots. The group is headed by Elon Musk, who is the boss of the electric car company Tesla Motors and the_______ tourism company, SpaceX. Mr Musk also founded the online payments website PayPal. His latest ______ is called OpenAI Gym. It is a platform for______ and code writers to test their latest work. It is an open platform, which means people are free to______ their ideas for artificial intelligence (A.I.) on it. In particular, researchers can test and share their algorithms for A.I. Algorithms are special sets of rules in a computer program that can ______ and quickly______ large amounts of information. engineers, space, project, researchers, test, solve problems, deal with A satellite start-up company has successfully ______ its first satellites in a project _______ delivering «affordable» Internet access to every corner of the globe. The London-based company is called OneWeb. Its first six satellites were______ orbit on Wednesday in a launch from French Guiana. A Russian Soyuz rocket transported the pioneering ______ OneWeb said it eventually wants to have around 900 spacecrafts in an extensive network in space. Only 648 satellites are needed to provide global Internet coverage. OneWeb will start sending more Internet satellites into ______ owards the end of this year. The company intends to launch several rockets every month, each carrying 39 satellites.

OneWeb CEO Adrian Steckel was ecstatic about the launch of the multi-billion-dollar______ . He said it would greatly transform the lives of millions of people. He told reporters: «We’re going to connect lots of people who are not currently connected. We’re going to start by _______ connecting schools, connecting boats, connecting planes, and connecting huge swathes of the planet.» Not everyone is happy at the prospect of a global Internet network. Reports are that China is ______ jammers to block the network. North Korea might also fear the network could damage its national security. Russia has voiced concerns that OneWeb’s network could be used to gather intelligence.

Launched , aimed at , put into, spacecraft, space,project,focusing on, testing There was no danger _____ colliding ______ the Earth. of/ with Giant anchors will be sunk _____ the bottom of the sea. ito A characteristic of the research _____ genetic engineering is that you have mostly failures and a few successes. of They want to deflect an asteroid that will fly close ______ the Earth two decades _______ now. to/from They make the world a cleaner, safer, healthier place ______ inventing, building and improving everything from microchips to household appliances. by The idea is that the magnetically raised train will travel ______ a tunnel floating ______ the Atlantic Ocean. by/in I love the challenge and finding solutions_____ a problem. to Engineering isn’t just _______ testing theories and building models. about If it is built, it will be the largest and the most expensive engineering project ______ the history ______ the world. in/of Scientists and engineers worldwide are concerned ______ the threat ______ asteroids striking the Earth. about/ at (Engineer) _____ is a term applied to the profession in which a knowledge of the mathematical and natural sciences, gained by study, experience, and practice, is applied to the efficient use of the materials and forces of nature. (Engineer) _____ are the ones who have received professional (train) ______ in pure and applied science. Before the middle of the 18th century, large-scale construction work was usually placed in the hands of military (engineer) _______ . Military (engineer) _______ nvolved such work as the preparation of topographical maps, the location, design, and construction of roads and bridges; and the building of forts and docks. In the 18th century, however, the term civil (engineer) ________ came into use to describe (engineer) _______ work that was performed by civilians for nonmilitary purposes. engineering, engineers, training, engineers, engineering, engineering, engineering Mechanical (engineer) ________ , the branch of (engineer) _______ concerned with the design, manufacture, installation, and operation of (engine) _________ and machines and with (manufacture) _______ processes. It is particularly (concern) _______ with forces and motion.

The (invent) ________ of the steam (engine) _______ in the latter part of the 18th century, providing a key source of power for the (Industry) ______ Revolution , gave an enormous impetus to the development of (machine) __________ of all types. As a result, a new major classification of (engineer) _________ (deal) _____ with tools and (machine) ________ developed, receiving formal recognition in 1847 in the founding of the Institution of (Mechanic) ________ Engineers in Birmingham, Eng.

Mechanical (engineer) _________ has evolved from the practice by the (mechanic) ________ of an art based largely on trial and error to the application by the professional (engineer) __________ of the (science) _______ method in research, design, and (product) _______ The demand for increased efficiency is continually raising the quality of work expected from a mechanical (engineer) __________ and (require) _______ a (high) ________ degree of education and (train) ________ .

endineering, engineering, engines, manufacturing, concerned, inventation, engine, industrial, machinery, engineering, dealing, machines, mechanical, engineering, mechanic, engineer, scientific, production, engineer, requiring,higher, training 1. I don’t thlnk your theory will be accepted 2. This research project was set up by one of our scientist 3. All our machines are serviced by highly trained technicians 4. I’ll be shown round the factory and then I’ll meet an engineer 1. Roche Inc. became a billionaire in the biomedical field and is now hoping to set up research institutes throughout the world. It manufactures vitamins, perfumes and antibiotics 2. Qantas is Australia’s largest airline. It operates a fleet of 187 aircraft 3. Our most successful department by far is Engineering department. It is run by Dr.Stein and her colleagues Changes (make) ______ to the prototype and the design (modify)_______ are made / is modified I am certain safety tests (do) _______ next Monday. will be done The asteroid, 20001 YBS, (first see) ______ in December 2000. was first seen If it (build) ____ , it will be the largest and the most expensive engineering project in the history of the world. is built The project can’t (realize) _______ as since October 2017 it (heavily criticize) _______ by environmentalists. be realized/ has been heavily criticized It (hope) _____ that a huge solar and windfarm project in the Sahara desert may provide 15% of Europe’s electricity by 2050. is hoped New safety guidelines for engineers (put) ________ into practice next month. will be put The way the air moves around the model (study) ____ by engineers and scientists. is studied Now giant anchors (sink) _____ into the bottom of the sea. are sunk Changes (make) ______to the prototype and the design (modify) _______ are made/is modified Recently, a group of business people (open) _____ a kind of gym for robots. The group (head) _______ by Elon Musk, who (be) ______ the boss of the electric car company Tesla Motors and the space tourism company, SpaceX. Mr Musk also (found) ____the online payments website PayPal. His latest project (call) _____ OpenAI Gym. It (be) _____ a platform for researchers and code writers to test their latest work. It (be) ______ an open platform, which means people (be) ______free to test their ideas for artificial intelligence (A.I.) on it. In particular, researchers can (test) ______ and (share) ____ their algorithms for A.I. Algorithms (be) _____special sets of rules in a computer program that can (solve) ______ problems and quickly (deal) ______ with large amounts of information. So a lot of information can (collect) ______ on the only one platform. Has opened, is headed,is,founded, is called, is,is, are, test, share, are, solve , deal, be collected About 85% of the world’s rubber ______ in the Far East. On most rubber plantations, the latex _______ from the rubber trees every day. It ______ with water and then formic acid _________ . This process creates crude rubber, which ______then ______ into sheets. Is produced, is collected, is mixed, is added, is ,rolled Twenty filter units ____ from you on the 16th March and they _______yesterday. Unfortunately, when the package _____ two of the units _____ two of the units ______ urgently by our engineering department. were ordered, were delivered , was opened, had been damaged, are needed The term ______ can mean different things. ________ can mean different things. ________ or things for ______ . _________ engineers find ways to stop ________ from factories or how to _______ after an oil spill in the ocean. Engineers like ________ and are _______ engineering , mechanical, car industry, military use , Environmental, pollution, clean up , solving problems, building new things New tunnel: a set of _______ tubes.Length of tunnel = ________ That is about _______ longer than the Channel Tunnel between _________ Length under the sea = ________ . _________ of the undersea section = 54 metres. Average journey time by train = ________ Typical speed of trains = __________ Overall cost (approx.) = ___________ 3, 72 kilometeres, one-and-a-half times , the United Kingdom and France, -, 25 minutes , 160 km/h, 25 billion dollars 1. What kind of building has Malcolm Bernier just finished? A tower 2. His buildings are considered by many to be… ugly 3. What kind of event do the decide to have? a debate 4. What has been built by Lance Weiss? a brige Make any modifications and test again. 4 Test the prototype. 3 Do market research. Interview potential customers 1 Build a prototype based on results. 2 Invite journalists to the press launch. 5 живописный, колоритный picturesque прогнозировать, пророчить predict возрождение, возобновление revival молва, слухи rumour законодатель моды trendsetter практикант, стажер trainee давать «на чай» tip нелепый, смехотворный ridiculous играть главные роли star значительный, важный significant недооценивать undervalue неизменный, постоянный steady знаток, эксперт maven одевать, наряжать dress развлечение entertainment вымирать die out исчезать, пропадать disappear досуг, свободное время leisure вспышка, начало outbreak переоценивать overvalue retirement dominant infant mortality life expectancy slight decrease amusement arcade get a degree beauty competition marked fall upward trend medical advances cuffed jeans thought-provoking read anti-ageing drugs revived interest current trends get out of control create a look remain stable go hand in hand birth rate source of income ageing process cosmetic surgery Young people in particular thought that helmets were unattractive and _____. unfashionable Researchers _____ that at least half of the North American and Japanese babies born since the year 2000 will live to the age of 90. predict Gladwell also talked about the importance of word of mouth in helping people to _____ new ideas and trends. pick up on I’ve enjoyed _____ to you. chatting Since 2003 CD, video and digital have all shown a sharp _____ in revenue. drop These days social networking allows people to _____ about trends which are global. find out Which trends that have _____ will have a revival? disappeared In the book Gladwell compares changes in behaviour and new trends to the way _____ of disease develop outbreaks Gladwell claims in his book that, just like epidemics, trends move rapidly through a population as people _____ them. buy into However, often this is not the case, especially with new trends which seem to _____ very quickly. catch on _____ quickly become aware of changes in fashion. Mavens Malcolm Gladwell shows how trends suddenly _____ and are everywhere, and then later slow down in popularity and finally die out. take over This watch is the ideal _____ for fashion-conscious men and women. accessory In summary, music spending in the US has shown significant _____ since 2000. decline The idea describes the time in any process when very _____ change happens. rapid For example, stylish television shows such as Mad Men have had a big influence on the way people _____. dress Sometimes, for example in fashion, they _____ years or even decades later. reappear I don’t like _____ when buying clothes. getting advice 1. One of my key responsibilities as a textile factory manager is to________a new look.2. A movie star felt______ and underpaid.3. Apparently a Hollywood actress has given her endorsement for our _______ line.4. How much would you need to________?5. The Takumi are responsible for passing on their knowledge to UNIQLO’s production_________in China.6. Most women, especially my clients, are extremely create, undervalued, accessories, facilities, fashion-conscious 1. The term «haute couture», which refers to______ custom-made clothing, originates from the «maitresses couturieres» of the seventeenth century. These women were ______for cutting and sewing garments. While they often had great technical ________, they did not have much_______ fashions. In contrast, modern «haute couture» is extremely influential on fashion ________ 2. Fashion________ first organized fashion________ to promote their designs in the early 1900s.
3. Before department stores, consumers go to many different specialty shops to find materials for __________ or tailoring. luxury, responsible, skill, influence on , trends, shows, houses, dressmaking 1. Mannequins are _______ with the merchandise and angled so they can be seen from any direction.
2. I guess, we should all realise that new trends and fashion really ________ .
3. News of his success _______ quickly.
4. E-commerce is _______ rapidly — it currently accounts for around 15% of all clothing sales in the USA.
5. I _______ to wear dark colours.
6. Fashion illustration nearly _______ after the introduction of photography.
7. The United Nations _________ that in the early 1950s the world life expectancy rate was 46.4 years.
8. The town’s population has ________ greatly in recent years, and now over 60 percent of the population is under 40 years old.
9. On Sunday evenings, the town centre is ________ by young people enjoying themselves and the restaurants and clubs are rarely lively. dress, go hand is hand , spread, growing, tend, disappeared, estimated,increased, taken over Have you ever gone into one store and tried something on in your size, only to go to another store and ______ that the same size is too small? Frustrating, isn’t it? It seems that _____ grade sizes according to separate systems. It’s important for clothing manufacturers to ________ their target market. But for a global brand, that market can vary enormously depending on the country where the clothing is being sold.How does it fit? Let us________ the facts
Clothing companies include style fits for _______ like ‘tapered fit’, ‘boot cut’ or ‘low waist’ to guide shoppers. Some clothing is labelled XS, S, M, L, and XL — that is, extra small, small, medium, large, and extra large — but an M in one country could be another country’s L. Then there are the numbered coded systems. Germany has two different numbered systems for short and tall women. Great Britain often uses sizing codes ________ rom 8-18, and the same numbers are also used in the US, but they are actually two sizes different. And in southern Europe, especially in Italy and Spain, a numbering system from 36 to 46 is used.
Help is on the way
Grading clothing sizes on real measurements is a good place to start.________ companies are beginning to do this, and many give their______ detailed instructions on how to take their own body measurements. Customers can then compare these to the company’s sizing chart. Some online retailers also offer a virtual 3D sizing model. There are different body types to choose from and customers can see different styles on a sizing avatar. If a clothing manufacturer has a _______ , they may choose to produce garments that are tailored to a specific group of consumers. For example, Ferragamo is changing their shoe widths to accommodate Asian markets making them narrower. However, the European ________ for Standardization is working on developing sizing standards that can be applied internationally. Customers will need to know their body measurements in centimetres around the chest, waist, hips, arms and legs. Hopefully this will make for a _______ improvement on the current shopping experience. find out, clothing manufacturers , keep in mind, comment on , jeans , ranging, mail order catalogue, customers , niche market ,council, significant It can be a problem these days keeping _____the number of overnight YouTube sensations and viral marketing campaigns ______ the Internet. up with/ on This chart shows the results _______ a study carried ______ the Recording Industry Association ______ America. of/ out for/ of This chart shows the results _______ a study carried ________ the Recording Industry Association ________ America. of / out for / of However, often this is not the case, especially _______ new trends which seem to catch _________ very quickly. with/ on The author also talked ______ the importance of word of mouth _______ helping people to pick ______ new ideas and trends. about / in/ up on Overall, the survey shows that _______ reaching a peak _____ 1999 spending ______ music has been falling. after/ in /on These days social networking allows people to find ______ trends which are global. out about The author claims ______ his book that, just like epidemics, trends move rapidly _______ a population as people buy _____ them. in/ through/ into He was interested _______ these issues ______ a time when it was not fashionable in/ at He shows how they suddenly take ______ and are everywhere, and then later slow _____ popularity and finally die ______ over/ down in / out Veganism has become more popular in the past decade. People are becoming vegans to help the planet. _____ meat and other food from animals is the biggest change vegans make to their lives. Vegans are now thinking about ______ . There is a big ______ in the sales of vegan clothing, footwear ________ , and products that are free from animal products. These include synthetic fur coats and shoes made from tree bark, rubber and coconut fibre.
Researchers say 42 per cent of shoppers think about animal welfare before buying clothes. Many people would consider buying vegan shoes. Vegan fashion is a ______ in luxury brands. Stella McCartney designed clothes that are free from leather. She uses _____ products. The clothes have a Beatles theme. Her father, Paul, was lead singer of the Beatles. She designed leather-free sneakers and fake fur coats. Ms McCartney is a big animal rights activist. She is a real _______ in this sphere giving up , fashion, increase, accessories, trend, recycled , maven Japan lowers age of adulthood to 18
Japan has ______ (low) the age at which people become ________ (adult) for the first time since 1876. From the year 2022, teenagers will become adults at 18. This is two years _______ (early) than the current age of adulthood. Even though the age has been lowered, there are still things that will not change. The legal age for _______ (drink) alcohol,_______ (smoke) and _______(gamble) will stay at 20. The new law will enable 18-year-olds to marry without ______ (parent) consent. They can also apply for loans and credit cards. Transgender men and women over 18 will be able to apply to have their gender _____ (official) recognised.

The new law should help the economy in Japan. The government hopes more young people will get married and start families. This will help to address Japan’s _____(fall) birth rate and _____ (age) population. More financial freedom could boost the economy and provide more tax revenue. This will help the government with _______(increase) pension and _______ (healthcare) payments. Many of Japan’s young people were more worried about how the law will _______ (affecting) the traditional Coming of Age Day. This is a national holiday in which 20-year-olds _______ (dress) up in traditional kimonos to celebrate adulthood.

lowered, adults , earlier, drinking, smoking , gambling , parental, officially , falling, ageing , healthcare, affect 12 month economic forecast
The Central Bank would like to keep interest rates low next year in order to stimulate economic ______ (grow), and so we expect the economy to continue _______ (grow) at about 4%. This means that unemployment will ______ (fall) in most sectors of the economy next year. Exchange rates are very difficult to _______ (prediction), but the currency will probably remain stable. Some important events are about to take place in the _______ (policy) field. The president is due to call elections within the next twelve months, and so by the middle of next year the _______ (elect) campaign will have begun. The government will be ______ (fight) on a platform of _______ (honest) and competence, and it is planning to introduce reforms to the legal system so that judges can investigate the misuse of public funds more easily. When that happens, international investor confidence should _______ (increase) ______ (rapid). growth, growing, fall , predict, political , election , fighting , honesty , increase , rapidly George practices … every day. designing You will have … across all areas of womenswear, menswear and childrenswear, although you may specialize in a product area such as knitwear. to work Manufacturing system helps textile mills … garments more quickly. produce We are looking for a PR manager who will be responsible for … marketing campaigns. planning Growing fruit and vegetables yourself is a trend now. Have you ever thought of … your own fruit and vegetables? growing You will have experience of … textiles or any accessories needed for a prototype or capsule collection. purchasing Dave agreed … his friends at the cafe tomorrow evening. to meet Candidates will need excellent communication skills as they will be responsible for … print and online promotional literature. writing I would like … fashion show in Paris this summer. to visit You will work closely with designers … their designs are translated into well-made garments. to ensure Coco Chanel managed … a solution. to find Working in the fashion industry means you have to constantly … new ideas. come up with Some employers will let their staff … the World Cup during working hours. watch I heard you … about e-books at the Internet seminar. talk The 16-year-old daughter of a friend comes to you … for advice about what career is in trend nowadays. to ask PCCW has openly stated that it wishes … the biggest broadband player in Asia. to become They let us … all these free samples. have He says he will help me … a recording contract. get / to get I saw him … of the exhibition. walk out The World Bank made the government … benefits as a condition o f the loan. cut We had … a presentation every morning. to give Can you show me how … to the Internet on this computer? to get on We were allowed … to the fashion show at the weekends. to go Indefinite( simple) to carry out/ to be decreased continuous to be overweighting/ —- perfect to have estimated / to have been decreased prerfect continuous to have been carrying out / —- Many buildings were reported __________ by the fire. to have been damaged Everyone wants _________. to be respected Your proposal is certain _______. to be accepted The third key remained ___________ . to be tested. I tend ____1____ presents to friends, but even more I tend _____2_____ gifts. 1. to give…….. 2. to be given Our new boss is hard ________. be pleased She wants ________ an English course. to take The book appears _______ in Greek. to be written I intended __________ you of it earlier. to have reminded Is there anything else _______ him? to be told What they want is _______ (to have) English twice a week. to have The city also encourages employees ______ (to consider) taking the bus or biking to work. to consider He is said ____ (to carry out) a new research recently. to have carried out He asked me _____ (not/ to be) late. not to be Everyone wants _____ (to know) the results of the research. tio know He was sorry ______ (not/to notice) the fax on the secretary’s table. to hard not noticed It is very kind of you ______ (to do) it for us already. to have done He seems _____ (to work) since early in the morning. have warked He is said _______ (to write) a new book now. to be writing How can she ______ (to work) in the garden now? It is already dark. be working connectors oOo imitate ooOo charisma oOo cultural Ooo economic ooOo influential ooOo community oOo trendsetterrs Ooo behaviour oOo epidemics ooOo Speaker 1 Shoes speaker 2 watch Speaker 3 sun glasses Speaker 4 frame Speaker 5 chairs 1. Which race on earth has always wanted to live longer? — ______ 2. Which do you think live loger, men or women? — ______ 3. How could people live longer? — By ____ , being _____ with stress, having ______ money and ______ .
4. Why don’t some people want to live longer? — To _______ at present, they _______ want to be ______ and ______ . human , women , eating well, goood at dealing , enough, financial security , enjoy life , don’t, old , ill 1. It’s important for humans to live on their own in order to live longer. ______ 2. One reason we are leaving longer is because of improvements in medicine. _______3. Estimates show that one person in 100 000 is aged 100 or above. ______ 4. Science can prove why women live longer than men. ______ 5. People over 100 tend to have positive and relaxed attitude to life. _______ 6. Only the richest members of society live a long time. _________ 7. Our genes have some control over how long we will live. ________ 8. The doctor doesn’t think it’s always a good idea to live to 100. _______- False , True, False , False , True , False , True ,True Good morning,everyone. _____to discuss the facilities for older people at hte beach. Who would like to begin?
I would. I’m very _____ that we have to pay to get to the beach. It doesn’t help that hte car park is a fifteen-minute walk from the beach.
________ main point.
Well, ______ that we should pay. It should be free for pensioners to get on the beach.
I see how you feel. Thank you for ______ . I’ll look into _____ .
Sorry, can I ______ ?
Sure. Go ahead. We’re here / unhappy / Please make your / it isn’t acceptable / your comment / the matter / just say something , please Match the expressions with their meanings.
time-consuming
spend time
work-life balance
time management
workstation taking up a lot of time;
use or pass time doing a particular thing;
how much time you spend at work and home;
organizing your time effectively;
the place in an office where a person works, especially with a computer; Match the words with their translations:
satisfying
stimulating
demanding
tedious
flexible
challenging удовлетворяющий;
стимулирующий, поощрительный;
требующий больших затрат сил;
скучный, утомительный;
с гибким графиком;
бросающий вызов; Future perfect is used to express an action that will happen before another future action or before a specific point of time in the future. TRUE We use the present continuous tense to express an action that will last for some time before a specific point of time in the future. FALSE 1. The museum opens at 10 am daily.
2. What are you doing tomorrow evening?
3. This time tomorrow we will be driving to York.
4. It’s hot. I will open the window.
5. I am going to visit my Uncle next week. timetable
fixed arrangements in the near future
the action will be going on at a specific point of time in the future
on‑the‑spot decision
planned action in the future Don’t worry about your driving test! I’m sure you’ll pass / you’re passing . you’ll pass Good morning and welcome to our school. In this talk I’ll / I’m going to tell you about .. I’m going to Oops, I forgot your drink! I’m going to / I’ll go and get it now I’ll go You should proofread during the writing and editing process. FALSE Correct the word: withold withhold Correct the word: benefitted benefited Correct the mistake in the sentence Word form: They were education in many different countries. educated Listen to the speaker and complete the sentences.
The two problems for those seeking work are getting an __________(1), and performing well at it.
It is important that your CV is __________(2).
Emphasise the positive aspects of your _____ _____(3) and outline the range of skills you have.
Once you’ve a got a CV, you should send it to possible __________(4).
You should check the __________(5) websites on a regular basis for vacancies.
Ask your family and friends about work, as up to fifty per cent of job __________(6) never get advertised on the Internet at all.
Make sure you get enough __________(7) the night before the interview.
For a job interview you should wear _____ ______(8).
Try to arrive _____ _____(9) early for an interview.
Don’t _____ _____ (10) before the interviewer asks you to do so.
It is a good idea to think of one or two intelligent __________(11) before the interview.
You should never ask if you got the _____(12) or not. interview , up-to-date , career history , employers , recruitment , vacancies , sleep, the right clothes , ten minutes , sit down , questions , job The __________ focuses more on the completed result (sometimes with a focus on number)
The __________ focuses more on the activity itself and its duration (sometimes with a focus on time) present perfect;
present perfect continuous 1. We’re actually also __________ something important.
2. He is __________ the management of the company.
3. Our __________ overcome this crisis depends crucially on markets remaining open.
4. Much will __________ how well we apply the new technologies to agriculture.
5. The meeting is __________ bring together 3,000 entrepreneurs.
6. He then had to __________ the Ministry of the Interior on the action taken in that connection. responsible for;
looking for;
ability to;
depend on;
expected to;
report to The main task of «reading for detail» is to read the whole text line-by-line to understand the main idea, author’s opinion and other important
details. TRUE Choose the examples of exercises on reading for detail. a. multiple choice questions
d. sequencing (putting something in logical order) Respond to the situation using future perfect continuous
Your French is not perfect. Don’t worry. I ……………….. it for a year by the time I leave for France. (learn) will have been learning Respond to the situation using future perfect continuous
Why are you so angry? They …………………………. the road by the end of this year. (repare) will have been repairing

Like this post? Please share to your friends:
  • Go back to the past word
  • Go back on one word synonym
  • Gnu grub minimal bash like line editing is supported for the first word tab
  • Gn in the word gnatik is pronounced
  • Glove word by vector