96 Составьте ряд слов, используя слова из колонки. Используйте рабочую тетрадь. Некоторые выражения могут быть использованы в нескольких категориях.
Verbs: to compose, to perform, to play
Глаголы: сочинять, представлять, играть
Adjectives to characterise a piece of music: melodious, slow, favourite, tuneful, lovely, energetic, fast, joyful, violent, sad, pleasant, popular, sweet-sounding, romantic, lyrical, cool, rhythmic
Прилагательные характеризующие музыку: мелодичная, медленная, любимая, мелодичная, милая, прикольная, энергичная быстрая, веселая, сильная, печальная, приятная, популярная, сладко звучащая, романтичная, лиричная, прикольная, ритмичная
Adjectives to churacterise a musician/singer: favourite, talented, lovely, cool, energetic, popular, romantic, cute
Прилагательные характеризующие музыканта/певца: любимый, талантливый, милый, прикольный, энергичный, популярный, романтичный, клевый.
Kinds of music: classical, modern, folk, light, organ, popular, dance, background, country, serious
Типы музыки: классическая, современная, народная, светлая, органная, популярная, танцевальная, бэкграунд, кантри, серьезная
How music affects you: want to listen over again, cheers you up, make you feel happy/sad, makes you smile, gets you relaxed, make you feel bored, want to dance/sing
Как музыка влияет на вас: слушать еще раз, подбадривающая, заставляет чувствовать себя счастливым/печальным, заставляет улыбаться, получать расслабление от музыки, делает вас скучающим, хотеть танцевать/петь под музыку)
Составьте словарную сетку, используя слова из таблички. Исполь-
зуйте свою рабочую тетрадь. Некоторые выражения могут быть использованы в нескольких категориях.
Используй:
мелодичная, свет, хочется слушать еще и еще, заставляет чувствовать себя
счастливым (грустным), играет орган, сочинять, представлять, романтичная,
классическая, современная, медленная, жестокая, милая, любимая, талантли-
вая, мелодичная, прелестная, прикольная, энергетическая, народная, подни-
мает тебе настроение, заставляет тебя улыбаться (грустить), быстрая, веселая,
вежливая, популярная, сладкозвучная, лиричная, ритмичная, кантри-стайл,
танцевальная, фоновая, серьезная, заставляет тебя чувствовать себя скучаю-
щим, хочется танцевать/ петь, заставляет тебя расслабиться.
Слова, которые ты можешь добавить: музыка создает твое настроение, помогает выжить тебе в трудных эмоциональных ситуациях, она может создать твой жизненный стиль.
Биболетова 10 класс Unit 1 Section 4 p. 36-39 ex. 94, 95, 96, 100, 101, 102, 104, 106, 108, 109.
Where words fail. Music. — Где не хватает слов. Музыка.
Ex. 94 Listen to the teenagers talking about their music preferences and match the names of the pop stars with the speakers. Use your Workbook. Послушайте подростков, говорящих о своих музыкальных предпочтениях и сопоставьте имена поп-звезд с говорящими. Используйте рабочую тетрадь.
Name of pop star | Speaker’s opinion | |
Speaker 1 | Robbie Williams | you can relax to his music – ты можешь расслабиться под его музыку |
Speaker 2 | Eminem | he looks great, music and words are just so incredible — он выглядит великолепно, музыка и слова просто невероятны |
Speaker 3 | Madonna | her music is cool, She’s lovely and seems like a cool person – ее музыка классная, она прекрасна и кажется классным человеком |
Speaker 4 | Gareth Gates | he has got an amazing voice – у него удивительный голос |
Speaker 5 | Britney Spears | She’s brilliant, her music’s got a good beat – она великолепна, в ее музыке хороший ритм |
Ex. 95 Listen again and match the speakers with the following opinions. Which of them do you personally share? Послушайте снова и сопоставьте говорящих со следующими мнениями. Какие из них вы разделяете?
a) Music should be fast so you can dance to it. — Speaker 3 — Музыка должна быть быстрой, чтобы вы могли танцевать под нее.
b) It is important for music to have a clear and strong beat. – Speaker 5 – Для музыки важно иметь чистый и сильный ритм.
c) You should be able to relax when you listen to music. — Speaker 1 — Вам следует расслабиться, когда вы слушаете музыку.
d) Music should be fun and upbeat so that you can sing along with it. – Speaker 4 — Музыка должна быть веселой и ритмичной, чтобы вы могли петь вместе с ней.
e) The lyrics (words in music) can sometimes be difficult to understand. — Speaker 2 — Лирику (слова в музыке) иногда может быть трудно понять.
Ex. 96 Create a word web using the words from the box. Use your Workbook. Some expressions can be used in several categories. Создайте ассоциограмму используя слова из рамки. Используйте рабочую тетрадь. Некоторые выражения могут быть использованы в нескольких категориях.
Verbs: to compose, to perform, to play — Глаголы: сочинять, исполнять, играть
Adjectives to characterise a piece of music: melodious, slow, favourite, tuneful, lovely, cool, energetic, fast, joyful, violent, sad, pleasant, popular, sweet-sounding, romantic, lyrical, rhythmic — Прилагательные для характеристики музыкального произведения: мелодичный, медленный, любимый, мелодичный, прекрасный, классный, энергичный, быстрый, радостный, жестокий, печальный, приятный, популярный, приятно звучащий, романтический, лирический, ритмичный.
Adjectives to characterise a musician / singer: favourite, talented, lovely, cool, energetic, popular, romantic, cute — Прилагательные для характеристики музыканта/певца: любимый, талантливый, прекрасный, классный, энергичный, популярный, романтический, милый.
Kinds of music: classical, modern, folk, light, organ, popular, dance, background, country, serious – Виды музыки: классическая, современныя, народная, легкая, органная, популярная, танцевальная, музыкальный фон, кантри, серьезная.
How music affects you: to want to listen over and over again, to cheer somebody up, to make somebody feel happy / sad, to make someone smile, to get someone relaxed to the music, to make someone feel bored, to want to dance / sing to the music — Как музыка влияет на вас: хочется слушать снова и снова, подбодрить кого-нибудь, заставить кого-либо чувствовать себя счастливым / грустным, заставить кто-то улыбаться, расслабиться под музыку, заставить скучать, хотеть танцевать / петь под музыку.
GRAMMAR FOCUS: HYPOTHETICAL SITUATIONS REFERRING TO FUTURE OR PRESENT
Гипотетические (предполагаемые) ситуации относящиеся к будущему и настоящему.
Ex. 100 Read and remember. Прочитай и запомни.
If we are talking about a hypothetical situation, we use: Если мы говорим о гипотетической ситуации, мы используем:
would / wouldn’t + verb
My life would be sad without music because I like it. – Моя жизнь была бы скучной без музыки, потому что она мне нравится.
Often when we talk about a hypothetical situation, we need a conditional sentence with if to explain it. Часто, когда мы говорим о гипотетической ситуации, нам нужно условное предложение с если, чтобы объяснить ее.
IF-CLAUSEIf + past simple | MAIN CLAUSEwould + infinitive |
If I had the chance to meet a pop star, — Если бы я имел возможность встретиться с поп-звездой, | I would like to meet Eminem. – я хотел бы встретить Эминема. |
Notice that we use the Past simple (or past continuous) after if even though we are talking about a present situation in general. Обратите внимание, что мы используем простое прошедшее время (или прошедшее продолженное) после если, даже если мы говорим о нынешней ситуации в целом.
We can use were instead of was after I /he/she/it. — Мы можем использовать were вместо was после местоимений я/он/она/оно.
If I were rich, I would buy a record studio. — Если бы я был богат, я бы купил студию звукозаписи.
We can change the order of the if clause and the main clause. — Мы можем изменить порядок условного и главного предложений.
I would probably become a singer if I put my mind to it. – Я бы вероятно стал певцом, если бы приложил усилия.
Instead of would, we can use might or could. Вместо would, мы можем использовать might or could
If you listened to music more, you might feel happier. – Если бы ты больше слушал музыку, ты бы чувствовал себя счастливее.
Ex. 101 Match the two columns to make complete sentences. More than one combination is possible. Translate your sentences into Russian. Соедините две колонки чтобы закончить предложения. Возможна более чем одна комбинация. Переведите предложения на русский.
1 If the concert didn’t start on time, e) I would be surprised. — Если бы концерт не начался вовремя, я был бы удивлен.
2 If his songs were performed, g) he would become famous. – Если бы его песни исполнили, он стал бы знаменитым.
3 We could organise a party a) if we found good music to dance to. – Мы могли бы организовать вечеринку, если бы нашли хорошую танцевальную музыку.
4 I would buy the tickets f) if you asked me to. – Я бы купил билеты, если бы ты меня попросил об этом.
5 We would surely have fun b) if we invited a band to play at the party. – Мы бы безусловно веселились, если бы пригласили группу сыграть на вечеринке.
6 If you came late, d) you wouldn’t be able to find the seats. – Если бы ты опоздал, то не нашел бы места.
7 My mother wouldn’t mind c) if I invited my friend to listen to music. — Моя мама была бы не прочь, если бы я пригласил друга послушать музыку.
Ex. 102 Make questions out of the given words. The first and the last words of each question are underlined. Составьте вопросы из данных слов. Первое и последнее слово каждого вопроса подчеркнуты.
• What music would you listen to if you had some free time this evening? – Какую музыку ты бы послушал, если бы у тебя было немного свободного времени этим вечером?
• If you wanted to dance, what music might you choose? – Если бы ты хотел танцевать, какую музыку ты бы выбрал?
• If you could play a musical instrument, what instrument would it be? – Если бы ты умел играть на музыкальном инструменте, то какой это был бы инструмент?
• If you could become a famous pop singer, who would you be? – Если бы ты мог стать известным поп-певцом, кем бы ты был?
• How would your life be different if you were famous? – Как бы изменилась твоя жизнь, если бы ты был известен?
Ex. 104 Read the essay an American teenager Darren, 16, wrote to an online teen magazine and answer the questions. Прочитай сочинение американского подростка Даррена, 16, написанное в онлайн-журнале для подростков и ответь на вопросы.
1 What does Darren enjoy about music? — Что Даррену нравится в музыке?
2 How long has Darren been playing the drums? — Как долго Даррен играет на барабанах?
3 Who taught Darren to play? — Кто научил Даррена играть?
4 How has Darren changed since he started playing? – Как изменился Даррен с тех пор как начал играть?
5 What is the name of Darren’s band? – Как называется группа Даррена?
6 What kind of music do they play? — Какую музыку они играют?
7 What else does Darren do for his band, besides playing the drums? — Что еще Даррен делает для своей группы, кроме игры на барабанах?
8 What is Darren’s dream? – Какая мечта у Даррена?
The most meaningful activities in my life revolve around music. When I listen to my stereo or play my drum set, I leave this world and enter one of my own where time stands still. I have been a fan of music since I was nine and listened to bands like U2 and singer Bryan Adams.
Besides just listening to music, I have been playing the drums almost every day for five years and have the calluses to prove it! It was my older brothers who taught me almost everything I know about music, drumming and life in general. They’re the real reason I’m interested in becoming a musician. My tastes in music have totally changed and matured since I began listening and playing years ago, but the fact remains that without music, my life would not be complete.
When I am not listening to music or playing the drums, I play with my punk band called Never Again. We have only been together for three months, but we work hard. Besides doing the percussion, I also write lyrics. This is always a good way for me to express any bottled-up emotions I have.
I can’t imagine my world without music. I am not sure what I would do with my time, creating, practicing and writing lyrics for my band has become the focus of my life. I dream of playing in front of thousands of fans in a sold-out arena where my music and words could be heard by everyone.
Darren, 16
(From Teenlnk magazine)
Наиболее значимая деятельность в моей жизни вращается вокруг музыки. Когда я слушаю стерео или играю на барабанах, я покидаю этот мир и проникаю в мой собственный, где время остановилось. Я являюсь фанатом музыки с 9 лет и слушал такие группы как U2 и певица Брайана Адамса.
Кроме того, чтобы просто слушать музыку, я играю на барабанах каждый день в течение пяти лет и даже имею мозоли, чтобы доказать это! Это мои старшие братья научили меня почти всему, что я знаю о музыке, игре на барабанах и жизни в целом. Они реальная причина моей заинтересованности в том, чтобы стать музыкантом. Мои вкусы в музыке полностью изменились и созрели, с того момента как я стал слушать ее и играть годы назад, но факт остается фактом, что без музыки, моя жизнь была бы не полной.
Когда я не слушаю музыку или не играю на барабанах, я играю с моей панк-группой под названием Never Again (никогда снова). Мы вместе только около трех месяцев, но мы упорно работаем. Кроме ударных, я также пишу тексты. Это всегда хороший способ, чтобы выразить переполняющие меня эмоции.
Я не могу себе представить мой мир без музыки. Я не уверен, что бы я делал со своим временем, создание, практика и сочинение песен для моей группы стало смыслом моей жизни. Я мечтаю играть перед тысячами поклонников в переполненном зале, где мою музыку и слова услышит каждый.
Даррен, 16
(Из журнала Teenlnk)
Ex. 106 In the text find words or expressions that mean: В тексте найдите слова или выражения, которые означают:
1 someone who likes watching or listening to something, or who strongly admires a famous or an important person – fan — человек, который любит смотреть или слушать что-то, или кто сильно восхищается знаменитым или важным человеком — фанат
2 something that a person is concentrating on or paying particular attention to – focus – что-то на чем сконцентрирован человек или чему уделяет особое внимание – акцент (зд. смысл)
3 serious, useful or important – meaningful – серьезный, полезный или важный — значимый
4 to start behaving like an adult; to become more sensible with age – mature — начать вести себя как взрослый; стать более разумным с возрастом — зрелый
5 the words of a song – lyrics – слова песни — лирика
6 including all parts, details or features; full – complete – включающий все составные части, детали или функции; полный – законченный, завершенный
GRAMMAR FOCUS: EMPHATIC SENTENCES — Эмфатические предложения (синтаксическая конструкция, которая служит для выделения того или иного члена предложения.)
Ex. 108 Read and remember. Прочитай и запомни.
If we want to focus on a particular part of a sentence and to stress what we want to say, we use the following construction: Если мы хотим сосредоточиться на конкретной части предложения и подчеркнуть то, что мы хотим сказать, мы используем следующую конструкцию:
It + be + focus + relative clause (that / who / when)
Such sentences are particularly useful in writing when we cannot use intonation for purposes of focus or emphasis. But this construction is also frequently used in speech. Такие предложения являются особенно полезными в письменной форме, когда мы не можем использовать интонацию для выделения или акцента. Но эта конструкция также часто используется в речи.
Compare these sentences. Сравните эти предложения.
My older brothers taught me almost everything I know about music. — Мои старшие братья научили меня почти всему, что знаю о музыке.
It was my older brothers who taught me almost everything I know about music. — Это мои старшие братья научили меня почти всему, что я знаю о музыке.
Ex. 109 Change the sentences focusing on the underlined words. Use the construction from the Grammar focus box. Измените предложения выделяя подчеркнутое слово. Используйте конструкцию из рамки.
1 The singer’s appearance was very ordinary; his voice impressed me. — The singer’s appearance was very ordinary; it was his voice that impressed me. – Внешность певца была обычной, но его голос произвел на меня впечатление.
2 We put up with her bad character only because of her intelligence . — It was only because of her intelligence that we put up with her bad character. – Только из-за ее интелекта мы миримся с ее плохим характером.
3 We’re now going to listen to this new pop song . — It is this new pop song that we’re now going to listen to. – Это та новая поп-песня, которую мы собираемся послушать.
4 We had first heard this rock group at this concert hall. — It was at this concert hall that we had first listened to this rock group. — Именно в этом концертном зале мы впервые услышали эту рок-группу.
5 They couldn’t stop applauding because they were so thrilled by the music. — It was because they were so thrilled by the music that they couldn’t stop applauding. – Они были так взволнованы музыкой, что не могли остановить аплодисменты.
Complete this article about websites with the words in the box.
Design internet maintained navigation provides sells used webmasters There are several types of websites on the (1) ____ internet ________, many offering different things.
For example, a commercial website (2) ___ sells _________ products or services.
These types of website are (3) ____________ for promoting a business or service and are the most common type of website.
When you (4) ____________ a commercial website, it is important to make sure that your visitors can move around easily in your site.
Poor (5) ____________ makes it difficult for people to find what they are looking for and they will leave.
A news website (6) ____________ information about current events and opinions.
This kind of website should also encourage feedback from its visitors.
In fact, many blogs are just a news site that covers current events and the views of the (7) ____________ and visitors.
A personal website is a website (8) ____________ by an individual for personal use.
Though similar to a blog, a personal website is usually much larger and contains the personal interests, hobbies, etc.
Of the person controlling the website.
На этой странице сайта, в категории Английский язык размещен ответ на вопрос
Complete this article about websites with the words in the box?. По уровню сложности вопрос рассчитан на учащихся
10 — 11 классов. Чтобы получить дополнительную информацию по
интересующей теме, воспользуйтесь автоматическим поиском в этой же категории,
чтобы ознакомиться с ответами на похожие вопросы. В верхней части страницы
расположена кнопка, с помощью которой можно сформулировать новый вопрос,
который наиболее полно отвечает критериям поиска. Удобный интерфейс
позволяет обсудить интересующую тему с посетителями в комментариях.
3. Match the words with their
definitions
1 |
a browser |
A |
to artistically |
2 |
to click |
B |
a series of |
3 |
content |
C |
1) to press the |
4 |
to design |
D |
to determine the |
5 |
to format |
E |
the size, shape and |
6 |
a format |
F |
a program used to |
7 |
Internet |
G |
a series of commercial, |
8 |
to lay out |
H |
to design the |
9 |
World Wide |
I |
subject matter; the |
4. Fill in all the gaps using the
words from the box.
browsers
click content copyright
design format Internet layout
World Wide Web
Tim: Hey! What are you
looking at, Barbara?
Barbara: I am taking a
class called 21st Century Advertising. The teacher wants us to study different
web sites to learn about web page _______.
Tim: That sounds like
a great class for people who are studying business.
Barbara: It is. The
_______ is the future of business. And the ______ is going to be the storefront
of the next century. To be competitive, businesses have to adapt their current
advertising techniques. However, creating a good web site is much more
difficult than most people think.
Tim: Have you
discovered anything interesting which you consider to be well designed?
Barbara: Yeah, this site
is fantastic. Take a look. It’s very artistic and the technical ______ is
convenient and very logical. It also looks good in different _______. I have
already viewed it in Microsoft Explorer and Firefox. The ________ is also
fantastic; the size and shape of the text are perfect. I am going to borrow
some of their techniques when I make my own web page for class.
Tim: Borrowing ideas
is OK, but you have to remember that the _______ of all web pages is legally
protected.
Barbara: I know. Our
professor taught us about intellectual rights. He told us that _______
infringement is a real concern for people who publish on the Web.
Tim: That’s right.
Hey, that picture says “continue on”. Why don’t you _______ there so we can see
the next page.
Barbara: OK.
5. Fill in all the
gaps using the words from the Exercise 3.
1. I don’t like
the _______ of that building. The entrance is too small, and there are no
windows in the lounge.
2. They cannot
simply reproduce that book without his permission. The _____ legally protects
it from unauthorized reproduction.
3. When you ______
a document in a word processing program, you change the size, shape and font of
the words.
4. The book which
Richard wrote is fascinating. The ______ is both thought-provoking and
educational.
5. When I pressed
that button, I heard a loud _______. I hope I didn’t break the computer.
6. Internet
Explorer and Firefox are ________.
7. She attended a
school for fashion ________.
8. The Web is an
international collection of commercial and educational sites on the ________.
9. The “www” in an
Internet address stands for _______.
7. Read the text
and make the exercises below.
The History of
Computer Development
The rapidly
advancing field of electronics led to construction of the first general-purpose
electronic computer in 1946 at the University of Pennsylvania. It was
Electronic Numerical Integrator And Computer or ENIAC, the device contained
18,000 vacuum tubes and had a speed of several hundred multiplications per
minute. Its program was wired into the processor and had to be manually
altered.
Later transistors
appeared. The use of the transistor in computers began in the late 1950s. It
marked the advent of smaller, faster elements than it was possible to create
with the use of vacuum-tube machines. Because transistors use less power and
have a much longer life, computers alone were improved a lot. They were called
second-generation computers.
Components became
smaller and the system became less expensive to build.
Modern digital
computers are all conceptually similar, regardless of size and shape.
Nevertheless, they can be divided into several categories on the basis of cost
and performance.
The first one is
the personal computer or microcomputer, a relatively low-cost machine, usually
of desk-top size. Sometimes they are called laptops. They are small enough to
fit in a briefcase. The second is the workstation, a microcomputer with
enhanced graphics and communications capabilities that make it especially
useful for office work. And the server computers, a large expensive machine
with the capability of serving the needs of major business enterprises,
government departments, scientific research establishments. The largest and
fastest of these are called supercomputers.
A digital computer
is not actually a single machine, in the sense that most people think of
computers. Instead it is a system composed of five distinct elements: a central
processing unit, input devices, memory storage devices, output devices and a
communications network, called a «bus» that links all the elements of the
system and connects the system itself to the external world.
Talking about a
central processing unit or the heart of computer; I would like to add that
there were several generations of microprocessors. The first generation was
represented by processing unit Intel 8086. The second generation central
processing unit was represented by processing unit Intel 80286, used in IBM PC
AT 286. In the end of 80s such computer costs about 25-30 000 rubles in the
former USSR. The third generation is represented by Intel 80386, used in IBM PC
AT 386. The microprocessors of the fourth generation were used in computers IBM
PC AT 486. There are also central processing units of the fifth generation,
used in Intel Pentium 60 and Intel Pentium 66, central processing units of the
sixth generation, used in computers Intel Pentium 75,90,100 and 133. Few years
ago appeared central processing units of seventh and eighth generations.
Computer speeds
are measured in gigahertz today. Recently, an optical central processing unit
has been invented, which is capable of executing trillions discrete operations
per second or it is as fast as the speed of light. No man alive can do 500000
sums in one second, but a computer can. In fact, computers can do many of the
things we do, but faster and better. They can predict weather, and even play
chess, write poetry or compose music. Just as television has extended human
sight across the barriers of time and distance, so the computers extend the
power of the human mind across the existing barriers.
So, we are at the
threshold of new computer era, when artificial intelligence could be invented.
There are no questions with «if», the only question is «when». And time will
show us either computers become our best friends or our evil enemies as it is
shown in some movies.
Vocabulary
field general-purpose vacuum multiplications was wired – and had to be manually altered – и ведомства scientific research establishments – supercomputers – a system composed of five distinct elements – “bus” to external was |
vacuum-tube transistors to workstation – server computers – business government an has to to at the threshold – на artificial |
Exercise
1. Find the following words and expressions:
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. |
16. 17. 18. 19. 20. 21. 22. 23. 24. 25. 26. |
Exercise
2. Fill in the table about the history of computer development
Date |
The |
Main |
1946 |
ENIAC |
|
Exercise
3. Make up 10 questions to the text.