31 марта 2023 г. Английский язык 9-А и 9-Б классы
Тема урока – Emergency services.
Цель урока: развитие лексических навыков, активное использование в речи разговорных клише
Good morning, everybody!
Open your copybooks and write down today’s date:
Friday, the thirty — first of March
Distance learning
In Britain you can dial 999 in emergency situation. You should tell the operator which of the following emergency services you want: fire, police, ambulance, coastguard, mountain rescue or cave rescue.
You should tell the emergency operator:
Ø the trouble
Ø the incident scene
Ø your contact number
Never make a false call. You risk the lives of others who really need help and it`s against law. 112 is used across the European Union to contact he emergency services.
- Pay attention to the following word combinations:
- Rescue teams-команда спасателей
- Maritime pollution-загрязнение моря
- Accident prevention-профилактика аварий
- Rescue helicopters-спасательные вертолёты
- Towing ships-буксиры
- Patrol boats- патрульные катера
The following phrases can be useful for making calls:
Asking:
Ø Can I speak to… please?
Можно поговорить с …?
Ø Could you put me through to…,please?
Не могли бы вы соединить меня с …?
Responding:
Ø Just a moment, please.
Подождите минуту, пожалуйста.
Ø Please, hold on the line.
Пожалуйста, не кладите трубку.
Ø Stay on the line, please.
Оставайтесь на линии, пожалуйста!
Requesting:
Ø Would/Could you, please…?
Не могли бы вы …?
Ø Can I have…?
Можно мне …?
Ø Please, send help as soon as possible.
Пожалуйста, пришлите помощь как можно скорее.
Ø Please, come as quickly as you can.
Пожалуйста, приезжайте быстрее.
1. Read the phrases from a telephone conversation. What is it about?
A: Which service do you require?
B: Ambulance, please.
A: Please, hold the line.
B: The man is lying in the road unconscious.
A: The ambulance will be there as soon as possible.
B: OK, I`ll do that.
2. Listen to the dialogue of ex. 4 p. 109
3. Do ex. 5 p. 109 in your copybooks.
Task for control.
1. Fill in the words in the right form: emergency, respond, volunteers, service, risk, hold on.
1. People who have who work without money are called _____________.
2. An operator _____________ the call in the rescue centre.
3. You should dial 999 in _____________ cases.
4. When you make a false call you _____________ the lives of other people who need help at the moment.
5. Which _____________ do you require?
6. Please, _____________the line.
2. Make up a dialogue on the following situation: You see a house on fire. Call an emergency services and ask for the fire service. Report the emergency. Use the dialogue in ex. 4 as a model.
You shouldn’t send anything to me! I’ll check all the tasks at school.
Good luck!
Образец выполнения классной домашней работы в тетради:
Classwork | Homework |
Date (дата полностью) Distance learning Ex. ___ p. ___ |
Date (дата полностью) Homework (distance learning) Ex. ___ p. ___ |
30 марта 2023 г. Английский язык 9-А и 9-Б классы
Тема урока – Fears and Phobias.
Цель урока: развитие лексических навыков: употребление и активное использование в речи идиоматических выражений.
Good morning, everybody!
Open your copybooks and write down today’s date:
Thursday, the thirtieth of March
Distance learning
Are you afraid of anything? The truth is that most of us are at least a little afraid of something – bees or wasps, for example, the dark or taking exams. So fear is a basic human emotion. In fact, we actually need it to survive.
But fear is not always a good thing. People who have a phobia are extremely afraid of something.
There are phrases related to emotions. Let’s remember them:
· scream loudly
· shake like a leaf
· the heart beats faster
· legs turn to jelly
· feel ashamed
· to be laughed at
· to be embarrassed
· to be depressed
There are different feelings:
· Sadness – грусть
· Depression – депрессия
· Embarrassment – смущение
· Nervousness – нервозность
· Anger – гнев
· Fear – страх
· Jealousy – зависть
· Happiness – счастье
· Joy – радость
There are idioms related to emotions. Let’s remember them.
1. To be scared to death – быть напуганным до смерти
2. To be over the moon – быть безмерно счастливым
3. To be green with envy – позеленеть от зависти
4. To have a long face – выглядеть несчастным
5. To have butterflies in the stomach — нервничать
6. To go bright red – покраснеть
7. To go through the roof – сильно разозлиться
1. Listen to the text of ex. 3 p. 106.
2. Do the following task in your copybooks:
1) Choose one correct word for the definition “fear of enclosed spaces like lifts or tunnels”.
a) agoraphobia
b) claustrophobia
c) arachnophobia
d) ablutophobia
2) Choose one correct word for the definition “fear of being in crowded public spaces”
a) agoraphobia
b) claustrophobia
c) arachnophobia
d) ablutophobia
3) Choose one correct word for the definition “fear of spiders”
a) agoraphobia
b) claustrophobia
c) arachnophobia
d) ablutophobia
4) Choose one correct word for the definition “fear of washing”
a) agoraphobia
b) claustrophobia
c) arachnophobia
d) ablutophobia
3. Do ex. 7 (a, b) p. 107 in your copybooks.
Task for control.
1. Insert the right word (nervous, come, afraid, fight, public, emotion).
· People who have a phobia are extremely _________ of something.
· Fear is a negative human _________.
· We are afraid that our fears will _________ true.
· We must _________ our fears.
· Fears and phobias are harmful for our _________ system.
· You should be in _________ places to avoid fears.
2. Delete the wrong word.
1) [Anger], [fear], [jealousy], [joy] and [depression] are negative emotions.
2) When you are afraid you can [scream], [laugh], [sweat], [run away], [freeze].
3) Snakes make me [shake like a leaf], [disappear], [freeze], [stop], [sing].
4) Phobias can develop after a very [scary], [frightening], [pleasant], [dangerous] experience.
You shouldn’t send anything to me! I’ll check all the tasks at school.
Good luck!
Образец выполнения классной домашней работы в тетради:
Classwork | Homework |
Date (дата полностью) Distance learning Ex. ___ p. ___ |
Date (дата полностью) Homework (distance learning) Ex. ___ p. ___ |
Страница 100 из 167
Ответы к странице 107
7a. Reading & Vocabulary — Чтение и словарь
5. Complete with: human, fight, public, shake, beats, scream, nervous, come. Then make sentences with the phrases. — Вставьте слова: human, fight, public, shake, beats, scream, nervous, come. Затем составьте предложения с получившимися фразами.
Ответ:
1. scream loudly — громко вопить от страха
2. shake like a leaf — дрожать как лист
3. human emotion — человеческая эмоция
4. nervous system — нервная система
5. fight our fears — сражаться с нашими страхами
6. heart beats faster — сердце бьется быстрее
7. public places — общественные места
8. fears come true — страхи воплощаются
Дополнительный ответ:
1. I would scream loudly if I saw a scorpion in my room. — Я бы громко кричала, если бы нашла скорпиона в своей комнате.
2. My legs are heavy, my eyes are stinging, I shake like a leaf when I see a spider. It’s calles arachnophobia — Ноги не гнутся, взгляд стекленеет, я весь дрожу как лист, когда я вижу паука. Это и есть арахнофобия.
3. Fear is a natural human emotion that warns us of danger. — Страх — естественная человеческая эмоция, которая предупреждает нас об опасности.
4. High nitrate levels can cause nervous system disorders. — Высокое содержание нитратов в воде может приводить к расстройствам нервной системы .
5. If we want to fight our fears, we need to face them. — Если мы хотим побороть наши страхи, мы должны смело встретить их лицом к лицу.
6. Your heart beats faster when she walks by. Do you know what it is? — Твое сердце бьется сильнее, когда она проходит мимо. Ты знаешь, что это такое?
7. I’m just working on my fear of public places. — Я учусь подавлять мой страх общественных мест.
8. I can tell you from experience it’s only when your worst fears come true that you get to find out how strong you really are. — Могу сказать из собственного опыта, что только когда сбывается твой самый худший кошмар, тогда ты и понимаешь, насколько ты силён.
6. Find all types of phobias mentioned in the text. What are they in your language? — Найдите все виды фобий, упомянутых в тексте. Как они звучат на твоем языке?
Ответ:
agoraphobia — агорафобия (боязнь открытого пространства, многолюдья)
claustrophobia — клаустрофобия (боязнь замкнутого пространства)
arachnophobia — арахнофобия (боязнь пауков)
ablutophobia — аблютофобия (боязнь воды, купания, стирки и т.д.)
7А. Complete with: scared to death, long face, bright red, over the moon, green with envy, through the roof, butterflies in her stomach. Check in Appendix 3. — Вставьте фразы: scared to death, long face, bright red, over the moon, green with envy, through the roof, butterflies in her stomach. Сверьтесь с приложением 3.
Ответ:
1. Samantha had butterflies in her stomach before the first performance of the play. — У Саманты был мандраж перед ее первым выступлением.
2. Olga was scared to death when she saw the ghost. — Ольга была напугана до смерти, когда увидела призрака.
3. Julia went bright red when her teacher told her off for talking. — Джулия покраснела, когда учительница отчитала ее за разговоры.
4. Liam was green with envy when he saw Jack’s new car – he wanted one too! — Лиам аж позеленел от зависти, когда увидел новую машину Джека — он хотел точно такую же!
5. Susan has got a very long face today. I think she’s still upset about failing the exam. — У Сьюзан сегодня очень мрачный вид. Думаю, она все еще расстроена из-за провала на экзамене.
6. Antony was over the moon when he found out that he had won the competition. — Энтони был на седьмом небе от счастья (прыгал от радости), когда узнал, что выиграл соревнование.
7. David went through the roof when he found out that his brother had taken his MP3 player without asking. — Дэвид взбесился, когда узнал, что его брат взял его МРЗ-плеер без спроса.
7B. Which of the emotions below is/was each person in Ex. 7a feeling? Make sentences, as in the example. — Какие эмоции, перечисленные ниже, были у каждого человека в упражнении 7а? Составьте предложения, как показано в примере.
sadness/depression — печаль/депрессия — в предложении 5
embarrassment — смущение, конфуз — в предложении 3
fear — страх — в предложении 2
nervousness — нервозность — в предложении 1
anger — злость — в предложении 7
jealousy — зависть — в предложении 4
happiness/joy — счастье/веселье — в предложении 6
Дополнительный ответ:
1. nervousness ▶ Samantha was feeling nervous. — Саманта была нервозной.
2. fear ▶ Olga was feeling fearful. — Ольга была испуганной.
3. embarrassment ▶ Julia was feeling embarrassed. — Джулия была смущенной.
4. jealousy ▶ Liam was feeling jealous. — Лиам чувствовал зависть.
5. sadness/depression ▶ Susan is feeling sad/depressed. — Сьюзан печальная/в депрессии.
6. happiness/joy ▶ Antony was feeling happy/joyful. — Энтони был счастлив/весел.
7. anger ▶ David was feeling angry. — Дэвид был зол.
8. How would you be feeling if: — Как бы вы себя чувствовали, если бы:
1. you forgot the words of a song while singing in a concert? — забыли слова песни во время концерта?
2. you got stuck in a lift? — застряли в лифте?
3. someone told a lie about you? — кто-то солгал по вашему поводу?
4. you had to give a speech in front of the whole school? — вам пришлось держать речь перед всей школой?
5. you won first prize in a competition? — вы выиграли первый приз в соревновании?
Tell your partner. — Расскажите вашему партнеру.
1. I would be embarrassed if I forgot the words of a song while singing in a concert. — Я был бы смущен, если бы забыл слова песни во время концерта.
2. I would be fearful if I got stuck in a lift — Мне было бы страшно, если бы я застрял в лифте.
3. I would be angry if someone told a lie about me. — Я был бы зол, если бы кто-то солгал обо мне.
4. I would be nervous if I had to give a speech in front of the whole school — Я бы нервничал, если бы мне пришлось держать речь перед всей школой.
5. I would be happy if I won first prize in a competition — Я был бы счастлив, если бы выиграл первый приз в соревновании.
9. Listen to and read the text and make notes under the headings. Use your notes to give the class a summary of the text. — Послушайте и прочитайте текст, напишите примечание под заголовками. Используйте ваши заметки, чтобы кратко пересказать текст классу.
Возможный ответ: В этом задании мы только дадим канву для изложения. Само изложение, как вариант, мы предложим в следующем задании.
what fear is:
a basic human emotion;
we actually need it to survive;
brain activates the body’s nervous system when we mee danger;
muscles are filled with blood and we are getting ready to «fight or flight»;
all this can happen in just a few seconds.
what phobias are
extreme fears;
phobia can develop as the result of a scary experience;
brain remembers the experience;
similar situation triggers the same fear reaction.
how to overcome phobias
there are ways to fight our fears;
make a list of fears;
stop avoiding the scary situation;
face fears one by one;
when we see that our worst fears didn’t come true, we will realise that they are irrational and there is no real reason to be afraid;
we will change how we respond to them and eventually our fears will melt away.
10. Portfolio: Write a short summary of the text. Read it to your partner. Answer his/her questions. — Напишите краткое изложение текста. Прочитайте его своему партнеру. Ответьте на его/ее вопросы.
Возможный ответ:
Most of us are at least a little afraid of something. But we don’t need to be embarrassed our fears. Fear is a basic human emotion and we actually need it to survive. When we meet danger our brain sends a signal to our nervous system and activates the hidden abilities of our body. Our muscles are filling with blood and we are getting ready to react to the fear. This reaction is called «fight or flight». All this can happen in just a few seconds.
Fear is not always a good thing. Some extreme fears are called phobias. Agoraphobia (fear of being in crowded public spaces), claustrophobia (fear of enclosed spaces), arachnophobia (fear of spiders), ablutophobia (fear of washing) are among them. They can develop as a result of a scary experience. Our brain remembers this scary experience and then triggers the same fear reaction in a similar situation.
But there are ways to overcome our phobias and fears. First of all, try to make a list of fears. Secondly, stop avoiding the scary situation. In such a way, you’ll be able to face fears one by one. This will not be easy, but when you see that your worst fears didn’t come true, you will realise that they are irrational and there is no real reason to be afraid. It will change how you respond to them and eventually your fears will melt away.
Большинство из нас хотя бы немного чего-нибудь боятся. Но нам не нужно смущаться своих страхов. Страх — это основная человеческая эмоция, и мы действительно нуждаемся в нем, чтобы выжить. Когда мы сталкиваемся с опасностью, наш мозг посылает сигнал нашей нервной системе и активирует скрытые способности нашего тела. Наши мышцы наполняются кровью, и мы готовимся реагировать на страх. Эта реакция называется «сражайся или беги». Все это может произойти всего за несколько секунд.
Страх не всегда хорошо. Некоторые экстремальные страхи называются фобиями. Среди них агорафобия (боязнь быть в людных общественных местах), клаустрофобия (боязнь замкнутых пространств), арахнофобия (боязнь пауков), аблютофобия (боязнь мытья). Они могут развиться в результате испугавшего нас события. Наш мозг помнит этот опыт и вызывает ту же реакцию страха в подобной ситуации.
Но есть способы преодолеть фобии и страхи. Во-первых, постарайтесь составить список страхов. Во-вторых, перестаньте избегать пугающей вас ситуации. Таким образом, вы сможете противостоять страхам один за другим. Это будет нелегко, но когда вы увидите, что ваши худшие опасения не сбылись, вы поймете, что они иррациональны и нет реальных причин для страха. Это изменит вашу реакцию на них и в конечном итоге ваши страхи исчезнут.
Module 7 Test 1variant
Put the verbs in brackets into the correct tense (conditional):
If animal … (not drink) water, they die.
If you … (study) hard, you will get good grades.
If I … (arrive) home earlier, I would have time to cook.
If Susan hadn’t studied hard, she (not/pass) the exam.
If he … (come) to the party, he would have had a great time.
If you leave ice in the sun, it (melt).
7. If I were you , I (join) a sport club.
II. Match the types of phobias to the descriptions of phobias.
1. arachnophobia |
fear of being closed in small spaces |
2.dentophobia |
fear of thunder and lightning |
3.nomophobia |
fear of the dark |
4.astraphobia |
f ear of being out of mobile phone contact |
5.aviophobia |
fear of heights |
6.monophobia |
fear of flying |
7. acrophobia |
fear of sunlight |
8.glossophobia |
fearofbeing alone |
9. agoraphobia |
Fear of washing |
10. claustrophobia |
dental fear |
11. heliophobia |
fear of speaking in public |
12.nyctophobia |
fear of spiders |
13. ablutophobia |
fear of being in crowded public spaces |
Choose the correct answer.
1. You….see a doctor if you’re not feeling well.
a) mustn’t b)should c)might
2. You …. Do the washing up – I’ve already done it.
a) mustn’t b) can’t c)needn’t
3. That … be Sam ringing the doorbell. He said he would come round.
a)won’t b)can c) ought to
4. If you miss school because you are sick, you …get a note from the doctor.
a) might b) may c)have to
5. …I carry those heavy bags for you?
a) Shall b) Must c) Ought
IV. Make sentences with phrasal verb keep.
1_______________________________________________________________________________
2._______________________________________________________________________________
3._______________________________________________________________________________
4._______________________________________________________________________________
5._______________________________________________________________________________
Module 7 Test 2 variant
Put the verbs in brackets into the correct tense (conditional):
Plants die if you … (not water) them.
If I see Tim, I … (invite) him to the party.
If we all used bicycles, there … (not be) so much pollution.
If I had known it was your birthday, I … (buy) you a present.
If she went on a diet, she (lose) 4 kilos.
If she hadn’t been late, she (not/ miss) the train.
Unless you water the flowers regularly, they (not/grow).
II. Match the types of phobias to the descriptions of phobias.
1. arachnophobia |
fear of being closed in small spaces |
2.dentophobia |
fear of thunder and lightning |
3.nomophobia |
fear of the dark |
4.astraphobia |
f ear of being out of mobile phone contact |
5.aviophobia |
fear of heights |
6.monophobia |
fear of flying |
7. acrophobia |
fear of sunlight |
8.glossophobia |
fearofbeing alone |
9. agoraphobia |
Fear of washing |
10. claustrophobia |
dental fear |
11. heliophobia |
fear of speaking in public |
12.nyctophobia |
fear of spiders |
13. ablutophobia |
fear of being in crowded public spaces |
Choose the correct answer.
1. ….I have another slice of cake, please?
a) Should b) Must c)May
2. Tim’s story ….. be true – he’s making it up!
a) can’t b) mightn’t c) shouldn’t
3. Not many people ….speak six languages.
a) may b) ought to c) can
4. I really … reply to Samantha’s email.
a) might b) must c) may
5. I know you don’t like Ben, but you…. at least say hello to him.
a) need b) shall c) could
IV. Make sentences with phrasal verb keep.
1_______________________________________________________________________________
2._______________________________________________________________________________
3._______________________________________________________________________________
4._______________________________________________________________________________
5._______________________________________________________________________________
Адрес публикации: https://www.prodlenka.org/metodicheskie-razrabotki/263211-kontrolnaja-rabota-po-anglijskomu-jazyku-dlja