Active words and word combinations young a woman

young

a
woman (pl women)

a
woman of forty

old

a
lecture

a
lecturer

to
teach (taught, taught)

an
institute

as
a rule

a
daughter

a
school

to
go to school

to
work at a school

a
subject

to
do (take) subjects

to
make (made, made)

a
mistake

to
make a mistake

to
help

a
mother

to
think (thought, thought)

born

to
be born

a
father

a
nursery school

to
leave (left, left)

to
leave for

to
leave school

to
graduate from one’s Institute
(the University)

a
Communist

the
Communist Party

married

to
be married

to
get married

a
husband

any

a
brother

summer

winter

spring

autumn

in
(the) summer (winter,
spring, autumn)

a
grandfather

a
grandmother

a
grandchild (pi
grandchildren)

a
grandson

a
granddaughter

some

Переведите
предложения на английский язык,
употребляя активную лексику урока.

1.
Сын моей сестры — пионер.
Он
хорошо учится (успе­вает) в школе. Он,
как правило, не получает плохих отметок.
Моя сестра обычно помогает ему готовить
уроки. 2. У меня нет сестер, но у меня
есть четыре брата. Два моих брата
окончили в прошлом году институт, а
двое | учатся в школе (ходят в школу). 3.
Эта молодая женщина—инженер. Она
работает на большом заводе. У нее обычно
много работы. Каждое утро она отводит
своего маленького сына в детский сад.
4. Товарищ Климов — старый рабочий. У
него нет внуков, но у него есть две
внучки. Первая внучка товарища Климова
родилась семь лет тому назад, а вторая—в
прошлом году. 5. В прош­лом году я не
изучала английского языка, и у меня не
было английских книг. Теперь у меня
много английских книг. По вечерам я,
как правило, читаю по-английски. Мой
муж тоже знает язык, и мы иногда говорим
по-английски. В будущем году я собираюсь
начать изучать французский язык. 6. Мои
родители живут за городом. Там у них
три комнаты. Я обычно езжу к ним летом,
и иногда зимой. Я не люблю ездить туда
осенью и весной. 7. У меня будет много
работы на будущей неделе. 8. Сколько
времени вы обычно тратите на свои
уроки?—Я трачу на них, как правило, два
часа. 9. Сколько предметов вы изучаете?
10. Не помогайте вашему сыну делать
уроки. 11. Мне кажется, некоторые из этих
тем очень интересны. 12. Вы уезжаете в
Киев на будущей неделе?—Да, я поеду
туда повидать моих родителей. 13.
Кто оставил здесь вчера эти тетради?

Lesson seven my sister’s flat

My
sister left her Institute two years ago and went to work in Norilsk.
She’s an engineer and works at a factory. She got a very comfortable
flat last month in a new block of flats. It’s on the third floor. I
got a letter from my sister on the fifth of March with several
pictures of the city and her flat.

This
is a picture of my sister’s flat. Look at it. There’s a study and a
bedroom in it, but
there isn’t a sitting-room or a dining-room. She has a living-room
and she uses it as a sitting-room and a dining-room. There’s also a
kitchen and a bath-room in her flat, but you
can’t see them in
this picture.

This
is her living-room. The walls in this room are yellow. The ceiling’s
white and the floor’s brown. You can see a square table
in the middle
of the room.
There’s a vase of
flowers on it.
There’s an arm-chair and a standard-lamp
in the corner.
There’s also a
piano in the room. My sister plays the piano very well. She loves
music.

To
the right of the piano you can see a door. It’s open.

«Can
you see a
writing-table?» «Yes, I can.»

«Are
there any books on it?» «Yes, there are some.»

«What
else is there on the writing-table?» «There’s a
telephone and
a radio set on
it.»

«Is
the television
set on the table too?» «No, I can’t see it.»

«Is
there a sofa in this room?» «No, there isn’t’ a sofa, but
there’s a bookcase in the corner.»

«Which
room’s this?» «It’s the study».

To
the left of the piano you can also see a door. It’s open, too.

«Are
there many things
in that room?» «No, there aren’t.»

«Which
room’s that?» «It’s the bedroom.»

«Is
my sister’s flat
comfortable?» «How many rooms are there in her flat?»

Соседние файлы в предмете [НЕСОРТИРОВАННОЕ]

  • #
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

    14.02.201537.5 Mб24Выпарные аппараты 1.pdf

  • #
  • #
  • #
  • #

Дисциплина: Английский язык
Тема занятия: Мy Family (Моя семья)
Тип занятия: урок комбинированный с использованием ИКТ (презентация, видеоролик, аудиоролик, электронное тестирование)

Цель:
Учебная:
1) Учить рассказывать о своей семье (уметь общаться с собеседником: здороваться, представляться, четко сообщать необходимую информацию, прощаться, умение общаться при отсутствии требуемого человека)
2) Систематизировать знания, навыки и умения студентов в рамках изученной темы (произношение, активный запас фраз и речевых образцов, умения устного активного и рецептивного речевого общения);
3) Вовлечь студентов в активную речевую деятельность на занятиях путем использования различных организационных форм работы;
4) Обеспечить активную деятельность каждого студента в течение всего урока, максимально увеличить время говорения каждого учащегося;
Развивающая:
1)развивать критическое и логическое мышление при постановке проблемы, умение аргументировано высказываться, убеждать собеседников, учитывая при этом их аргументы и факты;
2)обеспечить коммуникативную направленность обучения и естественность общения.
Воспитательная:
Развивать уважение к истории и культуре другого народа, расширять общий кругозор обучающихся.
Задачи
1) Закрепить пройденный грамматический и лексический материал,
2) Учить употреблять лексику в речевых образцах,
3) Совершенствование навыков аудирования,
4) Практика навыков монологической речи.
Межпредметные связи:
Обеспечивающие: русский язык, этика
Обеспечиваемые: русский язык, этика
   ОБЕСПЕЧЕНИЕ ЗАНЯТИЯ:
1. Наглядные пособия:
2. ТСО:Компьютер, мультимедийная установка
3. раздаточный материал: рабочие листы, словари
4. Литература: Учебник Английского Языка. Бонк Н.А., Котий Г.А., Лукьянова Н.А., 2004
5. http://www.youtube.com/watch?v=V2YeKIXNqCw.


Подборка по базе: topic sport lesson plan.docx, 32_MODERN MODELS OF LEARNING AT THE UNIVERSITY.docx, Microsoft Learn.docx, demonstrative Lesson -2023.docx, grade 4 lesson 41.docx, grade 11 lesson 23.docx, grade 11 lesson 22.docx, English Grade_4_Unit 5_Hot and Cold_ Weather 2_ Lesson plan.doc, An outline of the theme discussed in lesson.docx, 3class lesson plan 03.02.docx


Переведите предложения на английский язык, используя актив­ную лексику урока.

1. Я очень люблю детей. 2. В будни вечером я редко бываю дома. 3. Мой сын очень любит играть в футбол. 4. Сын моей сестры собирается поступить в институт в этом году, а мой сын уже учится в институте. 5. Когда вы ответили на письмо вашего друга?—Позавчера. 6. Вчера была прекрасная погода. 7. Мы решили прочи­тать эту статью и обсудить ее. 8. Пять лет назад я жил в минскр. Тогда я работал на заводе. 9. Последний раз я играл в волейбол пять лет назад. 10. Когда он решил лечь в больницу?—На прошлой неделе. 11. Где он был в прошлом месяце?—Он был в больнице. 12. Сколько времени продолжался фильм?—Он продолжался два часа.

LESSON FIVE

MY LAST WEEK-END
A week ago my friend Boris Klimov came to Moscow from Leningrad. On Saturday he came to see me and my family. We decided to spend the week-end together and Klimov stayed with us till Monday.

We woke up late on Sunday. We got up at nine o’clock, washed and dressed. Then we had breakfast.

«What d’you usually do on Sunday?» Boris asked us at table.

«We often go to the country,» my wife answered. «Sometimes we go to the theatre or the cinema.»

«Do you often go to Central Park?» he asked again.

«We went there last month. It’s a very nice park. We like it very much. D’you want to gothere, Boris?»

«Oh, yes. I’d love to. The weather’s very nice today.»

We went to the park with our children. We skated and ski’d and the children played with their little friends.

We came home at two o’clock. Boris and I played chess after dinner and we went to the cinema in the evening. The film was interesting and not very long. It began at seven o’clock and it was over by eight. We didn’t want to go home so early and went to see my parents. They were very glad to see us and we had supper together.

We got home late, but we didn’t go to bed at once. Boris wrote two letters to our friends in Leningrad and read them to us. We went to bed at twelve o’clock.

ACTIVE WORDS AND WORD COMBINATIONS

to see (saw, seen)

to come to see

to go to see

on

a family

to spend (spent, spent)

to spend time (money) on …

to be in the country

to go to town

to be in town

to wake up (woke up, woken up)

late (adv)

to get up (got up, got up)

to wash

to dress

breakfast

dinner

supper

to have breakfast (dinner, supper)

at dinner

before (after) dinner

to ask

to ask questions

to ask for smth.

a country

to go to the country

a theatre

to go to the theatre

a cinema

to go to the cinema

a park

again

to want

to skate

to ski (skid, ski’d)

chess

to play (have) a game of chess

to begin (began, begun)

to be over

by

early

parents (pl)

to be glad

to go to bed

at once

Переведите на английский язык, используя активную лексику урока.
1. Кто навестил вас вчера?—Друзья моего сына. Мы были очень рады видеть их. Они пробыли (оставались) у нас до вечера. 2. Где вы были вчера?—Я ходил в ки­но.—Вам понравился фильм?—Да, это интересный фильм. Мне он очень понравился.— Когда вы пришли домой?— Я пришел домой поздно и сразу же лег спать. 3. Мы прочитали новый текст на уроке позавчера. Потом пре­подаватель задавал нам вопросы, а мы отвечали на них. 4. В котором часу вы сегодня обедали?—Я обедал в три. 5. Вы любите играть в шахматы?—Да, но я редко (не часто) играю в шахматы сейчас. Я часто играл в шах­маты в прошлом году. 6. Я обычно провожу конец не­дели со своей семьей. Мы решили поехать за город в прошлое воскресенье. Мы поехали туда утром. Погода была хорошая, и мы вернулись в город поздно вечером. 7. Мой маленький сын любит задавать мне много во­просов, и я всегда отвечаю на них. 8. Где вы были вчера? Я приходил к вам, но вас не было дома. 9. Где ваши дети?—Они катаются на коньках в парке.
Переведите на английский язык. (Обзорный перевод.)
Моя приятельница Анна пришла ко мне в субботу после работы. Мы решили повторить перед диктантом слова (из) первых пяти уроков. Мы начали работать в семь вечера, Я люблю заниматься с Анной. Она много читает и хорошо знает английский язык. Мы повторили слова и прочитали тексты. Мы также повторили грамма­тические правила и сделали много упражнений. Потом Анна задала мне много вопросов, и я ответила на них. Мы потратили на это много времени. Мы закончили ра­ботать в девять часов. «Я хочу пойти в кино (и) по­смотреть новый фильм. Хочешь пойти со мной?»—спро­сила Анна. «С удовольствием»,—ответила я.—«Моя сестра смотрела его на прошлой неделе, и он ей очень понра­вился». Мы пошли в кино в десять вечера. Фильм про­должался два часа и кончился в 12. Мы пришли домой поздно, и Анна осталась у нас. В воскресенье мы решили поехать за город. Погода была хорошая, и мы провели за городом три часа. Мы приехали домой в пять часов вечер После обеда мы пошли к друзьям Анны. Мы хотели пойти с ними погулять вечером, но потом решили пойти в театр.

LESSON SIX

MY FRIEND’S FAMILY
My friend’s name is Lavrov. He lives in Moscow. His family is not very large. He has got a wife and two children. His wife’s name is Mary and his children’s names are Ann and Nick. Comrade Lavrov’s wife is a young woman. She’s twenty nine years old. She’s a lecturer. She teaches English at the Institute of Foreign Languages. She’s got very many students. She hasn’t got bad students. Her students do well as a rule. My friend’s daughter is a girl of ten. She goes to school. She does a lot of subjects at school. She also learns English. She works hard and knows the language well. She doesn’t make many mistakes in English. She’s a pioneer. She likes reading. She also helps mother at home.

Comrade Lavrov’s son is a little boy. I think he was born five or six years ago. His father takes him to a nursery school every morning.

My friend’s got a sister. She’s going to be a doctor, and she’s leaving her Institute his year. She’s a young Communist. She’s married. Her husband’s an engineer. My friend hasn’t got any brothers. My friend’s wife usually takes the children to the country in summer to stay with their grandfather and grandmother. They love their grandchildren very much. She’s going to take them to the country again this summer.

«Has Comrade Lavrov got any children?» «Yes, he’s got two.»

«Have his children got any toys?» «Yes, they’ve got some.»
ACTIVE WORDS AND WORD COMBINATIONS

young

a woman (pl women)

a woman of forty

old

a lecture

a lecturer

to teach (taught, taught)

an institute

as a rule

a daughter

a school

to go to school

to work at a school

a subject

to do (take) subjects

to make (made, made)

a mistake

to make a mistake

to help

a mother

to think (thought, thought)

born

to be born

a father

a nursery school

to leave (left, left)

to leave for

to leave school

to graduate from one’s Institute (the University)

a Communist

the Communist Party

married

to be married

to get married

a husband

any

a brother

summer

winter

spring

autumn

in (the) summer (winter, spring, autumn)

a grandfather

a grandmother

a grandchild (pi grandchildren)

a grandson

a granddaughter

some

Переведите предложения на английский язык, употребляя активную лексику урока.
1. Сын моей сестры — пионер. Он хорошо учится (успе­вает) в школе. Он, как правило, не получает плохих отметок. Моя сестра обычно помогает ему готовить уроки. 2. У меня нет сестер, но у меня есть четыре брата. Два моих брата окончили в прошлом году институт, а двое | учатся в школе (ходят в школу). 3. Эта молодая женщина—инженер. Она работает на большом заводе. У нее обычно много работы. Каждое утро она отводит своего маленького сына в детский сад. 4. Товарищ Климов — старый рабочий. У него нет внуков, но у него есть две внучки. Первая внучка товарища Климова родилась семь лет тому назад, а вторая—в прошлом году. 5. В прош­лом году я не изучала английского языка, и у меня не было английских книг. Теперь у меня много английских книг. По вечерам я, как правило, читаю по-английски. Мой муж тоже знает язык, и мы иногда говорим по-английски. В будущем году я собираюсь начать изучать французский язык. 6. Мои родители живут за городом. Там у них три комнаты. Я обычно езжу к ним летом, и иногда зимой. Я не люблю ездить туда осенью и весной. 7. У меня будет много работы на будущей неделе. 8. Сколько времени вы обычно тратите на свои уроки?—Я трачу на них, как правило, два часа. 9. Сколько предметов вы изучаете? 10. Не помогайте вашему сыну делать уроки. 11. Мне кажется, некоторые из этих тем очень интересны. 12. Вы уезжаете в Киев на будущей неделе?—Да, я поеду туда повидать моих родителей. 13. Кто оставил здесь вчера эти тетради?

LESSON SEVEN

MY SISTER’S FLAT
My sister left her Institute two years ago and went to work in Norilsk. She’s an engineer and works at a factory. She got a very comfortable flat last month in a new block of flats. It’s on the third floor. I got a letter from my sister on the fifth of March with several pictures of the city and her flat.

This is a picture of my sister’s flat. Look at it. There’s a study and a bedroom in it, but there isn’t a sitting-room or a dining-room. She has a living-room and she uses it as a sitting-room and a dining-room. There’s also a kitchen and a bath-room in her flat, but you can’t see them in this picture.

This is her living-room. The walls in this room are yellow. The ceiling’s white and the floor’s brown. You can see a square table in the middle of the room. There’s a vase of flowers on it. There’s an arm-chair and a standard-lamp in the corner. There’s also a piano in the room. My sister plays the piano very well. She loves music.

To the right of the piano you can see a door. It’s open.

«Can you see a writing-table?» «Yes, I can.»

«Are there any books on it?» «Yes, there are some.»

«What else is there on the writing-table?» «There’s a telephone and a radio set on it.»

«Is the television set on the table too?» «No, I can’t see it.»

«Is there a sofa in this room?» «No, there isn’t’ a sofa, but there’s a bookcase in the corner.»

«Which room’s this?» «It’s the study».

To the left of the piano you can also see a door. It’s open, too.

«Are there many things in that room?» «No, there aren’t.»

«Which room’s that?» «It’s the bedroom.»

«Is my sister’s flat comfortable?» «How many rooms are there in her flat?»
ACTIVE WORDS AND WORD COMBINATIONS

Comfortable

a block of flats

a house

a floor

March

Several

a picture

a study

a bedroom

a sitting-room

a dining-room

a living-room

to use

a kitchen

a bathroom

can

to be able

to square

round

in the middle of

a flower

an arm-chair

a corner

in the corner

at the corner

a piano

to play the piano

music

right

to (on) the right

open

closed

a writing-table

else

a telephone

to speak on the telephone

a radio set

to listen to the radio

to hear smth. on the radio

a television set

to see smth. on TV (on televi­sion )

to watch TV

a sofa

a bookcase

left

to (on) the left

a thing

Переведите на английский язык, используя активную лексику урока.
1. В этой комнате много вещей. Здесь стол, пять стульев, пианино, диван и два кресла. Что еще есть в этой комнате?—Есть также книжный шкаф. 2. В углу круглый стол. У окна рояль. На рояле ваза с цветами. 3. Где у вас телефон?—Он в кабинете, на письменном столе. 4. Вчера я получил письмо от брата. В нем были две фотографии его дочери. 5. На этой фотографии много студентов нашего института. Многих из них вы знаете. 6. В учебнике есть рисунки, но нет карт. 7. Посмотрите на эти фотографии. Как вам нравится наш город?—Он очень красивый и чистый. Я был там (ездил туда) не­сколько лет тому назад. 8. Вы играете на рояле? Прихо­дите к нам в воскресенье. У нас новый рояль. 9. Мой приятель получил на прошлой неделе новую квартиру. Вчера мы пошли ее посмотреть. Очень удобная квартира. Нам она очень понравилась. В ней общая комната (они собираются использовать ее как столовую и как гостиную), спальня, ванная и кухня. 10. Могу я видеть товарища Иванова?—Да, конечно. Он сидит в следующей комнате. Его стол направо от двери. 11. Около нашего дома много цветов. 12. Вы часто открываете окна в вашей ком­нате?—Когда я дома, утром и вечером, они обычно открыты, но когда я на работе, они закрыты. 13. Можно воспользоваться вашим телефоном?

LESSON EIGHT

AT THE LIBRARY
We all learn foreign languages in our office. There’s a library of foreign literature near us. We like to read books in foreign languages, so we often go there. There are always a lot of people there. Comrade Smirnova goes to the library, too, because she hasn’t got English books at home. She’s in the library now.

Smirnova: Good morning.

Librarian: Good morning.

Smirnova: Have you got any interesting English books?

Librarian: Yes, we have some. Which English writers d’you like?

Smirnova: I like Dickens. I’ve read a lot of books by Dickens.

Librarian: Did you read them in English or in Russian?

Smirnova: I read them in Russian in my child­hood. I didn’t know English then.

Librarian: When did you begin learning English?

Smirnova: Two years ago.

Librarian: Then don’t take any books by Dickens now. They are too difficult for you. Take a book by Oscar Wilde or Jack London. Their books are easy.

Smirnova: All aright. Please show me some books by Oscar Wilde, but don’t bring «The Picture of Dorian Gray.» I’ve just read it.

(The librarian goes away and soon comes back.)

Librarian: I’m very sorry, but we haven’t got any books by Oscar Wilde in at the moment. I advise you to take a book by Jack London. Shall I get you «Martin Eden» or «White Fang»?

Smi’nova: Please give me «White Fang».

Librarian: Here it is.

Smirnova: Thank you very much.

(The student takes the book and leaves the library. )
ACTIVE WORDS AND WORD COMBINATIONS

a library

Literature

History

Geography

so

people

because

a librarian

a writer

childhood

too

difficult

easy

all

right

wrong

all right

to show (showed, shown)

a TV show

to bring (brought, brought)

Just

Away

to go away

back

to be sorry

to advise

Переведите на английский язык, используя активную лексику урока.
1. Вы уже были в библиотеке?—Нет еще. Я пойду туда после уроков. 2. В библиотеке было много народу, и я решил пойти туда вечером. 3. Вы читали какие-ни­будь книги Оскара Уайлда на английском языке?—Нет, они слишком трудны для меня. Я читал его книги по-русски.—Я советую вам взять эту книгу. Она очень легкая и интересная. 4. Принесите, пожалуйста, почитать какую-нибудь интересную книгу.—Хорошо, я могу вам дать очень интересную новую книгу. Я уже давал ее некоторым своим друзьям, и она всем им очень понрави­лась. 5. Как вам понравилась последняя передача по телевизору? 6. В детстве я жил в Ленинграде, поэтому я хорошо знаю его. 7. Вы видели сегодня Анну?—Да, она недавно приходила сюда и вскоре ушла. 8. Я ухожу сейчас. Вы можете пользоваться моими книгами и жур­налами. 9. Жаль, что вы не привезли с собой своих сыно­вей. 10. Дайте мне, пожалуйста, кусок мела.—Вот, по­жалуйста. 11. Моя приятельница—библиотекарь, она работает в библиотеке Института истории. 12. Сколько лекций по географии у вас было в этом месяце? 13. Я не показал вам эту книгу, потому что она трудна для вас. 14. Я приехала вчера поздно вечером, поэтому я не пришла к вам. 15. У вас есть какие-нибудь книги по истории Англии?—Да, у меня есть несколько. 16. Все народы нашей страны знают и любят русскую литературу.

LESSON NINE

A TELEPHONE CONVERSATION
Ann: Hallo, is that you, Mary? How, are you? Why didn’t you go to classes yesterday?

Mary: Hallo, Ann. I felt very ill yesterday. I couldn’t even get up.

Ann: What was the matter with you?

Mary: I don’t know, I haven’t seen the doctor yet. I had a high temperature.

Ann: Can you go to the Institute today?

Mary: No, I’m afraid I can’t. The doctor’s coming this morning. I feel I should stay in bed for a few days. I’m very sorry I have to miss several lectures.

Ann: That’s all right. You mustn’t come if you are ill. You should certainly stay in bed. You can have my notes if you like. Can I come to see you today?

Mary: Certainly. Please come round after classes.

Ann: I’m sorry, but I have to go to the library after classes to ‘get some books for my talk.

Mary: Don’t go to the library. I’ve got a lot of interesting books at home. You can take any of them.

Ann: All right. Can I get to your place by the 41 tram?

Mary: Yes, but don’t come by tram. There’s a new underground station near my house now. It takes me fifteen minutes to get to the Institute by underground.

Ann: Very good, and now I must hurry to the Institute. See you later.

Mary: Till this evening then. Don’t forget to bring me your notes. Ring me up if you can’t come.
ACTIVE WORDS AND WORD COMBINATIONS

a conversation

hallo

How are you?

why

to feel (felt, felt)

to feel ill

if

a talk

to have a talk

to give a talk

to talk

What’s the matter?

to see a doctor

high

tall

temperature

to be afraid (of)

should

a few

to miss

to have to (to have got to)

certainly

a note

to make notes

to feel well

to feel bad

ill

to be ill

sick

even

a place

to come (go) to one’s place

to be at one’s place

to get to a place

a tram

to go by tram (by bus, trolley-bus)

to take (get) a taxi

a tram stop

an underground

to go by underground

a station

an underground station

a minute

to hurry

See you later.

to forget (forgot, forgotten)

to remember

to ring up (rang up, rung up)

Переведите предложения на английский язык, используя актив­ную лексику урока.
1. Здравствуйте, как вы поживаете?—Спасибо, очень хорошо. Вы были вчера на лекции по литературе?—К со­жалению, нет. Я плохо себя чувствовал и должен был остаться дома. 2. Что с вами? Вы больны? Вам надо пойти к врачу. 3. Как вы обычно добираетесь к вашим родителям?—Иногда я езжу трамваем, а иногда автобу­сом и на метро.—Сколько времени вам требуется, чтобы доехать туда?—Автобусом и на метро только двадцать минут. 4. Не могли бы вы дать мне ваши записи по ли­тературе?—Конечно, приходите ко мне (домой) завтра вечером.— Хорошо, спасибо. 5. Не забудьте позвонить мне. 6. Я не могу запомнить это грамматическое прави­ло. 7. Лекция начинается в девять. Мы должны поторо­питься. 8. У вас температура. Вы обязательно должны остаться дома и позвонить вашему врачу. 9. Вы сделали свой доклад?—Нет, я не был в институте (не ходил в институт), я был болен. 10. Сколько времени вам тре­буется, чтобы хорошо приготовить уроки?—Обычно у меня уходит час или два, если домашнее задание не очень трудное. 11. Посмотрите на этого высокого человека. Вы помните его? Мы учились вместе в институте. 12. Почему вам пришлось просить у вашего товарища (Друга) его конспекты?—Я пропустил несколько лекций на этой неделе, поэтому мне приходится пользоваться конспек­тами моего товарища. 13. Тебе следует поговорить с Пет­ром сейчас же. Почему ты не хочешь ему позвонить? — Боюсь, что его сейчас нет дома. Я должен поторопиться к нему в институт. 14. Когда товарищ Петров читает лекции, послушать его всегда приходит много народа.

LESSON TEN

A LETTER TO A FRIEND
23rd June 198..,

Dear Victor,

I’m very sorry I couldn’t write to you last week, because I was very busy. At last I’ve taken my Literature examination and I’m quite free. When my wife takes her last exam next week we’ll go to Yalta for a holiday. I hope we shall have a good time there. You know how we love the sea. We are going to swim,lie on the beach, and sun-bathe two or three hours a day. You write that you can’t forget the holiday which we spent there two years ago. I can’t forget it either. I’m awfully sorry you will not be able to go with us this year.

When are you going to have your holiday? Is your wife’s health still poor? I hope that she will soon be all right. How long do you intend to stay in the country? Is there a river and a wood there?

I’ll be back early in August in order not to miss my mother’s birthday. She will be sixty on the tenth of August, you know.

I think I’ll be able to go to see you some time at the end of the month.

I shall be very glad to hear from you before we leave.

Love to you all,

Boris.
ACTIVE WORDS AND WORD COMBINATIONS

dear

to be busy

at last

an exam (examination)

to prepare for an exam (examination)

to take an exam (examination)

to pass an exam (examination)

to examine

quite

at all

to be free

a holiday

to have a holiday

to be (away) on holiday

to go to some place for a

(one’s) holiday

a month’s holiday

two months’ holiday

a holiday-centre

a holiday home

to rest

to have a rest

to hope

to have a good time

a sea

a seaside

to swim (swam, swum)

poor

rich

to intend

a river

a bank

a wood

early in …

in order (not) to

so as (not) to

to lie (lay, lain)

a beach

the sun

to lie in the sun

to sunbathe

either

awfully

health

still

one’s birthday

a birthday party

(the) end

at the end of

(the) beginning

at the beginning of

to hear (heard, heard)

to hear from smb.

Переведите предложения на английский язык, используя актив­ную лексику урока.
1. Вы будете очень заняты в понедельник? Я хочу показать вам нашу новую работу по русской истории.— Приходите, пожалуйста. Я буду свободен. 2. Когда он будет в министерстве?—Возможно, он будет после трех. 3. Когда вы, наконец, ответите на мой вопрос? 4. Я поеду к морю, как только мой сын сдаст последний экзамен. 5. Вы должны полежать сегодня в постели, чтобы хорошо себя чувствовать завтра. 6. Боюсь, что я совсем не знаю этого предмета. —Я советую вам прочитать все эти статьи. Они помогут вам подготовить ваше сообщение. 7. У меня, наверно, будет в этом году двухмесячный отпуск. Я поеду в то место, где вы отдыхали в прошлом году. 8. Его последняя статья мне тоже не совсем понравилась. 9. Не могу вспомнить, куда я положил письмо, которое я по­лучил вчера от моего товарища. Он пишет, что ужасно проводит отпуск. Я обязательно отвечу ему, как только освобожусь. 10. «Я надеюсь, что ваш муж уедет (go away) в отпуск, как только закончит работу над книгой,—ска­зал врач.—Ему нельзя столько работать». 11. Там есть хороший лес и река, и, если погода будет хорошая, мы будем плавать и загорать. 12. Если вы намереваетесь сделать эту работу в начале года, вам придется пойти в отпуск сейчас. Вам следует хорошо отдохнуть, прежде чем вы ее начнете.

LESSON ELEVEN

A VISIT TO MOSCOW
Mr. Smith is an old man. He’s recently retired and so he’s got a lot of time for travelling. He’s come to Moscow as a tourist.

Now he’s sitting in the hotel hall and talking to Leonid Petrov, his guide.

Petrov: Is this your first visit to Moscow, Mr. Smith?

Smith: Yes. But I’ve heard a lot about Moscow from my father. He was here before the Revolution. Moscow wasn’t the capital then, was it?

Petrov: Quite right. It only became the capital in 1918.

Smith: The city has changed very much. You can hardly recognize many of the streets and squares. I don’t think young people like you remember the dirty, narrow streets my father saw in the suburbs, and in the centre, too, during his visit.

Petrov: I’m afraid I don’t. I wonder what you will say after you’ve seen our new district in the South-West.

Smith: 0h, I’ve heard about it from a friend. He told me it was a beautiful place with wide, straight streets and many gardens. We are going there, aren’t we?

Petrov: Yes, we’ll see it on the way to the new building of Moscow University. Mr. Smith also said that he had heard a lot about the Tretyakov Picture Gallery and would like to see it. Leonid told him that they were planning to see the Gallery in a few days. They were also going to see towns and villages, hospitals, collective farms, museums, exhibitions and many other interesting things. Mr. Smith hoped he would see several other important industrial and agricultural centres in the Soviet Union, in addition to Moscow.
ACTIVE WORDS AND WORD COMBINATIONS

to retire

to travel

travelling

journey

as

a tourist

a hotel

a hall

a guide

a visit (to)

a revolution

a capital

to become (became, become)

to change

hardly

to recognize

a street

a square

like

dirty

narrow

a suburb

to wonder

a district

beautiful

wide

straight

a garden

a way

on the (ones) way

a building

to build (built, built)

a picture gallery

would like

to plan

a collective farm

a museum

an exhibition

other

important

industrial

agricultural

the Soviet Union

in addition (to)

Переведите предложения на английский язык, используя актив­ную лексику урока.
1. Я не знаю, когда он ушел на пенсию. Вероятно, когда ему было 62 года. 2. Я не знаю, что они плани­руют на лето. Возможно, они будут путешествовать. 3. Он спросил меня, в какой гостинице я собираюсь остано­виться. 4. Она сказала нам, что погода не переменилась. 5. Она вышла замуж и переменила фамилию, поэтому мы не могли найти ее. 6. «Узнаю ли я улицу, где я часто играл ребенком?—думал я,—Она была тогда узкой и грязной». Когда я увидел ее снова, я едва мог узнать ее. Сейчас она стала красивой широкой улицей. 7. По пути в Астрахань (Astrakhan) туристы посетили много боль­ших городов. Гид рассказал им о них много интересного. 8. Врач сказал, что мальчик должен лечь (пойти) в боль­ницу. 9. Он не знал, сколько времени ему придется про­быть в больнице. 10. Вы были на сельскохозяйственной выставке, не так ли? На каких других выставках вы побывали за последнее время? 11. Он хотел знать, что еще мы собираемся посмотреть по пути в Москву. 12. Я хотел знать, когда мой брат вернется из больницы. 13. Когда мой брат вернется из больницы, мы поедем на две недели за город. 14. В прошлом году я отдыхал недалеко от Ялты. Кроме Ялты, я побывал в Севастополе (Sebastopol).

LESSON TWELVE

IN THE LUNCH HOUR (MEALS)
I usually have lunch at half past one, but yesterday I went to the office without breakfast (I only had a cup of tea) and by twelve o’clock I was already hungry. I don’t like having lunch alone, so I said to Nick: «Let’s have lunch together.» «All right,» he answered, «I’ll join you in a few minutes.»

When we went to the canteen, there weren’t many people there. We got tickets (checks) for lunch, sat down at a table near the window, and called the waitress. She brought knives, forks, spoons and plates and took our tickets (checks).

«Will you have any soup today?» I asked Nick.

«No, I’m not very hungry,» he said. «But I’ll have some mineral water, salad, meat and potatoes, and ice-cream for the sweet.»

«Oh, here’s the waitress.»

(The waitress brings the dishes.)

«The salad’s very good, but there’s not enough salt in it. Will you pass me the salt, please?»

«Certainly. Here it is.»

«Thank you.»

«Shall I pass you some rye bread?»

«No, thank you. I usually have it with the soup, and I like white bread for the meat course».

The waitress came up to us in a few minutes and asked if we would have coffee, or tea.

«Yes, please. Tea for my friend, and coffee for me,» I said.

«Black or white?»

«Black, and some cake, please.»

«How d’you like your tea?» she asked my friend.

«Not very strong,» he answered, «and only two lumps of sugar, please.»

We talked a little, when lunch was over, and at twenty-five to one went back to the office. We had a little time before work to read the newspaper and have a smoke. We began work again half an hour later.
ACTIVE WORDS AND WORD COMBINATIONS

lunch

(the) lunch hour

in the lunch hour

half an hour

an hour and a half

a quarter

a quarter of an hour

a meal

past

without

tea

to be hungry

to be thirsty

alone

to join

a canteen

a restaurant

a ticket

bread (white, brown, rye)

a course

a three — (four-) course dinner

the meat (fish) course

for the second course

to come up

to go up

second

coffee

salad

meat

potatoes

ice-cream

for the sweet

dish

enough

salt

to pass

a check

to call

a waitress

a waiter

a knife (pl. knives)

a fork

a plate

soup

water

milk

cake

strong

weak

sugar

a lump of sugar

to smoke

to have a smoke

a cigarette

later

Переведите предложения на английский язык, используя актив­ную лексику урока.
1. Вы пойдете сейчас со мной обедать, да?—Боюсь, что нет. Я смогу пойти только через час.—Тогда я пойду один. Я очень хочу есть. Я завтракал сегодня в поло­вине седьмого. 2. Ты ведь проголодался? Правда? Хочешь супу?—Нет, я не голоден. Я только очень хочу пить. Дай мне чаю. 3. Что вы собираетесь делать в субботу?— Мы хотели бы пойти в ресторан. Мы будем рады, если вы тоже присоединитесь к нам. 4. Анна сказала мне, что у нее есть билеты на новый фильм, и спросила, хочу ли я пойти с ней. Она не хотела идти одна, а ее подруга не могла пойти, потому что она плохо себя чувствовала. 5. Возьмите на сладкое мороженое. У них всегда очень хорошее мороженое. 6. Вот соль. Мне кажется, картошка недостаточно соленая. 7. Пусть он скажет, наконец, когда у него будет достаточно времени, чтобы прийти к нам. 8. Он говорит, что когда закончит статью, он придет к нам и все расскажет. 9. Мы можем использовать этот зал в качестве столовой, он достаточно велик. 10. Ваш чай достаточно крепкий?—Да, спасибо. Я не люблю очень крепкий чай. 11. Сейчас только 6 часов. У нас еще есть четверть часа, чтобы покурить, правда? 12. Не могли бы вы дать мне сигарету?—К сожалению, у меня ни одной нет.

LESSON THIRTEEN (THE THIRTEENTH LESSON)

Recommended textbook solutions

The Language of Composition: Reading, Writing, Rhetoric 2nd Edition by Lawrence Scanlon, Renee H. Shea, Robin Dissin Aufses

The Language of Composition: Reading, Writing, Rhetoric

2nd EditionISBN: 9780312676506Lawrence Scanlon, Renee H. Shea, Robin Dissin Aufses

661 solutions

Technical Writing for Success 3rd Edition by Darlene Smith-Worthington, Sue Jefferson

Technical Writing for Success

3rd EditionISBN: 9780538450485 (3 more)Darlene Smith-Worthington, Sue Jefferson

468 solutions

Technical Writing for Success 3rd Edition by Darlene Smith-Worthington, Sue Jefferson

Technical Writing for Success

3rd EditionISBN: 9781111260804Darlene Smith-Worthington, Sue Jefferson

468 solutions

Technical Writing for Success 3rd Edition by Darlene Smith-Worthington, Sue Jefferson

Technical Writing for Success

3rd EditionISBN: 9781111786786Darlene Smith-Worthington, Sue Jefferson

468 solutions

Like this post? Please share to your friends:
  • Active word for was
  • Active word for are
  • Active vocabulary read and learn the following words and word combinations
  • Active use in a sentence for each word
  • Active sheets in excel vba