Время на прочтение
6 мин
Количество просмотров 182K
Словарный запас многое решает. Знаешь слова — понимаешь, о чем речь, даже не зная тонкостей грамматики. Не знаешь слова — общаешься, как Эллочка-людоедка. Сегодня говорим о том, как запоминать много и надолго.
Обычное заучивание слов имеет низкий КПД. Например, за 11 лет школьной программы ученики запоминают в среднем 1-1,5 тысячи слов. Чтобы говорить, как носитель языка, нужно знать не менее 8 тысяч слов, уровень Upper-Intermediate предполагает знание 6 тысяч слов. Чтобы понимать новости СNN, которые создаются с учетом интереса зарубежной аудитории, нужно знать хотя бы 3 тысячи слов.
С помощью традиционных методов легко выучить за один подход до 10 слов, а вот запомнить 30 или 50 новых слов за один день могут единицы.
Все, кто учит иностранный язык, сталкиваются с такими проблемами:
— слова быстро забываются, если их не повторять;
— много слов за один раз выучить очень сложно;
— люди просто не знают, как учить слова эффективно;
— когда слово попадает в краткосрочную память, человек перестает с ним работать.
Почему так?
Немецкий психолог Герман Эббингауз занимался исследованиями, посвященными «чистой» памяти – запоминанию, на которое не влияют процессы мышления. Для этого ученый предложил метод заучивания бессмысленных слогов, состоящих из двух согласных и гласной между ними, не вызывающими никаких смысловых ассоциаций.
В ходе опытов было установлено, что после первого безошибочного повторения серии таких слогов забывание происходит очень быстро. Уже в течение первого часа забывается до 60% всей полученной информации, через 10 часов после заучивания в памяти остается 35% от изученного. Далее процесс забывания идет гораздо медленней и через шесть дней в памяти остается около 20% от общего числа первоначально выученных слогов, столько же остается в памяти и через месяц.
После серии опытов в 1885 году Эббингауз вывел Кривую забывания (называемую также кривой Эббингауза). На ее основании был сделан такой вывод: для эффективного запоминания необходимо повторение заученного материала.
Чтобы запомнить информацию надолго, после изучения нужно повторять ее минимум пять раз:
- через 20-30 минут после первого изучения;
- через пару часов;
- на следующий день;
- через 1-2 недели;
- через 2-3 месяца после четвертого повторения.
С помощью традиционных методов (а повторение — один из них) большого эффекта добиться будет непросто. Результативные методы малоизвестны, поэтому выучить много слов за один раз очень сложно.
Другие традиционные методы
— Учить с помощью словаря, по порядку
Скучно и неэффективно. Слова начинаются одинаково, но имеют разное значение, поэтому их сложно запомнить. Кроме того, вы не знаете, в каком контексте используется слово.
Если хотите использовать словарь, удобнее составить список слов по какой-то определенной теме, например, выбрать категорию «Одежда» или «Путешествия». Сообщество связанных слов проще запомнить.
— Учить по карточкам-стикерам
С одной стороны карточки пишем слово на русском языке, с другой – на английском. Нужно потратить время на изготовление карточек, но зато их можно носить с собой и повторять слова, когда есть свободная минутка. Если не хочется возиться с бумагой, можно скачать на смартфон специальное приложение.
— Учить слова в контексте
Например, при просмотре сериалов или фильмов. Новичкам лучше начинать с сериалов, можно смотреть их с субтитрами. Не стоит отдельно заучивать незнакомое слово. Запишите или скопируйте из субтитров сразу целое предложение. Так вы запомните, в каких ситуациях его можно употребить.
Метод ассоциаций или «Мнемотехника»
Набирает популярность метод Мнемотехники.
Основной принцип данной техники – запоминание информации с помощью построения визуальных связей между словом и его значением.
Факты о мнемотехнике:
— Ученые выяснили, что в человеческом мозге лучше всего создаются визуальные связи.
— Метод появился 2,5 тысячи лет назад. Его использовали еще древние греки, в том числе известный мыслитель Сократ.
— Мнемотехника дает быстрые результаты. Любой человек при желании может выйти на скорость запоминания от 100 слов в час и выше.
Почему мнемотехника?
— Визуальные доли, которые больше всего задействуются при использовании этой техники, в мозге человека самые мощные, так как они содержат больше всего нейронов.
— Любое слово у человека в голове имеет значение в виде конкретной картинки. С помощью построения ассоциаций возникают нейронные связи, их можно сравнить с проводом, соединяющим слово с картинкой, например, когда слышим слово «dog», представляем собаку.
— Ассоциации – самый короткий путь доступа к любой информации. Например, вы услышали знакомую песню, и вспоминаете ситуацию, в которой слышали ее раньше.
— Данная методика на практике показала действительно отличные результаты — спустя несколько тренировок удается запомнить 100-300 слов за подход.
Алгоритм
Шаг 1
Представить яркую, конкретную картинку. Допустим, вы хотите выучить слово кулак (fist), нужно ярко представить сжатый кулак.
Шаг 2
Найти ассоциацию по схожему звучанию с русским словом. Кулак по-английски fist. Можно, например, представить фисташку, зажатую в кулаке. Лучше всего запоминаются нелепые и смешные ассоциации: чем ярче, тем лучше. Также стоит создавать свои собственные ассоциации, так как они будут ярче откладываться в памяти.
Шаг 3
Совместить ассоциацию с картинкой. Картинка, изображающая слово, и картинка-ассоциация должны быть визуально связаны. Например, запоминая слово корона (crown), можно представить подъемный кран, поднимающий корону. Если кран и корона в вашем воображении будут просто находиться рядом, эффекта не будет, лучше представить, что кран поднимает корону за край или на веревке. Лучше вообразить огромную корону, так как крупные предметы лучше запоминаются. Можно еще добавить определенный звук или музыку, играющую при этом на фоне, которая бы ассоциировалась у вас с короной.
Шаг 4
Повторить заучиваемое слово вслух 4-5 раз на английском языке, немного приподняв глаза вверх, как бы глядя себе на переносицу. Ученые выяснили, что при таком положении глаз задействуется наибольшее количество нейронов. Глаза надо держать открытыми, если запоминать с закрытыми, то и вспоминать будете с закрытыми глазами.
Шаг 5
Повторять слова – хотя бы через час-два, через день и через месяц. Качественно созданные ассоциации сохраняются в памяти месяц. Если все сделать по алгоритму с повторением, будете помнить слова годами.
Типичные ошибки
— Пытаться выучить все и сразу
Многие начинают интенсивно заниматься, желая выучить английский за неделю или месяц и быстро бросают. Гораздо эффективнее выделять немного времени, например, полчаса, но каждый день. Так у мозга будет время на то, чтобы обработать информацию и не будет слишком большого перерыва, чтобы слово забылось. Заодно и память будет в тонусе, и перегрузок не будет.
— Сразу учить сложные слова, которые не соответствуют уровню знания языка
Если слово даже произнести трудно, не стоит его учить. Новичкам нужно выучить самые употребляемые слова, это около 400 слов. Больше половины из них – глаголы. Начинайте с легкого и наращивайте сложность.
— Не повторять выученное
Без повторения новые слова забываются.
— Заучивать без понимания контекста
Вы не сможете использовать новые слова, если не знаете, в каких ситуациях они употребляются.
— Заучивать неправильное произношение
Нужно сначала прослушать правильное произношение, даже если вы хорошо знаете правила чтения. Для прослушивания хорош сайт wooordhunt.ru.
Советы тем, кто хочет эффективно учить слова
— Чем больше практики, тем лучше.
Опыт показал, что после 300 выученных слов пропадают ошибки, ассоциации появляются в воображении очень быстро и хорошо запоминается окончание слова, даже если ассоциация созвучна только с его началом.
— Важно учить быстро, не затягивая.
Например, выбрать себе тематический список, поставить таймер и за одну минуту прочитать все слова.
— Наращивайте нагрузку постепенно.
— Двигайтесь от простых к более сложным словам.
Выбрать самые простые, которые легче всего выучить. Затем выделить пять минут, чтобы их выучить, и пять минут отдыхать. Потом учить более сложные слова из этого списка.
— Объединяйте слова в группы по темам и частям речи.
Сначала лучше учить существительные, затем прилагательные, после этого – глаголы.
И самое главное
- Делитесь своими успехами с друзьями, чтобы поддерживать свою мотивацию.
- Поощряйте свои успехи, чтобы привыкнуть к тому, что учиться — это хорошо.
- Развивайте память в общем, не только в английском.
- Практикуйте изученные слова на разговорных клубах, чтобы окончательно закрепить слова в контексте.
Кстати, у нас как раз есть отличный бесплатный раздел «Словарь» на сайте. В нем мы постарались учесть все составляющие успешного запоминания слов. Вы сможете выбирать из уже готовых наборов слов, а также создавать собственные. Кроме этого, вас ждет еще много полезного: от видеороликов и блога до разговорных клубов и занятий с преподавателем по Skype.
Бонусы для читателей Хабра
Онлайн-курсы
Мы дарим вам доступ на год к курсу английского для самостоятельного изучения «Онлайн курс».
Для получения доступа просто перейдите по ссылке.
Индивидуально по Скайпу
Специализированный курс «Английский для IT-специалистов»
Занятия проходят в любое удобное для вас время.
Промокод на 15% скидки: 5habra15
Действителен до 1 июня. Введите его при оплате или воспользуйтесь ссылкой.
Среди наших студентов уже есть ученики из GeekBrains, ITVDN, Softengi, Нетологии. Присоединяйтесь! И желаем только успешных собеседований и карьерных успехов.
Learning a New Language and Why Many Struggle has been transcribed from Steve’s YouTube channel. You can download the audio and study the transcript as a lesson at LingQ.
Hi there, Steve Kaufmann here. I posted a post on my blog, The Linguist, on Language (I’ll try to remember to leave a link here) where I talked about whether we can learn 100 words a day. I think since I started learning Czech I have learned more than 100 words a day. Maybe 150 words a day, I don’t know. I describe all these numbers on my blog post. Basically, LingQ says that I know 25,000 words, but that includes non-words, numbers and names. How many of those there are I don’t know, maybe 10%. Plus, I have saved about 20,000 links, which includes a number of phrases.
Of the words that I have saved I don’t know how many I know, but I think I know maybe a third of them. So 25-28,000 words in there and then I said that and you’ll see this all on the exchange on my blog. Various people have challenged different aspects of this. Stefan from Denmark said, well yeah, that’s true in an inflected language like Czech where a noun might have six or seven different forms, verbs have different forms. In English there are fewer forms. I mean we do have ‘I go’, but we have ‘he goes’, ‘you go’, ‘we go’, ‘went’ and ‘gone’, so we have a few forms of the verbs. Probably verbs we have as many forms as the Czechs have, but in nouns we just have the singular and the plural and the Czechs might have six or seven. So if I have, theoretically, 25-28,000 words in Czech, what is that equivalent to in English?
I know that Professor Nation in New Zealand has said that the relationship between words and word families is one to 1.6 in English. We also know from research we did at LingQ that those lessons like ‘Who is She?’ and so forth, which are common to all of our supported languages, that there are more unique words in say Russian or French than there are in English and that ratio is two to one for Russian or 1.5 to one for the Romance Languages.
So we get somewhat of a sense, therefore, of our target in terms of learning words in the way we count them at LingQ, which is each different form of the word is different. So ‘goes’ is different from ‘go’ and on that basis if we say you need 10,000 for a certain level, you will need 15,000 in French and you’ll need 20,000 in Korean or Russian, let’s say. These numbers are all to be taken with a grain of salt, but they’re there because they’re an indication of progress. I know that with my 25-28,000 words in Czech, after six months I can read the newspaper on a subject that’s familiar to me, so I do know quite a lot of words.
Then the next point of attack or challenging this whole thing came from a person who said, well, as a language learner, he said, I think you can only say that you know a word if you know how to use it at will. So this is this whole discussion of passive vocabulary versus active vocabulary and I said that I consider that I know a word if I can recognize it in a certain context. Very often I can recognize the word in a context, but outside the context I may not know the meaning of the word, but to me that is enough.
So this was the major point of disagreement between me and this person Neal who with a lot of goodwill and so forth said, look, I’m struggling to learn Cantonese (that’s the language he’s learning) and I can’t learn 100 words a day, there’s no way. To me, when I consider a word known is when I can actually use it at will, he said. Well, I want to challenge the idea that you only know a word when you can use it and, particularly, use it at will and I do this for a number of reasons.
First of all, when I go to learn a language my first goal is to understand it. My first goal is comprehension. I want to be able to read and understand. I want to be able to listen and understand, listen to audio books, listen to people talking, watch movies, so the number one goal is to understand. In order to understand, I only need to know the meaning of words in specific contexts; in other words, helped by the surrounding words so that I can figure out the meaning. I know it well enough to understand it when I see it or hear it, that’s my number one goal. That’s point number one.
Point number two, even in my own language I know far more words passively than I use actively. If that ratio is three to one I don’t know, but in a foreign language the ratio is much larger, always, even in languages that I speak well because I’m not as confident in a foreign language. I for sure want to understand what the other person is saying, but when I go to speak I rely on the words that I really know, trusty words that I know exactly what they mean, I know that they’re correct in this context and I know that these words are used with these other words in this way in this context.
I use only the words that I can really trust. I might try, I might experiment with the odd words to see if it doesn’t raise any strange expressions on the face of native speakers, but mostly I rely on the tried and true words and expressions that I know work and I’m much more conservative in using words than when I’m trying to understand what people are saying and this is perfectly normal. So I think it’s perfectly normal that your passive vocabulary in a foreign language might be 10 times your active vocabulary.
Say I’m learning Russian and one of my goals in learning Russian is to read Tolstoy, so I want to understand Tolstoy, I cannot presume to use words like Tolstoy. That’s just not going to happen. He is an artist, he creates using words, that’s his medium and I’m going to use all the words that he uses? I don’t think so. I want to understand the words that he uses and that’s perfectly legitimate.
To suggest that you’re going to use all the words that you can learn passively to me is not realistic. Furthermore, I think it’s counterproductive to say that if you come across a word you’re going to try and nail that word down until you can use it at will, until you can use it anywhere and so forth. That’s not realistic. It’s far more realistic to let your passive vocabulary grow through lots of reading and listening, lots of exposure, lots of enjoyment of the language, understanding what people are saying in conversation and not worrying about when those words convert into words that you can use. They will do so gradually.
If you try to nail down every single word you learn and convert it into something that you can use at will, of course your vocabulary will grow very slowly because it’s a very difficult thing to do. It’s not because you’re studying this list of words, it’s not because you’re going through flashcards that those words are going to stick for you. In fact, very often things that we study now won’t stick for us until six months later so it’s better to forget about it.
You learn it, you forgot it. You learn it, you forgot it. You kind of can figure out what it means in a context. When you read you can’t yet figure out what it means when you hear it. It doesn’t matter, you just keep going. You exposure yourself to more content gradually and, surprisingly quickly, your passive vocabulary grows and it grows, largely, incidentally. In other words, most of the words I know in Czech I did not deliberately study on my flashcards. Most of the words I know in Czech, Russian or French are words that I just got to know because I had been reading so much. They kept on showing up, they’re similar to other words and I was able to infer the meaning and all of a sudden they’re part of my vocabulary, but my passive vocabulary.
Over a further period of time as I’m speaking more and searching for words, occasionally, I’ll reach back in there for one of those passive words, bring it out, use it and it worked. My native-speaker friend didn’t say, I don’t understand, he seemed to understand. Slowly these passive words are converted into active words, but in my opinion when we evaluate how many words we can learn and how many words we know it’s as passive words.
I sat down to dinner with my wife, who is not a keen language learner. She speaks a few languages, but she’s not into this discussion at all. I just said, to you, when I ask you if you know a word in a foreign language, does it mean that you can use it or does it mean that you can understand it and she said that I can understand it.
So that’s my take on it. Be happy if you have passive vocabulary, focus on the passive vocabulary, increase your comprehension, your ability to understand what you read and what you hear and the active vocabulary will come. This is my advice, this is how I learn, you can do it however you want, but don’t get hung up on the idea that you have to use or be able to use all the words you learn because that’s very, very difficult to do.
So that’s my answer to my friend Neal Murray, who has been commenting on my blog. That’s my take on this whole issue of how quickly can we learn words and what we mean when we say we know a word. Thank you and I look forward to your comments.
To download this transcript’s audio, please sign-up for LingQ!
JOIN LINGQ TODAY
If English isn’t your first language, learning 100 new English words all in one day might sound impossible. How will you be able to remember all of that new information? While it might seem scary, learning new words, even 100 of them, doesn’t have to be difficult. Experts say that you’re able to say and understand 90% of English if you know 2,000 – 3,000 words. That means you could learn all the words you need to know in as little as 20 days! If you’re taking courses in English, there are plenty of strategies you can use to not just memorize new vocabulary, but use them every day when you are speaking in English. Here are a few ways that you can learn new words.
You Can Learn Word Families to Improve Your Vocabulary
When it comes to learning new words, you might not know where to start. One useful trick is to identify word families, which are made up of one “root word” with many different forms. Think of the word ‘walk’. This one word has four words that are related to it, like walks, walking, walked, and walker. Learning word families will not only increase the amount of words you’re learning, but will also help you to improve your English skills. With word families, you’ll be able to use different forms of the word in many different situations and conversations.
Learning word families can help you increase your vocabulary
You Can Learn Words in Categories
There are plenty of words to learn at ESL school. You might want to learn about the vocabulary used to order food at a restaurant, give a business presentation, or read the newspaper, for example.
It’s easier to learn English vocabulary through resources like word lists. You can do this by putting words into categories to be learned together. For example, you can learn words in categories such as “Sports,” “Workplace,” “Foods,” and more. Learning new vocabulary in categories will help you to learn more words in a shorter amount of time. Because you’re learning words that are connected with one another, you’ll be able to relate the words to each other, which will help with memorization.
Practice New Words With Classmates at ESL School
One of the most helpful ways to remember new vocabulary words is to practice speaking them out loud right after you learn them. This will help your brain remember how the word is supposed to sound, and how it can be used in a sentence. Practicing new words out loud is easier if you’re in English school. There, you’ll have classmates available to practice having conversations with, using the new vocabulary you just learned. Having conversations immediately after learning the words will ensure that you remember them and are able to use them in future conversations. It will make learning 100 new words a day much easier!
At ESL school, you’ll be able to remember new vocabulary words by practicing them with classmates
Are you looking for English language courses in Boston?
Look no further! ASC English has you covered.
With languages, I definitely tend to use a lot of what I call
“organic” learning methods. Actually using the language–reading,
listening, speaking, and writing it–is vital in the language acquisition
process.
That doesn’t mean, though, that I never study. Almost every
successful language learner I’ve ever met sits down and studies.
Specifically, they study vocabulary words.
So this brings up a question: How many vocabulary words should you learn every day?
If you’re in a class, this number is more or less going be dictated by your teacher. But if you’re a self-studier like me, what then?
What others say
There are countless approaches, but here are three I’ve seen that run a broad spectrum:
- (Conservative) 5 to 8 new words a day – This seems to be the range that Pimsleur and Rosetta Stone like.
- (Aggressive) 25-40 new words a day – Whenever I’ve taken full-time, intensive language courses, this is the range the classes use. The language director at one place I studied at told the instructors to teach no more than 25 new words a day (with the assumption being that teachers would go right up to that limit).
- (Firehose) 100+ words a day – There are language programs out there written by memory experts that claim 100 to 200 new words a day. These programs typically promote memory techniques such as mnemonics and memory palaces.
What I say
You can use any range you like, of course. But for me, the sweet spot is about 15 new words a day.
If I’m focusing really hard for a short period, I can double that.
Usually, though, I stick right to that 15-word range and enjoy steady
long-term results.
One of the most important things to keep in mind is that you rarely
learn a vocabulary word the first time you see it, or even the first day
you see it. You have to review a word again, and again, and again. I’ve
seen estimates that say it takes seven meaningful exposures to really
learn a word, but I wouldn’t be surprised if it’s closer to 20 or 30
exposures.
And these exposures can’t all come in the same day. A word is really
“acquired” when you’ve seen it again and again over a period of
time–weeks and months.
One way to get this exposure is by simply listening to or reading the language–and listening is really helpful for vocab acquisition.
Another way, though, is review. So when you’re studying vocab, you not only have to learn new words, but you have
to make time to review the words you’ve already learned. You should be
reviewing so often that you see each card in your flashcard deck at
least 10 times throughout the course of your studies.
So when you use the “conservative” approach (5 to 8 words), I think
you’ll progress easily with plenty of time for review, but you’ll be
going probably too slow. There’s a lot of learning left on the table.
When you use the “aggressive” approach (25 to 40 words), I think
you’ll be able to learn the words once, but you won’t have enough time
or mental energy to go back and do the necessary review–at least not in
the long term, unless you’re able to devote your entire life to language
learning.
When you use the “firehose” approach (100+ words)…well, I’ve never
seen anyone get significant results using this approach. People get good
results with immersion because they are using the language all day and
struggling to use their current skills, which build slowly over time in
an environment where they are linguistically drowning. They are not
learning mountains of vocabulary words a day. I recommend steering
clear. If you want to try memory techniques, go nuts, but that’s still
no reason to try and learn hundreds of words a day.
With 15 new words a day, I know that I can learn the new words,
review old words, and still have time to read, listen, write, and speak.
And in a year, I’ll really know over 5000 words in my new language.